Waarom tweedehands markt voor elektrische auto's stilvalt

Het voordeel van Tesla is er niet, iedere MercedesEQe kan laden bij tesla palen, alleen staan die niet in gebieden als de Ardennen en de kleinere plaatsen langs de Rijn. Er was op onze tocht een hotel van de vijf waar we konden laden, met een Tesla laadpaal De actieradius is ook niet slechter dan bij Tesla, bij 100% lading 620 km. Ook de route planner geeft aan wanneer en waar je zou moeten laden, dus geen verschil, alleen de streek waar je heen gaat is het verschil.

Dan is de routeplanner van Mercedes toch niet zo goed als die van Tesla. Ik ben vorige jaar zomer diep in de Ardennen geweest en zelfs in Luxemburg. Bij Tesla geeft de auto precies aan hoe lang je moet laden op welk punt wanneer je je bestemming in hebt gevoerd.

Het is niet het verschil MB of Tesla het is je instelling, iemand wil gewoon niet rijden met steeds je verbruik in de gaten houden, of is helemaal gek van zijn tesla en heeft er daarom minder moeite mee om om de driehonderd km te laden. Want praktisch is dat de veilige range. Advies is nl 80% laden, houd je theoretisch 480 km over, theoretisch want zo gauw je op de autoweg 130 of meer gaat rijden stijgt het verbruik van 16 kwh naar 21 kwh is weer twintig %,. In de winter 30%minder vermogen. De laatste 100 km ga je op zoek naar een lader. Bij snelweg, buiten nederland want in nederland is het laatste jaar veel fastned bijgekomen, kan je toch makkelijk in de problemen komen. Dus advies na 200 km eerste best paal opzoeken en weer 80% volladen. Ook de redenatie dat electrisch goedkoper is gaat niet altijd op, er zijn laders die 0,78 € per kwh kosten. 16 kwh per 100 km tel maar uit, diesel is veel goedkoper zeker wanneer de veel lagere aanschafprijs van de wagen meetelt.
Dit is gewoon simpelweg niet waar. Voor de dagelijkse ritten is het inderdaad aangeraden om tot 85% te laden maar voor de langere trips is er echt geen bezwaar wanneer je tot 100% laadt. En mijn verbruik is over het hele jaar genomen precies 16,5 kWh, ik woon in Finland dus veel strengere winters en ik rijdt 80% snelweg kilometers. Het supercharger netwerk van Tesla is het beste in de wereld en dus ook gewoon buiten Nederland. Daarnaast is het altijd aangeraden om na 2 uur rijden een korte pauze in te lassen dus zelfs al zou je elke 300 km moeten stoppen is dat helemaal geen issue.

Superchargen kost 60 cent per kW. Met de eerder genoemde 16,5 kWh maakt dat 6 km oftewel 10 cent per kilometer. Een liter diesel kost zo'n 1,70, bij een verbruik van 1 op 20 is dat 8,5 cent per kilometer. Maar diesel is altijd rond dezelfde prijs, alleen in het geval van vakantie gebruik ik openbare laadpalen en thuis laadt ik voor minder dan 5 cent. Over het hele jaar genomen is elektrisch dus vele malen goedkoper dan diesel en vooral wanneer je de MRB er nog bij optelt. Als laatste heb je gelijk dat de aanschafprijs hoog ligt, maar de afschrijving is voorlopig nog laag, over een paar jaar weten we pas echt wat een reële afschrijvingscurve is voor de EV maar we kunnen nu alvast net zekerheid zeggen dat deze voor een diesel altijd hoger gaat uitvallen.

Het wagenpark zorgt voor tig miljard aan inkomsten voor de staat. Vroeger, nu en in de toekomst. Linksom of rechtsom. Dat geld moet en zal er komen. De (rijke) eerste EV-rijders hebben 10 jaar flink geprofiteerd, en straks is het uit met de (financiële) pret.
De eerste EV kopers hebben nog altijd meer aan BTW betaald dat wat de meeste ICE kopers aan BTW+BPM hebben betaald.

^^ hoeveel hebben ze teruggevraagd?

Kom op, die Tesla's Model S'en en X'en waren toch vooral een zakelijke investering met fiscaal vriendelijke componenten.

Quote: "Daarnaast is het altijd aangeraden om na 2 uur rijden een korte pauze in te lassen"
Maar wie wil dat nou als je een lange rit voor de boeg hebt?

Overigens krijg je ook last van range anxiety als je lekker hard op de Duitse Autobahn rijdt en je mag slechts tanken bij Shell.... Die draaikolk in de benzinetank maakt je zenuwachtig.

En precies dit scenario lijkt zich nu te herhalen voor elektrische auto's. De tweedehands waarde van elektrische auto's stort hier lokaal in omdat er vraaguitval is omdat mensen vanaf 2026 plotseling de hoofdprijs moeten betalen voor de wegenbelasting. Prijs in het buitenland blijft op niveau, dus alles elektrisch wat tweedehands aangeboden wordt gaat geëxporteerd worden. Pure kapitaalvernietiging.
Dit is inderdaad opvallend.
Ik houd de marktwaarde van mijn Ampera-e een beetje in de gaten, en een exemplaar, vergelijkbaar met de mijne (dus met hoge kilometerstand) deed eind vorig jaar nog zo'n 23.500 euro, dat is ondertussen al gezakt naar 17.500. Ik denk dat het nog wel verder gaat instorten op het moment dat we écht moeten gaan betalen.

Quote: "Daarnaast is het altijd aangeraden om na 2 uur rijden een korte pauze in te lassen"
Maar wie wil dat nou als je een lange rit voor de boeg hebt?
Moeders de vrouw, de kinderen op de achterbank, de hond in de kofferbak, schoonmoeder in de skibox? Ik persoonlijk doe graag elke 3 uur minimaal even de benen strekken, kan daar echt geen probleem van maken.

Ze zijn er bij ons demissionair kabinet ook achter dat wat ze aan het doen zijn niet zo handig is (aankoopsubsidies verstrekken maar vervolgens een elektrische auto in hetzelfde segment harder belasten qua wegenbelasting dan een benzineexemplaar)
Zie hier het verhaal
Ik ben benieuwd of er een wijziging aankomt wat betreft de mrb.

NSC, VVD, D66 en GL-PvdA eens over gewichtscorrectie wegenbelasting​

Auteur: Thijs Baas
D66, GroenLinks-PvdA, NSC en VVD pleiten voor een gewichtscorrectie in de MRB (wegenbelasting) voor elektrische auto’s (EV’s) als die vanaf 2025 deels en vanaf 2026 volledige wegenbelasting moeten gaan betalen. Tijdens het Nationale Autodebat van BNR en BOVAG bleken de vier partijen eensgezind over de noodzaak van deze correctie, om elektrisch rijden te stimuleren.

Ik ben alleen benieuwd of dit nog doorgang zal vinden nu de PVV zo'n monstersprong heeft gemaakt in het aantal zetels.

Dit is inderdaad opvallend.
Ik houd de marktwaarde van mijn Ampera-e een beetje in de gaten, en een exemplaar, vergelijkbaar met de mijne (dus met hoge kilometerstand) deed eind vorig jaar nog zo'n 23.500 euro, dat is ondertussen al gezakt naar 17.500. Ik denk dat het nog wel verder gaat instorten op het moment dat we écht moeten gaan betalen.
Een jaar later is de dagwaarde ingestort tot rond de 9.000-10.000 euro. Lekker mee blijven rijden dus.

Definitief? Dat heeft de overheid losgelaten. Er wordt nogal makkelijk een streep door regelgeving gezet de laatste jaren. Volkomen onbetrouwbaar en onvoorspelbaar.

Terug
Bovenaan