Vreemd geluid

848Evo86

Net ingestapt
Wij hebben sinds November vorig jaar een nieuwe Fiesta 1.0 zonder Turbo, alles werkte goed, maar na 5000km begon hij een vreemd geluid te maken.

Het probleem is het volgende, wanneer je optrekt, zowel vanaf stilstand als bij een roll-on komt er een krakend geluid ergens vandaan. Dit is niet heel erg luid, maar wel praktisch altijd te horen. Een soort krrkk tiktiktik kkrr , geen flauw idee hoe ik het anders moet omschrijven. Dit is altijd tussen de 1000 en de 3000 toeren. Wanneer je een constante snelheid rijdt niet, maar zodra je dan het pedaal wat intrapt gebeurt het weer, om vervolgens weer te verdwijnen. Ook wanneer je de koppeling dan snel intrapt is het even goed hoorbaar. Ook als je snel gas los laat hoor je weer een tikje.
Het stomme is, het is niet wanneer de auto in zijn vrij staat te horen wanneer je gas geeft, en ook zit het niet in de pedalen zelf. Schakelen gaat zonder problemen en bijgeluiden verder. Het is dus echt wanneer je gas geeft, zowel met als zonder koppeling erbij.

Ik ben er nu 3x mee terug geweest maar steeds was het op dat moment niet duidelijk hoorbaar (wat erg frustrerend is op zo'n moment).
Een van de monteurs zei dat ik maar in een andere Fiesta moest gaan rijden om te horen of het niet normaal was, want schijnbaar na 5000km totaal geluidsloos te hebben gereden zit het ineens tussen mijn oren oid.. (eerdere leenauto had het ook niet, maargoed). Anyway, het waren ook beide oudere monteurs waarvan ik gok dat het gehoor niet meer zo geweldig is.

Hoe dan ook, het lijkt me niet te horen, en ergens heb ik het idee dat het iets in de koppeling is, of een tandwiel, anders zou het ook hoorbaar zijn in zijn vrij. Het voelt niet goed in ieder geval :( Iemand nog een idee wat het zou kunnen wezen?

V0RQ zei:
Dubbelmassavliegwiel denk ik.

Zoiets dacht ik eerder ook al na wat zoekwerk op internet. Maar hoe krijg ik die gasten in godsnaam zover dat ze uberhaupt een kijkje gaan nemen :confused:

De verkoper zegt ook, het is gewoon garantie mocht er wat zijn, maarja, als niemand gaat zoeken..

Laat je niet zo makkelijk afschepen bij de dealer! Al 3x langs geweest? o_O

Het is hartstikke simpel:
1. Jouw auto maakt een gek geluid.
2. Vergelijkbare auto's maken dat geluid niet.

Zet hem bij de dealer neer, zeg dat je een leenauto wil en geef aan dat ze weer kunnen bellen wanneer jouw Fiesta rijdt zoals alle andere Fiesta's.

TYN zei:
Laat je niet zo makkelijk afschepen bij de dealer! Al 3x langs geweest? o_O

Het is hartstikke simpel:
1. Jouw auto maakt een gek geluid.
2. Vergelijkbare auto's maken dat geluid niet.

Zet hem bij de dealer neer, zeg dat je een leenauto wil en geef aan dat ze weer kunnen bellen wanneer jouw Fiesta rijdt zoals alle andere Fiesta's.

Ja, ik ga volgende keer maar wat meer pushen. Want ik krijg enkel te horen "Ik hoor het niet hoor!" . Dus als een oudere man iets niet hoort is het er niet, en vooral niet even een ander roepen, nee johh. Mijn vriendin hoort het gelukkig wel, al boeit het haar niet zoveel, want het is "maar een auto" en die maken geluidjes. Maarja, dat is een vrouw :)

Maak er eens een filmpje van.
Rijdt mee met de monteur. Misschien hoor jij het wel op dat moment en de monteur niet. Dan kan je hem erop wijzen en weet je ook dat zijn gehoor niet zo goed meer is..

Of ga naar een andere Ford dealer voor een second opinion.

Durashift zei:
Maak er eens een filmpje van.
Rijdt mee met de monteur. Misschien hoor jij het wel op dat moment en de monteur niet. Dan kan je hem erop wijzen en weet je ook dat zijn gehoor niet zo goed meer is..

Of ga naar een andere Ford dealer voor een second opinion.

Ik heb dus meegereden, en steeds als ik    het hoorde en zei "daar is het" zei hij "ik hoor niets raars hoor" , toen dacht ik al, laat maar. Dus ik ga idd wel naar een ander.

Gewoon naar een andere dealer gaan het probleem voorleggen.

Ik had met mijn auto een kleine lekkage, volgens mijn dealer (waar ik garantie had) was een barstje in een beschermkapje van het olie filter blablabla, prima ik naar een andere dealer, krukaskeringen en koppakking lek (dus offerte gevraagd en door gestuurd naar mijn aankoopdealer)
Dus de aankoop dealer kon niets vinden ??? Dus weer naar een andere dealer en ja hoor, hetzelfde verhaal, krukaskeringen en koppakking lek.

Dus kon men er niet meer onderuit.

Even bij een andere dealer laten kijken als objectief advies is zeker aan te raden, dat kan je natuurlijk wel ten alle tijden overleggen met de verkopende dealer.

Als je wel garantie hebt op papier en ze willen niks doen dan kan je het ergens anders laten maken en dan mogen zij de factuur betalen.   

Dit is natuurlijk een oplossing als ze absoluut weigeren, probeer eerst rustig en half smekend "willen jullie echt niet nog een keer luisteren?" de persoon in kwestie voor je te winnen voordat je juridische toestanden gaat beginnen.

Maar wat betreft het vliegwiel, zou ik hier niet nog andere dingen aan merken behalve kraken? Aangezien hij verder normaal rijdt en niet trilt.

Nieuwe auto's en geluiden... herkenbaar probleem dat ze zeggen dat het niet bestaat of niet te horen is.
Zo heb ik eens meerdere maanden erover gedaan om een schokdemper rechtsvoor te laten vervangen die al vanaf het begin bij elke goot, stoepoprit en bepaalde drempels een rare klik maakte. Auto maakte vanaf het begin al dat geluid en ze konden nooit wat vinden en nooit wat horen. Totdat het zelfs te horen was toen we bij hun de parkeerplek op reden, nog 1x een rondje met hun hadden gereden en ze het eindelijk wel hoorden.

Het is trouwens wel zo dat jij als regelmatige bestuurder, geluiden sneller oppikt als een monteur. En je bent er naderhand ook op gefocust als je het weer hoort. Geluid is daarom voor jou meer aanwezig dan voor een buitenstaander.
Ik wil hiermee niet beweren dat je spoken hoort. Het geluid is er wel, maar niet altijd even goed hoorbaar voor iedereen. Soms zijn bepaalde geluiden op de bijrijdersstoel helemaal niet te horen.

Wat bij jou die kraak is, zou ik eerlijk gezegd niet goed weten. zou ik voor moeten mee rijden om het een keer aan te horen (en dan geld hetzelfde trouwens)
Mogelijk iets met koppeling, vliegwiel of simpelweg een motorsteun of zelfs een schroef of slang die niet goed zit en onder belasting ergens tegenaan trilt (omdat het met bepaalde toeren is, is het mogelijk dat het een resonantie is)

Pobresh zei:
Nieuwe auto's en geluiden... herkenbaar probleem dat ze zeggen dat het niet bestaat of niet te horen is.
Zo heb ik eens meerdere maanden erover gedaan om een schokdemper rechtsvoor te laten vervangen die al vanaf het begin bij elke goot, stoepoprit en bepaalde drempels een rare klik maakte. Auto maakte vanaf het begin al dat geluid en ze konden nooit wat vinden en nooit wat horen. Totdat het zelfs te horen was toen we bij hun de parkeerplek op reden, nog 1x een rondje met hun hadden gereden en ze het eindelijk wel hoorden.

Het is trouwens wel zo dat jij als regelmatige bestuurder, geluiden sneller oppikt als een monteur. En je bent er naderhand ook op gefocust als je het weer hoort. Geluid is daarom voor jou meer aanwezig dan voor een buitenstaander.
Ik wil hiermee niet beweren dat je spoken hoort. Het geluid is er wel, maar niet altijd even goed hoorbaar voor iedereen. Soms zijn bepaalde geluiden op de bijrijdersstoel helemaal niet te horen.

Wat bij jou die kraak is, zou ik eerlijk gezegd niet goed weten. zou ik voor moeten mee rijden om het een keer aan te horen (en dan geld hetzelfde trouwens)
Mogelijk iets met koppeling, vliegwiel of simpelweg een motorsteun of zelfs een schroef of slang die niet goed zit en onder belasting ergens tegenaan trilt (omdat het met bepaalde toeren is, is het mogelijk dat het een resonantie is)

Klopt, als ik er naast zit wanneer mijn vriendin rijdt hoor ik het ook veel minder, maar wanneer ik zelf rij word ik er knettergek van. Dus een monteur moet zelf rijden, en dan op de manier waarop het hoorbaar is.. dus dat maakt het allemaal lastiger en dus ook frustrerender voor mij als ik weer bij een dealer sta.

@848Evo86:

In welke omgeving woon je?

Ik ken een echte geluidjes expert, hij werkt bij een garage in het westland...

Carkiller zei:
@848Evo86:

In welke omgeving woon je?

Ik ken een echte geluidjes expert, hij werkt bij een garage in het westland...

Haha, ik kom uit Rotterdam, dus dat is niet al te ver weg. Welke garage is dat?

Carkiller zei:
Ik heb het antwoord gestuurd via een privébericht.

Thnx, zal hem onthouden mocht er niemand uitkomen. Valt me wel op dat het alleen is als ik even gereden heb. Als ik thuis wegrij met koude motor hoor je nooit wat. Pas een paar kilometer verder begint het. Wazige bedoeling.

Terug
Bovenaan