24 u van Le Mans

iDS

Wegverkenner
Wat een saaie race leek te worden door het beperkte aantal Hypercars, vond ik uiteindelijk toch nog spannend en af en toe (letterlijk) ongelooflijk en spectaculair.
Een aanrijding bij de start waar mening F1-rijder jaloers op zou worden.
De lullige aanrijding onder gele vlag van wagen nr.1 waar elke amateur zijn lach niet kan inhouden, moest het niet de uitschakeling van het damesteam betekend hebben.

Maar vooral de dramatische ontknoping in LMP2.
Telkens weer als je denkt dat de race gelopen is, blijkt toch weer dat 24u 24u is en geen 23u50.
Spijtig voor het WRT-team. Er was ook een kans voor een volledig ‘Belgisch’ podium met de twee WRTs en Stoffel Vandoren in de LMP2 Jota als derde.
Ongelooflijk toch ook dat die laatste op 7-tienden seconden van de winnaar van de LMP2-klasse wordt afgevlagd en dat de winnaars HyperCard, LMP2 en GT pro quasi samen afgevlagd werden.

De volgende editie komt eraan.
De Amerikaanse eigenaars van de F1 hebben niet alleen geen respect voor de historiek van ‘het eigen spelletje’ door enkele klassieke circuits te willen schrappenn, ook een monument als de 24u krijgt niet het respect dat het verdient en dus staat de F1 race in Baku naast dit schitterende evenement voor volgend WE op de kalender.

De LMP1s moeten het nog met het beperkte gezelschap van vorig jaar zien te rooien wat toen alleszins een spannende race niet in de weg stond.

OpMotorsport.com onder andere is al heelwat informatie te vinden.
Toyota voert na de eerste trainingen het pak aan, Glickenhaus volgt erg kort op de 2e plek.
Kwalificatie staat voor woensdag gepland.

Morgen om 16u start met Toyota (nipt) op de pole.
gezien de tijdsverschillen in de LMP1 kan het nog een boeiende race worden, ondanks het kleine deelnemersveld in deze klasse.
LMP2 wordt interessant voor Belgische en Nederlandse teams en supporters: WRT op de eerste rij en een pak piloten die kunnen gaan voor de overwinning in deze klasse:
Topgear zei:
Alle Nederlanders:
#13 Tijmen van der Helm TDS Racing x Vaillante LMP2
#13 Nyck de Vries TDS Racing x Vaillante LMP2
#31 Robin Frijns WRT LMP2
#44 Bent Viscaal ARC Bratislava LMP2
#65 Job van Uitert Panis Racing LMP2
#63 Nicky Catsburg Corvette Racing LMGTE Pro
#66 Renger van der Zande JMW Motorsport LMGTE Am

Topgear zei:
Alle Belgen:
#5 Jean Glorieux DKR Engineering LMP2
#32 Dries Vanthoor Team WRT LMP2
#92 Laurens Vanthoor Porsche GT Team LMGTE Pro
#75 Christian Hook Iron Lynx LMGTE Am
#85 Sarah Bovy Iron Dames LMGTE Am
#88 Jan Heylen Dempsey-Proton Racing LMGTE Am
#99 Alessio Picariello Hardpoint Motorsport LMGTE Am

Ik hoop dat Alpine en eventueel Glickenhaus het Toyota een beetje lastig kunnen maken. Wordt weer een latertje morgenavond. :)

Renault15 17 zei:
Ik hoop dat Alpine en eventueel Glickenhaus het Toyota een beetje lastig kunnen maken. Wordt weer een latertje morgenavond. :)
Een Alpine bovenaan zou mooi zijn!
En dan komen die vervelende Amerikanen met hun F1-race op het saaie circuit van Bakoe het feestje nog wat verstoren :T

iDS zei:
Renault15 17 zei:
En dan komen die vervelende Amerikanen met hun F1-race op het saaie circuit van Bakoe het feestje nog wat verstoren :T
Dat is niet minder saai dan de 24uur van Le Mans.

Frits79 zei:
iDS zei:
Renault15 17 zei:
Welles, nietes, Welles, nietes,...
Weinig zin voor humor blijkbaar o_O

iDS zei:
Frits79 zei:
iDS zei:
Renault15 17 zei:
Welles, nietes, Welles, nietes,...
Weinig zin voor humor blijkbaar o_O
Ieder wat hij leuk vond toch, mij duurt de 24uurs races te lang.

Spijtig dat AW het zelfs de moeite niet vindt om een topic te wijden aan de uitslag van de race, nochtans een evenement dat een veelvoud aan toeschouwers van een F1-race trekt en waaraan ook meerdere Nederlanders deelnemen.
Blijkbaar moet er eerst eentje op het hoogste schavot staan vooraleer de aandacht verdiend is:. Ik heb er alleszins meer van genoten dan van de race in Bakoe.

Ik heb het niet heel lang vol gehouden, had ook veel andere zaken te doen. Maar mijn zoon hield me ook de hoogte, het is een enerverende race (ook al was het vooraan niet erg spannend).
Maar inderdaad had Autoweek toch op zijn minst even de uitslag kunnen publiceren.

De zaterdag viel me wat tegen, buiten de Alpine gelijk in de grindbak kabbelde de race aardig voort. Met name zondagmorgen werd het spannend, een aantal op zaterdag haast uitgesloten positiewissels leek ineens toch mogelijk.
Gezien het aantal vrij bekende Nederlanders dat het toch niet slecht heeft gedaan, zou een kort artikel over de uitslag passend zijn.

Schande dat Autoweek geen enkele aandacht aan Le Mans heeft besteed, maar ja Toyota dat wint.....lastig te verteren voor AW, daar geeft Pon/vag geen toestemming voor.

Dit weekend weer weinig slaap.... Met Ferrari, Toyota en Porsche, Peugeot in de nieuwe hypercar klasse weer wat interesanter om de strijd vooraan te volgen.

Volgend jaar wordt nog leuker: ;)
Alpine A424 Beta

DIe achterlichten in de vorm van het Alpine logo, geweldig! :cool:
c0dd878b18.webp

Wat een schitterende race tot nu toe: de regie slaagt erin nauwelijks in de LMP2 en lagere klassen in beeld te brengen oòdat de spanning bij de hypercars om te snijden is.
Nu al boeiender dan een heel F1-seizoen.

Huh, het voorbije uur meer gele vlag dan iets anders…
toch 1 voordeel, dat irritant gesnerp vanuit de Ferrari HyperCar #50 houdt de muggen op ons terras weg.
eens vragen aan de huisgenoten of het voetbal (finale CL) niet wat minder oninteressant is.

1024x576a.jpg

Ferrari wint zinderende 24 uur van Le Mans voor het eerst sinds 1965​

Ferrari heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen. De auto met startnummer 51 van Alessandro Pier Guidi, James Calado en voormalig Formule 1-coureur Antonio Giovinazzi was de sterkste na een spannende strijd met de Toyota met startnummer 8. ...

Vandaag een pak minder kunnen volgen dan gisteren maar erg leuke race met veel afwisseling aan de top.
Teleurstellend Porsche, geen idee wat er gebeurd is.
En sterk Ferrari: met een ‘overschotje’ (het racebudget dat niet meer aan F1 mag gespendeerd worden) een wagen neerzetten die bij een van zijn eerste races ineens de 24u wint. Knalprestatie!
Dat wordt drummen in de tribunes bij de volgende WRC-race (Monza)

Wat een heerlijke race was dat! En een mooie, terechte winnaar. Porsche-Penske stelde inderdaad wat teleur, wel leuk dat Peugeot, ondanks het gebrek aan tempo, toch lang vooraan mee kon doen.

Ik heb genoten! Wat geweldig dat Ferrari na zo lang te zijn weggeweest in één klap weer wint, ook nog met een prachtige auto. Baalde in het begin even van de vroege crash, juist de eerste ronden kan er toch op het scherpst gereden worden, maar wat was het spannend.

Een jaar niks gepost in dit topic, wat een schande.
Schitterende race gezien met opnieuw een verdiende overwinning van Ferrari!
Je moet het maar doen als automerk om in de twee topdisciplines van de autosport aan de top mee te draaien!
Tegenvallers: Peugeot (maar wel 2 wagens aan de finish), BMW en Alpine. Die laatsten waren nochtans goed gestart maar lijken door de motoren in de steek gelaten.
Alleszins meer spanning gedurende 24 uren dan veel F1- races in het recente verleden.

Het is maar wat je spannend vind. Ik heb helemaal niks met de 24uur heb al vaak genoeg gekeken en heb de spanning nooit ontdekt.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik heb ook nooit gekeken, en vanmiddag was het zelfs of Nederlands Elftal of laatste uurtje Le Mans kijken. Ik ben geen voetbal-liefhebber maar heb toch voetbal gekozen. :ROFLMAO:

• Leuk
Heb er ook niks mee terwijl ik toch bijna ieder jaar wel eventjes kijk, vannacht ook iets van een uurtje gekeken maar nee het is het niet voor mij. Ik kijk ook F1, Indycar en Nascar.

• Leuk
Sport kijken is al niet mijn ding en deze staat laag op de ranglijst. F1 volg ik dan via de samenvattingen en een podcast eigenlijk vanwege mijn interesse in techniek en organisatie van de teams. Le Mans twee keer 10 minuten aangehad omdat een collega erover begon. Ik begrijp er helemaal niks van. (Van de race niet en het entertainmentgehalte niet).
Bij Dakar heb je dan bijvoorbeeld nog die Coronel broers en uberhaupt die motorrijders die gewoon dagen lang met 200 door de woestijn gaan en zelf hun banden oppompen.
EK ook nog niks van gezien trouwens, ik had een vaag voornemen om iets te gaan kijken.

De tv heeft hier thuis van start tot finish aangestaan, met een nachtelijke pauze weliswaar. Mijn jongste is enorm fan, die heeft niets gemist. En ik heb wat minder gezien, maar toch vele uren geboeid zitten kijken, wat een prachtige race. Wel balen van Frijns en Van der Zande. Mooie gok op et eind van Ferrari. We zijn samen ook naar de 6-uur van Spa geweest, ik denk dat et dan ook wat meer spreekt voor ons daardoor. WEC is machtig mooi!

Ferrari, hun prestaties in de F1 zijn ook niet meer wat het geweest is. :p
Dat varieert nogal van race tot race. :ROFLMAO:

On topic: ik heb eerlijk gezegd nog nooit gekeken. Ondanks dat het me machtig mooi lijkt, omdat heel veel afhangt van de techniek. Maar wat vind ik de tijd?

Dat varieert nogal van race tot race. :ROFLMAO:
Laatste tijd wel, maar zoals in de periode 2000-2005 is het tot nu toe niet meer geweest. Wie weet wat er gaat veranderen als Hamilton naar Ferrari gaat. Maar genoeg over F1, daar is een ander topic voor. ;)

Terug
Bovenaan