Fred 5941998
Net ingestapt
Ik ben vorig jaar overgestapt van een Toyota Avensis Wagon 2.0 diesel naar een Ford Focus 1.5 EcoBoost 182 PK ST-line.
Ik reed niet neer de kilometerrs voor een diesel en wilde wel een caravan kunnen trekken.
In de diesel was ik best gewend om met lagere toerentallen te rijden en te schakelen (meestal bij 2000 toeren doorschakelen naar de volgende versnelling).
Bij de benzineauto schakel ik bij de 2500 toeren door naar de volgende versnelling. De auto zelf geeft ook schakeladvies. Die wil echter al veel eerder doorschakelen. En als ik 50 constant rijd dan wil hij al naar de 5e versnelling, waardoor je maar met 1500 toeren rijdt.
Voor mijn gevoel adviseert de auto te vroeg om door te schakelen. Ik heb wel eens gelezen dat het rijden met lage toerentallen schadelijk kan zijn voor de motor.
Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit?
Dankjewel.
Groet,
Fred
Ik reed niet neer de kilometerrs voor een diesel en wilde wel een caravan kunnen trekken.
In de diesel was ik best gewend om met lagere toerentallen te rijden en te schakelen (meestal bij 2000 toeren doorschakelen naar de volgende versnelling).
Bij de benzineauto schakel ik bij de 2500 toeren door naar de volgende versnelling. De auto zelf geeft ook schakeladvies. Die wil echter al veel eerder doorschakelen. En als ik 50 constant rijd dan wil hij al naar de 5e versnelling, waardoor je maar met 1500 toeren rijdt.
Voor mijn gevoel adviseert de auto te vroeg om door te schakelen. Ik heb wel eens gelezen dat het rijden met lage toerentallen schadelijk kan zijn voor de motor.
Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit?
Dankjewel.
Groet,
Fred