Aantal auto's in Nederland stijgt in razend tempo

Adam2014

Wegverkenner
uit het Algemeen Dagblad:

Aantal auto’s in Nederland stijgt in razend tempo, files worden even snel langer en zwaarder​

Het aantal auto’s in Nederland stijgt in razend tempo, afgelopen jaar met 180.000 stuks tot 9,4 miljoen personenauto’s. Files worden even snel langer en zwaarder.

Niet vaak kwamen er in één jaar zoveel extra auto’s op de weg. Brancheorganisatie Bovag meldt op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer dat vorig jaar 370.000 nieuwe auto’s werden verkocht. Via import reden 254.000 auto’s het land binnen. Er werden 280.000 wagens geëxporteerd. En 164.000 personenwagens werden gesloopt. Netto een dikke plus van welgeteld 180.585 auto’s. Ter illustratie: zet ze achter elkaar en je hebt een file van Utrecht tot in de Dordogne.

Opmerkelijk​

De stijging is opmerkelijk, afgelopen jaren kwamen er ‘slechts’ zo’n 100.000 auto’s per jaar bij. Mogelijk lijkt sprake van een inhaalslag nadat auto’s slecht leverbaar waren vanwege corona en de grote vraag naar computerchips. Nederland was al Europees kampioen met het aantal auto’s per vierkante kilometer en langzaam slibt het land nog voller met autoblik. Tien jaar geleden telde Nederland 8,2 miljoen personenauto's en nog voor 2030 zijn we het land van de 10 miljoen auto’s.
,,Vooral buiten de Randstad neemt het aantal en het belang van auto’s toe’’, vertelt Chiel van Lent van de ANWB. ,,Voorzieningen verdwijnen en mensen worden afhankelijk van de auto.’’ Als bijvoorbeeld medische voorzieningen of winkels verdwijnen en ook het openbaar vervoer wordt minder, dan is de auto voor veel mensen het enige alternatief.’’

Zorgen over de files​

De ANWB maakt zich zorgen over de files de komende jaren, want de bestaande capaciteit op de wegen zal afnemen doordat er heel veel onderhoud gepland staat aan bruggen en asfalt. Door de stikstofproblematiek liggen zeventien grote projecten om de doorstroming te verbeteren voor onbepaalde tijd stil. ,,En hoeft voor ons niet heel veel capaciteit bij te komen maar de huidige knelpunten, zoals knooppunt Hoevelaken, moeten wel worden opgelost. Nederland kan de extra auto’s nog wel aan, maar niet in combinatie met uitgestelde wegwerkzaamheden.’’
Afgelopen jaar was de filezwaarte - lengte x duur van de file - 17 procent hoger dan vorig jaar en ook 6 procent hoger dan in 2019, het jaar voordat corona uitbrak.

Topdrukte​

article-quote-6f574e7dd1.svg

Waar gaan al die extra auto’s rijden? In het westen van het land is het bijna niet mogelijk
Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale
Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale voorziet topdrukte op de Nederlandse wegen. Wie weet dat de 9,4 miljoen personenauto’s de straten en rijbanen ook nog moeten delen met zo’n 1,25 miljoen bestelauto’s, bussen en vrachtwagens, zal niet vreemd opkijken dat het aantal files en de lengte ervan nóg groter wordt.

Broekhuis: ,,Waar gaan al die extra auto’s rijden? In het westen van het land is het bijna niet mogelijk. Zuid-Holland kende afgelopen jaar een groei van de filezwaarte, dat is de lengte van de file keer de tijdsduur, van 22 procent, Noord-Brabant van 18 procent. Wanneer is het aantal auto’s zo groot dat er een kentering optreedt? Als je kijkt naar 2019, het laatste volle jaar voor corona, en afgelopen jaar dan kom ik tot een stijging van 6 procent. Dat is alleen al overdag, niet eens tijdens de spits. Dat valt eigenlijk nog mee als je weet dat er honderdduizenden auto’s bijgekomen zijn. Thuiswerken heeft een dempend effect.’’

Eigen auto blijft in trek​

Door corona en het vermeende besmettingsgevaar in het openbaar vervoer steeg de populariteit van de eigen auto enorm. Sinds de pandemie begin 2020 losbarstte zijn er in Nederland 600.000 auto’s bijgekomen. Daarmee werd ook een vicieuze cirkel in gang gezet: door minder passagiers verschraalt het ov-aanbod en wordt de auto de enige mogelijkheid. Pas in 2028 is de bezetting in het ov weer op het niveau van 2019. Dit jaar verwacht de autobranche andermaal 360.000 nieuwe auto’s te verkopen.
Een eigen auto blijft in trek. ,,Mensen verkopen die tweede in coronatijd aangeschafte auto niet meteen weer’’, zegt hoogleraar infrastructuur Bert van Wee van de TU Delft. ,,Maar het is nog lang niet zover dat we het over een verkeersinfarct hebben, zelfs niet als de files met 50 procent toenemen. Files doen ook minder pijn. Veel mensen kunnen kiezen of ze in de spits reizen of niet.’’

Duizenden nieuwe auto’s staan op het terrein van Nissan in het Westelijk Havengebied van Amsterdam.

Duizenden nieuwe auto’s staan op het terrein van Nissan in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. © ANP

Parkeerplaatsen vreten ruimte​

article-quote-6f574e7dd1.svg

Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen
Auto-expert Chiel van Lent van de ANWB: ,,Het land wordt er niet groter op, terwijl de behoefte aan woningen en ruimte er wel is. Er zijn grenzen aan het aantal auto’s dat we kunnen hebben, zeker in het stedelijk gebied waar bij nieuwbouwplannen geen parkeervergunningen meer worden verstrekt omdat er geen ruimte is.’’ Utrecht bijvoorbeeld wil zelfs een geheel autovrije wijk bouwen; parkeerplaatsen vreten immers ruimte. Er zijn nu zo’n 19 miljoen parkeerplaatsen in Nederland.

Waar de grens ligt wat betreft het aantal auto’s is niet bekend. Voorlopig stijgt de populariteit van de eigen auto alleen nog maar, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Vol goede moed sluiten we deze week weer aan in de files. ,,Die auto geeft vrijheid, gemak en onafhankelijkheid. Vooral als je buiten de grote steden woont. Mijn jongste dochter en haar vriend kochten dit weekeinde hun eerste auto. Gejuich in huis: ‘Eindelijk van het ov af!’ Dat is toch het gevoel dat bij heel veel mensen leeft. Het punt dat mensen de auto laten staan ligt nog heel ver weg, dat zien we aan landen waar de filedruk nog veel groter is dan hier. Ook daar gaan mensen met een auto in de file staan.’’

,,Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden. Dus auto’s weren uit gebieden, de auto duurder maken, rekeningrijden én zorgen dat de alternatieven verbeteren. Dan zullen er voorzichtig mensen komen die zeggen: voor mij hoeft die auto niet meer. Maar het gros zal de bezwaren tegen het ov niet opgeven.’’
Tertoolen kan de argumenten van de verstokte automobilist tegen het ov wel dromen. ,,Je moet anders eerst naar het station; de trein is overvol, vertraagd of hij rijdt helemaal niet. Je moet overstappen, reizen van en naar het station met een fiets of een bus. Weet je wat dát allemaal kost? Dan liever een kwartier of halfuur in de file, maar wel in je eigen cocon met je eigen muziek en de privacy om te kunnen bellen. De auto is het verlengstuk van je huis.’’

Ik merk het inderdaad op de weg. Ik vind dit toch wel een problematische ontwikkeling eerlijk gezegd.

Even een onpopulaire mening verkondigen: schijnbaar is autorijden toch nog niet duur genoeg. Ondanks alle ophef hierover. Anders neemt het autobezit en gebruik niet zo toe.

Van mij mag het autorijden best duurder worden als hierdoor de verkeersdrukte afneemt.

Even een onpopulaire mening verkondigen: schijnbaar is autorijden toch nog niet duur genoeg. Ondanks alle ophef hierover. Anders neemt het autobezit en gebruik niet zo toe.
Het staat duidelijk in het artikel. Er moet ook een alternatief zijn. De laatste tijd heb ik een paar keer met de trein gereisd. Eigenlijk viel me dat heel erg mee. Nu was dat ook niet in de spits. En ik heb hier nog steeds het gekloot dat ik voor een station ook ruim 10km moet reizen en het parkeren daar steeds beperkter wordt.

Met het openbaar vervoer naar mijn werk duurt 3½ keer zo lang als met de auto en zelfs langer dan op de fiets (het is 30km). Op die manier krijg je mensen de auto niet uit.

De vraag is in hoeverre dit alles een gevolg is van je eigen keuzes. Je woont kennelijk 10 kilometer van een station. Dat is een keuze geweest. Kennelijk speelde de mate van nabijheid van een station geen al te grote rol in je afwegingen bij het kopen of huren van je huis?

En als je dan in die situatie zit, en je hebt al een auto, dan past het OV natuurlijk nooit goed in het (kosten)plaatje, en kan je ook niet verwachten dat dat gaat veranderen.

Ik denk ook niet dat het OV (behalve binnen de 4 grootste steden) een alternatief is voor mensen die hun leven op een auto hebben ingericht. Gelukkig (voor de maatschappij) doen steeds meer jongeren dat niet.

Ik bezit 4 auto's, maar kan er maar met 1 te gelijk rijden, dus daar wordt het niet drukker van om de weg.

Feit is wel dat het aantal inwoners sneller groeit dan de capaciteit en de voorzieningen.
Hierdoor krijg je een te kort aan woningen, ziekenhuizen/artsen, ruimte op de wegen, etc.
Met alles duurder maken los je dat niet op, want dat betekent dat alleen de rijken nog maar mogen auto rijden, in een huis wonen en zorg mogen krijgen.

De vraag is in hoeverre dit alles een gevolg is van je eigen keuzes. Je woont kennelijk 10 kilometer van een station. Dat is een keuze geweest. Kennelijk speelde de mate van nabijheid van een station geen al te grote rol in je afwegingen bij het kopen of huren van je huis?
Wel een erg gemakkelijke gedachte, als dat ene voordeel van dicht bij het station wonen niet opweegt tegen alle nadelen ervan (zoals hogere huizenprijzen of juist een slechte buurt, of simpelweg het niet beschikbaar zijn van geschikte woningen in de nabijheid van het station).

Het is ook zo dat de overheid/spoorwegen het vertikken om hier een station te maken (spoor Amsterdam-Utrecht loopt hier praktisch langs). Als men dat doet, en een goede oost-west buslijn van Uithoorn naar Hilversum, dan vermoed ik dat een grote groep de auto laat staan. Zou voor mij nog steeds geen oplossing zijn, want ik reis de andere kant op.
Elders op deze spoorlijn zie je wel stations erbij komen, maar hier dus niet. Dat verbaast me.

Wel een erg gemakkelijke gedachte, als dat ene voordeel van dicht bij het station wonen niet opweegt tegen alle nadelen ervan (zoals hogere huizenprijzen of juist een slechte buurt, of simpelweg het niet beschikbaar zijn van geschikte woningen in de nabijheid van het station).
Er zijn heel veel woningen in Nederland binnen fietsafstand van een treinstation. En ja, huizen die dat niet zijn, zijn wellicht (mede daarom) goedkoper, maar dan is het nog steeds een keuze om dat goedkopere huis te kiezen. Natuurlijk kan dat een begrijpelijke keuze zijn, maar het punt is dat het uiteindelijk een keuze is die je zelf maakt.

Voornamelijk buiten de Randstad is een toename van het aantal auto's. Dat doet dan wat minder op de filedruk, als die mensen de auto tenminste niet gekocht hebben om naar hun werk in de Randstad te rijden ;) In Corona tijd zijn er wel wat mensen naar 'het platteland' verhuisd. Als die nu met de auto wel naar de steden gaan voor werkt verklaart dat al een deel, als het inderdaad ook drukker geworden is op de weg nu er meer auto's zijn.
Want zoals MX6 al aangeeft; meer auto's geregistreerd hoeft niet te betekenen dat het drukker wordt op de weg. Heb er hier ook 4 op een huishouden van 2.

Als het OV wat beter gestructureerd was, dan hadden wij aan 1 auto genoeg gehad.

Maar met het OV is mijn reistijd het dubbele in vergelijking met de auto en omdat een bushalte in de buurt van mijn werk is vervallen, moet ik ook nog een kwartier lopen. En dan woon ik slechts 5 minuten lopen van het station....

Laatst wilden we met 4 man even wat gaan drinken in een grotere stad (50 autokilometers vanaf mijn woonplaats: met het OV is dan net zo mooi, hoeft niemand te Bobben. Kost alleen wel € 22,- pp.
Gelukkig had iemand een abonnement met meereiskorting (40%) dus was het nog acceptabel.
Echter zit je dan wel vast aan reistijden buiten de spits: in dit geval geen probleem, maar het zorgt voor minder flexibiliteit.

Kortom: met het OV ben je niet/minder flexibel, ben je langer onderweg, kom je niet altijd in de buurt van je bestemming en ben je (veel) duurder uit in vergelijking met de auto.

Kortom: met het OV ben je niet/minder flexibel, ben je langer onderweg, kom je niet altijd in de buurt van je bestemming en ben je (veel) duurder uit in vergelijking met de auto.
"Langer onderweg en niet aankomen in de buurt van de bestemming" kan van geval tot geval anders zijn.
"Duurder" alleen als je ervan uitgaat dat je al een auto hebt en je dus alleen de variabele kosten incalculeert. Een eerlijkere vergelijking is ervan uitgaan dat je beiden hebt (auto en OV-jaarkaart) of geen van beiden (dan vergelijk je OV-kosten met kosten van een huurauto, plus eventuele parkeerkosten).
"Minder flexibel", daar is weinig op af te dingen.

Laatst wilden we met 4 man even wat gaan drinken in een grotere stad (50 autokilometers vanaf mijn woonplaats: met het OV is dan net zo mooi, hoeft niemand te Bobben. Kost alleen wel € 22,- pp.
Als je met vier man in een auto gaat, is het natuurlijk ook een geringere druk op het verkeersaanbod dan al die mensen die in hun eentje in een auto zitten.

Als je met vier man in een auto gaat, is het natuurlijk ook een geringere druk op het verkeersaanbod dan al die mensen die in hun eentje in een auto zitten.
Dat is iets wat mij betreft ook snel mag veranderen: bizar wat een massa iedereen verplaatst als één persoon reist. Iedereen kan best af met wat kleiners. Een reisbelasting op aantal kilo per persoon ofzoiets. Als ik alleen in de auto zit dan is dat (inclusief mijzelf en wat brandstof) zo'n 1350kg per persoon bijvoorbeeld. Wil men rekeningrijden echt wat maken, dat moet je dat meenemen. :cool:

"Langer onderweg en niet aankomen in de buurt van de bestemming" kan van geval tot geval anders zijn.
"Duurder" alleen als je ervan uitgaat dat je al een auto hebt en je dus alleen de variabele kosten incalculeert. Een eerlijkere vergelijking is ervan uitgaan dat je beiden hebt (auto en OV-jaarkaart) of geen van beiden (dan vergelijk je OV-kosten met kosten van een huurauto, plus eventuele parkeerkosten).
"Minder flexibel", daar is weinig op af te dingen.
Ja, correct opgemerkt! Ik heb mijn persoonlijke situatie teveel als feit neergezet.
Ik woon in een plattelands'stad'; daar is het ov niet ideaal. Je hebt op meer momenten een auto nodig als je wat wil, dus 1 auto is al gauw 'onmisbaar' als je vrienden/familie/hobbies/werk niet in dezelfde plaats hebt en een tweede wel érg makkelijk.

Begrijp ik, maar ik zou het fijn vinden als het OV dan ook écht een alternatief is voor de auto... dus niet alleen in de situatie dat je alleen in de auto zit.

Dat is iets wat mij betreft ook snel mag veranderen: bizar wat een massa iedereen verplaatst als één persoon reist.
Kilometerheffing mede op basis van het gewicht van de auto; zou dat helpen? ;)

Het is een artikel vol met aannames waarbij als feit alleen vaststaat dat ze voornamelijk buiten de randstad ten naam zijn gesteld. Gevolg is hier een topic ook vol met aannames. Laat dus maar.

Mmmm. vanuit m'n dorpje naar m'n werk is tegen de 3 uur reistijd met het OV.... en nu net niet, wachten op de vervangende bus, want er rijden geen treinen door een aanrijding op het spoor....

Verander de titel maar naar "Aantal inwoners in Nederland stijgt in razend tempo".
De rest is gewoon een gevolg van.
Dat is niet het enige, want het aantal OV gebruikers neemt niet zo hard toe. Wat de redenen zijn weet ik niet precies, maar het lijkt erop dat het OV onaantrekkelijker is geworden ten opzichte van de auto.

Er zijn ook veel buslijnen uit de dienstregeling gehaald de laatste paar jaar. Toen ik vorig jaar winter geen auto had keek ik ook wel eens hoe ik bij een plaats/omgeving kon komen waar ik graag kom. In de winter wilde ik dat liever niet fietsen. Niet te doen qua reistijd plus je komt niet uit waar je wilt. Daarnaast geen OV-fietsen in plaatsen waar geen station is.

OV-fiets is trouwens prima alternatief als je van station naar station gaat en dan nog een stukje verwijderd bent van plek waar je moet zijn.

Overigens denk ik dat er genoeg mensen op het forum zijn die makkelijk met een (elektrische) fiets naar werk kunnen. Ken sowieso genoeg mensen die voor 3 km zelfs altijd de auto pakken.

Niet zo gek he als je als overheid de complete OV dienstregeling tot de Max uitholt buiten de randstad. Het is diep diep triest als ik mijn opa en oma hoor die vanwege hun leeftijd niet meer naar het westen komen met de auto. De reis is tegenwoordig bijna 4u bij elkaar opgeteld wat vroeger zo een uur korter was met de trein.

In de randstad is het ook een grote ellende, voornamelijk de NS. De HSL tussen Amsterdam en Rotterdam heeft een uitval gehad afgelopen kwartaal tussen de 40-50%, gewone treinen op dit traject zitten echt tot de nok vol. Met het OV is echt oprecht oncomfortabel, zeker tijdens de spits. En dan voor dat geld .. gewoon treinkaartje van waar ik woon naar Amsterdam zuid is €15 enkele reis. Voor €30 kan ik 300 kilometer benzine verstoken met die zuiplap van een auto of anders gezegd, ik kan ~30 ct per km aan kosten maken voor dat geld.. parkeren bij de rai, OV €8 en klaar is Kees..

Gek hè..

Ik pak zelf overigens maar 3x per week de auto; 2 dagen thuis werken en in het weekend bijna alles op de fiets. Bevalt me prima.

Gevoelsmatig is het trouwens niet heel veel drukker op de weg qua aantal auto’s, de file zwaarte geeft imo mogelijk een vertekend beeld.

Het autorijden van vandaag de dag is ZO belabberd, ik heb meer ongelukken voor m’n neus zien gebeuren afgelopen jaar dan de hele 5 jaar ervoor, zonder overdrijven.

Echt het doet maar wat en alles is prima.. Heb ik het nog niet eens over het opgefokte rijgedrag ..

Ken sowieso genoeg mensen die voor 3 km zelfs altijd de auto pakken.
Lekker voor je auto ook die korte ritjes .. zou ik echt nooit doen. Ik voelde me net al bezwaard omdat ik vergeten was te tanken en nog even in de avond naar tankstation reed. Zijn wel de momenten dat ik denk ah nu is een EV wel lekker , zowel in verbruik als gewoon thuis vol :D.

Laatst bewerkt:
Grappig trouwens, dit topic; ik was met de feestdagen weer bij familie in Nederland en ik heb al jaren niet meer zo ontzettend veel files in hun woonplaats gezien. Plus, opeens kon ik geregeld de auto niet meer rechtstreeks 'achter het huis' parkeren.
Op zich triviaal, natuurlijk, maar mijn buikgevoel wordt door deze cijfers wel bevestigd.

Ja de afbraak en onbetrouwbaarheid van OV is goed te merken. Ik woon op fietsafstand van een station maar moet voor bijna elke bestemming overstappen. Die aansluiting is erg slecht geworden naar de meeste bestemmingen en daarbij is het stoptreintje waar mijn rit mee begint of eindigt erg beperkt in uren waardoor veel bestemmingen niet op tijd te halen zijn. Opvallend aangezien er heel fors geïnvesteerd is in het spoor hier maar daar merken we zelf niets van.

Eerst waren er nog goede busverbindingen (zelfs een snel bus) maar die zijn allemaal vervangen door een buurt bus met vrijwilligers of een bus op oproep - uiteraard erg regionaal georiënteerd.
Inmiddels bieden banken en supermarkten hier hun eigen openbaar vervoer aan. Heb je geen rijbewijs of ben je te oud om te rijden dan is er 2x per week een busje die je naar die betreffende supermarkt brengt. Want ook dat is er hier niet meer, net als pinautomaat bijvoorbeeld.
En een groot deel van de taxi firma's in de buurt zijn over de kop gegaan in die aanbestedingscontracten waar het heel moeilijk winst op maken is. Taxi is dus ook erg beperkt.

Zo is er dus een hele omgeving wat half in en half aan de Randstad ligt waar OV geen fatsoenlijke optie meer is; zelfs als je kosten en extra tijd voor lief neemt.

Ik ben blij dat ik veel kan thuiswerken. Want snelle internetverbinding hebben we dan gelukkig wel. Beter dan in de meeste grote steden.

Ik merk het inderdaad op de weg. Ik vind dit toch wel een problematische ontwikkeling eerlijk gezegd.

Van mij mag het autorijden best duurder worden als hierdoor de verkeersdrukte afneemt.
Autorijden duurder?
Dat gaat vast helpen tegen de drukte.

We hebben een economie opgebouwd rondom de auto. Ik heb een zeker beroep en dat beroep vraagt om een manier van vervoeren. In veel gevallen is de auto dan de logische keuze.
Als de auto morgen zo duur is dat de loodgieter niet meer naar jouw huis komt maar liever de folders over emigreren naar Canada doorworstelt, heb jij vroeg of laat echt een probleem.

Ik denk dat het OV en de alternatieve vervoersmogelijkheden beter benut moeten worden.
Neem voor de gein eens de bus/trein/tram/metro: Als je binnen de steden heen en weer wil reizen: prima vervoer. In de trein mag je tegenwoordig zelfs een fiets meenemen. Maar een reis van Gat-in-de-kaart naar Nergens komt al snel dicht bij het onmogelijke. Als een van beide plaatsen in dunner bevolkt gebied ligt zal de reis per auto ondanks alle files al snel sneller, comfortabeler en makkelijker zijn. Maar wil ik wel in een overbevolkte omgeving wonen of werken?
Daarnaast is bagage een uitdaging. Een laptoppie is nog wel mee te nemen en documentatie is online te vinden, maar hoe krijg ik mijn gereedschapskist de trein in? Hoe neem ik een werkplaats met honderden reserveonderdeeltjes mee in de tram?
Alternatief vervoer dan? Als ik in mijn dorpje (voorstad van Rotterdam) kijk hoe goed de voorzieningen voor fietsen zijn, krijg ik traantjes in mijn ogen. Dan zie ik uitdagingen zoals geen fietspad, fietspad links, fietspad rechts, onnodig oversteken, slecht wegdek, nauwelijks schoongemaakt, weg versperd door lompe botsdozen.
Ja, in Amsterdam is het goed fietsen - als oom agent eindelijk de fietsers aan de verkeersregels gaat houden. Maar als mijn broer iedere dag 2 keer 50 km naar het werk aflegt (speedpedelec) merkt hij dat de wegen door de polders echt niet gemaakt zijn voor fietsers. Lekker trappelen rechts op het asfalt terwijl er een veertig tons Scania met 80 km/uur voorbij raast.

Ik heb zelf ooit werk gehad op 18 km afstand. Dat was voor mij een unicum (onvoorstelbaar dichtbij) en ik heb toen een redelijk goede fiets gekocht. Ik ervaarde dat als ideaal: 's morgens op de Hardly Trapson stappen, langs al het dampende en stilstaande blik trappen en op het werk douchen en omkleden. En ondertussen ook iets aan de gezondheid van het vette lijf doen. Bij erg vies weer trapte ik naar het station en reisde ik met de grote veecontainer naar het werk, maar dat duurde net zo lang als de fietstocht en het prijskaartje van zo'n veecontainer-ritje loog er niet om. Als het OV ooit wenst te concurreren, moet er echt wel iets aan de ritprijs gebeuren.

Wat ik wel als positief ervaren heb, is het hybride werken. Ja, je zit thuis eenzaam naar het behang te staren in plaats van die lelijke collega en een vergadering verloopt moeizamer dan wanneer de ander tegenover je zit. Maar het genot van lekker thuis werken maakt veel goed. Helaas is thuiswerken voor veel mensen niet mogelijk en sommige managers hebben er geen fiducie in. Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten, denk ik dan maar.

De bevolking groeit nog steeds, het autogebruik neemt nog steeds toe en de aanleg van nieuwe wegen gaat maar moeizaam. Toen de A4 verlengd werd om de A13 te ontlasten, dachten veel mensen "hoera". Een paar jaar later staan ze op zowel de A4 als de A13 's morgens weer stil en is het weer zuchten en steunen. Dat vraagt inderdaad om maatregelen, alleen al de energie die verkwist wordt met files zou een deel van onze milieuproblematiek kunnen oplossen. Zelfs een EV heeft belachelijk veel energie nodig, ook in de file.

Gelukkig hebben we nu nieuwe politiek leiders. Ik ben benieuwd welke konijnen er de komende vier jaar uit de hoge hoed gaan komen.
Als deze leiders het vier jaar gaan volhouden en als de hoge hoed nog wat bruikbare konijntjes heeft.

Ik heb zelf ooit werk gehad op 18 km afstand. Dat was voor mij een unicum (onvoorstelbaar dichtbij) en ik heb toen een redelijk goede fiets gekocht. Ik ervaarde dat als ideaal: 's morgens op de Hardly Trapson stappen, langs al het dampende en stilstaande blik trappen

Ik nam altijd een route tussendoor ipv alleen naast de N-weg. Lekker rustig, je ziet mooie dingen (mist over de velden, reetjes, vanaf de lente het landschap zien veranderen etc) en het was maar 5 min langer.

OV sterk verbeteren is idd de oplossing en weer meer thuiswerken, indien mogelijk. We hebben allemaal gezien dat dat kon.

Vervoerskosten is altijd wel een bewust dingetje bij mij (ondanks mijn auto hobby). Totale kosten bekijk ik altijd breed.
Zo zijn we 6 jaar terug 25 minuten dichter naar het werk verhuist. Onze diesel ging van 45K naar 35k per jaar en onze benzine kwam stil te staan en werd vervangen voor de fiets.
Vervolgens door Corona kwam het thuiswerken om de hoek kijken en kwamen onze eerste kind erbij. Allebei een dag minder werken en we hebben beide mogelijkheid om thuis te werken. Diesel ging van 35K per jaar naar 25K per jaar. Kosten voor thuiswerken en passen op onze kleine nemen iets toe (stroom en koffie, met nog een gunstig energie contract).
Kosten van de diesel namen toe (2021 hoge brandstof kosten, nieuwe apk regels en duur aankomend onderhoud) en deze vervangen voor een zuinige iets nieuwere benzine variant. Nu wat bewuster met de auto bezig en hebben we de kilometers terug gebracht van 25K naar 20K.
Neemt niet weg dat we de auto nog steeds hard afschrijven. Private lease meerdere keren naar gekeken, maar valt met de kilometers altijd te duur uit. Reiskostenvergoeding is fijn, maar is een fractie van wat de auto in totaal kost.
Betreft OV zijn de connecties voldoende (om de 30 minuten tot aanvang avond), alleen prijstechnisch niet interessant. Mijn vrouw zou graag overwegen om met OV te gaan, maar de totale kosten om alleen op het werk te komen per jaar zijn hoger als de totale kosten van de auto.
Ook een stad verderop met de trein is al gauw 40 euro (30 minuten met trein of auto). Met een gezin van 4 is het dan voordeliger om met de auto te gaan.

De auto helemaal weg strepen is ook geen optie. Familie woont in buiten gebied en vrienden wonen in dorpen tot max 30 minuten rijden met de auto. In de avond uren is het OV dan geen optie meer.

En mijn hobby auto's (ik heb er nu 2 waarvan er 1 straks weg gaat), rij ik max 1500km per jaar. Dit vooral plezier ritjes. Auto's zijn ook om en om enkele maanden geschorst om zo ook niet met de kosten van 2 auto's te zitten.

Mwah, zo snel stijgt dat inwoneraantal niet. Wat zou het zijn, 1 of 1,5% per jaar?
Van 15 miljoen inwoners, begin jaren 90, naar 18 miljoen inwoners nu.
Dat is een toename van 20% in 30 jaar tijd.
Voor een klein land als Nederland is dat heel wat.

Toen de A4 verlengd werd om de A13 te ontlasten, dachten veel mensen "hoera". Een paar jaar later staan ze op zowel de A4 als de A13 's morgens weer stil en is het weer zuchten en steunen.
Dat is niet helemaal waar. De a13 rijdt altijd goed door. A4 is gewoon mega onhandig ingericht met die tunnelbuizen terwijl tegelijkertijd veel wordt in- en uitgevoegd met zwaar vracht verkeer. Dat is vragen om problemen… qua hoeveelheid auto’s is het best OK.

En vergeet niet die ketheltunnel die om de haverklap dicht gaat. Tunnel dicht voor de betere verkeersdoorstroming my ass.

Laatst bewerkt:
Ja, de A4 en A13 rijden nog redelijk door, zeker in verhouding met 25 jaar terug. Wat een extra snelweg met 2 keer 3 rijstroken allemaal kan doen.

Maar er zijn een paar uitdagingen:
- De wegen zijn overvol. Er zijn nu eenmaal erg veel auto's onderweg en de toename van stukjes asfalt gaat veel minder snel dan de toename van het aantal auto's. Waar ik 30 jaar geleden in de ochtendspits 1 uur nodig had van woning naar huis, is dat tegenwoordig eerder 2 uur.
- Het is tegenwoordig "mode" om als een idioot te rijden. Het mes voor tussen de tandjes is al jaren geen optie meer, het hoort bij de standaard uitrusting. Dus hebben we iedere dag de pret van verkreukeld blik en staat er weer een rij wachtenden omdat het verkreukelde blik (en soms ook wat vette hamlappen) opgeruimd moet worden.
- Al het blik wordt steeds zwaarder. Dat betekent dat er meer blik gemaakt moet worden en dat er steeds meer energie nodig is om gang in dat blik te krijgen. Deze blik-consumptie wordt vergroot omdat er steeds meer spatbordjes verfrommeld worden.
Als je dan bedenkt dat er nog steeds veel energie wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, dan doet het verkeer nog steeds stevig mee met CO² produceren.
- Men "pakt steeds makkelijker de auto". Een aantal jaar terug was er een documentaire over mensen in Texas die de auto gebruikten om van voordeur naar brievenbus te rijden. Toen volslagen idioot, nu bijna normaal.
- Er is een steeds verdergaande specialisatie. Waar je ooit de auto naar de dorpsmid bracht, moeten er nu meerdere specialisten aan prutsen. Een voor de boutjes en moertjes, een voor het platte blik, een voor de spaghetti, een voor de koude lucht, een voor de sloffen en een voor het glimmende laagje. Dat geldt niet alleen voor de automotive industrie maar dat is algemeen geldig. Dat geeft extra gereis en dat geeft extra verkeer.
- Er wordt ook steeds meer vervoerd. Vroeger kocht je een kast en die gebruikte je je hele leven. Tegenwoordig koop je iedere 10 jaar een nieuwe kast en dat geeft veel gesjouw met spullen.

We moeten ons bezinnen wat we willen met de botsdoos. Het Amerikaanse model van "je bent wat je rijdt" is ernstig verouderd en wereldwijd wordt dagelijks aangetoond dat dit overvolle wegen tot gevolg heeft.

Er zijn vervoersmiddelen die veel beter functioneren dan die omgebouwde postkoets. En wij moeten onze omgeving daaraan aanpassen.

Helemaal eens met je betoog maar het gaat veel verder dan de auto. Gedrag rondom de auto is niet het probleem maar een gevolg van iets anders:
1. Individualistisch als de pest , 0.0 inlevingsvermogen (jij zit verkeerd voorgesorteerd jammer joh ik laat je er lekker niet tussen)
2. Verwend en daarmee verwachten dat de hele wereld om jou draait (wie ben jij om te ritsen?!)
3. Gemakzuchtig en lui als de pest (ik pak de auto om kinderen weg te brengen want anders moet ik 4 min fietsen. En m’n auto zet ik op de stoep want anders moet ik een parkeer plekje zoeken)

Ik zie het elke dag.

Los van verkeer:
Kijk eens hoe er wordt gedaan tegen jongens en meisjes van de Albert Heijn bij de zelfscan, of voordringen in een rij, of handdoekjes leggen op vakantie, of ouders die leraren uitschelden omdat hun kind de beste is…

Het is een groot maatschappelijk probleem. De welvaart is op z’n retour

Ik zie dat mensen hier een erg slecht beeld hebben van mensen, van de wereld en van auto's.

Zo was ik 10 jaar geleden. Nu gelukkig niet meer. Ik zou zeggen; neem om het weekend te vieren vanavond een biertje (geen alcoholvrije shit of whatever) en gedraag je wat wijzer en vrolijker!

Ja, de A4 en A13 rijden nog redelijk door, zeker in verhouding met 25 jaar terug. Wat een extra snelweg met 2 keer 3 rijstroken allemaal kan doen.

Maar er zijn een paar uitdagingen:
- De wegen zijn overvol. Er zijn nu eenmaal erg veel auto's onderweg en de toename van stukjes asfalt gaat veel minder snel dan de toename van het aantal auto's. Waar ik 30 jaar geleden in de ochtendspits 1 uur nodig had van woning naar huis, is dat tegenwoordig eerder 2 uur.
- Het is tegenwoordig "mode" om als een idioot te rijden. Het mes voor tussen de tandjes is al jaren geen optie meer, het hoort bij de standaard uitrusting. Dus hebben we iedere dag de pret van verkreukeld blik en staat er weer een rij wachtenden omdat het verkreukelde blik (en soms ook wat vette hamlappen) opgeruimd moet worden.
- Al het blik wordt steeds zwaarder. Dat betekent dat er meer blik gemaakt moet worden en dat er steeds meer energie nodig is om gang in dat blik te krijgen. Deze blik-consumptie wordt vergroot omdat er steeds meer spatbordjes verfrommeld worden.
Als je dan bedenkt dat er nog steeds veel energie wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, dan doet het verkeer nog steeds stevig mee met CO² produceren.
- Men "pakt steeds makkelijker de auto". Een aantal jaar terug was er een documentaire over mensen in Texas die de auto gebruikten om van voordeur naar brievenbus te rijden. Toen volslagen idioot, nu bijna normaal.
- Er is een steeds verdergaande specialisatie. Waar je ooit de auto naar de dorpsmid bracht, moeten er nu meerdere specialisten aan prutsen. Een voor de boutjes en moertjes, een voor het platte blik, een voor de spaghetti, een voor de koude lucht, een voor de sloffen en een voor het glimmende laagje. Dat geldt niet alleen voor de automotive industrie maar dat is algemeen geldig. Dat geeft extra gereis en dat geeft extra verkeer.
- Er wordt ook steeds meer vervoerd. Vroeger kocht je een kast en die gebruikte je je hele leven. Tegenwoordig koop je iedere 10 jaar een nieuwe kast en dat geeft veel gesjouw met spullen.

We moeten ons bezinnen wat we willen met de botsdoos. Het Amerikaanse model van "je bent wat je rijdt" is ernstig verouderd en wereldwijd wordt dagelijks aangetoond dat dit overvolle wegen tot gevolg heeft.

Er zijn vervoersmiddelen die veel beter functioneren dan die omgebouwde postkoets. En wij moeten onze omgeving daaraan aanpassen.
En dan nog is de auto geen probleem. We gaan ons toch niet armoedig in het OV of op de fiets laten forceren? Komop zeg...

Helemaal eens met je betoog maar het gaat veel verder dan de auto. Gedrag rondom de auto is niet het probleem maar een gevolg van iets anders:
1. Individualistisch als de pest , 0.0 inlevingsvermogen (jij zit verkeerd voorgesorteerd jammer joh ik laat je er lekker niet tussen)
2. Verwend en daarmee verwachten dat de hele wereld om jou draait (wie ben jij om te ritsen?!)
3. Gemakzuchtig en lui als de pest (ik pak de auto om kinderen weg te brengen want anders moet ik 4 min fietsen. En m’n auto zet ik op de stoep want anders moet ik een parkeer plekje zoeken)

Ik zie het elke dag.

Los van verkeer:
Kijk eens hoe er wordt gedaan tegen jongens en meisjes van de Albert Heijn bij de zelfscan, of voordringen in een rij, of handdoekjes leggen op vakantie, of ouders die leraren uitschelden omdat hun kind de beste is…

Het is een groot maatschappelijk probleem. De welvaart is op z’n retour
Precies, er is steeds meer geestelijke armoede.

Met alles duurder maken los je dat niet op, want dat betekent dat alleen de rijken nog maar mogen auto rijden, in een huis wonen en zorg mogen krijgen.
Dat is onzin: enige wat dat betekent is dat mensen moeten leren sparen! Ik koop bewust occasions, al loop je daar ook risico's mee. Met mijn huidige auto heb ik echt pech gehad...

Maar die autos koop ik met mijn eigen spaargeld: als ik dan een tegenvaller heb, dan kan ik dat weer opvangen met spaargeld wat ik bewust niet uitgegeven heb.

Echter als je bewust met geld omgaat en dan werd er op mijn werk door collegas lacherig gedaan, dat ik om 7 uur in de Plus sta om brood van gisteren te kopen voor € 0,50 per heel brood. Echter spaarzaam leven, zuinig rijden, onderhoud zelf doen waar mogelijk?

Ik rij nu heel bewust electrische: scheelt echt enorm in de kosten, behalve snelladen is echt heel duur. Alleen in de regel doe je dat enkel, wanneer het rijbereik niet toereikend is. Met een laadtarief van € 0,35 per kWh en een verbruik van zeg maar 15kWh, scheelt dat gewoon geld. Snellaad tarief is in de regel € 0,65 maar je hebt dan wel minder laadverlies.

Maja ik heb er wel lang voor moeten sparen en daarvoor, heb ik ook 5 jaar lang in een kleine auto gereden. Terwijl ik dat nu niet meer zou willen, omdat het gewoon veel fijner is om een grotere auto als gezinsauto te hebben.

Als je het geld er niet voor hebt, kun je natuurlijk ook die Dacia Spring kopen: het is alleen wel een hele kleine auto.

Dat is onzin: enige wat dat betekent is dat mensen moeten leren sparen! Ik koop bewust occasions, al loop je daar ook risico's mee. Met mijn huidige auto heb ik echt pech gehad...

Maar die autos koop ik met mijn eigen spaargeld: als ik dan een tegenvaller heb, dan kan ik dat weer opvangen met spaargeld wat ik bewust niet uitgegeven heb.

Echter als je bewust met geld omgaat en dan werd er op mijn werk door collegas lacherig gedaan, dat ik om 7 uur in de Plus sta om brood van gisteren te kopen voor € 0,50 per heel brood. Echter spaarzaam leven, zuinig rijden, onderhoud zelf doen waar mogelijk?

Ik rij nu heel bewust electrische: scheelt echt enorm in de kosten, behalve snelladen is echt heel duur. Alleen in de regel doe je dat enkel, wanneer het rijbereik niet toereikend is. Met een laadtarief van € 0,35 per kWh en een verbruik van zeg maar 15kWh, scheelt dat gewoon geld. Snellaad tarief is in de regel € 0,65 maar je hebt dan wel minder laadverlies.

Maja ik heb er wel lang voor moeten sparen en daarvoor, heb ik ook 5 jaar lang in een kleine auto gereden. Terwijl ik dat nu niet meer zou willen, omdat het gewoon veel fijner is om een grotere auto als gezinsauto te hebben.

Als je het geld er niet voor hebt, kun je natuurlijk ook die Dacia Spring kopen: het is alleen wel een hele kleine auto.
Ik weet niet in hoeverre dat "onzin" is.

Als je de optelsom eens maakt van wat een doorsnee Nederlander kan uitgeven, is "de auto" nu een hele grote kostenpost. Maar het is zoals met roken en drinken, accijns zullen nauwelijks meer effect hebben dan de opbrengsten van de volgende overheids-melkkoe. Ik bedoel maar, toen ik nog rookte (ja, ik ben ook zo stoerdom geweest) was de shag 2 gulden (0,90 ct) per pakje. Toch zijn er genoeg die nog steeds met overtuiging de volgende kankerstok opsteken (dezelfde shag kost nu 20 euro per pakje)

Het bezit / gebruik van de auto duurder maken zal wel tot gevolg hebben dat een aantal mensen moeite zullen krijgen de eindjes bij elkaar te knopen. En dat heeft gevolgen voor het huishouden en de overige uitgaves. Wat minder voor kleding, wat minder voor vakanties, wat minder voor onderhoud (van huis en auto) en op den duur inderdaad een wat goedkoper lijkende auto. In een markt waar een overschot is aan ex-zakelijke voertuigen (de wat duurdere exemplaren) en een tekort aan kleine voertuigjes (wel eens particulier een tweedehands aygo-formaat karretje gekocht?) is dat niet echt wenselijk. Voor de Aygo van opa en oma zal dat weinig verschil uitmaken, maar voor de arbeider die dagelijks naar het werk scheurt maakt het een groot verschil. Die zal keuzes moeten maken om ergens te bezuinigen, iemand die 100 euro verdient heeft kan geen 110 euro uitgeven.

Waar wel mogelijkheden zijn, is het totale wagenpark omgooien. We rennen nu af op een Amerikaans jaren-60 model van "de automobiel". Overdreven lomp, overdreven groot, overdreven veel energie verbruikend en overdreven duur. Mooi, maar wel in het museum naast de stoomlocomotief en andere verouderde technieken.
1955-cadillac-coupe-de-ville-front-profile.jpg

Ik denk dat we het meer moeten zoeken in schaalverkleining. Direct na de oorlog was het mogelijk een zuinige auto te bouwen met een laag-rendement tweetaktmotor die slecht 400 kg op de weegschaal liet zien. Bijna een eeuw en heel veel innovaties later is het erg moeilijk een auto te bouwen die net zo zuinig is als dat oude barrel van overgrootvader.

En waarom is dat zo moeilijk?

We gebruiken de auto steeds meer als botsdoos. Als je ziet hoe druk schadebedrijven het hebben en als je ziet welke maatregelen autofabrikanten nemen (verplicht), is het niet zo raar dat het verkeer zo'n impact op ons leven heeft. Een auto moet veilig zijn en daarom is bijvoorbeeld een motorfiets bijna niet meer bruikbaar. Op sociale gemeenschappen waar woon-werk motorrijders actief zijn, staat met veel te grote regelmaat een treurig bericht te lezen.

En als ik met Stoffel in de spits ergens naar toe waggel, zie ik vrijwel gegarandeerd bumperklevers en bijna-ongelukken. Ik word vrijwel zeker een paar keer lomp afgesneden door iemand die van een oude man ninja-reflexen verwacht. Een gesprek met met een professionele berger leverde mij de uitspraak op: Ik ga in Scandinavië wonen, hier ben ik te veel bezig met ongeduldige dwaze drammers te takelen en daar kan ik echt mensen helpen.

En deze man heeft gelijk. Als de spits weer eens langer duurt dan strikt noodzakelijk (bijna iedere dag), kan je er de klok op gelijk zetten dat er weer wat dramvee aan het verfrommelen geslagen is.
Ik zie daarom ook veel meer in heftig verbeterde controle op veilig verkeersgedrag. Daar is een infrastructuur voor nodig (die is al voor 60 ~ 80% aanwezig), de wetgeving zal aangepast moeten worden (met name de privacy wetgeving) en het zal opbrengsten genereren voor zowel de roverheid als het milieu. Maar het is allemaal mogelijk met wat goede wil.

Op den duur zal hierdoor de vraag naar nog meer kreukelzone afnemen en zijn we eindelijk van deze idiote wapenwedloop af. Zodat ook de pleepottenmonteur met een veel lichter voertuig toe kan en de Doe Het Langzaam coureur zichzelf beschadigt in plaats van mij of de vangrails.

Covid19 heeft het autoverbruik natuurlijk ook doen toenemen. Sindsdien schuif je niet gezellig meer in de bus of trein naast een wildvreemde. Het wordt tegenwoordig afgedaan als een griep(je), maar mentaal zijn heel veel mensen nog niet zover heb ik het idee. Veel mensen zien het nog als een pandemie en hoestende mensen zijn eng (om naast te zitten, men is bang weer in quarantaine te moeten).
Overigens is het OV in Nederland natuurlijk ook niet goed. Zelf woon ik in de regio Nijmegen en werk ik richting Boxmeer. Met het OV volgens 9292 moet ik iets voor 07.00u de deur uit om 08.30u op het werk aan te komen. Reistijd 1:36 uur. Met de auto 35 minuten.
Bovendien heb ik één van mijn werkdagen vrij krap nadat ik klaar met werken ben een privé-afspraak staan (die wekelijks terugkeert). Helaas krijg ik die niet anders gepland.

En wat betreft het thuiswerken. In mijn persoonlijke geval was/is dat niet mogelijk i.v.m. cruciaal beroep.
Alle Covid-jaren ben ik op kantoor geweest, soms met max. 4 collega's. Mijn collega's werken ongeveer 50% thuis en 50% kantoor. Bij ons wordt er in ieder geval véél meer thuisgewerkt dan voor Covid19. Er zijn dus wel collega's van ons op de weg, maar iedere dag andere. En de ene dag meer als de andere (ma/woe/vrij zijn geliefde parttime dagen).
Volgens mij werken veel bedrijven met 2 á 3 vaste kantoordagen als ik dat zo om me heen hoor. Helemaal thuiswerken is natuurlijk voor de collegiale banden etc. ook niet wenselijk.
Dinsdag en donderdag blijven drukke dagen. Ik ken iemand die in het onderwijs werkte en dat waren ook de dagen dat men altijd moeite had om voor excursies rijdende ouders te vinden.

Covid19 heeft het autoverbruik natuurlijk ook doen toenemen. Sindsdien schuif je niet gezellig meer in de bus of trein naast een wildvreemde. Het wordt tegenwoordig afgedaan als een griep(je), maar mentaal zijn heel veel mensen nog niet zover heb ik het idee. Veel mensen zien het nog als een pandemie en hoestende mensen zijn eng (om naast te zitten, men is bang weer in quarantaine te moeten).
Overigens is het OV in Nederland natuurlijk ook niet goed. Zelf woon ik in de regio Nijmegen en werk ik richting Boxmeer. Met het OV volgens 9292 moet ik iets voor 07.00u de deur uit om 08.30u op het werk aan te komen. Reistijd 1:36 uur. Met de auto 35 minuten.
Bovendien heb ik één van mijn werkdagen vrij krap nadat ik klaar met werken ben een privé-afspraak staan (die wekelijks terugkeert). Helaas krijg ik die niet anders gepland.
In landen waar het OV meer gebruikt wordt, zie je dat het OV concurrerend is. Concurrerend qua tijd en qua muntjes.
Dat zijn wel de echt overbevolkte gebieden.

In ons kikkerlandje ben je een godsvermogen kwijt voor een ritje met de trein, vooral als het een keer een ritje is wat je normaal niet maakt. De tijd die de bus is hier nodig heeft (voorstad van Rotterdam) is met de fiets makkelijk te verbeteren en als je naar alternatieven zoekt kom je bij taxi's en seniorenvervoer uit.

Maar er is ook een opwaardering bezig. Het mijn-waggie-is-nog-groterder verschijnsel heeft met de komst van de batterijauto's een enorme sprong voorwaarts genomen. Een doorsnee batterijautootje past hier in de straat nog maar net in een parkeervakje. Als je de hele parkeerplaats volledig vol zou zetten, moet iedere bestuurder via de kofferbak uitstappen.

Maar het is wel fijn dat de batterijauto's zo extreem groot zijn. De Nederlander gebruikt hem vooral als botsauto en een batterij waar een paar honderd Kwh-tjes in zitten wil jij echt niet kortsluiten. Bovendien zijn de chemicaliën in die accu niet echt prettig, bijvoorbeeld Lithium reageert zeer heftig met (blus)water.

Ik denk dat we een stevige stap terug moeten doen. Niet meer vertrouwen op dat kreukelrandje maar op de grijze cellen. Niet meer vertrouwen op dat made-in-china speeltje onder de kap maar even kijken voordat.... Niet meer drammen en raggen maar rekening met elkaar houden. Niet meer werk accepteren in the middle of nowhere (Gaasperdammerweg, bijvoorbeeld) maar eisen dat je binnen 30 km je werk kan uitvoeren.

De Covid-19 ellende heeft ons laten zien hoeveel thuiswerken scheelt op de weg. Voor Covid-19 waren de wegen altijd in oktober en november volledig verstopt (met ieder jaar nieuwe recordlengtes van files), tijdens de eerste Covid-19 golf waren de files overzichtelijk maar nu Covid-19 min of meer de status "griepje" gekregen heeft is het weer bal.

We kunnen het verkeer verminderen door de afstanden van de reiziger te verminderen. In files is 90% (schatting) woonwerk verkeer, vrijwel iedereen probeert prive-afspraken buiten de spits te doen.
Naast het overvolle asfalt hebben we ook nog een CO2 probleem. Een probleem wat door fabricage van zware voertuigen (veel staal) groter dan noodzakelijk is en een probleem wat door al het blik-offeren aan de Fockwa alleen nog maar groter wordt. Lekker zware voertuigen, lekker veel energie verprutsen, vaak de boel stuk rijden en vaak een verse botsdoos....
Ik weet zeker dat mijn kinderen (30-ers) heel veel last gaan krijgen van alle CO2 en vervuiling die wij met onze voorouders gebrouwen hebben - zelfs als ik er zelf geen last van ga hebben.

Met het verhogen van de kosten van autorijden (of zelfs autobezit) ben je er echt niet. De vakman (timmerman, loodgieter e.d.) heeft die boes gewoon nodig en voor die mensen is het een simpel uren maal tarief feestje. Duurdere boes, hoger tarief, zo simpel is het.
De burger moet bezuinigen. Hij gaat weer heerlijk doehetzelven en op andere creatieve manieren bezuinigen.
Dezelfde burger die graag met de botsdoos naar het werk sukkelt en dezelfde burger die geen alternatief heeft. Als ik merk dat ik met regelmaat gemiddelde snelheden in de file scoor van rond de 30 km/uur, denk ik wel eens aan een speedpedelec. Maar mijn broer rijdt met zo'n ding en die heeft moeite met 50 km en 50 km terug - buiten de kou en narigheid.

Als we al die aanmaak van en gesleep met wrakken nu eens kwijt zijn, is de vertraging tijdelijk flink minder. Hoe vaak sta je in de file omdat er weer eens drammers actief geweest zijn? Het wagenpark blijft zeker groeien maar met wat extra "lucht" is ondertussen een groei, financiering en optimalisatie van het OV mogelijk. Een groei die je (net als vroeger) met de accijnzen en andere opbrengsten van (elektrische) auto's kan bekostigen. Daarnaast scoren we daarmee ook heel goed op de wereldkaart van het verminderen van CO2 en verkwisten van resources.

Een verandering begint met besef dat verandering nodig is. Deze stap lijkt al bezig te zijn, gelukkig.
Nu nog de juiste richting kiezen.

In ons kikkerlandje ben je een godsvermogen kwijt voor een ritje met de trein, vooral als het een keer een ritje is wat je normaal niet maakt.
Koop je een losse krant, dan betaal je daar veel voor. Neem je een jaarabonnement, dan is het relatief (dus per krant) een stuk minder duur.

Met vervoer is het niet anders. Ga je incidenteel met de auto, dan is het relatief (dus per kilometer) duurder dan als je vaak met de auto gaat.

Waarom zou dat voor het OV anders moeten zijn?

Omdat het dusdanig veel beter voor het milieu is dat we daar zwaar subsidie op moeten geven om maar te zorgen dat de investeringen ook uit kunnen.

Koop je een losse krant, dan betaal je daar veel voor. Neem je een jaarabonnement, dan is het relatief (dus per krant) een stuk minder duur.

Met vervoer is het niet anders. Ga je incidenteel met de auto, dan is het relatief (dus per kilometer) duurder dan als je vaak met de auto gaat.

Waarom zou dat voor het OV anders moeten zijn?
Stel: ik wil in Amsterdamned naar een tentoonstelling en ik wil daar een hapje eten.

Met de auto betaal ik bijna 2 euro per liter en parkeren per uur. Met het OV betaal ik 40 euro pp.
Dan is (samen rijden) het OV dus al snel duurder dan de auto maar ik sta niet op een tochtend station en ik zit niet een uur lang naast een niet-nader-te-discrimineren figuur.

Kijk je over de grens, valt helemaal goed op hoe extreem duur de trein is t.o.v. de auto of het vliegtuig. Terwijl de trein juist dat stuk OV is wat door werknemers gebruikt wordt.
Als we met de huidige samenleving (verregaande specialisatie) de verkeersbewegingen EN de rotzooi die we straks achterlaten willen verminderen, zijn maatregelen nodig.

Maar de huidige manier van leven is een financieel gunstig plaatje, dus verandering zal voorlopig gezocht gaan worden in accijnsverhoging.

Tja, als je al een auto hebt (dus alle vaste kosten daarvoor al betaald hebt), en dan de variabele kosten van autorijden vergelijkt met de totale kosten van het OV, ja, dan is het OV natuurlijk relatief duur. Maar een eerlijke vergelijking is dat niet.

Een eerlijke vergelijking is tussen de totale kosten van het OV en een auto, dus vanuit de situatie dat je geen auto en geen OV abonnement hebt. Dan is het OV bijna altijd een stuk goedkoper dan een (huur)auto, mits je alleen rijdt. Dus dan neem je een auto als je met een groep reist en/of naar een plaats moet die op het gewenste tijdstip slecht te bereiken is met het OV.

Rij je vaak met de auto, dan koop je een auto, en wordt incidenteel het OV gebruiken relatief duur. Rij je vaak met het OV, dan neem je daar een abonnement voor, en wordt incidenteel een auto gebruiken relatief duur. Wat een goede optie is hangt dus van je eerdere keuzes af.

Soms heb je leuke arrangementen, toegang incl vervoer OV. Voordeel is dat je mee kan bieren met de maten. In Amsterdamned, en niet alleen daar, loopt parkeergeld snel uit de klauwen. Meen dat de RAI ook al gauw richting € 35,- gaat om je auto daar tussen 10:00 en 16:00 te stallen.

Ik heb een dochter die zo veel mogelijk probeert om het gebruik van de auto te vermijden. Maar het is nauwelijks mogelijk, ze heeft zo vaak een auto nodig dat een huurauto geen optie is.

Nou dan gratis tip van Flip voor iedereen die wel eens in de hoofdstad durft te komen :)

Centrum-centrum (dus echt categorie grachten) en stukje west
€25 dagkaart, €15 avond
- interparking ij-oever (oostkant dus Artis, scheepvaart, Rembrandt museum)
- interparking ijdok (westkant, dus voor Prinsen Kopen Heren Schoenen)
€20-30 hele dag
- parkbee krasnapolsky (andere parkbee’s zou ik vermijden, is echt veel te krap)

Als geld geen rolie speelt
- Rokin erg fijne en ruim

de Pijp, Zuidas
- RAI en dan noord zuid lijn kost je Max €8 ofzo
- Van der Valk Zuidas (wel stukkie lopen) is gratis als je er luncht of verblijft. Laatste zelfs chille fietsen
- parkeergarage boven Bowling knijn

Rivierenbuurt
- buurt achter café vrijdag op straat nog OK tarieven
- overkant Amstel bij oude Philips op straat nog OK tarieven

(Oud) zuid
- valk Zuidas
- olympisch stadion en dan noord zuid of tram Max €8
- op zondag is alles in stadion buurt gratis parkeren

West
Geen idee, hier wonen al mijn maten dus als ik hier afspreek moet ik met het OV terug :p

Amsterdam ArenA / ziggo
- P9 en dan evenementen tarief is dacht ik €19 ofzo.. wel cash betalen ;-)
- Parkbee Europlaza deze is echt mega fijn. Je rijdt er zo weg, hou dan wel de A9 door gelijk LINKS af te slaan onder spoor door ipv terug richting het stadion. Anders pak je de ring en sta je alsnog in de file.. ;)

Dat zijn de betere tips.

In Utrecht kan je ook leuk
stappen (wel vooraf betalen). Dordrecht kent een gratis parkeerplaats onder de brug maar de gratis bus naar het centrum kan wel eens verdwalen. In Rotterdam is de Kralingse zoom wel handig maar de digitale mogelijkheden daar zijn minder.

In landen waar het OV meer gebruikt wordt, zie je dat het OV concurrerend is. Concurrerend qua tijd en qua muntjes.
Dat zijn wel de echt overbevolkte gebieden.

In ons kikkerlandje ben je een godsvermogen kwijt voor een ritje met de trein, vooral als het een keer een ritje is wat je normaal niet maakt. De tijd die de bus is hier nodig heeft (voorstad van Rotterdam) is met de fiets makkelijk te verbeteren en als je naar alternatieven zoekt kom je bij taxi's en seniorenvervoer uit.

Maar er is ook een opwaardering bezig. Het mijn-waggie-is-nog-groterder verschijnsel heeft met de komst van de batterijauto's een enorme sprong voorwaarts genomen. Een doorsnee batterijautootje past hier in de straat nog maar net in een parkeervakje. Als je de hele parkeerplaats volledig vol zou zetten, moet iedere bestuurder via de kofferbak uitstappen.

Maar het is wel fijn dat de batterijauto's zo extreem groot zijn. De Nederlander gebruikt hem vooral als botsauto en een batterij waar een paar honderd Kwh-tjes in zitten wil jij echt niet kortsluiten. Bovendien zijn de chemicaliën in die accu niet echt prettig, bijvoorbeeld Lithium reageert zeer heftig met (blus)water.

Ik denk dat we een stevige stap terug moeten doen. Niet meer vertrouwen op dat kreukelrandje maar op de grijze cellen. Niet meer vertrouwen op dat made-in-china speeltje onder de kap maar even kijken voordat.... Niet meer drammen en raggen maar rekening met elkaar houden. Niet meer werk accepteren in the middle of nowhere (Gaasperdammerweg, bijvoorbeeld) maar eisen dat je binnen 30 km je werk kan uitvoeren.

De Covid-19 ellende heeft ons laten zien hoeveel thuiswerken scheelt op de weg. Voor Covid-19 waren de wegen altijd in oktober en november volledig verstopt (met ieder jaar nieuwe recordlengtes van files), tijdens de eerste Covid-19 golf waren de files overzichtelijk maar nu Covid-19 min of meer de status "griepje" gekregen heeft is het weer bal.

We kunnen het verkeer verminderen door de afstanden van de reiziger te verminderen. In files is 90% (schatting) woonwerk verkeer, vrijwel iedereen probeert prive-afspraken buiten de spits te doen.
Naast het overvolle asfalt hebben we ook nog een CO2 probleem. Een probleem wat door fabricage van zware voertuigen (veel staal) groter dan noodzakelijk is en een probleem wat door al het blik-offeren aan de Fockwa alleen nog maar groter wordt. Lekker zware voertuigen, lekker veel energie verprutsen, vaak de boel stuk rijden en vaak een verse botsdoos....
Ik weet zeker dat mijn kinderen (30-ers) heel veel last gaan krijgen van alle CO2 en vervuiling die wij met onze voorouders gebrouwen hebben - zelfs als ik er zelf geen last van ga hebben.

Met het verhogen van de kosten van autorijden (of zelfs autobezit) ben je er echt niet. De vakman (timmerman, loodgieter e.d.) heeft die boes gewoon nodig en voor die mensen is het een simpel uren maal tarief feestje. Duurdere boes, hoger tarief, zo simpel is het.
De burger moet bezuinigen. Hij gaat weer heerlijk doehetzelven en op andere creatieve manieren bezuinigen.
Dezelfde burger die graag met de botsdoos naar het werk sukkelt en dezelfde burger die geen alternatief heeft. Als ik merk dat ik met regelmaat gemiddelde snelheden in de file scoor van rond de 30 km/uur, denk ik wel eens aan een speedpedelec. Maar mijn broer rijdt met zo'n ding en die heeft moeite met 50 km en 50 km terug - buiten de kou en narigheid.

Als we al die aanmaak van en gesleep met wrakken nu eens kwijt zijn, is de vertraging tijdelijk flink minder. Hoe vaak sta je in de file omdat er weer eens drammers actief geweest zijn? Het wagenpark blijft zeker groeien maar met wat extra "lucht" is ondertussen een groei, financiering en optimalisatie van het OV mogelijk. Een groei die je (net als vroeger) met de accijnzen en andere opbrengsten van (elektrische) auto's kan bekostigen. Daarnaast scoren we daarmee ook heel goed op de wereldkaart van het verminderen van CO2 en verkwisten van resources.

Een verandering begint met besef dat verandering nodig is. Deze stap lijkt al bezig te zijn, gelukkig.
Nu nog de juiste richting kiezen.
Ik haal er even een paar dingen uit. Het streven is om de mensen uit het OV te krijgen, maar kostentechnisch wordt dat niet echt gestimuleerd. Er is een tijd geweest dat ik over 10 kilometer voor € 3,90 retour naar Nijmegen kon. Nadat ik was ingestapt stopte de trein nog op 1 station (later is er 1 bijgebouwd) voor die op Nijmegen centraal aan kwam. Tegenwoordig betaal ik voor hetzelfde retourtje € 5,80. Dat is toch 50% (schatting) minimaal bovenop de prijs.
De plaats waar ik nu werk is slecht met OV te bereiken dus dat kan ik niet vergelijken.

Voor het werk accepteren in the middle of nowhere heb je niet altijd iets te vertellen. Zelf werkte ik eerst in Nijmegen bij hetzelfde bedrijf, maar deze gingen toen over huizen in de richting van Boxmeer. We gingen toen samen met een bedrijf dat niet van de huisvesting af kon omdat dit een soort wurgcontract was in samen gang met andere werkzaamheden. Met hetzelfde bedrijf gaat het momenteel ook niet geweldig en wordt er gekeken voor een fusie. Dit kan ook alle kanten op qua vestigingsplaats. De enige die er wat van weet op dit moment is onze directeur, maar die heeft geheimhoudingsverklaringen moeten tekenen. De beide partijen moeten gelijktijdig over de fusie geïnformeerd worden.
We hebben een leuk, en warm team dus het zal niet snel mijn eigen keuze zijn om daar te vertrekken. Heeft misschien ook met een vast contract te maken dat ik nu heb.

Zelf ben ik ook een 30-er en ook ik zal dus last gaan krijgen van de CO2 en vervuiling door voorouders in mijn leven.

Voor wat betreft het fietsen, een speedpedelec kun je ook pech hebben. Ik werk ongeveer 30 kilometer enkele reis van huis wat voor met een stadsfiets wel heel veel is. Helaas heeft ons bedrijf andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Het fietsplan (of hoe het tegenwoordig ook heet) is bij ons uitgesloten. Een elektrische fiets of speedpedelec moet ik dus helemaal zelf bekostigen. Ik zit nu in een fase van mijn leven met andere dure aankopen waardoor dit even niet op de eerste plaats komt.Ik heb een dochter die zo veel mogelijk probeert om het gebruik van de auto te vermijden. Maar het is nauwelijks mogelijk, ze heeft zo vaak een auto nodig dat een huurauto geen optie is.

Ik heb een dochter die zo veel mogelijk probeert om het gebruik van de auto te vermijden. Maar het is nauwelijks mogelijk, ze heeft zo vaak een auto nodig dat een huurauto geen optie is.
Persoonlijk probeer ik, zeker in mijn eigen woonplaats ook het gebruik van de auto te vermijden. Het zegt genoeg dat ik me gisteren 2x heb nat laten regenen terwijl de auto voor de deur staat.
Alleen kom je op een bepaalde leeftijd in een levensfase dat het onmogelijk is om de auto te vermijden. Al woon je maar een paar kilometer van het ziekenhuis, zeg je dan tegen je bevallende vrouw we pakken de fiets naar het ziekenhuis?
Of als ze thuis bevallen is, zeg je dan een dag later, zo we zetten de baby in het fietsstoeltje en we gaan fietsen. Nee, een baby kan niet meteen zitten. En om nou een net bevallen vrouw op een hard zadel te zetten en zelf te laten trappen kun je ook niet maken.
Ook wil je dan geen huurauto hebben waar je iedere keer het kinderzitje in en uit moet halen.
Begrijp me niet verkeerd; dit is niet op uw dochter gericht maar een voorbeeld dat het niet mogelijk is.
En een huurauto moet wel beschikbaar zijn! En in de grote steden zijn deze er meer als op het platteland, of in de dorpen. Ik zou er zo in mijn woonplaats geen kunnen aanwijzen.

Het staat duidelijk in het artikel. Er moet ook een alternatief zijn. De laatste tijd heb ik een paar keer met de trein gereisd. Eigenlijk viel me dat heel erg mee. Nu was dat ook niet in de spits. En ik heb hier nog steeds het gekloot dat ik voor een station ook ruim 10km moet reizen en het parkeren daar steeds beperkter wordt.
Je zou een punt hebben als de toename van auto's alleen in de landelijke gebieden zou zijn, waarvan bekend is dat het OV flink is versoberd Maar ook in de gebieden met goed OV neemt het aantal auto's toe terwijl OV bijna altijd efficienter is (en met abo zeker niet duurder als je eerlijk gaat rekenen). Zolang mensen in de steden in de rij gaan staan voor de duurste parkeergarages om maar zo min mogelijk te hoeven lopen, willen mensen gewoon niet naar alternatieven kijken.

Autorijden moet niet nog duurder worden. Het openbaar vervoer moet gewoon goedkoper worden.

Nou dan gratis tip van Flip voor iedereen die wel eens in de hoofdstad durft te komen :)

Centrum-centrum (dus echt categorie grachten) en stukje west
€25 dagkaart, €15 avond
- interparking ij-oever (oostkant dus Artis, scheepvaart, Rembrandt museum)
- interparking ijdok (westkant, dus voor Prinsen Kopen Heren Schoenen)
€20-30 hele dag
- parkbee krasnapolsky (andere parkbee’s zou ik vermijden, is echt veel te krap)

Als geld geen rolie speelt
- Rokin erg fijne en ruim

de Pijp, Zuidas
- RAI en dan noord zuid lijn kost je Max €8 ofzo
- Van der Valk Zuidas (wel stukkie lopen) is gratis als je er luncht of verblijft. Laatste zelfs chille fietsen
- parkeergarage boven Bowling knijn

Rivierenbuurt
- buurt achter café vrijdag op straat nog OK tarieven
- overkant Amstel bij oude Philips op straat nog OK tarieven

(Oud) zuid
- valk Zuidas
- olympisch stadion en dan noord zuid of tram Max €8
- op zondag is alles in stadion buurt gratis parkeren

West
Geen idee, hier wonen al mijn maten dus als ik hier afspreek moet ik met het OV terug :p

Amsterdam ArenA / ziggo
- P9 en dan evenementen tarief is dacht ik €19 ofzo.. wel cash betalen ;-)
- Parkbee Europlaza deze is echt mega fijn. Je rijdt er zo weg, hou dan wel de A9 door gelijk LINKS af te slaan onder spoor door ipv terug richting het stadion. Anders pak je de ring en sta je alsnog in de file.. ;)

Of gewoon P+R.. veel goedkoper.

Ik denk dat we het meer moeten zoeken in schaalverkleining. Direct na de oorlog was het mogelijk een zuinige auto te bouwen met een laag-rendement tweetaktmotor die slecht 400 kg op de weegschaal liet zien. Bijna een eeuw en heel veel innovaties later is het erg moeilijk een auto te bouwen die net zo zuinig is als dat oude barrel van overgrootvader.

En waarom is dat zo moeilijk?

En zelf rij je een Duster.. ook niet bepaald klein :) Vroeger is overigens niet te vergelijken met nu. Veiligheidseisen zijn er nu veel meer waardoor auto's al groter en zwaarder worden. Kleine auto's worden ook door die regels steeds luxer en dus duurder en snel niet financieel interessant voor een automerk. Direct na de oorlog is qua situatie al niet te vergelijken met nu, want we hebben gewoon een goeie welvaart. Ook is langere afstanden afleggen (ook vakanties) gebruikelijker dan toen. Op vakantie gaan vroeger was naar de Nederlandse kust gaan..

meer thuis werken, goedkopere OV en niet overal de auto voor pakken zijn de enige oplossingen. mijn auto staat inmiddels al een paar weken zo goed als stil. Gezien de vele te dikke mensen is meer beweging sowieso goed.

Terug
Bovenaan