Benzineverbruik aanzienlijk toegenomen

Guest
Hallo allemaal,

Al enkele jaren rijd ik in een Renault Clio 1.4. Sinds vorig jaar ben ik aanzienlijk meer kilometers gaan maken voor mijn werk en zodoende houd ik nu ook mijn benzine verbruik bij.
Meestal kom ik uit op een verbruik van rond de 1 op 16. Dit zijn snelweg kilometers en kilometers binnen de bebouwde kom. Het verbruik is het afgelopen jaar redelijk constant geweest.

Deze week had ik echter een tankbeurt waarbij ik uit kwam op 1:12!

Ik heb een klein auto'tje omdat deze goedkoop is maar de laatste drie jaar beginnen de kosten behoorlijk op te lopen en 1:12 vind ik niet normaal voor een klein 'goedkoop' auto'tje.

Zou het kunnen komen door het weer van afgelopen dinsdag?
Toen was het koud en viel er lichte sneeuw waardoor ik een tijdje in de spits heb gestaan.

Ik weet niet of kou of file rijden het grote verschil kunnen verklaren. Voor de rest heb ik niet anders gereden dan de voorgaande maanden. Ik hoop niet dat er weer iets kapot is gegaan. :-(

Groetjes,
Esther

Nou, slechts 1 keer wat file verkeer op een koude ochtend.. lijkt mij op een volledige tankbeurt toch wel wat kras.. 4 km / liter verschil in verbruik.

Ik neem aan dat je begin dit jaar toch ook weleens in de file hebt gestaan? Wat was je verbruik toen?

Tank je altijd bij hetzelfde tankstation en op dezelfde plaats?
Zo nee, misschien dat je auto deze keer wat schuiner heeft gestaan en dan wil er wel eens wat minder (of juist wat meer) in gaan.

Op basis van 1 tankbeurt is er weinig van te zeggen.

zoals hierboven al gemeld, 1 tankbeurt is gewoon te weinig informatie. Dan zal je toch meer tankbeurten dit moeten hebben ter vergelijking (dus meerdere met dit hoge verbruik)

Gebruik kan toenemen door kouder weer, meer filerijden, toch meer korte stukjes rijden dan anders.
Ook kan het soms liggen aan de staat van het onderhoud. Goed onderhouden en zonder problemen is een blok altijd zuiniger dan een die binnenkort onderhoud nodig heeft of het lang niet heeft gehad.
Ik reed zelf bijvoorbeeld voor onderhoud 1 op 11 gemiddeld
Met veel moeite 1 op 14

na flink onderhoud (echt nodig overigens) reed ik ineens 1 op 16.
Nu kan ik er nog steeds 1 op 12 mee rijden, met constant korte stukjes en veel filerijden.
Maar met wat moeite is zelfs 1 op 20 te halen.

Wil hiermee niet zeggen dat je auto niet goed onderhouden is, maar dit KAN voor extra verbruik zorgen.
En nogmaals: 1 tankbeurt is te weinig informatie

Ik vindt 1 op 16 voor een Clio met een 1.4 blok helemaal niet slecht hoor, eigenlijk best wel redelijk zuinig. En ja, het verbruik kan zomaar ineens meer worden door slijtage aan kleine technische onderdelen. Als de thermostaatklep slecht wordt gaan die dingen vaak te vroeg open en warmt de motor langzamer op dan normaal, maar ook een lambdasonde en een temperatuursensor kunnen achteruit gaan en zo je verbruik verhogen. Het wordt allemaal nog vervelender als de compressiedruk niet meer gehaald wordt. Maar een stijging van 1 op 16 naar 1 op 12 kan ook verklaard worden door toevalligheden zoals koud weer, veel file en korte ritten rijden of een gebrek aan goed onderhoud. Maar ook zoals al is aangegeven door een tank die niet altijd even vol gaat. Jou waarneming lijkt gebaseerd op slechts een enkele tankbeurt, en dat is misschien een beetje te weinig om nu al conclusies te trekken.

Spritmonitor of autoweek consequent invullen. Iedere keer voltanken, kilometerstand op het bonnetje schrijven en thuis even invullen.

En het verbruik kan sterk varieren.
Mijn vorige auto: normaal 1 op 9, hoog verbruik 1 op 4, laag verbruik: 1 op 11,8.
Mijn huidige auto: hoog verbruik 1 op 17, normaal 1 op 19,5, laag verbruik 1 op 27,8.

Zaken die het verbruik verhogen zijn: stevig doorrijden, file rijden, koud weer en achterstallig onderhoud of mankementen. De laatste twee verraden zich soms door een sterke brandstoflucht bij de auto.

Zoals iedereen al zegt een tankbeurt is te weinig om iets over te zeggen. Ik zou je bandenspanning ook even controleren. Als je met zachte banden rijdt kan het verbruik ook toenemen.

Kan zijn dat je achterruitverwarming misschien bent vergeten uit te zetten kost je ook tussen 4 en 7% meer brandstofverbruik.    File staan, aircogebruik koud weer en al eerder genoemde factoren die door andere forum lezers al genoemd zijn kunnen zorgen voor hoger verbruik.

Achteruitverwarming? Als het een iets modernere clio is (net als mijn Megane van 2002) dan gaat ie automatisch uit na een minnut of 10 en staat ie ook automatisch uit als je de motor start.

Verder denk ik dat 1 keer een hoog verbruik niet zoveel zegt. Jet ziet dat vaak terug in de volgende tankbeurt die dan ineens relatief zuinig is. Is je thermostaat trouwens nog wel goed? Ofwel: gaat je koelwatertemperatuur ongeveer naar het midden van de schaal en wordt je kachel goed warm?

1 op 16 voor een Clio is normaal tot netjes. 1 op 12 is idd veel te hoog.

1:16 = 6 liter op 100km
1:12 = 8.5 liter op 100km

Je tankt iets van 35 liter? Dus in plaats van 560 km reed je een keer 420 km op een tank.

Het probleem van filerijden is tweeledig:

Ten eerste, stationair draaien kost iets van 3 liter per uur. Sta je een half uurtje stil op een stuk van 100km dan gebruik je ineens 7.5 liter in plaats van 6.

Ten tweede, je accelleert en remt, je maakt eigenlijk een soort stadsrit, dat scheelt ook zo 2 liter op 100km.      Dus als je voor ongeveer 100km veel file had dan gaat dat stuk naar 9.5 liter per 100km is 1 op 10.    Afgelopen week was er best veel regen en file dus ik kan me voorstellen dat je verbruik omhoog schiet.

Als je auto echt meer verbruikt door een defect dan gaat er vast en zeker een lampje branden, waarschijnlijk een geel lampje met een motortje erin.    Het kan ook nog dat je remmen vastzitten, vaak merk je dat omdat je auto niet lekker uitrolt en schokkend tot stilstand komt. Je ruikt het ook als je uitstapt en 1 velg voelt warm/heet. Lekkende benzine ruik je natuurlijk ook.

Eldorado89 zei:
Kan zijn dat je achterruitverwarming misschien bent vergeten uit te zetten kost je ook tussen 4 en 7% meer brandstofverbruik.   

Weet je het zeker? Hoeveeel procent doet de radio dan? Nu snap ik ook waarom mensen hun knipperlichten niet meer gebruiken tegenwoordig, scheelt bakken benzine.

Malt007 zei:
Eldorado89 zei:
Kan zijn dat je achterruitverwarming misschien bent vergeten uit te zetten kost je ook tussen 4 en 7% meer brandstofverbruik.   

Weet je het zeker? Hoeveeel procent doet de radio dan? Nu snap ik ook waarom mensen hun knipperlichten niet meer gebruiken tegenwoordig, scheelt bakken benzine.

Het kijkt wat moeilijk, maar je spiegels inklappen scheelt ook bakken. Net zoals je reservewiel er uit donderen, hoofdsteunen die je niet gebruikt, je hoedenplank, onderhoudsboekjes, je reservefles met RSV. Daarnaast je banden op 3 bar zetten en alle naden van je motorkap dicht tapen (y). En natuurlijk lekker met 90 achter een grote vrachtwagen hangen, zelf even plassen en poepen voor je in de auto stapt en voortaan alleen maar groenteshakes en komkommer tot je nemen zodat het weer een paar kilo scheelt. Succes!:D

Koud weer zorgt voor een hoger verbruik: de koude olie is dikker, en het duurt langer voordat de motor op de werk temperatuur is. Verder wordt de banden spanning wat lager en wordt de luchtweerstand hoger.

File rijden zorgt voor een hoog brandstof gebruik. De lage verbruikcijfers worden gehaald als de auto in een hoge versnelling rustig met een constante snelheid rijdt. Bij file rijden zit je steeds in een lage versnelling. Elke keer dat je optrekt gebruik je veel brandstof om de auto te versnellen. Vervolgens moet je remmen. Alle energie de je in de auto hebt gestopt om hem op snelheid te brengen wordt omgezet in hitte op de remschijven/trommels.

Wat je kan doen om het brandstof verbruik in de file te verminderen is door anticiperen zo weinig mogelijk te remmen en zo snel mogelijk doorschakelen naar een hoge versnelling.

The SLB zei:
Malt007 zei:
Eldorado89 zei:

Het kijkt wat moeilijk, maar je spiegels inklappen scheelt ook bakken. Net zoals je reservewiel er uit donderen, hoofdsteunen die je niet gebruikt, je hoedenplank, onderhoudsboekjes, je reservefles met RSV. Daarnaast je banden op 3 bar zetten en alle naden van je motorkap dicht tapen (y). En natuurlijk lekker met 90 achter een grote vrachtwagen hangen, zelf even plassen en poepen voor je in de auto stapt en voortaan alleen maar groenteshakes en komkommer tot je nemen zodat het weer een paar kilo scheelt. Succes!:D

@ Malt hoeveel radio doet weet ik niet. die percentage ben ik idd tegengekomen op een forum tegengekomen van zoals SLB ook al aangeeft er van alles aan doen om zo zuinig mogelijk te hypermilen.

Ik probeerde om mee te denken. Esther gaf aan dat zij niet anders ging rijden. 2 factoren die volgens haar anders waren is het weer en filerijden. De meeste auto's die ik had ging de achterruitverwarming niet automatisch uit. Zo kan het ook gebeuren dat mensen die automatische verlichting hebben en een keer in leenauto meekrijgen vergeten dat zij handmatig lichten uit moeten zetten en de volgende dag lege accu hadden (had mijn buurvrouw laatst).

Als verwarming niet automatisch uit gaat wat extra verbruikt in combinatie met misschien zachtere banden, filerijden en lage temperaturen dan kan het toch zijn dat zij dan 1 op 12 rijdt?

Bij mijn Auris scheelt het trouwens ook wel. Met het zelfde rijgedrag v/d zomer gemiddeld tussen de 1:21,5 en 1:22,7 en nu in de herfst (nog zonder winterbanden) 1:19,0 - 1:20,7. Sinds gisteren de winterbanden er op, t zal nu nog wel verergeren.

Eldorado89 zei:
The SLB zei:
Malt007 zei:
Eldorado89 zei:

@ Malt hoeveel radio doet weet ik niet. die percentage ben ik idd tegengekomen op een forum tegengekomen van zoals SLB ook al aangeeft er van alles aan doen om zo zuinig mogelijk te hypermilen.

Ik probeerde om mee te denken. Esther gaf aan dat zij niet anders ging rijden. 2 factoren die volgens haar anders waren is het weer en filerijden. De meeste auto's die ik had ging de achterruitverwarming niet automatisch uit. Zo kan het ook gebeuren dat mensen die automatische verlichting hebben en een keer in leenauto meekrijgen vergeten dat zij handmatig lichten uit moeten zetten en de volgende dag lege accu hadden (had mijn buurvrouw laatst).

Als verwarming niet automatisch uit gaat wat extra verbruikt in combinatie met misschien zachtere banden, filerijden en lage temperaturen dan kan het toch zijn dat zij dan 1 op 12 rijdt?

Voor het geval je niet loopt te trollen, zowel ik als slb zijn sarcastisch. Het is volslagen onzin dat achterruitverwarming 4-7% hoger verbruik veroorzaakt. Denk dat het al overdreven is als je zegt dat het verbruik daardoor 0,4-0,7% toeneemt.

1:12 voor een clio is gortig dus je zou langs de garage kunnen gaan voor een check. Maar het zou ook een combinatie van koud weer, zachtere banden, meer file en wellicht relatief stadsverkeer kunnen zijn.

The SLB zei:
Bij mijn Auris scheelt het trouwens ook wel. Met het zelfde rijgedrag v/d zomer gemiddeld tussen de 1:21,5 en 1:22,7 en nu in de herfst (nog zonder winterbanden) 1:19,0 - 1:20,7. Sinds gisteren de winterbanden er op, t zal nu nog wel verergeren.

Ik had het met de AX ook.. zo'n kleine 2 kilometer per liter verschil.. 16 in de winter, 18 in de zomer. Hele jaar dezelfde banden op gemiddeld 2,2 bar.

Durashift zei:
Ik had het met de AX ook.. zo'n kleine 2 kilometer per liter verschil.. 16 in de winter, 18 in de zomer.
Cuore gaat van 21 naar 18, Westfield van 12 maar 10

Malt007 zei:
Eldorado89 zei:
The SLB zei:
Malt007 zei:
Eldorado89 zei:

Voor het geval je niet loopt te trollen, zowel ik als slb zijn sarcastisch. Het is volslagen onzin dat achterruitverwarming 4-7% hoger verbruik veroorzaakt. Denk dat het al overdreven is als je zegt dat het verbruik daardoor 0,4-0,7% toeneemt.

1:12 voor een clio is gortig dus je zou langs de garage kunnen gaan voor een check. Maar het zou ook een combinatie van koud weer, zachtere banden, meer file en wellicht relatief stadsverkeer kunnen zijn.

Sarcasme is nooit mijn sterkste punt geweest. Ik zat niet te trollen dit is pas 2e bericht dat ik hier op de forum plaats. Dacht bij mezelf plaats ik een keer een bericht word ik gelijk afgeschoten (haha). Ik zal in vervolg geen percentages ofzo meer noemen. Ik las het ergens en heb aangenomen dat het zou kloppen. Goed weekend alvast :D

Eldorado89 zei:
Sarcasme is nooit mijn sterkste punt geweest.

MjAxMi02MTM0ZmM1OGU1MGRiZDdm.png

Een licht verhoogd verbruik in de winter is niet ongewoon. Pakweg 10-15% verschil tussen zomer en winter is helemaal OK, bij vergelijkbaar gebruik. van    1 op 16 naar 1 op 12 is echt teveel verschil. 25%.

Achteruitverwarming: We kunnen wel gissen, maar je kan het ook gewoon uitrekenen.
Een achteruitverwarming trekt maximaal ong 20A. Dat is een vermogen van pakweg 300 Watt. (uitgaande van laadspanning bij draaiende motor van 14.4 V afgerond naar boven).    0.3 KW kost je ong. 0.15 L benzine / uur. (energie inhoud 9,7 KWh, rendemnt 20%) Dat is niet zoveel. Ga er vanuit dat je met gemiddeld gebruik hooguit 60 km/u gemiddeld haalt, daarbij 4 liter/uur verstookt. Dan is het maar 4 %. Dat merk je niet.

Bovendien had ik die theorie al onderuit gehaald omdat een achteruitverwarming tegenwoordig elektronisch afschakelt na x minuten en elke keer opnieuw geactiveerd moet worden.

Terug
Bovenaan