rke
Wegverkenner
Moderne diesels hebben een roetfilter.
Ik heb via vriend google wat informatie gevonden over roetfilters. Omdat dat vooral informatie is van bedrijven die roetfilters verwijderen is deze informatie gekleurd en ik hoop dat jullie deze informatie willen aanvullen / corrigeren.
Een roetfilter is relatief duur (1000 ~ 1500 euro) en ze hebben niet "het eeuwige leven". De levensduur schijnt afhankelijk te zijn van het gebruik van de auto en het tijdig uitvoeren van onderhoud. De doorsnee levensduur is ongeveer 150.000 ~ 200.000 km, met sterke uitschieters naar beneden.
Factoren die de levensduur bekorten zijn:
1- De koude start. Bij een koude start roet een dieseltje veel meer.
2- Gebruik met weinig vermogen. Motoren die veel met erg weinig vermogen draaien hebben eerder last van een verstopt filter.
3- Gebruik met volgas. Diesels die volgas draaien roeten heel sterk.
4- Het olieverbruik van de motor. Een hoog verbruik geeft meer roet.     
Nu zal het motormanagement regelmatig het roetfilter "regeneren" door een zodanig mengsel in te spuiten dat het roet uit het filter verbrandt. Een doorsnee waarde voor dit regeneren is iedere 500 km en dat gebeurt als je langere tijd op de cruise control rijdt of wanneer de dealer het regeneratieproces via de servicesoftware opstart.
Dat dit regeneren brandstof kost mag duidelijk zijn. Maar er zit ook een grens aan het regeneren, na een aantal keer zit    het filter echt verstopt en is vervangen de enige overgebleven optie.
Nu ijn er bedrijven die het roetfilter verwijderen en de software aanpassen. Daar schijnt de motor zuiniger en krachtiger van te worden maar de roetuitstoot wordt natuurlijk hoger. Toch schijnt een doorsnee dieseltje zonder roetfilter nog wel aan de APK normen te voldoen, zelfs een Duitse milieusticker schijnt mogelijk te zijn.
De verschijnselen van een verstopt filter zijn foutcodes, de motor in noodloop, een verstopte egr klep en/of een slecht werkende turbo.
Ik heb via vriend google wat informatie gevonden over roetfilters. Omdat dat vooral informatie is van bedrijven die roetfilters verwijderen is deze informatie gekleurd en ik hoop dat jullie deze informatie willen aanvullen / corrigeren.
Een roetfilter is relatief duur (1000 ~ 1500 euro) en ze hebben niet "het eeuwige leven". De levensduur schijnt afhankelijk te zijn van het gebruik van de auto en het tijdig uitvoeren van onderhoud. De doorsnee levensduur is ongeveer 150.000 ~ 200.000 km, met sterke uitschieters naar beneden.
Factoren die de levensduur bekorten zijn:
1- De koude start. Bij een koude start roet een dieseltje veel meer.
2- Gebruik met weinig vermogen. Motoren die veel met erg weinig vermogen draaien hebben eerder last van een verstopt filter.
3- Gebruik met volgas. Diesels die volgas draaien roeten heel sterk.
4- Het olieverbruik van de motor. Een hoog verbruik geeft meer roet.     
Nu zal het motormanagement regelmatig het roetfilter "regeneren" door een zodanig mengsel in te spuiten dat het roet uit het filter verbrandt. Een doorsnee waarde voor dit regeneren is iedere 500 km en dat gebeurt als je langere tijd op de cruise control rijdt of wanneer de dealer het regeneratieproces via de servicesoftware opstart.
Dat dit regeneren brandstof kost mag duidelijk zijn. Maar er zit ook een grens aan het regeneren, na een aantal keer zit    het filter echt verstopt en is vervangen de enige overgebleven optie.
Nu ijn er bedrijven die het roetfilter verwijderen en de software aanpassen. Daar schijnt de motor zuiniger en krachtiger van te worden maar de roetuitstoot wordt natuurlijk hoger. Toch schijnt een doorsnee dieseltje zonder roetfilter nog wel aan de APK normen te voldoen, zelfs een Duitse milieusticker schijnt mogelijk te zijn.
De verschijnselen van een verstopt filter zijn foutcodes, de motor in noodloop, een verstopte egr klep en/of een slecht werkende turbo.