Gelukkig nieuwjaar allemaal allereerst!
December 2020
Zoals we gewend zijn de laatste jaren is december vooral een eindejaarssprint voor elektrische auto's in verband met naderende, minder gunstige bijtellingsregels in het nieuwe jaar. In december 2020 kwamen de registraties 2,9% hoger uit dan in december 2019. December 2019 was vooral de maand van de Tesla Model 3 en in mindere mate de Audi E-Tron. In december 2020 ging de Volkswagen ID.3 aan de leiding, gevolgd door de Hyundai Kona, Tesla Model 3, Volkswagen ID.4, Audi E-Tron, Volvo XC40 en Polestar 2.
1. Volkswagen 9.291
2. Hyundai 4.920
3. Tesla 4.149
4. Toyota 2.697
5. Audi 2.401
6. Volvo 2.343
7. Peugeot 1.870
8. Renault 1.646
9. Skoda 1.468
10. Polestar 1.468
11. Opel 1.356
12. Kia 1.164
13. Ford 979
14. Mercedes-Benz 966
15. Seat/Cupra 813
16. Fiat/Abarth 692
17. Citroën 593
18. Nissan 586
19. BMW 554
20. Mazda 510
21. Jaguar 404
22. Aiways 383
23. Mini 354
24. Lexus 224
25. MG 181
26. Suzuki 180
27. Honda 116
28. DS 112
29. Mitsubishi 94
30. Porsche 68
31. Jeep 62
32. Land Rover 40
33. Dacia 30
34. Smart 27
35. Alfa Romeo 22
36. Subaru 14
37. Bentley 3
38. Ferrari 2
39. Lamborghini 1
40. Aston Martin 1
41. Donkervoort 1
42. Morgan 1
43. SsangYong 1
De ID.3, Kona, Model 3, ID.4, E-Tron, XC40 en Polestar 2 gingen dus aan de leiding. De ID.4 maakte een spetterend debuut en was in december 2020 populairder dan bijvoorbeeld de Peugeot 3008 in heel 2020, lange tijd een van de meest succesvolle SUV's in zijn klasse. Ik heb het idee dat zelfregistraties bij Volkswagen niet zo'n enorme rol spelen, het zelfregistratiekanon lijkt de Audi E-Tron. Als ik op gaspedaal.nl als zoektermen bouwjaar vanaf 2020, elektrisch en maximaal 5.000 kilometer invoer, krijg ik 859 ID.3's en 58 ID.4's, wat slechts 7,8% respectievelijk 2,4% van de in 2020 geregistreerde exemplaren is. In het geval van de Audi E-Tron staan er liefst 1.042 stuks te koop. Audi registreerde maar liefst 58,7% van de E-Tron-jaarregistraties in december, namelijk 2.211 stuks. De Jaguar I-Pace deed op iets kleinere schaal hetzelfde: ineens waren er 403 nieuwe registraties in december 2020, tegen slechts 63 (!) registraties in de eerste elf maanden van 2020.
Opvallend hoge posities waren er naast de ID.3 (#1), Kona (#2, record), Model 3 (#3), ID.4 (#4), E-Tron (#5) en de Polestar 2 (#7, record), voor de Fiat 500 (stijgt dankzij nieuwe generatie, dus de EV, naar #14), dus de I-Pace (#20), de Aiways U5 maakt een spectaculair debuut en doet het niet veel slechter dan in China (#22), de Seat Mii (#23), Skoda Citigo (#28), Mercedes-Benz EQC (#33, record), Lexus UX (#45, record met dank aan EV), DS 3 Crossback (#62, record met dank aan EV), Kia Soul (#69, record), de nieuwe Citroën C4 komt binnen (#71), Volvo XC90 (#77), Hyundai Nexo (waterstofrecord op #85 - Nederland is überhaupt de grootste Europese afzetmarkt voor de Nexo), Honda e (#87, record), de Mercedes-Benz GLE (#106) en niet vaak in de lijst, de Alfa Romeo Giulia (#117). Verder waren veel elektrische personenbusjes in trek: de Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV op #44 (record vermoed ik) en de Opel Vivaro/Zafira (#105).
Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de modellenlijst (<40 registraties) zijn de Aston Martin DBX (1 registratie); Ford Explorer (5 registraties); Hyundai Tucson (6 registraties); Land Rover Defender (2 registraties); Mercedes-Benz GLS (1 registratie); Suzuki Across (1 registratie) en Swace (eerste 3 registraties) en de Toyota ProAce City Verso (7 registraties).
1. Volkswagen ID.3 6.083
2. Hyundai Kona 4.526
3. Tesla Model 3 3.938
4. Volkswagen ID.4 2.408
5. Audi E-Tron 2.211
6. Volvo XC40 2.064
7. Polestar 2 1.468
8. Toyota Yaris 1.098
9. Opel Corsa 895
10. Peugeot 208 836
11. Kia Niro 788
12. Peugeot 2008 709
13. Toyota Aygo 691
14. Fiat 500 644
15. Renault Clio 511
16. Ford Fiesta 488
17. Renault Captur 482
18. Toyota Corolla 415
19. Renault Zoe 413
20. Jaguar I-Pace 403
21. Skoda Octavia 400
22. Aiways U5 383
23. Seat Mii 349
24. BMW i3 347
25. Mini Hatch/Cabrio 337
26. Nissan Leaf 314
27. Opel Crossland X 308
28. Skoda Citigo 302
29. Ford Focus 292
30. Seat Leon 279
31. Toyota C-HR 276
32. Volkswagen Golf 248
33. Mercedes-Benz EQC 239
34. Mazda MX-30 237
35. Skoda Kamiq 234
36. Citroën C3 228
37. Hyundai Ioniq 218
38. Kia Picanto 212
39. Volkswagen Up 194
40. Toyota RAV4 193
41. Citroën C1 189
42. MG ZS 181
43. Skoda Fabia 171
44. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 171
45. Lexus UX 170
46. Peugeot 108 169
47. Ford Puma 152
48. Volkswagen Polo 151
49. Nissan Qashqai 143
50. Renault Twingo 142
51. Mercedes-Benz A-klasse 132
52. Volvo S60/V60 125
53. Skoda Scala 111
54. Tesla Model S 106
55. Peugeot 3008/5008 105
56. Tesla Model X 105
57. Nissan Juke 98
58. Skoda Kodiaq 96
59. Suzuki Swift 94
60. Mercedes-Benz CLA 92
61. Skoda Karoq 89
62. DS 3 Crossback 87
63. Hyundai i10 86
64. Volvo XC60 84
65. Seat Ibiza 80
66. Renault Mégane 79
67. Mazda CX-5 79
68. Opel Grandland X 78
69. Kia Soul 74
70. Mercedes-Benz C-klasse 70
71. Citroën C4 67
72. Audi A3 66
73. Volkswagen T-Roc 65
74. Skoda Superb 65
75. Mazda2 65
76. Suzuki Ignis 61
77. Volvo XC90 58
78. Volkswagen T-Cross 56
79. Citroën C5 Aircross 56
80. Volkswagen Tiguan 55
81. Mercedes-Benz GLA 55
82. Seat Arona 53
83. Mazda CX-30 51
84. Porsche Taycan 51
85. Hyundai Nexo 51
86. Mazda CX-3 49
87. Honda e 47
88. Honda Jazz 46
89. Mercedes-Benz Sprinter 46
90. Mercedes-Benz B-klasse 44
91. Jeep Compass 44
92. Kia Ceed 43
93. Opel Astra 43
94. Mitsubishi Outlander 41
95. BMW 3-serie 39
96. Mitsubishi Space Star 38
97. Kia Stonic 36
98. Fiat Panda 36
99. Seat Ateca 35
100. Mercedes-Benz GLC 33
101. Lexus CT 33
102. BMW X5/X6 30
103. Mercedes-Benz E-klasse 30
104. BMW 1-serie 28
105. Opel Vivaro/Zafira 27
106. Mercedes-Benz GLE 25
107. DS 7 Crossback 25
108. Mazda3 24
109. Audi A4 23
110. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 23
111. Hyundai i20 23
112. Peugeot 308 22
113. Audi A1 21
114. Peugeot 508 21
115. Nissan Micra 20
116. Mercedes-Benz GLB 20
117. Alfa Romeo Giulia 20
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Autozine.nl / Autowereld.com / AD.nl[/size]
De eindejaarslijstjes per segment zullen pas aan het einde van deze maand volgen.