De Fiat Seicento van Bentley Arnage start niet! - Niet door de APK

Bentley Arnage

Net ingestapt
Beste mede forummers,

Ik ben sinds 15 juni in het bezit van een Fiat Seicento 900 uit 1998.
Een heerlijk autootje, ik ben er erg blij mee.

Hij start alleen nu niet en dat is wel problematisch.
Ten eerste omdat ik er nu niet mee kan rijden en ten tweede omdat hij geparkeerd staat in een gebied waar ik moet betalen.:(

Wat is het probleem?:
Op het moment dat ik de auto op het contact zet branden automatisch de lampen. Dat is altijd het geval, aangezien je bij een Seicento de knop van de verlichting altijd in de 'aan-stand' kan laten en er verder niet naar om hoeft te kijken. Ze gaan dus weer uit als je de motor afzet. De lampen branden nu ook dus dat is mooi. De controlelampjes branden ook en de interieurverlichting ook. Mijn lekenhoofd zegt dus dat de accu nu nog werkt.

Op het moment dat ik de sleutel echter verder draai om te starten draait de startmotor niet rond en gebeurt er dus niks. De lampen gaan echter wel uit.

Iemand enig idee wat ik nu moet doen?
Op technisch gebied ben ik echt een leek dus ik hoop dat jullie me verder helpen.
Ik zou al blij zijn als jullie me vertellen hoe ik hem tijdelijk gestart krijg. Aanduwen ofzo?

Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Rick (Bentley Arnage)
 
Ik denk toch de accu, in het begin is er genoeg stroom voor de lampen, maar met de startmotor erbij wordt het teveel. Probeer startkabels...
 
Klinkt als een lege accu. Er is dan nog wel voldoende stroom om de lampen te laten branden, maar niet om de startmotor rond te laten draaien (daar is namelijk heel veel power voor nodig).

Je zou kunnen proberen m aan te duwen, maar een tweede auto ernaast met startkabels is waarschijnlijk sneller en een stuk makkelijker. Hulpauto laten draaien, startkabels erop en proberen de Fiat te starten. Als ie start, rij dan een lekker lang stuk, minstens 20 minuten, om de accu weer op te laden.

Mocht je geen hulpauto en/of startkabels kunnen regelen, werkt aanduwen als volgt: Auto in z'n vrij zetten, handrem eraf (je zou de eerste niet zijn die het vergeet :p ) en duwen tot je een goeie snelheid hebt. Dan snel in de auto springen, in z'n twee zetten en de koppeling langzaam op laten komen. Je moet er ff handigheid in krijgen, maar na een paar keer proberen krijg je hem wel weer gestart. Ook nu weer een stuk rijden om de accu op te laden. Voor het aanduwen geldt overigens ook dat het makkelijker gaat met zn tweeën.

Als de auto met bovenstaande methodes nog niet start is er meer aan de hand dan alleen een lege accu.
 
Ik ben een uurtje geleden even naar de auto gelopen om 'm nog een keer te proberen.
Blijkt dat hij wel gewoon start. Helaas zie ik jullie raad iets te laat en heb ik enkel een kort stukje gereden.

Hij starte dus wel, echter met een zeurderig geluid op het moment dat de motor aanslaat.
Het is hier nu donker dus ik ga morgen weer kijken. Mocht de auto dan niet starten, gebruik ik jullie tips.
Als hij wel strart, maar een gek geluid geeft, ga ik er even mee langs de garage.

Allemaal bedankt voor jullie tips tot zover.

1 vraagje nog?
Kan het nu nog steeds een lege accu betreft nu ik de auto wel gestart krijg?
Mijn schoonvader had het over een startmotor die even vastzit.
Of is het gewoon een probleem wat zich voordoet nu het kouder wordt?
 
lege/defecte accu
Even overstarten om bij de accuboer te komen en dat blok lood te wisselen voor een verse :)
Als je slim bent zet je er tijdens het draaien nog even een multimeter op om de dynamo te controleren, c.a. 14v moet er dan op de polen staan.
Mocht dat niet zo zijn hoef je niet direct naar de accuboer te rijden, maar word het tijd om het laadcircuit even goed na te lopen. Maar meestal brand er dan een lampje tijdens het rijden (hoeft niet)
 
Even een update.
Sinds de onfortuinlijke zondag start de Seicento eigenlijk steeds netjes. In het begin met een wat vreemd bijgeluid, maar nu weer als vanouds. Ik ben er nog mee langs de garage gegaan die een accutest heeft uitgevoerd. De uitkomst: OK + Laden.

Met andere woorden. De accu doet wat 'ie moet doen, alleen moest worden bijgeladen. Ik heb daarna een flinke 3 kwartier gereden en hoop dat het allemaal in orde is nu. De monteur vertelde me dat ik 'm ook aan de druppellader kon hangen, want in sommige gevallen is het zo dat de accu zo ver leeg is dat de dynamo hem niet meer op spanning krijgt. Alleen heb ik, je raad het al, geen druppellader.
Ik hoop dus maar gewoon dat de flinke rit voldoende was.

Tevens vraag ik me af wat het probleem nu echt is geweest. Toch de accu (die nog oke is) of toch wat anders?
 
Je accu is dus goed, is je Dynamo ook nog goed genoeg om je motor van de benodigde energie te voorzien plus extra verbruikers?
 
Is het niet de startmotor? Als die niet goed werkt dan kan hij ook deze problemen geven. Als hij weer een keer niet wil starten even met een rubber/kunststof hamer een paar tikjes op de startmotor geven en het dan nog een keer proberen.
 
golfdiesel zei:
Is het niet de startmotor? Als die niet goed werkt dan kan hij ook deze problemen geven. Als hij weer een keer niet wil starten even met een rubber/kunststof hamer een paar tikjes op de startmotor geven en het dan nog een keer proberen.

Nou, daar zit ik ook een beetje aan te denken. Vooral gezien de opmerking van mijn schoonvader en het vreemde bijgeluid dat de auto, de eerste paar keer nadat hij niet starte, liet horen.
 
Denk ook dat de koolborstels van de startmotor op hun einde zijn..    toch het beste te testen met de 'hamer' klap als ie het weer niet eens doet.
 
Duidelijk, daar kan ik wat mee!(y)

Iemand toevallig op de hoogte van de plaats van de startmotor?
Heb al even gezocht, maar kon 'm niet zo snel vinden als automobiele leek. Het instructieboekje heeft het er ook niet over.
 
Beneden in de motorruimte. Meestal geeft die een hens aan de krukas, zoek naar iets wat lijkt op de dynamo maar dan veel dieper.
 
Zo ziet ie er in gedemonteerde toestand uit.

36997_dpautoonderdelen_Startmotor%20(2).JPG


Wellicht dat je even onder de bumper moet kruipen om hem eerder te zien dan van bovenaf.

Gezien de ruimte onder de kap (het ontbreken van..) moet ie rechtsonder (als je voor de auto staat) onderaan het blok zitten.
Op links zit de distributie en dat zit toch aardig dicht tegen de binnenwielkast aan..
 
Aah dank je wel, Durashift! Dat is fijne informatie!(y)
Het helpt een hoop dat ik nu weet waar ik op moet tikken als hij weer eens niet start.

Ik begin er nu lol in te krijgen. Autoliefhebber was ik altijd al, maar van het technische aspect had ik nooit veel kaas gegeten. Ik weet wel hoe het ongeveer allemaal werkt, maar het repareren of vervangen van onderdelen durfde ik nooit echt aan. Als ik zeg dat ik, sinds ik deze auto heb, pas voor het eerst olie heb gepeild zegt het denk ik wel genoeg.:rolleyes: Maar met een auto met een dergelijk lage waarde ontkom je er praktisch niet aan om toch de stoute schoenen aan te trekken en dingen zelf te gaan doen. Elk bezoekje aan de garage resulteert in een rekening die een flink percentage is van de waarde van de auto. Ik heb nu ruitenwisservloeistof bijgevuld en ik haal deze week even wat 10W40 olie op (Ja, je moet ergens beginnen he:D). Het oliepeil begint nu toch wel wat dichterbij het minimum te komen. Maar een beetje olieverbruik is natuurlijk niet gek voor een 17 jaar oude Seicento die de 2 ton al is gepasseerd.

Even een vraagje tussendoor:
Komende februari moet mijn Seicento weer APK gekeurd zijn.
Nu merk ik dat wanneer je de auto binnen 2 maanden vóór de vervaldatum laat keuren dezelfde APK-datum gehandhaafd blijft. En op het moment dat de auto is afgekeurd, je er eigenlijk niet meer mee mag rijden.

Aangezien mijn autootje financieel weinig waard is en reparaties dus snel de waarde overstijgen, zou ik graag zelf willen proberen om zoveel mogelijk afkeurpunten aan te pakken en ik heb hier dus wat tijd voor nodig.
Nu vroeg ik me af of het gebruikelijk is om een soort pre-APK-keuring te laten te doen binnen 2 maanden voor de vervaldatum. Dus een APK-keuring waarbij de auto op APK-punten wordt gecheckt en wordt goedgekeurd als hij door de APK komt en niet wordt afgekeurd als hij niet door de APK komt. Op die manier kan ik nog 2 maanden met de eventuele afkeurpunten bezig en tevens met de auto blijven rijden.

Is zoiets gebruikelijk of is er en andere manier om dit handig aan te pakken?

Iedereen bedankt trouwens voor de hulp tot zover!(y)
 
Ja, dat is best gebruikelijk. APK voorkeuren. Heb ik ook met mijn AX gedaan. Kon gewoon bij de dealer voor 2 tientjes (die natuurlijk graag de zaken op orde brengt).. Kreeg een eerlijk advies en voelde mij niks opgedrongen.

Ik zou inderdaad een APK voorkeuring inplannen. Geef dit duidelijk aan bij de garage. Mocht e.e.a meevallen en zij het voor je kunnen maken tegen relatief weinig geld.. dan direct laten doen zou ik zeggen.

Bedenk wel dat indien er best wat APK herstelpunten naar voren komen en jij dit zelf hersteld, de garage waar je bent wezen voorkeuren opnieuw een volledige APK keuring zal moeten doen om je auto een jaar verder te helpen. APK is immers een moment opname.. en als er een week of 6 tussen zit.. kán er wat gewijzigd zijn ten nadele. Op zich kost deze manier van APK voorbereiden je dus iets extra geld, los van de eventuele reparatiekosten.
 
Bentley Arnage zei:
Even een vraagje tussendoor:
Komende februari moet mijn Seicento weer APK gekeurd zijn.
Nu merk ik dat wanneer je de auto binnen 2 maanden vóór de vervaldatum laat keuren dezelfde APK-datum gehandhaafd blijft. En op het moment dat de auto is afgekeurd, je er eigenlijk niet meer mee mag rijden.

Aangezien mijn autootje financieel weinig waard is en reparaties dus snel de waarde overstijgen, zou ik graag zelf willen proberen om zoveel mogelijk afkeurpunten aan te pakken en ik heb hier dus wat tijd voor nodig.
Nu vroeg ik me af of het gebruikelijk is om een soort pre-APK-keuring te laten te doen binnen 2 maanden voor de vervaldatum. Dus een APK-keuring waarbij de auto op APK-punten wordt gecheckt en wordt goedgekeurd als hij door de APK komt en niet wordt afgekeurd als hij niet door de APK komt. Op die manier kan ik nog 2 maanden met de eventuele afkeurpunten bezig en tevens met de auto blijven rijden.

Voorkeuren kan ten alle tijden. Alleen wel een garagist zoeken die de boel niet afmeld of gewoon alleen keuringen doet zonder dat ze rdw erkend zijn (mogen dus niet afmelden, alleen voorkeuringen) Anders kan (als je meer dan 2 maanden voor de vervaldatum bent) de datum worden teruggezet.

Soms wel handig als je niet in de winter naar de keurder wil met je geliefde hobby-oltimer zegmaar.
In dit geval is dat niet van toepassing, maar als je zelf reparaties wilt uitvoeren en je hebt alleen een oprit is het ook wel prettiger als je niet in de kou hoeft te sleutelen (al valt dat tot nu toe wel mee)

Als je op tijd keurt en de auto word afgekeurd, mag je er nog gewoon mee blijven rijden tot de apk vervaldatum.
Meeste keurders melden de auto niet af, maar als het wel gebeurt blijft de originele apk vervaldatum wel gewoon staan. (had het zelf ook dit jaar)

Echter. ga je deze datum voorbij staat de auto direct als afgekeurd in de boeken. Even naar de garage rijden kan nog, maar niet te veel rond blijven rijden. Tevens heb je dan zeer grote kans op boete vanuit de rdw.

Let wel, de meeste voorkeuringen hebben de voorwaarde dat je bij afkeur binnen 2 weken terug komt voor herkeuring omdat ze anders extra kosten vragen.
Soms mag je de helft van het bedrag afrekenen, soms het gehele bedrag en soms is voorkeuren gratis. Maar meestal geld die voorwaarde voor alle 3.
 
Bentley Arnage zei:
Hij starte dus wel, echter met een zeurderig geluid op het moment dat de motor aanslaat.
Het is hier nu donker dus ik ga morgen weer kijken. Mocht de auto dan niet starten, gebruik ik jullie tips.
Als hij wel strart, maar een gek geluid geeft, ga ik er even mee langs de garage.

Jouw startmotor is gewoon gaar. Tijdens het starten wordt er een zwaar relais op de startmotor ingeschakeld:

Startmotor2.jpg


De startmotor begint te draaien en de bendix wordt naar buiten geknald. Deze grijpt aan op een buitenvertanding van het vliegwiel en de motor begint mee te draaien. Zodra de benzinemotor aanslaat, hoort de bendix van het vliegwiel afgedrukt te worden. Het lijkt er op dat er iets niet goed gaat in de aansturing van die bendix. Startmotor zit altijd op het vliegwiel, tussen de motor en de versnellingsbak. Bij een cinquencento is dat 99% zeker aan de achterzijde, links van het blok. Voor de goede orde, links en rechts in de motorruimte zijn altijd in de rijrichting gezien. De beste foto die ik kan vinden is van een Panda met een vergelijkbaar blok, maar zonder cilinderkop:

sm0MlsAh.jpg


De startmotor zie je hier midden op de foto. De bovenste bus op de startmotor is dus dat startrelais. De klap met de hamer hierop wil de boel nog wel eens los laten schieten. Dat is geen probleemoplossing, alleen probleemanalyse.
 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg S. Velthuis! (y) Ik hecht altijd veel waarde aan jouw technische verhalen in andere topics dus ben blij met jouw bevestiging.

Sinds die eerste zondag heeft het probleem zich gelukkig niet weer voorgedaan. Desondanks zit ik zit er toch over te twijfelen om de startmotor preventief te vervangen, desnoods voor een gereviseerde. Je zult altijd zien dat wanneer de auto nog eens niet start, dit altijd op een moment is dat je geen tijd hebt om te 'hameren'.

Komende dinsdag, de 22e, gaat de auto trouwens voor de APK-voorkeuring. Toch wel spannend hoor. :LOL:
 
Nou, de Seincento heeft vandaag de APK-voorkeuring ondergaan.
Helaas is hij niet goedgekeurd. Ik heb nog tot februari 2016 om de volgende punten op te lossen:

- Gordels links en rechts achter zijn niet gangbaar. Ze rollen niet op en uit doordat de vorige eigenaar vermoedelijk de achterbak vol zand had en het gordelmechanisme vrij toegankelijk is. Dit zit dus ook onder het zand en werkt niet. (Wist ik al). De klikker aan de linkerkant (achter) waar je de gordel inklikt werkt ook niet.
-    Achterklep gaat niet open (Wist ik). Een Seicento heeft bij de bestuurdersstoel een een 'knopje' waar je aan trekt om de kofferklep te ontgrendelen. Door mijn eigen stommiteit heb ik hier 2 keer aangetrokken en is het touw wat het knopje met het slot verbindt gebroken.
- Remleiding moet getectyleerd worden. (Wist ik niet)

Adviespunten:
- 1 band tegen het minimum
- Speling op de stuurkogel

Al met al nog wel wat werk dus. Het tectyleren is niet zo'n grote kostenpost. Dit zal ik wel moeten laten doen aangezien ik geen brug heb en niet graag op straat onder de auto klooi.
De gordels en de achterklep zijn lastiger op te lossen. De garage durfde ook nog geen prijsindicatie te geven voor alle werkzaamheden. Dus ik vind het lastig in te schatten wat ik hiermee moet. Ik zit te denken aan tweedehands achtergordels en klikker. Iemand kennis van een sloperij in Twente die gespecialiseerd is in Fiats en tevens voor een lekker prijsje monteert? Of heeft iemand misschien andere interessante tips?

Edit: Gunstig, ik heb al iets gevonden:
https://www.geuzendam.nl/

Edit 2: Als ik de achtergordels verwijder, en tevens de achterbank, komt de auto dan wel door de APK. Zonder achterbank, geen gordelverplichting lijkt mij. Of moet de auto dan tevens worden hergekeurd tot een tweezitter? Wie zit er voldoende in de materie om mijn vraag te beantwoorden?
 
Auto moet aantal gordels hebben wat gelijk is aan het aantal zitplaatsen.

Setje 2e hands gordels en gordelklikkers er in, moet makkelijk en goedkoop te vinden zijn op de sloop en met een doppenset redelijk goed zelf te doen.

Achterklephendel is wat meer werk, officieel moet die trouwens alleen van buiten opengemaakt kunnen worden, meestal met sleutel of drukknop. Daar heeft zo'n kabeltje normaal gezien geen invloed op. In elk geval, dat is op zich ook nog wel te doen.

Remleiding tectyleren: weet je toevallig waar? Heb wel eens gehad dat ze alsnog een paar extra plekken vonden terwijl ik er al een paar had bijgewerkt.

Prijsindicatie als je het zelf gaat doen, eventueel met hulp: 50 a 100 euro? Meer hoeft dat echt niet te kosten.

Betreft die band en stuurkogel: ik ga er van uit bij hetzelfde wiel? Stuurkogel zou ik wel binnen korte tijd vervangen, bandje uiteraard ook, maar als je alleen de band vervangt heb je na enige tijd hetzelfde probleem. banden trouwens altijd per 2 vervangen en zeker in de winter de nieuwste banden aan de achterkant. (oke oke, het is nu niet echt winter natuurlijk :p)
 
Al met al geen lijstje om van te schrikken. Gordels moeten voor een appel en een ei te krijgen zijn. Even een zoeker plaatsen op onderdelenzoeker.nl en onderdelenlijn.nl. Zelf ophalen is zo 1996. Je krijgt prijsopgaves in de mailbox en/of per telefoon en je kiest de goedkoopste/eerste/dichtsbijzijnde, wat je wil. Is de band tegen het minimum dezelfde die ook aan de stuurkogel met speling zit? Zo ja, zou ik die beide ook even meepakken. Je hebt geen volwaardig reservewiel? Anders zou je die even kunnen wisselen. Een band tegen het minimum is voor nood prima.
 
Pobresh zei:
Auto moet aantal gordels hebben wat gelijk is aan het aantal zitplaatsen.

Als je reageert geef dan wel de goede info.
Als de achterbank weg is, wordt dit niet meer gezien als een zit plaats.
En wordt de auto met die gordels gewoon goed gekeurd. Aantal zitplaatsen staat niet eens in het raadpleeg scherm.

Krijg je de achterklep ook niet met de sleutel open?
 
pakkingharry zei:
Pobresh zei:
Auto moet aantal gordels hebben wat gelijk is aan het aantal zitplaatsen.

Als je reageert geef dan wel de goede info.

Mijn zinnetje klopt wel, alleen mist er nog een stukje info ;)
Aantal zitplaatsen staat op het kenteken vermeld. Klopt niet altijd (bij mijn kenteken staat er zelfs 0)

Maar je hebt wel gelijk. Achterbank verwijderen (en de gordels ervoor) mag voor apk. Maar er zijn wel eens over-ijverige keurmeesters die dit afkeuren omdat het aantal zitplaatsen gelijk zou moeten zijn aan wat er op het kenteken staat (hoe moet ik dan daar komen met mijn auto :p)

Mocht een keurder daarop afkeuren, kun je altijd in bezwaar gaan. Kans is groot dat je dat wint, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Heb het liefst ook gewoon werkende gordels achterin, mocht je ooit eens iemand mee nemen...
 
Pobresh zei:
Remleiding tectyleren: weet je toevallig waar? Heb wel eens gehad dat ze alsnog een paar extra plekken vonden terwijl ik er al een paar had bijgewerkt.

Nee, geen idee. Dat is er niet bij verteld.

Pobresh zei:
Betreft die band en stuurkogel: ik ga er van uit bij hetzelfde wiel? Stuurkogel zou ik wel binnen korte tijd vervangen, bandje uiteraard ook, maar als je alleen de band vervangt heb je na enige tijd hetzelfde probleem.
S. Velthuis zei:
Is de band tegen het minimum dezelfde die ook aan de stuurkogel met speling zit? Zo ja, zou ik die beide ook even meepakken.

Dat durf ik niet te zeggen. Dat vroeg ik de garagehouder nog wel, maar hij wist niet meer aan welke kant het probleem zich voordeed. Op 'mijn' lijstje staat trouwens het woord 'kogel'. Dat heb ik ingevuld als stuurkogel, maar zou dit ook een fuseekogel kunnen zijn? Op internet kan ik niet vinden of deze onderdelen hetzelfde zijn.

Jullie merken wel, de garagehouder heeft vaktaal gebruikt. Achteraf gezien had ik iets meer uitleg moeten vragen.:rolleyes:

S. Velthuis zei:
Gordels moeten voor een appel en een ei te krijgen zijn. Even een zoeker plaatsen op onderdelenzoeker.nl en onderdelenlijn.nl. Zelf ophalen is zo 1996. Je krijgt prijsopgaves in de mailbox en/of per telefoon en je kiest de goedkoopste/eerste/dichtsbijzijnde, wat je wil.

Duidelijke info, daar kan ik wat mee.(y)

S. Velthuis zei:
Je hebt geen volwaardig reservewiel? Anders zou je die even kunnen wisselen. Een band tegen het minimum is voor nood prima.

Op zich een goed idee, ware het niet dat ik liever niet op een reservebandje van 17 jaar oud wil rijden. Dan liever echt gewoon nieuwe, kost meer, maar op veiligheid bespaar ik liever niet.;)

Pakkingharry zei:
Als je reageert geef dan wel de goede info.
Als de achterbank weg is, wordt dit niet meer gezien als een zit plaats.
En wordt de auto met die gordels gewoon goed gekeurd. Aantal zitplaatsen staat niet eens in het raadpleeg scherm.

Ik heb bij de RDW de vraag gesteld over de APK-regels omtrent het verwijderen van de achterbank en gordels.
Ik zal het antwoord hier ook plaatsen.

Persoonlijk neig ik wel naar deze oplossing. De achterbank gebruik ik niet, omdat 1 van de vorige eigenaren heeft besloten om 2 geluidsboxen op de vloer vóór de achterbank te plaatsen. Dus die achterbank zal ik niet missen, omdat je er toch niet fatsoenlijk kan zitten.

Pakkingharry zei:
Krijg je de achterklep ook niet met de sleutel open?

Nee, ook niet meer. Dit is ook gelijk begonnen op het moment dat ik per ongeluk 2 keer aan het hendeltje bij de bestuurdersstoel trok. Ik hoop hierin de oplossing te vinden.


Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik vind het echt leuk om te proberen om de auto tegen zo weinig mogelijk kosten veilig op de weg te houden.
 
- Neem een compressor, rol die gordels geheel uit en blaas het oprolmechanisme eens goed schoon.
Waarschijnlijk is dat probleem dan al opgelost, ik moet het elk jaar ook doen om een frisse apk te scoren.:)
- Stuurkogel is tientjeswerk bij Brezan of internetaanbieders, daarna even uitlijnen is wel aan te bevelen.
- Als de achterklep van buitenaf met een sleutel of knop te openen is hoeft de rest van dat mechanisme niet te werken, anders even met een waslijnkabeltje o.i.d. een noodreparatie maken.
- Slechte bandjes gewoon direct vervangen, is niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van een ander.
- Remleiding mag oppervlakteroest vertonen, maar geen roestputjes. Tectileren is geen reparatie maar bescherming, dat kan alleen als advies gegeven worden en niet als een apk reparatiepunt aangemerkt worden.
 
Bentley Arnage zei:
Dat durf ik niet te zeggen. Dat vroeg ik de garagehouder nog wel, maar hij wist niet meer aan welke kant het probleem zich voordeed. Op 'mijn' lijstje staat trouwens het woord 'kogel'. Dat heb ik ingevuld als stuurkogel, maar zou dit ook een fuseekogel kunnen zijn? Op internet kan ik niet vinden of deze onderdelen hetzelfde zijn.

Jullie merken wel, de garagehouder heeft vaktaal gebruikt. Achteraf gezien had ik iets meer uitleg moeten vragen.:rolleyes:

Nee, dat zijn twee verschillende onderdelen, al doen ze ongeveer hetzelfde, zitten ze vlak bij elkaar en zijn ze ongeveer even duur om te vervangen. De voorwielen zijn bevestigd aan stalen behuizingen met daarin de wiellagers. Deze behuizingen heten de fusees en deze moeten kunnen meebewegen met het inveren en kunnen verdraaien om te sturen. Om die bewegingen mogelijk te maken zitten de fusees aan de wieldraagarmen vast met een kogelgewricht. Dit zijn de roemruchte fuseekogels. Die dingen doen dus hetzelfde als een heupgewricht. Om te kunnen sturen zijn aan de voor- of achterzijde van de fusees de zogenaamde stuurstangen bevestigd. Als je stuurt, duwen die stangen de fusees in de juiste richting. Ook die verbinding moet dus flexibel zijn, ook daar zit een kogelgewricht. Maar dat is dan een stuurkogel. Vandaar mijn vraag (en al eerder van Pobresh, had ik overheen gelezen, excuus) of de versleten band op dezelfde plek zit als de versleten kogel. Een versleten stuurkogel zorgt voor een wat minder goed uitgelijnd wiel, met extra slijtage tot gevolg. Een nieuwe band lost het probleem dan niet op. Als het reservebandje inderdaad al 17 jaar oud is, zou ik die trouwens mooi laten voor wat die is. Ik weet niet of het financieel uit kan, maar als je gewoon 155 70 r13 bandjes oid hebt (en die zijn niet heel prijzig) kun je overwegen om twee nieuwe bandjes op de auto te zetten en de minder versleten band van die as als reservewiel in te zetten.

edit: hier een plaatje van een andere auto, idee is verder hetzelfde:

25gazx1.jpg


Rechts zie je de remschijf, het roestige blok waar die aan vast zit is het fusee. Die is op zijn beurt met de draagarm aan de auto bevestigd. De draagarm is dat zwarte stuk staal met die roestkleurige streep aan de onderkant. De fuseekogel tussen draagarm en fusee is net te zien. De kogel niet, daar zit een rubberen hoesje om heen. De stuurstang is de stang onder de rood/blauwe streep. De stuurkogel is duidelijk te zien onder het einde van de blauwe streep, ook weer ingepakt in een rubberen balgje ter bescherming.
 
En ik zou trouwens gewoon de gordels even vervangen. Bovendien weet ik niet of je een deelbare achterbank hebt? Wij hadden dat in de Uno wel in de tijd dat we nog met z'n tweeën waren. Die gordels zaten altijd dicht, om in geval van een aanrijding meer kans te hebben dat de spullen in de achterbak op de plek bleven...
 
Muddy Bandit zei:
- Als de achterklep van buitenaf met een sleutel of knop te openen is hoeft de rest van dat mechanisme niet te werken, anders even met een waslijnkabeltje o.i.d. een noodreparatie maken.

Inderdaad. Ik meen me trouwens heel vaag van de Uno te herinneren dat dat slot ook van binnenuit in de kofferbak te openen was, door een pal om te zetten. Heeft de Seiz niet (ook) zoiets?
 
Je kunt denk ik beter een remkabeltje van een fiets nemen, denk dat die wel lang genoeg is voor de applicatie. Dat is 3 euro of minder bij de fietsenmaker.
 
Beste mede-autoliefhebbers,

Sorry voor het wat late reageren, de kerst zorgde ervoor dat ik me met wat andere dingen moest bezighouden.;)
Ik dank jullie allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik heb hier heel veel aan.

Na de jaarwisseling ga ik er eens lekker mee bezig en heb ik nog anderhalve maand om één en ander te fixen.
Inmiddels heb ik wel een reactie van de RDW die meldt dat de auto gewoon door de APK komt als ik de achterbank én de gordels verwijder.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Tips blijven gewoon altijd welkom!
 
Even een update.
Ik ben afgelopen zondag met de auto bezig geweest. Het openen van de achterklep is me niet gelukt. Ik heb de auto deels uit elkaar geschroefd en heb het kabeltje (dat ervoor zorgt dat de achterklep vanaf de bestuurdersstoel geopend kan worden) naar het achterklepslot wel gevonden. Ik kon er helaas niet goed bij zonder de bestuurdersstoel te verwijderen en dat heb ik dan ook niet gedaan. Aan de kofferbakkant zag ik geen breuk van het kabeltje. Dit probleem kan ik zonder hulp dus niet oplossen. Ben er al met al een goed uur mee bezig geweest.

De moeren van de achtergordels kreeg ik na veel kracht zetten ook niet los. Daar zal dus wat WD40 aan te pas moeten komen.

De stuurkogel en de nieuwe band begin ik zelf niet aan. Als ik al zie hoe die simpele puntjes hierboven me vergingen, dan durf ik het niet aan om wielen en stuurkogels te gaan verwijderen. Dat komt de veiligheid niet ten goede.:rolleyes: Dit zal ik dus moeten uitbesteden.

Daarbij komt er nog eens bij dat de startmotor ook vervangen zal moeten worden, aangezien het startprobleem steeds frequenter voorkomt en de auto dus niet volledig te vertrouwen is.

Het streven om de zaken zelf op te lossen was dus leuk, maar het gaat niet helemaal zo goed als ik verwacht had. Ik heb nu dus 2 keuzes:
1. De auto naar de garage brengen en afwachten wat de kosten worden.
2. Voor 500 euro een andere wagen aanschaffen met nieuwe APK. Op die manier kan ik weer een jaar rijden zonder hopelijk te grote investeringen. Het startprobleem van mijn Seicento komt zoals gezegd ook weer voor. Om er een goede en betrouwbare auto van te maken zal er dus ook een nieuwe startmotor in moeten voor 86 euro excl. montage.
Ik weet dat de regel bij auto's is. Niet inruilen voor een andere auto van lage waarde als je dat geld wat je erop toelegt ook in onderhoud aan je huidige auto kunt steken. Je weet dan immers wat je hebt en je verbetert er je goede basis mee. Maar mijn gevoel zegt dat dat in deze klasse niet helemaal zo werkt. Ik heb de Seicento    voor 500 euro gekocht met het idee dat het mooi zou zijn als hij de volgende APK haalt. Ik twijfel dus of het gerechtvaardigd is om investeringen te doen of dat het weggooien en nieuwe halen een beter idee is.

Dus wat is wijsheid?
 
Veel bijzonders haal je niet met een budget van 500 euro. Als deze reparaties eenzelfde bedrag kosten zou ik absoluut voor de reparaties gaan. Startprobleem (laten) oplossen en goedkoop nog een jaartje doorrijden met de Seicento. Het is zuinig, je zit warm en het kost nauwelijks iets in benzine en wegenbelasting.

Met 500 euro moet je enorm uitkijken of je niet de ellende van iemand anders op je hals laat. Veelal vind je in deze prijsklasse auto's die eigenaren hebben gehad die niks hebben gedaan aan onderhoud en die je dus opzadelen met nog meer kosten.

Als je toch iets nieuws (ouds) zoekt probeer dan een Hyundai Excel te vinden. Mijn ervaring met de Hyundai Getz (niet voor jouw budget te vinden) zijn erg goed. Het blok dat in de Getz ligt is een doorontwikkeling van het blok dat in de Excel ligt. Supersterk en niet kapot te krijgen!
 
Ik denk dat je de stoel eruit moet halen en dan doorgaan. Zelfs al is het leren voor je. Als je er een dag aan hebt besteed en dan echt werkelijk alles hebt geprobeerd wat je kon doen voordat je een nieuw slot besteld. Dan mag je opgeven.
Ook voor de gordels geldt dit, koop dan eerst een spuitbus met lucht, rol ze uit, spuit ze schoon en controleer de werking. Daarna kun je lekker met WD-40 en een steeds groter wordende hefboom, proberen ze los te krijgen.

Nee maar zonder gekheid, een uurtje sleutelen is zoveel werk niet, stuurkogel vervangen is werkelijk waar heel simpel, en de wielen ook, als je in de buurt van Eindhoven woont dan wil ik je daar best over een paar weken bij helpen. (eerst tentamens)
Bedenk wel dat de auto dan eigenlijk de lucht in moet. Dus heb je sowieso al minimaal een zelfdoegarage nodig waarna ik het uitlijnen aan een prof zou overlaten.

Startmotor kan ik begrijpen, maar zal vast niet meer dan 100, 150 euro gaan kosten bij een garage.

Ik snap best dat dit nu heel eng lijkt zeker als je het nog nooit hebt gedaan, maar je weet wat er moet gebeuren voor de APK, dat is een investering van maximaal 200 euro. Dan rijdt je weer een jaar. Dat is nog altijd minder dan een nieuwe auto kopen van 500. Dus voor nu. zou ik zeggen, spendeer er eens wat meer tijd aan, trek een weekend uit voor je slot en veiligheidsriemen. Kijk eens naar Wheeler Dealers, Ed heeft ook eens een paar keer een stuurkogel vervangen.
En anders, een stuurkogel vervangen is niet heel veel werk voor een garage, een startmotor is iets meer werk. Maar het zal niet meer dan 250 kosten en dan heeft ie weer een nieuwe APK.
 
Zo, wat een late reactie van mij weer.
Excuus daarvoor.

Vanwege drukte heb ik geen gelegenheid meer gehad om de auto zelf onder handen te nemen.
Ik heb 'm dus toch maar naar de garage gebracht. En er zit gelukkig weer APK op tot februari 2017!:D

Het volgende is gebeurd:
- Tectyleren van delen van de remleidingen
- Van de 2 kapotte gordels hebben ze er 1 kunnen repareren, eentje is weggehaald en vervangen door een heupgordeltje. Prima, want ik gebruik de achterbank toch niet.
- Het slot in de achterklep hebben ze ook weten te repareren.
- Tevens zijn de kosten voor de APK er nog bij gekomen, en een uurtarief voor 2 uur werk. Al met al een rekening gekregen met een schappelijke bedrag. Een bedrag waarvan ik zeker geen andere wagen had kunnen aanschaffen.

Adviespunten:
- Speling op de stuurkogel
- 1 band met een profieldiepte tussen de 1,6 en 2,5 mm. Hier komt dus binnenkort een ander bandje op. Heb al een adresje gevonden met tweedehands bandjes met een minimum van 5 mm profieldiepte. Kost ongeveer 30 euro incl. montage in mijn maat.

Het startprobleem is nog niet opgelost. Das mijn eigen schuld. Ik heb dit namelijk pas besproken met de garage op het moment dat ik de auto bracht. Dat komt dus nog een keer. Heb eventueel een collega gevonden die 'm er ook voor me in wil zetten als ik de startmotor aanlever.

To do list:
- Andere band
- Nieuwe startmotor

Al met al ben ik dus weer helemaal blij. Ik kan weer een jaartje rijden! :D
Bedankt allemaal voor de adviezen en de hulp!(y)
 
Terug
Bovenaan