welke auto blijf goed als ik de auto lang bewaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin 1519362

Net ingestapt

Welke auto’s van ongeveer €85.000/€100.000 is waardevast of stijgen in waarde? En welke auto blijf goed als ik de auto lang bewaar? Ik wil de auto 20/30jaar bewaren ik ga er niet meer rijden en laat de auto buitenstaan onder een outdoor carcoon hoes.​

 
Laatst bewerkt:
Ferrari 456 GT. Niet gebaseerd op kennis verder, gewoon mijn idee. Jaren 90 auto's komen binnen bereik van mensen met geld die for old times sake zoiets willen kopen, een Ferrari gaat dan meestal goed, en zo een 456 wordt algemeen gezien als klassieke schoonheid.
 
Je hebt een paar opties:
- Je kijkt naaqr nieuwe auto's die gewild zijn, iets unieks zijn in de markt en op uitsterven staan. Ik noem bv een Alpine A110. Zelfs fors gebruikte exemplaren willen maar nauwelijks onder de 60k grens zakken terwijl ze dat nieuw ook zo ongeveer gekost hebben. Inmiddels liggen de prijzen wel wat hoger voor een nieuwe. Speciale edities kunnen daar ook in helpen maar dat is meer iets wat je over 10 jaar een keer in de prijs echt gaat zien. Let wel op dat je hier niet te exclusief gaat want als de onderhoudskosten heel hoog zijn (denk bv een Mercedes S) dan drukt dat de prijs alsnog. Exclusief, gewild maar lage onderhoudskosten dus.
- Je kijkt naar een oudere auto die ooit heel erg duur is en nu redelijk aan het eind van zijn prijsdaling komt. Dan heb je het waarschijnlijk over tussen de 20 en 30 jaar oud. Ferrari bijvoorbeeld. Vergeet daarin niet dat prijsstijgingen vaak gelijk op gaan met onderhoudskosten - echte winst is het vaak maar beperkt
- Je doet hetzelfde als hierboven alleen koop je meerdere oude auto's van dat budget. Risico spreiding. Deze aanpak schat ik nog het meest succesvol.
 
Waarom is restwaarde zo belangrijk? Een auto blijft een gebruiksproduct en geen beleggingsproduct op een enkeling na. Met andere woorden koop iets waar je van kunt genieten en wie weet wat de toekomst doet. Een glazen bol heeft alleen de waarzegster op de kermis… ;)
 
Persoonlijk zou ik meerdere in waarde stijgende auto’s kopen met dit budget. Daar heb je denk ik het meest aan, al heb je dan natuurlijk wel meer te onderhouden.
 
Met jou budget koop je toch heel weinig wat waardevast blijft of nog in waarde gaat stijgen. Maar als het echt serieus zou zijn, dan ga je langs bij mensen met kennis van zaken en kom je niet op een autoforum vragen.
 
Alles wat nu door petjes wordt afgeragd zal over 20 jaar meer waard zijn omdat er gewoon nog verdomde weinig van over zullen zijn. En wellicht de laatste generatie benzinemotoren.

Persoonlijk zou ik meerdere in waarde stijgende auto’s kopen met dit budget.
Ik zou er twee kopen, een Alfa Romeo Giulia QV en een Mini Cooper S (zo laat mogelijke met handbak). Vooral die alfa is een risico maar als het dan niet in waarde stijgt heb je in ieder geval iets heel erg leuks gehad.

Alles waar een paardje op staat. Zowel uit Stuttgart danwel Maranello
Dat is inderdaad de meest veilige keuze.
 
Een klassieker expert deed de volgende uitspraak. Als je geen geld hebt voor een Ferrari, koop dan een Alfa Romeo.

Lastig is dat modellen als de Alfa 4C, en de dure Alfa 8C al ontdekt zijn, als je kijkt naar de occasionprijzen.

Mijn tip: Koop gewoon een auto om van te genieten, waar je nu gewoon veel lol van hebt.

Een auto als de Alpine A110 is nu al behoorlijk waardevast,
en heeft de potentie om een gezochte klassieker te worden,
zeker in bijzondere uitvoeringen. De vraag is echter of ze straks veel geld waard worden.
 
Met jou budget koop je toch heel weinig wat waardevast blijft of nog in waarde gaat stijgen. Maar als het echt serieus zou zijn, dan ga je langs bij mensen met kennis van zaken en kom je niet op een autoforum vragen.
911 valt wel in die categorie.

Sterker nog ik durf te zeggen dat je wel 10 autos kunt kopen die geld waard gaan worden.

Mits er uiteraard benzine verkrijgbaar blijft.
 
911 valt wel in die categorie.

Sterker nog ik durf te zeggen dat je wel 10 autos kunt kopen die geld waard gaan worden.

Mits er uiteraard benzine verkrijgbaar blijft.
Welke auto is dat volgens jou? En wat denken jullie van een auto uit Duitsland? Als de auto 17,5 jaar oud is weinig bpm. En volledig onderhoudshistorie belangrijk?
 
Een Lexus hybride model die over paar jaar 15 jaar oud is , moet je wel hopen dat de youngtimer regeling nog van kracht is. De RX 2wd is de eerst volgende interessante hybride Lexus die binnenkort youngtimer gaat worden. Maar een Lexus LC is natuurlijk ook heel interessant https://www.gaspedaal.nl/lexus/lc?srt=pr-a
De F modellen van Lexus is/gs zijn ook parels, de amg van Lexus.
 
Laatst bewerkt:
Porsche 996 turbo, 997 Carrera 4s

Met alle respect, maar met dit budget zou ik never nooit een Porsche kopen. Een Porsche is bereikbaar voor veel liefhebbers in allerlei prijscategorieën. Dan zou ik wel iets kopen wat iets unieker is of nog even doorsparen. Veel instap-Ferrari’s schieten nu ook de lucht in.

Een goede Mondial, om maar iets geks te noemen, kon je jarenlang voor 20/25k kopen. Dat gaat nu niet meer lukken.
 
De moderne 911s schrijven vooralsnog af. Alleen de oudere generaties zoals de 964 en ouder zijn waardevast en stijgen. Op een enkeling na zoals de De dude al aangeeft de 996 Turbo die zal ook wel stabiel in waarde blijven. Maar een 997 Carrera 4s koop ik hier voor 60 mille.
 
als je zoveel geld, naar wat leest vooral als investering gaat uitgeven, waarom is betrouwbaarheid dan een vereiste? En wat is dan je maatstaf?

Secundair, dat heb je zelf in gedachte? Ik verwacht dat iemand die grofweg een ton in een auto als belegging steekt, al lang weet wat hij wil of zich laat adviseren door echte experts. Zo niet, kun je net zo goed jezelf naar het casino brengen in plaats van hier zo'n random topic openen. Een topic als dit is natuurlijk niet serieus te nemen.

Niemand kan voorspellen wat een beetje puike auto/ youngtimer in deze categorie gaat doen. Schiet het door of, met mogelijk komende mondiale crisissen in het achterhoofd, keldert de 'beetje auto' straks in waarde? Niet alles is een Z8, 993 Turbo laat staan Gullwing...

gratis tip: koop kunst van een kunstenaar die bekend is maar nu nog leeft, koop voor die ton een handvol items van Klibansky. Met een beetje mazzel overleef je hem, en kun je cashen. Ga je eerder de pijp uit, heeft je nageslacht er misschien nog iets aan...
 
Het voelt alsof je het als een belegging ziet, niks mis mee, maar dat moet je zorgvuldig uitzoeken en dat kan tijd kosten. Veel succes ermee. Komt overigens, de toekomstige auto ook binnen te staan?
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar met dit budget zou ik never nooit een Porsche kopen. Een Porsche is bereikbaar voor veel liefhebbers in allerlei prijscategorieën
Ik ook niet :) ik gaf beetje antwoord op de vraag waar in een quote naar een 911 werd gerefereerd.

Ik ben ook niet echt een Porsche man en zou zelf ook voor een rode Ari gaan, of een maser
 
Ik ook niet :) ik gaf beetje antwoord op de vraag waar in een quote naar een 911 werd gerefereerd.

Ik ben ook niet echt een Porsche man en zou zelf ook voor een rode Ari gaan, of een maser
Oké, dan heb ik je verkeerd begrepen waarschijnlijk. Maar inderdaad, Ferrari’s heb je veel meer aan als investering.
 
Je zit dan in de categorie 'iconische autos die nooit meer gemaakt gaan worden'.
Voorbeelden:
- Tesla Roadster
- Lotus Elise en alle andere non-EV auto's
- Alfa 8c en 4c
- BMW Z4
- Fiat 124 Spider
- Audi TT
En hier nog een lijstje:
 
Meest auto's van dit bedrag kun je wel als investering kopen, maar de vraag is of je er , hetzij weinig, wel regelmatig in wil rijden. Zeg maar de wekelijkse boodschappen in een Ferrari is niet handig. Of is het juist echt een 2e of 3e auto die je enkel bij mooi weer en toertochtjes gaan rijden.

Beste investering is gewoon helemaal niet rijden, alles wat je gaat rijden en kilometers gaat maken is vanuit investeringsoogpunt niet gunstig.

Audi A1 Quattro is leuk als 2e auto die wel dagelijks inzetbaar is en met weinig kilometers behoorlijk waardevast blijft. Maar zoals gezegd, het is net hoe de auto wil gebruiken
 

Welke auto’s van ongeveer €85.000/€100.000 is waardevast of stijgen in waarde? En welke auto blijf goed als ik de auto lang bewaar? Ik wil de auto 20/30jaar bewaren ik ga er niet meer rijden en laat de auto buitenstaan onder een hoes.​

Hier heb je je antwoord alvast: Geen enkele.

Je vragen lezend moet jij echt geen geld als investering in auto's steken, daarmee ga je alleen maar veel geld verliezen.
 
Ik zou voor wat anders kiezen. Lees net een ander topic van TS dat hij de auto 20-30 jaar onder een hoes buiten wil laten staan. Dan kun je zo ongeveer elke auto compleet gaan restaureren.
 
Soms wordt er wel een auto uit bijvoorbeeld een museum verkocht. Dat zijn auto's die dan soms decennia perfect geconserveerd in een droge en warme ruimte hebben gestaan. Sommige rijden soms 1x per jaar een rondje op het terrein. Zonder uitsluitsel moeten zulke auto's een volledige technische restauratie ondergaan want zo slecht is dit stilstaan zelfs in perfecte omgeving.
En dan wil je dit nog verergeren door het in een koude en vochtige omgeving te zetten.
 
Deze kun je gewoon binnen zetten!

ferrari5897767.jpg
 
Ik denk eerlijk gezegd dat er momenteel geen bijzondere dingen worden gemaakt die uniek zijn en blijven. In het verleden waren er wel eens odd ones out, die faliekant flopte en daardoor uniek werden of extreem afwijkend en waar er maar weinig van werden gemaakt. Dat gebeurt eigenlijk niet meer, anders dan een door marketing gedreven actiemodelletje hier en daar (denk aan de Skoda Tour de France edities, dat niveau). Maar dat zijn geen auto's die over 30 jaar extreem gewild zijn.
 
Koop aandelen ASML, kijk nooit in je aandelen wallet en open die over 30 jaar - meer kans op succes dan je autoplan.

Je haalt de woorden uit m'n mond!
En ik vroeg me ook nog af, is die auto dan verzekerd? Diefstal is van alle tijden, ze hebben hem zo stilleljes 's nachts weggehaald, gebeurt dagelijks.
 
Beetje "Ferrari of Lambo kopen?" topic aan het worden. 30 jaar onder een zeiltje is zonde van auto en zeiltje ;)

Overigens bedacht ik me wel dat je als je plek hebt om een auto te bewaren (binnen of buiten). Moet je als je in een auto wilt investeren voor de winst, ook bekijken voor hoeveel je die plek zou kunnen verhuren. Ik zie hier al winterstalling €600 (Brabant) en 1200 ex BTW in Amsterdam.
 

Welke auto’s van ongeveer €85.000/€100.000 is waardevast of stijgen in waarde? En welke auto blijf goed als ik de auto lang bewaar? Ik wil de auto 20/30jaar bewaren ik ga er niet meer rijden en laat de auto buitenstaan onder een outdoor carcoon hoes.​

Zoiets zoek ik ook, maar dan voor een stuk of 30 auto's. Ik heb alleen geen hoezen dus ik laat ze gewoon in het weiland staan totdat de muizen erin wonen en de bomen er doorheen groeien. Daarna ga ik een flinke klapper maken.
 
Ik nam dit topic al niet serieus, maar nu al helemaal niet - 30 jaar niet rijden buiten onder een hoes. Man man man....

Koop aandelen ASML, kijk nooit in je aandelen wallet en open die over 30 jaar - meer kans op succes dan je autoplan.
Of aandelen Outdoor Carcoon en dan overal op internet dit soort topics aanmaken...
 
Zeg maar de wekelijkse boodschappen in een Ferrari is niet handig. Of is het juist echt een 2e of 3e auto die je enkel bij mooi weer en toertochtjes gaan rijden.

Beste investering is gewoon helemaal niet rijden, alles wat je gaat rijden en kilometers gaat maken is vanuit investeringsoogpunt niet gunstig.

Audi A1 Quattro is leuk als 2e auto die wel dagelijks inzetbaar is en met weinig kilometers behoorlijk waardevast blijft. Maar zoals gezegd, het is net hoe de auto wil gebruiken
Zoiets zoek ik ook, maar dan voor een stuk of 30 auto's. Ik heb alleen geen hoezen dus ik laat ze gewoon in het weiland staan totdat de muizen erin wonen en de bomen er doorheen groeien. Daarna ga ik een flinke klapper maken.

Dan eerst wel even fabrieksnieuw laten maken bij Stipt Polish Point. :)
 
Volgens mij maakt het allemaal weinig uit. Zet je een auto in een droge ventilerede ruimte heeft hij na 20 jaar al veel geleden, buiten onder een hoes is er niks meer van over.
 
Erwin kan morgen nog met een reactie komen, anders gaat er sowieso zondag een slotje op dit topic.

Moderatie
 
Ik weet het niet hoor, de jeugd van nu vindt auto's volgens mij helemaal niet meer zo bijzonder. En dat zijn toch degenen die over 30 jaar flinke bedragen ervoor neer zouden moeten gaan leggen.

Het zou me niet verbazen als oude auto's postzegels een beetje achterna gaan.
 
beter koop je buttcoin oid. Dat gaat in 30 jaar vast stijgen.

Auto's? Mweh, en vergis je niet dat een auto onderhoud nodig heeft, ook al staat die stil. En wellicht dien je die dan over 30 jaar alsnog om te bouwen naar elektrisch :censored:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan