Ford Fiesta Inrijden

848Evo86

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort een nieuwe Fiesta 1.0 met 80pk. Nu ben ik een beetje bezig geweest met het inrijden van de auto, waarbij sowieso de eerste 1000 km rustig aan zijn geweest door rustig op te trekken en nooit meer dan 4000/4500rpm geweest als hij warm was. Nu rond de 1500km een paar keer 'vol' gas gegeven tot 6200rpm en meteen weer laten afzakken. (Dat is dus in zijn 2 of 3 van 3000-6200 vol doortrekken, 6200 is het schakelindicatortje)
Nu staat er in het boekje ook, de eerste 1500 rustig aan, maar verder eigenlijk niets.

Ik heb een aantal jaar terug een nieuwe motor gekocht, waarbij je exact 1000km tot 6000rpm mocht, daarna tot 2500km met 7000rpm, en dan ook weer bij 1000km een oliewissel. Nu vraag ik me af waarom er ten eerste bij auto's geen 1000km beurt (meer) is, en er alleen staat 'doe rustig aan'.
Het lijkt me dat rond de 1500km een enkele keer vol gas weinig kwaad moet kunnen dan, zolang het blok warm is? Ik word er namelijk een beetje gek van, van alle verschillende verhalen over het inrijden, de een doet het 500km rustig en dan vol gas, de ander 3000km rustig.. wat is het nou!? :eek:

Groetjes!
 
Daar is geen consensus over. Ik zou 1000 - 2000km aanhouden, maar ik maak sowieso niet zo heel vaak meer dan 4000 toeren.
Anekdote:
Ik kreeg afgelopen voorjaar een Fiat 500 mee als huurauto. Deze had slechts 7 mijl gereden. Na een goede 400 mijl heb ik af en toe met een warme motor wel redelijk wat toeren gemaakt, mede omdat deze FIRE-motor het bij heuvels al snel moeilijk kreeg. Tja, om nou om te gaan rijden 'want ik heb een nieuwe auto', vond ik ook wat ver gaan. Liever heb ik echter een auto die reeds goed en wel ingereden is.
 
Ja, inderdaad, te voorzichtig is ook niks. Ik kom gewoonlijk ook niet boven de 4000 toeren (rode gebied begint bij 6500). Maar ik kan me niet voorstellen dat je met een enkele keer vol gas (lees 2 keer ofzo) het hele inrijproces hebt gesloopt.
 
ik heb een nieuwe kop laten monteren op me auto.

en de garage zei planken jonge. maar ik heb 1000 km rustig gereden en bijna geen gaf gegeven.

bij 1500km eens effe gas gegeven. en boven de 3.000 toeren gereden.


maar omdat het geen HIGH PERFORMANCE motor is, is het niet echt nodig voor een inspectie.


als je nu een M3 of ST had gekocht, verwachten de fabrikanten dat je jezelf niet inkonhouden voor 1.500km en verwisselen ze de olie van bijna alles.

soms kan het zijn dat ze een aparte set-up installeren voor de eerste 2000km en dan moet je terug naar de garage, maar echt inrijden vinden fabrikanten niet echt belangrijk.

als je na de garantie een nieuwe motor moet hebben, dan zijn ze maar al te blij.
 
Hmm, dat is waar. Erg veel krachten staan er niet op met 80pk, behalve dat het zuigertje wat sneller gaat draaien. Het probleem met de Fiesta is dat hij pas goed vooruit komt bij 4000 toeren. Dus als je soms even in moet halen moet je haast wel even helemaal voluit.

Maargoed, ik ga er maar vanuit dat het rond de 1500km dus niet schadelijk is om dat een enkele keer te doen. Verder rij ik toch relatief rustig.
 
Zou gewoon doen wat in het instructieboekje staat. Enkele keren boven 4000 moet dan dus kunnen.
 
Wat denk je wat er op de diverse lopende banden in de fabriek gebeurt? Die auto/motor    gaat minuten lang alle toerbereiken langs. Het zou wat kostbaar zijn als een blok ingebouwd is en de boel loopt vast door een productiefout.

Heel lange ritten op hetzelfde toerental is ook een veelgehoord afraden.

Ik denk dat je het heel bont moet maken om de levensduur of vermogen ook maar 5% te verminderen.
 
Ja, dat zei de dealer ook al inderdaad, dat hij in de fabriek ook al op topvermogen wordt getest sowieso. Wat me ook logisch lijkt :). Ik had hem na 1100 kilometer met een inhaalactie ook al per ongeluk even eenmalig tegen de 6000 aan, wel meteen doorgeschakeld, maarja. Verder altijd keurig rustig gereden. Die enkele keer lijkt me minder schadelijk met een warme motor dan de testen in de fabriek... als het blok daar al niet tegenkan dan weet ik het ook niet meer.
 
848Evo86 zei:
Ik had hem na 1100 kilometer met een inhaalactie ook al per ongeluk even eenmalig tegen de 6000 aan, wel meteen doorgeschakeld, maarja. Verder altijd keurig rustig gereden. Die enkele keer lijkt me minder schadelijk met een warme motor dan de testen in de fabriek... als het blok daar al niet tegenkan dan weet ik het ook niet meer.

Zeg zoiets niet te hard.. zou me persoonlijk niks verbazen als nieuwere generaties motoren er zwakker voor zijn.

We leven in een dusdanige wegwerp-maatschappij dat alles maar net voldoende gemaakt is om te kunnen functioneren.
De tijd van fatsoenlijke gietijzeren motoren zijn voorbij, nu is/zijn het hoofdzakelijk aluminium(legeringen).

Opel heeft rond het millenniumjaar auto's geleverd met een 2.2 motor. Deze was ook volledig uit aluminium. De reputatie van deze motor is verschrikkelijk (ernstig olieverbruik). En waarom?    Mensen wisten niet hoe ermee om te gaan. Aluminium moet rustig op temperatuur komen, en ook rustig weer afkoelen. Zo niet; rijd je ze grof gezegd naar de klote.
Natuurlijk moet ik wel erbij zeggen dat 147pk wat meer uitnodigt tot een sportieve rijstijl, maar een downsize Fiesta moet je natuurlijk ook de sporen geven op de autobaan bij een inhaalactie.
 
DutchCarManiac zei:
Zeg zoiets niet te hard.. zou me persoonlijk niks verbazen als nieuwere generaties motoren er zwakker voor zijn.

We leven in een dusdanige wegwerp-maatschappij dat alles maar net voldoende gemaakt is om te kunnen functioneren.
De tijd van fatsoenlijke gietijzeren motoren zijn voorbij, nu is/zijn het hoofdzakelijk aluminium(legeringen).
.

Het Fiestablokje is er ook in een 140 pk turbo versie, geloof me, dat kan heel wat hebben.

Bij een motorfiets is het een ander verhaal. Die zijn op veel meer vermogen getuned, krappere toleranties, veel hogere toerentallen e.d. Daar is men voor wat betreft het inrijden veel conservatiever, vandaar de hele procedure. Bij een automotor is na het warmrijden dat veel minder kritisch. Een keertje doorhalen is ook binnen de eerste 1000 kilometer geen issue.

Freez
 
Ik wil nog wel eens zien hoe die blokjes naar de 2 ton klimmen wanneer ze gebruikt worden waarvoor ze gemaakt zijn. (Grote auto's; dus regelmatig met veel personen erin met bagage, eventueel iets aan de trekhaak).

Bovendien denk ik dat veel mensen niet eens weten hoe ze met een turbo motor moeten omgaan. Na belasting (want die turbo's krijgen het te voortduren) vooral meteen uitzetten.
 
Wij hebben dat blokje ook al tot 250 pk gekregen, stabiel maar zonder een duurtest uiteraard.

In ieder geval, binnen de huidige productiemaatstaven kunnen we veel beter en veel nauwkeuriger werken dan vroeger het geval was.
Behandel een motor dus normaal en de eerste 2000 km rustig. Dan kun je niet fout gaan.

Veel fabrikanten geven nu niet eens meer een indicatie voor de inrijdperiode.
 
Mja, blijft lastig. Maar jullie denken niet dat ik met 1x gas geven na 1100 kilometer de halve cilinderwand heb gesloopt? :)
 
848Evo86 zei:
Mja, blijft lastig. Maar jullie denken niet dat ik met 1x gas geven na 1100 kilometer de halve cilinderwand heb gesloopt? :)

Haha nee hoor, zo erg zal het beslist niet zijn.

Maar mijn mening blijft dat de zuigers/zuigerveren toch eerst fatsoenlijk ingesleten moeten zijn op het onderblok, binnen hoeveel kilometer dit gebeurd zal iedereen tegenwoordig wel zelf invullen. Indien je de eerste 2500 kilometer rustig rijdt, zul je echt geen luie motor krijgen hoor. Ik zou dus ook voor die aanpak kiezen; in plaats van na 1000 kilometer het gas alweer erop.

Trouwens, ik denk dat veel lease rijders zich ook niet houden aan de kilometers dat rustig gereden dient te worden (indien opgegeven door fabrikant). Auto is immers toch maar van de leasemaatschappij, en indien er iets aan mankeert gaat de wagen kosteloos naar de garage voor de reparatie, terwijl de klant een prettige leenauto onder de kont krijgt. Wat willen we nog meer!

Hoe zit het overigens met de auto's van hulpdiensten? Dienen ook gewoon getrapt te worden wanneer nood aan de man is. Pas een nieuwe auto of niet. Gas erop.
 
848Evo86 zei:
Mja, blijft lastig. Maar jullie denken niet dat ik met 1x gas geven na 1100 kilometer de halve cilinderwand heb gesloopt? :)

Absoluut niet, en inderdaad staan de kilometers tegenwoordig heel erg ver uit elkaar.
Mijn vader zijn huidige V60 heeft geen inrijperiode, waar zijn Clio 1.9D die hij in 1999 nieuw kocht maar liefst 20.000 km moest worden ingereden. Heeft het wel tot 640.000 volgehouden.

Maar goed moraal blijft eerste paar 1000 km rustig aan, rustig wat sneller. En ik verwacht niet dat je de auto zo hard misbruikt dat er problemen van zouden kunnen komen.
 
Nissan GT-R zei:
848Evo86 zei:
Mja, blijft lastig. Maar jullie denken niet dat ik met 1x gas geven na 1100 kilometer de halve cilinderwand heb gesloopt? :)

Absoluut niet, en inderdaad staan de kilometers tegenwoordig heel erg ver uit elkaar.
Mijn vader zijn huidige V60 heeft geen inrijperiode, waar zijn Clio 1.9D die hij in 1999 nieuw kocht maar liefst 20.000 km moest worden ingereden. Heeft het wel tot 640.000 volgehouden.

Maar goed moraal blijft eerste paar 1000 km rustig aan, rustig wat sneller. En ik verwacht niet dat je de auto zo hard misbruikt dat er problemen van zouden kunnen komen.

Dat is een aardig stukje rijden, 640k, dat haal ik waarschijnlijk pas als ik 70 ben..

Ik heb inderdaad 99,5% van de nu 1500 kilometer rustig gereden, en een paar keer doorgetrokken tot max vermogen (waarvan eerste keer pas bij 1100+km) , maar nooit daar blijven hangen qua toerental. Ook alleen wanneer het blokje warm was. Alleen was ik achteraf wel bang dat dit schadelijk is op lange termijn, hoewel ik denk dat je toch wel wat vaker en langer hoge toeren moet draaien voor dat het echt schadelijk is.
 
Ik zou gewoon een km of 1-2000 rustig aan doen, en daarna de olie (en filter) verversen. Af en toe wel doortrekken kan echt wel hoor. Maar niet te vaak, en niet te lang.
Ik hoor hier niemand over, maar bij een motor die inloopt, komen er heel veel kleine stukjes staal en vuil in de olie. Dat wil je wel vervangen na 2000 km.
Anders ga je die stukjes staal en vuil door de motor verspreiden, en dat is wel erg schadelijk.
Dus wel even verse olie, en nieuwe oliefilters na het inlopen.
 
Komt vaker voor dat er ergens een klein flintertje metaal loskomt.

Daar is het magneetje in je carter voor, alsmede al die filters.

640k in 8 jaar, hij zit wel veel op de weg inderdaad.
 
GTR-R34 zei:
Ik hoor hier niemand over, maar bij een motor die inloopt, komen er heel veel kleine stukjes staal en vuil in de olie. Dat wil je wel vervangen na 2000 km.
Anders ga je die stukjes staal en vuil door de motor verspreiden, en dat is wel erg schadelijk.
Dus wel even verse olie, en nieuwe oliefilters na het inlopen.

Wat een nonsens. 99,99% van alle auto's vervangt geen olie na 2.000 km en die hebben toch ook nergens last van.

Waarom denk je dat zo'n motor in de fabriek al flink op zijn donder krijgt?
 
848Evo86 zei:
Ik heb inderdaad 99,5% van de nu 1500 kilometer rustig gereden, en een paar keer doorgetrokken tot max vermogen (waarvan eerste keer pas bij 1100+km) , maar nooit daar blijven hangen qua toerental. Ook alleen wanneer het blokje warm was. Alleen was ik achteraf wel bang dat dit schadelijk is op lange termijn, hoewel ik denk dat je toch wel wat vaker en langer hoge toeren moet draaien voor dat het echt schadelijk is.

Prima toch? Je kan nu echt wel af en toe flink doortrekken als je wilt hoor. Veel belangrijker (noem je zelf ook al): zorg dat het bokje goed warm is.
 
BMW Power zei:
GTR-R34 zei:
Ik hoor hier niemand over, maar bij een motor die inloopt, komen er heel veel kleine stukjes staal en vuil in de olie. Dat wil je wel vervangen na 2000 km.
Anders ga je die stukjes staal en vuil door de motor verspreiden, en dat is wel erg schadelijk.
Dus wel even verse olie, en nieuwe oliefilters na het inlopen.

Wat een nonsens. 99,99% van alle auto's vervangt geen olie na 2.000 km en die hebben toch ook nergens last van.

Waarom denk je dat zo'n motor in de fabriek al flink op zijn donder krijgt?
Als je wist waar je het over had, dan wist je dat inlopen eigenlijk inslijten is. De onderdelen slijten op elkaar in.
Daardoor komen er stukjes staal en vuil in de olie. Veel en veel meer als normaal. Normaal gebeurt dat ook, maar dan komt er komt maar weinig staal en vuil vrij. Omdat het bij het inlopen heel veel is, wil je wel de olie en filter vervangen, na het inlopen. Maar goed, doe het lekker niet, ik lig er niet wakker van.
Bijna elke auto, vervang je eerste olie na een kilometer of 5000. Onder andere door de reden die ik zei. Bij het inlopen word je olie gewoon ontzettend snel, ontzettend vuil.
Als je niet weet waar je het over hebt, is het ontzettend dom om zomaar "nonsens" te zeggen.
Waarom denk je dat zo'n motor in de fabriek al flink op zijn donder krijgt?
Nou misschien om hem te testen? Dat doen ze echt niet omdat het zo goed is voor de motor, of hem in te lopen.
 
Freez zei:
DutchCarManiac zei:
Zeg zoiets niet te hard.. zou me persoonlijk niks verbazen als nieuwere generaties motoren er zwakker voor zijn.

We leven in een dusdanige wegwerp-maatschappij dat alles maar net voldoende gemaakt is om te kunnen functioneren.
De tijd van fatsoenlijke gietijzeren motoren zijn voorbij, nu is/zijn het hoofdzakelijk aluminium(legeringen).
.

Het Fiestablokje is er ook in een 140 pk turbo versie, geloof me, dat kan heel wat hebben.

Bij een motorfiets is het een ander verhaal. Die zijn op veel meer vermogen getuned, krappere toleranties, veel hogere toerentallen e.d. Daar is men voor wat betreft het inrijden veel conservatiever, vandaar de hele procedure. Bij een automotor is na het warmrijden dat veel minder kritisch. Een keertje doorhalen is ook binnen de eerste 1000 kilometer geen issue.

Freez

Grote onzin. 6 jaar terug heb ik mijn nieuwe gloednieuwe GSXR 1000 circuitmotor gewoon ingereden op het circuit, dus gewoon vanaf 8km op de teller 5x 20minuten volle bak. Olieverbruik na die tijd 0,0 en vermogen zelfs boven specificaties. Hij rijd nu nog rond.

https://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 
revolution-nl zei:
Freez zei:
DutchCarManiac zei:
Zeg zoiets niet te hard.. zou me persoonlijk niks verbazen als nieuwere generaties motoren er zwakker voor zijn.

We leven in een dusdanige wegwerp-maatschappij dat alles maar net voldoende gemaakt is om te kunnen functioneren.
De tijd van fatsoenlijke gietijzeren motoren zijn voorbij, nu is/zijn het hoofdzakelijk aluminium(legeringen).
.

Het Fiestablokje is er ook in een 140 pk turbo versie, geloof me, dat kan heel wat hebben.

Bij een motorfiets is het een ander verhaal. Die zijn op veel meer vermogen getuned, krappere toleranties, veel hogere toerentallen e.d. Daar is men voor wat betreft het inrijden veel conservatiever, vandaar de hele procedure. Bij een automotor is na het warmrijden dat veel minder kritisch. Een keertje doorhalen is ook binnen de eerste 1000 kilometer geen issue.

Freez

Grote onzin. 6 jaar terug heb ik mijn nieuwe gloednieuwe GSXR 1000 circuitmotor gewoon ingereden op het circuit, dus gewoon vanaf 8km op de teller 5x 20minuten volle bak. Olieverbruik na die tijd 0,0 en vermogen zelfs boven specificaties. Hij rijd nu nog rond.

https://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Zal vaak goed gaan, maar de aanbeveling van Suzuki zullen ongetwijfeld wat anders zijn geweest.
Dus 'onzin' zou ik het niet    noemen.

Wat het beste is moet je bekijken als de blokken bij een ton op de klok worden vergeleken, zelfs dan kon het verschil wel een heel klein zijn.

Freez
 
GTR-R34 zei:
Als je wist waar je het over had, dan wist je dat inlopen eigenlijk inslijten is. De onderdelen slijten op elkaar in.
Daardoor komen er stukjes staal en vuil in de olie. Veel en veel meer als normaal. Normaal gebeurt dat ook, maar dan komt er komt maar weinig staal en vuil vrij. Omdat het bij het inlopen heel veel is, wil je wel de olie en filter vervangen, na het inlopen. Maar goed, doe het lekker niet, ik lig er niet wakker van.
Bijna elke auto, vervang je eerste olie na een kilometer of 5000. Onder andere door de reden die ik zei. Bij het inlopen word je olie gewoon ontzettend snel, ontzettend vuil.
Als je niet weet waar je het over hebt, is het ontzettend dom om zomaar "nonsens" te zeggen.
Waarom denk je dat zo'n motor in de fabriek al flink op zijn donder krijgt?
Nou misschien om hem te testen? Dat doen ze echt niet omdat het zo goed is voor de motor, of hem in te lopen.

Help me anders even herinneren bij hoeveel en welke merken je na 2.000 km een voorgeschreven beurt hebt ter vervanging van de olie en het oliefilter? Omdat het zo verschrikkelijk slecht is al dat slijpsel..
 
Het valt me inderdaad op dat veel merken iets anders zeggen. Bij Ford merk ik dat ze bij elk model zeggen dat je de eerste 1500km "Tijdig" moet schakelen en de auto niet moet laten zwoegen. Dit kun je natuurlijk ook op elke manier opvatten eigenlijk, tijdig kan bij 2000 rpm wezen, of gewoonweg niet in de begrenzer trekken. En niet laten zwoegen, is dat nooit wat meer toeren laten maken, of mag je hem niet met volle bepakking in een hoge versnelling een berg op laten rijden. Of allebei.. dit staat overal, ongeacht het soort motorblok, turbo of niet. Bij Mazda las ik al dat inrijden niet echt nodig is, maar dat 1000km rustig rijden positief kan zijn voor het vermogen en verbruik. En dan Volvo weer, inrijden hoeft niet.

Of Ford zegt het gewoon voor de zekerheid, of ze vertrouwen minder op hun materiaal dan Mazda en Volvo?

Edit: Suzuki en Kia zeggen hetzelfde als Mazda. :rolleyes:
 
200km ff rustig aan rijden.. Olie verwisselen.. En dan gewoon normaal rijden en het liefst zelfs af en toe vol gas geven. Na 1000km nog eens olie verwisselen. Uiteraard wel altijd de motor ff netjes warm rijden. En na een snelle rit de paar kilometer voor aankomst ff lekker rustig aan rijden en bij aankomst motor ff laten na draaien. Als je van tevoren lekker rustig aan rijd hoef je m niet zo lang te laten na draaien.

Zuigerveren moet uitzetten om in te slijten, dat gebeurt alleen bij volgas. Heb ook gehoord om m hoog in de toeren te jagen en vanaf de revlimiter terug te laten zakken

Als de zuigerveren niet uitzetten bij té rustig rijden krijg je bij 60-80k olieverbruik.

Vooral niet onderin z'n toeren rijden, eigenlijk nooit. Als je de motor hoort brommen terugschakelen want dat zijn je lagers die je hoort
 
Vincent-MX5 zei:
ls je de motor hoort brommen terugschakelen want dat zijn je lagers die je hoort

Zullen we daarvan maken de krachten die in de motor optreden als je met lage toeren flink gas geeft. En dus de indicatie dat de motor bijna gaat kloppen/pingelen?
 
met volle bepakking in een hoge versnelling een berg op laten rijden

Dat is volle belasting inderdaad. Niet perse toeren jagen, het is zwaarder maar aan de andere kant is er meer koppel dat het gewicht moet voortstuwen. Vandaar de reden dat het nieuwe rijden in de bergen niet kan.
 
Indicatie dat ie bijna gaat pingelen bestaat niet.. Hij pingelt of niet. Laag in de toeren moet ie ook niet kunnen pingelen. Moderne motor hebben gewoon een pingelsensor aan boord en als die een pingel registreert past ie de onsteking aan door een paar graden terug te draaien.
 
VincentMX-5 zei:
Indicatie dat ie bijna gaat pingelen bestaat niet.. Hij pingelt of niet. Laag in de toeren moet ie ook niet kunnen pingelen. Moderne motor hebben gewoon een pingelsensor aan boord en als die een pingel registreert past ie de onsteking aan door een paar graden terug te draaien.

Er is welzeker indicatie dat een motor gaat pingelen. En ja heel goed! Dat doet een klop/pingel sensor.
 
Nog een vraagje, dat 1.0 blokje in de Fiesta, hoelang of hoeveel kilometer heeft ongeveer nodig om op goede olietemperatuur te komen? Ik hou momenteel 25-30 minuten aan voor ik hem belast. (ritje van +- 30 kilometer via 80km wegen met een aantal stoplichten en een paar kleine dorpjes waar je 50 mag). Ik vind het maar irritant dat er wel een watertemp metertje in zit maar geen oliemeter. Lijkt me nogal belangrijk, maargoed. Zal wel weer teveel geld kosten..
 
Olietemp meters zijn in doorsnee automobielen redelijk zeldzaam, ik heb één in onze Focus ST. De olietemp ijlt een beetje na op de koelvloeistof temp, maar meer dan 10 minuten is er niet voor nodig om 'm op te warmen, en dan hebben we 't over een 2,5 l 5 cilinder. een 1.0 driepittertje heeft niet zo heel lang nodig om warm te worden, 10 minuten lijkt mij ruim voldoende.

Freez
 
Ja, ik zie ook dat er 4 liter olie in een 1.0 blokje zit, praktisch hetzelfde als in mijn motoren het geval was en is, en deze zijn meestal na 15 minuten klaar met warmrijden. Maarja, aangezien de auto nieuw is/was, reed ik liever nog een stukje langer door :D. Maar na 30km kan gas geven dus geen kwaad.
 
848Evo86 zei:
Ja, ik zie ook dat er 4 liter olie in een 1.0 blokje zit, praktisch hetzelfde als in mijn motoren het geval was en is, en deze zijn meestal na 15 minuten klaar met warmrijden. Maarja, aangezien de auto nieuw is/was, reed ik liever nog een stukje langer door :D. Maar na 30km kan gas geven dus geen kwaad.

Een moderne sportmotorfiets met berijder is nog onder de 370 kg in totaalgewicht. Die fiesta met inhoud komt boven de 1000 kg, kortom er wordt meer arbeid verricht en dus is de motor eerder warm.    Je kan 30 kilometer wachten, maar na een kilometer of 10 is ie ook wel warm hoor.

Freez
 
Freez zei:
848Evo86 zei:
Ja, ik zie ook dat er 4 liter olie in een 1.0 blokje zit, praktisch hetzelfde als in mijn motoren het geval was en is, en deze zijn meestal na 15 minuten klaar met warmrijden. Maarja, aangezien de auto nieuw is/was, reed ik liever nog een stukje langer door :D. Maar na 30km kan gas geven dus geen kwaad.

Een moderne sportmotorfiets met berijder is nog onder de 370 kg in totaalgewicht. Die fiesta met inhoud komt boven de 1000 kg, kortom er wordt meer arbeid verricht en dus is de motor eerder warm.    Je kan 30 kilometer wachten, maar na een kilometer of 10 is ie ook wel warm hoor.

Freez

Wat ik me afvraag, onze Fiesta heeft bijvoorbeeld 80pk, en je hebt hem dus ook met 140pk, met turbo. Nu draait onze 80pk pas bij 6000 toeren, en die 140pk versie zit dus al bij veel minder toeren op diezelfde 80pk. Is de belasting dan hetzelfde op dat moment, dat beiden op dat vermogen staan of gaat het echt om het totaal aantal omwentelingen die er gedraaid worden en niet zozeer om de kracht die er achter staat.
 
4000-4500 toeren is wel veel voor een niet ingereden motor.
 
Als je koelvloeistof warm is, is de olie ook wel warm. In bijna geen enkele auto zit een olie temperatuur tellertje.

Och welnee PietjePluk, volgens VincentMX-5 Moet je vooral bij het inlopen lekker vaak vol gas geven, en de motor lekker vol belasten. Dat schijnt goed te zijn. :rolleyes: Dan zetten de zuigerveren uit.. schijnbaar. Die moeten schijnbaar nog verder uitzetten dan ze al deden. :p Want zuigerveren sluiten vanuit de fabriek niet aan... Daarom heeft een auto uit de fabriek ook maar een halve pk, en verbruikt liters olie. De afdichting van de cilinders is waardeloos. Zodra je een paar keer vol gas geeft, komt het vanzelf goed. Wahahha. ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord.

848Evo86 zei:
Freez zei:
848Evo86 zei:
Ja, ik zie ook dat er 4 liter olie in een 1.0 blokje zit, praktisch hetzelfde als in mijn motoren het geval was en is, en deze zijn meestal na 15 minuten klaar met warmrijden. Maarja, aangezien de auto nieuw is/was, reed ik liever nog een stukje langer door :D. Maar na 30km kan gas geven dus geen kwaad.

Een moderne sportmotorfiets met berijder is nog onder de 370 kg in totaalgewicht. Die fiesta met inhoud komt boven de 1000 kg, kortom er wordt meer arbeid verricht en dus is de motor eerder warm.    Je kan 30 kilometer wachten, maar na een kilometer of 10 is ie ook wel warm hoor.

Freez

Wat ik me afvraag, onze Fiesta heeft bijvoorbeeld 80pk, en je hebt hem dus ook met 140pk, met turbo. Nu draait onze 80pk pas bij 6000 toeren, en die 140pk versie zit dus al bij veel minder toeren op diezelfde 80pk. Is de belasting dan hetzelfde op dat moment, dat beiden op dat vermogen staan of gaat het echt om het totaal aantal omwentelingen die er gedraaid worden en niet zozeer om de kracht die er achter staat.
Ik weet niet echt wat je wil zeggen? Of de belasting hetzelfde is op 6000 toeren zeg maar? Ja zo ongeveer. Hoe veel vermogen er geleverd word, heeft er weinig mee te maken. Maar waarom wil je dat weten? Je kan niet 2 verschillende motoren vergelijken. En daar heb je uiteindelijk ook helemaal niets aan. Maar goed, belasting gaat over het algemeen over toeren. Als de redline op 8500 toeren zit, zit je op 8500 toeren op de volle belasting van de motor. Dat ligt uiteindelijk ook wel iets genuanceerder, maar dan word de uitleg heel erg lang.
En nog heel even, heb gewoon lol van je auto. Doe een beetje voorzichtig, maar laat niet je hele leven leiden door die auto inrijden.
Gewoon een beetje rustig doen, en vooral niet te veel zorgen over maken. Denk dat je je veel te druk maakt. Ga gewoon lekker rijden, eerste 2000 beetje rustig aan, en het komt allemaal goed.
 
GTR-R34 zei:
Denk dat je je veel te druk maakt. Ga gewoon lekker rijden, eerste 2000 beetje rustig aan, en het komt allemaal goed.

Juist! en hij is na 20 minuten echt wel warm, mocht het min 10 zijn zal het waarschijnlijk een halfuur zijn. Maar je doet het al heel netjes en als je zo blijft rijden gaat je motor makkelijk tonnen mee.

Heb er plezier mee, het is een lekker rijdend autootje. Je doet het goed!
 
Nissan GT-R zei:
GTR-R34 zei:
Denk dat je je veel te druk maakt. Ga gewoon lekker rijden, eerste 2000 beetje rustig aan, en het komt allemaal goed.

Juist! en hij is na 20 minuten echt wel warm, mocht het min 10 zijn zal het waarschijnlijk een halfuur zijn. Maar je doet het al heel netjes en als je zo blijft rijden gaat je motor makkelijk tonnen mee.

Heb er plezier mee, het is een lekker rijdend autootje. Je doet het goed!

Thanks, komt wel goed denk ik! en verder, ja, i maak me ook altijd veel te druk om die dingen, meteen achteraf bang dat ie olie gaat zuipen als een gek etc :eek: . Redelijk irritant als je dat met alles hebt hoor, en mijn vriendin maar roepen "Maak je niet zo druk johhh, gaat heus niet meteen stuk!" :)
 
Wat betreft belasting van de motor, dat vroeg ik me gewoon af, of dat om het aantal toeren gaat of om het vermogen wat op dat moment afgegeven wordt. Ik heb er ook niks aan, maar vroeg het me gewoon af. Alleen, hoe rijden mensen in de bergen in godsnaam een nieuwe auto in? Die Fiesta van ons zou de berg niet opkomen als je hem niet vaak of lang mag belasten.
 
PietjePluk zei:
4000-4500 toeren is wel veel voor een niet ingereden motor.

Ik heb voor de grap eens geprobeerd in te voegen op de snelweg op een 130km weg vanaf een tankstation, en in elke versnelling bij 3500 opgeschakeld. Serieus, dat is doodeng. Er zit totaal geen vermogen daar, gelukkig zei de de dealer ook dat ik niet als een bejaarde moest rondrijden en dat hij heus wel 4000 mag draaien. Dus af en toe iets meer om in te voegen moet dan maar. Anders ga ik liever fietsen..
 
848Evo86 zei:
Wat betreft belasting van de motor, dat vroeg ik me gewoon af, of dat om het aantal toeren gaat of om het vermogen wat op dat moment afgegeven wordt. Ik heb er ook niks aan, maar vroeg het me gewoon af. Alleen, hoe rijden mensen in de bergen in godsnaam een nieuwe auto in? Die Fiesta van ons zou de berg niet opkomen als je hem niet vaak of lang mag belasten.

Belasting is de kracht die nodig is om de auto te laten accelereren en dan maakt dus de snelheid, de tijd en de versnelling (qua harder gaan rijden) uit samen met de toeren en dus het vermogen. Dus daaruit volgt dat voor een vlakke weg op een lage snelheid de belasting het laagste is, maar bergop met een aanhanger erg hoog. Dus dan wil je meer vermogen en op de snelweg draai je met 13 PK.

In de bergen? Ja, beetje gas geven bergaf en hopen dat het niet teveel bergop is als ie koud is.

Overigens draait de motor in de auto van mijn moeder 4000 toeren bij 120 Km/h (Kangoo 2008 1.6 16V) dan is inrijden op de snelweg dus ook 4000 toeren draaien.
 
Terug
Bovenaan