*BMW 1.5 jaar oud, distributieketting gebroken tijdens rijden! (incl. foto's)

Guest
Vanavond tijdens het rijden hoorde ik een 'vreemd geluid', direct hierop sloeg de motor af, niet meer aan de praat te krijgen.

BMW service ter plaatse gekomen, bleek dat de distributieketting gebroken was!
De wagen (leasbak) wordt morgen versleept naar mijn BMW-dealer, maar volgens de 'technische mannen' van de BMW service zag het er slecht uit voor de motor. (mede omdat het een 'diesel' betreft)(?)

Ik heb zelf absoluut geen verstand van deze technische zaken, maar weet wel dat m'n auto altijd op tijd het onderhoud heeft gehad bij de dealer.
Kan iemand mij inzicht geven in de gevolgen? (Mogelijke schade aan motor, evt kosten hiervan, mbt de garantie enz.)

Betreft: BMW 118D, 137.000 KM

Bij voorbaat dank!

Leaseauto => geen last anders dan dat je nu in een Astra moet rijden toch?

Kleppen krom, zuigers en kop beschadigd, wellicht zelfs de cilinderwanden.
Ruilmotor en gaan!

Hoe is je rijstijl? Typisch BMW?

Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Ja hoor, de Generalisatie is er weer................:LOL:

Geelhoed zei:

Dat zou voor de distributie geen verschil mogen maken. Het is echter wel een aardig voorbeeld van het feit dat een distributieketting ook niet heilig is, wat door sommigen nog wel eens wordt gedacht.

De gevolgen van een geknapte distributie zijn voor de meeste motoren (in elk geval alle moderne) over het algemeen dramatisch. Of het voor een diesel per se ernstiger is weet ik niet, wel dat de compressie bij een diesel groter is dan bij een benzine en dat dat waarschijnlijk alleen te bereiken is met zeer weinig ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop.

Leasebak.... schade is voor de leasemaatschappij.

Ik zou mezelf vast orienteren voor de volgende leasebak. Nu eens een keer een Hyundai?

rke zei:
Ik zou mezelf vast orienteren voor de volgende leasebak.

Daarover gesproken, dit is een dubbel topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?28,4158628,4168358#msg-4168358

Dubbel?
Als ik ga tellen hoeveel "ik moet een leasebak uitzoeken" topics dit forum telt, ben ik nog wel even een uurtje bezig.

Kan jij daar niet een scriptje voor schrijven: Als U dit budget heeft, adviseren de autoweek-forummers U deze (natuurlijk flink duurdere) leasebak.
Dat lijkt mij handig, dan hebben we maar een keer zo'n tabelletje (Of is deze samenvatting de site van alh/directlease/leaseplan en consorten ? )

Maareh: er zijn genoeg auto's die meerdere tonnen rijden met dezelfde ketting. Dit lijkt me een constructiefoutje met grote schade. Dat is geen verwijtbaar gedrag van de bestuurder en dus moet de leasemaatschappij het maar met de importeur uitvechten wie de schade gaat betalen.
TS huurt de auto via een leaseconstructie en het ding doet het niet.
Waarschijnlijk zal de leasemaatschappij nu de beslissing nemen dit contract te beeindigen en TS zal de mogelijkheid aangeboden krijgen een verse bolide uit te zoeken met een nieuw contract.

@GH: Ik zie dat deze ellende in een "ikwileenleasebak"-topic verstopt zat......
(Jij leest echt alles ! Waar haal je de tijd vandaan ? )

rke zei:
Kan jij daar niet een scriptje voor schrijven: Als U dit budget heeft, adviseren de autoweek-forummers U deze (natuurlijk flink duurdere) leasebak.

Goed idee, maar welke leaser in welk segment stellen we dan voor?

Code:
      A          Citroen C1
      A          Peugeot 107
      A          Toyota Aygo

      B          Renault Clio
      B          Volkswagen Polo
      B          Ford Fiesta

      C          Honda Civic
      C          Toyota Prius
      C          Volkswagen Golf

      D          Renault Laguna
      D          Opel Insignia
      D          Volkswagen Passat

      E          BMW 5-serie
      E          Audi A6
      E          Volvo V70

      F          Audi A8
      F          Mercedes-Benz S-klasse
      F          BMW 7-serie

      G          Porsche Boxster
      G          Mazda MX-5
      G          Audi TT

      H          Aston Martin V8 Vantage
      H          Nissan GT-R
      H          Porsche 911

      I          Rolls-Royce Phantom
      I          Bentley Continental Flying Spur

      K          Smart Fortwo
      K          Toyota Iq

      L          Volkswagen Caddy
      L          Renault Kangoo
      L          Citroen Berlingo

    P1          Renault Modus
    P1          Nissan Note
    P1          Citroen C3 Picasso

    P2          Seat Altea XL
    P2          Citroen C4 Picasso
    P2          Renault Scenic

    P3          Mitsubishi Grandis
    P3          Renault Espace
    P3          Ford S-MAX

    T1          Skoda Yeti
    T1          Toyota Urban Cruiser
    T1          Suzuki SX4

    T2          Audi Q5
    T2          Volvo XC60
    T2          Volkswagen Tiguan

    T3          Audi Q7
    T3          Volvo XC90
    T3          BMW X5

      V          Ford Transit
      V          Volkswagen Transporter
      V          Mercedes-Benz Sprinter

TS krijgt echt geen nieuwe auto. Daar gaat een nieuwe motor in (die voor de importeur veel minder kost, dan wanneer de eigenaar moet dokken) en weer rijden.

Casanova zei:
TS krijgt echt geen nieuwe auto. Daar gaat een nieuwe motor in (die voor de importeur veel minder kost, dan wanneer de eigenaar moet dokken) en weer rijden.
Misschien.

Maar, het blokkie heeft er al 134000 km op zitten en de contractjes lopen toch vaak maar tot 150000. Imho zal er voor een volgende eigenaar wel een ander blokje ingelepeld worden.

Als de vooroordelen over BMW-rijders kloppen, zal er vast wel iets op de sloop te vinden zijn.

134.000km in anderhalf jaar tijd? Aardig kilometrage zeg!

Schrikken zeg zulk nieuws, moet er niet aan denken dat mijn auto hetzelfde overkomt! Heb jij nog het geluk dat je hem least...

Robbiegoal zei:
134.000km in anderhalf jaar tijd? Aardig kilometrage zeg!

Schrikken zeg zulk nieuws, moet er niet aan denken dat mijn auto hetzelfde overkomt! Heb jij nog het geluk dat je hem least...
Zie andere topic, 80k/jaar.

Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Wat heeft geen richting aangeven nu te maken met een kapotte motor?o_O

Ik snap je zorg ook niet, want als berijder hoef je je bij een lease auto    toch niet af te vragen wat de kosten van reparatie zijn? Bovendien geeft BMW toch 2 jaar garantie op zijn producten? Ik denk dat de auto gewoon gerepareerd wordt en dat je inderdaad een vervangende auto krijgt.

arosa zei:
Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Niets, maar het geeft wel aan hoe de gemiddelde BMW/Audi/volvo/VW-passat (lees veelal lease)rijder zich op de weg gedraagt.
dus wat dat aan gaat, snap ik geelhoed zijn opmerking prima.

Re: Niets, maar het geeft wel aan hoe de gemiddelde BMW/Audi/volvo/VW-passat (lees veelal lease)rijder zich op de weg gedraagt.

Afgunst?

meeuw zei:
Re: Niets, maar het geeft wel aan hoe de gemiddelde BMW/Audi/volvo/VW-passat (lees veelal lease)rijder zich op de weg gedraagt.

Afgunst?

oogkleppen op?
ahhh, vandaar die rijstijl.......

meeuw zei:

Afgunst?

afgunst, laat me niet lachen.
laat mij maar in m'n 13 en 14 en 33 jaar oude mazda's rijden.
Die blijven tenminste rijden en van de afschrijving van zo'n bmw in 1 jaar kan ik mijn 3 mazda's 10 jaar onderhouden. Kijken wie harder lacht...

@Marcel: Dat begrijp ik (ben ik het ook wel mee eens), maar waarom plaats je dan zo'n oerdomme opmerking?

marcel21674 zei:
arosa zei:
Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Niets, maar het geeft wel aan hoe de gemiddelde BMW/Audi/volvo/VW-passat (lees veelal lease)rijder zich op de weg gedraagt.

Misschien rijdt TS, net als Icebrain en ikzelf, niet als een gemiddelde BMW-rijder.
Dit is gewoon weer zo'n aanname...

meeuw zei:
@Marcel: Dat begrijp ik (ben ik het ook wel mee eens), maar waarom plaats je dan zo'n oerdomme opmerking?

Niets domme opmerking, het is gewoon realiteit dat een flink aantal "bezitters" van de eerder genoemde merken zich schuldig maken aan op z'n minst associaal rijgedrag en natuurlijk zijn er ook zat met andere merken type auto' s die dat ook doen, maar mij valt dat ook iedere keer weer op.
Lijkt wel hoe groter de auto, hoe meer ze denken onschendbaar te zijn in het verkeer.

En op zich boeit het me niet eens, maar het stoort me wel enorm op het moment dat ik mijn kleine van net 4 op de achterbank heb zitten en van die veelal vertegenwoordigers voorbij zie knallen, die waarschijnlijk ook zo'n kleine thuis hebben zitten. Denk fff na waar je mee bezig bent en wat je kan aanrichten!

@Marcel: Volgens mij heb je echt een probleem (n) Als ik jou was zou ik niet meer de weg op gaan.

meeuw zei:
@Marcel: Volgens mij heb je echt een probleem (n) Als ik jou was zou ik niet meer de weg op gaan.

wie maakt er nou domme opmerkingen, als je zo praat, blijkt maar weer hoe onverschillig je denkt!

Onverschillig? Nee hoor, ik adviseer je gewoon om niet de weg op te gaan. Stel je voor dat je één van 'ons' tegenkomt.

ZEN zei:
marcel21674 zei:
arosa zei:
Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Misschien rijdt TS, net als Icebrain en ikzelf, niet als een gemiddelde BMW-rijder.

gemiddeld is ook niet iedereen!!

Maar je beledigt wel een groep forummers er mee. Ik heb op dit forum geleerd dat je altijd respect moet hebben voor andermans' auto's. Of het nu een Fiat Panda is of of een MB S-klasse maakt niet uit.

meeuw zei:
Maar je beledigt wel een groep forummers er mee. Ik heb op dit forum geleerd dat je altijd respect moet hebben voor andermans' auto's. Of het nu een Fiat Panda is of of een MB S-klasse maakt niet uit.

Wie de schoen past trekke hem aan. Ik heb respect voor elke auto, maar niet voor de chaufeur die er zo mee rijdt. De auto doet alleen maar wat hem vertelt wordt te doen!

marcel21674 zei:
En op zich boeit het me niet eens, maar het stoort me wel enorm op het moment dat ik mijn kleine van net 4 op de achterbank heb zitten en van die veelal vertegenwoordigers voorbij zie knallen, die waarschijnlijk ook zo'n kleine thuis hebben zitten. Denk fff na waar je mee bezig bent en wat je kan aanrichten!

In je 33 jaar oude Mazda zou ik ook rustiger rijden, erg veilig zal hij niet zijn...

Nog dommere opmerking. Denk je nu echt dat ik met mijn zelf (privé) betaalde auto ga scheuren? Volgens mij ben je toch echt gefrustreerd.

meeuw zei:
Nog dommere opmerking. Denk je nu echt dat ik met mijn zelf (privé) betaalde auto ga scheuren? Volgens mij ben je toch echt gefrustreerd.

Had er ook bij gezet lees veelal lease rijders!!!! prive rijders zijn vaak een stuk zuiniger op hun nieuwe auto ja.

marcel21674 zei:
ZEN zei:
marcel21674 zei:
arosa zei:
Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Ik heb dan wel een Toyota (eigen auto), maar op mijn rijstijl zal de gemiddelde BMW rijder jaloers zijn.:LOL:

quattro GmbH zei:
marcel21674 zei:

In je 33 jaar oude Mazda zou ik ook rustiger rijden, erg veilig zal hij niet zijn...

daar rijdt ik inderdaad rustig in, alleen jammer dat je daar geen klote mee opschiet als een ander een aanrijding veroorzaakt door zo'n idiote inhaal/invoeg/uitvoeg manoevre. Helaas uit ervaring met de oldtimer en ja een audi rijder die de veroorzaker was...

Ook nog fff snel tussenvoegen tussen mij en m'n achterligger, helaas moest ik op dat moment in de ankers omdat er voor me een boven op z'n rem ging staan. 4 rooie schade als gevolg.

Tja levensgevaarlijk, al die duizenden doden per jaar. Blijf gewoon lekker binnen zitten, maar wel af en toe luchten anders ga je daar ook dood.

marcel21674 zei:
quattro GmbH zei:
marcel21674 zei:

daar rijdt ik inderdaad rustig in, alleen jammer dat je daar geen klote mee opschiet als een ander een aanrijding veroorzaakt door zo'n idiote inhaal/invoeg/uitvoeg manoevre. Helaas uit ervaring met de oldtimer en ja een audi rijder die de veroorzaker was...

Ook nog fff snel tussenvoegen tussen mij en m'n achterligger, helaas moest ik op dat moment in de ankers omdat er voor me een boven op z'n rem ging staan. 4 rooie schade als gevolg.

Wie gaat er dan ook invoegen achter zo'n barrel?

dickey zei:
Distributieketting iemand?

Als ik TS was zou ik mij niet zo druk maken over de distributieketting. Het is een leaseauto = huurauto, dus heeft hij het recht om morgen een gelijkwaardige vervanger voor de deur te hebben. Daar betaalt hij toch voor? Ik zou de premiebetaling meteen stopzetten als ik niet iets gelijkwaardigas kreeg.

Die auto zit gewoon in de fabrieksgarantie!!! Als die z'n beurtjes netjes heeft gehad zal bmw dat gewoon betalen. Heeft in dit geval niks met leaseauto te maken. En al helemaal niet met rijgedrag van de gemiddelde bmw of lease rijder.

marcel21674 zei:
ZEN zei:
marcel21674 zei:
arosa zei:
Geelhoed zei:

Ruilmotor en gaan!

Nee, maar jij ging er gemakshalve wel vanuit. Die aanname mag je vooraf niet maken.

Ik vind het trouwens erg knap hoe mensen aan de auto (denken te) kunnen zien dat het een leaser is.
Alsof dat er met koeieletters op staat... o_O

Ik weet niet of de garantie is tot max 100.000 kilometer, kan het op de BMW site eigenlijk niet vinden, maar 137.000 kilometer voor een distributieketting is niet conform. En met de hoge compressie van een diesel is de boel bijna zeker naar je grootje.

Freez

Pffff....nét thuis. Even wat te drinken inschenken en dan kom ik even met een update....Toch wel anders dan wat ik gedacht had. :(

SalesTijger zei:
Pffff....nét thuis. Even wat te drinken inschenken en dan kom ik even met een update....Toch wel anders dan wat ik gedacht had. :(

Je krijg een opel als vervanger ? :)

Terug
Bovenaan