Wat is nu de beste downsizer?

Mechanix

Kilometervreter
Inmiddels wordt er al jaren gebruik gemaakt van driecilinders met turbo die toch vrij grote auto's moeten voortslepen. Ook de occasiemarkt wordt inmiddels overspoeld met auto's met dit soort motoren. Stel, je zoekt een redelijke gezinsauto voor circa € 15k, dan kom je al snel uit bij een downsizertje. Wat is de beste? Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan.

PSA 1.2 Puretech: als ik Kassa mag geloven verschrikkelijk slecht, brekende natte D-riemen schijnen schering en inslag te zijn.
Ford 1.0 Ecoboost: beter dan de Puretech, maar niet klachtenvrij. Brekende natte D-riemen en issues met het koelsysteem zijn voorkomend.
VAG 1.0 TSI: een betrouwbare en storingsvrije motor voor zover ik kan terugvinden. Heeft deze auto een distributieketting?
GM 1.0 Ecotec: deze motor heeft schijnbaar een distributieketting die kan oprekken, maar is zover ik terug kan vinden redelijk betrouwbaar.
Renault 0.9 TCe: volgens mij redelijk klachtenvrij?
Suzuki 1.0 Boosterjet: betrekkelijk nieuwe motor waar ik nog weinig over kan vinden, maar Suzuki doet het meestal wel goed.
Kia 1.0 T-GDI: ook Oosterse betrouwbaarheid zou ik denken?

Wat vinden jullie de beste downsizer en waarom?

Vrijwel ieder merk heeft " een moeilijke" tijd gehad, met motoren, bakken of electronica. Alle PureTech of TSI op 'een hoop gooien, is te kortzichtig. Verdiep je in de specifieke jaarprodukties die echt kritiek bleken en houdt rekening met overjarige verkoop.

De beste downsizer kwam uit de beste jaren, kreeg tijdig onderhoud, volgde preventieve terugroepacties, werd naar behoren bereden en kreeg liefde van de berijder(s). En vooral die laatste punten, zijn slecht te achterhalen.

Daarom, de 1.0 TSI lijkt een hele goede motor na jarenlang gedoe bij VAG. Nu lijkt PSA de rode lantaarn te dragen, maar misschien zijn ze inmiddels wel enorm betrouwbaar. Vandaar dit topic.

VAG heeft geleerd van de fouten met de 1.2 TSI. Daarom kwam de 1.0 TSI ook later dan veel concurrenten met de driecilinders kwamen.
Ik denk dat je bijna kan stellen: de eerste zijn de slechtste. Een huidige 1.2 Puretech is niet veel beter of slechter dan een huidige 0.9 TCE of 1.0 Ecoboost denk ik.
Als ik me niet vergis waren de problemen bij de Fords uitsluitend het gevolg van onjuiste olie. Ik heb het Radar item niet gezien, maar dacht dat bij de Peugeots ook bij de juiste olie de riem kon breken bij bijvoorbeeld veel koude starts.

Zoals bij elke motor is het gebruik, het onderhoud, en hoe er mee om is gegaan erg belangrijk.

Fiat heeft nu een 1.0 3 cilinder, ik heb er nog geen klachten over gehoord.

De 0,9 TCe en 1.0 TCe die Renault, Dacia en Nissan gebruiken blijken in de praktijk hele degelijke en betrouwbare motoren te zijn.

Ik denk ook dat de huidige 1.2 Puretech zeker geen verkeerde motor is, veel kinderziektes zijn inmiddels aangepakt.

Laatst bewerkt:
Dezelfde motor gaat in een Skoda vaak probleemlozer mee dan in een Audi...... Kijk volgende week maar eens op de snelweg hoe dat komt. Puur hoe de gebruiker er mee omgaat. Audi's schijnen zoiets in de berijder los te maken. Zelfde verhaal als een Peugeot 208 versus Citroen C3 rijder. Maar domweg de verkeerde olie erin gooien, is desastreus, voor welk merk dan ook.

De ecoboost heeft eigenlijk nooit problemen gekend. Tenzij je verkeerde olie gebruikt. Ook zaken als olieverbruik lees je weinig over.

Nou, die issues aan het koelsysteem waren niet best hoor. Onderdelen die kapot gaan waardoor het koelwater weg liep. Maar de temperatuur meter geeft dan niks geks aan omdat ie dan de temperatuur van de lucht daar meer en die is niet gek. Er zijn daardoor al best wat Ecoboosts gesneuveld. Helaas vond Ford het bij de 1.0 niet spannend genoeg om een terugroepactie op touw te zetten. Bij de 1.6 wel.

Nou, die issues aan het koelsysteem waren niet best hoor. Onderdelen die kapot gaan waardoor het koelwater weg liep. Maar de temperatuur meter geeft dan niks geks aan omdat ie dan de temperatuur van de lucht daar meer en die is niet gek. Er zijn daardoor al best wat Ecoboosts gesneuveld. Helaas vond Ford het bij de 1.0 niet spannend genoeg om een terugroepactie op touw te zetten. Bij de 1.6 wel.
Daar zie ik amper wat over in de reviews. Er ik heb er een hoop gelezen voor m'n aanschaf. Ook de anwb zegt hier niets over. Dus wat kan ik dat terugvinden?

Ik denk ook dat de huidige 1.2 Puretech zeker geen verkeerde motor is, veel kinderziektes zijn inmiddels aangepakt.
Als ik het kassa item zo zag kwamen de problemen ook gewoon nog voor bij de recente bouwjaren...
En als we dan doen wat in de OP beschreven staat, een wagen voor €15.000 kopen, dan kom je eerder bij de oudere dan bij de nieuwere jaren terecht.

Maar de PureTech is verder een goede motor zolang je de olie tijdig vervangt, de riem zeer tijdig vervangt en het oliefilter goed bijhoudt...

Ik heb zo'n Puretech in onderhoud....prima ding als je er niet teveel kilometers mee wilt maken. En gewoon netjes olie peilt en inderdaad tijdig verversen. Elke keer ff de riem goed checken, maar zie nog geen reden om die te vervangen....

Uiteindelijk hebben ze allemaal wel iets....in de basis gewoon tijdig onderhouden.

Wat is het doel van dit topic? Inzicht bieden voor wie een downsizer zoekt of zoekt TS een downsizer? Naar mijn mening kun je elke downsizer beter vermijden, van allemaal bestaan er horrorverhalen.
Maar de PureTech is verder een goede motor zolang je de olie tijdig vervangt, de riem zeer tijdig vervangt en het oliefilter goed bijhoudt...
Mijn opa had een 208 met zo'n 1.2 puretech en daarvan was de krukas krom. Aan zijn rijstijl heeft het sowieso niet gelegen.
VAG 1.0 TSI: een betrouwbare en storingsvrije motor voor zover ik kan terugvinden. Heeft deze auto een distributieketting?
Ik heb zo'n ding als voorloop lease auto gehad en in de eerste 5dkm 3maal bij de dealer gestaan omdat het kreng geen koelvloeistof meer had. Of het aan de motor lag weet ik niet maar mijn ervaring is in ieder geval verre van storingsvrij.

Renault 0.9 TCe: volgens mij redelijk klachtenvrij?
Van betrouwbaarheid weet ik niets maar mijn broertje heeft jaren lang als hiker gewerkt en vond dit de meest verschrikkelijke benzine aandrijflijn.

Wat is het doel van dit topic? Inzicht bieden voor wie een downsizer zoekt of zoekt TS een downsizer? Naar mijn mening kun je elke downsizer beter vermijden, van allemaal bestaan er horrorverhalen.
Ja inderdaad! Neem een 1.4T(f)SI, 1.8 T(f)SI, 1.6T van GM of 1.6 THP, lekkere grote, betrouwbare motoren!
Klein is altijd kut! Groot is altijd goed!

1.4 T-Jet. Altijd vrij van problemen geweest, draaien waanzinnig hoge kilometerstanden, hebben een zeer prima vermogensafgifte en waren als 1 van de eerste op de markt (daarom zo knap).

En een tweeliter met 400pk in een mercedes C-klasse is ook een downsizer, het vervangt een V8 zonder in te boeten op vermogen/prestaties. In dit specifieke geval richt openingspost zich echter op de 3 cilinder downsizers.

Ik zat er nog eens over na te denken. Zou het kunnen zijn dat de 1.2 puretech slechter te boek staat omdat Peugeot/Citroën in werkelijk alle modellen die motor schroeft? De 0.9TCe levert Renault bijvoorbeeld enkel in de Clio/Captur, de Golf is de grootste 1.0TSi en de Focus is de grootste auto waar Ford de 1.0 Ecoboost in schroeft. PSA/Stellantis schroeft de 1.2 Puretech daarentegen ook in Modellen als de 5008 en C5 Aircross.

En een tweeliter met 400pk in een mercedes C-klasse is ook een downsizer, het vervangt een V8 zonder in te boeten op vermogen/prestaties.
:)

Tja in dat geval, ik heb een bmw 520 uit 2009 gehad, een 2.0 4 cilinder met 163 pk.
Het was een zuiniger variant op de eveneens 163pk sterke 6 cilinder.
Downsizing? eigenlijk wel!

Mijn opa had een 208 met zo'n 1.2 puretech en daarvan was de krukas krom. Aan zijn rijstijl heeft het sowieso niet gelegen.
Nou....oneenparigheid en veel vermogen vragen bij lage toerentallen kan wokkelvorming in de hand helpen. Ik vind hem qua karakter wel prettig, doordat die wat groter is heeft die wel redelijk koppel onderin en hij pakt erg mooi op.

Maar goed, daar valt niks over te zeggen zonder de rijstijl te kennen. Lijkt me dat 82 pk niet direct schadelijk moet zijn voor een krukas dus in het beginsel ben ik het met je eens. ;)

CUT

Ik zat er nog eens over na te denken. Zou het kunnen zijn dat de 1.2 puretech slechter te boek staat omdat Peugeot/Citroën in werkelijk alle modellen die motor schroeft? De 0.9TCe levert Renault bijvoorbeeld enkel in de Clio/Captur, de Golf is de grootste 1.0TSi en de Focus is de grootste auto waar Ford de 1.0 Ecoboost in schroeft. PSA/Stellantis schroeft de 1.2 Puretech daarentegen ook in Modellen als de 5008 en C5 Aircross.

Veel toepassen zorgt voor veel hits bij Google....
Je mag de teneur van deze hits IMO wel als , wel met inachtneming van de verkochte aantallen, wel als kwaliteitscriterium beschouwen...
Niet iedereen krijgt grote problemen, maar wel relatief veel gebruikers.

Ik stuur sinds een tijdje met een clio hybride.
Die aandrijflijn zit ook in de nieuwe dacia.
Ouderwetse nissan motor met atkinson loop.

Vanaf de MK5, naast de 1.5 enzovoort. Kan mij alleen niet voorstellen dat je blij wordt van een 1.0 125pk in de Mondeo, stuk zwaarder dan de Focus. Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met die combinatie (1.0 in de Mondeo).
Forummer Smarter had er zo eentje als zakenauto (hij verkocht toen Fords). Het was te doen, maar hij merkte wel dat het niet echt over houdt. Ik denk dat je er daarom zeker niet zuiniger mee rijdt dan met de 1.5.

@406c : bij PSA had je óf de 1.2 Puretech, of daarboven de 1.6 THP. Bij die laatste is de slechte naam al langer bekend, waardoor het wel kan zijn dat er veel mensen, ook in grotere modellen voor de 1.2 Puretech hebben gekozen.

Langdurige ervaring met melkpakmotortjes heb ik nog niet. Maar momenteel rijd ik een Ceed Sportswagon (momenteel de enige stationwagon naast de Suzuki Swace onder de 30 29K nieuw!) met de 1.0 incl handbak. Een voorloopauto met nu zo'n 25k op de teller en ik verwacht er wel een aantal maandjes mee te moeten doen.

Weet iemand waar Kia dit motortje vandaan haalt? Bouwen ze die (deels) zelf of komt die bij een externe fabrikant vandaan? Ik weet dat bijvoorbeeld de 1.0 VTEC van Honda (problematisch ding naar het schijnt) bij FEV vandaan komt.

Qua betrouwbaarheid van het motortje in de Kia heb ik nog geen idee, maar het doet wat-ie moet doen. Komende uit een tweeliter diesel mis ik enorm veel souplesse, en dat compenseer ik doorgaans door stelselmatig meer gas te geven, en in een lagere versnelling te rijden dan de schakelindicator voorstelt. Die schakelindicator wil bijvoorbeeld dat ik bij 60 km/h in 5 ga rijden, dan draait de motor zo'n 1700 toeren en dat rijdt niet fijn, erg brommerig. Helemaal als je vervolgens gas bijgeeft. Maar wat me wel meteen opvalt is dat de Kia-motor dat wel beter aan lijkt te kunnen dan de 1.0 Ecoboost van Ford. Daar heb ik vaak mee gereden in vervangauto's, en die klinkt en voelt in die situatie echt onacceptabel wat mij betreft.

Tot zover mijn ervaring met deze materie ;)

Laatst bewerkt:
Vooralsnog ben ik zelf helemaal content met de 1.2 3 cilinder van GM, welke niet genoemd is in de OP.
Een nieuwe en gelijk laatste motor van GM voor Opel die in de facelift Opel Astra K is gehengeld.
Heb nu bijna 40.000 km op de teller staan.
Op een korte motormanagement-storing na, geen gekke/dure problemen gehad.
Door te laat terugschakelen bergopwaarts in Frankrijk, had ik tijdelijk vermogenverlies (weinig tot geen turbo gevoeld en kunnen horen).
Na enkele dagen (afkoelperiode?) was het vermogen weer als vanouds en kon ik de turbo ook weer horen tijdens het accelereren.
Een bezoek aan de garage en reparatiekosten bleven dus uit.

Uit betrouwbare bron weet ik dat de 1.2 turboblokkie (dat is de "PureTech" toch?), wat bijvoorbeeld in een Peugeot 3008 zit, echt pure bagger is. Na 36.000 KM al een distributieriem moeten vervangen?! WAT?! En dat voor een auto uit 2018... Of deze ondertussen verbeterd zijn? Hopelijk wel. Collega die klaagt alleen maar en auto staat té vaak bij de garage.

M'n vrouw heeft een Mii uit 2012, turboloze 1.0 van VAG. Wat een top blok blijft dat voor zo'n klein autotje. 75PK op zo'n laag gewicht is ook gewoon prima. Amper onderhoud, verbruikt geen olie, bromt lekker door en is super zuinig, nog steeds. 120.000 KM verder en nooit problemen.

Zelf heb ik nu meermaals een auto (voor om en nabij 2 jaar) gehad waar de 1.0 TSI van de VAG groep in zit. Eerst een Seat Arona, nu een Skoda Fabia, zometeen een Skoda Kamiq. 30K KM per jaar er mee gereden en nooit problemen gehad. Zuipt ook geen olie, is rete zuinig op snelwegen (en een stuk minder zuinig in de stad door het vele optrekken/stoppen/optrekken/stoppen) en heeft de power wanneer je het nodig hebt. Ik snap wel dat VAG een ruimte tijd bij deze blokken blijft, ze zijn erg goed en hebben weinig onderhoud nodig.

Momenteel staat mijn 208 GT 1.2 puretech 3 cilinder sinds woensdag bij de garage vanwege deeltjes distributieream die schade hebben veroorzaakt, schade kan pas bepaald worden als ze de auto aankomende week open gaan maken. Heb geen garantie meer auto is nog geen 4 jaar oud en altijd onderhoudsbeurt gehad enz. TE ZIEK en via internet lees je allemaal dat dit een veelvoorkomend probleem is maar ik kan waarschijnlijk zelf voor de hoge kosten opdraaien :-(

Ik denk dat er meerdere oorzaken zijn dat de 3 pitters nuet zo'n beste naam hebben. Ik ben nog uit de tijd van regelmatig checken en netjes warmrijden. De wat jongeren in de straat, met veelal een leuke studie maar 2 handjes waarmee ze nog geen fietsband kunnen plakken, die poetsen de buitenkant maar weten niet eens hoe de motorkap open moet. En warmrijden? Ja meteen flink trappen is ie eerder warm.

Ja ik wert het, ik generaliseer. Maar gemiddeld gesproken is het waar.

Ik heb een 1.0TSI in de Octavia. Gekocht met 67000km zo'n 1,5 jaar terug. Inmiddels bijna 118.000 op de teller.
Op een lekkage van koelvloeistof na recent geen problemen gehad. Motor is ook nog gechipt en moet regelmatig een caravan trekken van 1300Kg. Gaat veel beter dan je zou verwachten

Maar is het grote probleem van 'downsize motoren' nu werkelijk de kleine(re) cilinderinhoud of het feit dat er sinds een jaar of 10 enorm bezuinigd wordt op kwaliteitsmaterialen omdat alles zo licht en goedkoop mogelijk moet?

Maar is het grote probleem van 'downsize motoren' nu werkelijk de kleine(re) cilinderinhoud of het feit dat er sinds een jaar of 10 enorm bezuinigd wordt op kwaliteitsmaterialen omdat alles zo licht en goedkoop mogelijk moet?
De eeuwige moeilijke balans tussen de constructeur en de inkopers.... De technische grenzen worden opgezocht, veelal onder laboratorium bepaalde omstandigheden. En die wijken best wel af van het dagelijks gebruik. Als de auto de garantieperiode maar redelijk goedkoop doorkomt. Zou de 4e eigenaar bewust kijken of de olie van de Aldi wel aan de specificatie van de natte distributieriem voldoet als er maandelijks een litertje bijgevuld moet worden?

Terug
Bovenaan