Lancia Ypsilon

Jemig wat een miskleun! Dit had zomaar een Citroën of zelfs een BYD kunnen zijn.

Daarnaast wordt het verder natuurlijk gewoon onderhuids een Peugeot. Dan blijft er van de toegevoegde waarde niet veel over.

Ik vind de merken Opel, Fiat, Lancia en Alfa Romeo er niet bepaald op vooruit gaan onder de Stellantis vleugels.

De rode impressie en de blauwe impressie wijken op zoveel punten van elkaar af, dat al duidelijk is dat je hieraan geen enkele waarde moet hechten, want je kunt er nog wel twintig maken op basis van de uitgelekte beelden waarop toch niets goed is te zien. Wacht gewoon lekker af met het commentaar tot de fabrieksbeelden er zijn.

Ze wijken op details af. Beide geven echter goed beeld hoe de Ypsilon er in grote lijnen uit gaat zien. Op de uitgelekte beelden valt al veel te zien..

“Ik vind de merken Opel, Fiat, Lancia en Alfa Romeo er niet bepaald op vooruit gaan onder de Stellantis vleugels”

Je wilde zeggen dat het vòòr Stellantis bruiste bij AR, Fiat en Lancia?? Nu tenminste een planning van nieuwe modellen.

Opel is een no-brainer. Maakte zwaar verlies, maar nu winstgevend met niet onaantrekkelijke modellen.
.

Je wilde zeggen dat het vòòr Stellantis bruiste bij AR, Fiat en Lancia?? Nu tenminste een planning van nieuwe modellen.

Opel is een no-brainer. Maakte zwaar verlies, maar nu winstgevend met niet onaantrekkelijke modellen.
.
De nieuwe Astra ziet er best prima uit. Maar met de laatste GM-Opels meegerekend vind ik dan de Insignia het allermooist.

On-topic: Lancia is Lancia niet meer. Het wordt nu en mengelmoes met invloeden van allerlei modellen. Ben benieuwd of Fiat alsnog met een nieuwe Punto komt. Of volgt de nieuwe Panda twee modellen op?

De nieuwe Astra ziet er best prima uit. Maar met de laatste GM-Opels meegerekend vind ik dan de Insignia het allermooist.

On-topic: Lancia is Lancia niet meer. Het wordt nu en mengelmoes met invloeden van allerlei modellen. Ben benieuwd of Fiat alsnog met een nieuwe Punto komt. Of volgt de nieuwe Panda twee modellen op?
Je mag de Fiat 600(e) als opvolger zien van de Punto, al sluit ik niet uit dat de aankomende nieuwe Panda ook deels in hetzelfde vaarwater zit.

Je mag de Fiat 600(e) als opvolger zien van de Punto, al sluit ik niet uit dat de aankomende nieuwe Panda ook deels in hetzelfde vaarwater zit.
De nieuwe Panda zal zeker ook de Punto-klantengroep bedienen, want hij wordt ongeveer even groot als die Punto (z'n broer Citroën ë-C3 is 4,01 m lang en de laatste Punto kwam tot 4,06 m, terwijl de huidige Panda op 3,65 m blijft steken). Vgl. Fiat 600e: 4,17 m.

wBoSKR2.png

e4cE5xg.png

Weer een knip- en plakplaatje. Ze hebben alledrie andere details, gewoon omdat men het niet weet en maar wat doet.

fake-ypsilon.jpg

Wie nog even geduld heeft tot 14 februari, laat zich niet om de tuin leiden en zal dan zien hoe hij echt wordt...

Wie nog even geduld heeft tot 14 februari, laat zich niet om de tuin leiden en zal dan zien hoe hij echt wordt...

Het is niet helemaal nodig om zo lang te wachten, de Ypsilon is (weer) gelekt.
Ik las op de pagina van de Lancia-Club dit artikel:

New Lancia Ypsilon fully exposed on TV shoot

Lancia%20Ypsilon%202024%20leaked%20picture.jpg

Ik ga mijn meinig pas vormen als ik hem in het echt heb gezien. Vanuit deze hoek zo vind ik hem zeker wel okay maar het is net de "Wie is de mol", op de ene foto vind ik hem aardig, op de volgende niet. En ook niet elke impressie kan me blij maken.

Dus nooit een mening hebben op basis van spy shots, impressies, persfoto's, testvideo's etc... wordt het forum nog saaier van. ..

Elke keer als er iets zichtbaar wordt van de nieuwe Ypsilon vind ik het erg geslaagd ogen. Ik denk dat Lancia trots op het eindresultaat kan en zal zijn.

Ik vraag mij af of er ook technische verbeteringen zijn. Bijvoorbeeld weer een betere betaalbare accu geproduceerd in Europa.

Ik zou graag iets positiefs schrijven, en stel m'n definitieve oordeel ook uit tot ik 'm in 't echt heb gezien en gereden.
Maar de laatste gelekte beelden stemmen me niet echt héél hoopvol.
Met name al dat plastic op voorkant motorkap, C-stijl en rond de achterlichten doet denken aan de facelift van de Citroën Visa begin jaren tachtig, maar dan nóg wat knulliger uitgevoerd. Vooral dat lelijke haakse hoekje aan de uiteinden van die plastic strip voorop detoneert volledig met de vloeiende lijnen die ze 'm verder hebben gegeven. Ook de achterlichten lijken alleen dankzij dat stuk plastic opvulling nog aan te sluiten bij de achterspatborden maar eigenlijk voor een heel andere auto bedoeld. En dat zwarte plastic op de C-stijl ziet eruit als hetzelfde optische trucje als destijd bij de Visa om 'm langer en slanker te laten lijken dan 'ie is. De pijnlijk duidelijke nauwe Corsa/208-verwantschap doet ook 't ergste vrezen voor de praktische bruikbaarheid. De huidige blinkt uit door de voor z'n compacte buitenmaten nog verrassend ruime zit achterin en de fantastisch korte draaicirkel en daaruit voortvloeiende wendbaarheid. De Corsa en 208 zijn op die twee punten juist het absolute tegenovergestelde: krap achterin voor de buitenmaat en een draaicirkel waar menig C-segmenter nog binnen blijft
Ik wacht af, maar ben wel (flink) wat pessimistischer geworden :unsure:

Laatst bewerkt:
Daar doe je de facelift van de Visa echt te kort mee, want die maakte dat model van een muurbloempje tot een succesnummer en dat met minimale middelen.
Ik doel puur op het opgeplakte plastic en - zoals je het zelf al omschrijft - de minimale middelen.
En schrijf met een reden dat ik de toepassing daarvan op de Visa minder knullig vind
Ik heb zelf veel gereden in die facelift-Visa's, eerst van m'n vader en later ook mijn eigen, dus vond het niet lelijk of zo, alleen verrassend wat wat optische aanpassingen mbv plastic en matzwarte lak en nagenoeg zonder ook maar één deel van 't plaatwerk aan te passen voor verschil maakten.
't Was nog praktisch ook, want de pre-facelift Visa van m'n vader had precies waar later dat plastic op de voorspatborden kwam een parkeerdeukje opgelopen. In bv boem-is-ho Parijs zal dat beetje extra plastic dus ook vast veel van die deukjes hebben voorkomen :)

Laatst bewerkt:
Op deze foto's vind ik het zeker niet slecht. Op video toch wel duidelijk een omgebouwde 208. Wel vind ik dat ze behoorlijk werk van hebben gemaakt om het iets eigens te geven.

img_7511.jpg

Zou het helpen als jullie wisten dat niet alleen de achterlichten zijn geïnspireerd op de Lancia Stratos, maar de zwarte baan op de voorzijde is bedoeld als hommage aan de (Beta) Montecarlo?

't Was nog praktisch ook, want de pre-facelift Visa van m'n vader had precies waar later dat plastic op de voorspatborden kwam een parkeerdeukje opgelopen. In bv boem-is-ho Parijs zal dat beetje extra plastic dus ook vast veel van die deukjes hebben voorkomen
Ik heb zelf ook facelift-Visa's gehad en ervaren dat die stukken kunststof ook bijzonder gemakkelijk loslaten van de voorspatborden. Hopelijk hebben ze dat bij Lancia dan wel beter voor elkaar.;)

Zou het helpen als jullie wisten dat niet alleen de achterlichten zijn geïnspireerd op de Lancia Stratos, maar de zwarte baan op de voorzijde is bedoeld als hommage aan de (Beta) Montecarlo?
Dat moet er dan wel bij verteld worden, anders zou dat echt niet opvallen. Qua elegantie is het dan wel meer de Amerikaanse Scorpion-versie.

Na de eerste indrukken even te hebben laten bezinken moet ik zeggen dat de looks snel wennen en toch best fraai zijn.
Als je (soortgelijke afbeeldingen van) de Corsa ernaast zet, de verschillen ook veel groter zijn dan op het eerste gezicht lijkt. En (vrijwel) allemaal in het voordeel van de Ypsilon uitvallen imho, die heeft juist in de ogenschijnlijk het nauwst verwante flanken toch veel cleanere lijnen met minder gekunstelde vouwen ... :unsure::)

Laatst bewerkt:
Nee, dat helpt me geen zier. Ik vind het nog steeds een 208 met teveel zwart plastic opgeplakt.
Bij de Beta Montecarlo betrof het ook geen zwarte strip maar was de gehele omranding van koplampen en gril in zwart uitgevoerd, een frame. Dat is hier helemaal niet het geval dus legt niemand die link als het je niet verteld wordt.

Bij de Beta Montecarlo betrof het ook geen zwarte strip maar was de gehele omranding van koplampen en gril in zwart uitgevoerd, een frame. Dat is hier helemaal niet het geval dus legt niemand die link als het je niet verteld wordt.
Even voor de zekerheid de beelden erbij. De omlijsting van de Montecarlo was toch vooral bovenzijde plus de korte zijkanten. Onderaan de grille was gewoon de bumper, die geen deel uitmaakte van de omlijsting. Met de Scorpion heeft het geheel van de Ypsilon '24 gelukkig niets te maken...

mc-scorpion.jpg

Voorbeelden van Montecarlos met in kleur uitgevoerde rand boven en naast de grille zijn aanmerkelijk nietszeggender. Misschien zou dat bij de Ypsilon ook wel zo zijn.

mc.jpg

Dat hoeft nog niet te betekenen dat het aut. mooi gevonden hoeft te worden.

Zo op de foto's ben ik voor 80% enthousiast.

Wij, mensen die op auto's letten en denken er verstand van te hebben, herkennen natuurlijk meteen de Corsa contouren.
Maar eerlijk is eerlijk, ik vind de Ypsilon wel meer onderscheidend dan ik verwacht had.

De achterkant vind ik eigenlijk best mooi, de neus vind ik lastig, die wil ik echt in het echt zien. Ik vind hem op de foto's tot nu toe het minst mooie van de Ypsilon om eerlijk te zijn. Dashboard heb ik nog geen mening over.

Wel leuk dat net als bij eerdere Ypsilons naar het verleden werd gegrepen.

Is deze Ypsilon een echte Lancia, nee natuurlijk niet, maar in tegenstelling tot de Chrysler-Lancia's en de Musa is deze toch wel genoeg onderscheidend om het te verdienen om een succes(je) te worden.

Is een beetje luxe, en misschien ook nog een redelijke (scherpe) prijs, nou dan weten we in ieder geval welk model in Italië een succes wordt, de kans is groot dat Frankrijk ook meekomt

Niet veel, 't is niet eens zozeer de strip op zich die me tegenvalt alswel de gebrekkige integratie ervan met de rest van de neus. De zijkanten ervan sluiten bij geen enkele lijn in de neus aan, niet bij de bovenkant bumper, niet bij de zijkant motorkap en niet bij de voorkant voorspatbord. Hij verstoort zelfs de aansluiting tussen voorspatbord en bumper met een rare knik :(
Bij de Monte Carlo zorgden de zijstukken in dezelfde kleur voor wél logisch doorlopende lijnvoering. Imho is het daardoor nu meer een slechte karikatuur op dat styling-element van de MC dan een hommage eraan :cry:
Als ik 'm zou kopen zou ik waarschijnlijk aandringen op minimaal het bijtippen van die rare knik in de strip in carrosseriekleur zodat de lijnen wel logisch zouden doorlopen, of misschien wel op overspuiten in carrosseriekleur van die hele strip...

Laatst bewerkt:
Ik ben het eens met Pjotr: enthousiast voor 80%. Vaak is dat positief, want als je 100% enthousiast bent bij de eerste beelden gaat een auto ook snel weer vervelen.
Wat ik echt tof vind is dat ze de taillelijn van de vorige Ypsilons hebben aangehouden:

lancia-ypsilon-side-view-isolated-on-white-background-2F7GT92.jpg

lancia-ypsilon-2020-extra2.jpg

lancia-ypsilon-2024-bleu-g2-spyshot-mk-bd.jpg

Plussen:
+ Achterkant en achterlichten: schitterend. Had de nieuwe MiTo kunnen zijn
+ Lichtsignatuur aan de voorkant
+ Taillelijn
+ Wielen (staan voor de verandering eens ver naar buiten, top)
+ Interieur lijkt echt waanzinnig te worden. De velourkleding komt terug. Die hadden wij ook in onze oude Lancia en dat is echt een genot. Hopelijk is de zit nu ook eens laag. Verder een echt afwijkend dashboard.

Minnen:
- Toch wel flink veel plastic nodig in het ontwerp
- Achterlichten steken vanuit het zijprofiel wel erg ver kunstmatig naar achteren
- Koplampen. Had dat niet met de led signatuur geïntegreerd kunnen worden? Was zoooooveeeeel mooier geweest.
- Het is t.o.v. alle andere eerdere versies de meest generieke.

Al met al zie ik veel ingrediënten om de bestverkochte auto van Italie te worden.

Op deze foto lijkt het net alsof de taillelijn afloopt en de auto is uitgevoerd in two-tone. Maar helaas is het slechts de reflectie.
Two tone (of beter gezegd "bicolore") is op veel/alle voorgaande Ypsilons geleverd, de kans lijkt mij best groot dat dat ook op deze weer mogelijk wordt. Aan de andere kant was dat in de tijd van die modellen nog onderscheidend, terwijl tegenwoordig bijna alle auto's in two-tone geleverd kunnen worden, bv zelfs de goedkope ë-C3. In die zin zou het juist onderscheidender zijn 'm niet in bicolore te leveren ;)

Ik ben het eens met Pjotr: enthousiast voor 80%. Vaak is dat positief, want als je 100% enthousiast bent bij de eerste beelden gaat een auto ook snel weer vervelen.
Wat ik echt tof vind is dat ze de taillelijn van de vorige Ypsilons hebben aangehouden:

lancia-ypsilon-side-view-isolated-on-white-background-2F7GT92.jpg

lancia-ypsilon-2020-extra2.jpg

lancia-ypsilon-2024-bleu-g2-spyshot-mk-bd.jpg

Plussen:
+ Achterkant en achterlichten: schitterend. Had de nieuwe MiTo kunnen zijn
+ Lichtsignatuur aan de voorkant
+ Taillelijn
+ Wielen (staan voor de verandering eens ver naar buiten, top)
+ Interieur lijkt echt waanzinnig te worden. De velourkleding komt terug. Die hadden wij ook in onze oude Lancia en dat is echt een genot. Hopelijk is de zit nu ook eens laag. Verder een echt afwijkend dashboard.

Minnen:
- Toch wel flink veel plastic nodig in het ontwerp
- Achterlichten steken vanuit het zijprofiel wel erg ver kunstmatig naar achteren
- Koplampen. Had dat niet met de led signatuur geïntegreerd kunnen worden? Was zoooooveeeeel mooier geweest.
- Het is t.o.v. alle andere eerdere versies de meest generieke.

Al met al zie ik veel ingrediënten om de bestverkochte auto van Italie te worden.
Ben bang dat je bij de minpunten ook een - voor een B-segmenter - (te) grote draaicirkel moet toevoegen. Waar de huidige Ypsilon juist uitblinkt in wendbaarheid met een draaicirkel die zelfs nog korter is dan die van 't A-segment Aygo/C1/108 trio bij toch fors meer binnenruimte, hebben de zustermodellen van de nieuwe - Corsa en 208 - juist een draaicirkel die gelijk is aan die van de C-segmenters uit de PSA/Stellantis stal :eek:
Dat wordt echt een grote tegenvaller voor veel huidige/voormalige Ypsilon-rijders in (binnen)steden, parkeergarages en op parkeerterreinen :cry:
Wat dat extra pijnlijk maakt, is dat Corsa en 208 juist voor hun afmetingen krap zijn achterin waar de huidige Ypsilon juist nog verrassend ruim is achterin voor zijn beperkte lengte :(
Allebei punten die vrijwel niet zijn op te lossen bij de te verwachten mate van hergebruik van 208-techniek en -platform ...

Laatst bewerkt:
The official presentation of the car is scheduled for February 14th in Milan, but in the meantime a countdown has appeared on Lancia Italia's Instagram profile which ends on February 2nd at midnight . The accompanying caption reads: “Tomorrow is the day you've been waiting for. Becomes 1 of 1906” . Obviously we are talking about the new Lancia Ypsilon and it is likely that tomorrow 2 February Lancia will open orders for a special debut version. A sort of Ypsilon "La Prima", after all Stellantis is used to creating initiatives of this kind, especially with Fiat. In about 8 hours we will know everything, even if - as mentioned above - for the official presentation of the model we will have to wait until February 14th.

Terug
Bovenaan