Adam2014
Wegverkenner
uit het Algemeen Dagblad:
Ik merk het inderdaad op de weg. Ik vind dit toch wel een problematische ontwikkeling eerlijk gezegd.
Even een onpopulaire mening verkondigen: schijnbaar is autorijden toch nog niet duur genoeg. Ondanks alle ophef hierover. Anders neemt het autobezit en gebruik niet zo toe.
Van mij mag het autorijden best duurder worden als hierdoor de verkeersdrukte afneemt.
Aantal auto’s in Nederland stijgt in razend tempo, files worden even snel langer en zwaarder
Het aantal auto’s in Nederland stijgt in razend tempo, afgelopen jaar met 180.000 stuks tot 9,4 miljoen personenauto’s. Files worden even snel langer en zwaarder.
Niet vaak kwamen er in één jaar zoveel extra auto’s op de weg. Brancheorganisatie Bovag meldt op basis van cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer dat vorig jaar 370.000 nieuwe auto’s werden verkocht. Via import reden 254.000 auto’s het land binnen. Er werden 280.000 wagens geëxporteerd. En 164.000 personenwagens werden gesloopt. Netto een dikke plus van welgeteld 180.585 auto’s. Ter illustratie: zet ze achter elkaar en je hebt een file van Utrecht tot in de Dordogne.
Opmerkelijk
De stijging is opmerkelijk, afgelopen jaren kwamen er ‘slechts’ zo’n 100.000 auto’s per jaar bij. Mogelijk lijkt sprake van een inhaalslag nadat auto’s slecht leverbaar waren vanwege corona en de grote vraag naar computerchips. Nederland was al Europees kampioen met het aantal auto’s per vierkante kilometer en langzaam slibt het land nog voller met autoblik. Tien jaar geleden telde Nederland 8,2 miljoen personenauto's en nog voor 2030 zijn we het land van de 10 miljoen auto’s.
,,Vooral buiten de Randstad neemt het aantal en het belang van auto’s toe’’, vertelt Chiel van Lent van de ANWB. ,,Voorzieningen verdwijnen en mensen worden afhankelijk van de auto.’’ Als bijvoorbeeld medische voorzieningen of winkels verdwijnen en ook het openbaar vervoer wordt minder, dan is de auto voor veel mensen het enige alternatief.’’
Zorgen over de files
De ANWB maakt zich zorgen over de files de komende jaren, want de bestaande capaciteit op de wegen zal afnemen doordat er heel veel onderhoud gepland staat aan bruggen en asfalt. Door de stikstofproblematiek liggen zeventien grote projecten om de doorstroming te verbeteren voor onbepaalde tijd stil. ,,En hoeft voor ons niet heel veel capaciteit bij te komen maar de huidige knelpunten, zoals knooppunt Hoevelaken, moeten wel worden opgelost. Nederland kan de extra auto’s nog wel aan, maar niet in combinatie met uitgestelde wegwerkzaamheden.’’
Afgelopen jaar was de filezwaarte - lengte x duur van de file - 17 procent hoger dan vorig jaar en ook 6 procent hoger dan in 2019, het jaar voordat corona uitbrak.
Topdrukte
Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale voorziet topdrukte op de Nederlandse wegen. Wie weet dat de 9,4 miljoen personenauto’s de straten en rijbanen ook nog moeten delen met zo’n 1,25 miljoen bestelauto’s, bussen en vrachtwagens, zal niet vreemd opkijken dat het aantal files en de lengte ervan nóg groter wordt.![]()
Waar gaan al die extra auto’s rijden? In het westen van het land is het bijna niet mogelijk
Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale
Broekhuis: ,,Waar gaan al die extra auto’s rijden? In het westen van het land is het bijna niet mogelijk. Zuid-Holland kende afgelopen jaar een groei van de filezwaarte, dat is de lengte van de file keer de tijdsduur, van 22 procent, Noord-Brabant van 18 procent. Wanneer is het aantal auto’s zo groot dat er een kentering optreedt? Als je kijkt naar 2019, het laatste volle jaar voor corona, en afgelopen jaar dan kom ik tot een stijging van 6 procent. Dat is alleen al overdag, niet eens tijdens de spits. Dat valt eigenlijk nog mee als je weet dat er honderdduizenden auto’s bijgekomen zijn. Thuiswerken heeft een dempend effect.’’
Eigen auto blijft in trek
Door corona en het vermeende besmettingsgevaar in het openbaar vervoer steeg de populariteit van de eigen auto enorm. Sinds de pandemie begin 2020 losbarstte zijn er in Nederland 600.000 auto’s bijgekomen. Daarmee werd ook een vicieuze cirkel in gang gezet: door minder passagiers verschraalt het ov-aanbod en wordt de auto de enige mogelijkheid. Pas in 2028 is de bezetting in het ov weer op het niveau van 2019. Dit jaar verwacht de autobranche andermaal 360.000 nieuwe auto’s te verkopen.
Een eigen auto blijft in trek. ,,Mensen verkopen die tweede in coronatijd aangeschafte auto niet meteen weer’’, zegt hoogleraar infrastructuur Bert van Wee van de TU Delft. ,,Maar het is nog lang niet zover dat we het over een verkeersinfarct hebben, zelfs niet als de files met 50 procent toenemen. Files doen ook minder pijn. Veel mensen kunnen kiezen of ze in de spits reizen of niet.’’
Duizenden nieuwe auto’s staan op het terrein van Nissan in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. © ANP
Parkeerplaatsen vreten ruimte
Auto-expert Chiel van Lent van de ANWB: ,,Het land wordt er niet groter op, terwijl de behoefte aan woningen en ruimte er wel is. Er zijn grenzen aan het aantal auto’s dat we kunnen hebben, zeker in het stedelijk gebied waar bij nieuwbouwplannen geen parkeervergunningen meer worden verstrekt omdat er geen ruimte is.’’ Utrecht bijvoorbeeld wil zelfs een geheel autovrije wijk bouwen; parkeerplaatsen vreten immers ruimte. Er zijn nu zo’n 19 miljoen parkeerplaatsen in Nederland.![]()
Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen
Waar de grens ligt wat betreft het aantal auto’s is niet bekend. Voorlopig stijgt de populariteit van de eigen auto alleen nog maar, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Vol goede moed sluiten we deze week weer aan in de files. ,,Die auto geeft vrijheid, gemak en onafhankelijkheid. Vooral als je buiten de grote steden woont. Mijn jongste dochter en haar vriend kochten dit weekeinde hun eerste auto. Gejuich in huis: ‘Eindelijk van het ov af!’ Dat is toch het gevoel dat bij heel veel mensen leeft. Het punt dat mensen de auto laten staan ligt nog heel ver weg, dat zien we aan landen waar de filedruk nog veel groter is dan hier. Ook daar gaan mensen met een auto in de file staan.’’
,,Als je mensen uit de auto wil krijgen moet je een combinatie van azijn en honing bereiden. Dus auto’s weren uit gebieden, de auto duurder maken, rekeningrijden én zorgen dat de alternatieven verbeteren. Dan zullen er voorzichtig mensen komen die zeggen: voor mij hoeft die auto niet meer. Maar het gros zal de bezwaren tegen het ov niet opgeven.’’
Tertoolen kan de argumenten van de verstokte automobilist tegen het ov wel dromen. ,,Je moet anders eerst naar het station; de trein is overvol, vertraagd of hij rijdt helemaal niet. Je moet overstappen, reizen van en naar het station met een fiets of een bus. Weet je wat dát allemaal kost? Dan liever een kwartier of halfuur in de file, maar wel in je eigen cocon met je eigen muziek en de privacy om te kunnen bellen. De auto is het verlengstuk van je huis.’’
Ik merk het inderdaad op de weg. Ik vind dit toch wel een problematische ontwikkeling eerlijk gezegd.
Even een onpopulaire mening verkondigen: schijnbaar is autorijden toch nog niet duur genoeg. Ondanks alle ophef hierover. Anders neemt het autobezit en gebruik niet zo toe.
Van mij mag het autorijden best duurder worden als hierdoor de verkeersdrukte afneemt.