Advies nieuwe/jonge EV of hybride voor gemixt lange en kortere afstanden

MoodyBlues

Wegverkenner
Waar het om gaat: binnenkort verhuizen wij de randstad uit en gaat onze Mazda MX-30 EV niet meer voldoende zijn qua bereik. Ook is hij wat krap achterin gebleken en hoewel we prima hebben kunnen leven met de 'suicide doors' is het stiekem toch wel fijn als de kinderen weer zelf normaal uit kunnen stappen.

Nu merk ik dat ik alle kanten op vlieg qua keuze, soms neig ik weer naar EV, soms naar hybride. Vandaar dat ik advies zoek. Om de situatie even goed te schetsen: we hebben ook nog een Kia e-Soul, ook EV dus maar hoewel die prima 350 km of soms meer haalt, is dat ding luidruchtig op de snelweg en de grap is dat ik er inmiddels achter ben dat qua inruil de Kia en Mazda elkaar maar ±1500 ontlopen, daarom weten we 1 ding zeker: dat wordt de 2e auto. Die biedt de flexibiliteit voor langere afstanden als het af en toe nodig is, maar zal met name voor dagelijkse ritten dan 40 km enkele reis gebruikt worden zodra we verhuisd zijn.

De eerste auto moet dus wat anders worden en dus ruilen we de MX-30 in. Die is een heel stuk stiller op de snelweg, maar de rijhulpsystemen ben ik verre van te spreken, ze werken zelden (behalve cruise control). Dus een Mazda gaat het sowieso niet worden. Wat dan wel? Ligt natuurlijk ook aan budget hoor ik jullie denken.

In principe hebben we budget tot pakweg 45k, maar ligt er ook aan wat het is. Ik ben bijv. wel bereid om dat uit te geven aan een Tesla Model 3/Y of BYD Seal om maar even alvast een voorschot te nemen, maar niet voor een (bijna) nieuwe Corolla of Golf bijv. Wij hebben best wat zonnepanelen en een laadpaal en ook een gunstig energiecontract (26,5ct/kWh) voor het geval de zonnestroom op is, die nog 3,5 jaar loopt.

Kortom: een EV zou zelfs financieel heel aantrekkelijk zijn en dat heeft ook wel mijn voorkeur. Maar de afstanden die we met enige regelmaat moeten gaan overbruggen is 130-180 km enkele reis. Dat betreft mijn reisafstand naar kantoor (hoef ik slechts paar keer per maand te zijn, rest van de tijd werk ik of uit huis of bij klanten vaak een stuk dichterbij), maar ook sommige familie en vrienden. Ook wil ik voorbereid zijn op vakanties naar het buitenland, iets wat we met de Kia 2x gedaan hebben en op zich goed ging maar wel te traag naar mijn mening.

Terugkomend op het budget: als het een hybride wordt dan wil ik zeker niet de 45k aantikken, sterker nog, dan neig ik eerder naar het kaliber Corolla 2.0 hybrid van 2020 ongeveer, 25-30k heb ik al gezien. Reden? Die zijn tov een EV veel duurder in de maandlasten en dus zie ik het zo: een EV mag duurder zijn omdat ik dat maandelijks 'terugverdien'. Houd dus maar max. 30k aan voor een niet EV.

Laatste punten goed om te weten:
- een PHEV willen we niet, te duur, zwaar en complex en vaak net niet, dus of hybride of EV
- ik hou van veel luxe/opties, ik zal dan ook naar de meest luxe uitvoeringen kijken.
- ik hou van rust aan boord, de Mazda bood dit, de Kia absoluut niet
- vorige auto's van mij zijn o.a. de Prius II, CT 200h, IS 300h, UX 250h en Ford Fiesta (2018)
- het gaat om privé koop, geen PL en niet zakelijk, dus liefst occasion als het mogelijk is

Waar ik zelf op ben gekomen is oa:
  • Tesla Model 3 of Y nieuw
  • BYD Seal nieuw
  • Kia EV6 77 kWh occasion
  • Hyundai Ioniq 6 77 kWh occasion (5 vind ik lelijk), wel nog duur
  • Audi e-tron occasion (wel een slok-op en 'oud' model, dus of het verstandig is?)
  • Mercedes EQB occasion (komt niet ver genoeg denk ik)
  • Mercedes EQC (ook onzuinig en 5-10k duurder dan e-tron)
  • Toyota bz4x (heb ik best een zwak voor, het merk sowieso, maar lijkt te weinig bereik te bieden)
  • VW ID4 77 kWh (gunstige prijzen, maar interieur vind ik afschuwelijk)
  • Toyota Corolla 2.0 hybrid
  • Lexus ES 300h hybrid (2019 en later)
  • Lexus RX 450h hybrid (2016 en later, erg gaaf maar volgens mij onzuinig en erg duur in de maandlasten)
  • Toyota RAV4 hybrid (vanaf 2019, niet plug-in)
  • Toyota Yaris Cross (leuk ding, maar waarschijnlijk te klein)
  • Peugeot 308 ook nog overwogen maar reviews zijn vrij negatief mbt ruimte en geluid

Verder sta ik overal open voor, maar heb ik niet zoveel met VAG, Volvo/Polestar en hele onbekende merken zoals het nieuwe Zeekr of MG.

Alle advies is welkom, of het nou een "heb je hier al aan gedacht" is of "denk eens aan dit model" of "waarom niet een x". Ik laat me graag verrassen.

Als afsluiter: als je me nu vraagt om een knoop door te hakken zou ik de BYD Seal het meest interessant vinden als RWD, maar te risicovol vanwege het onbekende (ook al is het een erg groot merk), dus een Kia EV6 (mits proefrit bevalt) zou dan denk ik de keuze zijn.
 
Als ik in onderstaand lijstje (elektrisch, 501+ km WLTP, tot 48k) kijk, vind ik vooral de BYD Seal, Renault Scénic en Toyota bZ4X interessant. Toyota beste garantie, Renault grootste WLTP actieradius, BYD Seal meer sportief.



Een veilige voordelige keuze lijkt mij inderdaad de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 hybrid.
 
Laatst bewerkt:
Hoe denk je de EV van 45k dan terug te verdienen op een hybride van 30? De eerste drie jaar gaat je met de EV ongeveer 22k afschrijving kosten, de hybride amper 15k. Dat is €2000 verschil per jaar terwijl je niet zo heel veel kilometers maakt volgens mij.

Verder is de hybride dan volledig en 100% zorgeloos qua range maar ook oprittoestanden (je hebt immers nog een EV, kunnen die tegelijk laden? kan de eerste weg als de tweede nog moet laden)

Ik vind EV prachtige techniek, had er graag één gekocht, maar ik heb toch regelmatig situaties en zie ook prijsontwikkelingen waarbij ik blij ben dat ik ik gewoon 1 keer per maand een tank volgooi (ik rij dus weinig) en zeker investeringen in een tweedehands auto zijn voor een particulier stevige zaken. M.a.w. als je één of ander maandagochtend exemplaar treft waar je na een half jaar weer vanaf wil of moet, dan ruil ik liever met 5k verlies in dan met 10 of 15k.
 
Aangezien de ontwikkelingen bij EV's behoorlijk snel gaan, met name de accupakketten worden lichter, goedkoper en compacter, zou ik de 'oude' EV's overslaan en voor een nieuwere gaan!
 
Hoe denk je de EV van 45k dan terug te verdienen op een hybride van 30? De eerste drie jaar gaat je met de EV ongeveer 22k afschrijving kosten, de hybride amper 15k. Dat is €2000 verschil per jaar terwijl je niet zo heel veel kilometers maakt volgens mij.

Verder is de hybride dan volledig en 100% zorgeloos qua range maar ook oprittoestanden (je hebt immers nog een EV, kunnen die tegelijk laden? kan de eerste weg als de tweede nog moet laden)

Ik vind EV prachtige techniek, had er graag één gekocht, maar ik heb toch regelmatig situaties en zie ook prijsontwikkelingen waarbij ik blij ben dat ik ik gewoon 1 keer per maand een tank volgooi (ik rij dus weinig) en zeker investeringen in een tweedehands auto zijn voor een particulier stevige zaken. M.a.w. als je één of ander maandagochtend exemplaar treft waar je na een half jaar weer vanaf wil of moet, dan ruil ik liever met 5k verlies in dan met 10 of 15k.
Hoe ik dat terug denk te verdienen? Even los van wat de mrb voor EV's op termijn gaat doen (niemand weet dat, dus speculeren is nutteloos). Van de paar auto's waar ik het voor berekend heb en wat mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is, is een EV op veel gebieden veel goedkoper.

Uitgaande van 30.000 km per jaar, reken ik even een BYD Seal vs de Corolla 2.0 hybrid:
- mrb: € 0 vs € 54,33
- elektra: 18 kWh/100km = 450 kWh/mnd = 90% thuisladen tegen € 0,265 (107,33) en 10% Fastned tegen € 0,79 (35,55) = € 142,88
- brandstof: 1 op 18 = 138,9L/mnd = € 277,80
- onderhoud: € 29,17 vs € 66,67
- verzekering: € 79 vs € 55
Totaal: BYD Seal € 251,05 vs. Corolla hybrid € 453,80 per maand

Over een periode van 5 jaar, waar ik wel op mik, is dat een verschil van totaal 60 * 202,75 = € 12.165

Dat is al bijna het verschil in aanschaf terug, wat ik dan niet meereken is: de BYD Seal is hagelnieuw en na 5 jaar ook 'maar' 5 jaar oud, de Corolla is ±2020 en dus na 5 jaar 9 jaar oud. Tevens is de BYD Seal een veel luxere en beter uitgeruste auto (een Tesla Model 3 bijv. ook). En ik reken de volle kosten van mijn stroom, terwijl ik de afgelopen 2,5 jaar geen cent heb hoeven te betalen. Ok, nu ga ik straks meer km's maken maar ik weet dat de opbrengst ook veel groter is dan ik nu heb, nu wek ik 6.000 kWh op, straks 11.000 kWh. En ja, ook salderen gaat eraf, dus wat ervan overblijft is ook afwachten, maar ik heb een periode van profijt voorlopig en dat reken ik dus niet eens mee.

Kortom: financieel gezien is een EV voor mij echt een no-brainer. Alleen... ik twijfel wel of het met de afstanden die we moeten overbruggen wel de beste keuze is. Geloof het of niet: mijn hart zegt EV, ik vind het heerlijk rijden namelijk en zoiets als een Corolla voelt als een stapje terug in zekere zin. Een luxere hybride zoals een Lexus komt voor mijn gevoel meer overeen met de rust en luxe die ik zoek, maar die zijn ook een stuk duurder in meerdere opzichten. Maar ja, voor niks gaat de zon op.
 
Ik zou dan zonder twijfel een Model 3 kopen eerlijk gezegd...
Ik weet dat het zeer goede EV's zijn, maar wat me tegenhoud is het gebrek aan parkeersensoren (en daarmee de onbetrouwbare camera's), de continue autopilot phantom braking problemen die anno 2024 nog steeds spelen volgens vele eigenaren. En dat juist door het ontbreken van echte sensoren (alles werkt op camera) de hulpsystemen snel stoppen met werken bij slecht weer (mist, harde regen, sneeuw, etc).

Terwijl onze Kia echt alleen bij heel erg slecht weer soms (tijdelijk) geen zin heeft, maar 99% van de tijd het doet. De Mazda is echter heel erg wispelturig en werkt vaker niet dan wel. Zo erg zal Tesla zeker niet zijn, maar ik lees toch wel matige verhalen. En dat weerhoudt me ervan, anders had ik het ook een no-brainer gevonden, zeker de nieuwe.
 
Als ik in onderstaand lijstje (elektrisch, 501+ km WLTP, tot 48k) kijk, vind ik vooral de BYD Seal, Renault Scénic en Toyota bZ4X interessant. Toyota beste garantie, Renault grootste WLTP actieradius, BYD Seal meer sportief.



Een veilige voordelige keuze lijkt mij inderdaad de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 hybrid.
De Renault is er voorlopig niet en over ±5 maanden heb ik echt iets nodig, daarnaast is hij ook te duur in dit rijtje. Een uitvoering en accu die voor mij geschikt zou zijn is 51k minstens.

Wel fijn om te horen dat de BYD Seal en Toyota bZ4X ook genoemd worden, net als de Corolla. Dat bevestigt dat ik wel in de goede richting zit.

Overigens is mijn lijstje echt niet per se compleet of dat het daar vanaf moet komen hoor. Ik laat me graag overtuigen voor wat anders.
 
Ik zou voor een Megane e-tech gaan, mooie auto van binnen en buiten en 450km range.
Hmm, ik vind het een mooie auto, maar hoe realistisch is die 450 km range, met name in de winter? Ik zie al luxe uitvoeringen voor soms 35k maar zeker voor 38k voorbijkomen dus heel aantrekkelijk. Alleen heeft ie een 60 kWh accu en onze Kia 64 kWh en die haalt zomer 450 km prima, maar nu is het bij 350-380 km toch echt afgelopen.

En mijn ervaring leert dat je de laatste 20-30 km echt niet leeg wilt rijden. Hoe vaak ik bij zowel de Mazda als Kia wel niet een in turtle/slak mode heb gereden, dat voelt als billenknijpen en 9/10x was het ook net de laatste 5 km voor ik thuiskwam dat dat gebeurde dus het viel wel mee en dan gelijk aan de eigen laadpaal natuurlijk. Maar aangezien ik soms echt 130-180 km enkele reis af moet leggen en dus ook idealiter terug wil komen met zo min mogelijk publiekelijk laden of snelladen (want dat laatste is gewoon schreeuwend duur, dus doe ik alleen als thuiskomertje zeg maar), is 360 km + zeg 30 km marge = 390 km winterbereik toch echt wel mijn minimum.
 
Aangezien de ontwikkelingen bij EV's behoorlijk snel gaan, met name de accupakketten worden lichter, goedkoper en compacter, zou ik de 'oude' EV's overslaan en voor een nieuwere gaan!
Goed om te weten! Doel je dan oa ook op de Audi e-tron die ik in mijn lijstje heb of nog ouder? Die zijn namelijk wel bizar aantrekkelijk geprijsd, vrij luxe uitvoeringen voor (ruim) onder de 40k wat ooit 100k was. Zuinig zijn ze niet maar met een grote accu komen ze volgens mij nog wel aardig ver.

Denk ook sowieso wel dat van EV's de EV6/Ioniq 6 en Tesla's en BYD Seal mijn voornaamste keuzes zijn, ook hoe nieuw ze zijn en allemaal 77 kWh of beter (behalve Tesla die het met enorme efficiëntie doet).
 
Goed om te weten! Doel je dan oa ook op de Audi e-tron die ik in mijn lijstje heb of nog ouder? Die zijn namelijk wel bizar aantrekkelijk geprijsd, vrij luxe uitvoeringen voor (ruim) onder de 40k wat ooit 100k was. Zuinig zijn ze niet maar met een grote accu komen ze volgens mij nog wel aardig ver.

Denk ook sowieso wel dat van EV's de EV6/Ioniq 6 en Tesla's en BYD Seal mijn voornaamste keuzes zijn, ook hoe nieuw ze zijn en allemaal 77 kWh of beter (behalve Tesla die het met enorme efficiëntie doet).

Daar doel ik zeker op, halen nieuw ook nauwelijks meer dan 400 km WLTP! Liever een nieuwe bZ4X met 500+ km WLTP en tien jaar garantie, vooral bij particuliere koop!

 
Laatst bewerkt:
Hoe ik dat terug denk te verdienen? Even los van wat de mrb voor EV's op termijn gaat doen (niemand weet dat, dus speculeren is nutteloos). Van de paar auto's waar ik het voor berekend heb en wat mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is, is een EV op veel gebieden veel goedkoper.

Uitgaande van 30.000 km per jaar, reken ik even een BYD Seal vs de Corolla 2.0 hybrid:
...
Ah die 30.000 had ik niet verwacht met die enkele ritjes werk per maand en klanten heel dichtbij. Blijkbaar draai je je hand niet om voor 100km per dag, ik haal dat niet eens per week.;) Ja dan zou ik voor EV gaan en let dan goed op laadsnelheid voor de vakantie en verassingen (én ja dat is duur, maar alles op vier wielen is volgens mij duur).

Over de e-tron. Ik denk dat je dan een gok neemt op de acculeeftijd. Als je die in ieder door zo'n specialist laat testen en er achter kan komen of je misschien de mishandelde (90% over?) of vertroelde (96% over?) versie voor je hebt. Verder wordt accu(deel)reparatie steeds normaler, bekijk eens hoe dat met die e-tron gaat. Zo'n reparatiebedrijf kan je vast vertellen bij welke modellen je niet moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het zeer goede EV's zijn, maar wat me tegenhoud is het gebrek aan parkeersensoren (en daarmee de onbetrouwbare camera's), de continue autopilot phantom braking problemen die anno 2024 nog steeds spelen volgens vele eigenaren. En dat juist door het ontbreken van echte sensoren (alles werkt op camera) de hulpsystemen snel stoppen met werken bij slecht weer (mist, harde regen, sneeuw, etc).

Terwijl onze Kia echt alleen bij heel erg slecht weer soms (tijdelijk) geen zin heeft, maar 99% van de tijd het doet. De Mazda is echter heel erg wispelturig en werkt vaker niet dan wel. Zo erg zal Tesla zeker niet zijn, maar ik lees toch wel matige verhalen. En dat weerhoudt me ervan, anders had ik het ook een no-brainer gevonden, zeker de nieuwe.
Sinds december update heeft de Model-3 3D High Fidelity Park Assist gekregen: https://teslafacts.nl/algemeen/teslas-high-fidelity-park-assist-onderdeel-van-kerstupdate.asp

Phantom Breaking komt inderdaad voor, ook geen Autopilot aanschaft, al lees ik er wel steeds minder over. Ik hoor in mijn omgeving er ook weinig over, dus hoe groot is dit issue nu werkelijk?

Een gebruikte EV6 zou ik niet kopen: de eerste exemplaren hadden wel wat problemen, zoals je kunt lezen in de autoreviews van Autoweek.

Ik zit zelf ook te kijken dit jaar: nieuwe EV of een Hybrid.
Een Ford Kuga plug-in uit 2022 kun je voor rond de 34000 krijgen. Je rijdt alleen de lange stukken deels op benzine.
De eerste modellen Kuga hadden wat kinderziektes.
Zelf heb ik het gevoel dat de EV's nog even verder doorontwikkeld moeten worden.

Waar ik best wel tevreden verhalen over hoor, is de Kia Niro, EV ook de vorige generatie. Ik zie ze al vanaf 20000 euro op Autoscout staan. Voor 35000 vraagprijs heb je er één met slechts 7500 km op de teller: Kia Niro Dynamic line
 
Ik geloof niet zo in de genoemde issues van het onverwacht remmen. Ik denk dat Tesla dat soort issues direct oppakt en het dus steeds beter wordt. Bij andere merken zie je dat helaas veel minder.
Als alternatief voor de Model 3 zou ik kiezen voor een Ioniq 6, maar die zijn nog vrij prijzig. Misschien over een paar maanden een ex-demo oppikken? Het valt mij op dat er nog niet zo veel Ioniq's 6 rijden. Ik vind m mooi, dus anderen zullen m wel lelijk vinden ;)
 
Daar doel ik zeker op, halen nieuw ook nauwelijks meer dan 400 km WLTP! Liever een nieuwe bZ4X met 500+ km WLTP en tien jaar garantie, vooral bij particuliere koop!

Ah, dan is dat inderdaad niet de meest handige. Nu snap ik ook gelijk waarom ze zo goedkoop zijn relatief gezien.
 
Ah die 30.000 had ik niet verwacht met die enkele ritjes werk per maand en klanten heel dichtbij. Blijkbaar draai je je hand niet om voor 100km per dag, ik haal dat niet eens per week.;) Ja dan zou ik voor EV gaan en let dan goed op laadsnelheid voor de vakantie en verassingen (én ja dat is duur, maar alles op vier wielen is volgens mij duur).

Over de e-tron. Ik denk dat je dan een gok neemt op de acculeeftijd. Als je die in ieder door zo'n specialist laat testen en er achter kan komen of je misschien de mishandelde (90% over?) of vertroelde (96% over?) versie voor je hebt. Verder wordt accu(deel)reparatie steeds normaler, bekijk eens hoe dat met die e-tron gaat. Zo'n reparatiebedrijf kan je vast vertellen bij welke modellen je niet moet zijn.
Er zijn dus dagen dat ik 350 km rijd, dan hoef ik al bijna 3 dagen niet te rijden om gemiddeld op 100 km uit te komen ja. ;) Mijn rijgedrag is er dus eentje van extremen, dat klopt. Dagen met erg veel km's en dagen dat ik weinig rijd. En met weinig of dichtbij bedoel ik dan gemiddeld 40 km afstand. Maar ook een Europese vakantie bijna elk jaar wat zomaar 3000-5000 km erbij oplevert.

En inderdaad, dat snelladen duur is, is mij bekend, soms duurder dan benzine tanken met een hybride. Juist daarom wil ik inderdaad ook een EV waar ik 90+% van de tijd mee van huis naar bestemming én weer terug kan komen. Er zijn er sowieso genoeg in mijn budget volgens mij, dus dan hoef ik me ook niet te beperken tot een EV met slechts 50 kWh accu.

Interessant punt van de e-tron, ik hoor nu al meerderen zeggen dat ik moet opletten gezien de leeftijd. En logischerwijs zijn de meeste ex-lease gezien de nieuwprijzen, dus dat wordt zoeken naar een goed behandeld exemplaar. Maar ja, ze mogen dan 5-8k goedkoper zijn dan een hagelnieuwe Model 3 of BYD Seal, als ik dan wellicht op redelijk korte termijn moet gaan repareren in de accu, dan kost dat ongetwijfeld ook een flinke duit (paar duizend gok ik?) en dan zie ik niet zoveel nut van de eerste besparing en ga ik inderdaad liever voor iets nieuwers waar ik hopelijk de 5 geplande jaren nauwelijks omkijken naar heb.
 
Sinds december update heeft de Model-3 3D High Fidelity Park Assist gekregen: https://teslafacts.nl/algemeen/teslas-high-fidelity-park-assist-onderdeel-van-kerstupdate.asp

Phantom Breaking komt inderdaad voor, ook geen Autopilot aanschaft, al lees ik er wel steeds minder over. Ik hoor in mijn omgeving er ook weinig over, dus hoe groot is dit issue nu werkelijk?

Een gebruikte EV6 zou ik niet kopen: de eerste exemplaren hadden wel wat problemen, zoals je kunt lezen in de autoreviews van Autoweek.

Ik zit zelf ook te kijken dit jaar: nieuwe EV of een Hybrid.
Een Ford Kuga plug-in uit 2022 kun je voor rond de 34000 krijgen. Je rijdt alleen de lange stukken deels op benzine.
De eerste modellen Kuga hadden wat kinderziektes.
Zelf heb ik het gevoel dat de EV's nog even verder doorontwikkeld moeten worden.

Waar ik best wel tevreden verhalen over hoor, is de Kia Niro, EV ook de vorige generatie. Ik zie ze al vanaf 20000 euro op Autoscout staan. Voor 35000 vraagprijs heb je er één met slechts 7500 km op de teller: Kia Niro Dynamic line
Die update is een fijne toevoeging, maar het werkt nog steeds volledig op camera's. En hoe je het ook wendt of keert: een camera kan geen afstand detecteren, alleen inschatten. Tesla heeft namelijk uit kostenoogpunt alle sensoren verwijderd, ik weet niet of ik de benamingen exact goed heb, maar de lidar sensor en parkeersensoren bijv. die veel andere auto's gebruiken om ook zaken als BSM, FCTA/RCTA en ook adaptive cruise control in goede banen te lijden werken nog altijd beter en mist Tesla dus. Ik ben daarom extreem huiverig voor puur camera's.

Zie het ook net als de richtingaanwijzers op het stuur: dat is alleen gedaan om kostenbesparing en wellicht Musk's obsessie met minimalisme, niemand ooit heeft gezegd dat de richtingaanwijzer kolom aan het stuur veranderd moest worden en het is dan ook geen verbetering of zelfs gelijk gebleven, het is verslechterd. En dat is ook met de Autopilot en dergelijke zo.

Want zelfs al werkt het in normale omstandigheden vergelijkbaar met zeg een Kia, Toyota of Mercedes qua rijhulpsystemen, ze stoppen er ook heel snel mee relatief gezien. Beetje mist, harde regen of sneeuw en Tesla's camera-gebaseerde systemen zeggen "doe het maar zelf". Ik heb video's gezien van mensen die autopilot proberen te activeren en het gewoon niet lukt (overigens doet mijn Mazda dat soms ook, maar de Kia werkt dus juist bijna altijd). Of een parkeeractie die de afstand aangeeft en waarbij de lijnen continu dansen en van 20cm afstand naar 50cm springen en dan weer naar 15cm. Onbetrouwbaar.

Ja, Tesla maakt erg goede EV's maar veel dingen eromheen vind ik toch te mager, vandaar dat ik ze nog wel met een klein oog in het zeil houd, maar ik zou as we speak liever voor een minder zuinige maar bijna even dure BYD Seal gaan dan voor een Model 3 om deze redenen. Vanwege de flink grotere accu komt ie namelijk wel nog net iets verder zelfs dan de Model 3.

Ik ga de EV6 autoreviews eens lezen, dat is wel interessant om mee te nemen. Wij zijn in de basis over onze e-Soul namelijk best te spreken, behalve geluidsproductie en rust aan boord, maar qua features en hoe alles werkt is het bijna net zo feilloos als onze Toyota's en Lexussen hiervoor.

Ford heb ik z'n algemeenheid een beetje het gevoel bij dat alles een opgedirkte Fiesta is. De Kuga lijkt gewoon op een grotere Fiesta en dat spreekt me niet aan. Het kan een gevoelskwestie zijn en ernaast zitten, maar vanwege gewicht en vanaf volgend jaar volle mep mrb op phev's ga ik zeker geen phev kiezen. Ook omdat er maar weinig phev's zijn, met name de Toyota's en BMW's, die zuinig zijn als de accu leeg is. Meeste werken niet als full hybrid en schakelen echt tussen twee systemen. Onlangs nog een BMW 330e vs Mercedes C nogwat (ook phev) gezien en de Mercedes werd om die exacte reden ook verguisd. En wat ik ook meeweeg: meeste phev's hebben 'maar' 80-120 pk om 1600-2000 kg voor te slepen als je puur op elektra rijdt. Zelfs de BMW 330e die het als een van de betere doet: 11,9 sec naar 100 km/h op elektra. Ja daar koop ik geen phev voor. Ik ben daar dus 100% over uit: een phev is voor mij een en al concessies en nergens haal er enige meerwaarde uit tov ofwel een EV ofwel een gewone hybride (die veel goedkoper zijn).

Als laatste: de Kia Niro is de evenknie van onze e-Soul en lijkt er dus teveel op. Daarnaast is diens rijbereik in winter niet toereikend, net niet, maar toch. Ook wil ik juist vanwege langere afstanden dus meer rust en stilte aan boord, de Niro is dat ook niet echt.
 
Ik geloof niet zo in de genoemde issues van het onverwacht remmen. Ik denk dat Tesla dat soort issues direct oppakt en het dus steeds beter wordt. Bij andere merken zie je dat helaas veel minder.
Als alternatief voor de Model 3 zou ik kiezen voor een Ioniq 6, maar die zijn nog vrij prijzig. Misschien over een paar maanden een ex-demo oppikken? Het valt mij op dat er nog niet zo veel Ioniq's 6 rijden. Ik vind m mooi, dus anderen zullen m wel lelijk vinden ;)
In alle eerlijkheid: ik vind opmerkingen die woorden als "geloof" en "denk" gebruiken niet overtuigend overkomen. ;)

Zonder gekheid: ik zit dus juist specifiek hierop te zoeken en ik zie vaak video's voorbijkomen hoe goed bijv. Toyota en BMW dit voor elkaar hebben. Maar ook Kia/Hyundai wordt genoemd als goed totaalsysteem.

Ik ken mensen met een Model 3 en die hoor ik er nog steeds over, incl. een aantal punten die ik eerder benoemde. Het EV gedeelte spreekt me aan, maar het auto en rijhulp gedeelte haak ik op af juist.

Maar wat ik eigenlijk nergens hoor, ook niet van mensen die de Tesla's verdedigen of aanprijzen, is wat er dan precies wel goed aan is en hoe Tesla's het wel in goede banen lijden. Want een camerasysteem voor inparkeren met belijning had mijn vrouw's Aygo 10 jaar geleden ook al en ja dit is 3D, maar als ik dat vergelijk met mijn Kia die ook parkeersensoren voor en achter heeft, is dat nog steeds hetgeen ik zeer nauwkeurig mee kan inparkeren. Ik weet gewoon dat als ik rustig inparkeer en de piepjes volg en bij het continu aanhouden van de piep (dus niet meer onderbroken), ik nog 10-15cm speling heb, precies wat je nodig hebt met op krappe plekken inparkeren, dan heb je soms die kleine marges waar je op kan vertrouwen nodig.

En ik weet niet hoe het met anderen zit, maar op een (3D of niet) camerabeeld kan ik geen exacte inschatting maken. En de Tesla zelf blijkbaar ook niet gezien de ervaringen die ik ervan lees of de video's die ik ervan zie.

Kijk hier maar eens bij 2:17 bijvoorbeeld wat een rare ronde oranje lijnen hij ervan maakt en hoe ze continu springen. Daar kan ik niet op vertrouwen. En misschien ligt het aan mijn gemoedsrust, maar tenzij ik ervan overtuigd kan worden, is dit niks voor mij om eerlijk te zijn. En bij 3:30 zegt hij 28-30 inch (71-76 cm) ruimte te hebben tot de Mini. Kijk eens naar de werkelijkheid en het is schokkend.

Edit: ik heb zelf ook (omdat ik niet bevooroordeeld wil zijn) de hele video afgekeken en het wordt gaandeweg alleen maar erger met o.a. de voetganger die gewoon genegeerd wordt en je er tegenaan kan rijden, evenals een hek en een lage boomstam.

Het mooie is: ze hebben ook met een Model Y mét parkeersensoren getest en die pikt dat allemaal wél op. En dat niet alleen: het aantal inches (of cm in ons geval) verspringt niet en gaat precies zoals je verwacht geleidelijk aan omlaag, de detectielijnen zijn veel stabieler, etc. Deze video is van 3 maanden geleden en ze benoemen specifiek nog dat die de laatste Tesla updates hebben gehad die eea aangepakt zouden moeten hebben omdat het zeker op het begin helemaal drama was.

Nou ja, ik snap het hele updates verhaal, maar camera's zijn camera's en zijn geen sensoren. Een camera kan gewoon niet een afstand meten. Mijn iPhone 15 Pro kan ruimtes inmeten, maar heeft daar een lidar sensor voor, voor diepte, mijn vorige iPhone 12 zonder lidar 'kon' het ook maar was totaal niet betrouwbaar en dat is precies wat ik Tesla in de verkeerde volgorde zie doen: benodigde sensoren verwijderen om maar meer winst te maken. En als ze het goed onder controle hadden, dan was het niet erg, maar dat is niet zo. Daarnaast vind ik het hele continu updates doorvoeren goed, maar dat auto's fysiek juist minder worden niet. Kortom: ik zie niet in hoe dit voor Tesla's zonder sensoren nog goed kan komen op een betrouwbare manier. En als ik er compleet naast zit, hoor ik dat ook graag uiteraard, maar dan wel met bewijzen zoals video's en/of reviews.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar de wensen dan is een moderne elektrische auto de beste keus. De BYD Seal is een goede keus, niet ver mijn mijn huis staat een BYD Atto 3, dat is ook een goede keus.

Als je een stille, moderne, comfortabele, elektrische auto zoekt dan is de al genoemde Renault Megane E tech Electric ook een goede keus. Het is een hele goede elektrische auto. Mijn eigen ervaring is dat Renault de elektronica en hulpsystemen goed voor elkaar heeft. Na ruim 3,5 jaar geen storingen, en geen verkeerde reacties van de rijhulpsystemen.

De vernieuwde Tesla Model 3 zou ik ook zeker op het lijstje zetten.
 
Laatst bewerkt:
@ak2 Thanks! Heb je zelf een Megane E-Tech begrijp ik dat goed? Zo ja, kan je wat zeggen over het verbruik in de winter?

Eerlijk gezegd spreekt het merk en model me zeker aan, maar heb wat twijfels over het rijbereik in de winter met de 60 kWh accu, zeker omdat we nu ook een Kia met 64 kWh accu hebben die het al net niet redt voor ons toekomstige doel.

In ieder geval goed om te horen dat Renault haar zaakjes goed op orde heeft, alleen jammer dat de Scenic met 87 kWh accu net wat te duur is en waarschijnlijk te laat komt voor ons om op een ex-demo met de kop eraf te wachten. Die is namelijk perfect voor ons qua bereik. Alleen die zit minstens op 51k, 6k over budget. De BYD Seal maar 1k dus dat is nog goed te praten.
 
Ik heb zelf een Renault Clio 5 met Easy link uit 2020.

Renault gebruikt in de elektrische Megane en Scenic het met Google ontwikkelde Open Link systeem. Dit blijkt in de praktijk erg goed te werken. Op de site van Autoweek staan ook heel wat goede gebruikers reviews.
 
Interessant punt van de e-tron, ik hoor nu al meerderen zeggen dat ik moet opletten gezien de leeftijd. En logischerwijs zijn de meeste ex-lease gezien de nieuwprijzen, dus dat wordt zoeken naar een goed behandeld exemplaar. Maar ja, ze mogen dan 5-8k goedkoper zijn dan een hagelnieuwe Model 3 of BYD Seal, als ik dan wellicht op redelijk korte termijn moet gaan repareren in de accu, dan kost dat ongetwijfeld ook een flinke duit (paar duizend gok ik?) en dan zie ik niet zoveel nut van de eerste besparing en ga ik inderdaad liever voor iets nieuwers waar ik hopelijk de 5 geplande jaren nauwelijks omkijken naar heb.
Als je serieuze problemen krijgt met de accu van een BEV of zelfs PHEV buiten de garantie (meestal zo'n 8 jaar) kan het zomaar einde oefening zijn! Een accu van 90 kWh met een prijs van € 250, - per kWh kost al meer dan 20k. Inmiddels zijn de prijzen verder gedaald richting € 120,- per kWh. De LFP accu in de Seal zal nog lager zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Renault Clio 5 met Easy link uit 2020.

Renault gebruikt in de elektrische Megane en Scenic het met Google ontwikkelde Open Link systeem. Dit blijkt in de praktijk erg goed te werken. Op de site van Autoweek staan ook heel wat goede gebruikers reviews.
Thanks! Ik begin inderdaad steeds meer positieve verhalen te lezen over de Renault Megane als geheel, ik denk dat specifiek die auto wel iets te krap gaat zijn voor ons alleen, hij is even lang als onze e-Soul maar dat is een kubus op wielen en de Megane mooi vormgegeven en daardoor minder praktisch. En de 60 kWh accu is wat krapjes ook, maar ik ben wel dusdanig enthousiast geworden dat ik de nieuwe Scenic op mijn lijstje ga zetten, met 87 kWh accu dan wel. Mocht dat hem uiteindelijk worden, moet ik wel even kijken of ik met Renault iets kan regelen tot die tijd want eerder dan Q3/Q4 dit jaar verwachten ze hem geloof ik niet op de weg. Maar dat is een eventuele zorg voor later.

Overigens vind ik vanuit een ander perspectief de nieuwe Renault 5 ook erg gaaf, maar zal helaas niet snel een optie voor ons worden. Ik hou stiekem wel van compacte auto's (B-segmenters) en ook de Yaris vind ik een leuk wagentje, maar het houdt gewoon echt niks over met kinderen, helaas...
 
  • Leuk
Waarderingen: ak2
Als je serieuze problemen krijgt met de accu van een BEV of zelfs PHEV buiten de garantie (meestal zo'n 8 jaar) kan het zomaar einde oefening zijn! Een accu van 90 kWh met een prijs van € 250, - per kWh kost al meer dan 20k. Inmiddels zijn de prijzen verder gedaald richting € 120,- per kWh. De LFP accu in de Seal zal nog lager zitten.
Dat is goed om te weten, al voorzie ik nu ook weer niet zo erg dat gelijk de hele accu vervangen moet worden, dat kan altijd een keer gebeuren bij een specifieke auto, maar de kans dat je dat overkomt is wel klein lijkt mij.
 
Als je serieuze problemen krijgt met de accu van een BEV of zelfs PHEV buiten de garantie (meestal zo'n 8 jaar) kan het zomaar einde oefening zijn! Een accu van 90 kWh met een prijs van € 250, - per kWh kost al meer dan 20k. Inmiddels zijn de prijzen verder gedaald richting € 120,- per kWh. De LFP accu in de Seal zal nog lager zitten.
Ik vind die garanties op accupakketen, n.a.v. mijn eigen minder goede ervaring met een electrische auto waarvan het accupakket geen garantie meer had. Maar magertjes. Natuurlijk had de auto wel gewoon 1 jaar Bovag garantie, daarom durfde ik het risico ook wel te nemen.

Alleen in had nooit gedacht, dat wanneer ik accuproblemen constateer. Dat ik dan een telefoonhouder aan mijn stuur moet vastmaken, alles reproduceren en documenteren door te filmen wat er gebeurd tijdens het rijden. Omdat de dealer zei: in mee rijden zien wij geen meerwaarde. Toen ik die videos doorstuurde, werd het na maandenlang discussiëren alsnog erkend. Als het accupakket nog fabrieksgarantie had, dan zou ik waarschijnlijk wel een nieuw accupakket gekregen hebben...

De gemiddelde leeftijd van een occasion in Nederland is 8 jaar: als mijn Nissan Leaf straks 8 jaar oud is, in 2027 en nog geen 160.000km's gelopen heeft. Dan zit ik vanaf dat moment met een electrische auto zonder accugarantie.

Nu is mijn verhaal met de Nissan Leaf nog met een sisser afgelopen. Alleen wat ik wel geleerd heb? Als je problemen ondervindt met het accupakket van je tweedehands elektrische auto, dan zal het al knap lastig zijn om de fabrikant de problemen te laten erkennen en dus een beroep op de accugarantie doen.

Dan kun je voorstellen, hoe lastig dat is wanneer je een beroep doet op de ( Bovag ) garantie. Want nu ben ik wel zo ver, dat naar maanden discussiëren eindelijk mijn accuproblemen niet meer naar het rijk der fabeltjes verwezen worden.

Alleen dat grapje kost mij alsnog € 3500 en dankzij die SEPP subsidie, was terug gaan naar benzine ook echt geen optie meer. Een nieuw accupakket had ik toch niet gekregen, dan was het waarschijnlijk half werk geweest die reparatie aan het accupakket. Daarom dat de auto omgeruild word... ( Als je de koop zou willen ontbinden, ben je maanden verder. Omdat je dan naar de geschillencommissie auto dient te stappen )

Ik zie echt nog heel veel leed onstaan in de toekomst: als een accucel slecht is, valt het financieel nog wel mee. Maar als je accupakket gaar blijkt en in zo'n slechte staat, dat zeker 1/3 van de 96 accucellen zouden vervangen moeten worden? Dan is dat gewoon niet te doen. En zo'n verkoper gaat je ook echt niet een nieuw accupakket van € 14.000 geven, terwijl die auto dat geeneens waard is.

Persoonlijk heb ik mijn lesje wel geleerd: een Kia EV6 lijkt mij daarin tegen niets mis mee, wanneer alle problemen gewoon gefixt zijn? Dat is voordeel van een occasion, dan zijn die hopelijk al gefixt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet dat het zeer goede EV's zijn, maar wat me tegenhoud is het gebrek aan parkeersensoren (en daarmee de onbetrouwbare camera's), de continue autopilot phantom braking problemen die anno 2024 nog steeds spelen volgens vele eigenaren. En dat juist door het ontbreken van echte sensoren (alles werkt op camera) de hulpsystemen snel stoppen met werken bij slecht weer (mist, harde regen, sneeuw, etc).
Ik heb drie jaar in een Model 3 gestuurd, en phantom braking is me zelden overkomen. Meestal viaducten met felle zon en dus harde schaduwen op de weg. Verder is het voor mij de ideale EV, als het een hatchback was geweest, de Y is gewoon te lelijk, maar van binnen prima.

Eerlijk gezegd vertrouw ik nooit op hulpsystemen, zeker met slecht weer niet, ik had de basisversie, en gebruikte vooral de adaptive cruise control op lange ritten, maar alles zo basic mogelijk gehouden.

Die Renault Megane is erg krap achterin, vind ik..
 
Terug
Bovenaan