Welke 'normale' auto's zijn toekomstige klassiekers?

Van de week stond ik in de file achter een toekomstige klassieker.
Een Saab 9-5 van de allerlaatste lichting.
Dit was dan een diesel, maar ze zijn er ook in de benzine uitvoering
Sodeknetters wat een top ontwerp
 
Wat vinden jullie van de Peugeot 508? Peugeot’s 504 & 505 vind ik persoonlijk prachtige auto’s.
Zo ook de 508, zeker de station uitvoering.
 
Van de week stond ik in de file achter een toekomstige klassieker.
Een Saab 9-5 van de allerlaatste lichting.
Dit was dan een diesel, maar ze zijn er ook in de benzine uitvoering
Sodeknetters wat een top ontwerp
Deze bedoel je dan denk ik?
saab-9-5-2-0t-aero-exklusiv-automaat-nl-auto.jpg


Vind ik niet meer eens een toekomstig klassieker, maar is wat mij betreft al een klassieker. Zie je ook wel terug in de prijzen. Als je zou zeggen dat de auto 3 jaar oud is geloof je het ook, inderdaad een prachtige tijdloze wagen!
 
Wat vinden jullie van de Peugeot 508? Peugeot’s 504 & 505 vind ik persoonlijk prachtige auto’s.
Zo ook de 508, zeker de station uitvoering.
Denk dat de Peugeot 508 nog te jong is om echt te kunnen zeggen of het een toekomstige klassieker kan worden, maar heeft zeker potentie wat mij betreft. Sprekend vind ik ook wel dat de facelift van 2023 de auto minder mooi heeft gemaakt vind ik, wat iets zegt over hoe sterk het oorspronkelijke ontwerp is.
 
Wat vinden jullie van de Peugeot 508? Peugeot’s 504 & 505 vind ik persoonlijk prachtige auto’s.
Zo ook de 508, zeker de station uitvoering.
De 504 Break/Famiale spreekt mij qua model minder aan, maar de rest van de varianten vind ik erg mooi.

Zo ook de 508 SW. In 2019 stonden wij ons, tijdens onze vakantie, al te vergapen bij een Franse dealer aan de Berline. Toen hadden wij ‘m in Nederland nog niet gezien.

Inmiddels rijden wij sinds kort zelf een uit 2019 en komen uit een 2015 508 SW, dus van het vorige model.
De 2019 SW biedt minder ruimte, maar is een prima auto met veel leuke snufjes aan boord, terwijl we qua uitvoering een stap terug zijn gegaan.
 
Ik denk dat de toekomstige klassiekers moeilijk te classificeren zijn. Als ik auto's zie, of als je ziet hoe auto's tegenwoordig in elkaar zitten, vraag ik mij eerder af wat er van de auto's uit de laatste 10 jaar er in 2040 of 2050 nog rond rijd.
Plastic is het grootste probleem hierin. Het heeft zijn plek op de hete kleine turbo blokken, maar tegenwoordig is ook veel in de motorblok van plastic, waarbij fabrikanten elke cent proberen te besparen. En dan hebben we het niet over de verfijnde dure elektronica wat beperkte houdbaarheid. En uiteraard uitzondering daargelaten, maar ik denk niet dat het er veel zijn.

Persoonlijk hoop ik dat mijn Megane Coupe uit 1996 de 40 jaar mag halen. Ik zit nu al unieke onderdelen te hamsteren, omdat Renault dit al 15 jaar niet meer maakt. Er zit al behoorlijk wat elektronica in, wat er voor kan zorgen dat die zomaar stil komt te staan langs de weg. Al behoorlijk wat plastic wat kapot gaat als je het niet bij de goede condities, correct demonteert.

Wanneer je een klassieker programma hebt zoals bijv. Volvo, zorgt dat er ook voor dat je oudere modellen blijft zien op straat.

Veel genoemde auto's hoop ik nog ooit op een klassieker beurs te vinden, maar ik heb mijn twijfels.
In mijn persoonlijk geval moet ik creatief zijn, dat maakt het hebben van een dergelijke auto ook wel leuk, maar het kan zomaar ophouden. En dat zal zeker niet voor iedereen iets zijn, als ze een dergelijke youngtimer / oldtimer kopen.

Hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan gaan.
 
Anderzijds zijn elektronische sturingen uit 1996 stukken makkelijker na te maken in 2040 dan in 1996.

Als ik nu al zie hoe weinig elektronica er bij mijn 2000 Clio 2 RS169 nodig is om alles te laten werken in vergelijking met mijn 2001 Clio 2 phase 2 1.2 8V heb ik toch liever die eerste.

Man wat is dat lekker simpel! Dat Renault er niks meer voor levert vind ik dan nog erger eigenlijk.
 
@ Nico GTR Dat klopt zeker. Het meeste is nog goed te fixen door een draadje te vervangen. De specifieke plastic stekkerverbindingen zijn bij mij inmiddels ook een dingetje van aandacht. Hier moet ik ook een doos vol van zien te bemachtigen. Al eens beschadigd bij het los halen wat niet altijd even makkelijk gaat. Dan is het het ook plastic van 28 jaar oud.

Ik heb zelf ook nog een Clio 172 staan, uit 2001 die inderdaad niet veel moeilijker is. Bij Onze Clio 4 kom ik wel meer zaken tegen, omdat het puls aangestuurd is vanuit de verschillende systemen. Als daar iets niet (goed) werkt, resulteert dit mogelijk in het vervangen van hele specifieke aanstuur computers, met de bijbehorende kosten. Dus of dit dan nog in 2040 rond rijd betwijfel ik ten zeerste.
 
Als ik nu al zie hoe weinig elektronica er bij mijn 2000 Clio 2 RS169 nodig is om alles te laten werken in vergelijking met mijn 2001 Clio 2 phase 2 1.2 8V heb ik toch liever die eerste.

Man wat is dat lekker simpel! Dat Renault er niks meer voor levert vind ik dan nog erger eigenlijk.
Dat ervaar ik zelfs nog zo bij onze Peugeot 107 van 2007. Wij brengen ‘m wel elke keer naar een Peugeot/Citroën-specialist, maar in principe kun je met een goed paar handen en de juiste kennis nog best heel veel zelf doen. Zelfs als het gaat om ontbrekende opties inbouwen.
 
Terug
Bovenaan