Tesla model 3 komende jaren?

Hans1972

Startmotor
Beste mensen,

Ik lees op de achtergrond geïnteresseerd mee.

Sowieso vind ik het leuk om een beetje na te denken en om me heen te kijken naar nieuwe auto's.

Rijd nu een Seat Ibiza station uit 2012. Zitten nu op 145k (mei 2021 aanschaf bij 89k). Bevalt goed en we rijden zuinig (1 op 18 +/-) maar toch kriebelt het vaak. Hij is niet de allerstilste en iets meer ruimte is welkom op termijn.

Dus dan zit ik te fantaseren stel hij zou nu kapot gaan, wat zou ik dan doen? Een Auris of Corolla touring sports, een Astra K sports tourer, een Skoda Octavia staan dan momenteel op de lijst.

Maar alle fantasie daargelaten, in diverse topics komt het advies steeds naar voren om een jaar te wachten op de Tesla Model 3 uit de lease.

Kan iemand dat misschien wat verhelderen? Uit welk jaar komen die? Zijn de accu's naar verwachting nog goed van die auto's? Hoe waardevast is zo'n Tesla? En wat verwachten jullie qua prijs(daling?)?

Een vriend van mij heeft een model 3 gekocht voor zo'n 29k uit 2019 dacht ik. Hij is er helemaal blij mee.

Voor ons is dat misschien ook nog wel interessant, gezien de huidige benzineprijzen en ons meer dan gemiddelde verbruik qua kilometers per jaar. We hebben ook een zonnepanelenoverschot.

Maar is dat nou een goede vervanger voor iemand ie op zoek is naar een ruime (kofferbak en achterbank), stille, zuinige, betrouwbare station in het C segment? Iedereen zegt altijd dat de model 3 meer ruimte heeft dan je zou denken, maar vind dat toch wat lastig te geloven.

Nou ik rijd inmiddels 4 jaar in een Tesla Model 3. Deze gaat er komend jaar uit en komt op de markt.

De actieradius is verminderd van 360 km toen ik hem nieuw ophaalde naar max 320 km nu. Je bent dus 40 km actieradius definitief kwijt. Van die 320 kun je een half jaar per jaar wel 40-50% afhalen want dan is het 'koud' volgens Tesla. Die 320 km haal ik sowieso nooit. Als je alleen rijdt, 90 km p/u aanhoudt en je hebt voor de wind bij berg af dan kom je heel mss op 300 in de zomer.

De achterbank kan plat maar de ingang door de kofferbak is vrij klein. Het valt mij elke keer tegen wat er naar binnen kan.

Hij is zeker stil en de acceleratie is fenomenaal (maar dan kom je helemaal nergens met je actieradius).

Ik stoor me enorm aan alle bliepjes die je veiligheid zogenaamd moeten vergroten. Je kunt het allemaal uitzetten maar het zijn er nogal wat en de volgende rit moet je dat wéér doen.

Slechtste regensensor ooit. Gaat of te laat wissen of helemaal niet. In mijn oudere leaseauto's was dat al een stuk beter.

Last but not least: fantoomremmen. De Autopilot is echt levensgevaarlijk. Hij kan opeens uit het niets keihard op de rem trappen. Je schrikt je dood. Wereldwijd zijn hier ook rechtszaken over maar Tesla interesseert het geen reet, je bent gewoon een proefkonijn.

Ergo: altijd doen ;)

Collega's van mij hebben een Model 3 uit 2019. Die zijn allemaal heel tevreden. Er is af en toe wel wat, maar is tot nu toe kostenloos opgelost.
Echt stil is een M3 niet, maar allicht beter dan jouw huidige auto.
Houdt wel rekening met snelle slijtage van banden en dat dit een duurdere maat is.

Ik snap alleen niet waarom iedereen hier adviseert te wachten tot ze uit de lease komen. Het is bekend dat de meeste elektrische auto's momenteel naar de export gaan. Dat zal hiermee niet anders zijn. Het deel dat overblijft zal nog steeds hoog geprijsd worden voor een occasion.

Grosso modo is een EV flink investeren en dan goedkoop rijden. Klappers op die vuurpijl zijn bijvoorbeeld gratis bij je baas of Tesla laden.

Bij veel mensen past de ICE financiering beter (voordelig aanschaffen, elke maand wat brandstof en mrb, jaarlijks wat onderhoud)

Praktisch is EV nog wat beperkt in ruimte, keuze en actieradius.

ICE heeft bijna onbegrensde keuze. Of je nou met een oude range rover een berghut wil bereiken of met een i10 voordelig op familiebezoek wil.

Qua onderhouden lijkt een EV me ook listig. Naast het accupakket ben je bij een Tesla erg afhankelijk van dure schermen en boordcomputer. Een ICE kan over het algemeen nog prima gebruikt worden als het scherm uitvalt. Ook banden en lampen lijken me prijziger bij EV.

Voor mij zou het aankomen op praktijk (laadpaal op je oprit en weinig lastige ritten)
En een stukje winst op kilometers. Met 5000km per jaar is een EV occasion van €30k misschien wat overdreven.

Ik snap alleen niet waarom iedereen hier adviseert te wachten tot ze uit de lease komen. Het is bekend dat de meeste elektrische auto's momenteel naar de export gaan. Dat zal hiermee niet anders zijn. Het deel dat overblijft zal nog steeds hoog geprijsd worden voor een occasion.
Er komen echt gigantische hoeveelheden op de markt, eind 2024. Zelfs teveel voor de Europese markt. De prijs zal dus echt wel onder druk komen te staan, dus ik verwacht dat je straks voor een mooi bedrag in een gebruikte Model 3 stapt.

Ik heb ook interesse in een EV-occasion en een Model3 is één van de mogelijkheden. Dan moet de prijs nog wel flink zakken want >25k wordt me iets te gortig en ik wil ook geen basis-versie met hoge km-stand. Helaas is SEPP-subsidie ook niet mogelijk want de cataloguswaarde is >45.000.

Laatst bewerkt:
Kan iemand dat misschien wat verhelderen? Uit welk jaar komen die? Zijn de accu's naar verwachting nog goed van die auto's? Hoe waardevast is zo'n Tesla? En wat verwachten jullie qua prijs(daling?)?

Als er iets onzeker is dan is het wel de restwaarde van de tesla's. Leasemaatschappijen zijn dan ook behoorlijk geirriteerd dat de vooraf gecalculeerde restwaarde nu nooit meer gaan halen. Daarnaast zijn tesla's in de verzekering ook behoorlijk duur, het schijnt (maar check dat van te voren) dat een Tesla aanzienlijk duurder is dan een andere auto om te verzekeren omdat de delen zelf heel erg prijzig zijn maar ook dat met schade dit niet eenvoudig te herstellen is wat te maken heeft met het productieproces van tesla (goedkoop te bouwen maar lastig te herstellen igv schade)

Of de accu's nog goed zijn, vast wel. Maar ze degraderen wel natuurlijk. Verder moet je van het model houden, de buitenkant gaat wel (niet heel mooi maar ook niet lelijk) maar van binnen vind ik het gewoon echt heel goedkoop. Minimalistisch en goedkoop is een dun lijntje, maar bij tesla Model 3 zit dat zeker aan de verkeerde kant van die lijn. Dat schijnt met de recente facelift aangepakt te zijn (nog geen eigen ervaring daar mee)
Het grote scherm werkt top en ziet er indrukwekkend uit maar alles daar omheen voelt alsof ik in een budget merk zit qua materiaal gebruik. Stoelen? Mwa ook niet echt top. Echt praktisch is het ook niet qua kofferbak en zo zijn er genoeg andere zaken op en aan te merken. Maar het feit is wel dat je zowel nieuw als als occasion gewoon heel veel EV koopt voor je geld. Rationeel kun je er weinig op af dingen. :) maar zoals je al merkt, het is absoluut niet mijn auto, maar net als dat ik goed begrijp dat mensen bijvoorbeeld een Dacia Sandero kopen uit rationele overwegingen begrijp ik ook goed dat mensen er voor kiezen om een Model 3 als occasion aan te schaffen.

Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon even wachten als je aan een EV denkt?
* volgend jaar komt de veel goedkopere Citroën, mensen die dan rond de 25k willen uitgeven hoeven dan niet alleen naar een 2dehands Tesla te kijken maar kunnen ook nieuw kopen, dus dat zal een deel v/d vraag naar een betaalbare EV opnemen = minder vraag naar Tesla
* er komt een kleinere Tesla aan (2? Q?), formaat C-segment, zou 400 km actieradius hebben met een prijs onder de 25k.
Ik denk dat je daar beter op kan wachten, zou een hatchback zijn dus bruikbaarder dan een sedan, heb je een nieuwe accu en meer reikwijdte...

Het lijkt mij ook verstandig om nog even te wachten, in 2024 komen betaalbare elektrische auto's zoals de Citroën C3, Renault 5 en Fiat Panda op de markt.

De Renault 5 kan ook bidirectioneel laden (V2G) heel handig met zonnepanelen.

Het lijkt mij ook verstandig om nog even te wachten, in 2024 komen betaalbare elektrische auto's zoals de Citroën C3, Renault 5 en Fiat Panda op de markt.

De Renault 5 kan ook bidirectioneel laden (V2G) heel handig met zonnepanelen.
Alleen zijn dit rare alternatieve, hij noemt c-segment stations en een model 3. Dan ziet je niet te wachten op een b-segment auto.

De TS kan natuurlijk ook gaan kijken naar een elektrische MG5, of een elektrische hatchback zoals de MG4, BYD Seal, Citroën C4, en Renault Megane. Die kosten alleen meer geld.

Elektrische auto's bieden vaak relatief veel ruimte in het interieur, en de Seat Ibiza is ook een B segment auto.
De meeste particulieren kunnen goed met een B segment auto uit de voeten, dat is inmiddels ook mijn eigen ervaring.

In de prijsklasse rond de € 25.000 zijn de elektrische Citroën C3, Renault 5 en Fiat Panda vind ik zeker te overwegen, als je niet dagelijks hele grote mensen op de achterbank moet meenemen.

Laatst bewerkt:
Nee maar hij geeft aan op zoek te zijn naar meer ruimte en niet naar minder, dus nogmaals de door jou aangeraden auto's voegen in dit geval niks toe. Daarbij zie ik Hans de TS nergens een budget noemen.

Ligt er aan, op de achterbank wel, maar daar betwijfel ik of een C3 of Panda nog heel veel verschil gaat maken, in de kofferbak zijn ze kleiner.

..Daarnaast zijn tesla's in de verzekering ook behoorlijk duur, het schijnt (maar check dat van te voren) dat een Tesla aanzienlijk duurder is dan een andere auto om te verzekeren omdat de delen zelf heel erg prijzig zijn maar ook dat met schade dit niet eenvoudig te herstellen is wat te maken heeft met het productieproces van tesla (goedkoop te bouwen maar lastig te herstellen igv schade)
Goede tip en even gecheckt. Klopt wat je zegt.

Bij Univé is de premie van een Model3 Performance 2020 ongeveer 2x zoveel als voor mijn Volvo V60 2013. De cataloguswaarde van de Tesla €65000 is ongeveer 1,5x zo hoog.
Dat komt neer op €700 meer per jaar bij 80% no-claim.
Een goedkopere model3 2019 €47.800 is nog altijd €500 duurder per jaar.

Interessant, Een Nissan leaf van 48k is ongeveer €100 goedkoper per jaar dan mijn Volvo.
Dus het ligt niet perse aan het feit dat het een EV is.

Laatst bewerkt:
Goede tip en even gecheckt. Klopt wat je zegt.

Bij Univé is de premie van een Model3 Performance 2020 ongeveer 2x zoveel als voor mijn Volvo V60 2013. De cataloguswaarde van de Tesla €65000 is ongeveer 1,5x zo hoog.
Dat komt neer op €700 meer per jaar bij 80% no-claim.
Een goedkopere model3 2019 €47.800 is nog altijd €500 duurder per jaar.

Interessant, Een Nissan leaf van 48k is ongeveer €100 goedkoper per jaar dan mijn Volvo.
Dus het ligt niet perse aan het feit dat het een EV is.
Met mijn lease Tesla ruitschade en kleine schade op de bumper gehad. Daar moest beide keren toch iemand van Tesla bij komen (naast Carglass en SchadeNet) ivm calibratie van de camera's. Dat zal ook het nodige kosten..

Nee maar hij geeft aan op zoek te zijn naar meer ruimte en niet naar minder, dus nogmaals de door jou aangeraden auto's voegen in dit geval niks toe. Daarbij zie ik Hans de TS nergens een budget noemen.
Pardon. Zat even geïnteresseerd mee te lezen. Budget is ongeveer 15-20k max.

Nou ik rijd inmiddels 4 jaar in een Tesla Model 3. Deze gaat er komend jaar uit en komt op de markt.

De actieradius is verminderd van 360 km toen ik hem nieuw ophaalde naar max 320 km nu. Je bent dus 40 km actieradius definitief kwijt. Van die 320 kun je een half jaar per jaar wel 40-50% afhalen want dan is het 'koud' volgens Tesla. Die 320 km haal ik sowieso nooit. Als je alleen rijdt, 90 km p/u aanhoudt en je hebt voor de wind bij berg af dan kom je heel mss op 300 in de zomer.

De achterbank kan plat maar de ingang door de kofferbak is vrij klein. Het valt mij elke keer tegen wat er naar binnen kan.

Hij is zeker stil en de acceleratie is fenomenaal (maar dan kom je helemaal nergens met je actieradius).

Ik stoor me enorm aan alle bliepjes die je veiligheid zogenaamd moeten vergroten. Je kunt het allemaal uitzetten maar het zijn er nogal wat en de volgende rit moet je dat wéér doen.

Slechtste regensensor ooit. Gaat of te laat wissen of helemaal niet. In mijn oudere leaseauto's was dat al een stuk beter.

Last but not least: fantoomremmen. De Autopilot is echt levensgevaarlijk. Hij kan opeens uit het niets keihard op de rem trappen. Je schrikt je dood. Wereldwijd zijn hier ook rechtszaken over maar Tesla interesseert het geen reet, je bent gewoon een proefkonijn.

Ergo: altijd doen ;)
Ik deel je ervaring mbt range helemaal niet. Ik heb nog nooit meer die 80km verloren in de winter en dan hebben wij niet eens een warmtepomp. 90% snelweg (snelheid 110-120). Wij hebben de lfp variant uit eind ‘20 dus nog met Chrome maar wel deels vernieuwde binnenkant en andere koplampen. (Dat is wel een dingetje trouwens er zijn vanaf 2020 steeds kleine veranderingen doorgebracht). Als je kan kiezen zou ik voor een lfp variant uit 2021 gaan, als het goed is heb je dan een warmtepomp en wat meer luxe en betere afwerking. Lfp schijnt minder snel te degraderen. Bij ons is er nu 30km af ten opzichte van nieuw. Wij halen tussen de 300-380 km en rijden zonder de wieldoppen. Trekken stevig op en hebben de verwarming en airco zoals we ook in een ice hadden. Nieuwere variant moet in de winter toch wel 320/330 kunnen halen door de warmtepomp. Lfp is trouwens vanaf eind 2020 de kleinste accu. Ik heb na 130k kilometer geen spijt.

De regensensor is inderdaad wel om te huilen. Acc werkte voor de tesla vison update geweldig 9/10. Het sturen werkt nu echt niet fijn meer de acc zelf is nog wel een 6,5, maar werkte met rader vele malen beter. Nu moet ik eerlijk bekennen dat wij niet vaak de auto wassen een keer in de 2-3 maanden. Dat bemoeilijkt natuurlijk het functioneren van de camera’s ook. Maar als het wel goed schoon is dan is het nog steeds niet wat het ooit was.

Terug
Bovenaan