barst in hoek voorruit

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik had gister toen ik bij de auto kwam plots een barst (of eigenlijk een grote ster van 10cm omtrek in mijn ruit), wellicht dat er een keer een steentje tegen aan is gevlogen wat ik niet gemerkt had en dat hij nu opeens gescheurd is:

https://s28.postimg.org/86oxsdfr1/ruit1.jpg
https://s28.postimg.org/agd234oot/ruit2.jpg

Het zit echt helemaal in de boven hoek aan de bestuurderskant, dus niet in het zicht. Nu heb ik verzekering met glasdekking, 150 euro eigen risico. Is dit nu iets wat snel gerepareerd moet worden of kan je er zonder problemen mee door? Ik vind het zo zonde van de 150 euro eigen risico. (het is wel jammer en lelijk, maar als het verder geen kwaad kan wil ik het misschien nog wel even laten zitten).

Vervanging van een ruit van een barst wordt geadviseerd en zeker als de barst naar de rand doorloopt.

Daarnaast zou een redelijk strenge APK keurmeester kunnen redeneren dat de ruit zodanig beschadigd is dat het APK afkeur is. (Teveel) scheuren in het directe gezichtsveld is namelijk een reden om de auto af te keuren. Zie ook    https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Carrosserie/Ruiten/Paginas/default.aspx

Vroeg of laat wordt het een probleem, dus die 150 euro eigen risico ben je vroeg of laat kwijt.

Stel je laat het nog een jaar zitten, ben je je eigen risico volgend jaar alsnog kwijt. Je zou in de tussentijd een andere verzekering kunnen nemen waar een lager eigen risico is..
Voor APK zit de barst volgens mij wel in het zichtveld, dus voor die tijd ga je het eigen risico al opgebruiken..

Beetje shoppen en niet naar een carglass gaan en je kan die 150 euro wel terugkrijgen als korting. Doe er je voordeel mee ;)

Directe gezichtsveld is een A4 velletje boven het stuur. Enkelvoudige niet vertakte scheuren zijn zelfs in het gezichtsveld toegestaan. Daar buiten ook vertakte scheuren.Voor de APK hoef je niet bang te wezen.

Echt fraai is het natuurlijk niet. Bovendien kan het verder uitscheuren. Maar het kan ook heel lang goed gaan. ALs je jezelf er niet alteveel aan stoort zou ik het gewoon lekker laten zitten en je niet laten opnaaien door de ruitenmaffia.

Gewoon laten zitten tot het een probleem gaat worden (gezichtsveld of APK). Ik heb de voorruit momenteel ook stuk. 150 euro eigen risico. Ben eens gaan zoeken. Blijken er ook bedrijven te zijn die het tóch gratis doen (hmm... ra ra wat die dan declareren bij de verzekering.). Ruit vervangen kost via de verzekering bijna 400 euro. Ben ik gaan zoeken op het vervangen van de ruit buiten de verzekering om, blijkt de totaalprijs raam+vervanging ineens maar 190 euro te zijn voor een Skoda. Bijna hetzelfde als het eigen risico dus. Maffia. Ik laat de ruit in elk geval zo lang mogelijk zitten, geen zin om daar aan mee te doen.

Eens met de laatste 2 posts, als je er verder geen hinder van hebt gewoon laten zitten. Heb zelf precies zo'n barst gehad door een steentje maar dan onder. Dat werd na een aantal km's een scheur omhoog iets van 20cm, maar net niet in het gezichtsveld. Nooit wat van gehoord tijdens een apk, heb me er ook nooit aan gestoord.

Ik zou hem voorlopig ook lekker laten zitten. Als de ruit echt verder gaat scheuren, kun je hem altijd nog vervangen.

Terug
Bovenaan