Thuislader gebruiken of wallbox aanschaffen

Distefano2000

Net ingestapt
Ik ruil mijn plug in voor een nieuwe 65,4 KWh EV. Tot op heden kon ik laden met 2.3 kWh via mijn (privé)stopcontact in de parkeergarage van ons appartementencomplex. Bij de bouw is een loze leiding van onze meterkast naar mijn parkeerplek gemaakt. Daar is naderhand een “gewone” geaarde draad naar toegetrokken om mij plug in te laden.
ik zou de nieuwe EV af en toe ( als dat al nodig is), sneller kunnen opladen op de parkeerplaats naast onze ondergrondse garage. Voor het overige gebruik via een laadkabel in het stopcontact met 16amp m.a.w. 3.7 kWh opladen. We rijden 95% ritjes in de buurt van circa 40 km dus dat zou ideaal zijn.
Echter, op de site van de ANWB lees ik over laadverlies bij langzaam opladen. Heeft iemand ervaring of een advies, gelet op het laadverlies, om wel of geen wallbox te plaatsen.? Dan zal de 3 aderige draad vervangen moeten worden in een 5 aderige draad ( 40 meter). Voor het3 fasen laden zal de zekeringkast in onze meterkast aangepast moeten worden. Het ongemak van langzaam laden speelt bij mij minder, ook omdat ik gepensioneerd ben.

Een 1 fase laadpaal monteren kan ook. Dan laad je op 16A. Als je met een losse lader op een gewone wandcontactdoos laadt, dan laad je waarschijnlijk maar met 10A.
Ik overweeg ook een 1 fase laadpunt, de Lidl heeft een betaalbaar laadpunt te koop. Ik denk dat je daarmee al minder laadverlies hebt.

3.6kW laden geeft ongeveer 25% verlies
11kW geeft 10% verlies. Dit heb ik van iemand vernomen die doorgaans weet waar hij het over heeft.

Stel dat je 10.000km rijdt, dat is ongeveer 1800kWh (welke auto is het?) dan zou 3.6kW laden je 400kWh op jaarbasis extra kosten. Tarief van 30ct geeft €120 verschil per jaar. Heel eerlijk gezegd voor iemand die een nieuwe EV voor de deur zet zou ik het gedoe met monteurs en palen niet aangaan (€1000 aanschaf, draden trekken, kast verzwaren, mogelijk hoger tarief voor zwaardere aansluiting)

Tip, als je een dynamisch tarief aandurft zoals ANWB Energie of Frank Energie. Dan zijn er uren waarbij energie zo goed als gratis is, soms krijg je zelfs geld als je verbruikt. Je kan dat helemaal technisch oplossen zodat je elke cent pakt, maar er zijn ook een paar vuistregels zodat je het met de hand kan doen. (Dat pas je dan ook toe op bijvoorbeeld je vaatwasser). Laat weten dan tik ik ze even uit, bijvoorbeeld 's nachts om 4 uur is het tarief laag.

Morgen zijn de tarieven bijvoorbeeld (er komt nog 17ct belasting bij):

Een mooie dag in Augustus:

Sowieso voor de wall box gaan. Wat Vorq zegt klopt. Plus het is vele malen veiliger. Een normaal stopcontact kan eigenlijk die load niet aan voor 10 uur achtereen.

ADAC heeft daar onderzoek naar gedaan: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/opladen/laadverlies-thuisladen-elektrische-auto
Mijn ervaring met een Renault Zoe is dat het laadverlies bij lage vermogens echt heel groot is, als ik op 3 fase gereduceerd laad maar liefst 33%!
Daarnaast sluit ik mij aan bij het advies voor een echt laadpunt, ook omdat je daar makkelijk ik kan stellen op welk tijdstip je kunt laden. Ik heb mijn laadpunt 2e hands gekocht via MP en ben heel erg tevreden.

Sowieso voor de wall box gaan. Wat Vorq zegt klopt. Plus het is vele malen veiliger. Een normaal stopcontact kan eigenlijk die load niet aan voor 10 uur achtereen.
Ook daar zijn oplossingen voor, er zijn 'normale' stopcontacten in de handel die bedoeld zijn om auto's op te laden. Mijn ouders hebben die ook voor het af en toe opladen van hun hybride Captur. Zo'n wandcontactdoos is uiteraard wel wat duurder dan een standaard exemplaar maar het is allemaal een stuk degelijker met bijvoorbeeld dikker metaal voor de stroomgeleiding en een waterdichte behuizing er omheen. Sluit zo'n ding met een eigen kabel aan op een eigen groep in de meterkast en je hebt een degelijke 'tussen'oplossing t.o.v. een wallbox. Dan kan je met een grannystekker probleemloos laden op 16A. (Nogmaals: die wordt dus gebruikt voor een plugin hybride met een elektrisch bereik van 40/50 km ofzo. Voor een volledige EV zou ik het persoonlijk ook wat grootser aanpakken).

Ook voor een EV kan dat prima, zo lang de accu maar niet al te groot is. Maar ik vraag me dan af: waarom dan niet gelijk een simpel laadpunt zoals van de Lidl? Grootste voordeel daarvan vind ik de vaste kabel.
De 22kW versie was onlangs sterk afgeprijsd, maar is niet meer leverbaar. Lijkt me overigens ook een niet relevant product voor een regulier huishouden, waar je toch maar 16A per groep hebt.

Er is altijd laadverlies, door de omzetting naar gelijkspanning en door het verbruik van de laadelektronica. Maar het verlies naar het stopcontact is volledig afhankelijk van de bedrading (lengte, dikte). Ik heb van de meterkast een leiding van pakweg 15m naar een fatsoenlijke wandcontactdoos voor buiten, op een eigen groep. Ik heb er een paar keer een verbruiksmeter tussen gehangen bij het opladen van een hybride en het verlies van reuze mee. Totaal hooguit 10%.
Maar als je een hoge stroomsterkte door een lange, dunne draad wilt duwen zal dat zeker oplopen.

Terug
Bovenaan