Goldcruise cm-19, Hoe werkt het?

peugeot206station

Net ingestapt
Ben sinds kort in het bezit van een peugeot 206 die voorzien is van een goldcruise cruise control. De bedieningshendel is een CM-19. Ik snap alleen niet precies hoe ik de cruise control op snelheid kan krijgen. In mijn lesauto (renault clio) kon je door op het plusje te drukken de snelheid vasthouden, bij deze blijkt dat echter niet te werken. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de cruise control op snelheid kan zetten.

CM-19.jpg
voor de duidelijkheid, deze hendel zit er in.

Alvast bedankt voor de hulp!

Brandt het groene lampje op de stengel wel? De Alto van mijn ouders heeft ook een Gold Cruise, werkt iets minder vanzelfsprekend dan ik gewend ben. Systeem moet na iedere start aangezet worden, om eens wat te noemen. Dan gaat er een groen lampje branden, pas daarna werkt de fix-knop om de CC vast te zetten.

Bij die oude cruisecontrols moet je ook het gas een beetje inhouden voordat je op de knop drukt.
Dus niet gas los laten op snelheid en dan pas de cruisecontrol inschakelen.

Ik denk zelf dat je op MEM moet drukken ( memory ).
Als dat niet werkt kan je die knop ernaast ook proberen.

Als ik de stengel zo bekijk is de 'fix-knop' voor het vastzetten van de snelheid en als de snelheid eenmaal vastgezet is kun je door middel van de 'fix-knop' de snelheid met 1 km/u verhogen wanneer je deze nogmaals indrukt.

De 'mem-knop' lijkt mij de resume-knop, dus als je afgeremd hebt de snelheid weer terugbrengen naar de laatst ingestelde stand.

Maar klaarblijkelijk werkt de cruisecontrol bij jou helemaal niet.

Ja "monsieur le loure" zo staat het inderdaad ook in de gebruiksaanwijzing, maar als ik dan me voet van het gas haal zakt de snelheid. Dat het systeem niet werkt zou dus heel goed kunnen. Misschien toch maar eens de de mem-knop proberen zoals "fordlover1" zegt.

Die knop ernaast kan het ook prima zijn bedenk ik me net ( ACT = activate? ) en er weer op drukken om hem off te zetten.

Gewoon ff proberen dus ;)

Mijn ouders hebben ook een goldcruise in hun auto, kan zijn dat het een iets andere is maar de stengel lijkt erop. Volgens mij moet je daar het gas inhouden, dan 1 van die knopjes indrukken en dan die knop op de zijkant indrukken. Of tegelijk inhouden zou ook kunnen. Sowieso die knop op de zijkant moet gebruikt worden.

Is forumster Meike nog wel eens online? Zij is expert op het gebied van Gold cruise control dacht ik!

ACT zal staan voor Actuator waarmee je Goldcruise "Aan" zet en nogmaals indrukken uit (Off). Het LED lampje zal aan/uit gaan.

Als de snelheid nog niet is ingesteld:
Druk de FIX/km+ 1x in om de snelheid in te stellen die je dan rijdt.
Druk op de MEM/KM- knop om de laatst vastgestelde snelheid opnieuw aan te nemen. (Werkt alleen als je de snelheid tijdens de huidige rit al had vastgesteld)

Als je de snelheid al hebt ingesteld en dus met Cruisecontrole rijdt:
Druk FIX/km+ om de ingestelde snelheid te verhogen (meestal met 2 km p.uur per klik)
Druk op de MEM/KM- om de ingestelde snelheid te verlagen (meestal met 2 km per uur per klik)

Elke knop heeft dus 2 functies.

Inleer procedure voor Snelheidssignaal, gevoeligheid en reactietijd van overname

Uitleg: Snelheidssignaal instelling = aantal pulsen per kilometer
Gevoeligheid instelling = als tijdens Cruisen te gevoelig/traag wordt bijgeregeld
Reactietijd van overname = als bij het inschakelen de Cruise eerst terug valt of te agressief is

Bij de AP-300 dient altijd de inleerprocedure voor het snelheidssignaal gedaan te worden, hierbij wordt ook de gevoeligheid en reactietijd automatisch aangepast. Deze automatische instelling voor gevoeligheid en reactietijd (voor overname) zal meestal een voldoende resultaat geven.

Automatische inleerprocedure voor snelheidssignaal, gevoeligheid en reactietijd:

Inleren Snelheidsignaal (uitgebreide versie):

Doe de handelingen 1 en 2 binnen 1 minuut: Bevestiging:

1. Zet het kontact uit en weer aan en start de motor.
      (bij infrarood-bediening ook On/Off knop op On zetten)
2. Hou het rempedaal ingedrukt en druk 4 maal (langzaam) 4 maal pieptoon op Fix/km+ (set) -toets, en 1 maal op Mem/km- (res) -toets. 1 maal pieptoon
      Laat het rempedaal los. 1 maal pieptoon
3. Ga 70 km/h rijden en druk 1 maal op set. Cruise neemt over en snelheidsignaal is ingeleerd. Druk 1 maal op de rem. 2 maal pieptoon indien Cruise niet overneemt de zelfdiagnose doen.
4. Stop de auto en zet het kontact uit. Ga proefrijden om te controleren of alles functioneert en indien nodig, kunnen de gevoeligheid en reactietijd bijgesteld worden.

Inleren Snelheidsignaal (korte versie):
1. Motor starten.
2. Rem ingetrapt, 4 x op Fix (set) drukken
3. Rem ingetrapt, 1 x op Mem (dec) drukken.
4. 70 Km/h rijden en op Fix (set) drukken.
5. Stoppen en kontact uit.

Aanpassen Reactietijd voor overname (alleen doen indien nodig !):
2. Hou het rempedaal ingedrukt en druk 4 maal (langzaam) 4 maal pieptoon op Fix/km+ (set) -toets, en 3 maal op Mem/km- (res) -toets. 3 maal pieptoon
      Laat het rempedaal los. 3 maal pieptoon
3. Ga ± 80 km/h rijden en druk 1 maal op de Fix/km+ (set) -toets. Cruise neemt over. Als dit te langzaam of te agressief gebeurt, kan dit worden bijgesteld door tijdens het Cruisen de
      Fix/km+ -toets (verhogen) of de Mem/Km -toets (verlagen) ingedrukt te houden. Elke pieptoon is 1 stap hoger of lager.
      Druk 1 maal op de rem en vervolgens weer op Fix (set) om het resultaat te bepalen. Stel evt weer bij. Dit kunt u net zo vaak doen als u wilt.
4. Stop de auto en zet het kontact uit. Ga proefrijden om te controleren of alles functioneert.

Aanpassen Gevoeligheid (alleen doen indien nodig !):
2. Hou het rempedaal ingedrukt en druk 4 maal (langzaam) 4 maal pieptoon op Fix/km+ (set) -toets, en 4 maal op Mem/km- (res) -toets. 4 maal pieptoon
      Laat het rempedaal los. 4 maal pieptoon
3. Ga de snelheid rijden waarbij de Cruise gevoeligheid niet goed is en druk 1 maal op de Fix/km+ (set) -toets.
      Cruise neemt over. Nu kan de gevoeligheid worden bijgesteld door tijdens het Cruisen de Fix/km+ -toets (verhogen) of de Mem/Km -toets (verlagen) ingedrukt te houden. Elke pieptoon is 1 stap hoger of lager. Het resultaat kunt u direct bepalen.
4. Stop de auto en zet het kontact uit. Ga proefrijden om te controleren of alles functioneert.

Terug
Bovenaan