Een oldtimer Mazda 323 met maar 1 spiegel

Guest
Ik heb een Mazda 323 hatchback uit 1986, maar al bij aankoop merkte ik iets raars op: alleen de bestuurderszijde heeft een spiegel.
De passagierskant heeft er geen, maar ipv dat een glad afgewerkt paneel (stock) en vanuit daar kijkende heeft de bestuurderszijde een inham voor het scharnier wat de andere kant ook niet heeft. Er is dus geen afbreekschade of kant en het lijkt alsof hij er nooit opgezeten heb, tegelijkertijd vertelt iemand mij dat oldtimers/oudere auto's soms 1 spiegel hebben vanuit de fabriek - is dit mogelijk qua model? Iemand die weet of het in die jaartallen gangbaar was, en waarom?

In 1986 was in mijn herinnering de rechterspiegel al wel verplicht.
Maar inderdaad vroeger was deze buitenspiegel een nadrukkelijk extra bij vele merken.
Net als hoofdsteunen of veiligheidsgordels.

Pas in 2010 werd een rechter buitenspiegel verplicht op personenauto's in Nederland.

Nou, dan weet je tenminste hoe het in 1980 in Engeland was...

En dan beticht je D-C van het hebben van nutteloze bijdragen. Je hebt wel lef, dat moet ik je geven.

Zelfs bij een BMW in Nederland diende je in '86 voor de basismodellen E30 en E28 de spiegel er expliciet bij te bestellen, evenals getint glas en fatsoenlijke banden... anders had je maatje "175"er onder liggen. Kaal was een 316 ongeveer 32.000, maar afgeleverd minimaal 36.000 (in guldens dan) met radio voorbereiding 4 speakers én antenne, metallic, getint glas, r-spiegel en 195/60-14 banden met "brede" stalen velgen.

Soloman zei:
Rob0032 zei:

En dan beticht je D-C van het hebben van nutteloze bijdragen. Je hebt wel lef, dat moet ik je geven.

Goed ok, Rob...
Ik neem het je niet kwalijk, maar ik wil het je wel uitleggen.
Toen ik dit filmpje zag verbaasde ik me erover dat zo'n luxe auto geen hoofdsteunen had en geen rechterbuitenspiegel.
Ik zei er expliciet bij dat het hier de UK betrof, want hij heeft geen linkerbuitenspiegel.
Sorry dat ik de foto niet heb gespiegeld.

Het verhaal van D-C: Ik vind het gewoon geen bijzondere auto, voor zover je dat een auto kunt noemen. Ik blijf bij mijn standpunt.
Als je bijvoorbeeld een scoop ziet van een Crown in Nieuw-Zeeland, ben ik onder de indruk. Maar niet van een hoopje samengeschraapt ijzer waarin misschien zelfs vrouwen niet mogen rijden.

Juist Duitse auto's waren in die tijd niet luxe, enkel tegen bijbetaling. Hoofdsteunen en buitenspiegels aan passagierskant waren helemaal geen gemeengoed in de middenklasse. Volgens mij had 7-serie die hoofdsteunen wel standaard, maar dat is een ander verhaal.

Met alle respect (en je weet dat ik je respecteer), maar dit forum is niet toegespitst op jouw behoefte. Waarom is een Crown die we nooit zullen zien wel bijzonder, en zo'n autootje uit India ineens niet? Jouw smaak is niet leidend voor dit forum. Als het je niet zint, dan klik je er toch gewoon niet op....

Mcd87 zei:
Ik heb een Mazda 323 hatchback uit 1986, maar al bij aankoop merkte ik iets raars op: alleen de bestuurderszijde heeft een spiegel.
De passagierskant heeft er geen, maar ipv dat een glad afgewerkt paneel (stock) en vanuit daar kijkende heeft de bestuurderszijde een inham voor het scharnier wat de andere kant ook niet heeft. Er is dus geen afbreekschade of kant en het lijkt alsof hij er nooit opgezeten heb, tegelijkertijd vertelt iemand mij dat oldtimers/oudere auto's soms 1 spiegel hebben vanuit de fabriek - is dit mogelijk qua model? Iemand die weet of het in die jaartallen gangbaar was, en waarom?

Kan prima kloppen, de rechter buitenspiegel was in die jaren nog een extraatje wat pas verplicht was indien er een trekhaak gemonteerd was.
de kale basisversies van de meeste auto's waren er standaard nog niet mee uitgerust, pas als je de duurdere veries nam kwam de rechter buitenspiegel ook voor op de lijst "extra".

Heb hetzelfde met m'n Talbot Horizon 1.1 LS (= basisversie), heb daar een rechter buitenspiegel op gemaakt afkomstig van een Horizon GLS.
Komisch genoeg is de linkerspiegel van de basisversie Horizon al wel van binnenaf te verstellen, dat was in 1981 ook geen gemeengoed.

Rob0032 zei:
Soloman zei:
Rob0032 zei:

Goed ok, Rob...
Ik neem het je niet kwalijk, maar ik wil het je wel uitleggen.
Toen ik dit filmpje zag verbaasde ik me erover dat zo'n luxe auto geen hoofdsteunen had en geen rechterbuitenspiegel.
Ik zei er expliciet bij dat het hier de UK betrof, want hij heeft geen linkerbuitenspiegel.
Sorry dat ik de foto niet heb gespiegeld.

Het verhaal van D-C: Ik vind het gewoon geen bijzondere auto, voor zover je dat een auto kunt noemen. Ik blijf bij mijn standpunt.
Als je bijvoorbeeld een scoop ziet van een Crown in Nieuw-Zeeland, ben ik onder de indruk. Maar niet van een hoopje samengeschraapt ijzer waarin misschien zelfs vrouwen niet mogen rijden.

Juist Duitse auto's waren in die tijd niet luxe, enkel tegen bijbetaling. Hoofdsteunen en buitenspiegels aan passagierskant waren helemaal geen gemeengoed in de middenklasse. Volgens mij had 7-serie die hoofdsteunen wel standaard, maar dat is een ander verhaal.

Met alle respect (en je weet dat ik je respecteer), maar dit forum is niet toegespitst op jouw behoefte. Waarom is een Crown die we nooit zullen zien wel bijzonder, en zo'n autootje uit India ineens niet? Jouw smaak is niet leidend voor dit forum. Als het je niet zint, dan klik je er toch gewoon niet op....

maar dit forum is niet toegespitst op jouw behoefte
Dank je Rob voor de duidelijke uitspraak. Ik weet genoeg. Mazzel!

Veel plezier verder.

Ok, ik heb alles bij elkaar gelogen.
Dat wil je toch horen????
Ok, hier je zin, ik verzin alles maar bij elkaar.

Slaap lekker Rob.

De LX heeft alleen bestuurderszijde, de GLX aan beide zijden. Heb zelf een hemelsblauwe 3drs hatchback 1.3 GLX uit 1986 gehad, goede herinneringen aan (y).

Rob0032 zei:
Pas in 2010 werd een rechter buitenspiegel verplicht op personenauto's in Nederland.

Ik neem aan dat ik hem dan niet aan hoef te passen/extra spiegel monteren om het legaal te maken? Maar dat voor nieuwe auto's toen alleen verplicht werd?

Bedankt voor alle reacties, was al bang dat hij gewoon vakkundig afgedekt was met een panel en miste. Het is inderdaad een modelvariant met 1 spiegel, als ik het Google op afbeeldingen zie ik zowel varianten, zelfde model, met 1 spiegel of beiden..

Joop053 zei:
Heb zelf een hemelsblauwe 3drs hatchback 1.3 GLX uit 1986 gehad, goede herinneringen aan (y).

Is hemelsblauwe 1.3 hatchback uit 86.. kopen? :cool:

Mcd87 zei:
Rob0032 zei:

Ik neem aan dat ik hem dan niet aan hoef te passen/extra spiegel monteren om het legaal te maken? Maar dat voor nieuwe auto's toen alleen verplicht werd?

Ik bedoelde inderdaad dat het voor nieuwe personenauto's gold. En dat hoef je zeker niet te doen. Mijn Hyundai heeft ook geen rechterspiegel. Niet altijd even handig, maar op zich wen je er wel aan.

Tijdens mijn rijles (2005), werd mij zelfs geleerd te rijden zonder rechterbuitenspiegel. Die was alleen voor de instructeur.

Mcd87 zei:
Bedankt voor alle reacties, was al bang dat hij gewoon vakkundig afgedekt was met een panel en miste. Het is inderdaad een modelvariant met 1 spiegel, als ik het Google op afbeeldingen zie ik zowel varianten, zelfde model, met 1 spiegel of beiden..

Joop053 zei:
Heb zelf een hemelsblauwe 3drs hatchback 1.3 GLX uit 1986 gehad, goede herinneringen aan (y).

Is hemelsblauwe 1.3 hatchback uit 86.. kopen? :cool:

Was mijn eerste auto (1995)..... 1.3 of 1.5? Doe er ff een plaatje bij zou ik zeggen ;)

Joop053 zei:
Was mijn eerste auto (1995)..... 1.3 of 1.5? Doe er ff een plaatje bij zou ik zeggen ;)

1.3, had niet serieuze reactie verwacht, maar als je een liefhebber bent dan heb ik naast de mazda nog wel een dagelijks gebruik auto staan, dus is altijd bespreekbaar :) zie je privebericht

Mcd87 zei:

Je hoeft niets aan te passen, voor de apk moet de auto voldoen aan de eisen uit die tijd. (geldt ook voor emissienormen, wordt nog wel eens vergeten bij de apk)
Dus linkerspiegel + binnenspiegel is voldoende mits er geen trekhaak gemonteerd is.

Mocht je nog ergens een nette originele rechter spiegel kunnen vinden die "plug and play" te monteren is dan zou ik er persoonlijk wel voor gaan, het geeft toch wel een stukje extra gemak in het huidige verkeer.

Hmmm mijn Mazda 323 Sedan uit 1989 had wel een spiegel aan de rechterkant.

De mijne had geen gordels achterin, dat is tegenwoordig wel verplicht maar niet voor auto's van vóór 1 januari 1990. Dus ik hoefde die ook niet te laten inbouwen. Dat geldt denk ik voor jouw spiegel ook. Anders kun je het voor de zekerheid navragen bij de RDW.

Mocht je ooit onderdelen zoeken, in Amsterdam zit JOS met veel onderdelen voor Japanse auto's, ook voor mijn oude Mazda had hij dingen die via de dealer niet meer te bestellen waren. JOS Japanse Auto Sloperij, Oostzeeweg 1, 1045AZ Amsterdam, tel. 020-6136168

Barri zei:
Tijdens mijn rijles (2005), werd mij zelfs geleerd te rijden zonder rechterbuitenspiegel. Die was alleen voor de instructeur.

Nu je het zegt, volgens mij was dat bij mijn rijlessen ook zo! Voor het baanwisselen naar links / linksaf slaan moest ik 3x kijken: binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder. Voor rechtsaf was het alleen 2x: binnenspiegel, en over de rechterschouder.

Later had ik ooit een keer een auto met slecht zicht, een soort lijkenwagen zonder achter-zijraampjes (Holden Panelvan).

T2eC16RHJHkFFl7oU3DOBSVfbWeBCw48_20_zps30e354d4.jpg

Holden Panelvan :)

Met de binnenspiegel kon ik alleen recht naar achteren kijken. Dus toen móest ik wel beide buitenspiegels leren gebruiken (en dat in Australië met links rijden ook nog, en de versnellingspook op z'n Amerikaans achter het stuur... maar gelukkig had ik het links rijden al een paar maanden in Engeland geoefend met een normale auto). Dode hoek was soms tricky, moest ik aan de bijrijder vragen of het kon... of continu weten wat er allemaal achter me reed en of het me al voorbij was.

Tegenwoordig zou ik mijn rechter buitenspiegel wel missen.

Ik ben wel benieuwd om te horen of jij er alsnog eentje op gaat zetten.

Zal het je nog sterker vertellen. In de jaren 70, werden mazda's gewoon helemaal zonder buitenspiegel geleverd. Daar moest de importeur maar voor zorgen. Dat was omdat de auto's in japan voorzien werden van spiegels op de voorschermen, maar dat was hier niet toegestaan, omdat je deze moest kunnen verstellen vanachter het stuur.
Daarom zitten er dus origineel, franse spiegels van naar ik meen peugeot of renault op mijn 818.

Op een gegeven moment werd het er weleens op gegooid dat 2 spiegels niet windtunnelachtig genoeg was. Natuurlijk was het gewoon bezuiniging / om onderscheidt tussen de modellen te maken..

Ik heb ook een hemelblauwe 1.3 gehad uit 1985, ik vond het geen lelijke auto destijds.. En lekker fel in de stad. Maar wat zaten die stoelen slecht..

Was dat niet begin 1995?    Ik weet nog vaag ergens in de AW staan dat de importeur zelf spiegels moest gaan monteren op de Fiat Panda's.

Jazz. zei:

Was dat niet begin 1995?    Ik weet nog vaag ergens in de AW staan dat de importeur zelf spiegels moest gaan monteren op de Fiat Panda's.

Voor personenauto's pas verplicht vanaf 2010, en eerder alleen maar als de binnenspiegel geen goed zicht naar achteren geeft.
(hierbij wordt een trekhaak ook gezien als zichtbelemmering aangezien daar een sleurhut/bakwagen aan gekoppeld kan worden)

Even inhaken: Duitse auto's zijn nog steeds niet luxe. Enkel tegen bijbetaling.

"Linker buiten- en binnenspiegel verplicht

Rechterbuitenspiegel: aan te raden. Voor een nieuwe personenauto van na 25 januari 2010 is een rechter buitenspiegel verplicht, voor oudere auto's slechts als de binnenspiegel geen goed zicht naar achteren geeft."

Ik heb ook een Mazda 323 uit 1987 gehad maar deze had wel een rechter buitenspiegel. Was dan ook een luxe versie. Ook die van mij was licht blauw maar dan metalic. Het was de NK-08-YS

Terug
Bovenaan