Kristian: dakloos genieten

Leuk een Z4 en klinkt als een fraai exemplaar. (y)

Over het verversen van vloeistoffen: Voor het onderhoudsboekje van een auto met lage kilometerstand snap ik het wel, het zijn de kosten ook niet. Maar ik doe het graag zelf na een rit waar alles goed warm heeft kunnen worden. Bij de garage heb ik het idee dat de kans groot is dat mijn auto pas na een aantal uren aan de beurt is en alles nagenoeg koud is.

Ik hoop inderdaad dat ie net zo fraai en goed is als me is beloofd. Ergens ook wel een nadeel dat je bij zo’n mooi exemplaar beter niet zelf het onderhoud kunt doen en je hem het best ‘s winters droog wegzet. Dat was niet de intentie namelijk. Waarschijnlijk breng ik hem eerst eens naar Procar voor een checkup en Inspectie 2 zodat ik in elk geval een goede basis heb. En daarna maar eens zien of en wat ik zelf ga doen. Het moet ook een hobby-auto blijven en ik wil de kosten wel een beetje binnen de perken houden. Simpele zaken als remmerij is onzin om uit te besteden eigenlijk. Bovendien neem ik dan zelf ook de tijd om zaken als klauwen en naven spik en span te maken. Doet de garage normaal gesproken niet.

Kan prima buiten staan hoor hele jaar door, idd goed in de bescherming houden en de kap goed impregneren.
Zaken zoals remmerij kun je idd prima zelf doen, helaas heb je gelijk wat betreft de naven etc etc
Veel garages doen dat niet meer standaard, bij mij gaan jaarlijks standaard de velgen eraf en laat alles controleren en gangbaar maken.
Mijn dak onlangs in de Gyeon fabric coat gezet, hier op de foto kun je mooi het resultaat zien.
Water gaat niet in de kap maar blijft er op liggen een keer de droogdoek erover en alles is weg, dak wordt niet eens nat.
En een filmpje van mijn kameraad zijn E85 die dezelfde behandeling heeft gehad.
Untitled by bofkont OEM, on Flickr

Prachtig hoe mooi dat parelt! Een hoes eroverheen lees je ook nog weleens maar doet volgens mij meer kwaad dan goed. Alleen maar meer kans op vochtproblemen. Hardtop kan wel om de softtop in de winter te beschermen maar ik kan me voorstellen dat juist de UV-straling in de zomer de meeste schade aanricht. Goed impregneren met Gyeon of Ultramar moet voldoende bescherming bieden.

Zag onlangs nog deze klokje-rond video van een Z4 die al ruim 4,5 ton op de klok heeft staan en als daily wordt gebruikt. Was in de basis ook nog uitstekend. Met goede verzorging en goed onderhoud maak ik me weinig zorgen.

Ik zou zeker geen hoes overheen leggen krijg je inderdaad alleen maar schimmel/vocht problemen mee.
Wellicht enkel even alleen met oud en nieuw ivm vuurwerk.
Inderdaad ultramar of Gyeon zijn wel de producten bij uitstek, jaarlijks impregneren.
Heb het samen met mijn kameraad gedaan die een zwarte E85 Z4 heeft, hele auto ingepakt in afdekplastic.
Handschoentjes aan gyeon opsprayen en in masseren. paar uurtjes intrekken doen een 2e ronde op dezelfde wijze.
Klein flesje kun je makkelijk een heel dak mee doen van de E85.
Mooi dat klokje rond met die E85, oerdegelijke auto's als je ze goed onderhoud en rijdt met liefde.
En ik ken meerdere M54 motoren met deze kmstand alles nog origineel.

Gyeon heb ik destijds ook op de astra cabrio gedaan. Mijn favoriete poetsmerk en de middelen hebben nog nooit teleurgesteld, zo ook dit product.

Ik zou zeker geen hoes overheen leggen krijg je inderdaad alleen maar schimmel/vocht problemen mee.
Wellicht enkel even alleen met oud en nieuw ivm vuurwerk.
Inderdaad ultramar of Gyeon zijn wel de producten bij uitstek, jaarlijks impregneren.
Heb het samen met mijn kameraad gedaan die een zwarte E85 Z4 heeft, hele auto ingepakt in afdekplastic.
Handschoentjes aan gyeon opsprayen en in masseren. paar uurtjes intrekken doen een 2e ronde op dezelfde wijze.
Klein flesje kun je makkelijk een heel dak mee doen van de E85.
Mooi dat klokje rond met die E85, oerdegelijke auto's als je ze goed onderhoud en rijdt met liefde.
En ik ken meerdere M54 motoren met deze kmstand alles nog origineel.

Waarom zo ingepakt? Tast dat spul de lak en rubbers aan?

Gyeon heb ik destijds ook op de astra cabrio gedaan. Mijn favoriete poetsmerk en de middelen hebben nog nooit teleurgesteld, zo ook dit product.
Ik gebruik het ook veel. Enorm fijn spul waar de lak heel mooi van blijft. met Bathe+ vul je de keramische coating weer goed op.

Verder ook voor velgen schoon houden en interieur ontvetten fijn spul wat niet te agressief is.

Prijspunt vind ik ook nog OK.

Waarom zo ingepakt? Tast dat spul de lak en rubbers aan?
Dat is het advies van Gyeon zelf, puur voor de zekerheid zo gedaan.
Het plakt wel enorm op de rubbers weet ik, heb het ook wel eens gedaan zonder de hele auto in te pakken.
Maar doekje met gyeon prep erbij langs was het ook zo weg.

Was een leuk, maar duur dagje. Maar hij staat op de oprit!
Mooi duo zo.

Vanochtend met Bofkont naar Raamsdonksveer geweest. Op wat kleine cosmetische puntjes na (mag het na 20 jaar) een hele nette en goedrijdende Z4 en dus gekocht! Terug richting Zwolle heerlijk open gereden. Rustig gereden en dan een gemiddeld verbruik van dik 1:15. Niet heel belangrijk, maar wel verbazend zuinig. Thuis even om de beurt met vrouw en kinderen wat gereden en die vonden hem ook leuk. Ze schrokken wel hoe hard het ding trekt.
Vanavond al even wat gepoetst, morgen ook lekker beetje prutsen en rijden. Meer foto’s en een uitgebreider verhaal volgen nog.
Eerst maar even rustig bijkomen. Voelt nog onwerkelijk, slecht van geslapen vanmacht en vandaag ook wel even buikpijn gehad.

Hij ziet er voor zijn leeftijd echt netjes uit, knap dat mensen dat redden.(y)

Mijn 9 jaar oude zilveren F30 is ook supernetjes zonder wasstraatkrassen en probeer hem ook zo te houden.
Na een half jaar lukt dat vrij aardig
Nu is zilver een makkelijke kleur omdat het niet snel vies oogt, voor mij nooit meer een zwarte auto, die blijf je wassen.

Veel plezier met de Z4 , dat gaat zeker wel lukken.:cool:

Super dat die goed en veilig bij z'n nieuwe 'thuis' is aangekomen en heel veel plezier ermee gewenst! Ik ga nu goed opletten op Z4's die ik zie rijden. :)

Daar is ie al! Mooi hoor, ik weet zeker dat je daar veel plezier aan gaat beleven. Niet alleen van het rijden, maar ook van 't zetten van die puntjes op de i.

bedankt voor de leuke reacties! Zal morgen eens wat mooie foto’s maken. Vanochtend even een ritje gemaakt met mijn zoontje. Die is er ook niet bij weg te slaan. Heerlijke auto om rustig te toeren over mooie weggetjes en als je het gas even goed intrapt dan wordt je getrakteerd op een prachtig geluid en gaat ie er echt serieus vandoor.

Vanmiddag begonnen om de koplampen te polijsten. Waren iets geoxideerd en dan kijkt ie meteen wat minder fris uit zijn ogen. Is nu weer mooi helder. Daarnaast interieur goed schoongemaakt en auto even goed gewassen om hem goed te leren kennen. Valt gelukkig niet tegen. Natuurlijk wel wat puntjes die ik aan wil pakken om hem nog strakker te krijgen maar voor de leeftijd gewoon echt een hele nette auto.

Verschillende buren die natuurlijk even komen kijken en denken dat ie nieuw is. Als ik dan zeg dat ie al 20 jaar oud is zijn ze helemaal verbaasd. Met dank aan de mooie staat maar ook door het model dat nog steeds modern oogt.
En wellicht is weer een zilvergrijze voor sommigen wat saai, maar het staat de Z4 uitstekend. De lijnen komen er perfect in uit en krassen en beschadigingen vallen nauwelijks op. Door de fraaie vormgeving is de Z4 ook geen opvallende kleur nodig wat mij betreft.

Het is in ieder geval een mooie hobby-auto om lekker te perfectioneren en om geregeld een mooie rit mee te maken.
Komende week ziet er qua weer al heel goed uit!

Frisse koplampen is altijd lekker! Zilvergrijs is wat saai, maar de lijnen komen er het beste in uit inderdaad. Leuk model ook, en met de oranje knippers. Ik zou overigens wel voor andere wielen gaan, maar dat kan altijd nog!

Die staat er piekfijn bij al zo op het eerste oog. En zo te horen klopt alles nog steeds, nu ook bij nadere inspectie en bofkont die mee heeft gereden. Dat moet een heel fijn gevoel geven.

Héél veel plezier ermee man.

Verschillende buren die natuurlijk even komen kijken en denken dat ie nieuw is. Als ik dan zeg dat ie al 20 jaar oud is zijn ze helemaal verbaasd.
Dat vind ik altijd zo gaaf, als je een auto hebt gekocht die aandacht trekt en mensen op het verkeerde been zet.
Gefeliciteerd met de aankoop!

Wat een leuk ding; zal heerlijk rijden! Gefeliciteerd! Zelf heb ik helemaal niks met zilver maar je hebt twee mooie autos op de oprit staan!

Er staan er drie he. Oja, die andere is een Volkswagen, daarvan weet ik hoe jij er over denkt :p

Haha deze keer onbewust. Ik zie op de foto maar twee..maar als jij erover begint.. die up ga ik inderdaad geen woorden aan vuil maken. Die gaat toch weg...:):):)

Die Up! is een geniale auto. 5 jaar in bezit en gaat me aan het hart om hem eruit te doen. Ik doe mooi even rustig aan met de verkoop.

Afgelopen dagen al wat rondjes gereden met de Z4, heerlijk! Het rijden in een sportieve lage cabrio is erg fijn en het geluid dat de M54B30 daarbij produceert is top. Dat begint al als je hem start, vooral als ie nog koud is. Om te genieten hoef je ook helemaal niet heel hard te rijden. Al is zo nu en dan een keer lekker doortrekken wel erg lekker.

Tussen het rijden lekker aan het poetsen en dingetjes verbeteren. Eerste onderdeel is al besteld, een rubberen balg t.h.v. de luchtmassameter. Zitten wat scheurtjes in waardoor ie valse lucht aanzuigt. Straks pakt ie nog beter op en is het fluitgeluid wat je soms hoort vast ook verdwenen. Standaard dingetje bij deze motoren. Koppelstangen ga ik binnenkort ook even vervangen. Eind september gaat ProCar de auto helemaal checken en een schema opstellen van zaken die evt. aangepakt moeten worden. Weet ik precies waar ik aan toe ben. Basis lijkt me goed hoor, maar het is uiteindelijk toch 20 jaar oud en verwacht niet dat van Eerde preventief alles heeft vervangen destijds. Carterventilatie vercangen is ook zo’n dingetje dat ik voor de winter wil aanpakken. Allemaal niet prijzig qua onderdelen en leuk om zelf te vervangen. Zo houd ik het betaalbaar en leer ik de auto ook steeds beter kennen.

Paar foto’s die ik afgelopen week heb gemaakt:

Helaas zit de vakantie er sinds deze week weer op. Vast nog wel wat momenten om even een rondje te rijden verwacht ik. Ook mijn detailspullen maar even aangevuld, komt wel van pas. Rondje kleien en polijsten, velgen en wielkasten even goed netjes maken.

Unter die Haube de boel al even spik en span gemaakt. Was overigens ook al heel netjes. Mooi om naar te kijken en om naar te luisteren. Is bij een EV wel wat anders :)

Heb ook lang een cabrio overwogen. Z4 of MX-5 maar toch niet gedaan. Hier bij mij in Drachten zit een handelaar die altijd leuke uitvoeringen heeft staan.

Vandaag de nieuwe rubber luchtbalg gemonteerd, was echt nodig. Zaten al wat scheurtjes in en trok hem bij het demonteren zo stuk. Logisch dat rubber delen na 20 jaar de geest geven, dit is ook een bekend probleem. Vervangen was niet moeilijk, wat kleinere handen zouden bij dit soort klusjes wel van pas komen.

Daarna meteen een heerlijk stuk getoerd. Zonder aanzuigen van valse lucht pakt ie nu mooier op en hangt ie beter aan het gas. Eerste reparatie is dus succesvol.

De motor trekt echt als een beer van onderuit met dat heerlijke donkerbruine zescilinder geluid. Verslavend om ieder keer weer het gaspedaal even lekker in te trappen. Ik kan er wel aan wennen.

Laatst bewerkt:
Mooie wagen Kristian! De 'zere buik' is nu een buik met vlinders geworden? ;)

Het is hier een heerlijke omgeving om met zo'n auto te touren; veel plezier!

Oh ja die was wel op, dat zijn de prettigste reparaties, betaalbaar, simpel en je voelt het gelijk. Heerlijk verder toeren, prachtige wagen.

Vanmiddag begonnen om de koplampen te polijsten. Waren iets geoxideerd en dan kijkt ie meteen wat minder fris uit zijn ogen. Is nu weer mooi helder.
Allereerst, van harte gefeliciteerd met een prachtige auto! Ik vind het een schoolvoorbeeld van een "totaalontwerp", consequent doorgevoerde vormgeving, gedurfd maar harmonieus. Er zitten prachtige lijnen in zoals die van de neus die doorloopt tot in de deur, de schuine lijn parallel aan de A-stijl, de lijn aan de onderkant van de deur die omhoog komt en optisch doorloopt over de koplampen, ...

Maar dan ook nog een vraag. Ook ik wil de koplampen van onze auto (2005 Mini Cooper) polijsten. Wat heb jij gebruikt hiervoor? Apart polijstmiddel en daarna sealer? Of 2-in-1? Of...?

Alvast bedankt!

Dank je. Ik sta ook regelmatig even op de oprit te genieten van deze prachtige auto. Vind het zelf ook een schitterend model, veel mooier dan de generaties Z4 van erna ook.

ik heb een setje schuurpapier gekocht in verschillende korrels bij Amazon. Begonnen met 800, daarna 1000 en tot slot met 1500. Vervolgens met een kleine Proxxon polijstmachine en polijstpasta de lampen tot hoogglans gepolijst. Was per lamp wel een 45 minuten bezig. Heb er een sealant met UV-blokkers op aangebracht daarn. Wil nog eens even kijken of daar nog iets beters voor te vinden is.

Terug
Bovenaan