Uitrollen in neutraal, da's pas zuinig

Kristian

Net ingestapt
Als je de tips van Het Nieuwe Rijden opvolgt, rem je zoveel mogelijk af op de motor. Dan verbruikt een moderne auto immers geen brandstof. Heel logisch en ik pas het regelmatig toe.

Wat echter ook verbazend goed werkt en waar ik elke keer weer van sta te kijken is hoever je kunt uitrollen in de vrij. Ik rij soms honderden meters (bijv. de overgang van buiten dorp naar bebouwde kom) op deze manier. Natuurlijk verbruikt de auto dan een klein beetje brandstof maar als ik in dezelfde situatie afrem op de motor neemt de snelheid veel sneller af en moet ik dus veel eerder weer op het gas.
Ook op een afrit van een autosnelweg werkt dit prima. Vaak ben ik door het weinige remmen zelfs nog vlotter onderweg dan iemand die "gewoon" rijdt.

Zijn er meer die op deze manier slim brandstof besparen? En waarom is dit uitrollen zo onbekend en wordt dit niet bij de techniek van Het Nieuwe Rijden toegepast? Of is het wellicht veiliger om op de motor af te remmen (als je in een bocht de grip verliest)?

Ik vind zuinig rijden een leuke sport. Regelmatig dat ik onderweg even op de BC kijk bij het gemiddeld verbruik. Staat daar 6,9 l/100 km dan probeer ik hem aan het eind van de rit bijv. op 6,5 l/100 km te krijgen. Meestal door bewust te letten op de rijstijl (anticiperen, snel optrekken en dan op de cruise control) gaat dit ook heel gemakkelijk. Ik kijk trouwens pas aan het eind van de rit weer op de BC om te kijken of ik het heb gehaald. Blijft leuk:)

Ik heb niets met het nieuwe rijden...........................(n), maar goed ik ben benieuwd wie hier nog meer aan meedoet .........................:)

Uitrollen in neutraal; dan maakt de motor toch veel toeren, en dus verbruikt hij toch meer?

Of zeg ik nou iets stoms? (Heb mijn rijbewijs nog niet) ;)

Erg goed trouwens dat je er een sport van gemaakt hebt! Je doet iets wat je leuk vindt, je hebt dus plezier, en daarmee ben je ook nog eens beter voor het milieu en voor de portemonnee natuurlijk! Leuk om te horen!(y)

ALRN zei:
en daarmee ben je ook nog eens beter voor het milieu en voor de portemonnee natuurlijk! Leuk om te horen!

Ja, en dit valt goed bij de huidige Milieulobby, maar dat vind ik een hoop gelul, en nee daar gaan we het niet over hebben

Ik doe het alleen voor de lol en een beetje voor de portemonnee natuurlijk. En bij uitrollen veel toeren? Draait dan keurig stationair en op wat bandenlawaai na hoor je dus niks. (Bijna) net zo stil als een Hybride auto dus als ik voorbij kom rollen.:D

Maarten...?! zei:
Uitrollen in neutraal; dan maakt de motor toch veel toeren, en dus verbruikt hij toch meer?

Nee, dan loopt 'ie stationair. Hij verbruikt dus ongeveer een liter per uur. Als je 'm vanaf 120 laat uitrollen, rolt 'ie kilometers (letterlijk). Dat betekent dus dat je in die tijd heel weinig verbruikt. Als je alleen je gas loslaat, remt 'ie af op de motor. Dan kun je veel minder ver rollen, dus je verbruikt wel een deel van de tijd niks, maar een ander deel van de tijd houd je gewoon het gas erop. Dus er zit iets van logica in deze stelling.

@ Icebrain

Daar wilde ik het ook totaal niet over hebben... Ik schreef o.a goed voor het milieu/portemonnee, de topictitel gaat als volgt ''uitrollen in neutral, da's pas zuinig'' en dat heeft wel degelijk verband met het milieu/portemonnee.

Alleen motor uitzetten is nog zuiniger alleen is dat niet zo handig als je een bochtje moet maken of moet remmen (stuurslot, en stuur- en rembekrachtiging werken niet meer). Word het alsnog een duur/gevaalijk ritje:)

Kristian zei:
Alleen motor uitzetten is nog zuiniger alleen is dat niet zo handig als je een bochtje moet maken of moet remmen (stuurslot, en stuur- en rembekrachtiging werken niet meer). Word het alsnog een duur/gevaalijk ritje:)

Moet je de auto op contact laten dan kan het wel.

Uitrollen in de vijfde versnelling kom je haast net zo ver mee als in neutraal, alleen verbruik je dan geen benzine. Dat doe ik altijd en volgens mij is dat nog altijd zuiniger dan in neutraal uit te rollen, buiten dat het idd veiliger is om uit te rollen in een versnelling.

Bhuddymahn zei:
Uitrollen in de vijfde versnelling kom je haast net zo ver mee als in neutraal, alleen verbruik je dan geen benzine. Dat doe ik altijd en volgens mij is dat nog altijd zuiniger dan in neutraal uit te rollen, buiten dat het idd veiliger is om uit te rollen in een versnelling.
Nee, je komt echt veel minder ver als je 'm in z'n versnelling laat uitrollen! Probeer maar eens, maar houd er wel rekening mee dat 'ie vanaf ongeveer 1.500 tpm weer brandstof gaat verbruiken.

Heeft die van jou overigens injectie? Als het een modelletje met carburateur is, is het altijd zuiniger om de koppeling in te trappen.

Als je uitrolt in de vrij, verbruikt je motor brandstof. Als je je uitrolt in de versnelling, verbruikt je motor geen brandstof. Dus gewoon later beginnen met uitrollen en de auto in de versnelling laten staan....

---GT--- zei:
Als je uitrolt in de vrij, verbruikt je motor brandstof. Als je je uitrolt in de versnelling, verbruikt je motor geen brandstof. Dus gewoon later beginnen met uitrollen en de auto in de versnelling laten staan....
Als je in N 1.500 meter kunt uitrollen vanaf 120 en in 5 kun je 750 meter uitrollen, dan rijd je dus als je 'm in 5 houdt, 750 meter extra 120. Dat betekent dus dat je gedurende 750 meter aanzienlijk meer verbruikt dan tijdens het uitrollen in N. Daar ga jij helemaal aan voorbij.

Als je dertig biertjes per dag drinkt, heb je een kleinere kans op prostaatkanker. Als je nagenoeg geen bier drinkt, heb je een grotere kans op prostaatkanker. Dus gewoon veel bier drinken elke dag!

Gebruikt geen enkele auto met injectiemotor geen brandstof tijdens het uitrollen in versnelling of geldt dit alleen voor nieuwere auto's?

AlexvS zei:
Gebruikt geen enkele auto met injectiemotor geen brandstof tijdens het uitrollen in versnelling of geldt dit alleen voor nieuwere auto's?
Nee hoor, allemaal.

Wat de TS beschrijft klinkt logisch. Maar zou dat ook niet getest zijn voor de invoering van het nieuwe rijden?

Ik rem zelf ook veel af op de motor en het is ook logisch dat dit sneller zal gaan dan in z'n vrij i.v.m. weerstand. Maar ik heb ooit ook eens gelezen dat met een draaiende motor in z'n vrij stil gaan staan slechter is dan met de koppeling ingetrapt en de versnellingsbak in z'n 1. Al weet ik niet wat daar de argumenten voor waren.

Miss. een beetje off-topic, maar als iemand dat weet, lees ik het graag. Vraag het me nl. wel af.

Joep83 zei:
Maar ik heb ooit ook eens gelezen dat met een draaiende motor in z'n vrij stil gaan staan slechter is dan met de koppeling ingetrapt en de versnellingsbak in z'n 1. Al weet ik niet wat daar de argumenten voor waren.
.

Bij m'n mazda uit '92 maakt de motor stationair zo'n 100 toeren meer als ik 'm in z'n neutraal heb staan met de koppeling omhoog, vergeleken met de pook in de eerste versnelling en koppeling ingetrapt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het iets van slijtage is oid.

carlover zei:
StalenSnuitje zei:
Ook met mechanische injectie?
Dat weet ik niet. Jij wel? :)
Nee, daarom hoopte ik dat jij het wist ;)

Maar voor een normale auto is dat niet echt van belang hè.........
Het is maar wat je normaal noemt. Bosch had in de jaren '80 de K-Jetronic, dat was niet-elektronisch geregelde mechanische injectie. Vond je o.a. in de Volvo 740 en ongetwijfeld in vele andere auto's.

Joep83 zei:
Maar ik heb ooit ook eens gelezen dat met een draaiende motor in z'n vrij stil gaan staan slechter is dan met de koppeling ingetrapt en de versnellingsbak in z'n 1. Al weet ik niet wat daar de argumenten voor waren.

Miss. een beetje off-topic, maar als iemand dat weet, lees ik het graag. Vraag het me nl. wel af.
Wat heet slecht? Als je de koppeling ingetrapt houdt, houd je spanning op de schotelveer van je koppeling en dat is minder gunstig voor je schotelveer. Zet je de bak in neutraal, dan draait de ingaande as van je versnellingsbak dus mee en dat zou dan minder gunstig zijn voor de delen die dan meedraaien. Maar goed, als je een uur op de snelweg rijdt, draait die as ook continu, dus waarom dat voor het verkeerslicht ineens slecht zou zijn weet ik niet.

Bij m'n mazda uit '92 maakt de motor stationair zo'n 100 toeren meer als ik 'm in z'n neutraal heb staan met de koppeling omhoog, vergeleken met de pook in de eerste versnelling en koppeling ingetrapt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het iets van slijtage is oid.
Tsja, het kost toch moeite om die as te laten draaien, dat is niet zo gek.

Overigens, nog even ontopic: waar doe je dat zoal Kristian? Als ik van de snelweg afkom met 120 moet ik al snel terug naar IV als ik genoeg wil afremmen (op de motor) om de afrit te ronden. Als ik met de koppeling ingetrapt mijn auto zou laten uitrollen kon ik wel 500m eerder beginnen, maar dan rijd ik op een gegeven moment nog met 90 op de rechterbaan vrachtwagens te irriteren.

StalenSnuitje zei:
Maar voor een normale auto is dat niet echt van belang hè.........
Het is maar wat je normaal noemt. Bosch had in de jaren '80 de K-Jetronic, dat was niet-elektronisch geregelde mechanische injectie. Vond je o.a. in de Volvo 740 en ongetwijfeld in vele andere auto's.
Oeps, das habe ich nicht gewußt! :eek:

StalenSnuitje zei:
Joep83 zei:

Wat heet slecht? Als je de koppeling ingetrapt houdt, houd je spanning op de schotelveer van je koppeling en dat is minder gunstig voor je schotelveer. Zet je de bak in neutraal, dan draait de ingaande as van je versnellingsbak dus mee en dat zou dan minder gunstig zijn voor de delen die dan meedraaien. Maar goed, als je een uur op de snelweg rijdt, draait die as ook continu, dus waarom dat voor het verkeerslicht ineens slecht zou zijn weet ik niet.

Tsja, het kost toch moeite om die as te laten draaien, dat is niet zo gek.

Ja, zoiets dacht ik ook. Ik trap iig de koppeling in bij verkeerslicht.

Wat je zegt over dat uitrollen bedacht ik me ook. Als je dat doet in z'n vrij, dan moet je erg vroeg beginnen en ga je andere verkeersdeelnemers hinderen, mits aanwezig.

Ik heb in Frankrijk over B-wegen naar de vakantiebestemming gereden, hier zijn veel rotondes. Ongeveer vanaf de aankondiging (300m) liet ik steeds het gas los. Soms zelfs eerder als er helemaal niemand achter me zat. Zeker als je veel moet rijden zonder echte haast vind ik dat het fijnst. Je hoeft niet/nauwelijks te remmen voor de rotonde (al nam ik die met ongeveer 45/km/u) en je bespaart brandstof. Ik haalde zo'n 4.8l per 100km in een Opel Zafira 2.0DTi, best netjes (fabrieksopgave is 5.3l/100km buiten de BK).
Ik maak er ook een sport van, maar eigenlijk alleen als ik in een auto met BC zit. In de Matiz waar ik nu weer wat meer mee rijd zit geen BC en is de sport veel minder 'spannend'. Ik vind rustig rijden meestal wel fijn, zo reed ik in Frankrijk ruim tweeënhalf uur aan een stuk 100km/u (waar je soms 100, soms 130 mocht). Mijn record: 4 kilometer gereden met een verbruik van 0.0l. Steile hellingen die waren aangekondigd en die naar beneden liepen genomen door te 'remmen op de motor'. In N vind ik dan wat gevaarlijk, maar in 5 gaat het prima. Zeker omdat er daar genoeg wegen zijn waar banen zijn voor 'traag verkeer' waar ik dan rustig rondhobbel. Overigens, toegegeven, ging ik voor die helling van 4km naar beneden wel 130km/u toen ik boven was en zo'n 100km/u helemaal beneden.

Verkeerslichtenkwestie: de auto staat bij mij dan eigenlijk altijd in N, behalve als ik weet dat het een kort stoplicht is. Ik heb altijd begrepen dat de koppeling intrappen slecht is voor de koppeling en de auto in N zetten niet/minder slecht.

Allemaal leuk en aardig dat zuinig rijden maar kijk wel uit dat jouw "hobby" geen irritatie opwekt bij je medeweggebruiker.

Uitrollen over dergelijke afstanden heeft geen enkele zin als je bv de verkeerslichten niet kunt lezen, niet weet jhoe snel je over een drempel kan etc.

imo is gewoon doorrijden zuiniger dan uitrollen.

Ik laat hem altijd uitrollen in z'n vrij, uitrollen in de versnelling doe ik veel minder. Niet alleen vanwege het verbuik, maar vooral vanwege achterliggend verkeer. Veel mensen snappen nog steeds niet dat het zinloos is om tot 50m voor een verkeerslicht de poot op het gas te houden en dan op het einde flink op de rem te gaan. Omdat de auto in z'n vrij veel minder afremt, is dat voor achterliggers in elk geval veel beter te bevatten dan wanneer je afremt op de motor en 100m voor het verkeerslicht nog de helft van de toegestane snelheid rijdt.
Op dubbele banen rem ik wel vaak op de motor, dan word ik meestal ook wel ingehaald. Niet dat dat heel ernstig is, ik hoop alleen altijd wel dat die mensen snel weer naar rechts gaan, aangezien ze anders voor het verkeerslicht mij verschrikkelijk in de weg staan als ik nog gang heb en de rest allemaal stevig remmend voor het licht tot stilstand is gekomen en ook weer vanuit stilstand moet optrekken... Voor truckchauffeurs lijkt me dat nog beroerder, aangezien die om begrijpelijke redenen de combinatie zo veel mogelijk willen laten rollen.

Allemaal leuk en aardig dat zuinig rijden maar kijk wel uit dat jouw "hobby" geen irritatie opwekt bij je medeweggebruiker.

Ik pas het vaak toe op trajecten die ik goed ken, waarvan ik weet hoe de verkeerslichten reageren en als het niet al te druk is. Zuinig rijden betekent trouwens echt niet als een krant onderweg zijn. Irritatie wekt het dus zeker niet op bij de medeweggebruiker. Die merkt er namelijk niets van.

Ik doe het ook wel eens, vanavond nog toen ik naar huis ging en van ver af zag dat de slagbomen bij het spoor naar beneden gingen. Auto eerst afremmen op motor dmv terugschakelen en daarna in z'n vrij uitrollen en op het laatst pas remmen (ik hang niet graag in mijn voorganger natuurlijk, want hij rolt echt een eind door nog)

Komt me herkenbaar voor en doe het ook regelmatig op rustige wegen en wanneer ik geen haast heb.

Heb me er ook weleens over verbaasd hoe lang je door kan rijden met 'uitlieren' in zijn vrij! :eek:

Bijvoorbeeld bij een provinciale weg waar je 80 km/uur rijdt kan je echt 500 m (misschien nog wel meer) voor het stoplicht je gas al loslaten en dan zit je 50 m voor het stoplicht nog steeds op een gangetje van 50 a 60 km/uur.

ik heb hetzelfde "ontdekt" als Kristian. Dit gedrag vertoon ik alleen mijn 107. In de Barchetta en 520i doe ik niet echt mee aan het nieuwe rijden.
In de 520i heel erg soms, als ik geen haast heb, dan wil ik het wel eens doen. Zelfs dan klinkt hij mooi. De Barchetta klinkt alleen maar mooi bij relatief veel gasgeven, zowel hoog, als laag in de toeren trouwens.

den Voetstuk zei:
Steile hellingen die waren aangekondigd en die naar beneden liepen genomen door te 'remmen op de motor'. In N vind ik dan wat gevaarlijk, maar in 5 gaat het prima.

In z'n vrij een steile berg af is funest voor een auto (met name voor de remmerij uiteraard).

Maarten...?! zei:

Deze klopt. Staat volgens mij ook ergens in de regels van zuinig rijden. Inderdaad: remmen op de motor verbruikt bijna nul. Dus als je echt voor het fanatieke gaat, moet je dit doen.

Nog een paar tips:
- dunne bandjes
- radio eruit, antenne eraf
- voorspoiler eraf
- geen ramen open
- snel doorschakelen
- achterbank eruit (alleen maar extra gewicht)

Soloman zei:
Maarten...?! zei:

Deze klopt. Staat volgens mij ook ergens in de regels van zuinig rijden. Inderdaad: remmen op de motor verbruikt bijna nul. Dus als je echt voor het fanatieke gaat, moet je dit doen.

Nog een paar tips:
- dunne bandjes
- voorspoiler eraf
- geen ramen open
- snel doorschakelen
- achterbank eruit (alleen maar extra gewicht)
Je tips kloppen, maar bij uitrollen in N loopt de motor toch echt stationair hoor......

StalenSnuitje zei:
Soloman zei:
Antenne OK, maar waarom zou je dan de radio eruit trekken? :confused:
Gewichtsbesparing ;)

StalenSnuitje zei:
- snel doorschakelen
Maar ook weer niet té snel.

En auto goed inrijden. Dus beginnen op halflast (of hoe heet dat) tot 2200 tpm, en pas na een half uur, als alles goed warm is, steeds verder door trekken. Tenminste, die tip las ik laatst ergens, en m'n verbruik vaart er wel bij in de zin dat het lager wordt ondanks 140 op snelweg ;)

Joep83 zei:
En auto goed inrijden. Dus beginnen op halflast (of hoe heet dat) tot 2200 tpm, en pas na een half uur, als alles goed warm is, steeds verder door trekken.
2200 rpm? U bent bedwelmd door dieseldampen? Na 30 minuten pas verder? o_O

Joep83 zei:
Geelhoed zei:
Joep83 zei:
En auto goed inrijden. Dus beginnen op halflast (of hoe heet dat) tot 2200 tpm, en pas na een half uur, als alles goed warm is, steeds verder door trekken.

Heb geen diesel :)

maar wel een uitlaatsysteem die vol met brandstof zit?

klotst lekker zeker, als je een rotonde neemt..?

ik pas selectief het oude rijden toe.
op bochtige 60zones en 80 wegen heerlijk in z'n 4 een gangetje van 90 tuffen (voorheen waren de 60 zones gewoon 80 wegen, dus 90 is echt geen gekke idiote snelheid) en voor scherpe bochten in z'n 3 afremmen op de motor, om halverwege de kom weer op het gas te gaan..
Op de snelweg vind ik het altijd maar saai. Dan pas ik het nieuwe rijden wel toe, alhoewel ik weinig verschil met het oude rijden heb..
wel leuk om te zien dat wanneer zo'n groot hok, een suv of een transplofter met 130 voorbij komt, om achter deze aan te haken en op 20 á 25 meter afstand erachter te gaan hangen. Moet je eens zien wat er met je brandstofverbruik gebeurt.. (die zakt! :eek:)

Geelhoed zei:
Joep83 zei:
Geelhoed zei:
Joep83 zei:

Heb geen diesel :)
Dat suggereerde ik ook niet, ik had je profiel reeds gechecked.

Ah sorry. Verkeerd begrepen. Snap 'm.

Nou, ik kan makkelijk opschakelen bij 2200 tpm. Waarom zou dan de uitlaat vol benzine zitten? Als iemand weet hoe het beter kan, dan hoor ik dat oprecht graag.

Na 30 min. kan ik stellen dat alles op temp. is en dan kan ik 'm door trekken met een kleinere kans op beschadigingen i.v.t. koude motor en versnellingsbak.

Terug
Bovenaan