MoodyBlues
Wegverkenner
Waar het om gaat: binnenkort verhuizen wij de randstad uit en gaat onze Mazda MX-30 EV niet meer voldoende zijn qua bereik. Ook is hij wat krap achterin gebleken en hoewel we prima hebben kunnen leven met de 'suicide doors' is het stiekem toch wel fijn als de kinderen weer zelf normaal uit kunnen stappen.
Nu merk ik dat ik alle kanten op vlieg qua keuze, soms neig ik weer naar EV, soms naar hybride. Vandaar dat ik advies zoek. Om de situatie even goed te schetsen: we hebben ook nog een Kia e-Soul, ook EV dus maar hoewel die prima 350 km of soms meer haalt, is dat ding luidruchtig op de snelweg en de grap is dat ik er inmiddels achter ben dat qua inruil de Kia en Mazda elkaar maar ±1500 ontlopen, daarom weten we 1 ding zeker: dat wordt de 2e auto. Die biedt de flexibiliteit voor langere afstanden als het af en toe nodig is, maar zal met name voor dagelijkse ritten dan 40 km enkele reis gebruikt worden zodra we verhuisd zijn.
De eerste auto moet dus wat anders worden en dus ruilen we de MX-30 in. Die is een heel stuk stiller op de snelweg, maar de rijhulpsystemen ben ik verre van te spreken, ze werken zelden (behalve cruise control). Dus een Mazda gaat het sowieso niet worden. Wat dan wel? Ligt natuurlijk ook aan budget hoor ik jullie denken.
In principe hebben we budget tot pakweg 45k, maar ligt er ook aan wat het is. Ik ben bijv. wel bereid om dat uit te geven aan een Tesla Model 3/Y of BYD Seal om maar even alvast een voorschot te nemen, maar niet voor een (bijna) nieuwe Corolla of Golf bijv. Wij hebben best wat zonnepanelen en een laadpaal en ook een gunstig energiecontract (26,5ct/kWh) voor het geval de zonnestroom op is, die nog 3,5 jaar loopt.
Kortom: een EV zou zelfs financieel heel aantrekkelijk zijn en dat heeft ook wel mijn voorkeur. Maar de afstanden die we met enige regelmaat moeten gaan overbruggen is 130-180 km enkele reis. Dat betreft mijn reisafstand naar kantoor (hoef ik slechts paar keer per maand te zijn, rest van de tijd werk ik of uit huis of bij klanten vaak een stuk dichterbij), maar ook sommige familie en vrienden. Ook wil ik voorbereid zijn op vakanties naar het buitenland, iets wat we met de Kia 2x gedaan hebben en op zich goed ging maar wel te traag naar mijn mening.
Terugkomend op het budget: als het een hybride wordt dan wil ik zeker niet de 45k aantikken, sterker nog, dan neig ik eerder naar het kaliber Corolla 2.0 hybrid van 2020 ongeveer, 25-30k heb ik al gezien. Reden? Die zijn tov een EV veel duurder in de maandlasten en dus zie ik het zo: een EV mag duurder zijn omdat ik dat maandelijks 'terugverdien'. Houd dus maar max. 30k aan voor een niet EV.
Laatste punten goed om te weten:
- een PHEV willen we niet, te duur, zwaar en complex en vaak net niet, dus of hybride of EV
- ik hou van veel luxe/opties, ik zal dan ook naar de meest luxe uitvoeringen kijken.
- ik hou van rust aan boord, de Mazda bood dit, de Kia absoluut niet
- vorige auto's van mij zijn o.a. de Prius II, CT 200h, IS 300h, UX 250h en Ford Fiesta (2018)
- het gaat om privé koop, geen PL en niet zakelijk, dus liefst occasion als het mogelijk is
Waar ik zelf op ben gekomen is oa:
Verder sta ik overal open voor, maar heb ik niet zoveel met VAG, Volvo/Polestar en hele onbekende merken zoals het nieuwe Zeekr of MG.
Alle advies is welkom, of het nou een "heb je hier al aan gedacht" is of "denk eens aan dit model" of "waarom niet een x". Ik laat me graag verrassen.
Als afsluiter: als je me nu vraagt om een knoop door te hakken zou ik de BYD Seal het meest interessant vinden als RWD, maar te risicovol vanwege het onbekende (ook al is het een erg groot merk), dus een Kia EV6 (mits proefrit bevalt) zou dan denk ik de keuze zijn.
Nu merk ik dat ik alle kanten op vlieg qua keuze, soms neig ik weer naar EV, soms naar hybride. Vandaar dat ik advies zoek. Om de situatie even goed te schetsen: we hebben ook nog een Kia e-Soul, ook EV dus maar hoewel die prima 350 km of soms meer haalt, is dat ding luidruchtig op de snelweg en de grap is dat ik er inmiddels achter ben dat qua inruil de Kia en Mazda elkaar maar ±1500 ontlopen, daarom weten we 1 ding zeker: dat wordt de 2e auto. Die biedt de flexibiliteit voor langere afstanden als het af en toe nodig is, maar zal met name voor dagelijkse ritten dan 40 km enkele reis gebruikt worden zodra we verhuisd zijn.
De eerste auto moet dus wat anders worden en dus ruilen we de MX-30 in. Die is een heel stuk stiller op de snelweg, maar de rijhulpsystemen ben ik verre van te spreken, ze werken zelden (behalve cruise control). Dus een Mazda gaat het sowieso niet worden. Wat dan wel? Ligt natuurlijk ook aan budget hoor ik jullie denken.
In principe hebben we budget tot pakweg 45k, maar ligt er ook aan wat het is. Ik ben bijv. wel bereid om dat uit te geven aan een Tesla Model 3/Y of BYD Seal om maar even alvast een voorschot te nemen, maar niet voor een (bijna) nieuwe Corolla of Golf bijv. Wij hebben best wat zonnepanelen en een laadpaal en ook een gunstig energiecontract (26,5ct/kWh) voor het geval de zonnestroom op is, die nog 3,5 jaar loopt.
Kortom: een EV zou zelfs financieel heel aantrekkelijk zijn en dat heeft ook wel mijn voorkeur. Maar de afstanden die we met enige regelmaat moeten gaan overbruggen is 130-180 km enkele reis. Dat betreft mijn reisafstand naar kantoor (hoef ik slechts paar keer per maand te zijn, rest van de tijd werk ik of uit huis of bij klanten vaak een stuk dichterbij), maar ook sommige familie en vrienden. Ook wil ik voorbereid zijn op vakanties naar het buitenland, iets wat we met de Kia 2x gedaan hebben en op zich goed ging maar wel te traag naar mijn mening.
Terugkomend op het budget: als het een hybride wordt dan wil ik zeker niet de 45k aantikken, sterker nog, dan neig ik eerder naar het kaliber Corolla 2.0 hybrid van 2020 ongeveer, 25-30k heb ik al gezien. Reden? Die zijn tov een EV veel duurder in de maandlasten en dus zie ik het zo: een EV mag duurder zijn omdat ik dat maandelijks 'terugverdien'. Houd dus maar max. 30k aan voor een niet EV.
Laatste punten goed om te weten:
- een PHEV willen we niet, te duur, zwaar en complex en vaak net niet, dus of hybride of EV
- ik hou van veel luxe/opties, ik zal dan ook naar de meest luxe uitvoeringen kijken.
- ik hou van rust aan boord, de Mazda bood dit, de Kia absoluut niet
- vorige auto's van mij zijn o.a. de Prius II, CT 200h, IS 300h, UX 250h en Ford Fiesta (2018)
- het gaat om privé koop, geen PL en niet zakelijk, dus liefst occasion als het mogelijk is
Waar ik zelf op ben gekomen is oa:
- Tesla Model 3 of Y nieuw
- BYD Seal nieuw
- Kia EV6 77 kWh occasion
- Hyundai Ioniq 6 77 kWh occasion (5 vind ik lelijk), wel nog duur
- Audi e-tron occasion (wel een slok-op en 'oud' model, dus of het verstandig is?)
- Mercedes EQB occasion (komt niet ver genoeg denk ik)
- Mercedes EQC (ook onzuinig en 5-10k duurder dan e-tron)
- Toyota bz4x (heb ik best een zwak voor, het merk sowieso, maar lijkt te weinig bereik te bieden)
- VW ID4 77 kWh (gunstige prijzen, maar interieur vind ik afschuwelijk)
- Toyota Corolla 2.0 hybrid
- Lexus ES 300h hybrid (2019 en later)
- Lexus RX 450h hybrid (2016 en later, erg gaaf maar volgens mij onzuinig en erg duur in de maandlasten)
- Toyota RAV4 hybrid (vanaf 2019, niet plug-in)
- Toyota Yaris Cross (leuk ding, maar waarschijnlijk te klein)
- Peugeot 308 ook nog overwogen maar reviews zijn vrij negatief mbt ruimte en geluid
Verder sta ik overal open voor, maar heb ik niet zoveel met VAG, Volvo/Polestar en hele onbekende merken zoals het nieuwe Zeekr of MG.
Alle advies is welkom, of het nou een "heb je hier al aan gedacht" is of "denk eens aan dit model" of "waarom niet een x". Ik laat me graag verrassen.
Als afsluiter: als je me nu vraagt om een knoop door te hakken zou ik de BYD Seal het meest interessant vinden als RWD, maar te risicovol vanwege het onbekende (ook al is het een erg groot merk), dus een Kia EV6 (mits proefrit bevalt) zou dan denk ik de keuze zijn.