marterverschrikker aansluiten

Guest
Hallo,

Ik wil graag een marterverschrikker aansluiten in mijn motorruimte van mijn Passat B5, maar ik wil dat deze uitschakelt zodra ik de auto start. Kan iemand me aub uitleggen hoe ik dit dan moet aansluiten? Voor de duidelijkheid; ik heb het volgende exemplaar aangeschaft https://www.secoruet.net/maderschutz_90126.html

Bedankt vast :)

Staat daarover niets in de inbouwhandleiding?
a015.gif

De producent zal neem ik aan ook begrijpen dat het ding weinig nut heeft en dus niet hoeft te werken bij 130 km/u op de snelweg...

Nee, want normaliter sluit je dit rechtstreeks aan op de accu. Alleen ik wil ivm risico gehoorschade (ja, dit gebeurt met dergelijke "ultrasone" apparaten) dat deze uit staat als ik in de auto zit.

De omgekeerde werking van een autoradio...dat is wat jij nodig hebt.      Zijn er geen kastjes op de markt die de spanning afsluiten als je het contact inschakelt?    Of een tuimelschakelaar o.i.d. tussen de bedrading zetten?    Aandrukken als je de auto verlaat en uitdrukken als je rijdt.

Je kan de zwarte draad op de geschakelde plus die naar de autoradio gaat gebruiken, staat als het goed is ook in de instructies. Dus contact aan verandert van massa naar +, contact uit weer naar massa. Je kan er ook een relais ertussen zetten. Ik zou hem gewoon direct op de accu aansluiten, doen garages ook. Sommigen zeggen dat marters ook aanvallen op auto die stationair staan te wachten. Of dat waar is weet ik niet, maarja of het waar is dat het gehoorschade oplevert weet ik ook niet..

Even over de eventuele gehoorschade van ultrasoon geluid. Ultrasoon geluid is geluid met een frequentie die voor het menselijk oor niet waarneembaar is. Deze marterverschrikker werkt met een frequentie van 21,5 KHz tot 23,5 KHz.
Wie wel eens naar muziek luistert wordt continu "gebombardeerd" met ultrasoon geluid, de zogenaamde boventonen, die de "klankkleur" bepalen. Deze liggen voor een deel (ruim) boven de gehoorgrens. Ultrasoon geluid dus. Waar je oren dus echt géén schade van ondervinden.

Een (zeer uitgebreide) uitleg: https://www3.artez.nl/musictools/aml_new/geluidsleer/hoofdstuk_e1.html

Probeer ook een de 'analoge' versie; namelijk lappen in ammoniak gedrenkt nabij je auto (of in? :) ). Houden ze helemaal niet van..

Bedankt voor de tips dusver. Mijn vraag kwam naar aanleiding van dit krantenartikel trouwens.

Als ik met een relais wil werken; hoe moet ik dit dan eigenlijk precies waar aansluiten?

Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, normaal doe ik nooit wat met dit soort zaken. Vanmiddag heb ik de dealer Pouw in Zwolle gebeld om te vragen of zij dit voor me kunnen installeren, maar zij geven aan (zelfs bij navragen met de afdeling chef) dat het niet mogelijk is om een marterverschrikker aan te sluiten welke uitschakelt als de motor draait.....

Oftewel ik moet eens kijken of ik ergens anders terecht kan voor deze klus. Ik woon in de regio Deventer/Zwolle, weet iemand een goed adres in de buurt?

Passsat zei:
Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, normaal doe ik nooit wat met dit soort zaken. Vanmiddag heb ik de dealer Pouw in Zwolle gebeld om te vragen of zij dit voor me kunnen installeren, maar zij geven aan (zelfs bij navragen met de afdeling chef) dat het niet mogelijk is om een marterverschrikker aan te sluiten welke uitschakelt als de motor draait.....

Oftewel ik moet eens kijken of ik ergens anders terecht kan voor deze klus. Ik woon in de regio Deventer/Zwolle, weet iemand een goed adres in de buurt?
Wat een onzin van de dealer, natuurlijk werkt dit wel. Kwestie van een relais met verbreekcontact laten bekrachtigen via de geschakelde plus, plus aan de ingaande kant van het verbreek contact, marterverschrikker plus aan de uitgaande, en massa van de verschrikker gewoon aan de masse. 10 minuten werk.

EVV zei:
Passsat zei:

Wat een onzin van de dealer, natuurlijk werkt dit wel. Kwestie van een relais met verbreekcontact laten bekrachtigen via de geschakelde plus, plus aan de ingaande kant van het verbreek contact, marterverschrikker plus aan de uitgaande, en massa van de verschrikker gewoon aan de masse. 10 minuten werk.

Andere Pouw vestiging vraagt hiervoor €150,- Lijkt me dan dus ook niet te kloppen.....

Passsat zei:
EVV zei:
Passsat zei:

Andere Pouw vestiging vraagt hiervoor €150,- Lijkt me dan dus ook niet te kloppen.....
Even een simpel verbreekrelaisplaatje gejat:
relais.jpg

In jouw geval is de LED's de verschrikker, daar waar staat 12+ geschakeld rechtstreeks (via een zekering) naar de accu, zwart gaan de massa en "stadslicht" knoop je bijvoorbeeld aan de geschakelde plus van de radio.

Houd wel rekening met het stroomverbruik van zo'n verschrikker, dat je niet zo meteen met een lege accu staat

Opgenomen stroom bij aan-stand is ca. 130 mA en in de uit-stand ca. 16 mA. Gemiddeld verbruik dus 74 mA. Dit is ruim 12 Ah per week. Hoe lang zal dit op de accu kunnen ongeveer gezien?

Wat echt werkt (eigen ervaring) is gaas onder je auto plaatsen. Makkelijk te maken met 4 latten en kippengaas. Voorbeeld: https://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.3027303.1350921082!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-3027303.JPG
Ultrasoongeluid gaat maar één kant op, dus je zal er heel wat in de motorruimte moeten plaatsen om alle plekken te 'dekken'.

Een ander huis tuin en keukenmiddel is het plaatsen van 2 ouderwetse WC-blokjes in de motorruimte. Aan die synthetische geur hebben die marters een hekel. Dan zullen ze een andere plek gaan zoeken.

Ik heb geen privé parkeerplaats waar ik dit makkelijk kan doen + op mijn werk zal het ook niet makkelijk worden..

Ten tweede heb ik express een verschrikker gekocht welke 360 graden het geluid verspreidt; zie de link welke ik stuurde aan het begin van het topic: https://www.secoruet.net/maderschutz_90126.html

Wat betreft synthetische geuren; ik heb geen zin om dit om de maand te moeten controleren/verversen.

Terug
Bovenaan