Betrouwbaarheid Passat GTE?

onnaj

Startmotor
We rijden nu een prachtige Mercedes C180 1.8 CGi met 140k km op de teller. Eerlijk gezegd hebben we nu nog nooit zo'n fijne auto gehad, maar echt veel zuiniger dan 1:12 wordt het niet. Volgens de fuelio app zitten we nu over 15k km gemeten op 1:11,6.
We rijden tussen de 15-20k km per jaar en overwegen nu om een Passat GTE te kopen.
Die kunnen we thuis laden met zonnepanelen en dan rijdt de vrouw naar het werk toe op de heenweg in ieder geval elektrisch (35km).
Wegenbelasting is nu nog voordelig maar wordt natuurlijk meer volgend jaar.

Weet iemand al iets over de betrouwbaarheid op lange termijn? Met ons budget (19k) kijken we naar GTE's die vaak 150k km hebben gereden en vragen ons af hoe het met de betrouwbaarheid zit van deze auto's?

Ander alternatief is wellicht een Seat Leon ST FR 150 pk 1.4/1.5 TSI DSG of een Volkswagen Golf R line 150 pk 1.4/1.5 TSI DSG. Volgens mij is daar behoorlijk zuinig mee te rijden als we ons best doen.
Vind persoonlijk de Seat van buiten een stukje mooier, maar het interieur van een Golf heeft me echt positief verrast. Nu voelt dat allemaal natuurlijk lang niet zo degelijk en mooi aan als dat van onze Mercedes, maar zeker van de Golf valt het absoluut niet tegen. Van de Seat of het wel echt eenvoudig.

Qua echte betrouwbaarheid zou een Auris Hybride natuurlijk top zijn, maar ik vind ze echt te weinig vermogen hebben en CVT kan ik gewoon niet aan wennen.

Vind het toch wel fijn om vermogen over te hebben en zo vanaf ca 8-9 sec naar de 100 en vooral lekker veel koppel vinden we belangrijk.

Ben benieuwd naar jullie mening en evt tips ;)

Ik zie echt 0 redenen waarom je niet gewoon door zou moeten blijven rijden met je huidige auto.
Eerst vele duizenden uitgeven om daarna, als je geluk hebt, een klein beetje te besparen? Terwijl je nu een auto hebt die prima bevalt en blijkbaar ook betrouwbaar is?
No-brainer, gewoon doorrijden.

Vind het toch wel fijn om vermogen over te hebben en zo vanaf ca 8-9 sec naar de 100 en vooral lekker veel koppel vinden we belangrijk.

Met een C180 heb je toch niet echt vermogen te over? En misschien ligt hier ook wel een verband met je verbruik....

Met een C180 heb je toch niet echt vermogen te over? En misschien ligt hier ook wel een verband met je verbruik....
Ik had hem voorheen zonder chip en nu met (Eco) chip, maar het verbruik is hetzelfde gebleven.
Ik kon hem laten chippen van 156 pk / 250 nm naar 210 pk en 380 nm, maar heb voor een veiligere chip gekozen met ca 185-190 pk en 340-350 nm. Heb hiermee echt voldoende vermogen maar vooral ook koppel :)
Overigens heb ik vrijwel al mijn auto's met turbo laten chippen zonder problemen, maar ook zonder dat deze echt zuiniger zijn geworden. Alleen van mijn Cordoba TDi sport weet ik dat ie na tuning wel iets zuiniger was....lang lang geleden ;-)

Het klopt dat we eerst een paar duizend bij moeten leggen, maar daarmee zijn onze maandelijkse lasten natuurlijk wel een stuk minder. Alle kleine stukjes die we rijden worden met een plugin vrijwel gratis en op lange afstanden is de Passat nog steeds zuinig. Bijkomend voordeel is ook een flinke pak ruimte wat met 2 hele jonge kinderen wel fijn is...

Ik zou er niet aan beginnen particulier, heb gelezen ergens op autoweek dat reparatie van een hybride dsg aardig in de papieren loopt, variërend van 6-8k...

Ik zou er niet aan beginnen particulier, heb gelezen ergens op autoweek dat reparatie van een hybride dsg aardig in de papieren loopt, variërend van 6-8k...
Pff dat is inderdaad niet mals

Misschien de Passat dan maar uit ons hoofd zetten en toch voor de Golf station of Leon station gaan, of misschien een Skoda Octavia of Superb.

Ga van de week nog eens alles op een rij zetten en bekijken wat het allemaal exact gaat kosten en of het veel voordeliger is allemaal tov de huidige auto.
Eventueel zouden we ook nog wel dezelfde Mercedes terugkopen of de S205 maar dan met de 1.6 motor. Schijnt ook echt prima te rijden en een stuk zuiniger te zijn

Zou die Mercedes lekker houden.
Je weet wat je er aan hebt en voordat je het verschil van het bij te leggen bedrag terug hebt ben een mooi tijdje verder, maar je rijdt wel met een fijnere auto dan een VW.

Je kunt ook nog even doorrijden en sparen voor een Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid met 180pk, zuinig en betrouwbaar

• Leuk
Waarderingen: MCOO
Eigenlijk zie ik ook geen enkele reden om de Mercedes weg te doen. Een Passat GTE plug in hybride is een complexe auto.

Ik zou aanraden om verder te sparen voor een volledig elektrische auto. De komende jaren wordt het aanbod snel groter.

Misschien de Passat dan maar uit ons hoofd zetten en toch voor de Golf station of Leon station gaan, of misschien een Skoda Octavia of Superb.
De techniek van die auto's, allemaal Volkswagen, is min of meer gelijk, incl. de technische dure mailleur die kan ontstaan.

Je kunt ook nog even doorrijden en sparen voor een Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid met 180pk, zuinig en betrouwbaar
Dat zou ook wel een optie zijn. Bij dat model heb je ook al minder 'last' van de CVT, omdat hij wat meer power in de basis heeft. Heb er in gereden toen deze net nieuw was en was positief verrast

De techniek van die auto's, allemaal Volkswagen, is min of meer gelijk, incl. de technische dure mailleur die kan ontstaan.
Volgens mij is de bak in de GTE wel anders en zoals ik nu lees ook veel duurder om te repareren.
Wat dat betreft is de 7G+ bak van de Mercedes redelijk bullitproof als deze tenminste zijn onderhoud op tijd heeft gehad.

In de GTE zit een iets aangepaste versie (DQ400) van de gewone 6-bak DSG met natte platen (DQ250), wel iets complexer. De ene DSG is de andere niet, maar het blijft allemaal een complex stukje techniek. De ene wat betrouwbaarder dan de andere. Maar de 7-Gtronic van mercedes schat ik een stuk hoger in.

ik zie dan ook geen enkele reden om de mercedes in te ruilen.

Ieder voorbeeld is slecht, maar toch:

Vanaf dec 2015 een golf GTE gehad hoewel regulier vervangen van de DSG olie prijzig was reed de GTE tot vorig jaar goed. Binnen de garantie termijn maar net over de km garantie van 160K begaf het accu pakket het en deed niets meer. Geen coulance van vw en vervanging zou 7K plus kosten. Uiteindelijk met reparatie set uit duitsland voor 5000 gerepareerd maar tijdens de proefrit door de dealer begaf de DSG bak het. Uiteraard risico eigenaar en wederom geen coulance,reparatie was niet mogelijk en vervanging zou opnieuw 5-7 K kosten. Daar zijn we niet meer ingetrapt en de auto naar een opkoper. Maar of we nog wel even de 5 K voor de accu reparatie wilden afrekenen.
Jullie begrijpen voor ons geen GTE of Hybride meer.
Gewoon voorlopig ouderwetse benzine motor waarbij reparatie cq onderhoudskosten kosten meestal niet meer dan een paar honderd euro zijn.

Ik heb bijna 3 jaar een C klasse PHEV gehad, na 2 ton nog als nieuw, zag er als nieuw van binnen en buiten uit. In die 2 ton is er op een lampje na nooit iets stuk gegaan. Op de luchtvering na (wat niet direct het hybride systeem zelf is) is zijn er ook weinig problemen bekend. Dus het kan prima hoor. Denk dat er ook genoeg andere merken zijn die dat prima kunnen. Het blijft hoe dan ook wel een bak meer complexe techniek wat je extra mee sleept. Zeker bij de modernere versies is er volgens mij ook een behoorlijke kwaliteitsslag gemaakt. De GTE modellen van VW behoren wel tot de pioneers van PHEV auto's.

Jullie hebben me wel overtuigd om in ieder geval niet voor een GTE te gaan! Had overigens een GTE op het oog met 155k kilometer, stond in Wenum Wiesel off all places, maar die had dus ook al een gereviseerde bak. Dat bevestigt wat jullie hier schrijven.

Een Mercedes C350e had ik eigenlijk al afgeschreven vanwege de zeer kleine actieradius en de veelvoorkomende problemen met de luchtvering. Hoor van een vriend die er eentje heeft dat het rijbereik vaak maar zo'n 20-25 km is en dat is al zo sinds hij hem heeft vanaf ca 70k km.
Volgens mij is hij in hybride modus alsnog redelijk zuinig, maar volgens mij is de 2.0 sowieso een stukje zuiniger dan de 1.8 die wij hebben.

Corolla Hybrid is nog net te duur vooralsnog, maar misschien nog even sparen en dan voor een gebruikte Kia E-Niro gaan. Vind ik die spannend... Nee... Maar opladen thuis met de zon is natuurlijk wel heel lekker. Alleen of ik al echt toe ben aan elektrisch
Ben nog van het type dat benzine door de aderen stroomt ;)

Ik had hem voorheen zonder chip en nu met (Eco) chip, maar het verbruik is hetzelfde gebleven.
Ik kon hem laten chippen van 156 pk / 250 nm naar 210 pk en 380 nm, maar heb voor een veiligere chip gekozen met ca 185-190 pk en 340-350 nm. Heb hiermee echt voldoende vermogen maar vooral ook koppel :)
Overigens heb ik vrijwel al mijn auto's met turbo laten chippen zonder problemen, maar ook zonder dat deze echt zuiniger zijn geworden. Alleen van mijn Cordoba TDi sport weet ik dat ie na tuning wel iets zuiniger was....lang lang geleden ;-)

Het klopt dat we eerst een paar duizend bij moeten leggen, maar daarmee zijn onze maandelijkse lasten natuurlijk wel een stuk minder. Alle kleine stukjes die we rijden worden met een plugin vrijwel gratis en op lange afstanden is de Passat nog steeds zuinig. Bijkomend voordeel is ook een flinke pak ruimte wat met 2 hele jonge kinderen wel fijn is...

Zelfs het standaardvermogen is meer dan voldoende. Vermogen wordt zwaar overschat omdat nieuwe auto's achterlijke vermogens hebben, die nergens voor nodig zijn.

Zelfs het standaardvermogen is meer dan voldoende. Vermogen wordt zwaar overschat omdat nieuwe auto's achterlijke vermogens hebben, die nergens voor nodig zijn.
vind zelf het extra koppel toch wel echt fijn. Zo'n 100 nm merk je wel ;-)

Een Mercedes C350e had ik eigenlijk al afgeschreven vanwege de zeer kleine actieradius en de veelvoorkomende problemen met de luchtvering. Hoor van een vriend die er eentje heeft dat het rijbereik vaak maar zo'n 20-25 km is en dat is al zo sinds hij hem heeft vanaf ca 70k km.
Volgens mij is hij in hybride modus alsnog redelijk zuinig, maar volgens mij is de 2.0 sowieso een stukje zuiniger dan de 1.8 die wij hebben.

Je moet zo'n C350e inderdaad niet kopen voor de actieradius. puur op EV is die gewoon te klein, Mercedes heeft hem dan ook echt als hybride in de markt gezet (zuinig op brandstof) en veel vermogen. De accu hebben ze precies groot genoeg gemaakt om een range/uitstoot te behalen om in veel landen belastingvoordeel te krijgen, zo ook nederland. Ik reed ongeveer 1 op 28, maar ik deed dan ook veel korte stukjes veelal op stroom. Kon gratis laden op werk, Bovendien heb je 280PK en 600Nm wat de auto belachelijk snel maakt als je er echt even vandoor wil gaan. Mensen die wat langere stukken reden deden zo'n 1 op 15 tot 1 op 19.

Maar ik vind 1 op 12 echt niet verkeerd met jullie huidige C-klasse. Met een PHEV gaat het wel iets zuiniger worden. Vergeet niet dat een PHEV relatief onzuinig met stroom om gaat en stroom ook niet goedkoop is. Bovendien weegt het veel meer door de accu en betaal je na volgend jaar de volle bak wegenbelasting waardoor zo'n auto ook al een paar tientjes duurder is in de maand. Plus je sleept een bak techniek mee + inruil en aanschaf ook altijd geld kost. Nee ik zie echt geen reden om de auto nu in te ruilen als het puur en alleen om het verbruik /kosten gaat.

Is 't geen optie om LPG in te bouwen? Dan wordt het toch voordeliger rijden zonder te grote investering, en je behoudt alle voordelen van de Mercedes-Benz.

Je moet zo'n C350e inderdaad niet kopen voor de actieradius. puur op EV is die gewoon te klein, Mercedes heeft hem dan ook echt als hybride in de markt gezet (zuinig op brandstof) en veel vermogen. De accu hebben ze precies groot genoeg gemaakt om een range/uitstoot te behalen om in veel landen belastingvoordeel te krijgen, zo ook nederland. Ik reed ongeveer 1 op 28, maar ik deed dan ook veel korte stukjes veelal op stroom. Kon gratis laden op werk, Bovendien heb je 280PK en 600Nm wat de auto belachelijk snel maakt als je er echt even vandoor wil gaan. Mensen die wat langere stukken reden deden zo'n 1 op 15 tot 1 op 19.

Maar ik vind 1 op 12 echt niet verkeerd met jullie huidige C-klasse. Met een PHEV gaat het wel iets zuiniger worden. Vergeet niet dat een PHEV relatief onzuinig met stroom om gaat en stroom ook niet goedkoop is. Bovendien weegt het veel meer door de accu en betaal je na volgend jaar de volle bak wegenbelasting waardoor zo'n auto ook al een paar tientjes duurder is in de maand. Plus je sleept een bak techniek mee + inruil en aanschaf ook altijd geld kost. Nee ik zie echt geen reden om de auto nu in te ruilen als het puur en alleen om het verbruik /kosten gaat.
Dat verbruik is wel heel netjes als je ziet wat de auto weegt inderdaad. Maar ik blijf de luchtvering wel een groot risico vinden.
Vind het model wel echt prachtig en ook nog niet te digitaal zoals de allernieuwste versies. Weet niet of ik dat zo mooi vind.

Denk dat we inderdaad maar gewoon eens door blijven rijden en in de tussentijd sparen voor een huis en later ook een elektrische auto :)

Is 't geen optie om LPG in te bouwen? Dan wordt het toch voordeliger rijden zonder te grote investering, en je behoudt alle voordelen van de Mercedes-Benz.
Op zich een goede gedachten, maar ben niet zo'n fan van LPG ondanks dat het natuurlijk een hele schone brandstof is. In mijn Volvo's en zelfs de T-5 ging dat prima, maar veel merken hebben er toch problemen mee op lpg te rijden

Dat verbruik is wel heel netjes als je ziet wat de auto weegt inderdaad. Maar ik blijf de luchtvering wel een groot risico vinden.

ik reed dan ook veel korte stukjes en thuis vaak even aan de stekker. Er zijn ook genoeg mensen die halen 1 op 50. Die verbruikcijfers zeggen niks en kan voor jou heel anders uitpakken. Compressor luchtvering gaat vaak stuk en kost 800 euro. Maar nog steeds; ik zou doorrijden. Je gaat veel geld uitgeven voor een besparing die je er misschien na jaren pas uit hebt. Gewoon lekker doorriujden.

Terug
Bovenaan