Kristian: is zo’n X dan toch niks?

Dank voor je snelle reactie!

... en ik maar hopen (tegen beter weten in) dat je op Bol zo'n Turtle Wax Speed Headlight Kit of zo had gekocht en dat bleek dat dat echt werkt, hahahahaha! Want nee, ik ben geen poetser, heb geen polijstmachine en geen ervaring (lees: ben bang dat ik het eerder erger maak dan beter!). Nou ja, misschien moet ik het maar eens uitbesteden.
 
Die setjes zijn helemaal niet slecht, als je maar goed de stappen volgt, de tijd neemt en een beetje voorzichtig bent. Enige echte probleem is de verzegeling, zelfs met de dure Gyeon Trim was ik niet tevreden. Ze in de 2k blanke lak zetten is eigenlijk de enige échte oplossing.

Mooi trouwens, wat ik hier in dit topic zie gebeuren. Ik herken dat gevoel van niet kunnen stoppen met rijden en fotograferen. En als het echt goed zit slijt dat niet, zelfs niet na ruim tien jaar :).
 
Die setjes zijn helemaal niet slecht, als je maar goed de stappen volgt, de tijd neemt en een beetje voorzichtig bent. Enige echte probleem is de verzegeling, zelfs met de dure Gyeon Trim was ik niet tevreden. Ze in de 2k blanke lak zetten is eigenlijk de enige échte oplossing.

Mooi trouwens, wat ik hier in dit topic zie gebeuren. Ik herken dat gevoel van niet kunnen stoppen met rijden en fotograferen. En als het echt goed zit slijt dat niet, zelfs niet na ruim tien jaar :).
Nou heb ik hem morgen nog slechts een week, maar verveelt gelukkig nog steeds niet. Stapje voor stapje perfectioneren en tussendoor heerlijk rijden. En natuurlijk even weer een foto maken onderweg.

 
Die setjes zijn helemaal niet slecht, als je maar goed de stappen volgt, de tijd neemt en een beetje voorzichtig bent. Enige echte probleem is de verzegeling, zelfs met de dure Gyeon Trim was ik niet tevreden.
Want ze vergelen snel opnieuw? Ik zou het niet erg vinden om de lampen eens per jaar opnieuw te behandelen als ik daardoor geen dure goedjes of speciale apparatuur hoef te kopen. Maar weet niet of het kunststof daar tegen kan, ieder jaar zo'n beurt.

Ik zal het topic niet verder vervuilen. Terug naar Kristians BMW (met glasheldere koplampen!).
 
Het zou toch niet best zijn als hij nu al begint te vervelen. Zulke foto's gaan ook niet snel vervelen.
 
Die setjes zijn helemaal niet slecht, als je maar goed de stappen volgt, de tijd neemt en een beetje voorzichtig bent. Enige echte probleem is de verzegeling, zelfs met de dure Gyeon Trim was ik niet tevreden. Ze in de 2k blanke lak zetten is eigenlijk de enige échte oplossing.

Mooi trouwens, wat ik hier in dit topic zie gebeuren. Ik herken dat gevoel van niet kunnen stoppen met rijden en fotograferen. En als het echt goed zit slijt dat niet, zelfs niet na ruim tien jaar :).
Mijne heb ik ook op de manier van Kristiaan geschuurd en gepolijst, zaak is dat je echt geregeld de koplampen schoonmaakt en opnieuw in de bescherming zet dan blijven ze ook helder en mooi.
 
Heerlijke aankoop hoor, en ook nog heerljik weer om ook 's avonds nog een rondje te maken, genieten.

Tijdloze kleur op een tijdloze auto staat altijd prima. Een rood interieur zou het wel afmaken. Leuke exterieur kleurtje vind ik ook wel mooi, maar veruit de meeste Z4's die ik zie zijn grijs of die bruin/brons/grijzige kleur. (of ik kom altijd de zelfde tegen) Maar je kunt niet alles wensen, een technisch goede auto lijkt mij wel het belangrijkste.

Fijne kilometers (y)

Ik vind de huidige generatie ook niet echt mooi maar die daar tussenin ook wel. zoiets
 
Dank jullie. Het is ook echt een geweldig ding. Ik geniet natuurlijk van het heerlijke open rijden, maar ook minstens zoveel aan het mooier en beter maken van de auto.

Vorige eigenaar gaf aan dat op drempels en richels er weleens een licht rammelend geluid te horen was, waarschijnlijk de stabilisatorstangen/koppelstangen. Dat merkte ik zelf bij de proefrit ook op. Niet heel storend, maar dat hoort natuurlijk niet. Na 20 jaar en ruim 90dkm ook niet gek dat er wat ouderdomsverschijnselen optreden in het onderstel.

Vorige week twee nieuwe koppelstangen besteld van oem kwaliteit en in het weekend op mijn gemak gemonteerd. Eenvoudig klusje al zorgt de beroerde houding en wat weinig ruimte wel voor dat je 's avonds wel voelt dat je wat hebt gedaan. Niet erg, vind het heerlijk om lekker met de handen bezig te zijn.

Stangetjes gewisseld en daarna de wielkasten en binnenkant van de velgen even goed schoon gemaakt. Daarbij stond ik versteld van hoe goed de auto er uit ziet. Of de kwaliteit van de gebruikte materialen is geweldig of er is echt alleen met mooi weer mee gereden, wielkasten en wielophanging zijn nog echt in bijna nieuwstaat. Nergens ook maar een puntje roest te vinden. En dat na 20 jaar! De 15 jaar nieuwere 3-serie is van onderen een stuk minder netjes.

Vervangen van de koppelstangen heeft ervoor gezorgd dat het onderstel en de besturing een stuk strakker aanvoelt en het rammelen weg is. Blij mee!

Gelukkig nog genoeg puntjes om me de komende maanden mee te vermaken. Vanos afdichtingen wil ik ook preventief vervangen. Niet al te moeilijk maar waarschijnlijk wel merkbaar. Verder nieuwe bobines en bougies en de carterventilatie vervangen.

En als zo'n reparatie dan goed gelukt is en ervoor zorgt dat ie nog weer wat lekkerder rijdt, blijft dat genieten.





 
Mooi, zorgt dat de auto gewoon het best tot zijn recht komt. Draagarmen zijn nog wel in orde? Bij de E46 was dat ook een zwak punt en heb ik vervangen door versterkte versies.

Vanos had ik ook destijds gedaan bij mijn E46 na 150.000 km. Niet heel moeilijk maar viel toch wel wat tegen omdat je de handigheid niet hebt. Nieuwe kleppendekselpakking er op. Daarna liep hij merkbaar mooier.
 
Het is ook echt zalig rijden. Draagarmrubbers lijken op oog nog goed en ook geen geklapper uit het onderstel. Specialist zal ze wel even goed checken. Volgende klus die gaat gebeuren is de kleppendekselpakking vervangen. Typische kwaal bij M54. Rondom de bougieschachten lekt ie olie. Makkelijk zelf te doen. En als de boel toch open ligt ook maar de Vanos-afdichtingen vervangen. Voorzichtig met mesje de oude ringen kapot snijden zonder het aluminium te beschadigen. Voor de rest is het niet zo spannend. Vind het ook leuk om het zelf te doen. Scheelt een hoop geld en je leert de techniek goed kennen. Op YouTube ook veel filmpjes te vinden die dit soort reparaties perfect uitleggen.
 
Even niet meelezen betekent ook het één en ander missen, wat een prachtige aankoop!!

Top dat je meteen wat puntjes aanpakt om 'm helemaal fris te maken, daar ga je vast een heel veel plezier aan beleven!
 
Dank je! Ja het is best snel gegaan. En nu staat ie er straks alweer 3 weken…..
Door onverwachte ontwikkelingen staan er nu alleen drie auto’s die nauwelijks gebruikt worden. Dat was voorzien voor de Z4, maar niet voor de andere auto’s. Deze week ga ik de Up! daarom maar te koop aanbieden. Al heb ik nog wel getwijfeld of we komend najaar niet beter de Up! kunnen houden en gebruiken als tijdelijke gezinsauto, de F31 eruit doen en rond het voorjaar weer een andere volwaardige gezinsauto terug kopen. Scheelt in de kosten, misschien ook het juiste moment om de 3-serie eruit te doen (leeftijd, km-stand) maar wat koop je dan t.z.t. weer terug? Hij bevalt prima en ik verwacht dat ie redelijk probleemloos nog een aantal jaren mee moet kunnen.
 
Door onverwachte ontwikkelingen staan er nu alleen drie auto’s die nauwelijks gebruikt worden. Dat was voorzien voor de Z4, maar niet voor de andere auto’s.

Je zegt al jaren dat de auto's nauwelijks gebruikt worden. Waarom je de 3-serie weg zou doen om later weer iets anders te kopen snap ik niet. Gooi die Up! er gewoon uit. Leuk autootje maar zo'n 3-serie is veel meer genieten nu het nog kan.

Prachtige Z4 trouwens, zag laatst ook een zilveren en staat hem prima.
 
De Z4 blijft hoor. Die zie ik vooral ook als hobby. De Up! heb ik gisteren van binnen en buiten schoongemaakt dus die is klaar om het internet op te gaan.
De 3-serie is zeker veel meer genieten, maar nu ik de Z4 heb zou een wat pragmatischere gezinsbak ook prima volstaan. Een gebruikte CX-5 is misschien net wat betrouwbaarder maar qua vaste kosten (MRB, brandstof) scheelt het niks. En dat geldt voor veel auto's met een trekgewicht van 1500 kilo. Oké, een T-Roc 1.5 TSI wellicht, maar die is wel wat krap.
Caravan en 3-serie vervangen door een vouwwagen en een Corolla of Model3, gaat me op dit moment nog even wat te ver maar is qua kosten wel interessant.
 
Vanavond weer even een lekker stukje open gereden met de Z4. Heerlijk stukje ontspanning. Afgelopen twee weken heb ik nog niet met een andere auto gereden. Zojuist de 3-serie even omgewisseld op de oprit en ook even een klein blokje om gedaan. Ik moest zo verschrikkelijk wennen. Ik had werkelijk het gevoel in een hoge comfortabele en onstabiele SUV te zitten met versleten onderstel. En dan die rare motorkarakteristiek van zo'n turbomotor t.o.v. de atmosferische 6 in lijn die van onderuit lineair doortrekt en fantastisch aan het gas hangt. Om over het geluid maar te zwijgen...
Het gevoel in een dynamische, sportieve en redelijk vlotte 3-serie te rijden was helemaal verdwenen. Stoelen was wel een verademing t.o.v het vlakke, harde Z4-meubilair.
Een bijzondere gewaarwording.
 
Zal je ook altijd zien dat wanneer je net je auto hebt gekocht, er ineens een hele rits mooie (origineel Nederlandse) exemplaren te koop verschijnen. :eek: :p



 
Zal je ook altijd zien dat wanneer je net je auto hebt gekocht, er ineens een hele rits mooie (origineel Nederlandse) exemplaren te koop verschijnen. :eek: :p
Ik zie ze ook dagelijks voorbij komen via de zoekopdracht die nog aan staat. Aanbod is best wel groot, maar veelal 2.2 of 2.5 al dan niet met automaat. Een nette handgeschakelde 3.0i prefacelift met weinig km‘s, ruim onder de 15k is zeldzaam hoor, ook als je over de grens gaat zoeken. Met deze heb ik volgens mij echt een hele leuke te pakken.
 
Vind ze weinig aantrekkelijk Harmen, de 3.0 is dan nog wel aardig maar helaas automaat.
Kristiaan heeft de juiste auto een 3.0i met handbak.

Conclusie Kristiaan setje sportstoelen dus.
Opnieuw bekleed!
 
Huidige stoelen valt mee te leven hoor. Eerst het geld maar eens steken in de techniek. Kleppendekselpakking, vanos, bougies, bobines, carterventilatie, waterpomp, thermostaat, schijven en blokken rondom. Klepje achterconsole vervangen, sierlijstjes portierbekleding en de velgen laten coaten. Grotendeels preventiel onderhoud wat echt niet op stel en sprong hoeft te gebeuren en wat ik ook zelf kan en wil uitvoeren, maar kost toch weer het nodige. Volgende week vrijdag ook de keuring door ProCar even afwachten. En dan stapsgewijs aan de slag.

Komend weekend de kap impregneren. Heb SONAX Profiline fabric coating besteld. Relatief nieuw product maar lees er goede dingen over. Hoef in ieder geval niet af te plakken, gewoon aanbrengen met een roller of pad.
 
Vind ze weinig aantrekkelijk Harmen, de 3.0 is dan nog wel aardig maar helaas automaat.
Kristiaan heeft de juiste auto een 3.0i met handbak.

Conclusie Kristiaan setje sportstoelen dus.
Opnieuw bekleed!
Prijs is niet heel gek, maar automaat is minder gewild en prijzen liggen wat lager dan van handbak. Halve ton meer km’s, de nodige gebruikssporen en als ik de ongelijke naden van de motorkap zie wordt ik niet heel enthousiast van deze. Sterlinggrau is wel fraai, maar Titansilber misstaat ook zeker niet.
 
Vind ze weinig aantrekkelijk Harmen, de 3.0 is dan nog wel aardig maar helaas automaat.
Kristiaan heeft de juiste auto een 3.0i met handbak.

Conclusie Kristiaan setje sportstoelen dus.
Opnieuw bekleed!

Dat klopt niet.... M logo in de hoofdsteun, maar wel de stiksels op de zijkanten.... Echte M stoelen hebben die niet.
 
Dat klopt niet.... M logo in de hoofdsteun, maar wel de stiksels op de zijkanten.... Echte M stoelen hebben die niet.
Klopt idd heb ze even wat beter bekeken, als je goed kijkt naar de kleur zijn ze overgezet de hoofdsteunen. Moeten nog een keer compleet gespoten worden om alles egaal te krijgen.
 
sierlijstjes portierbekleding
Waarmee ga je coaten? Ik heb net mijn eigen sierlijsten met de hand gepolijst, nog niet 100% tevreden dus toch maar polijst machine gekocht. Wil erna eigenlijk echt beschermen, maar twijfel tussen wax of bijv gyeon.

Ben huiverig omdat ik individual dashboard bekleding heb en wil dat echt niet vernaggelen.
 
Eindelijk, geen idee waarom, maar mijn oude account werkt weer.
Nogmaals gefeliciteerd met je mooie aankoop. Ik kan alleen maar zeggen dat het goed rijdt. Bij mij wordt wel de stuurbekrachting in december in Duitsland gereviseerd. Hopelijk stuurt die dan wat lekkerder. Ondanks mijn klachten niet de normale sticky-steering klachten zijn. Afhankelijk van de snelheid en temperatuur heb ik soms eerder het idee dat de stuurbekrachting een eigen wil heeft en voelt net net een auto met lane-assist. Maar dit is jouw topic, dus laat ik het daar maar bij.
Persoonlijk vind ik je velgen erg mooi. (Ik heb een paar maanden geleden deze ook gekocht en geheel laten stralen / coaten, zodat ik weer de originele velgen eronder heb).
 
Dank je, ben er ook heel blij mee. Elke dag ben ik wel even op de oprit te vinden om wat te poetsen of om gewoon even te kijken. En natuurlijk wordt er ook lekker mee gereden. Ik vind de huidige velgen ook mooi hoor. Wil ze ook laten stralen en coaten deze winter. Rijdt ik er volgend jaar weer fris bij. Kap is geïmpregneerd dus laat de herfst maar komen. Nee, liever nog flink wat mooie droge zonnige dagen natuurlijk.

Vanavond de Up! verkocht aan leuke en nette mensen. Auto is bedoeld voor de 18 jarige dochter. Man rijdt zelf een stijlvolle BMW G31 LCI in een hele mooie bruine (Individual, Sepang Bronze volgens mij) kleur met prachtig ton sur ton bruin leer.
Een goede en mooie auto verkoopt zichzelf en dat was met de Up! ook het geval. Jahreswagen-Zustand zoals ze in Duitsland zo mooi omschrijven. Zaterdag wordt ie opgehaald en hebben we weer genoeg aan de oprit om het wagenpark te stallen. We gaan hem vast nog wel missen.
 
Courante auto, nette uitvoering, die zijn zo weg!

Je gaat de Up zeker nog wel missen, zeker wanneer de eerste buts op de 3-serie komt omdat iemand de deur er tegenaan slaat, of een winkelwagentje er iets langs gaat. ;)Niet dat met de Up dat fijn was geweest maar daar is de kans net wat kleiner omdat die meer ruimte geeft in een parkeervak. Maar stilstaan is ook zonde, dus groot gelijk.
 
Ach ja. 3-serie wordt nu iets meer een gebruiksvoorwerp. Is straks ook 5 jaar oud en heb hem uiteindelijk ook gekocht om te gebruiken i.p.v. werkeloos op de oprit te staan. Is ie te duur voor. Km’s zullen er ook wel iets sneller op komen nu. Van de winter maar eens over nadenken of we hem nog een aantal jaren blijven doorrijden of een keer inruilen.
 
Ik vind de huidige velgen ook mooi hoor. Wil ze ook laten stralen en coaten deze winter. Rijdt ik er volgend jaar weer fris bij.
Niet laten poedercoaten! Dat is het einde van je set. De fijne details gaan verloren, de kleur is niet diep en glanzend genoeg, als je onverhoopt een stoeprandje pakt spat de boel eraf en tot overmaat van ramp krijg je bij het ventielgat gauw oxidatie. Kortom: als poedercoaten van wielen een goed idee was, dan deden ze het in de fabriek wel. Mooi laten lakken, dan zit je de komende tien jaar weer goed.
 
Mooie updates weer Kristian, moest een heel stuk bijlezen na enige weken geen AW-forum open te hebben gehad. (druk, druk).

Voorlopig volgens de agenda ook nog niet een werkdag in Zwolle, maar als het zover is laat ik het weten. Wellicht valt er een glimp van de nieuwe fun-mobiel op te vangen. ;)
 
Die Up van jullie was idd echt netjes, rijdt ook echt goed vond ik op de terugreis vanuit Raamsdonksveer.
Logisch dat die snel verkocht is.

Volledig eens met Elco, ik ben ook niet zo van het poedercoaten van velgen.
 
Velgen ga ik me eens in verdiepen. Spuiten is dus de betere optie.
Vandaag keuring bij Procar. Weet ík straks waar ik als eerste tijd en geld aan uit kan geven. Zullen ongetwijfeld wel het nodige vinden.

@adinsx, dat moet vast te regelen zijn. Leuk!

Up! is morgenochtend echt weg. Heel veel plezier en gemak van gehad. Mocht ik hem ooit echt gaan missen (en ben ik de Z4 t.z.t. zat), dan komt er een rode GTI voor terug.
 
Keuring gehad en blij met het vonnis. Zeer nette auto zoals ze maar zelden zien. Duidelijk zichtbaar aan alles dat ie uit een warm land komt. Remleidingen bijv. ook geheel roestvrij.
Remmerij voorzijde is aan vervanging toe, achter kunnen schijven nog wel even mee maar komt er ook aan. Remvloeistof wat donker en lichte droogtescheurtjes in voorste draagarmrubbers.
Verder een oude storing van een druksensor (DSC) en een iets lekkende pakking van het kleppendeksel. En dat is het dan ook wel!
Vanos is nog prima en advies om die nu nog niet te reviseren. Carterventilatie wel goed om preventief een keer te doen.

Geen verrassingen dus, kleppendekselpakking had ik zelf al besteld van de week, wist al dat die lekt. Al is het voor mij wel een hele aangename verrassing dat ik een ‘pareltje’ in handen heb. Juiste motorisering, handbak en in topstaat. Eentje om echt te koesteren dus. Daarmee kan ik wel lekker het weekend in :)
 
Mooie uitslag! Ik heb na aankoop de bmw dealer ook maar een volledige controle laten uitvoeren. Bij mij was de remvloeistof ook oud. De airco heb ik laten bijvullen en de multieriem met spanners was slecht. Bij het uitlijnen van de auto heb ik zelf de onderkant kunnen bekijken. Geheel roestvrij en alle bouten gingen soepel los. Dan merk je gelijk de voordelen van auto’s die vaak binnen slapen.
 
Heb je al eigenlijk iets aan het dak gedaan qua behandeling? De auto slaapt gewoon buiten toch, ook in de winter?
 
Afgelopen weekend lekker kunnen genieten van de ‘Zet’
Zaterdag een mooie rit met mijn zoon gemaakt. Nog een stukje meegereden met Bofkont en zijn kameraad. Zwart, grijs en zilvergrijs achter elkaar aan. En vandaag ook nog maar weer een (klein) rondje gedaan.

Het dak heb ik vorige week geïmpregneerd met Sonax Profiline Fabric Coat. Is dus de komende maanden goed beschermd. Als ik de ervaringen met mag geloven is het ook geen enkel probleem om de E85 ‘s winters buiten te laten staan. Kwaliteit van de kap is zeer goed. Gaan we ervaren. Kan hem ook in een stalling doen, maar dan kan ik er de hele winter niet van genieten. Wil graag zo nu en dan nog een rondje doen en wat sleutelen en poetsen.

Komende week ga ik de kleppendekselpakking vervangen. Meteen ook maar 6 nieuwe NGK bougies erin draaien. Remvloeistof laat ik wel elders doen, zelf doen zie ik niet zitten. Ooit wel gedaan bij de Trabant met zo’n easybleed-setje maar dat resulteerde altijd in vieze vlekken op de oprit.
Nieuwe klep van opergvak tussen de stoelen is ook besteld, van de huidige is het greepje afgebroken en de softlak begint te bobbelen.
En dan maar eens een nieuw setje remschijven en blokken regelen. Lekker bezig blijven dus!






 
Mooi dat de kap zo goed is, ik weet nog van mijn astra cabrio (zelfde bouwjaar als jou Z4) ook een hele goede geisoleerde kap had, met echt glas ipv plastic in de achterruit. Heeft altijd buiten gestaan en zag er nog altijd heel goed uit met zijn originele kap. en zelfs nadat ik hem een paar jaar gelden te koop zag staan met bijna 3 ton op de klok zag de kap er nog steeds altijd prima en netjes uit (y) Veel auto's in die tijd , bijvoorbeeld ook een Z3, hebben echt een waardeloze kap, meesten hebben de originele ook al lang niet meer. Met een goede kap, goed onderhoud en beetje boeren verstand (dus niet vochtig opvouwen) gaan ze echt heel erg lang mee
 
Ik hoop het wel. Staat toevalling nu wel een zilvergrijze hardtop te koop, op het Zroadster forum zijn de meesten alleen niet zo'n fan van de hardtop. Neemt veel ruimte in/staat in de weg. Niet vlot in je eentje te monteren, op mooie winterse dagen wil je juist open kunnen rijden en de stoffenkap kan prima tegen winterse omstandigheden. Ik wil het dit jaar eerst maar eens zonder proberen. Kan altijd nog een aanschaffen.
 
Ik dacht dat inderdaad zo'n Z4, 1-serie, Opel cabrio's, Saab en zo nog een paar merken echt heel goede softtops hadden qua winterbestendigheid. En met goed onderhoud dat ook blijven. Die Z3 was dacht ik ook goed maar met het aantal jaren telt onderhoud zwaarder mee dan wat het oorspronkelijk was. En of er bij vervanging een goedkoepre versie op gaat.

Ik zou het inderdaad gewoon eens proberen. Mij heeft een softtop eigenlijk alleen tegengehouden met vandalisme/inbraak en de tijd die je kwijt bent aan dat onderhoud. Winter condities zouden mij niet tegenhouden daarin.

Maar.... let maar eens op hoeveel cabrio's met het dak dichtrijden op zelfs de mooiste dagen met niet te heet weer. Misschien dat voor dat gebruik een hardtop logischer is. En nu hopen op veel zonnige dagen in de winter!
 
Ik weet ook niet, is het goed als de kap een langere tijd opgevouwen ligt ? Nadeel is inderdaad wel dat je niet even het kapje er af doet dan. Terwijl het op een winterse dag wanneer het iets boven 0 is, raampjes omhoog, stoelverwarming aan dat het ook echt heerlijk genieten is
 
Met een opgevouwen kap heb je risico op schimmelplekken denk ik. Zeker als je de auto weinig gebruikt krijg je toch altijd wat last van vocht.

Beide auto's staan met de neusjes tegen elkaar. 15 jaar leeftijdsverschil maar toch genoeg overeenkomsten. Ze passen niet alleen qua kleur prima bij elkaar.

 
Mooi dat de kap zo goed is, ik weet nog van mijn astra cabrio (zelfde bouwjaar als jou Z4) ook een hele goede geisoleerde kap had, met echt glas ipv plastic in de achterruit. Heeft altijd buiten gestaan en zag er nog altijd heel goed uit met zijn originele kap. en zelfs nadat ik hem een paar jaar gelden te koop zag staan met bijna 3 ton op de klok zag de kap er nog steeds altijd prima en netjes uit (y) Veel auto's in die tijd , bijvoorbeeld ook een Z3, hebben echt een waardeloze kap, meesten hebben de originele ook al lang niet meer. Met een goede kap, goed onderhoud en beetje boeren verstand (dus niet vochtig opvouwen) gaan ze echt heel erg lang mee
De plastic achterruit vind ik ook wel een minpunt aan de Z3. Mazda had bijvoorbeeld voor de goedkopere MX-5 vanaf de NB al wel een glazen achterruit. Bij de Z3 gaat de plastic achterruit voor het einde van de levensduur van de soft top al verweren. Het is bij een originele kap uitritsbaar en daarmee in principe eenvoudig vervangbaar, maar bij een oudere soft top valt dat toch tegen. Het vervangen van de soft top is bij een Z3 overigens relatief eenvoudig en betaalbaar, ik vrees dat dat voor de Z4 een stukje prijziger is. Maar inderdaad, met goed onderhoud heeft een soft top een verrassend lange levensduur. Ik zou me er bij dit exemplaar nog geen zorgen over maken. Hardtop lijkt mij ook wat veel gedoe. (Bij bijvoorbeeld de eerste generaties SL zou ik dat weer wel overwegen.)
 
Gisteren nog een kleine (maar dure) aanpassing gedaan. Tussen de stoelen zit een opbergvak. Daarboven zit een paneel met een handgreepje om de klep eronder te openen. Het greepje was afgebroken en de softlak op het paneel begon te bobbelen. Nu ik weet dat de Z4 er technisch goed bij staat kan ik me ook richten op het cosmetische gedeelte. Nieuw paneeltje besteld bij de dealer en gemonteerd. Kost wel 90 euro, maar al lang blij dat het nog leverbaar is. Vooral interieurdelen gaan wel lastiger worden de komende jaren om aan te komen.

Zonet ook even het dakje gechecked. Regen blijft er mooi in dikke druppen op liggen. Teken dat het impregneermiddel prima werkt. Lijkt er wel op dat ik middenop wat ben vergeten, binnenkort even nabehandelen.



Het oude paneel met lelijke plek waar de softlak begint te bobbelen en waar het handgreepje is afgebroken


De nieuwe gemonteerd. Op de foto lijkt iets kleurverschil zichtbaar, in het echt zie ik dat niet. Heb het kunststof nog even in de Poorboys Natural look gezet.



Dakje geimpregneerd met Sonax Profiline Fabric Coat
 
GyKFIWv.jpg

Hopelijk een duimpje van Joep.
 
Dat is een heel andere motor Carfanatic.
2/3 jaar terug was er nog een E85 Z4 3.0 bij klokje rond met 458000km.

Was een mooi rondje daar in omgeving Echten, leuk dat je nog wat foto's hebt geschoten.
De E85 Z4 heeft een erg goede kap die geïsoleerd is en prima het hele jaar buiten kan staan, goed schoonhouden en jaarlijks impregneren, grote voordeel is dat hij buiten mooi droog waait.
Een hardtop is erg onhandig en het dak voor langere tijd ingeklapt krijg je vouwen.
 
Terug
Bovenaan