help geen grip

snelle willy

Net ingestapt
eerst effe:
sorry als de titel dramatisch is.



hallo autoweek forum

zoals jullie weten ligt er een beetje regen op de weg.

en daar ligt probleem 1.

als ik optrek in 2de met gas geven met me kleine teen slippen me wielen als een gek bij 2000 RPM

en bij 5de versnelling met volgas.

op droog doet me alfa het alleen in 2de.


kan ik dit op lossen met een Q2 dif??

of is dat niet mogelijk??

banden die onder de voorwielen liggen zijn: https://banden.autoweek.nl/general-tire/altimax-winter-plus/205-55-r16-91h-179990/

misschien kan het zijn omdat die van de week een motor storing had over TE HOGE TURBO DRUK.

de auto is niet gechipt(haat ik) en rij eigelijk sinds ik de alfa heb als een oude (***)

op papier is het een 1.9 JTDm 16V met 150pk



dank je voor het lezen.

PS. ga geen ander banden kopen. want heb al velgen MET banden gekocht.(225/45/17)
 
Bij 25+°C kan weinig grip echt niet aan je winterbanden liggen. Tank je wel high-power diesel?
 
snelle willy zei:
zoals jullie weten ligt er een beetje regen op de weg.

Bij regen reageert de auto feller op een forse rijstijl, die eigenlijk aangepast moet worden. Gewoon niet teveel gas geven en je aanpassen aan de omstandigheden.
 
speedtouch zei:
snelle willy zei:
zoals jullie weten ligt er een beetje regen op de weg.

Bij regen reageert de auto feller op een forse rijstijl, die eigenlijk aangepast moet worden. Gewoon niet teveel gas geven en je aanpassen aan de omstandigheden.

zoals je kunt lezen in me tekst, sinds ik de alfa heb heb ik een oude lullen rij stijl met soms een beetje door rijden. en bij regen rijd ik altijd rustig.
 
snelle willy zei:
misschien kan het zijn omdat die van de week een motor storing had over TE HOGE TURBO DRUK.

Misschien dat de turbo te lomp/vroeg inkomt bij het gasgeven,
is het probleem pas sinds deze week of heb je het al eerder gemerkt in de regen?

Heb zelf net in de regen gereden, heb geen last gehad van wielspin.
Viel me wel op dat de weg eruit ziet alsof er een beetje schuim op staat.
Waarschijnlijk extra glad doordat het een tijdje droog en warm    is geweest en het vuil nog niet echt weggespoeld is ...
 
Blackadder the 5th zei:
snelle willy zei:
misschien kan het zijn omdat die van de week een motor storing had over TE HOGE TURBO DRUK.

Misschien dat de turbo te lomp/vroeg inkomt bij het gasgeven,
is het probleem pas sinds deze week of heb je het al eerder gemerkt in de regen?

Heb zelf net in de regen gereden, heb geen last gehad van wielspin.
Viel me wel op dat de weg eruit ziet alsof er een beetje schuim op staat.
Waarschijnlijk extra glad doordat het een tijdje droog en warm    is geweest en het vuil nog niet echt weggespoeld is ...

heb het 1 keer eerder gehad in 5de maar dat is dan met plank gas geven.

er was veel schuim dat klopt ja. ik houd het voor nu dan op dat het die schuim was.
 
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.
 
Blackadder the 5th zei:
Waarschijnlijk extra glad doordat het een tijdje droog en warm    is geweest en het vuil nog niet echt weggespoeld is ...

Bekend fenomeen inderdaad. Is met regen altijd even extra opletten na een bloedhete periode.
 
snelle willy zei:
Blackadder the 5th zei:
snelle willy zei:
misschien kan het zijn omdat die van de week een motor storing had over TE HOGE TURBO DRUK.

Misschien dat de turbo te lomp/vroeg inkomt bij het gasgeven,
is het probleem pas sinds deze week of heb je het al eerder gemerkt in de regen?

Heb zelf net in de regen gereden, heb geen last gehad van wielspin.
Viel me wel op dat de weg eruit ziet alsof er een beetje schuim op staat.
Waarschijnlijk extra glad doordat het een tijdje droog en warm    is geweest en het vuil nog niet echt weggespoeld is ...

heb het 1 keer eerder gehad in 5de maar dat is dan met plank gas geven.

er was veel schuim dat klopt ja. ik houd het voor nu dan op dat het die schuim was.

Dan moet je overschakelen naar 6 of 7 :T
 
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.
 
Qua winterbandentest kan ik weinig over General vinden, wel een site waar General in een rijtje met "illustere" merken wordt genoemd:

Overige bandenmerken
Apollo, Linglong, Wanli, Gerutti, Suntek, Double Star, Rockstone, Fortuna, Hifly, Jinyu, Sunitrac, Suntek, Delfin, Kenda, Sunny, Tyfoon, Petlas, Nexen, Milestone, Nankang, Maxxis, Marangoni, Sailun, Ovation, Goodride, Achilles, Mastersteel, Maxtrek, Avon, Cooper, General tire, Kleber, Toyo, Admiral, Austone, BCT, Ceat, Cheng shin, Dayton, Debica, Eurotec, Event, Fate, Golden tyre, Gremax, Hercules, Imperial, Jinyu tire, Kelly, Kinforest, Kingstar, Kings tire, Kormoran, Mabor, Mastercraft, Matador, Meteor, Mickey Thompson, Pace, Pegasus, Regal, Riken, Roadhog, Roadstone, Rockstone, Rotalla, Sailun, Silverstone, Sonar, Sportiva, Starfire, Stunner, Sunew, Tigar, Trayal, Triangle, Vee rubber, Viking, West lake.

https://winterbanden.picobit.nl/winterbanden-test-2012/

Mijn schoonzus had op haar Swift ooit banden met genoeg profiel, maar ze waren levensgevaarlijk zodra het wegdek een beetje nat was. Ik weet het niet meer zeker, maar het kan zomaar zijn dat het Generals waren.

Dat een merk "bekent" in België is vind ik niet echt een argument om te zeggen dat het goede banden zijn.... zo weinig grip als je omschrijft, voelde precies zoals bij die Swift. Een andere verklaring voor zo weinig grip is er eigenlijk niet, het moet dus wel aan de banden liggen.
 
Ik heb vierseizoen banden op de werkbus en die heeft maar 75 pk. Daarmee heb ik nog slippende banden als ik enthousiast optrek heb ik nog slippende banden op nat wegdek.

Op mijn eigen auto heb ik zomer van michelin en daar heb ik nergens last van ondanks dat die er 208 pk heeft.

Heeft dus heel veel te maken met de winterbanden die nog minder grip hebben met deze temperaturen dan de all seasons.

Overigens heb ik nog nooit gehoord van general, a merken zijn voor mij bridgestone, michelin, continental, pirelli enz.
 
Boppie zei:
Mijn advies is minder gas geven.

maar dan krijg ik nog een bekeuring voor het verkeer ophouden. op de koppeling alleen kan ik niet blijven rijden.

ik rij volgens de garage al te langzaam voor een alfa te rijden:confused:
 
Q2 diff helpt absoluut, maar ik zou eerst beginnen met fatsoenlijke banden te gaan monteren.
Snap sowieso niet dat mensen besparen op banden, is het enige contact met de weg en zeer belangrijk.
Een setje good years zijn erg betaalbaar.
 
Bofkont zei:
Q2 diff helpt absoluut, maar ik zou eerst beginnen met fatsoenlijke banden te gaan monteren.
Snap sowieso niet dat mensen besparen op banden, is het enige contact met de weg en zeer belangrijk.
Een setje good years zijn erg betaalbaar.


die banden zaten erop toen ik hem kocht. heb al andere velgen met hankooks besteld.

maar is het mogelijk dat ik een Q2 kan laten in bouwen??


trouwens general tire is zeer groot in 4X4 banden. duss niet echt wat mensen denk aan een chinese band van 4euro.
 
Ik denk erover om ook een paar General banden aan te schaffen. Heb nu Continental maar wil graag indruk op de chickies maken. Dicht langs de stoep parkeren heb ik geprobeerd maar werkt niet. :(    Dan maar slippende banden proberen. :cool:
 
Ja hoor Q2 diff kan zonder moeite ingebouwd worden, kost je rond de 1250 euro als je het laat doen.
 
peugeot gek zei:
Ik heb vierseizoen banden op de werkbus en die heeft maar 75 pk. Daarmee heb ik nog slippende banden als ik enthousiast optrek heb ik nog slippende banden op nat wegdek.

Wat en hoe is de belading van de werkbus?
Als ie lekker aan het gewicht zit en het zwaarste op / achter achteras zit.. heb je relatief weinig druk op de voorwielen natuurlijk..;)

Enfin, ik had het vroeger ook met 90 VAG TDI paardjes in een 1e serie Leon.. zaten Continentals onders en dat was bij nat weer ook redelijk 'drama' qua grip
 
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.
 
haarr zei:
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.

zoek een 4X4 die graag off-road gaat dan vind je altijd general op.
 
Misshien is de ondergrond wel het probleem.    Met een Alfa kan je niet aan 4x4 doen.


Koop een Laro of een G Klasse.
 
De Swift waar ik het over had, had geen General banden maar Federal geloof ik. Zelfde soort rommel. Laatst wel een X-trail, die werden volgens mij standaard met Generals geleverd. Maar dan de voorwielaangedreven variant. Precies dezelfde klachten: bij een vrij lullig motorvermogen slipten de voorwielen nogal snel door.

Dat een fabrikant goede offroad banden maakt, wil dus niet zeggen dat ze ook goede wegbanden kunnen maken.
 
haarr zei:
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.

General en Lassa is gewoon hoekiefoekie. Rommel. Daar ligt je probleem. Met de Hankook's gaat dat misschien iets beter worden, maar het is nog steeds geen A-merk band.
 
Of je hebt slechte banden, of banden die niet passen bij het type auto of je Alfa heeft een belabberd onderstel dat 'ie zelfs bij een rijstijl die meer bij een Volvo past (...)    het vernogen niet normaal op de weg kan zetten. Schokdempers slecht?

Gewoon goede banden moet echt volstaan, of er is echt ergens iets mis hoor!

Ik rij zelf op Gislaved, een prima b-merk (submerk van Conti als ik me niet vergis) voor mijn Volvo V70 voor 6000km per jaar, als ik meer zou rijden gewoon Conti's, Goodyear of Michelin.
 
Terence zei:
haarr zei:
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.

General en Lassa is gewoon hoekiefoekie. Rommel. Daar ligt je probleem. Met de Hankook's gaat dat misschien iets beter worden, maar het is nog steeds geen A-merk band.
Eehhh Hankook banden zijn erg goed, doen zeker niet onder voor Michelin, goodyear, Pirelli enz enz
 
snelle willy zei:
zoek een 4X4 die graag off-road gaat dan vind je altijd general op.


En daar worden de Generals al vrij snel vervangen voor Cooper STT, BFG Mud Terrain of de 100% offroad Silverstone MT / z'n copy Insa Turbo Special Track. (coverband)
Generals vind je eerder op de SUV's en de PC. Hooftstraat-tractoren, dus de 4x4's die eigenlijk nooit offroad gaan... deze banden beschadigen namelijk snel op de wangen doordat het profiel daar niet doorloopt.
Het enigste voordeel van General offroad banden is dat ze wat stiller zijn op de weg, maar daar maalt de gemiddelde offroader echt niet om. :)


Maar de oplossing voor jou is meer gewicht op de aangedreven wielen aanbrengen of je voet aanpassen naar de weg- en weersomstandigheden... de winterbanden eraf wil je immers niet.
 
@Muddy, da's niet helemaal waar en m/t banden zijn niet bepaald geschikt voor de weg. Er wordt vaak bfgoodrich a/t en ook de Grabber at2 gemonteerd. Bij een niet al te zware terreinwagen/suv wordt de Grabber uhp nog wel eens gemonteerd. Onder een alfa is het geen overweging. Hankook (ventus) is overigens niet veel mis mee.
 
heb vandaag in de buurt van maastricht mee gedaan met een alfa rally. en heb veel fietsers moeten voorbij steken.

wat me opviel is dat op rechte weg de auto makelijk wielspin heeft maar in de bochten planken gebeurt er niets.

en heb echt de bochten met redelijke snelheid genomen. zou het komen omdat ik mario in me achterruit heb?? een italiaan moet geen mercedes rijden maar een echte auto:)
 
Toch maar een setje van deze eronder?

220px-Eisspeedway_Maschine_05.JPG
 
Zelf heb ik wel vaker winterbanden in de lente en zomer eronder laten zitten, ik dacht dat het vierseizoene banden waren 😀.
Even zonder dolle, grip had ik ook in de zomer met nat geregende wegen. Ik zeg er wel bij dat ik toen een auto had met 90pk, dus geen beest van 200pk + .

Winterbanden kan prima buiten de winter om, alleen waarom zou je doorrijder ermee? 4 seizoene banden vind ik ideaal voor NL.
Mocht ik graag skiëen in Oostenrijk dan had ik waarschijnlijk wel gekozen om een set winterbanden en een set voor de zomer.

Ik hoop dat snelle willy van zijn grip probleem afkomt. Heeft die 159 geen traction controlle?
 
R-W zei:
@Muddy, da's niet helemaal waar en m/t banden zijn niet bepaald geschikt voor de weg. Er wordt vaak bfgoodrich a/t en ook de Grabber at2 gemonteerd. Bij een niet al te zware terreinwagen/suv wordt de Grabber uhp nog wel eens gemonteerd. Onder een alfa is het geen overweging. Hankook (ventus) is overigens niet veel mis mee.

Het ging even om snelle willy's uitspraak betreft de 4x4's DIE GRAAG OFF-ROAD GAAN...want die staan in de praktijk dus zelden op General's en AT-banden.
Dus niet wat er (fabrieksaf of vervangingsmarkt) prijstechnisch gemonteerd wordt op de status-4x4's en de suv's.


Wat betreft het gebruik van mudbanden Cooper STT en BFG Mud op de weg: prima gechikt als je je niet stoort aan het zingende rolgeluid.
Remweg en tractie hiervan op asfalt (nat/droog) is nog prima te vergelijken met de gemiddelde wegband.
Ik rijd al vanaf 1988 op deze mudbanden onder diverse 4x4's (inmiddels de 6e of 7e set), Cooper STT gaat bij mij gemiddeld 70.000 km mee en BFG Mud zo'n 60.000 km. (restprofiel laat ik op 5 mm want dan levert de oude set nog zo'n 200 euri op via marktplaats:))
De Silverstone en z'n lookalike cover imitaties zijn echter rubbervreters op het asfalt en hierdoor veel minder geschikt. (grip op asfalt is trouwens wel prima)

En mijn ervaring met General (zowel AT als mud): daar kun je prima mee skiën op nat wegdek.(n)
Zal het waarschijnlijk een stuk beter doen in de warmere midden-europese klimaten.
 
Mijn Grand Cherokee heeft een hele tijd Grabber at2 eronder gehad en ik kan het niet met je eens zijn. Zelfde geldt voor wat je beweert over mud/terrain banden, die zijn niet geschikt voor de weg en komen in alles tekort. Natuurlijk kan je ermee rijden, dat kan met een set linglongs ook.
 
GTR-R34 zei:
Terence zei:
haarr zei:
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.

General en Lassa is gewoon hoekiefoekie. Rommel. Daar ligt je probleem. Met de Hankook's gaat dat misschien iets beter worden, maar het is nog steeds geen A-merk band.
Eehhh Hankook banden zijn erg goed, doen zeker niet onder voor Michelin, goodyear, Pirelli enz enz

Ik vind Hankook niet goed en zeker geen A-merk. Doen naar mijn mening onder voor Michelin.
 
Terence zei:
GTR-R34 zei:
Terence zei:
haarr zei:
snelle willy zei:
Harm78 zei:
Je rijdt nu op General winterbanden? Dan vind ik het niet zo gek... sowieso hebben winterbanden nu veel minder grip (die doen het alleen op sneeuw echt goed), maar winterbanden van een hoekiefoekie merk? Dan kun je het laatste beetje grip gewoon vergeten. De enige optie is dus: nieuwe banden aanschaffen van een fatsoenlijk merk, en winterbanden voor de winter bewaren.

general is geen hoekiefoekie merk. is redelijk groot. net iets als lassa. zeer bekent in belgie zelfs.

Lassa is ook een hoekiefoekie merk.

General en Lassa is gewoon hoekiefoekie. Rommel. Daar ligt je probleem. Met de Hankook's gaat dat misschien iets beter worden, maar het is nog steeds geen A-merk band.
Eehhh Hankook banden zijn erg goed, doen zeker niet onder voor Michelin, goodyear, Pirelli enz enz

Ik vind Hankook niet goed en zeker geen A-merk. Doen naar mijn mening onder voor Michelin.

Is het ook niet maar wel een goed 'B'-merk, net als Nokian bijv. Michelin is overigens ook niet altijd even geweldig, zeker niet gezien de bedragen die ze voor hun banden vragen.
 
Hankook's komen tegenwoordig toch wel beter uit de testen dan zo'n 15 - 10 jaar geleden.
Wat dat betreft evolueren ze, naar mijn idee, mee met de ontwikkel van de Zuid-Koreaanse autobouwers..
 
ben vandaag naar de banden specialist om de hoek gegaan bij mij thuis.

hij zei dat 205 breed te smal is voor vermogens boven 140pk. en dat ik beter naar 215 op kan gooien voor de volgende winter:)

duss geloof hem heel erg    goed. voor winter banden gaan er 4seisoen op(sneeuwt bijna niet in nederland. en als me zomerbanden op zijn kan ik nog altijd door rijden.)rij namelijk graag en vaak in engeland:) back to my home land.
 
Terug
Bovenaan