Auto valt vaak uit direct na start

Carracio

Net ingestapt
Hoi!

Ik heb de afgelopen tij, denk ik, een probleempje met de auto, waarvan ik niet zeker weet of het een probleem is of niet.
Twee maanden geleden gebeurde het heel af en toe dat de auto direct na de start weer uitviel. Toen dacht ik dat het kwam omdat ik de sleutel tijdens het starten te snel losliet, waardoor de motor net niet aansloeg.

Nu gebeurt dit steeds vaker, volgens mij alleen bij koude motor. Op het moment dat de motor aan moet slaan, valt ie uit. Als de auto wel start dan gaat dit gepaard met een hard brom-geluid, wat snel verdwijnt.

Het enige wat ik heb gemerkt tijdens rijden, is dat de auto bij het stoplicht in de eerste versnelling even leek uit te vallen. De auto bleef aan en het is daarna niet meer gebeurt.

Is er iets aan de hand?

Het gaat om een Fiat Punto 55s, 1996, 436000km.
De laatste paar maanden zijn een aantal dingen vervangen: bougies, bougiekabels, luchtfilter, oliefilter.

Als de auto verder niet inhoud en schokt tijdens rijden dan zal het je nokkenassensor zijn die de geest aan het geven of is vuil. houd de auto wel in of schokt hij dan zou ik de map-sensor en de slangetjes hiernaartoe eens controleren op lekkage.

Misschien werkt de koude start voorziening niet (goed). Deze zorgt tijdelijk voor een rijker benzine-lucht mengsel totdat de motor op temperatuur is. Als een koude motor geen extra benzine krijgt, slaat ie slecht aan, of slaat af, zodra deze belast wordt.

Kijk eens of er (g)een oranje motorlampje oplicht op het dashboard.
Een defecte nokkenassensor, zorgt voor het oplichten van het motor-management lampje ( is dat het geval?)

@MCCP
Volgens mij schokt de auto niet. Alleen als ik naar beneden rij in een tunnel dan schokt de auto (alsof de auto het vervelend vind 'geholpen' te worden door het naar beneden rijden), maar verder nooit.

@Excellentie
Volgens mij heb ik geen motormanagementlampje? Als ik die wel heb, dan brandt ie in ieder geval niet.

Motormanagement lampje licht niet altijd op bij een defecte nokkensas-sensor. hé het blijven Italiaanse auto's natuurlijk he. Maar het feit dat de auto schokt met naar beneden rijden doet vermoeden dat er wel wat aan de hand is. Dan vermoed ik nu meer een probleem bij de MAP-sensor en of een scheurtje in een slang daar naartoe.

Gisteren wilde ik de auto starten. De startmotor draaide goed rond maar sloeg niet aan. Toen nog een keer geprobeerd te starten met een beetje gas erbij, de auto sloeg meteen aan. Kwartier gereden, auto uit en even later weer aangezet en dat ging vlekkeloos. Gisteravond na werk Heb ik voor het starten het gaspedaal een aantal keer ingetrapt, de auto startte weer goed. Is het dan niet inderdaad de koude start voorziening?

Als je gas bij geeft tijdens het starten heb je geen probleem en als de motor niet helemaal koud is?

Het is voor de motor van belang dat hij de juiste waardes krijgt van de sensoren. Toerental, koelwatertemperatuur, aanzuigdruk (map) enz. Dit zou ik maar eens navragen bij een garage of ze dat kunnen.

Is de compressie al eens gemeten van deze motor?

Dag Carracio,
Ik ken jouw auto niet, dus weet ik niet zeker of het volgende voor jou van toepassing is.
Met mijn auto heb ik dezelfde problemen gehad.    Dit is een Peugeot 1.8 16v motor met multipoint injectie ui 1999.
Nadat ik het gasklephuis had schoongemaakt bleef het probleem,    daarna heb ik de stappenmotor vervangen die de bypass lucht voor stationair toeren regelt. Sindsdien gaat het weer goed.
Hopelijk heb je hier iets aan.

@A61

Met extra gas geven slaat de motor wel aan en ook met warme motor inderdaad.

Vanmorgen misschien een nieuw 'symptoom' erbij gekregen.
Vanmorgen even boodschappen doen en veel stadsverkeer (stoplichten etc.). Op de heenweg ging alles normaal, niets aan de hand.
Op de terugweg begon de auto, als wij stilstonden, steeds gas te geven: Gas --> los --> Gas --> los --> Gas etc. Heeft dit te maken met het moeilijk starten?

Dat kan te maken hebben met het moeilijk starten. Bij een oscillerend stationair toerental is bij mij de luchttoevoer verdacht.

Ik zou eens doen wat Leeuw406 al adviseerde.
Maak het gasklephuis + stationairregelaar(vaak een omloopventiel) eens schoon

Ik heb de monteur gebeld. Hij gaat maandag de EGR-klep bekijken en eventueel schoonmaken. Is dat het gasklephuis? Of zeg ik nu iets geks.

Ik lees nu veel over het reinigen van de stappenmotor op internet. Ik vroeg mij af of dit ook werkt voor de lange termijn of dat dit een tijdelijke oplossing is. En wat is de beste manier om te reinigen?

Voor de mensen die misschien eenzelfde probleem ervaren.
Vanmorgen ben ik bij de dealer geweest, deze heeft de auto uitgelezen. Bleek een fout te zien bij de temperatuur sensor. Gereset maar dat hielp niet. Nu nieuwe sensor erin. Het is even afwachten hoe het nu gaat.

Ik heb hetzelfde probleem gehad, mijn garage is er twee maanden mee bezig geweest.
Mochten ze niks kunnen vinden, laat ze dan de computer zelf eens nakijken. Schade hieraan is vaak niet uit te lezen blijkbaar. Dan is dat in ieder geval uitgesloten.. Scheelt je weer een maand onderzoeken.

@Pugot,

Dank je. Maar inmiddels is het probleem opgelost. Het inlaatspruitstuk is vervangen, de auto doet het nu weer goed.

Carracio zei:
@Pugot,

Dank je. Maar inmiddels is het probleem opgelost. Het inlaatspruitstuk is vervangen, de auto doet het nu weer goed.

Als je het nu nodig vindt om zoveel topics te openen (waarom niet 1 'mijn auto' topic trouwens?) waarin je mensen om hulp vraagt, is het op zijn minst wel netjes om de oplossing ook even te plaatsen...

Hmm, in de post voor Pugot geef ik wel de stand van zaken aan 'voor de mensen die eenzelfde probleem ervaren'.
Misschien kan het zijn dat deze post even van mijn radar is verdwenen?

Bovendien was het zo tijdens dit specifieke probleem dat het een aantal dagen weg kon zijn en daarna weer terugkwam, dus ik was nog niet zeker of het echt was verholpen. Ik draai nu nog steeds bij stoplichten de radio uit, om te horen hoe de auto klinkt.

In mijn geval {wat langer geleden} een Opel Manta starte en reed normaal ,maar na ca 7/8 minuten rijden als ik even gestopt was en weer startte niks .
De wegenwacht kwam    :keek of er benzine doorkwam ja, stroom ja, start eens en hij deed het. Bleek na een paar keer dezelfde storing een defect startrelais dat na het starten bleef hangen en te warm werd .Na enige tijd was deze afgekoeld ,dus toen de wegenwacht kwam na ca een kwartier deed    hij het gewoon . Moeilijke storing .Toen was er nog geen boordcomputer om uit te lezen ,maar wegenwacht ervaring was    de oplossing...

Terug
Bovenaan