Het is dus wel degelijk duurder per maand. Op 48 maanden scheelt het 480 euro dat je meer betaald. Daarnaast is short lease wat ongunstiger voor de
Het verschil is kleiner dan ik veronderstelde (het is immers meer huren dan leasen). Maar zal bij de ene auto meer zijn dan de ander.
Wellicht is het dus wel een geschikte leasevorm voor de situatie van de topicstarter.
Ik zou echter geen 2e auto erbij nemen voor de prive kilometers. Ja het scheelt bijtelling maar wat ik uit de situatie haal is dat het wel de bedoeling is om een auto aan te schaffen die ook prive wordt gebruikt maar momenteel de financiën dat niet toelaten. Short lease kan ook op een 2e hands auto en dan zal de bijtelling ook nog wel meevallen als dat maar een maand of 6-12 het geval is.
Als er naderhand weer financiële ruimte is om iets aan te schaffen ipv te leasen kun je inderdaad wel de overweging maken om een prive auto erbij aan te schaffen.
Die 480 euro heb je al snel terugverdiend als je hem na 47 maanden inlevert in plaats van 48
In het laatste jaar dat ik in Nederland woonde (4 maanden in totaal) heb ik de bijtelling van mijn shortlease auto aangezet bij de belastingdienst. Puur gemakzucht, zodat ik mijn prive auto's direct opslagklaar kon maken, in plaats van wachten tot de laatste dag voor vertrek. Shortlease is per dag opzegbaar, dus kon ik hem op Schiphol inleveren op de dag van vertrek uit Nederland. De kinderzitjes vanuit de auto opgetild en in de vliegtuigstoelen neergezet, met de kinderen erin. Daarvoor heb ik nooit bijtelling betaald en heb ik altijd kilometeradministraties bijgehouden. Ik ben echt geschrokken van het bedrag dat je moet bijtellen en ik heb de hoogte van het bedrag voorgoed uit mijn geheugen gewist. Prive had ik twee auto's, eentje was een Suzuki Swift Cabriolet. Ondanks dat ik die Swift twee keer heb laten lassen+(volledig)spuiten vanwege roest, kwamen die kosten+houderschapskosten niet eens in de buurt van wat ik aan bijtelling zou hebben betaald.
Het omslagpunt voor mij was ongeveer 12.000 km. Rijd je prive meer dan 12k, dan kun je beter bijtelling betalen. Maar de Swift is wel een goedkope auto qua onderhoud+spuiten, dus bij een wat grotere auto kan het omslagpunt wat lager liggen. De boodschappen deed ik wel met de leaseauto, want zelfs dan was het moeilijk om de 500 km per jaar te halen in mijn geval.
Bijtelling op een tweedehands auto is op basis van de nieuwwaarde, tenzij de auto ouder is dan 15 jaar.
Dus puur uitgaande van het vermoeden dat TS geen buffer heeft, maar de auto wel zakelijk nodig heeft:
1. Shortlease een auto, betaal geen bijtelling
2. Koop een goedkope prive auto
3. Overweeg een BV met holdingstructuur zodat je de financiele aansprakelijkheid kunt beperken
Ik hoop dat op een dag heel Nederland besluit geen bijtelling te betalen. Dan is de overheid failliet en hebben de ondernemers/autobedrijven ineens een hele goede business voor goedkope auto's voor privegebruik.