Nieuwe Gezinsauto max. 20.000 euro (3 kinderen)

Hawkeye81

Startmotor
Geachte forumleden,

Graag zou ik u hulp vragen bij het uitzoeken van een nieuwe gezinswagen voor mijn familie
2 volwassenen en 3 kinderen, (3, 7 en 11 jaar oud)
Ik heb momenteel een Ford C Max 1.5 (C344) uit 2011, Diesel met nu 270.000 km op de klok.
Altijd zeer te spreken geweest over de C-Max al heeft hij mijn hart nooit sneller doen kloppen als autoliefhebber.
En bij de vakanties kom ik toch altijd net wat ruimte tekort en past het altijd maar net.

Nu wil ik sowieso een iets grotere auto hebben maar moet ik ook denken aan de portemonnee. Ik denk dat verstandig is om over te schakelen naar benzine aangezien de restwaarde van een diesel fors minder zal zijn en wij niet weten wat de toekomst in petto zal hebben voor diesel (milieuzones, accijns, wegenbelasting etc.)

Ik rij tussen de 30.000 en 35.000 km per jaar.

Qua carrosserie zal het daarom waarschijnlijk een station of een MPV worden, aangezien SUV's niet zulke goede verbruikscijfers hebben. Ik heb slechte ervaringen met Franse merken en zal daarom hier niet snel weer voor kiezen.

Voorwaarden zijn dus:
Grotere gezinsauto dan huidige Ford C-Max
Gunstige verbruikscijfers
Station / MPV
Aantal km's per jaar: 30.000 - 35.000
Budget: 20.000 euro

Mijn dank voor input is alvast groot.

Ik zou met deze kilometers gewoon diesel kiezen hoor. Ja het schrijft veel af, maar dat doet een benzine ook als je een paar jaar zoveel rijd. Bovendien koop je voor dit budget al snel een benzineauto met meer kilometers. Een moderne diesel zou ik ook niet bang zijn voor milieuzones de komende 10 jaar, zuinig, rijd prettig, relatief lage aanschaf.

En je kunt zeggen van de franzosen, maar kijk maar eens bij de klokje rond hier bij AW, daar komen ze vaak verassen goed uit de bus, elke keer weer. juist de diesels. Daar waar sommige duitse merken toch serieus dure kosten krijgen naarmate de kilometers hoog zijn.

Renault scenic 1.5dci deze motoren staan als betrouwbaar te boek, 3 gelijke zitplaatsen achterin, veel ruimte tov wat je nu hebt, zuinig , jonge auto

Wil je een wat leuker rijdende auto maar wel wat ruimte, beetje vergelijkbaar wat je nu hebt:
BMW active tourer

Bij een station zou ik kijken in het d segment met 3 kinderen en je wat ruimte wil, zoals mondeo, talisman, Insignia, superb, etc.

Laatst bewerkt:
Ik zou met deze kilometers gewoon diesel kiezen hoor. Ja het schrijft veel af, maar dat doet een benzine ook als je een paar jaar zoveel rijd. Bovendien koop je voor dit budget al snel een benzineauto met meer kilometers. Een moderne diesel zou ik ook niet bang zijn voor milieuzones de komende 10 jaar, zuinig, rijd prettig, relatief lage aanschaf.
Dank voor u input. Verassend (of misschien ook wel niet) dat u aangeeft om wederom voor diesel te kiezen met de hoeveelheid kilometers die ik rijd. Ik was in de veronderstelling dat benzine de juiste keus zou zijn.
Ik ga sowieso hierover nog wat meer research plegen. Hoe kijken andere mensen hierna? Zijn er misschien meer onder u die op de wip hebben gezeten aangaade het overstappen van diesel naar benzine.

Aangezien de C-Max van 2011 is, is dit toch een 1.6 TDCI? De 1.5 kwam pas later.
Betreft wel het toen net nieuwe model? De vorige was wat krapper.

Ik zou kijken naar een D-segment stationwagon met diesel, gewoon omdat die tweedehands niet gewild zijn dus goedkoop. Kijk wat het prijsverschil is tov een vergelijkbare benzine en bedenk je of je dat verschil er bij verkoop over X jaar weer uit krijgt.

Aangezien de C-Max van 2011 is, is dit toch een 1.6 TDCI? De 1.5 kwam pas later.
Betreft wel het toen net nieuwe model? De vorige was wat krapper.

Ik zou kijken naar een D-segment stationwagon met diesel, gewoon omdat die tweedehands niet gewild zijn dus goedkoop. Kijk wat het prijsverschil is tov een vergelijkbare benzine en bedenk je of je dat verschil er bij verkoop over X jaar weer uit krijgt.
U heeft gelijk, nog even nagekeken het is idd de 1.6 TDCI.

Jazeker, beide heb ik op mijn (steeds langer wordende) lijst staan! Vooral de S-Max omdat ik die persoonlijk mooier vindt dan de Zafira, al is die laatste waarschijnlijk meer waar voor je geld.

Is het verbruik van een MPV niet veel hoger dan die van een station? (als ze bijv. dezelfde type motor zouden hebben).

Wel iets hoger, maar een MVP heeft doorgaans een vrij gestroomlijnde koets dus valt vaak nog wel mee. maar daar staat veel meer ruimte voor tegenover omdat je de hoogte meer in gaat. echte MPV's hebben ook vaak meer flexibel interieur en veel ook 3 gelijke stoelen achterin ipv een achterbank met in het midden een ophoging. Maar verbruiktechnisch gezien zal een station iets gunstiger zijn doorgaans

Ik dacht ook gelijk aan een S-Max. En diesel vs benzine is deels een persoonlijke afweging, maar ik snap de keuze voor een diesel wel met zo'n kilometrage.
Met een station even zien of ze met z'n drieën goed kunnen zitten op de bank. Tunnel kan in de weg zitten, zoals bij de Mondeo (zelf gereden). Kinderen worden natuurlijk ook groter/ langer dus ook daarmee vooruitkijken.

Een zuinig hybride alternatief is b.v. de Toyota Prius Wagon of Prius+.

Bedankt voor de toevoeging, ik ben deze nog niet tegen gekomen in mijn zoektocht op de bekende zoekmachines.
Sowieso wel fan van Toyota ook al zijn het meestal niet de mooiste auto's. De betrouwbaarheid en sterke assemblage bij de meeste Japanners zijn sterke punten. Ik heb in het verleden een Subaru Forester gehad waar ik zeer tevreden over was. Deze zijn helaas niet meer te betalen en ook bepaald niet zuinig,

Ik dacht ook gelijk aan een S-Max. En diesel vs benzine is deels een persoonlijke afweging, maar ik snap de keuze voor een diesel wel met zo'n kilometrage.
Met een station even zien of ze met z'n drieën goed kunnen zitten op de bank. Tunnel kan in de weg zitten, zoals bij de Mondeo (zelf gereden). Kinderen worden natuurlijk ook groter/ langer dus ook daarmee vooruitkijken.
Een nadeel van de S-Max is een beetje het gedateerde interieur en multimedia systeem. Maar de buitenkant is prachtig. En als het een S-Max wordt dan is diesel de enige reële optie.

De diesel in de eigen Ford C Max is ontwikkeld door PSA en Ford en heeft heel veel Franse genen.

Zoals al aangegeven hebben Franse fabrikanten de afgelopen jaren erg goede en betrouwbare diesels gemaakt. Zelf hebben we al 9 jaar een Citroën C3 diesel, en kunnen dat ook uit eigen ervaringen zeggen.

Ik zou een D of C segment stationcar diesel aanraden zoals de al genoemde Renault Talisman, Peugeot 508, Renault Megane of eventueel Peugeot 308 dan krijg je erg veel auto voor het geld. Als Ford goed vervalt dan kun je natuurlijk ook naar een Ford Mondeo kijken, dit is ook een goede auto.

Diesels zijn nu erg voordelig, en koop je voor heel weinig geld, dat is de eerste winst. Een benzine auto is veel duurder en staat met zoveel kilometers al snel boven de 200.000 km, en zal hard afschrijven. Diesel is ook veel goedkoper per liter dan benzine.

En kijk zeker naar de Dacia Jogger op het zeer voordelige lpg, dit is een zeer ruime en zeer betrouwbare optie, die ook zeker te overwegen is.
En heel voordelig is om te rijden. ( in aanschaf vaak nog wel wat duurder dan € 20.000)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de toevoeging, ik ben deze nog niet tegen gekomen in mijn zoektocht op de bekende zoekmachines.
Sowieso wel fan van Toyota ook al zijn het meestal niet de mooiste auto's. De betrouwbaarheid en sterke assemblage bij de meeste Japanners zijn sterke punten. Ik heb in het verleden een Subaru Forester gehad waar ik zeer tevreden over was. Deze zijn helaas niet meer te betalen en ook bepaald niet zuinigen diesel zal ik niet aan beginnen, het zijn nooit echt dieselmerken geweest en vroeg of laat zullen onderdelen duurder zijn of moeilijker verkrijgbaar.
Aziaten en diesel niet aan beginnen, bij deze merken lag de focus niet bij dieselmotoren, onderdelen zullen vroeg of laat veel duurder zijn en op de sloop moet je ook zoeken met een lampje, of je moet voor 1 gaan die een veel voorkomende blok uit Europa onder de kap heeft zitten. Persoonlijk vind ik multi Space modellen van een besteller ontzettend mooi, maar ben bang dat, dat niks voor jouw is. Franse uitsluiten heeft weinig zin de Renault 1.5 dci zit in het Duitse mercedes, Japanse nissan /infiniti en het Roemeense Dacia.

Zelf (Zakelijk weliswaar) in ruim 3 jaar 200k met de Zafira 1.6 Cdti gereden. (Absoluut) Geen Opel fan maar wat-een-fijne auto was dat. Kinderen destijds net wat ouder (ook 3 :) ) en allemaal happy met de eigen stoel. Veel ruimte achterin, veel vakjes voorin, helaas radio/nav wat outdated Stereo was prima!
Beste diesel die ik ooit heb gereden (Sinds 1998 allemaal lease diesels gereden, sinds 1,5 jaar de eerste benzine) en wat een kracht! Veel met de caravan mee gereden, veel in Duitsland mee gereden, 160-180 cruisen, heel makkelijk, ooit eens 229 op de teller mee gezien, achter een snelle(re) audi weliswaar. Je leest het al, ik ben fan van de Zafira diesel...

Geachte forumleden,

Graag zou ik u hulp vragen bij het uitzoeken van een nieuwe gezinswagen voor mijn familie
2 volwassenen en 3 kinderen, (3, 7 en 11 jaar oud)
Ik heb momenteel een Ford C Max 1.5 (C344) uit 2011, Diesel met nu 270.000 km op de klok.
Altijd zeer te spreken geweest over de C-Max al heeft hij mijn hart nooit sneller doen kloppen als autoliefhebber.
En bij de vakanties kom ik toch altijd net wat ruimte tekort en past het altijd maar net.

Nu wil ik sowieso een iets grotere auto hebben maar moet ik ook denken aan de portemonnee. Ik denk dat verstandig is om over te schakelen naar benzine aangezien de restwaarde van een diesel fors minder zal zijn en wij niet weten wat de toekomst in petto zal hebben voor diesel (milieuzones, accijns, wegenbelasting etc.)

Ik rij tussen de 30.000 en 35.000 km per jaar.

Qua carrosserie zal het daarom waarschijnlijk een station of een MPV worden, aangezien SUV's niet zulke goede verbruikscijfers hebben. Ik heb slechte ervaringen met Franse merken en zal daarom hier niet snel weer voor kiezen.

Voorwaarden zijn dus:
Grotere gezinsauto dan huidige Ford C-Max
Gunstige verbruikscijfers
Station / MPV
Aantal km's per jaar: 30.000 - 35.000
Budget: 20.000 euro

Mijn dank voor input is alvast groot.

Ik heb slechte ervaringen met Franse merken en zal daarom hier niet snel weer voor kiezen.
Is te koop!
k heb slechte ervaringen met Franse merken en zal daarom hier niet snel weer voor kiezen.
https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/
Zeer ruim snel en zuinig.

Met 3 kinderen wil je 3 losse stoelen achterin. De keuze is vrij beperkt.
1 maatje groter dan Cmax met 3 stoelen:
- Zafira
- Toyota Verso
- VW Touran
- Scenic
2 maten groter zit je op de S-Max en Galaxy.

We hebben de Verso en Touran gehad. Touran rijdt veel fijner en heeft meer kofferbak. Verso heeft een rijke uitrusting, ziet er minder uit als een container op wielen.

Even een update (Ja, ik ben nog steeds druk aan het researchen).

De volgende auto's heb ik nu op mijn lijst(je) staan:

* Opel Insignia (2de generatie) Sports Tourer
* Renault Talisman Estate
* Skoda Superb (3de generatie)
* VW Passat Variant (B8)

Auto die ik zelf graag zou willen (maar waarschijnlijk niet de meest verstandige keus):

* BMW 3serie touring (F31) : Iets te krap voor mijn gezin ben ik bang.
* BMW X1 (F48) : Te grote slurper?

Auto's die mijn vrouw graag zou willen ; )

* Skoda Karoq
* Seat Ateca

Ook ben ik er nog steeds niet helemaal uit of het nou een diesel of benzine moet worden.
Ook vindt ik de prijsverschillen tussen diesel en benzine tegenvallen, het is niet zo dat diesels veel goedkoper zijn (of ik kijk verkeerd). Het verschil in wegenbelasting is wel behoorlijk groot, zeker als je een wat zwaardere diesel koopt.

Wat kunt u mij vertellen over bovenstaande modellen?
Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten of heeft u (persoonlijke) ervaring met een van deze auto's.

Wederom is mijn dank alvast groot.

Ik rijd ook 35k per jaar en ben 1,5 jaar terug overgestapt op benzine. Omdat mijn huidige auto behoorlijk zuinig is heb ik niet het idee dat ik duurder uit ben dan ik met diesel was.

Ik zou in de auto's die je noemt gewoon eens gaan rijden en proefzitten.
Dat ga ik sowieso doen! Ik vroeg me alleen af of er bepaalde zaken zijn die je niet aan een proefrit kunt ondervinden?
Zijn er bepaalde motoren die bekend staan als onbetrouwbaar of andere euvels hebben?

Er zijn weinig problemen met de auto's, alleen de 2 hoge die jou vrouw zou willen zijn minder zuinig door de hogere bouw.

Even een update (Ja, ik ben nog steeds druk aan het researchen).

De volgende auto's heb ik nu op mijn lijst(je) staan:

* Opel Insignia (2de generatie) Sports Tourer
* Renault Talisman Estate
* Skoda Superb (3de generatie)
* VW Passat Variant (B8)
Onlangs stond er een occasiontest in de AW met een Avensis, Insignia en Superb. Wel leuk om even te lezen. Die Insignia is trouwens van forummer @AsconaGT .

Ga proefritten maken.

Mijn broer heeft jaren lang een Renault Talisman diesel gehad,
en was er erg tevreden over.

Hij heeft de leasetermijn steeds verlengd, totdat de leasemaatschappij de auto terug wilde hebben, en de leasetermijn niet meer wilde verlengen.
( bij geen enkele andere leaseauto heeft hij dat ooit gedaan)

Laatst bewerkt:
Een V70? Vind ik al jaren een heerlijke gezinswagen. Mijn kinderen zijn uitgevlogen, dus die van mij komt binnenkort beschikbaar, 2015, T4, 166k km.

Zoiets als dit lijkt mij heel prima geschikt, heel recent maar toch al aardig wat gelopen waardoor er al een hele grote afschrijving door de 1e eigenaar gedaan is. Zo recent ga je echt geen soortgelijke benzineversie vinden.

Opel Insignia Sports Tourer - 1.5 CDTI Business Elegance | Navi | ECC | Cam | PDC | LMV | LED
2021, Diesel, Handgeschakeld, Combi, Zwart
€ 19.900
124.121 km

https://www.autowereld.nl/opel/insi...901.236677952.1700678125-346816898.1591120700

opel-insignia-sports-tourer-1-5-cdti-business-elegance-navi-ecc-cam-pdc-lmv-led.jpg

^Mooie auto voor een goede prijs.
Met Apple Carplay/Android Auto en daardoor altijd up to date navi (lees uit je reacties dat dat een wens is).

Terug
Bovenaan