Electrische gezinsauto ja/ nee?

Josef 5621627

Startmotor
Hoi,

We zijn op zoek naar een nieuwe auto en zien door de bomen even het bos niet meer....teveel keuzes (en wellicht ook eisen).

Onze huidige auto, peugeot 5008 diesel +/-10jr oud heeft >230000 km gelopen. Jarenlang veel en fijn gereden, ruim ook en comfortabel, maar geeft nu veel garagekosten voor onderhoud en electrische troubles. We zijn ook minder gaan rijden wat ook niet goed is voor een dieselauto naar ik begrijp.

Onze tweede auto is de deur uit, omdat ikzelf ben gaan fietsen naar mijn werk. Dit bevalt eigenlijk prima!
Mijn vrouw rijdt 2*/week 150km naar haar werk, we rijden totaal +/-20000km/ jaar met ook lange ritten voor familiebezoek in het buitenland.
Onze drie grote kinderen rijden dan nog af en toe nog mee, dus ruimte achterin is fijn.

Het liefst zou ik voor electrisch gaan met een redelijke radius +/-400km, ruimte achterin en een trekhaak, waarbij de subsidieregeling nog aan de orde is. Bidirectioneel laden met de zonnepanelen zou het mooiste zijn, we hebben afgelopen jaar nl zonnepanelen geïnstalleerd.

Het budget is max 22-24000. Waarbij we voor de oude auto nog wat terug hopen te krijgen en gebruik kunnen maken van de subsidieregeling electrische auto.

Ik heb de Kia e niro gereden: fraaie auto voorin, maar achterin geen hoofdruimte in de electrische uitvoering.
De VW ID 4: prachtige auto, maar tweedehands boven het budget en in de eerste versie weinig actieradius.

Evt andere optie zou bv een VW e up zijn en toch een tweede oudere benzine als gezinsauto (skoda octavia/superb touring of ford mondeo/ s max?), waarbij het aanschaffen van twee auto's bij ons gebruik me tegen de borst stuit en het budget eigenlijk niet toereikend is.
Het lijkt wel alsof ik met mijn eisen te vroeg ben en beter een paar jaar kan wachten. Dus misschien toch het idee van volledig electrisch laten varen en nog een paar jaar een benzine rijden of hybride? Of een tijdje een lynk en co 1 (ondanks de slechte ervaringen met de service?)....
Ben benieuwd naar reacties.

Gezien je wensen wat betreft budget en minimale acfieradius, wordt de spoeling er dun. EV's die op een norma.e manier 400 km halen zonder (bij)laden, zijn zeldzaam en meestal duurder dan €24000. Met een normale manier bedoel ik 400 km daadwerkelijk rijden, zonder daarbij de batterij helemaal leeg te trekken. WLTP berekeningen zijn gebaseerd op 100% lading van de batterij, tot 0% .tijdens een vaste rit. Niemand zal de batterij op deze manier gebruiken. Dus staar je niet blind op WLTP gegevens. Met een Tesla long range kan meestal wel 400 km gereden worden zonder (bij)laden, maar zal wel boven budget zijn. Misschien is een hybride auto een betere keuze.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ed51
Opel ampera had ik nog niet aan gedacht, daar ga ik naar kijken.

Wat vinden jullie verder van een tweedehands Tesla? De wat oudere S komt qua prijs na inruil in de buurt bv https://www.autoscout24.nl/aanbod/t...source=listpage_search-results&order_bucket=6
Ik weet niet in hoeverre dit betrouwbare wagens zijn of veel onderhoud vragen.

Mbt hybride, merk ik dat de prijzen van bv een toyota prius + ook fors zijn. Hebben jullie hier nog tips voor een goed alternatief voor een ruime gezinswagen (plugin?) hybrid met het budget wat we hebben na inruil?

Hou er rekening mee dat een Model S zoals jij hem deelt al 1974 kilo weegt en je daar straks ook mrb over moet gaan betalen.

Ik rij zelf 50K kilometers in een Ioniq 5 met 73KW accu. Ik heb in de zomer 450km range en in de winter ongeveer 370km als het echt heel koud is met wintersport.

Deze auto is natuurlijk goed behalve op de prijs.
Ik zou een paar maanden wachten, de 8% bijteling model 3's komen bijna op de markt als occasion.
Hier haal je makkelijk de range mee en heb je een hoop ruimte. Dit is ook een auto die bruikbaar is op vakantie.
De langzame laadtijden van de E Niro/Kona zijn echt geen pretje als je er ook mee op vakantie wilt.
Bij mij op kantoor hebben we ongeveer 10 EV's rijden en in de praktijk zie ik dat alleen de Ioniq 5 en de Model 3/Polestar rijders er mee op vakantie gaan.

De rest pakt allemaal een benzineauto omdat de EV te langzaam is bij de laadpaal en dit zijn.
E 208
MG 4
Cupra/Id3
MG ZS

Deze auto's zijn in mijn ogen niet geschikt als vakantie auto's en de techniek zal de verkoopwaarde ook behoorlijk beïnvloeden. Je kan ze alleen in Nederland gebruiken en je moet altijd thuis laden.

Wacht nog even een tot 2024. Dan komt er een tsunami aan Model3s op de markt.

Vergis je niet in het formaat: er kan heel veel in. En dit is een heerlijke vakantie auto met het supercharge netwerk en de goede range. Uit eigen ervaring (3x op en neer Italië 1,500 km).

Maar zelfs al is dat niet jouw type auto, het zet druk op de andere auto’s. 24-25k moet dan te doen zijn.

Misschien is de nieuwe Kia Niro EV Light Edition wel groot genoeg, nu in de lease de eerste 48 maanden van het 60 maanden durende contract € 399,- per maand.

Dank voor de reacties! We neigen toch naar een ID4, mn in Duitsland veel aanbod 2 hands en ik haal hem dan daar zelf wellicht met de lichtere accu. Eigenlijk tot nu toe de enige enigzins betaalbare EV waar ik met mijn 190 achterin fatsoenlijk kan zitten.

ik rijd een vergelijkbare jaarkilometrage met een Ampera-E en dat bevalt uitstekend. Ik heb een verbruik van ongeveer 16 kWh per 100 kilometer, met grotendeels alleen snelweggebruik. De prijzen hiervan dalen rap, en met een beetje geluk tref je een exemplaar dat al het nieuwe accupakket heeft van na de terugroepactie. Gezien het gebrek aan slijtageonderdelen heb je dan in feite een nieuwe auto. Als je dan ook nog een exemplaar neemt dat de latere nieuwprijs heeft, heb je ook recht op subsidie. Dan ben je met subsidie voor 18.000-19.000 euro klaar.

...ruimte achterin en een trekhaak, waarbij de subsidieregeling nog aan de orde is.
Waar is de trekhaak voor bedoeld? Dan kun je rekening houden met het juiste trekgewicht.

ik rijd een vergelijkbare jaarkilometrage met een Ampera-E en dat bevalt uitstekend. Ik heb een verbruik van ongeveer 16 kWh per 100 kilometer, met grotendeels alleen snelweggebruik. De prijzen hiervan dalen rap, en met een beetje geluk tref je een exemplaar dat al het nieuwe accupakket heeft van na de terugroepactie. Gezien het gebrek aan slijtageonderdelen heb je dan in feite een nieuwe auto. Als je dan ook nog een exemplaar neemt dat de latere nieuwprijs heeft, heb je ook recht op subsidie. Dan ben je met subsidie voor 18.000-19.000 euro klaar.
Briljante aanbieding met zo'n nieuw accupakket, maar volgens mij kan er geen trekhaak op? Trekgewicht zie ik altijd op 0 staan.

Als een volledige elektrische auto nét niet gaat binne je budget kun je ook een PHEV overwegen.
De Kia Optima PHEV is ruim, past binnen je budget en dan kun je toch een deel van je kilometers elektrisch rijden.

Die heeft zelfs een trekhaak erop zitten al.

Trekhaken voor de Ampera-e zijn leverbaar, alleen het trekgewicht is niet gehomologeerd. Dat betekent in NL officieel alleen een fietsendrager. Ware het niet dat in de VS er gewoon met kleine caravans gereden wordt.

PiaLKM5-scaled.jpg

Zou model S echt vermijden tot bouwjaar 2018. Nog teveel kinderziektes en gevoeligheid op draag armen, luchtvering en ECU.

Model3 is de betere keuze.
Ik rij een 75D model S uit 2017 nog zonder luchtvering. Heb het infotainment systeem al vernieuwd en ook de draagarmen fix is uitgevoerd. Verder een prima betrouwbare auto en die reparaties vielen mee/tegen tis maar wat je er van verwacht, je hoeft er hem in ieder geval niet voor te laten staan.

Alleen na 6 jaar met een gezin elektrisch rijden, nee niet weer. Het is niet dat de range het probleem is, maar je blijft laden en dat kost gewoon teveel tijd. We rijden gewoon te veel met de auto en dan is ie steeds net te leeg voor de volgende rit.
Liever een hybride met 60-80 km elektrisch als het kan en de rest op benzine als het moet. Dan kunnen we altijd verder.

Ik zou het weer overwegen als laden echt snel wordt en het niet perse 's nachts op de oprit moet.

Dank voor de reacties! We neigen toch naar een ID4, mn in Duitsland veel aanbod 2 hands en ik haal hem dan daar zelf wellicht met de lichtere accu
Is de nood hoog nu voor een andere auto? Dat kreeg ik niet direct mee uit de tekst. Mijn advies is toch echt even te wachten.
Alleen na 6 jaar met een gezin elektrisch rijden, nee niet weer. Het is niet dat de range het probleem is, maar je blijft laden en dat kost gewoon teveel tijd. We rijden gewoon te veel met de auto en dan is ie steeds net te leeg voor de volgende rit.
Liever een hybride met 60-80 km elektrisch als het kan en de rest op benzine als het moet. Dan kunnen we altijd verder.

Ik zou het weer overwegen als laden echt snel wordt en het niet perse 's nachts op de oprit moet.
Wat was het aantal km per jaar ? Ik heb dat zelf eigenlijk nooit ervaren met de model 3 LR en de Performance, reed ongv 40,000 km per jaar. Had pas het laatste half jaar een eigen laadpaal, daarvoor altijd openbaar of bij m’n werk / sporadisch supercharger en dat was prima.

Vakanties waren de stops om de 3-4u voor ons geen issue ivm jonge kinderen. als ze wat ouder zijn en je graag lange stukken door wilt blazen snap ik het ergens wel, maar onze vakanties zijn niet echt zo ingericht (stoppen graag, lekker uitgebreid lunchen etc).

Het gaat om +/- 20000 km/ jaar en ja de nood is redelijk hoog. De huidige auto heeft behoorlijke kuren met een inspuitingsprobleem. We hebben een optie op een duitse id 4 pro performance 77kw eind 2020 +/- 30000 gelopen met de meeste opties voor 32500, na inruil van onze huidige auto wordt deze het waarschijnlijk. De accountant moet nog zijn zegen geven… Nog ruim tweejaar garantie en van Vw dealer en dit jaar naar ik begrijp geen bpm bij invoer. De opel ampera is echt te klein en geen snelladen en mijn vrouw wil geen model 3.

Bijna 10.000 over je budget gaan... Kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ben je niet teveel verliefd geworden op de ID4 waardoor je nu een beslissing neemt die financieel misschien niet zo verstandig is?
Voor dat veel hogere budget zijn er ook meer mogelijkheden dan de ID4 ga ik vanuit

Het betreft een vrijwel nieuwe auto, nieuwprijs +/-52000, in Nederland tweedehands met dezelfde specificaties al gauw 6-7000 duurder. Een model 3, 5 jaar oud, die volgend jaar uit de lease komt, met 3-4 keer zoveel op de teller en wellicht 25000 kostend vind ik een slechter alternatief. Maar wellicht heb je gelijk ;-)

vroege model3 zijn kwalitatief ook niet echt denderend, vanaf 2020 zijn ze een stuk beter.

laat ze wel alle updates en recalls uitvoeren bij je id.4, veel dealers hebben lange wachttijden en ook software updates duren gewoon een dag (of langer).

Terug
Bovenaan