Tesla Y, 3 of new Y

gast v70

Startmotor
Vandaag is het zover, ook de Y verkrijgbaar onder 45 k€. Ik heb al eerder bedacht, dat dit het moment moet zijn om over te stappen op electrisch. Of toch wachten op de facelift die volgend jaar komt, maar dan misschien weer boven de 45k€ zit.

Is de nieuwe 3 highland zoveel beter dan de huidige Y, en is te verwachten dat de nieuwe Y dan ook zoveel beter wordt?
Zoals gekoelde stoelen, geluidsisolatie, Interieurafwerking, andere verschillen?
Ben benieuwd naar de ervaringen van 3 en Y rijders.

Ik las ergens dat de Y al iets beter is dan de pre-facelift 3. Ik vind de Y nu wel erg interessant worden, met deze prijs.

De Y heeft al veel features van de nieuwe 3, bijv. dubbele beglazing, meer isolatie etc. de Y biedt veel meer ruimte aan, dat is het grote verschil. Het beste kun je gewoon een proefrit maken in beide.

Dank, goed filmpje ook hierboven. Ik heb tijdje terug al een proefrit gemaakt met de Y en die vond ik toen al indrukwekkend goed. En de lat ligt hoog, want mijn V70 is een topwagen.
Die betere geluidisolatie van de ramen zit dus al op de huidige Y. Ben nog wel benieuwd wat de huidige Y-rijders van de stoelen vinden, want die zijn in de nieuwe 3 dus wel een stuk beter. En of het gemis van stoelventilatie in de huidige Y een gemis is bij het kunstleer dat wordt gebruikt.

De stoelen zijn prima, ik vond mijn stoelen in de Range Rover Sport wat beter ;-), maar dat is appels met peren vergelijken. Stoelventilatie mis ik niet. Airco systeem in de auto zelf is top, plus ik heb witte stoelen die worden natuurlijk niet zo warm. Ook kun je de auto voorverwarmen en is hij in een paar minuten lekker koel van binnen, ook bij een temperatuur van 35c in de zomer. Dus ik denk persoonlijk stoelventilatie is eerder een nice to have maar geen must. Wat bijv. een veel fijnere functie is, de automatische stuur en stoel verwarming in de winter. Weet je wel, je stapt in de auto en hebt een ijskoud stuur vast. Die is echt binnen een minuut warm! En doet de auto allemaal automatisch voor je.

Als ruimte en zitcomfort e.d. niet uitmaken zou ik op dit moment altijd voor de 3 gaan. De Y is echter wel een enorme stap vooruit qua bagage- en binnenruimte. Met name de achterbank in de Y. In de 3 is dat een strafbankje waar je als volwassene ongeveer met je knieën op ooghoogte zit, in de Y zit je daar gewoon heel goed en ruim. Overigens vind ik de 3 wel al heel goed qua bagage- en opbergruimte.

Productie Model Y "Juniper" waarschijnlijk oktober 2024. Jammer, want ook wij zouden voor deze gaan....Willen januari 2024 beslissen. Ik zou het al top vinden als de Y de update zou krijgen die China nu heeft ( The updated Made-in-China (MIC) Tesla Model Y was introduced on October 1, 2023, bringing small changes to the exterior (new, black 19-inch wheel design), interior (an RGB ambient light on the dash and a new textile dashboard material), and a few different specs (a bit more range and better acceleration. ) Maar Tesla kan ons niet vertellen wanneer die update hier doorgevoerd gaat worden. Rijden nu tijdelijk in een M3 en hebben de Highland ook al bekeken en gereden. Mooie updates !! Maar de ruimte in de Y is gewoon top !

Ik heb nu een Tesla 3 LR van 2019 en overweeg volgend jaar een Model Y aan te schaffen of een nieuwe(re) Model 3.

Recent een proefrit gemaakt met een Model Y RWD en was onder de indruk van de kwaliteitsstap die is gemaakt. Vele
malen stiller en algehele kwaliteit beter. Zegt ook wel veel over de 2019 Model 3 moet ik zeggen. Dat is gewoon een rammelbak na 150k, al is er technisch verder nooit wat mis mee geweest behalve een keertje draagarmen.

Ik denk dat je aan een Model Y RWD nu een prima aankoop doet. De Model 3 highland is wat mij betreft twee stappen vooruit en eentje achteruit met op sommige punten kostenbesparingen te ver doorgeschoten (kijk maar naar de missende richtingaanwijzers e.d.).

De Model Y RWD van nu in onderhuids (aandrijftechniek) zo goed als hetzelfde als de Highland, dus daar hoef je het zeker niet voor te laten.

Ik heb de ruimte van een Model Y niet nodig en neig daarom toch weer naar een 3, maar overweeg eerlijk gezegd een 2022/2023 LR te kopen met weinig km van voor de facelift. Gewoon omdat de stappen achteruit mijn niet bevallen.

Ik zit met precies dezelfde afweging, met een laag dieper. Net als vele anderen kan ik ook kiezen om van zakelijke lease over te stappen naar een eigen auto (ofwel private lease), met uitbetaling van een vervoersvergoeding en km-vergoeding. Tegen de volle bijtelling kan private lease dan nog interessanter zijn. Maar nu werd ik gewezen op de mogelijkheid van occassionlease van een 2018 Model S (bijv. een 100D). Ruime keuze, en onder de streep nog goedkoper dan een nieuwe Y ook. Nu was de S altijd een beetje mijn droomauto. Maar ja, een gebruikte S of een nieuwe Y. Wat denken jullie van die afweging?

Dat kun je alleen bepalen door een proefrit te maken ;-). Een 2018 Model S kan nog wel eens tegenvallen mbt bouwkwaliteit en houdt rekening met hogere onderhoudskosten. Deze heeft bijv. Luchtvering wat duur is om te vervangen, de elektrische deur grepen willen wel eens kapot gaan etc. (Destijds duur om te vervangen), kost allemaal geld als je het privé koopt. Bouwkwaliteit van de Model Y staat echt op een hoger niveau, plus dan heb je nog garantie. Maar zoals ik al zei maak een proefrit in beide en de keuze kun je alleen zelf maken.

maar als je occasion private lease doet dan zou ik niet al te druk maken over de kosten van onderhoud, een model S is zoveel mooier dan een 3, die weer zoveel mooier is dan een Y. Zou voor mij een no-brainer zijn om voor een S te gaan. Maar is deels op smaak gebaseerd.

En tussen de model 3 of Y is ook makkelijk. hoewel de Y al wat verbeteringen heeft tov de oude model 3 is de vernieuwde model 3 zoveel beter weer. Als je de ruimte niet per se nodig hebt zou ik daar voor gaan.

Overigens, ook smaak, blijf ik zo'n model Y echt heel erg lelijk vinden :oops: echt een beetje een opgeblazen model 3. Krijg er ook een beetje het zelfde idee van de jaren 90 bij toen renault met de populair renault megane scenic kwam op basis van de megane. Alsof ze de megane hadden opgeblazen en alles wat hoger werd. Hele volksstammen liepen er met de scenic weg in de jaren 90. En nu de model Y bekruipt mij precies het zelfde gevoel, wat ook meer een MPV achtige model is zonder de flexibiliteit van een MPV.

Dus als je echt bij Tesla wil blijven gewoon lekker de nieuwe model 3 bestellen wat mij betreft.

De 3 is voor mij geen optie, omdat we een hond hebben en die wil ik liever niet op de achterbank. Dus daarom ook zo blij met de Y die nu onder de 45 k€ zit. Ik begrijp uit de reacties dat de huidige Y al veel beter is dan de oude 3, de nieuwe 3 is nog weer beter en dat zal dus ook voor de nieuwe Y volgend jaar zijn die dan wellicht wel weer net boven 45 k€ komt. Maar ik neig nu toch naar bestellen, ergens in december, zodat die Y er dan in januari is. Met welgeteld één keuze: zwart of wit?

@AsconaGT ik heb daar geen ervaring in, occasion private lease dekt ook onderhoud etc.? Want dat maakt een groot verschil uit.
@gast v70 zwart ;-). Als je de basis versie met normale velgen neemt staat zwart denk ik wat mooier. Maar dat is persoonlijk. Ik heb wit, maar wel met grotere zwarte wielen, dat vind ik iets mooier dan de kleinere met wieldoppen. Maar als je de grote velgen selecteert blijf je niet binnen de 45k?

@JL86: juist omdat bij occasion private lease ook al het onderhoud in het maandbedrag zit zou ik het nog wel aandurven. Ook heb je geen restwaarde-risico van een tegen de einddatum 9 of 10 jaar oude auto. Een S is ook (erg) groot van binnen en qua bagageruimte zeker vergelijkbaar met een Y (al zit je achterin een heel stuk lager). Een 3 rijdt zeker leuker, maar voor dat doel hebben we er net al eentje aangeschaft (facelift versie, niet de Highland). Onze oude 2019 3 SR+ gaat er volgend jaar pas uit, dus we kunnen nog even wachten met vervanging als we zakelijk blijven leasen. Er komt nu een groot aantal Model S-en uit 2018 terug uit de lease, dus er is keuze genoeg. Luxeproblemen!

Terug
Bovenaan