Toerenbegrenzer schadelijk?

848Evo86

Net ingestapt
Hoe zit het nu eigenlijk met een toerenbegrenzer? Deze beschermt toch het blok tegen overtoeren, en de begrenzer een keertje raken is dan dus toch niet schadelijk, behalve dat je je een beetje truttig voelt dat je niet op tijd hebt geschakeld?

Ik hoor namelijk altijd mensen roepen dat je je blok sloopt als je de begrenzer raakt..

Ik heb het in dit geval over een enkele keer aantikken, en dus niet constant er tegen aan lopen hengsten. :)

Toerenbegrenzer is inderdaad om te voorkomen dat je het blok sloopt doordat het te weinig smering krijgt.
Veel mensen schrikken hiervan en zeggen dat het slecht voor de motor is.

In weze niet. maar echt gezond is het niet om je blok constant in hoge toeren te jagen en in de begrenzer. Tis een bescherming, geen spelletje.
Ontsteking kan er naar verloop van tijd aardig door ontregeld raken. En ja het blok slijt meer.

Een keertje de begrenzer aantikken kan gebeuren bij het optrekken naar de snelweg. maar ga het dus niet elke keer doen.

Het is overigens ook nog eens vreselijk onzuinig en je pk en koppel bereik ligt meestal een heel stuk onder het punt waar de begrenzer ingrijpt.
Dus in principe is het alleen meer geluid maken.

Pobresh zei:
Toerenbegrenzer is inderdaad om te voorkomen dat je het blok sloopt doordat het te weinig smering krijgt.
Veel mensen schrikken hiervan en zeggen dat het slecht voor de motor is.

In weze niet. maar echt gezond is het niet om je blok constant in hoge toeren te jagen en in de begrenzer. Tis een bescherming, geen spelletje.
Ontsteking kan er naar verloop van tijd aardig door ontregeld raken. En ja het blok slijt meer.

Een keertje de begrenzer aantikken kan gebeuren bij het optrekken naar de snelweg. maar ga het dus niet elke keer doen.

Het is overigens ook nog eens vreselijk onzuinig en je pk en koppel bereik ligt meestal een heel stuk onder het punt waar de begrenzer ingrijpt.
Dus in principe is het alleen meer geluid maken.

Het is ook redelijk nutteloos omdat het vermogen daar afbouwt, ik bedoel dan ook meer een ongeplande en per ongeluk eenmalig aantikken momentje.

848Evo86 zei:
Het is ook redelijk nutteloos omdat het vermogen daar afbouwt, ik bedoel dan ook meer een ongeplande en per ongeluk eenmalig aantikken momentje.

Ligt eraan wat voor auto je hebt. Bij de sportievere modelletjes (vaak zonder turbo), loopt de kracht keurig tot aan het rode gebied, sterker nog, wil je alles eruit halen halen móet je juist tot het rode gebied doorhalen. En mits je motor goed warm is, kun je dit best regelmatig (heel vaak!) doen. (y)

848Evo86 zei:
Ik hoor namelijk altijd mensen roepen dat je je blok sloopt als je de begrenzer raakt..

Ja, dat zijn van die onzin verhalen. Een motor die op bedrijfstemperatuur is, is het absoluut geen probleem om de toerenbegrenzer (meermaals) aan te tikken. Kijk ook in de handleiding, de ene fabrikant geeft aan dat dit maximum toerental voor 1 minuut onder vollast is en bij de andere fabrikant is het weer anders. Het aantikken van de toerenbegrenzer is bij zo goed als alle auto's niet nodig omdat de ECU zo staat afgeregeld dat het vermogen afvlakt of terugloopt bij de laatste 750~400rpm.

Wat wel slecht is als er te vroeg wordt teruggeschakeld en daarbij het toerental fors wordt overschreden.

Ja dat laatste kun je niet sturen, vroeg terugschakelen en de toerenbegrenzer raken. Dat is slecht. Anders. Ja inderdaad niet doodleuk 100 km rijden tegen de begrenzer aan. Al zijn sommige motoren zo gemaakt dat ie gewoon strak max. toerental draait.

Hoe dan ook extra slijtage, maar niet heel erg om af en toe te doen.

Die toerenbegrenzer is er inderdaad voor de veiligheid. 2 van mijn auto's hebben geen toerenbegrenzer, daar moet ik dus wel mee oppassen

Het is slechter om laag in de toeren te rijden dan de toerenbegrenzer aan te raken. Maar trek m alleen vol door met een warme motor. Want de meeste schade ontstaat bij de koude start

Ik trek met beide MX-5'en m regelmatig door tot aan de toerenbegrenzer en blijft een leuk om te doen. Éen daarvan heeft een turbo en de andere niet. Beide zijn ze het snelst als je net voor de toerenbegrenzer schakelt. Ik heb de toerenbegrenzer op 7400rpm staan terwijl orgineel 7250rpm is. Gewoon om net ff wat extra ruimte te hebben zodat ie niet gelijk begint in te houden als je net 50rpm later schakelt.

Ons autotje heeft ook zijn max vermogen rond de 6200, en de begrenzer zit er 500 voorbij. Ik lette even niet op en woppa, in de begrenzer. Auto is gelukkig wel ingereden nu..

Mijn Giulietta heeft trouwens een vlakke begrenzer. Dat betekent dat hij niet begint te pingelen, maar het toerental constant blijft. Heel apart, want dat heb ik nog nooit eerder gezien.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Mijn Giulietta heeft trouwens een vlakke begrenzer. Dat betekent dat hij niet begint te pingelen, maar het toerental constant blijft. Heel apart, want dat heb ik nog nooit eerder gezien.

Er zijn meerdere soorten toerenbegrenzers. De ouderwetse soort onderbreekt de ontsteking / inspuiting en dat is schadelijk voor de motor. Als je dit wat langer aanhoudt, krijgt de motor klappen van volgas / geen gas en daar breekt de krukas van. Deze soort herken je aan de klappen als je 'in de    toerenbegrenzer duikt'.
Er zijn toerenbegrenzers (diesels hebben van nature zo'n soort begrenzer) waarbij de motor begrensd is op een vriendelijker manier. Een diesel kan je daarom volgas onbelast laten draaien, een meetmethode die een korte tijd voor de apk-roetmeting gebruikt is.

Af en toe de begrenzer aantikken kan geen kwaad, mijn Camry heeft er meer dan 350.000 km mee gehaald. Bovendien, veel rallyrijders met 'natural aspirated engines' gebruiken de begrenzer als schakel-indicatie: "schakelen bij de eerste klap van de begrenzer".
Persoonlijk geef ik voor een schakelindicatie de voorkeur aan een lampje op het dashboard, maar in auto's is dat een zeldzame accessoire.

Ik vind het altijd een kul-verhaal als iemand zegt niet doen bij koude motor maar bij warme motor kan het geen kwaad.
Als het bij koude motor schadelijk is zal het bij een warme motor ook niet bevordelijk zijn voor de levensduur.

Of een keer aantikken kwaad kan, wie zal het zeggen. Gaat je motor dan in plaats van 300.000 km nog 299.000 km mee of zo?

Of het zin heeft hangt van je vermogens- en koppelkromme af. Bij de meeste motoren wil dat zeggen dat het volstrekt nutteloos is omdat de max vaak 1000 rpm lager ligt. dat het een kik geeft is dan weer wat anders.

Bij mijn dagelijkse auto begint de rode streep overigens al bij 6000 rpm. Of er dan een toerenbegenzer opzit? Kan me niet herinneren ooit boven de 4000 rpm te zijn geweest, alle Koppel zit onderin de toeren. Inmiddels al ruim 450.000 op de teller...

Groetjes,
Jan

Janneman zei:
Ik vind het altijd een kul-verhaal als iemand zegt niet doen bij koude motor maar bij warme motor kan het geen kwaad.
Als het bij koude motor schadelijk is zal het bij een warme motor ook niet bevordelijk zijn voor de levensduur.

Groetjes,
Jan

Toch niet zo'n rare gedachte? Als de motor (lees: de olie) warm is heb je betere smering. Dus zeker waarbij je de motor tot het uiterste tergt zoals veel RPM heb je optimale smering nodig.

Ik ga me niet nog een keer wagen aan de redenen dat het beter is je koude rustig en vriendelijk te behandelen ten opzichte van als die warm is. Kun je nog wel vinden op het forum.

Nissan GT-R zei:
Ik ga me niet nog een keer wagen aan de redenen dat het beter is je koude rustig en vriendelijk te behandelen ten opzichte van als die warm is. Kun je nog wel vinden op het forum.

Da's niet het punt. Het punt dat ik maak is dat als de rode streep bij een koude motor zeer slecht is, hoe mensen dan kunnen beweren dat het met warme motor geen kwaad kan.

Ik weet trouwens uit eigen ervaring wat het doet als je een motor continue vol op zijn staart trapt :rolleyes:

Janneman zei:
Bij mijn dagelijkse auto begint de rode streep overigens al bij 6000 rpm. Of er dan een toerenbegenzer opzit? Kan me niet herinneren ooit boven de 4000 rpm te zijn geweest, alle Koppel zit onderin de toeren. Inmiddels al ruim 450.000 op de teller...

Groetjes,
Jan

Dat is dus het fijne bij een auto waar alle trekkracht vlak voor de begrenzer zit, als je dan eens goed door wilt of moet trekken moet je dus constant op je metertje letten of je muziek uitzetten, want anders hoor ik hem ook niet eens.

Janneman zei:
Nissan GT-R zei:

Da's niet het punt. Het punt dat ik maak is dat als de rode streep bij een koude motor zeer slecht is, hoe mensen dan kunnen beweren dat het met warme motor geen kwaad kan.

Ik weet trouwens uit eigen ervaring wat het doet als je een motor continue vol op zijn staart trapt :rolleyes:

Oh ja, nou ja een motor maakt altijd toeren, slijtage is afhankelijk van het aantal toeren dat je draait en het doet net ff wat meer kwaad om dat met een koud blok te doen dan met een warme.
Tuurlijk is hoge toeren draaien altijd minder voor je motor, enige is wel dat je veel meer schade hebt met een koude motor dan met een warme.

En das jammer, kost nogal wat, of je nu een nieuwe auto koopt of niet.

Janneman zei:
Nissan GT-R zei:

Bij normale fabrieksmotoren heeft de fabrikant de versnellingsbak zo gekozen dat je nog voor 'het rood' in de volgende versnelling meer kracht ter beschikking hebt. Bij diesels inderdaad soms al voor de 4500 rpm.

Ga je een motor tunen middels flowen, dan zal je voornamelijk bovenin kracht er bij snoepen.
Maar, bij tunen hoort een run op de rollenbank. Met de uitdraai van die rollenbank kan je berekenen waar het ideale schakelmoment ligt.

Bij een koude motor heb je een hoger olieverbruik en hogere carterdruk vanwege de passing van de zuigers. Deze moeten nog uitzetten naar de juiste maat als ze warm worden.

Als je dus verhoogde carterdruk hebt verslijt bijv een turbo vele malen sneller.    En dan houd ie het geen 30k vol als je met koude motor vol gas geeft

Evenmin als volgas naar huis toe rijden en dan ineens de motor uitzetten. Dat is met name erg slecht voor de turbo. Altijd 5min vantevoren ff rustig aan rijden of ff laten nadraaien tot ie weer afgekoeld is

Janneman zei:

1) smering
2) opwarming van de motor

1:
Waarom het slecht bij een koude motor heeft alles te maken met smering. Zoek de viscositeitsindex van je motorolie maar eens op voor de aardigheid. Hoe goed de motorolie smeert is zeer sterk afhankelijk van de temperatuur. Na een koude winternacht is de motorolie een soort van traag lopende stroop geworden, de smerende werking is in zo'n geval zeer beperkt. Zie ook hier voor meer informatie.   

2:
Sommige aluminium motorblokken kun je letterlijk de vernieling in rijden als je als een racecoureur wegrijdt met een zeer koude motor.
Er vindt dan een zeer snelle opwarming plaats van de motor. Metaal zet uit als het warmer wordt. Echter er zijn onderdelen van verschillende soorten metaal in de motor aanwezig, zoals aluminium (met een grote uitzettingscoëfficiënt), gewoon ijzer (met een kleinere uitzettingscoëfficiënt). Door de snelle opwarming van de motor komen er veel thermische spanningen. Dit leidt al snel tot grote problemen. In het ergste geval een scheurtje in het motorblok...

Dit geldt echter lang niet voor alle motoren, als je een ouderwets blok hebt (geen aluminium igg) die als een tank gebouwd is dan krijg je dat blok waarschijnlijk met geen mogelijkheid stuk. Alleen (extreem) versnelde slijtage...

Ik denk dat zwevende kleppen en onbalans door overschrijding van het maximum toelaatbaar toerental een veel groter probleem zijn dan een toeren begrenzer die ingrijpt. En dan laten ik de thermische en mechanische betasting van de bewegende delen nog maar even buiten beschouwing. De fabrikant doet er niet voor niks een begrenzer in.

Mc1 - zei:
Janneman zei:

1:
Waarom het slecht bij een koude motor heeft alles te maken met smering. Zoek de viscositeitsindex van je motorolie maar eens op voor de aardigheid. Hoe goed de motorolie smeert is zeer sterk afhankelijk van de temperatuur. Na een koude winternacht is de motorolie een soort van traag lopende stroop geworden, de smerende werking is in zo'n geval zeer beperkt. Zie ook hier voor meer informatie.   

Ik weet niet onder welke steen jij vandaan gekropen bent, maar traag lopende stroop is het allang niet meer in koude toestand.
Dat was misschien 40 jaar terug nog zo, met minerale 20W50 olie...

ricardo zei:
Ik denk dat zwevende kleppen en onbalans door overschrijding van het maximum toelaatbaar toerental een veel groter probleem zijn dan een toeren begrenzer die ingrijpt. En dan laten ik de thermische en mechanische betasting van de bewegende delen nog maar even buiten beschouwing. De fabrikant doet er niet voor niks een begrenzer in.

Je kan mij veel vertellen, maar ik geloof nooit dat het drijfwerk het erg prettig vind, om in de toerenbegrenzer te hangen. Aan, uit, aan, uit, aan, uit.
Wat denk je wat een wisselende krachten dat geeft op bv. je versnellingsbak, aandrijfassen en ook gewoon je motorsteunen. Dit is wel iets anders dan gas los en uitrollen op de motor

marcel21674 zei:
ricardo zei:

Je kan mij veel vertellen, maar ik geloof nooit dat het drijfwerk het erg prettig vind, om in de toerenbegrenzer te hangen. Aan, uit, aan, uit, aan, uit.
Wat denk je wat een wisselende krachten dat geeft op bv. je versnellingsbak, aandrijfassen en ook gewoon je motorsteunen. Dit is wel iets anders dan gas los en uitrollen op de motor

Jep, thermische belasting bij een benzinemotor is altijd hoog. De reden dat diesel zoveel beter is, als thermodynamisch en drukproces bezien. Aan diesel kleven een paar uitstootnadelen in de vorm van NOx.
En mechanisch? Leuk om dan het nanananananana effect te hebben, gaat ie inderdaad zoals Marcel zegt goed kapot van door de wisselende krachten op het drijfwerk.
Zwevende kleppen komt echt nog niet voor bij een toerenbegrenzer. Voordat je daar bent praat je over 10.000 of meer toeren.

Kleppen bij een MX-5 beginnen te zweven bij 7600rpm.. komt sneller voor dat je denkt, ik denk dat dit niet de enige auto is die rond deze rpm zwevende kleppen heeft

Terug
Bovenaan