Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bird Nird zei:T-Roc vond ik op foto's ed zeer geslaagd maar wat oogt ie van achter (in het echt) toch vreemd. De CX-3 doet het ook relatief goed. Mazda richt zich duidelijk niet op gezinnen want de CX-3 is wel echt krap. Persoonlijk vind ik hem van buiten met grote afstand de mooiste in zijn segment en van binnen kan ik niet direct een concurrent bedenken wat ook maar een beetje in de buurt komt qua design en uitstraling.
Bird Nerd zei:De hatchback ziet er wel ok uit maar ook nog maar paar keer gezien. De leuke Fastback nog helemaal niet gezien en de suffe Wagon ook nog niet. Interieur vind ik sowieso een afknapper. De Astra ziet er als stationwagon niet uit maar interieur oogt wel stuk fraaier
Volt zei:Top 10 januari elektrische auto's
1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28
Totaal 2510, is plus 88 procent t.o.v. januari 2018 (1335).
bron: raivereniging.nl
mns afd AE en D zei:Die appels, MBdoubleyou, vergelijk ik natuurlijk met opzet met peren. Dat is namelijk datgene wat je niet ziet als je de verkopen uitsplitst naar soort. Anders gezegd: als er maar drie peren verkocht worden op een markt van duizend vruchten [size=small](overwegend appels, maar de sinaasappels doen het dit jaar ook goed en de mandarijntjes zitten in de lift)[/size] dan is het prachtig als jij één van die drie peren verkoopt, maar je hebt nog steeds geen nagel om aan je kont te krabben.
nog steeds mvrgr, m'ns
PSssst, , MBdoubleyou, dat van die A6 was wellicht een beetje een cheap shot , sorry als ik op je tenen ben gaan staan, maar - gegeven de verkoopaantallen - dunkt het me voor het straatbeeld relevanter hoe de nieuwe Clio (Polo, Astra, Picanto etc) eruit komt te zien. Niet?
mns afd AE en D zei:Dankjewel, Rutger, voor de prachtige lijstjes en analyses.
Toch verbloemen imho met name juist die per segment uitgesplitste lijstjes ook weer een heleboel.... [size=large]Een model kan het best goed doen in zijn segment, maar wat zegt dat eigenlijk??[/size] Zodra je een beetje op en neer scrollt, vind je ineens de koddigste samenhangen.
etc.etc.
mvrgr, m'ns
Moderator
@ Barri: Goed stuk nog in de AutoWeek en gefeliciteerd met je Meguiars poetsset! big smile smiley Afleveringskosten wekken in de laagste segmenten de schijn dat auto's duurder zijn geworden, wat vooral door de afgeschafte BPM-vrijstelling en de daarvoor in de plaats gekomen (progressieve) CO2-gerelateerde BPM bewaarheid is geworden. WLTP vormt in sommige gevallen de nekslag, zoals ook in de januari-cijfers te zien is. Netto zijn auto's als de Suzuki Celerio, Volkswagen up! of Opel Karl nog steeds niet duur.
Qua aantallen is zo'n Touareg niet interessant, maar uit mijn stagetijd bij een ander merk weet ik dat op de kleine modellen geen cent verdiend werd bij de verkoop. Leuk dat je daar de aantallen doet, maar die doe je alleen maar om ze in je after-sales tegen te hopen komen. Zo'n groot en duur ding, daar pak je marge op. Dat zie je ook bij lijstjes van Ferrari en Porsche, wat zij per auto verdienen. Met alleen goedkope auto's, zoals Fiat, kom je er niet. Dus die grote, dure auto's zijn belangrijker dan in eerste instantie lijkt.Ik snap dat het ook goed is om te lijken naar de opbrengst per auto. Maar bij Pon willen ze die Touareg gewoon hebben en maken ze genoeg winst met die andere modellen. Dus mag die Touareg in de showroom wat kosten. En kunnen de modellen die wat minder aanzien hebben en niet verkopen wel van de prijslijst af.
Qua aantallen is zo'n Touareg niet interessant, maar uit mijn stagetijd bij een ander merk weet ik dat op de kleine modellen geen cent verdiend werd bij de verkoop. Leuk dat je daar de aantallen doet, maar die doe je alleen maar om ze in je after-sales tegen te hopen komen. Zo'n groot en duur ding, daar pak je marge op. Dat zie je ook bij lijstjes van Ferrari en Porsche, wat zij per auto verdienen. Met alleen goedkope auto's, zoals Fiat, kom je er niet. Dus die grote, dure auto's zijn belangrijker dan in eerste instantie lijkt.[/quote]Ik snap dat het ook goed is om te lijken naar de opbrengst per auto. Maar bij Pon willen ze die Touareg gewoon hebben en maken ze genoeg winst met die andere modellen. Dus mag die Touareg in de showroom wat kosten. En kunnen de modellen die wat minder aanzien hebben en niet verkopen wel van de prijslijst af.
mns afd AE en D zei:Volt zei:Top 10 januari elektrische auto's
1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28
Totaal 2510, is plus 88 procent t.o.v. januari 2018 (1335).
Geinig lijstje dit. Verdient imho ook weer enig perspectief
De eerste 5 verkopen allemaal beter dan in december '18. Mede dankzij het volledig wegvallen van i-Pace, Model S en X, en E-tron
4 van de 5 van de verkochte Kona's zijn vol elektriek (geldt eveneens voor stalgenoot Ioniq)
Bij de Niro is dat precies omgekeerd: slechts 1/4 is EV.
Net als bij voorlopig marktleider '19 Golf: nog geen 1/3 deel van de Golfs is EV.
(er werden trouwens in totaal beduidend meer Golfs van allerlei kunne verkocht dan alle andere EV's bij elkaar opgeteld - een kleine vierhonderd méér)
Ook hier moeten we ons niet dor het lijstjeseffect ( "Goh, op 7 : best goed zeg" - "En nog voor Model 3, Super!" ) in de luren laten leggen:
Nrs 1 & 2 , Golf en Kona, verkopen samen pakweg de helft ;
Leaf en Zoe, nrs 3 & 4 dus, zijn samen goed voor nog eens een kwart ;
De rest (incl de 3 Tesla's, i-Pace en E-tron) verdeelt met zijn allen het overgebleven kwart (samen net zoveel als de Golf EV dus)
mvrgr, m'ns
Barri zei:KIA is toch wel erg goed bezig hoor! Alleen in het B-segment weten ze nog geen potten te breken.
Rutger DC zei:Barri zei:KIA is toch wel erg goed bezig hoor! Alleen in het B-segment weten ze nog geen potten te breken.
Niet meer, oorzaak lijkt vooral BPM naast de wat verwaterde vormgeving (maar gezien het succes van de Polo zou dat ook geen bezwaar moeten zijn). De oude Rio zakte snel in, maar deed het in 2012 nog goed:
1. Volkswagen Polo 19.091
2. Ford Fiesta 10.337
3. Toyota Yaris 10.148
4. Opel Corsa 9.376
5. Peugeot 208 7.807
6. Kia Rio 7.503
7. Seat Ibiza 7.353
8. Citroën C3 5.508
9. Skoda Fabia 5.391
10. Renault Clio 5.063
Het instaptarief van momenteel 20.000 euro is voor velen denk ik een brug te ver.
zeebra zei:Het heeft ook wel te maken met een stukje kwaliteit. Vergelijk de Rio met een VW Polo. Daar zit echt een groot verschil tussen. De Polo is een klasse beter. De Picanto, Ceed en Niro vind ik gewoon verhoudingsgewijs beter.
Volt zei:Top 10 februari elektrische auto's
1. TESLA MODEL 3 472
2. HYUNDAI KONA 323
3. KIA NIRO 319
4. NISSAN LEAF 311
5. BMW I3 180
5. VOLKSWAGEN GOLF 180
7. HYUNDAI IONIQ 94
8. RENAULT ZOE 90
9. OPEL AMPERA-E 48
10. SMART FORFOUR 28
Totaal 2092, is plus 126 procent t.o.v. februari 2018 (927).
mns afd AE en D zei:Tesla Model 3 goed voor 55% van de EV markt. Je bent een dief van je eigen portemonnaie als je iets anders least.
Hyundai & Kia samen bijna 20 % Leveren ieder in 2019 5000 EV's. Netjes
Nissan 7% Iedereen denkt: die kan ik in 2022 ook nog kopen/leasen. Nu eerst nog even een Tesla!
BMW 6%
VW 5%
Renault 2,5%
Rest niet van belang. I-Pace 1% (40 stuks) .... e-Tron idem...
mvrgr, m'ns
zeebra zei:mns afd AE en D zei:Tesla Model 3 goed voor 55% van de EV markt. Je bent een dief van je eigen portemonnaie als je iets anders least.
Hyundai & Kia samen bijna 20 % Leveren ieder in 2019 5000 EV's. Netjes
Nissan 7% Iedereen denkt: die kan ik in 2022 ook nog kopen/leasen. Nu eerst nog even een Tesla!
BMW 6%
VW 5%
Renault 2,5%
Rest niet van belang. I-Pace 1% (40 stuks) .... e-Tron idem...
mvrgr, m'ns
Het is niet verbazend dat de Tesla het zo goed doet. Je hebt een bijtelling die vergelijkbaar is met een, niet al te royaal uitgeruste, Golf. Ze lijken kunnen weg te zetten wat ze kunnen produceren. Datzelfde geld voor Kia en Hyundai die aanhikken tegen behoorlijk levertijden. Ik hoop wel dat deze auto’s ook daadwerkelijk in Nederland blijven na de lease. Anders heeft de lage bijtelling weinig zin gehad voor de CO2 reductie.
D Elzinga zei:Toch is het ergens wel knap van Mercedes om zoveel aantallen te verkopen van een compacte sedan, een carrosserietype dat normaliter alleen nog maar mondjesmaat aftrek vindt bij conservatieve (hoog)bejaarden.:T
MBdoubleyou zei:Ik vind het jammer dat Mercedes de CLA in de ramsj heeft gedaan. Bijna 200 stuks meer dan vorig jaar. Wat een vervuiling van het straatbeeld...één van de lelijkste auto's die ik ken.
Rutger DC zei:D Elzinga zei:Toch is het ergens wel knap van Mercedes om zoveel aantallen te verkopen van een compacte sedan, een carrosserietype dat normaliter alleen nog maar mondjesmaat aftrek vindt bij conservatieve (hoog)bejaarden.:T
Je vergeet de Shooting Brake denk ik![]()
Niseko zei:Doet Audi het op Europees vlak ook zo slecht als in NL en BEL (-20%) of houdt het merk zich nog sterk op de thuismarkt?
Rutger DC zei:De populairste Opel was in maart de Karl, een auto die later dit jaar uit productie gaat en geen opvolger krijgt.
LM 1 zei:Je lijkt dit niet vaak genoeg te willen benadrukken. Ik snap je zorgen maar eind dit jaar komt de nieuwe Corsa, een auto die het traditioneel altijd heel goed doet in Nederland maar de laatste jaren wat verder weg is gezakt. Het lijkt mij dat deze auto icm de nieuwe Mokka volgend jaar de klappen van het wegvallen van de Karl aardig goed kunnen opvangen.