Toerental schakelen - Advies auto komt vroeg voor mijn gevoel

Fred 5941998

Net ingestapt
Ik ben vorig jaar overgestapt van een Toyota Avensis Wagon 2.0 diesel naar een Ford Focus 1.5 EcoBoost 182 PK ST-line.
Ik reed niet neer de kilometerrs voor een diesel en wilde wel een caravan kunnen trekken.
In de diesel was ik best gewend om met lagere toerentallen te rijden en te schakelen (meestal bij 2000 toeren doorschakelen naar de volgende versnelling).
Bij de benzineauto schakel ik bij de 2500 toeren door naar de volgende versnelling. De auto zelf geeft ook schakeladvies. Die wil echter al veel eerder doorschakelen. En als ik 50 constant rijd dan wil hij al naar de 5e versnelling, waardoor je maar met 1500 toeren rijdt.

Voor mijn gevoel adviseert de auto te vroeg om door te schakelen. Ik heb wel eens gelezen dat het rijden met lage toerentallen schadelijk kan zijn voor de motor.

Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit?

Dankjewel.

Groet,
Fred

Prima???? Het is niet de eerste motor die gesloopt wordt door het nieuwe rijden. Zoiets moet je toch aanvoelen en al zeker niet schakelen wanneer de indicator dat zegt, dit doet de fabrikant alleen maar om de uitstoot te beperken bij de homologatietests.

Zelf rijd ik benzine en schakel bij 2300 rpm zolang olie niet warm is, daarna maakt het niet veel uit, maar dat ligt rond 2500 a 3000 rpm. Cruise control heeft max rpm op 4500. Voortdurend boven 3800 rijden zou ik niet snel doen, maar benzine kan heel wat hebben op toerentalvlak hoor!Echt wel! Iemand die ooit met Audi 100 met fietskoers had meegereden in jaren '80-kennis van mij- had zijn motor vastgereden, oil starvation,1200 rpm in 5de voor half uur. Dus daar mee opletten

Als je 50 constant rijdt kun je dat gerust in zijn 5 doen. Voor accelereren en zeker de snelweg oprijden zou ik toch heel wat verder doortrekken.

De krukas is oliedruk gelagerd, met behulp van lagerschalen. Bij een laag toerental is ook de oliedruk minder, aangezien de oliepomp rechtstreeks door de krukas wordt aangedreven. Bij lage toerentallen kan de druk zodanig laag zijn, dat boven een bepaalde motorbelasting metalisch contact optreed tussen krukas en lagerschalen. Dit leidt tot motorschade. Daarom is het van belang niet te vroeg op te schakelen, en tijdig terug te schakelen, zeker als de motor zwaar belast wordt.

Zie hier ⬇️ wat er kan gebeuren als gevolg van onvoldoende oliedruk, door te lage toerentallen.

Lagerschalen

Mijn Skoda Octavia heeft ook zo'n schakel indicator. Boven 1500 toeren wordt al opschakelen geadviseerd, en pas onder 1000 toeren geeft ie terugschakel advies. Beide negeer ik volledig.

Laatst bewerkt:
Schakelindicaties zijn gebaseerd op het zo zuinig mogelijk zijn van de auto. Niet op wat goed is voor de auto.
Dat het niet goed voor de motor en andere aandrijfdelen is, is allang bewezen.

Vergelijk het even met fietsen:
Hoe lager de versnelling, hoe minder kracht je hoeft te zetten om te trappen. Je kunt dus met weinig kracht snelheid maken.
Als je heel snel opschakelt naar een hogere versnelling kost het je veel meer kracht om snelheid te maken, en kan het zelfs zo zijn dat het je niet goed lukt.

Blijf je langer in eenzelfde lage versnelling, moet je sneller trappen maar kun je wel met veel minder moeite snelheid opbouwen.
Van te lang te snel trappen (hoog toerental) wordt je vooral moe van het vele bewegen. (te hoge toerentallen zijn voor een motor ook niet goed)
Maar van zeer veel kracht zetten wordt je en moe, en je benen gaan pijn doen omdat ze te zwaar belast worden...

En dit geldt voor een auto ook. Als je goed wilt optrekken en de motor niet te zwaar wil belasten moet je een hoger toerental gebruiken. Het maximale koppel ligt in de regel ook een stuk hoger dan de schakelindicatie. en eigenlijk is het maximale koppel het meest ideale schakelmoment.

Daarnaast zijn er nog wat nadelen: Er ontstaat bij constant te lage toerentallen extra vervuiling in het egr systeem, waardoor ook weer in de inlaat. Dit komt omdat de temperaturen veel lager blijven + de doorstroomsnelheid is lager. Hierdoor hebben vaste delen van de uitlaatlucht (vanuit de EGR) meer kans om neer te slaan in het inlaatsysteem. Dit veroorzaakt uiteindelijk ook prestatieproblemen (want als jij door een rietje moet ademen, krijg je ook te weinig lucht)

De motor heeft ook meer kans op pingelen en zoals hierboven aangegeven kan de oliedruk te laag zijn om genoeg oliedruk te behouden als er vermogen wordt gevraagd van de auto.

Al met al: Negeer de schakel-indicatie en schakel wat later. Tenzij je persee zuinig wilt rijden ten koste van de levensduur van je motor...

Bij de meeste auto's slaat de schakelindicatie als een tang op een varken. Bij 50-55km/h aangeven om naar zes te schakelen terwijl het in vijf al behoorlijk bromt, in vier net aan kan en je kan voelen dat 3 de motor het lekkerste draait. Na alle ervaringen die ik heb merk ik dat de meeste benzinemotoren tussen 1800 en 3000 toeren het fijnst vinden voor constante snelheden en dan het liefst tussen de 2000 en 2500.

Mijn huidige en vorige auto geven schakeladvies enkel wanneer ik ze in manuele modus zet, de enige reden waarom ik dat doe is omdat ik vind dat de auto in D bij sommige snelheden net te vroeg doorschakelt. Dus de enige reden dat het komt is omdat ik het opzettelijk negeer.

Je voelt zelf wel, of je motor het fijn vind om 1500rpm te draaien bij 50km/h.
Ligt ook een beetje aan de motor, mijn 626 vind dat prima, m'n 818 totaal niet.
Als hij het niet fijn vind, begint de boel te brommen en te trillen.

Mijn s60 benzine met turbo kan op 1300 rpm rustig oppakken of zelfs continu rijden, maar ik zou het geen uren aan 1 stuk doen. Limiter ligt op 7000 rpm, daar raak ik niet in 6de tenzij bergaf. Het max, constant, zou ik op 5000 rpm houden. Mijn corolla tsport daarentegen voelde zich nog fantastisch op 8200 rpm. Zo eens een weekendnacht naar Berlijn gereden, dit ding kon toeren hebben.

Gewoon doen wat jij het lekkerste vindt rijden. Te vroeg schakelen is voor het verbruik misschien wel het beste maar voor de auto niet.

Ik ben blij dat ik eindelijk een topic lees wat in de buurt komt van hetgeen ik ervaar.
Ik heb exact hetzelfde bij een bmw 116 uit 2016.
De auto dwingt mij tussen de 1500-1700 toeren naar boven te schakelen, en als ik dat NIET doe (bv op wegen van 40 max rij ik dan even in de 3, moet kunnen, hele leven gedaan met nieuwe leaseauto's zonder issues), begint de auto licht te schokken. Dit ervaar ik in alle versnellingen, echter, naarmate je natuurlijk harder rijdt, is het nauwelijks meer te herkennen ivm je snelheid. Hoedanook, ik stoor me hier aan en ik vraag me af of er wellicht toch iets moet worden nagekeken of vervangen, want dit lijkt me toch niet de bedoeling. Verder GEEN alarmlampje overigens en de auto rijdt prima stationair. Iemand hier ervaring mee?

Ik ben blij dat ik eindelijk een topic lees wat in de buurt komt van hetgeen ik ervaar.
Ik heb exact hetzelfde bij een bmw 116 uit 2016.
De auto dwingt mij tussen de 1500-1700 toeren naar boven te schakelen, en als ik dat NIET doe (bv op wegen van 40 max rij ik dan even in de 3, moet kunnen, hele leven gedaan met nieuwe leaseauto's zonder issues), begint de auto licht te schokken. Dit ervaar ik in alle versnellingen, echter, naarmate je natuurlijk harder rijdt, is het nauwelijks meer te herkennen ivm je snelheid. Hoedanook, ik stoor me hier aan en ik vraag me af of er wellicht toch iets moet worden nagekeken of vervangen, want dit lijkt me toch niet de bedoeling. Verder GEEN alarmlampje overigens en de auto rijdt prima stationair. Iemand hier ervaring mee?
Dit klinkt niet als een probleem met een te vroege schakel-indicatie. Je geeft aan dat je hogere toeren maakt dan de auto aangeeft en dan schokken ervaart. Dit is een teken van een ander probleem, bijvoorbeeld in de mengselvorming of de koppeling.
Er hoeft geen lampje te gaan branden, maar er kunnen wel al foutcodes in het systeem staan.

Tussen 1500 en 1700 een schakelindicatie is wel heel laag. Betreft het een Diesel?

Ok, misschien niet goed uitgelegd, ik weet niets van auto's als vrouw-:)); bij 1500-1700 toeren ( dat is dus best een laag toerental, het is een benzine motor met schakelbak, emissie, dus zuinig ingesteld blijkbaar), dwingt de auto mij naar een hogere versnelling te schakelen en als ik dat niet doe en bv bij 40-45 km/uur in de 3 blijf rijden schokt de auto, totdat ik naar de volgende versnelling ga (4e). Dit is bij alle snelheden dus ook bij ca 50-55 dwingt de auto mij Vanaf rond de 1500-1700 toeren naar de 5e versnelling te schakelen, anders schokt hij. Ik rij veel op binnenwegen met max 40, dus dit gebeurt veel (Ik heb jaren in audi's, vw en bmw met 45-50 zonder schokken in de 3e versnelling gereden). Waar het om gaat is dat ik prima tot 2000-2500 zou moeten mogen rijden in een bepaalde versnelling en dat de auto, zodra de auto aangeeft een hogere versnelling te preferern, niet zou mogen schokken. Eea is uiteraard niet voelbaar bij hogere snelheden. Dit issue is met name voelbaar op koude motor, hoewel ook later voelbaar, maar minder heftige schokkend,

Laatst bewerkt:
Ok, misschien niet goed uitgelegd; bij 1500-1700 toeren ( dat is dus best een laag toerental, het is een benzine motor met schakelbak, emissie, dus zuinig ingesteld blijkbaar), dwingt de auto mij naar een hogere versnelling te schakelen en als ik dat niet doe en bv bij 40-45 km/uur in de 3 blijf rijden schokt de auto, totdat ik naar de volgende versnelling ga (4e). Dit is bij alle snelheden dus ook bij ca 50-55 dwingt de auto mij Vanaf rond de 1500-1700 toeren naar de 5e versnelling te schakelen, anders schokt hij. Ik rij veel op binnenwegen met max 40, dus dit gebeurt veel (Ik heb jaren in audi's, vw en bmw met 45-50 zonder schokken in de 3e versnelling gereden). Waar het om gaat is dat ik prima tot 2000-2500 zou moeten mogen rijden in een bepaalde versnelling en dat de auto, zodra de auto aangeeft een hogere versnelling te preferern, niet zou mogen schokken. Eea is uiteraard niet voelbaar bij hogere snelheden. Dit issue is met name voelbaar op koude motor, hoewel ook later voelbaar, maar minder heftige schokkend,
Datgene wat ik in mijn vorige bericht aangaf, blijft hiermee overeind.

Schakel-indicatie is normaliter niet verbonden met dat de motor raar gaat doen op hogere toerentallen.
Dat is echt een probleem met de motor of de koppeling.

Een motor kan normaal gezien probleemloos tot 6000-6500 toeren voor die in de begrenzer gaat (dit is ook schokkerig overigens)
Bij 2000/2500 is schokken echt iets van een probleem. Zeker als het met koude motor erger is.

Overigens willen bepaalde auto's ook schokken als de airco aan staat. Maar dat is dan een soort product-eigenschap.

Terug
Bovenaan