Opvolger Toyota Prius Wagon

Sjoerd

Net ingestapt
Graag jullie advies:

We (gezin met kids 12 en 10) hebben een prius wagon van 2012 (224.000km) en ik heb zelf nog als tweede auto een prius van 2005 (205.000km) Beiden prima auto’s waar we op zich tevreden mee zijn.
Omdat we beiden voornamelijk (maar niet altijd) op de fiets naar ons werk gaan overweeg ik de beide auto’s weg te doen en een moderne opvolger voor het gezin te kopen. Met de Wagon doen we vakanties, soms woon werk, weekendjes weg etc. Iets van 12.000km per jaar, de mijne doet maar iets van 4 a 5.000 km per jaar.
Ik heb er zo’n 25k voor gespaard en de inruil cq particuliere verkoop van de auto’s komt daarbij.

Dat is nog niet zo makkelijke zoektocht omdat we met de Prius Wagon enorme bagage ruimte hebben, nauwelijks onderhoudskosten en zuinig rijden. Maar MPV is nogal uit merk ik. We hebben vanwege de positieve ervaringen en fijne lokale garage een voorkeur voor Toyota, maar dat is niet absoluut.

Ruimte gelijk
Verbruik opnieuw laag of Elektrisch
Meer power is wel welkom
iets stiller op snelheid fijn
goedkoop onderhoud / betrouwbaar op lange termijn

Ik heb wel gereden in de nieuwe Corolla station 2.0 en die is lekker vlot, maar ook is wel flink kleiner en lager (harde vering, lage banden).
De RAV4 hybrid van na 2019 vind ik wel mooi, maar is ook wel een beetje groot en patserig, geen 7 zitter en minder zuinig.
Lexus trekt me ook wel, maar IS300h is wel flink kleiner van binnen.

Graag jullie suggestie, heb geen haast met nieuwe auto kopen, maar wil komend jaar wel toeslaan.

Heb je de mogelijkheid om thuis te kunnen laden?
Waarom wil je een 7 zitter met 2 kinderen

Ik zou niet zo op de zuinigheid letten met zo weinig kilometers. RAV4 lijkt me dus een goede keus. Anders misschien iets van Mazda, de CX5 of lekker doorpakken naar de Nissan X-trail.

Peugeot 3008 en 5008 zijn eigenlijk een beetje vermomde MPVs, maar voor betrouwbaarheid op lange termijn wil je misschien liever bij de eerste alinea blijven.

Hou wel rekening met je eisenlijst, je kan wel zuinig en betrouwbaar willen, maar als je voor €5000 minder een wagen met wat meer verbruik of risico neemt heb je voorlopig alvast 5000 bespaard.

Een nieuwere prius wagon. Na de facelift ging die als prius+ door het leven tot 2021. Een suzuki s-cross is ook een leuke aanbieding, licht qua wegenbelasting maar wel redelijk ruim. Een suzuki across wordt een uitdaging binnen je budget

Een nieuwere prius wagon. Na de facelift ging die als prius+ door het leven tot 2021. Een suzuki s-cross is ook een leuke aanbieding, licht qua wegenbelasting maar wel redelijk ruim. Een suzuki across wordt een uitdaging binnen je budget
Tsja, een nieuwere. Daar had ik eigenlijk nog niet aangedacht. wil toch ergens wat moderner gaan.

Een Dacia Jogger of een Renault Grand Scenic TCe 140 of TCe 160.
Beide auto's staan bekend als betrouwbaar, kennen lage onderhoudskosten, en bieden veel ruimte.

Een 7-zitter, dan ga je al gauw naar een Kodiaq of een Franse MPV.

RAV4 vanaf 2019 zal nog knap lastig worden voor €25k + inruil van beide auto’s. Een dikke RAV4 XA40 met lage km-stand, dat zal zeker wél lukken. Maar misschien gevoelsmatig niet modern genoeg voor jou.

Weet wel, al die moderne auto’s worden er niet persé betrouwbaarder op. Ik vond onze lease-Corolla niet heel denderend (erg laag, lawaaiig, cuppende banden achteras) en je hoort kwaaltjes die je vroeger toch zeker niet hoorde bij een Toyota (centrale vergrendeling, wat elektronica-dingetjes)

Ik heb nu 2 jaar een XA40 RAV4 van 2018 - bevalt me in elk opzicht heel erg veel beter dan Corolla Touring Sports!

Misschien iets om te overwegen; een citroën C4 grand picasso (of spacetourer).
Zuinig, stil op constante snelheid, licht in gewicht en heel ruim (7 zits).

Als de jongere generatie goed z'n onderhoud heeft gehad dan kan het een heerlijke wagen zijn.
Betrouwbaarheid is misschien niet zo goed als bij Toyota... dat zeg ik er wel eerlijk bij

Wat auto encyclopedie zegt sluit ik me bij aan. Als de Prius goed bevalt en je vindt dat er tussen wat je nu hebt en een jonger exemplaar voldoende leeftijdsverschil zit om er echt op vooruit te gaan, dan lijkt me de keus gauw gemaakt.

Laatst bewerkt:
Een nieuwere Prius Wagon is natuurlijk geen gek idee, maar die zou je eigenlijk met de 2.0 hybrid willen hebben, die ook in de Corolla ligt. Maar helaas bestaat die niet :(. Ik heb er zelf een tijdje één gereden met de 1.8 en die vond ik een beetje krap aan voor zo'n grote auto. Past beter bij een reguliere Prius i.m.o, maar goed dat is persoonlijk. Het was voor de rest wel een hele fijne auto.
Als het geen zevenzitter hoeft te zijn kun je ook een D-segment stationwagen overwegen. Een Skoda Suberb, Ford Mondeo of Renault Talisman bijvoorbeeld.

Oudste Prius verkopen, 2 jaartjes doorrijden met de Prius Wagon en ondertussen sparen voor een gebruikte Model Y.

Terug
Bovenaan