De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

En nu alle belastingvoordelen weg en het ziet er weer compleet anders uit :)
 
Zeker.
Tot dat alle grote fabrikanten los gaan met een enorm aanbod aan EV's.
(riep VW niet dat het tientallen miljarden in EV pompt?)
Dan wordt een mogelijk tax voordeel steeds minder relevant.
De kekke E 208 wijst de weg.
 
[size=medium]Verkoopcijfers bestelauto's, eerste kwartaal 2019[/size]

BES_OpelCombo_2019_test-1.jpg


Compacte bestelauto
De kleine bestelauto wordt geleidelijk aan minder populair, een trend die is doorgezet. In 2016 was de compacte bestelauto bijvoorbeeld nog goed voor 24.929 eenheden, de middelgrote bestelauto voor 27.769 eenheden en de grote bestelauto voor 19.151 eenheden. Maar waar de middelgrote en grote bestelauto's populairder zijn geworden, nam de vraag naar de kleine bestelauto's juist af. In het eerste kwartaal was de compacte bestelauto zelfs minder in trek dan grote bestelauto's, terwijl de middelgrote bestelauto met afstand het meest gevraagd is. In dat landschap gaat de Volkswagen Caddy wederom aan de leiding, al moet de auto marktaandeel prijsgeven in zijn klasse. Dat geldt ook voor de Peugeot Partner/Rifter (in transitiefase vanwege het nieuwe model), maar het is de Mercedes-Benz Citan die echt onderuit gaat. Ook de Ford Transit Courier en Dacia Dokker deden het niet goed. De auto's die hiervan profiteren zijn de Ford Transit Connect, Renault Kangoo, Opel Combo, Citroën Berlingo en Nissan NV200.

Het is vooral interessant om te volgen hoe de verkopen van de nieuwe Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo en Citroën Berlingo zich verder zullen ontwikkelen. Nieuw is de Toyota ProAce City, het nieuwe zustermodel van de Partner-Rifter/Combo/Berlingo.

1. Volkswagen Caddy 1.709
2. Ford Transit/Tourneo Connect 908
3. Peugeot Partner/Rifter 819
4. Renault Kangoo 617
5. Opel Combo 555
6. Citroën Berlingo 519
7. Mercedes-Benz Citan 385
8. Fiat Doblò 372
9. Nissan NV200/Evalia 230
10. Ford Transit/Tourneo Courier 181
11. Dacia Dokker 121
12. Fiat Fiorino/Qubo 63
13. Citroën Nemo 2
14. Peugeot Bipper 1
TOTAAL 6.482

Medium bestelauto
Bij de middelgrote Volkswagens gaat Volkswagen nog altijd aan de leiding, zij het met een minder sterke greep op het segment dan voorheen. Wellicht biedt de recente facelift soelaas. De Opel Vivaro (vermoedelijk nog het oude model) en Nissan NV300 (maar die doet niets) deden het procentueel gezien het best ten opzichte van vorig jaar; de Renault Trafic deed het het slechtst.

Recent vernieuwd zijn de Volkswagen Transporter/T6-serie, Mercedes-Benz V-klasse (dus de Vito zal wellicht snel volgen) en Renault Trafic (gisteren!).

1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 2.108
2. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 1.572
3. Ford Transit/Tourneo Custom 1.501
4. Opel Vivaro 1.366
5. Peugeot Expert/Traveller 1.136
6. Renault Trafic 1.077
7. Fiat Talento 445
8. Toyota ProAce 383
9. Citroën Jumpy/SpaceTourer 359
10. Nissan NV300 112
TOTAAL 10.059

Grote bestelauto
De grote bestelauto's zaten het meest in de lift, aangevoerd door de Mercedes-Benz Sprinter die het bovengemiddeld goed deed. Maar vooral de Volkswagen Crafter en zustermodel MAN TGE deden het goed, het slechtst ging het met de Fiat Ducato en Peugeot Boxer.

Recent werden de Ford Transit, Iveco Daily en Renault Master (gisteren!) opgefrist.

1. Mercedes-Benz Sprinter 2.041
2. Volkswagen Crafter 1.207
3. Renault Master 946
4. Iveco Daily 620
5. Ford Transit 570
6. Opel Movano 396
7. Fiat Ducato 313
8. Peugeot Boxer 300
9. MAN TGE 261
10. Citroën Jumper 160
11. Nissan NV400 32
TOTAAL 6.846

Pick-ups
Bij de pick-ups ging traditiegetrouw de Ram pick-up aan de leiding. Procentueel gezien de grootste stijgers waren de Ford Ranger en Isuzu D-MAX, maar in het laatste geval gaat het slechts om een herstel, want de verkopen namen vorig jaar met 71% af.

Recent opgefrist zijn de Ford Ranger en de grondig gewijzigde Mitsubishi L200 komt later dit jaar naar Nederland. De Mercedes-Benz X-klasse is er nu ook in een versie die in Nederland wordt vertimmerd zodat 'ie fiscaal aantrekkelijk is.

1. Ram Pick-up 178
2. Ford Ranger 108
3. Volkswagen Amarok 82
4. Toyota Hilux 65
5. Ford F-150 36
6. Isuzu D-MAX 25
7. Nissan NP300 Navara 22
8. Mercedes-Benz X-klasse 7
9. Mitsubishi L200 5
10. Chevrolet Silverado 2
11. Fiat Fullback 1
12. Ford F-250/350 1
TOTAAL 532

[size=x-small]Cijfers: RDC (grijs en geel kenteken)
Foto: Bestelauto.nl[/size]
 
[size=medium]April 2019[/size]

In april daalden de verkopen met 2,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2018, wat positief uitgelegd de minst slechte maand van het jaar tot nu toe was. Even goed is het al jarenlang tobben op de Nederlandse automarkt, de 33.149 geregistreerde auto's steken toch schril af bij de 40.661 in dezelfde maand van 2012 of de 47.568 stuks in 2011. Volkswagen was oppermachtig in april, want het merk dat in april 2018 nog op heel korte afstand van Volkswagen volgde, Renault, laat het het hele jaar al afweten. Op jaarbasis staat Renault 40,5% in het rood. Of dat nog te maken heeft met Renaults slechte voorbereiding op de WLTP-testcyclus durf ik niet te zeggen. Wel verkeren de Clio en de Captur aan het einde van hun levenscyclus, de Twingo was in afwachting van een facelift, de Kadjar is ondergesneeuwd geraakt na de komst van een stortvloed aan nieuwe crossovers van met name PSA, VAG en Toyota, de Talisman is dit jaar definitief in de vergetelheid gedrukt en de Scenic-verkopen zijn al veel te snel na de introductie (hard) dalende. Op jaarbasis staat alleen de hier nooit uit de verf gekomen Zoe in het groen. Peugeot doet het beter. Door wat meer een focus op luxe, mooie/bijzondere interieurs lijkt Peugeot de juiste snaar geraakt te hebben. De crossover verkoophits 3008 en 5008 staan allebei in de plus, een teken dat het ontwerp nog lang niet aan kracht heeft ingeboet. Op jaarbasis staat Peugeot slechts licht in de min en doet het daarmee minder slecht dan de algehele markt, met als gevolg een stijgend marktaandeel. Dat geldt overigens ook voor Citroën, die een goede aprilmaand had en het aantal registraties behoorlijk zag stijgen. De C3 Aircross had een slechte maand, maar de C1, C3 en C4 Cactus stonden in de plus en de C5 Aircross is een belangrijke aanvulling. Bij premiumdochter DS ging het dan weer niet goed, maar de DS 7 Crossback had zijn beste maand tot nu toe en aangezien de 3 richting uitgang gaat en de 3 Crossback nog niet leverbaar is, zijn er voor DS ondanks de verkoopdaling bemoedigende signalen. 57 7 Crossbacks is een goede prestatie voor DS en een factor 2,5 beter dan de Audi Q5.

2kry4d1bizbk_800.jpg


Bij Audi wil het dan ook nog steeds niet vlotten. Want BMW zette de premiumconcurrentie in zijn hemd met een fraaie derde plek in april. BMW profiteert vooral van de nieuwe 3-serie, die een zeer overtuigende start maakt, terwijl de Touring en nieuwe 4-serie nog moeten verschijnen. De BMW 5-serie deed het twee keer zo goed als de E-klasse en vijf keer zo goed (!) als de Audi A6. De nieuwe A6 komt dan ook beroerd uit de startblokken en staat net als de nieuwe A1 ondanks de nieuwe generatie op verlies. Dat moet toch pijn doen. Het lijkt er toch op dat Audi in de afgelopen jaren wat van de aantrekkingskracht is verloren in Nederland ten opzichte van de gloriejaren, pakweg tussen 2005 en 2010. De Q3 is nu wel stijgende met dank aan het nieuwe model, al heeft de BMW X1 weinig te vrezen, laat staan als de afzet van de X2 erbij wordt opgeteld. Bij Audi zal men toch alle hoop moeten vestigen op de aankomende elektrische modellen en de E-tron, die in de lijst debuteert. De Mercedes-Benz EQC en zeker de nog te lanceren BMW iX3 zijn op papier minder overtuigend.

Naast BMW en Citroën scoorden ook Tesla (factor 6,5 omhoog), Seat (met dank aan de drie crossovers van het merk; de Arona, Ateca en Tarraco, maar alle modellen stonden in de plus inclusief muurbloempjes Mii en Alhambra), Mini (vooral de Countryman), Mercedes-Benz (nieuwe A & oude CLA), Lexus (UX, ES), Jaguar (de I-Pace zul je denken? fout, het is vreemd genoeg de XF die een goede registratiemaand had), Hyundai (Kona, i20 en i30, verder weinig om te juichen) en Honda.

Een van de slechtst presterende merken is Fiat, het sneue is dat dit niemand zal verbazen met zo'n treurig, verouderd productgamma. Ooit het zuinigste automerk van Europa, nu hopeloos achterlopend op motorengebied en met kansloze Euro NCAP-resultaten is dit niet meer dan verdiend. Het is dringend tijd voor verse modellen, die het dan nog resterende en hopelijk nog enigszins gemotiveerde dealernetwerk aan de man/vrouw/whatever mag brengen. Ook Alfa Romeo's productaanbod vraagt om updates. De enige Italiaan in onderstaande modellenlijst (>40 registraties) is de Fiat 500.

Kijken we op modelniveau, dan ging de Volkswagen Polo aan de leiding in april, gevolgd door de opmerkelijk succesvolle nieuwe Ford Focus, die op dit moment verkooptechnisch duidelijk de te kloppen C-segment is. De Renault Megane, Opel Astra en Peugeot 308 halen het bij elkaar opgeteld nog steeds niet van de Focus. De Megane en Astra kunnen goed een facelift gebruiken, wat later dit jaar zal gebeuren. De Kia Niro (#3) en Hyundai Kona (#15) profiteren duidelijk van de veelbesproken elektrische uitvoeringen. Bij Tesla schommelt de afzet (registraties!) doorgaans erg, maar met plek 17 voor de Model 3 heeft Tesla weinig te klagen en zit de 3-serie die nu massaal wordt uitgeleverd op de hielen. Verkoophit Volvo XC40 (#20) blijft imponeren, want in Nederland zijn ze door de hoge BPM bepaald niet te geef! Verder steeg de Toyota Corolla door naar #27, als je voorganger Auris erbij optelt stijgt de compacte middenklasser van Toyota nog vier plaatsen. De Kia Ceed kwam op #37 met dank aan het nieuwe model, inclusief 50 stuks van de Proceed. Dat vind ik nog wel het meest indrukwekkend, want het laat zien dat Kia steeds meer een geaccepteerd automerk is dat serieus wordt genomen, ook in de prijsklasse boven 30.000 euro. Verder populair zijn een aantal crossover van de Volkswagen-groep, het meest opvallend zijn de Skoda Karoq (#49), Seat Ateca (#54), Seat Arona (#57), de hoogste nieuwe binnenkomer van deze maand; de Volkswagen T-Cross (#70) en nog een binnenkomer in de vorm van de Seat Tarraco (#115). Zoals gezegd zit de Audi Q3 in de lift met dank aan het nieuwe model (#84) en de E-Tron komt binnen in de lijst (#119).

b35yjznbbgyj_800.jpg


Ook prima resultaten waren er voor de Mini Countryman (#60, misschien wel de hoogste positie ooit), de Opel Insignia (#67) mocht zich in april de populairste non-premium middenklasser noemen, iets dat toegegeven een steeds minder indrukwekkende prestatie is. De Citroën C5 Aircross kwam een plekje lager uit dan vorige week (#72), de BMW X2 stond voor de tweede keer sinds de introductie bij de honderd bestverkochte modellen (#98), de Opel Adam (#102) probeert het nog een keer nu de productie is beëindigd en helemaal onderin de lijst staat de Range Rover Sport (#128), die net als de Range Rover profiteert van de BPM-vriendelijke plug-in hybride.

1. Volkswagen 3.616
2. Peugeot 2.406
3. BMW 2.206
4. Ford 2.166
5. Renault 2.163
6. Kia 2.119
7. Opel 2.102
8. Toyota 1.957
9. Skoda 1.570
10. Citroën 1.474
11. Volvo 1.415
12. Hyundai 1.258
13. Mercedes-Benz 1.205
14. Audi 997
15. Seat 992
16. Nissan 939
17. Suzuki 738
18. Mini 638
19. Mazda 523
20. Tesla 471
21. Fiat 400
22. Mitsubishi 344
23. Dacia 230
24. Land Rover 135
25. Jaguar 114
26. Porsche 92
27. Honda 86
28. Lexus 84
29. Jeep 78
30. DS 69
31. Alfa Romeo 55
32. Subaru 45
33. Smart 24
34. Alpine 8
35. Aston Martin 6
36. Bentley 5
37. Maserati 4
38. Lamborghini 3
39. Ferrari 3
40. Rolls-Royce 3
41. Infiniti 2
42. Lotus 1

Ik heb voor de verandering ook eens een lijstje gemaakt voor de meest populaire landen van herkomst van een automerk. Daarbij is Ford Amerikaans en Smart Duits, zelfs al is er nog nooit een Smart op Duits grondgebied geproduceerd.

1. Duitsland 10.242 [size=x-small]Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Porsche, Smart, Volkswagen[/size]
2. Frankrijk 6.120 [size=x-small]Alpine, Bugatti, Citroën, DS, Peugeot, Renault[/size]
3. Japan 4.718 [size=x-small]Honda, Infiniti, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki,Toyota[/size]
4. Zuid-Korea 3.377 [size=x-small]Hyundai, Kia, SsangYong[/size]
5. Verenigde Staten 2.715 [size=x-small]Ford, Jeep, Tesla[/size]
6. Tsjechië 1.570 [size=x-small]Skoda[/size]
7. Zweden 1.415 [size=x-small]Volvo[/size]
8. Spanje 992 [size=x-small]Seat[/size]
9. Verenigd Koninkrijk 902 [size=x-small]Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, Lotus, Mini, Morgan, Rolls-Royce[/size]
10. Italië 465 [size=x-small]Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lamborghini, Maserati[/size]
11. Roemenië 230 [size=x-small]Dacia[/size]

d95y0rybhp4v_800.jpg


1. Volkswagen Polo 1.083
2. Ford Focus 1.038
3. Kia Niro 843
4. Peugeot 108 724
5. Kia Picanto 721
6. Ford Fiesta 685
7. Renault Clio 657
8. Volkswagen Golf 651
9. Toyota Aygo 635
10. Volkswagen up! 586
11. Renault Captur 566
12. Skoda Octavia 550
13. BMW 3-serie 521
14. Opel Karl 505
15. Hyundai Kona 502
16. Peugeot 3008 472
17. Tesla Model 3 467
18. Volkswagen Tiguan 460
19. Citroën C1 457
20. Volvo XC40 455
21. Peugeot 208 442
22. Toyota Yaris 432
23. Volvo V40 417
24. Volkswagen T-Roc 397
25. Mini Mini 383
26. Opel Crossland X 382
27. Toyota Corolla 378
28. Citroën C3 377
29. Nissan Qashqai 360
30. Skoda Fabia 337
31. Renault Megane 322
32. Opel Astra 320
33. Hyundai i10 314
34. Opel Grandland X 306
35. Volvo S60/V60 293
36. Fiat 500 292
37. Kia Ceed 287
38. Nissan Micra 285
39. Peugeot 308 285
40. Toyota C-HR 259
41. Nissan Leaf 254
42. Citroën C4 Cactus 252
43. BMW 5-serie 249
44. Audi A3 248
45. Suzuki Swift 244
46. Mercedes-Benz A-klasse 243
47. BMW 1-serie 239
48. Mercedes-Benz C-klasse 234
49. Skoda Karoq 234
50. Mazda CX-5 230
51. Seat Ibiza 227
52. Peugeot 2008 224
53. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 219
54. Seat Ateca 217
55. Hyundai i20 214
56. Seat Leon 207
57. Seat Arona 205
58. Opel Corsa 189
59. BMW X1 189
60. Mini Countryman 183
61. Renault Twingo 179
62. Toyota RAV4 176
63. BMW i3 173
64. Suzuki Celerio 171
65. Suzuki Ignis 166
66. Mercedes-Benz CLA 164
67. Opel Insignia 161
68. Ford EcoSport 159
69. Peugeot 5008 152
70. Volkswagen T-Cross 150
71. Renault Kadjar 148
72. Citroën C5 Aircross 145
73. Skoda Superb 145
74. Audi A1 144
75. Mercedes-Benz B-klasse 143
76. Ford Kuga 133
77. Mitsubishi Space Star 130
78. Audi A4 130
79. Citroën C3 Aircross 128
80. Volvo XC60 127
81. Skoda Citigo 127
82. Skoda Kodiaq 125
83. Kia Stonic 122
84. Audi Q3 122
85. Volkswagen Passat 121
86. Mercedes-Benz E-klasse 120
87. BMW 4-serie 119
88. Renault Scenic 119
89. BMW X3 117
90. Renault Zoe 113
91. Mercedes-Benz Sprinter 113
92. Mazda CX-3 111
93. Mazda2 108
94. Hyundai Ioniq 108
95. Audi Q2 108
96. Citroën C4 SpaceTourer 106
97. Audi A5 97
98. BMW X2 97
99. Mitsubishi Outlander 96
100. Peugeot 508 96
101. Dacia Duster 92
102. Opel Adam 92
103. Opel Mokka X 90
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 89
105. Volvo S90/V90 87
106. Kia Rio 85
107. Hyundai i30 83
108. BMW X5 77
109. Suzuki Vitara 76
110. Mini Clubman 72
111. Ford Mondeo 71
112. Dacia Logan 65
113. Seat Mii 64
114. Mitsubishi Eclipse Cross 62
115. Seat Tarraco 61
116. Dacia Sandero 57
117. DS 7 Crossback 57
118. Mitsubishi ASX 56
119. Audi E-Tron 55
120. Volkswagen Touran 51
121. Kia Sportage 49
122. Toyota Auris 46
123. Audi A6 44
124. Jeep Renegade 43
125. Suzuki SX4 S-Cross 41
126. Skoda Rapid 41
127. Ford Ka+ 40
128. Range Rover Sport 40

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek
[/size]
 
Ben benieuwd naar je analyse! Had verwacht dat de Model 3 uit de top 50 zou verdwijnen na die enorme score maar dat valt toch mee.
 
LM 1 zei:
Ben benieuwd naar je analyse! Had verwacht dat de Model 3 uit de top 50 zou verdwijnen na die enorme score maar dat valt toch mee.

Moet ik nog wat zeggen over de Opel Karl?

:LOL:

De Adam staat wel vrij hoog, die is nu al wel in opruimmodus nu de productie is beëindigd, vermoed ik.
 
Rutger DC zei:
Moet ik nog wat zeggen over de Opel Karl?

Altijd leuk. Zag dat ie in Denemarken al een tijdje geleden uit het gamma is gehaald, terwijl de Karl daar na Italië en Nederland het beste verkocht.
 
LM 1 zei:
Altijd leuk. Zag dat ie in Denemarken al een tijdje geleden uit het gamma is gehaald, terwijl de Karl daar na Italië en Nederland het beste verkocht.

Apart, dat wist ik niet van Denemarken. De productie van de Karl is nu blijkbaar samen met de Adam, Corsa en Mokka X beëindigd, voor de Corsa en vooral de Mokka X zal men wel een riante voorraad hebben aangelegd, want de Mokka X wordt pas in de loop van 2020 vervangen. Het zou me niet verbazen als de hele voorraad aan Karls naar Nederland gaat, hier kan Opel de auto nog goed gebruiken totdat de nieuwe Corsa leverbaar is, want anders raakt men zomaar een kwart van de afzet kwijt zonder dat een model die klappen op kan vangen.

Bij PSA maken ze schoon schip, want alleen de Astra en Insignia hebben van alle geproduceerde Opel-modellen dan nog GM-genen, de Movano is een buitenbeentje aangezien die Renault-techniek heeft.
 
Top 10 april elektrische personenauto's

1. TESLA MODEL 3 464
2. KIA NIRO 354
3. HYUNDAI KONA 351
4. NISSAN LEAF 250
5. VOLKSWAGEN GOLF 206
6. BMW I3 172
7. RENAULT ZOE 113
8. HYUNDAI IONIQ 63
9. AUDI E-TRON 55
10. OPEL AMPERA-E 32

Totaal 2121, is plus 156 procent t.o.v. april 2018 (830).

bron: opendata.rdw.nl
 
Volt zei:
Top 10 april elektrische personenauto's

1. TESLA MODEL 3 464
2. KIA NIRO 354
3. HYUNDAI KONA 351
4. NISSAN LEAF 250
5. VOLKSWAGEN GOLF 206
6. BMW I3 172
7. RENAULT ZOE 113
8. HYUNDAI IONIQ 63
9. AUDI E-TRON 55
10. OPEL AMPERA-E 32

Totaal 2121, is plus 156 procent t.o.v. april 2018 (830).

bron: opendata.rdw.nl

Het glas is half vol of half leeg....
De vergelijking met April 2018 (1300 stuks in de plus! Joepie! ) ziet er fantastisch uit, zeker procentueel.

De vergelijking met Maart 2019 is evenwel wat minder zonnig. Ook procentueel. En proportioneel in vergelijking tot de totale verkoop.
De term "langaam rijdend en stokkend verkeer" komt onweerstaanbaar bij me op....
De verdeling daarentegen ziet er bijna normaal uit. De eerste drie samen goed voor de helft van de verkopen. Vier en vijf ook nog rond de 10%.

mvrgr, m'ns
 
Leuk, DC! De Focus en Niro vallen me wel op, die doen het echt goed. De Golf valt ook nog mee, die moet nog even een jaartje mee lijkt het. Die zal ongetwijfeld nog wel iets onderuit gaan.
 
Bedankt Barri & MWH!

Nog ter aanvulling: Japanse merken scoren in maart mondiaal vaak relatief goed en in april relatief slecht, omdat 31 maart het einde van het fiscale jaar is in Japan en autofabrikanten dan nog even de afzet/omzet opkrikken.

Barri zei:
De Golf valt ook nog mee, die moet nog even een jaartje mee lijkt het. Die zal ongetwijfeld nog wel iets onderuit gaan.

Ik denk dat dat laatste zelfs nog wel mee gaat vallen. De e-Golf helpt een aardig handje, die is goed voor eenderde van de registraties en de ID.3 is er dit jaar nog niet. De Golf is in veel opzichten nog actueel en wat ik uit tests begrijp is het qua multimediatoestanden, wat heel interessant schijnt te zijn, sinds de facelift eigenlijk zo'n beetje het modernste en beste wat er te krijgen is in het C-segment. Nou ja, na de A-klasse dan.
 
Top 10 mei elektrische personenauto's

1. TESLA MODEL 3 419
2. HYUNDAI KONA 415
3. KIA NIRO 369
4. VOLKSWAGEN GOLF 220
5. RENAULT ZOE 173
6. BMW I3 163
7. AUDI E-TRON 160
8. NISSAN LEAF 126
9. HYUNDAI IONIQ 109
10. OPEL AMPERA-E 29

Totaal 2280, is plus 96 procent t.o.v. mei 2018 (1164).

bron: opendata.rdw.nl

update met cijfers van 31 mei
 
Volt zei:
Top 10 mei elektrische personenauto's

1. HYUNDAI KONA 392
2. KIA NIRO 351
3. TESLA MODEL 3 342
4. VOLKSWAGEN GOLF 211
5. RENAULT ZOE 166
6. BMW I3 145
7. AUDI E-TRON 138
8. NISSAN LEAF 109
9. HYUNDAI IONIQ 102
10. JAGUAR I-PACE 24

Totaal 2060, is plus 77 procent t.o.v. mei 2018 (1164).

bron: opendata.rdw.nl
Opvallend hoe weinig bedrijven zich bezighouden met elektrisch en dat de Koreanen, op dit moment, duidelijk voorop lopen qua aantallen.
 
@ Volt: Hoe vind je die cijfers? Ik zou graag de verkoopcijfers van alle auto's in mei vinden, zeker aangezien de BOVAG en RAI de cijfers nog niet hebben gepubliceerd (weekend...).
 
Staat hier : https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Leveringen-elektrische-voertuigen/5rff-s6q3

Op https://opendata.rdw.nl/ naar "alle datasets" gaan even sorteren op Nieuwste voor de recenste overzichten.
 
Rutger DC zei:
@ Volt: Hoe vind je die cijfers? Ik zou graag de verkoopcijfers van alle auto's in mei vinden, zeker aangezien de BOVAG en RAI de cijfers nog niet hebben gepubliceerd (weekend...).

Voor alle auto's kun je de set Gekentekende_voertuigen nemen.

Daarna moet je filteren, drie filters:
Datum eerste toelating is tenminste 20190501
Datum eerste toelating hoogstens 20190531
Voertuigsoort is Personenauto

dan bij Sorteer & Roll Up kies Roll-ups & drill-downs
Groeperen op Merk
Groeperen kolom toevoegen
Groeperen op Handelsbenaming
Roll-up b.v. Kenteken
Functie Opgeteld
Sorteren
Kolom Kenteken
Richting Aflopend
Toepassen

Daarna moet je eventueel nog wat handwerk doen, zo staan b.v. de BMW i3 en i3s apart vermeld. Er kunnen ook kleine verschillen zijn met BOVAG RAI. Resultaat onbewerkt 1 t/m 200:

VOLKSWAGEN POLO 1232
KIA NIRO 978
FORD FOCUS 910
KIA PICANTO 842
RENAULT CLIO 839
OPEL KARL / VIVA 768
FORD FIESTA 750
PEUGEOT 108 738
TOYOTA TOYOTA AYGO 697
VOLKSWAGEN UP! 595
VOLKSWAGEN GOLF 585
VOLKSWAGEN T-ROC 584
HYUNDAI KONA 584
OPEL CROSSLAND X 580
VOLKSWAGEN TIGUAN 509
SKODA OCTAVIA 491
RENAULT CAPTUR 469
OPEL GRANDLAND X 468
NISSAN NISSAN MICRA 433
PEUGEOT 208 429
TOYOTA TOYOTA RAV4 423
TESLA MODEL 3 419
NISSAN NISSAN QASHQAI 412
TOYOTA TOYOTA YARIS HYBRID 406
TOYOTA TOYOTA COROLLA 386
CITROEN C3 384
RENAULT MEGANE 377
PEUGEOT 3008 376
HYUNDAI I10 371
VOLVO XC40 368
VOLVO V60 316
PEUGEOT 308 309
SEAT ATECA 298
CITROEN C1 295
SEAT IBIZA 294
FORD ECOSPORT 288
MAZDA MAZDA2 288
MAZDA MAZDA CX-5 285
OPEL CORSA-E 281
VOLVO V40 279
SKODA FABIA 278
SUZUKI SWIFT 272
PEUGEOT 2008 260
TOYOTA TOYOTA C-HR 257
OPEL KARL ROCKS / VIVA ROCKS 233
SKODA KAROQ 232
CITROEN C5 AIRCROSS 227
SEAT ARONA 225
MINI COOPER 220
VOLKSWAGEN T-CROSS 213
BMW 320I 212
MITSUBISHI MITSUBISHI SPACE STAR 210
SUZUKI IGNIS 207
RENAULT KADJAR 196
PEUGEOT 5008 195
KIA STONIC 195
CITROEN C3 AIRCROSS 191
SKODA SUPERB 191
VOLKSWAGEN PASSAT 191
VOLVO S60 184
RENAULT ZOE 173
HYUNDAI IONIQ 169
HYUNDAI I20 169
KIA CEED 167
SKODA CITIGO 166
SKODA KODIAQ 166
AUDI AUDI E-TRON 160
BMW 318I 160
MERCEDES-BENZ B 180 159
BMW 520I 155
CITROEN C4 CACTUS 153
FIAT FIAT 500 150
AUDI A3 SPORTBACK 143
SEAT LEON ST 142
OPEL ASTRA SPORTS TOURER 138
VOLVO V40 CROSS COUNTRY 136
RENAULT SCENIC 134
MAZDA MAZDA CX-3 133
MITSUBISHI MITSUBISHI OUTLANDER 133
AUDI A1 SPORTBACK 132
AUDI Q3 132
SUZUKI CELERIO 131
MERCEDES-BENZ CLA 180 127
NISSAN NISSAN LEAF 40KWH 126
BMW 118I 125
DACIA DUSTER 125
MERCEDES-BENZ A 180 124
MERCEDES-BENZ C 180 123
JEEP COMPASS 117
OPEL MOKKA X 115
BMW 330I 112
CITROEN C4 SPACETOURER 109
BMW I I3 104
FORD KA+ 103
MITSUBISHI MITSUBISHI ECLIPSE CROSS 103
OPEL ASTRA 101
BMW X1 SDRIVE20I 101
OPEL ASTRA SPORTS TOURER+ 95
AUDI A4 AVANT 94
MERCEDES-BENZ SPRINTER 94
SUZUKI VITARA 90
DACIA LOGAN 89
FORD KUGA 88
PEUGEOT 508 88
VOLVO XC60 86
AUDI Q2 82
AUDI A5 SPORTBACK 82
TOYOTA TOYOTA YARIS 81
RENAULT TWINGO 81
OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 80
SEAT LEON 76
FORD-CNG-TECHNIK MONDEO HYBRID 74
MERCEDES-BENZ VITO TOURER 74
OPEL ADAM 73
VOLVO V90 71
DACIA SANDERO 68
BMW X3 XDRIVE20I 67
OPEL ASTRA+ 65
VOLKSWAGEN KOMBI 64
MAZDA MAZDA3 64
VOLVO V60 T8 TWIN ENGINE 64
MERCEDES-BENZ CLA 200 62
SEAT MII 62
MERCEDES-BENZ A 200 61
SEAT TARRACO 60
KIA RIO 59
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT 59
BMW I I3S 59
MINI ONE 58
AUDI A6 AVANT 57
VOLKSWAGEN TOURAN 57
AUDI A3 LIMOUSINE 56
SKODA SCALA 56
KIA SPORTAGE 55
BMW 420I 55
TOYOTA TOYOTA AURIS 53
KIA PROCEED 52
MINI COOPER S 52
LEXUS LEXUS UX250H 51
BMW 218I GRAN TOURER 51
PORSCHE 911 CARRERA 4S 49
VOLKSWAGEN ARTEON 49
FIAT FIAT 500X 49
BMW 116I 49
AUDI A4 LIMOUSINE 49
MERCEDES-BENZ C 200 D 48
BMW 218I ACTIVE TOURER 47
MERCEDES-BENZ C 200 47
DS DS 7 CROSSBACK 47
MERCEDES-BENZ A 180 D 44
MERCEDES-BENZ E 200 44
HYUNDAI I 30 44
SUBARU FORESTER 42
MINI CLUBMAN COOPER 41
SUZUKI SX4 41
DS DS3 CROSSBACK 41
MINI JOHN COOPER WORKS 40
HONDA JAZZ 38
MINI COUNTRYMAN COOPER 38
MITSUBISHI MITSUBISHI ASX 38
BMW Z4 SDRIVE30I 37
BMW 320D 37
MINI COUNTRYMAN COOPER SE ALL4 36
TOYOTA TOYOTA MIRAI 36
BMW X5 XDRIVE40I 35
ALFA ROMEO ALFA MITO 35
HYUNDAI TUCSON 35
MERCEDES-BENZ GLA 180 34
TOYOTA TOYOTA CAMRY 34
MAZDA MAZDA6 33
AUDI A6 LIMOUSINE 33
JEEP RENEGADE 32
NISSAN NISSAN X-TRAIL 32
FORD TRANSIT CUSTOM 31
FIAT PANDA 31
BMW X5 XDRIVE30D 30
BMW 530I 30
VOLVO XC90 29
BMW X2 SDRIVE18I 29
OPEL AMPERA-E 29
BMW 530E IPERFORMANCE 29
SUZUKI BALENO 29
HONDA CR-V 29
PORSCHE 911 CARRERA S 28
LAND ROVER RANGE ROVER SPORT 28
NISSAN NISSAN JUKE 28
MERCEDES-BENZ C 160 27
JAGUAR JAGUAR I-PACE 26
RENAULT ESPACE 25
VOLVO V60 CROSS COUNTRY 25
MERCEDES-BENZ A 160 25
MERCEDES-BENZ E 220 D 25
AUDI Q5 25
MERCEDES-BENZ B 200 24
BMW X2 SDRIVE20I 24
VOLKSWAGEN CADDY 24
OPEL MOVANO 24
BMW 318D 23
PEUGEOT RIFTER 23
SMART EQ FORFOUR 22
 
Denk dat de Opel Karl en Opel Karl Rocks gewoon bij elkaar geteld moeten worden, oftewel dan staat de Karl op plek 2. ( totaal 1.001 stuks ).
Is geen compleet ander model, puur een andere uitvoering/uitrusting.
 
Total Loss zei:
Denk dat de Opel Karl en Opel Karl Rocks gewoon bij elkaar geteld moeten worden, oftewel dan staat de Karl op plek 2. ( totaal 1.001 stuks ).
Is geen compleet ander model, puur een andere uitvoering/uitrusting.

Het is hoe dan ook een misser voor de Nederlandse markt dat het model op vrij korte termijn verdwijnt.

Wat zo te zien eveneens een slecht idee was, is van Smart een ev-only merk maken. Met de matige actieradius van met name de Forfour is het aanbod zo niet echt aantrekkelijk meer.
 
@ Volt & CXXX: Bedankt voor de uitleg! Ik moet zeggen dat ik het voor nu even wat te ingewikkeld vind om de cijfers er zelf uit te destilleren en wacht totdat RAI/BOVAG hun bewerkingen af hebben, maar ik ga hier nog zeker een keer mee aan de slag. Toch erg interessant dat je kunt zien welke motor/welk type van een bepaald BMW of Mercedes model het populairst is en hoe de verkoopverhoudingen zijn tussen verschillende carrosserievariant van een model. Blijkbaar is de A 180 het populairst uit de A-klasse, gevolgd door de A 200, A 180 d en A 160; bij de 3-serie zijn de 320i, 318i, 330i en dan pas op afstand de diesels 320d en 318d het populairst. Dat diesel uit de gratie is kun je zo wel goed zien, zelfs zulke leaseauto's worden nog amper met dieselmotor besteld. De Toyota Yaris is als Hybrid 5x zo populair als de Yaris met 1.0 of 1.5 benzinemotor zonder elektro-ondersteuning. Ongelooflijk hoe visionair Honda toch is, die de Jazz Hybrid niet in Europa verkoopt... Maar goed, ik val in de herhaling. :D
 
Rutger DC zei:
Ongelooflijk hoe visionair Honda toch is, die de Jazz Hybrid niet in Europa verkoopt... Maar goed, ik val in de herhaling. :D

Toyota is Honda in ieder geval (in ons geval dan toch...:)) dankbaar: het was de reden dat wij van een Honda Jazz overgestapt zijn op een Toyota Yaris Hybrid.
 
Carfanatic zei:
36 Mirai, lijkt me wat veel?

Tja, wat is veel...?

580 Opels Crossland, lijkt mij veel, 113 BMWs 330i lijkt mij bijna nog meer te veel,
42 Subarus Forester en 32 Nissans X-trail en 29 Hondas C-RV lijken mij erg weinig (zeker in vergelijking tot 423 Toyotas RAV4)

Maar wie ben ik? De gunst van de consument is ondoorgrondelijk. En wispelturig bovendien...
Ik gun het Toyota van harte. Zowel de 36 Mirais als de 423 RAV's - zijn er altijd nog een paar meer dan Tesla's Model 3.

mvrgr, m'ns


.
 
Vorige week stond er bij Louwman Den Haag een hele vloot witte Toyota Mirai´s met blauw kenteken en stickers van gemeente Den Haag.. stuk of 20 wel.
 
[size=medium]Mei 2019[/size]

In mei kwam het aantal registraties op bijna hetzelfde niveau als in dezelfde maand vorig jaar uit (+ 0,3%). Volkswagen was met afstand marktleider, ondanks een daling van de afzet. Met een verlies van 29,6% was Renault wederom het slechtst presterende automerk in de top 10, terwijl BMW met een groei van 36,5% de grote winnaar was. Verderop in de lijst deden Audi (+24,1%; E-Tron en Q3), Seat (+35,1%; wederom het drietal crossovers), Lexus (+39,5%; UX en ES), DS (+50,0%; komst 3 Crossback, 7 Crossback op dreef) en Jeep (+52,1%) goede zaken. De zwakste broeders waren Land Rover (-26,3%; wellicht ook door productiestop autofabrikanten in het Verenigd Koninkrijk door Brexit-perikelen), Jaguar (-35,2%; de meeste klanten die een I-Pace wilden zijn voorlopig voorzien), Alfa Romeo (-46,9%; alleen de MiTo deed het nog redelijk, die begin dit jaar uit productie ging en alleen nog op voorraad leverbaar is...), Fiat (-62,1%; er blijft zo langzamerhand niet veel meer van over) en Smart (-81,1%; particulieren kopen geen elektrische Smart met actieradius van Den Bosch tot Amsterdam).

33iysqnby9d3_800.jpg


1. Volkswagen 4.060
2. Opel 3.131
3. Peugeot 2.447
4. Toyota 2.443
5. Kia 2.370
6. Renault 2.330
7. Ford 2.294
8. BMW 2.027
9. Volvo 1.626
10. Skoda 1.587
11. Citroën 1.418
12. Hyundai 1.398
13. Mercedes-Benz 1.362
14. Seat 1.189
15. Audi 1.100
16. Nissan 1.048
17. Mazda 808
18. Suzuki 793
19. Mini 558
20. Mitsubishi 470
21. Tesla 439
22. Dacia 295
23. Fiat 293
24. Jeep 146
25. Porsche 141
26. Lexus 106
27. Honda 105
28. Land Rover 101
29. DS 93
30. Jaguar 83
31. Alfa Romeo 68
32. Subaru 50
33. Smart 32
34. Bentley 12
35. Lamborghini 5
36. Alpine 4
37. Aston Martin 4
38. Ferrari 4
39. Infiniti 4
40. Rolls-Royce 1
41. Lotus 1

Op modelniveau ging de Volkswagen Polo aan de leiding, die de B-segment concurrentie op afstand hield. De Opel Karl wordt flink gepromoot en kwam op de tweede plek uit. De Kia Niro was de populairste hybride, op-één-na populairste elektrische auto, populairste C-segmenter, populairste crossover en op-twee-na populairste auto, terwijl de Hyundai Kona de populairste B-segment crossover en elektrische auto was. De Ford Focus ging wederom royaal aan kop in zijn klasse.

gudyxzeb2mwi_800.jpg


In het D-segment deden Volvo en BMW goede zaken met de nieuwe generaties S60/V60 (#13) respectievelijk 3-serie (#14). De S60-leveringen kwamen op stoom, met 184 stuks tegen 407 voor de V60. De Opel Crossland X verbrak records (#15) en ook de nieuwe Toyota RAV4 gaat als een speer met dank aan de hybride (#24). Verder bleef de Seat Ateca opmerkelijk goed in vorm (#38). De Volkswagen T-Cross (#56) en Audi E-Tron stegen door (#75), de nieuwe Audi Q3 steeg ten opzichte van april nog een plekje (#83). Twee sportwagens die nu volop worden uitgeleverd aan hun eigenaars zijn de gloednieuwe generaties Porsche 911 (#112) en BMW Z4 (#119). De Seat Tarraco doet het boven (mijn) verwachting (#122), terwijl er nog twee nieuwe binnenkomers zijn: de Skoda Scala (#125) en de Lexus UX (#128).

6kwybq0b1gbb_800.jpg


Vermeldenswaardig buiten de lijst is dus de opmerkelijke prestatie die Toyota met de Mirai leverde: 36 registraties in mei, tegen 2 stuks in januari, februari, maart en april samen. Normaliter doet de Hyundai Nexo het beter (20 stuks in de laatste vijf maanden, waarvan 4 afgelopen maand), maar nu komt de Mirai ineens langszij. Om maar bij Toyota te blijven, de Camry steeg door naar 34 registraties (voornamelijk demonstratiemodellen vermoed ik). Lexus' ES deed 12 stuks. Ook korter dan twaalf maanden op de markt zijn de Aston Martin DBS Superleggera (1 exemplaar), Audi Q8 (14 stuks), nieuwe Bentley Continental (10 stuks), BMW 8-serie (12 stuks), nieuwe BMW X4 (23 stuks), BMW X7 (26 stuks), nieuwe Citroën Berlingo (16 stuks), DS 3 Crossback (41 stuks - grote broer 7 Crossback deed een prima 47 stuks), Ferrari Portofino (1 exemplaar), nieuwe Honda CR-V (30 stuks), Jaguar I-Pace (26 stuks), nieuwe Jeep Wrangler (2 stuks), Lamborghini Urus (3 stuks), Mercedes-AMG GT inclusief de 4-Door (10 stuks), nieuwe G-klasse (8 stuks), nieuwe GLE (13 stuks), nieuwe Opel Combo (7 stuks), Peugeot Rifter (24 stuks; ook nog 3 vermoedelijke elektrische Partners), Rolls-Royce Cullinan (1 exemplaar), nieuwe Subaru Forester (komt binnen met 42 stuks), Suzuki Jimny (17 stuks), Tesla Model 3 (419 stuks) en nieuwe Volkswagen Touareg (8 stuks).

1. Volkswagen Polo 1.237
2. Opel Karl 1.001
3. Kia Niro 977
4. Ford Focus 910
5. Kia Picanto 843
6. Renault Clio 842
7. Ford Fiesta 762
8. Peugeot 108 747
9. Toyota Aygo 697
10. Volkswagen Golf 614
11. Hyundai Kona 605
12. Volkswagen Up 603
13. Volvo S60/V60 591
14. BMW 3-serie 579
15. Opel Crossland X 579
16. Skoda Octavia 494
17. Toyota Yaris 493
18. Volkswagen Tiguan 479
19. Volkswagen T-Roc 475
20. Renault Captur 469
21. Opel Grandland X 469
22. Nissan Micra 432
23. Peugeot 208 430
24. Toyota RAV4 428
25. Tesla Model 3 419
26. Volvo V40 415
27. Nissan Qashqai 415
28. Opel Astra 405
29. Toyota Corolla 388
30. Citroën C3 386
31. Peugeot 3008 384
32. Renault Megane 377
33. Mini Mini 371
34. Hyundai i10 370
35. Volvo XC40 368
36. Peugeot 308 309
37. Citroën C1 304
38. Seat Ateca 302
39. Seat Ibiza 299
40. Ford EcoSport 289
41. Mazda2 288
42. Mercedes-Benz C-klasse 283
43. Mercedes-Benz A-klasse 281
44. Skoda Fabia 280
45. Opel Corsa 280
46. Mazda CX-5 276
47. Suzuki Swift 272
48. Toyota C-HR 270
49. BMW 5-serie 265
50. Peugeot 2008 261
51. Skoda Karoq 235
52. Seat Arona 230
53. Citroën C5 Aircross 228
54. Seat Leon 222
55. Kia Ceed 219
56. Volkswagen T-Cross 213
57. Audi A3 212
58. Mercedes-Benz B-klasse 209
59. Mitsubishi Space Star 209
60. Suzuki Ignis 208
61. Mercedes-Benz CLA 206
62. Peugeot 5008 199
63. BMW 1-serie 197
64. Citroën C3 Aircross 196
65. Renault Kadjar 195
66. Kia Stonic 195
67. Volkswagen Passat 194
68. Skoda Superb 191
69. Renault Zoe 180
70. Hyundai i20 170
71. Hyundai Ioniq 170
72. Skoda Citigo 167
73. BMW i3 164
74. Skoda Kodiaq 163
75. Audi E-Tron 161
76. Fiat 500 160
77. Citroën C4 Cactus 153
78. Audi A4 145
79. Opel Insignia 139
80. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 136
81. Renault Scenic 136
82. Audi A1 133
83. Audi Q3 133
84. Mazda CX-3 132
85. Suzuki Celerio 131
86. Nissan Leaf 126
87. BMW X1 125
88. Dacia Duster 125
89. Mitsubishi Outlander 124
90. Citroën C4 SpaceTourer 123
91. Opel Mokka X 115
92. Jeep Compass 113
93. Mini Countryman 110
94. Volvo XC60 109
95. BMW 4-serie 107
96. Mercedes-Benz E-klasse 101
97. Volvo S90/V90 99
98. Mitsubishi Eclipse Cross 99
99. Audi A5 95
100. Suzuki Vitara 95
101. BMW X3 94
102. Ford Kuga 93
103. Audi A6 91
104. Dacia Logan 89
105. Ford Ka+ 89
106. Mercedes-Benz Sprinter 88
107. Peugeot 508 88
108. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 86
109. Audi Q2 84
110. BMW X5 83
111. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 82
112. Porsche 911 80
113. Renault Twingo 79
114. Mini Clubman 77
115. Ford Mondeo 76
116. Opel Adam 73
117. Dacia Sandero 68
118. Mazda3 66
119. BMW Z4 66
120. Seat Mii 64
121. BMW X2 63
122. Seat Tarraco 62
123. Kia Rio 60
124. Volkswagen Touran 60
125. Skoda Scala 56
126. Kia Sportage 55
127. Toyota Auris 53
128. Lexus UX 51

[size=x-small]Cijfers: RDC/RDW
Foto's: AutoWeek
[/size]
 
Ik verbaas mij keer op keer weer over de Karl. Heb nooit het idee dat er zoveel van rondrijden maar misschien komt het omdat het zo'n grijze, oubollige auto is dat het mij niet opvalt.
 
Dank weer voor de toelichting, wacht er elke maand weer op. (y)

Enkele dingen die mij opvallen:
- Waarom de Karl en Picanto wél en de i10 niet? (1000 vs. 370, maand op maand) Bij de Up, Citigo en Mii kan ik het nog verklaren, ze worden vaak in dezelfde dealers verkocht en er wordt meer nadruk op de Up gelegd. Dit is bij de Karl, Picanto en de i10 echter helemaal gescheiden.
- Renault valt mij -ondanks de daling- nog alles mee met de sterk verouderde Clio en de Captur die nu nog zo hoog scoren. Je zou zeggen dat heel Nederland al zo'n ding rijdt. Apart om de nieuwere Duster op #88 te zien en de Captur op #20.
- FIAT is inderdaad op sterven. Je zou er maar dealer van zijn.
- Verder had ik het duo Ceed en i30 toch wel hoger verwacht. De Ceed op #55 en de i30 zelfs buiten de top 128 (!). Opzienbarend dat de oudere en duurdere Golf zelfs op #10 te vinden is. Daarnaast is ook de facelift van de Tucson die buiten deze lijst te vinden is merkwaardig. Ondanks de WLTP-prijsverhoging blijft het naar mijn mening een concurrerende auto.

De nieuwe Forester wordt overigens pas geleverd in oktober/november. Deze 42 stuks is waarschijnlijk van het uitzwaaimodel de Spring Edition.
 
Graag gedaan, Total Loss, Don Klepp en Jamiro. :D

Er staat hier nu toevallig een blauwe Opel Karl Rocks voor de deur geparkeerd, zo'n Rocks is best een leuk ding. De meeste cross-uitvoeringen verkopen voor geen meter omdat ze te duur zijn, maar de Opel heeft het altijd opvallend goed gedaan. Zie afgelopen maand, toen er van de 1.001 Karls 233-Rocks uitvoeringen werden verkocht. Da's meer dan de Suzuki Ignis. De standaard Karl vind ik een volwassen auto om te zien, optisch een kleine Corsa en optisch groter dan een 108, Twingo of Up. Maar heel spannend is 'ie inderdaad niet, vooral het front had wel wat vlotter gemogen.

Bij Hyundai blijven bijna alle modellen achter op hun Kia-evenknie. Hyundai lijkt het in Nederland wat minder voor elkaar te hebben. In het geval van de i10 en Picanto is de laatste wat mij betreft ontegenzeggelijk de vlotste van de twee. In het najaar komt de nieuwe i10, ik ben benieuwd hoe die eruit komt te zien. Er zijn geen frisse, nieuwe concurrenten in aantocht en sommige concurrenten verdwijnen (met verbrandingsmotor), dus de Koreanen zouden hun positie uit kunnen gaan bouwen. In het geval van de i30 en Ceed vind ik de i30 als hatchback veel mooier dan de Ceed, als stationcar prefereer ik de Ceed en als het tussen de i30 Fastback en Proceed gaat zou ik voor de i30 kiezen.

Dacia gaat op Europees niveau echt als een speer (de Duster kwam bijvoorbeeld de Italiaanse Top 5 binnen in maart van dit jaar), in Nederland wil het door de hoge BPM op de modellen allemaal niet zo vlotten.

Bedankt voor de aanvulling met betrekking tot de Forester!
 
Die Foresters zijn de reguliere maandelijkse verkopen plus 25 in een doorlopende reeks van ZH-267-R t/m ZH-291-R, die volgens de Autoweek kentekencheck op naam staan van de importeur. Het lijkt erop alsof vast een voorraadje is aangelegd, en dat lijkt dus te duiden op het nieuwe model.
 
Zag de cijfers van België. Waar Renault Nederland sinds WTLP Sept 2018 in zwaar weer zit staat het in Mei 'fier' bovenaan bij de zuiderburen. En de Clio op 1.
 
Rutger DC zei:
Graag gedaan, Total Loss, Don Klepp en Jamiro. :D

Er staat hier nu toevallig een blauwe Opel Karl Rocks voor de deur geparkeerd, zo'n Rocks is best een leuk ding. De meeste cross-uitvoeringen verkopen voor geen meter omdat ze te duur zijn, maar de Opel heeft het altijd opvallend goed gedaan. Zie afgelopen maand, toen er van de 1.001 Karls 233-Rocks uitvoeringen werden verkocht. Da's meer dan de Suzuki Ignis. De standaard Karl vind ik een volwassen auto om te zien, optisch een kleine Corsa en optisch groter dan een 108, Twingo of Up. Maar heel spannend is 'ie inderdaad niet, vooral het front had wel wat vlotter gemogen.

Dacia gaat op Europees niveau echt als een speer (de Duster kwam bijvoorbeeld de Italiaanse Top 5 binnen in maart van dit jaar), in Nederland wil het door de hoge BPM op de modellen allemaal niet zo vlotten.

Bedankt voor de aanvulling met betrekking tot de Forester!

De Karl doet het redelijk goed in Italië. Meen dat de Denen ze ook graag kopen.
Terecht dat je Dacia aanhaalt. Ga maar na, de Nederlanders kochten in Mei 125 st..
Grote EU landen als Duitsland, Italie, Spanje, en de Fransen tussen de 2.000 en 5.000 per maand. Bie-zar.
 
Dank voor je bijdrage weer, DC!
Zou de markt voor de Tesla Model 3 al aan het verzadigen raken, of zijn er weer levertijden? Aantallen lopen wel wat terug.

De Karl, dat is wel een topscore ja. Als huurauto misschien? Want ik kan niet zeggen dat ik ze vaak zie...
 
Barri zei:
Dank voor je bijdrage weer, DC!
Zou de markt voor de Tesla Model 3 al aan het verzadigen raken, of zijn er weer levertijden? Aantallen lopen wel wat terug.

.

Het wachten is op de volgende boot. Geen grapje, zo werkt het bij Tesla. In Juni komt er weer een volle schuit.
Schiet Juni en Juli de verkoop omhoog.
 
Barri zei:
De Karl, dat is wel een topscore ja. Als huurauto misschien? Want ik kan niet zeggen dat ik ze vaak zie...

Dan kijk je niet goed want ik zie ze echt veel rijden. Overigens verkoopt de Karl toch al jaren goed, dus ik snap de plotselinge verbazing niet zo goed.
De cross-over van Opel doen het ook goed. Gisteren op de snelweg nog in 10 minuten tijd 3 x Grandland gezien en ook de Crossland regelmatig voorbij zien komen.
Ook de Focus zie ik al erg vaak verschijnen.
 
LM 1 zei:
Barri zei:
De Karl, dat is wel een topscore ja. Als huurauto misschien? Want ik kan niet zeggen dat ik ze vaak zie...

Dan kijk je niet goed want ik zie ze echt veel rijden. Overigens verkoopt de Karl toch al jaren goed, dus ik snap de plotselinge verbazing niet zo goed.
De cross-over van Opel doen het ook goed. Gisteren op de snelweg nog in 10 minuten tijd 3 x Grandland gezien en ook de Crossland regelmatig voorbij zien komen.
Ook de Focus zie ik al erg vaak verschijnen.

"Dan kijk je niet goed". Toemaar. Een Opel fan ziet op iedere straathoek een Commodore, een Ford liefhebber 5x daags een Mustang. Zo werkt het doorgaans.
 
Ik zie echt weinig Karls hoor, ik zie meer Model 3's :) Maar dat kan ook de regio liggen.
Zo fietste ik gisteren door een straat waar Mercedes, Bentley, Porsche en Mini de benchmark zijn... Geen Karl te zien daar! :)
 
Don Klepp Zeijcker zei:
"Dan kijk je niet goed". Toemaar. Een Opel fan ziet op iedere straathoek een Commodore, een Ford liefhebber 5x daags een Mustang. Zo werkt het doorgaans.

Dus jij ziet vooral Clio's en Sandero's, Rick?
 
De standaard Karl vind ik een volwassen auto om te zien, optisch een kleine Corsa en optisch groter dan een 108, Twingo of Up. Maar heel spannend is 'ie inderdaad niet, vooral het front had wel wat vlotter gemogen.

Ik vind juist het front het enige dat te pruimen is. Mooi volwassen. De rest is duidelijk een Daewoo/Chevrolet
 
Zeker de Rocks uitvoering van de Karl ziet er echt wel leuk en relatief stoer uit. Al met al een leuk aanbod in het A-segment. Spijtig dat Opel nu met de verkoop stopt maar tegelijkertijd ook wel weer begrijpelijk aangezien PSA er weinig aan zal verdienen.
 
Barri zei:
Ik zie echt weinig Karls hoor, ik zie meer Model 3's :) Maar dat kan ook de regio liggen.
Zo fietste ik gisteren door een straat waar Mercedes, Bentley, Porsche en Mini de benchmark zijn... Geen Karl te zien daar! :)
Het kan al per straat verschillen. In mijn straat Mercedes E, BMW 3 Volvo V70 en Tesla S. De straat achter mij is de duurste auto een Honda Jazz. De straat daarachter is het hooguit een VW Golf van 3 generaties oud.
 
louisz zei:
Die Foresters zijn de reguliere maandelijkse verkopen plus 25 in een doorlopende reeks van ZH-267-R t/m ZH-291-R, die volgens de Autoweek kentekencheck op naam staan van de importeur. Het lijkt erop alsof vast een voorraadje is aangelegd, en dat lijkt dus te duiden op het nieuwe model.
Ik zie dat ze inmiddels allemaal zijn geëxporteerd, dus van een voorraadje aanleggen lijkt geen sprake te zijn geweest. Maar wat is er dan aan de hand? Het vertekent in ieder geval de cijfers, want van de 42 Foresters die op kenteken zijn gezet vallen er dus al gelijk 25 (dus bijna 60%!) af.
 
Total Loss zei:
Zeker de Rocks uitvoering van de Karl ziet er echt wel leuk en relatief stoer uit.

Zo jammer dat daarvan de achterbumper geheel zwart ongespoten plastic is, en de voorbumper niet. Dat irriteert me echt mateloos elke keer als ik zo'n ding zie.
 
D Elzinga zei:
Total Loss zei:
Zeker de Rocks uitvoering van de Karl ziet er echt wel leuk en relatief stoer uit.

Zo jammer dat daarvan de achterbumper geheel zwart ongespoten plastic is, en de voorbumper niet. Dat irriteert me echt mateloos elke keer als ik zo'n ding zie.

Dat begrijp ik inderdaad ook niet zo. De achterbumper had ook gewoon voor pak em beet de helft in de kleur gemoeten, net als de voorbumper.
 
D Elzinga zei:
Total Loss zei:
Zeker de Rocks uitvoering van de Karl ziet er echt wel leuk en relatief stoer uit.

Zo jammer dat daarvan de achterbumper geheel zwart ongespoten plastic is, en de voorbumper niet. Dat irriteert me echt mateloos elke keer als ik zo'n ding zie.

Zo denk ik ook steeds, zijn ze goedkoop vanaf gekomen zo!
 
Terug
Bovenaan