De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Interessante view, mnsafdaeend.

Het overzicht per segment is heel duidelijk en zegt veel, maar ik snap jou ook wel: waarom zou een nieuwe Audi A6 autonieuws zijn, terwijl een nieuwe kleur op de Clio dat niet is. Dat laatste is namelijk veel relevanter voor onze markt.

Nog bedankt voor de reacties en complimenten!

Bird Nird zei:
T-Roc vond ik op foto's ed zeer geslaagd maar wat oogt ie van achter (in het echt) toch vreemd. De CX-3 doet het ook relatief goed. Mazda richt zich duidelijk niet op gezinnen want de CX-3 is wel echt krap. Persoonlijk vind ik hem van buiten met grote afstand de mooiste in zijn segment en van binnen kan ik niet direct een concurrent bedenken wat ook maar een beetje in de buurt komt qua design en uitstraling.

Ik vind de T-Roc wel mooi, maar de achterkant is minder geslaagd inderdaad. De achterkant bestaat uit iets teveel 'verdiepingen' door alle lijnen, roosters, chroom en nep-diffusor. Hoewel dat natuurlijk niet kan, want het is een Volkswagen, dus strak en tijdloos ;)

@ mns afd AE en D: Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat de onderlinge verhoudingen in deze segmentlijstjes verloren gaan. Dus bedankt voor je reactie die een en ander in perspectief plaatst :)

@ Barri: Goed stuk nog in de AutoWeek en gefeliciteerd met je Meguiars poetsset! :D Afleveringskosten wekken in de laagste segmenten de schijn dat auto's duurder zijn geworden, wat vooral door de afgeschafte BPM-vrijstelling en de daarvoor in de plaats gekomen (progressieve) CO[sub]2[/sub]-gerelateerde BPM bewaarheid is geworden. WLTP vormt in sommige gevallen de nekslag, zoals ook in de januari-cijfers te zien is. Netto zijn auto's als de Suzuki Celerio, Volkswagen up! of Opel Karl nog steeds niet duur.

Januari 2019

In januari daalde de markt met maar liefst 19%. Dat zal deels te maken hebben met de sterke decembermaand in 2018, toen er een run was op elektrische auto's - december 2017 was juist een van de rustigste decembermaanden in jaren, dus daar ondervonden de autoverkopen in januari 2018 geen hinder van. Maar, zo tekenen de BOVAG, RAI Vereniging en RDC aan: vooral particulieren haakten af, die in toenemende mate kiezen voor private lease. Het ligt voor de hand om dit aan ons BPM-stelsel te wijten. Sinds de invoering van de WLTP zijn er een aantal auto's kapot belast. Wat voorbeelden: Kia Rio - min driekwart, Kia Sportage - halvering, Fiat Tipo - min driekwart richting irrelevantie, Opel Karl - halveert, bijna volledige Dacia-gamma onderuit etc. Ook auto's als de Nissan Micra (halvering), Volkswagen Tiguan (min driekwart), Arteon (halveert) en Passat (min tweederde) dalen en zo zijn er nog vele slachtoffers. De Smart-afzet daalde zonder auto's met benzinemotor (al zullen voorraadmodellen nog een groot deel van de verkopen hebben bepaald) van 142 naar 40 stuks. De kleine autofabrikanten worden steeds meer in het defensief gedrukt, want die hebben meer moeite om de investeringen te doen om de motoren schoon te maken en daar ondervinden de merken in Nederland hinder van. Al met al lijkt eenheidsworst aan de winnende hand.

5nfyqa7bigi5_800.jpg

Maar goed, zijn er in een nogal troosteloos, mede door overheidsbeleid nogal kapot gemaakte autolandschap ook nog auto's die het wel goed deden? Maar natuurlijk! In alfabetische volgorde ging het buitengewoon goed met of nieuw op de markt zijn de nieuwe Aston Martin DBS Superleggera (3 stuks; in een prijscategorie dat belastingen geen rol spelen), Audi Q3 (voorzichtige start), Q8 (maakt geflopte Q7 overbodig - 24 tegen 4 stuks!), BMW 4-serie (oud of niet), nieuwe 8-serie (19 stuks), BMW X2, X3, X4 en X5, een behoorlijk overtuigende januarimaand voor de DS 7 Crossback die in zijn eentje de verliezen van het flink teruggesnoeide 3-gamma en de geschrapte 4 en 5 net niet weet te compenseren, de Ford EcoSport (doet het beter en beter), nieuwe Focus (komt op stoom), nieuwe Honda CR-V (verviervoudiging, maar de aantallen zijn nog steeds beroerd, de Hybrid is nog niet op de markt), Hyundai Kona (gaat wel ten koste van Ioniq, samen met i20 en één Nexo de enige Hyundai die erop vooruitging), Jaguar I-Pace (15 stuks), Kia Soul (van 7 naar 14 stuks - nog het oude model), Land Rover Range Rover Sport en Range Rover, Lexus ES (17 stuks), Mercedes-Benz A-klasse, G-klasse, Mitsubishi Outlander (verdrievoudiging, waarschuwing voor wie 'm toe vroeg had afgeschreven ;)), Nissan Leaf (van 24 naar 396 stuks!), NV200 (van 0 naar 13 stuks met dank aan verbeterde versie e-NV200 Evalia), Opel Grandland X, Combo (6 stuks maar liefst), Peugeot 508, Peugeot Rifter (13 stuks), Renault Zoe, Seat Arona, Seat Ateca, Seat Tarraco (32 stuks), Skoda Karoq, Skoda Kodiaq, Subaru Outback (van 7 naar 15 stuks), Tesla Model 3 (40 stuks), Toyota RAV4 (eerste leveringen nieuwe model), Volkswagen T-Roc (individueel - zolang je Peugeot 3008 en 5008-afzet niet bij elkaar optelt - de populairste crossover), Volvo V60 en XC40.

5ilyoxfbxqv9_800.jpg

Van de modellen met een afzet van meer dan honderd exemplaren stegen in bescheidener mate ook de BMW 1-serie, Citroën C1, Fiat Panda, Hyundai i20 (met dank aan facelift), Kia Niro, Mazda2, Mazda CX-3, Mercedes-Benz personenbusjes, alle Mini-modellen, Nissan Qashqai, Opel Astra, Peugeot 108, 3008, 5008, Suzuki Ignis, Swift, Vitara (met dank aan facelift, nieuwe 1.0T motor) en Volkswagen Golf, de populairste auto in januari.

gg8yrx4bbpn8_800.jpg

1. Volkswagen Golf 2.230
2. Volkswagen Polo 2.087
3. Ford Focus 1.407
4. Kia Picanto 1.243
5. Volkswagen up! 1.134
6. Skoda Octavia 1.007
7. Ford Fiesta 956
8. Opel Astra 921
9. Volkswagen T-Roc 889
10. Peugeot 108 834
11. Peugeot 3008 756
12. Opel Karl 750
13. Volvo S60/V60 747
14. Opel Corsa 693
15. Hyundai Kona 678
16. Renault Clio 619
17. Kia Niro 615
18. Toyota Aygo 596
19. Nissan Qashqai 594
20. Peugeot 308 589
21. Volvo V40 576
22. Volvo XC40 523
23. Peugeot 5008 515
24. Toyota Yaris 511
25. Mini Mini 497
26. Citroën C1 491
27. Mercedes-Benz A-klasse 483
28. Seat Ibiza 477
29. Opel Grandland X 470
30. Suzuki Swift 462
31. Fiat 500 447
32. BMW 1-serie 445
33. Suzuki Ignis 443
34. Mazda CX-5 441
35. Renault Megane 438
36. Peugeot 208 430
37. Audi A3 426
38. Volkswagen Tiguan 424
39. BMW 3-serie 424
40. Opel Crossland X 406
41. Nissan Leaf 396
42. Seat Arona 386
43. Citroën C3 384
44. BMW 5-serie 380
45. Hyundai i10 372
46. Volvo XC60 368
47. BMW X1 349
48. Mitsubishi Outlander 342
49. Suzuki Vitara 337
50. Mitsubishi Space Star 331
51. Skoda Karoq 318
52. Skoda Fabia 304
53. Mercedes-Benz C-klasse 298
54. Seat Leon 298
55. BMW 4-serie 286
56. Toyota C-HR 284
57. Volkswagen Passat 279
58. Ford Kuga 276
59. Hyundai i20 274
60. Skoda Superb 273
61. Renault Captur 271
62. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 270
63. Audi A1 263
64. Kia Ceed 261
65. Nissan Micra 255
66. Mazda CX-3 254
67. Audi A4 253
68. Skoda Kodiaq 253
69. BMW X3 247
70. Mazda2 247
71. Mini Countryman 247
72. Audi Q2 245
73. Seat Ateca 241
74. Renault Zoe 237
75. Peugeot 2008 235
76. Ford EcoSport 214
77. Hyundai Ioniq 212
78. Suzuki Celerio 186
79. Kia Sportage 181
80. Skoda Citigo 180
81. Hyundai Tucson 178
82. Citroën C4 Cactus 168
83. Skoda Rapid 164
84. Toyota RAV4 162
85. Opel Insignia 159
86. Audi A5 153
87. BMW X5 153
88. Renault Twingo 152
89. Citroën C3 Aircross 152
90. Mini Clubman 151
91. Toyota Auris 150
92. Volvo S90/V90 150
93. Mercedes-Benz CLA 145
94. Mercedes-Benz E-klasse 143
95. Seat Mii 140
96. Audi A6 133
97. Mitsubishi Eclipse Cross 132
98. Renault Kadjar 125
99. Renault Scenic 124
100. Kia Stonic 121
101. BMW X2 119
102. Citroën C4 SpaceTourer 115
103. Mitsubishi ASX 114
104. BMW i3 112
105. Mercedes-Benz Sprinter 109
106. Fiat Panda 102
107. Suzuki SX4 S-Cross 98
108. Kia Rio 95
109. Peugeot 508 94
110. Ford Mondeo 89
111. Mercedes-Benz GLC 88
112. Audi Q3 87
113. Volkswagen Touran 85
114. Opel Ampera-e 83
115. Volkswagen Golf Sportsvan 82
116. BMW X4 82
117. Volkswagen Arteon 76
118. Porsche Macan 76
119. Opel Mokka X 75
120. Hyundai i30 72
121. Citroën C5 Aircross 70
122. Ford C-MAX 68
123. Mazda3 68
124. Suzuki Baleno 68
125. Jeep Compass 67
126. Land Rover Discovery Sport 64
127. DS 7 Crossback 63

Bron: RDC

De hatchback ziet er wel ok uit maar ook nog maar paar keer gezien. De leuke Fastback nog helemaal niet gezien en de suffe Wagon ook nog niet. Interieur vind ik sowieso een afknapper. De Astra ziet er als stationwagon niet uit maar interieur oogt wel stuk fraaier

Bird Nerd zei:
De hatchback ziet er wel ok uit maar ook nog maar paar keer gezien. De leuke Fastback nog helemaal niet gezien en de suffe Wagon ook nog niet. Interieur vind ik sowieso een afknapper. De Astra ziet er als stationwagon niet uit maar interieur oogt wel stuk fraaier

Ik denk niet dat het uiterlijk de grootste reden is voor het gebrekkige succes van de i30. De Rapid (Spaceback) doet het ruim twee keer zo goed en die ziet er verschrikkelijk uit, is niet goedkoop en is ook niet echt een goede auto.

De Hyundai-dealerorganisatie lijkt vooral niet op orde en sinds de importeur een fabrieksvestiging is geworden is daar niets aan veranderd. Ik had ooit ergens gelezen dat Hyundai-dealers het minst tevreden waren met hun importeur of zoiets. Het verschil tussen Kia en Hyundai is als dag en nacht en dat ligt ook niet echt aan de producten, op Europees niveau staat Hyundai ook nog steeds op voorsprong. Op de leasemarkt is het verschil erg groot, Kia doet het daar inmiddels heel behoorlijk, terwijl Hyundai er eigenlijk niets klaarspeelt. Zolang Hyundai dat niet op orde heeft zal het moeilijk blijven voor auto's die in segmenten vallen waar de zakelijke markt een grote rol speelt, zoals de i30, i40 etc.

Top 10 januari elektrische auto's

1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28

Totaal 2510, is plus 88 procent t.o.v. januari 2018 (1335).

bron: raivereniging.nl

Met de i30 gaat het inderdaad slecht. In dit segment wordt het merendeel van de auto's geleased (zakelijk gereden) en de i30 zal dus niet op de shortlist (want zo noemen de zakelijke rijders hun verlanglijstjes) voorkomen.
Maar nog slechter gaat het met de Honda Civic. De hemel ingeprezen door een aantal fanatieke AW reageerders, maar vrijwel niemand koopt 'm. Het merk is vrijwel helemaal verdwenen.
Fiat bestaat nog dankzij de 500 en in mindere mate de Panda. Het vlaggeschip is denk ik de Ducato. Het merendeel van de zeer populaire campers staat op Ducato basis.
In Duitsland zie je dat de campers op Ducato basis wel meegeteld worden bij de personenwagen verkopen. Daar gebeurde het regelmatig dat de Ducato de meest verkocht Fiat was. Ik vermoed zelf dat Fiat met de Twinair op het verkeerde paard heeft gewed. Zelf hebben wij als tweede auto een Panda met de 4 cilinder 1.2. Fijn blok en zeer zuinig.
Het geluid en de draaieigenschappen van de Twinair schrikken toch af. Al vind ik een tweecilinder historisch gezien goed passen bij de 500.
De nieuwe Focus komt inderdaad goed op stoom. Ik volg als Focus rijder natuurlijk de berichten op het Focus forum en daar lees je dat 5 a 6 maanden levertijd geen uitzondering is. (geldt vooral voor veelgevraagde uitvoeringen MET trekhaak)

Volt zei:

1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28

Geinig lijstje dit. Verdient imho ook weer enig perspectief o_O

De eerste 5 verkopen allemaal beter dan in december '18. Mede dankzij het volledig wegvallen van i-Pace, Model S en X, en E-tron

4 van de 5 van de verkochte Kona's zijn vol elektriek (geldt eveneens voor stalgenoot Ioniq)
Bij de Niro is dat precies omgekeerd: slechts 1/4 is EV.
Net als bij voorlopig marktleider '19 Golf: nog geen 1/3 deel van de Golfs is EV.
(er werden trouwens in totaal beduidend meer Golfs van allerlei kunne verkocht dan alle andere EV's bij elkaar opgeteld - een kleine vierhonderd méér)

Ook hier moeten we ons niet dor het lijstjeseffect ( "Goh, op 7 : best goed zeg" - "En nog voor Model 3, Super!" ) in de luren laten leggen:
Nrs 1 & 2 , Golf en Kona, verkopen samen pakweg de helft ;
Leaf en Zoe, nrs 3 & 4 dus, zijn samen goed voor nog eens een kwart ;
De rest (incl de 3 Tesla's, i-Pace en E-tron) verdeelt met zijn allen het overgebleven kwart (samen net zoveel als de Golf EV dus)

mvrgr, m'ns

Juist als iedereen appels koopt is het toch interessant om te kijken naar de peren? En blijkbaar zien degenen die peren, sinaasappels en mandarijnen verkopen daar nog steeds omzet mee te maken.

Ik snap dat het ook goed is om te lijken naar de opbrengst per auto. Maar bij Pon willen ze die Touareg gewoon hebben en maken ze genoeg winst met die andere modellen. Dus mag die Touareg in de showroom wat kosten. En kunnen de modellen die wat minder aanzien hebben en niet verkopen wel van de prijslijst af.

Je moet vooral niet denken dat ik op mijn teentjes ben getrapt wat betreft je opmerking over de A6. Ik heb weinig met Audi :). Natuurlijk is elk nieuw model de moeite waard om te vermelden en te testen. Als we het aantal verkochte modellen als uitgangspunt zouden nemen zou het autonieuws totaal oninteressant worden. Die nieuwe kleur op de Clio als hot news? Ik wil graag over de nieuwste Subaru lezen ook al is verkoopt het merk voor geen meter. Juist over de meestverkochte modellen lezen we genoeg.

Uiteraard is de nieuwe Clio belangrijk nieuws. Maar een nieuwe E-segmenter is wel degelijk ook belangrijk nieuws. Al is het maar vanwege de innovaties die juist in die klasse worden geintroduceerd. En een A6 is nu eenmaal begeerlijker dan een nieuwe Clio. Zo'n auto spreekt meer tot de verbeelding.

mns afd AE en D zei:
Die appels, MBdoubleyou, vergelijk ik natuurlijk met opzet met peren. Dat is namelijk datgene wat je niet ziet als je de verkopen uitsplitst naar soort. Anders gezegd: als er maar drie peren verkocht worden op een markt van duizend vruchten [size=small](overwegend appels, maar de sinaasappels doen het dit jaar ook goed en de mandarijntjes zitten in de lift)[/size] dan is het prachtig als jij één van die drie peren verkoopt, maar je hebt nog steeds geen nagel om aan je kont te krabben.

nog steeds mvrgr, m'ns

PSssst, , MBdoubleyou, dat van die A6 was wellicht een beetje een cheap shot , sorry als ik op je tenen ben gaan staan, maar - gegeven de verkoopaantallen - dunkt het me voor het straatbeeld relevanter hoe de nieuwe Clio (Polo, Astra, Picanto etc) eruit komt te zien. Niet?

mns afd AE en D zei:
Dankjewel, Rutger, voor de prachtige lijstjes en analyses.

Toch verbloemen imho met name juist die per segment uitgesplitste lijstjes ook weer een heleboel.... [size=large]Een model kan het best goed doen in zijn segment, maar wat zegt dat eigenlijk??[/size] Zodra je een beetje op en neer scrollt, vind je ineens de koddigste samenhangen.

etc.etc.

mvrgr, m'ns

@ Barri: Goed stuk nog in de AutoWeek en gefeliciteerd met je Meguiars poetsset! big smile smiley Afleveringskosten wekken in de laagste segmenten de schijn dat auto's duurder zijn geworden, wat vooral door de afgeschafte BPM-vrijstelling en de daarvoor in de plaats gekomen (progressieve) CO2-gerelateerde BPM bewaarheid is geworden. WLTP vormt in sommige gevallen de nekslag, zoals ook in de januari-cijfers te zien is. Netto zijn auto's als de Suzuki Celerio, Volkswagen up! of Opel Karl nog steeds niet duur.
:)
Dank Rutger!
Ik kan me echt ergeren aan die halve berichtgeving, AW zwijgt de BPM dood terwijl het een onwijs effect heeft op de autoprijs. Ik ben op m'n werk de hele dag met nieuwe auto's en analyses op dat vlak bezig en we blijven ons verbazen over de bizarre BPM bedragen.

Ik snap dat het ook goed is om te lijken naar de opbrengst per auto. Maar bij Pon willen ze die Touareg gewoon hebben en maken ze genoeg winst met die andere modellen. Dus mag die Touareg in de showroom wat kosten. En kunnen de modellen die wat minder aanzien hebben en niet verkopen wel van de prijslijst af.
Qua aantallen is zo'n Touareg niet interessant, maar uit mijn stagetijd bij een ander merk weet ik dat op de kleine modellen geen cent verdiend werd bij de verkoop. Leuk dat je daar de aantallen doet, maar die doe je alleen maar om ze in je after-sales tegen te hopen komen. Zo'n groot en duur ding, daar pak je marge op. Dat zie je ook bij lijstjes van Ferrari en Porsche, wat zij per auto verdienen. Met alleen goedkope auto's, zoals Fiat, kom je er niet. Dus die grote, dure auto's zijn belangrijker dan in eerste instantie lijkt.

Ik heb jaren in de autowereld gewerkt dus ik weet dat de marges op dikke auto's enorm zijn. 22% op een Landcruiser tikt lekker aan :).
De marges op al A-segmentertjes zijn inderdaad flinterdun. Maar op de Tiguans en Passats wordt wel wat meer verdiend. Die paar Touregs moeten vaak wel met veel korting de deur uit. Of worden als demo ingezet en dan later met veel korting weggezet. Ik denk dat er uiteindelijk van die enorme marge dan niet zo veel overblijft. En al zou er geld bij moeten of zou het niks opleveren.....die Touareg willen ze wel graag als topmodel in huis hebben.

Qua aantallen is zo'n Touareg niet interessant, maar uit mijn stagetijd bij een ander merk weet ik dat op de kleine modellen geen cent verdiend werd bij de verkoop. Leuk dat je daar de aantallen doet, maar die doe je alleen maar om ze in je after-sales tegen te hopen komen. Zo'n groot en duur ding, daar pak je marge op. Dat zie je ook bij lijstjes van Ferrari en Porsche, wat zij per auto verdienen. Met alleen goedkope auto's, zoals Fiat, kom je er niet. Dus die grote, dure auto's zijn belangrijker dan in eerste instantie lijkt.[/quote]

mns afd AE en D zei:
Volt zei:

1. VOLKSWAGEN GOLF 653
2. HYUNDAI KONA 536
3. NISSAN LEAF 396
4. RENAULT ZOE 237
5. HYUNDAI IONIQ 168
6. KIA NIRO 155
7. BMW I3 112
8. OPEL AMPERA-E 83
9. TESLA MODEL 3 40
10. SMART FORFOUR 28

Geinig lijstje dit. Verdient imho ook weer enig perspectief o_O

De eerste 5 verkopen allemaal beter dan in december '18. Mede dankzij het volledig wegvallen van i-Pace, Model S en X, en E-tron

4 van de 5 van de verkochte Kona's zijn vol elektriek (geldt eveneens voor stalgenoot Ioniq)
Bij de Niro is dat precies omgekeerd: slechts 1/4 is EV.
Net als bij voorlopig marktleider '19 Golf: nog geen 1/3 deel van de Golfs is EV.
(er werden trouwens in totaal beduidend meer Golfs van allerlei kunne verkocht dan alle andere EV's bij elkaar opgeteld - een kleine vierhonderd méér)

Ook hier moeten we ons niet dor het lijstjeseffect ( "Goh, op 7 : best goed zeg" - "En nog voor Model 3, Super!" ) in de luren laten leggen:
Nrs 1 & 2 , Golf en Kona, verkopen samen pakweg de helft ;
Leaf en Zoe, nrs 3 & 4 dus, zijn samen goed voor nog eens een kwart ;
De rest (incl de 3 Tesla's, i-Pace en E-tron) verdeelt met zijn allen het overgebleven kwart (samen net zoveel als de Golf EV dus)

mvrgr, m'ns

Als je per concern bekijkt: Hyundai/Kia doet 30%. Zij zijn op dit moment marktleider in elektrisch vervoer gevolgd door VW en Renaut/Nissan. De rest is snipperwerk. Hoewel de marges bij Tesla S en I Pace wellicht wel weer hoger zijn.

De Nederlandse economie blaakt al jaren van gezondheid, de Nederlandse automarkt is al even snipverkouden. Door overheidsbeleid zijn auto's ontzettend duur geworden, waardoor een nieuwe auto voor steeds minder mensen bereikbaar is. In februari daalde het aantal registraties van personenauto's met 14,5% ten opzichte van het jaar ervoor.

Volkswagen (+40%; T-Roc, Tiguan en e-Golf), Mercedes-Benz (+23%; A- en C-klasse), Mini (+47%; alle modellen), Tesla (+110%; Model 3), Mitsubishi (+5%; Outlander PHEV), Honda (+46%; vooral de CR-V Hybrid) en Jeep (+9%; Compass) hadden een goede maand, naast diverse autofabrikanten van exclusieve sportauto's, alle overige automerken daalden. Harde klappen vielen er bij Smart (-73%), Porsche (-71%), Jaguar (-64%) en Renault (-45%). Naweeën van de WLTP-perikelen kunnen nog deels verkoopstijgingen en dalingen bij bepaalde merken of van bepaalde modellen verklaren.

ford_focus_hatchback_02.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/1210/ford-focus-hatchback-10-ecoboost-st-line-business[/size]

Marktleider Volkswagen verstevigt dus de greep op de Nederlandse markt. Volkswagen heeft een breed productgamma, heeft in ieder geval op papier schone motoren, kan een behoorlijke elektrische auto aanbieden en heeft een buitengewoon goede positie op de leasemarkt. De T-Roc (#3) is uitgegroeid tot een verkoophit en de Tiguan (#7) krabbelt weer op, waarbij de hoge positie nu en lage posities eerder door lange levertijden veroorzaakt door de invoering van de WLTP-testcyclus kunnen worden verklaard. De nummer een is echter de nieuwe Ford Focus, die het daarmee opmerkelijk goed doet. Het succes komt Ford zeer gelegen, want op de Fiesta na heeft het praktisch geen modellen die een rol van betekenis spelen: alleen de EcoSport overschreed nog de grens van honderd eenheden, de rest ligt aan de beademing.

uupy6z8bgcli_800.jpg

[size=x-small]Foto: AutoWeek[/size]

De 'binnenkomer van de maand' is toch wel de Tesla Model 3, die de Top 100 binnenstormt en op plek #15 terechtkwam. Met een goed gevulde orderportefeuille en betaalbaarder basismodellen in aantocht ziet de toekomst er groen en zonnig uit voor Tesla. De gevestigde orde mag zich zorgen maken, want als er straks nog een aantal Chinese startups de Nederlandse markt betreden kunnen de kaarten weleens herschud worden. De Peugeot 3008 (#12), Mini (#16), Opel Grandland X (#19), Mercedes-Benz C-klasse (#21), Hyundai Kona (#26), Nissan Leaf (#32), Mercedes-Benz A-klasse (#34), Volvo V60 (#35); Volvo XC40 (#36 - S60 0 stuks; die moet nog leverbaar worden), Kia Ceed (#42, onder meer eerste demonstratiemodellen Proceed), BMW i3 (#53), Toyota RAV4 (#62), Mitsubishi Outlander (#63) en Peugeot 508 (#72) deden het goed. De Citroën C5 Aircross stijgt door (#82) en de Honda CR-V komt binnen met dank aan de Hybrid (#123). Bij Land Rover zien we een shift van de verkopen naar plug-in hybrides, omdat daar geen torenhoge BPM op zit. Dat betekent dat de Range Rover Sport en Range Rover het goed doen, want dat zijn de enige modellen die als PHEV verkrijgbaar zijn.

2019-rav4-hybrid-02-hero-1600-3_tcm-22-1219714.jpg

[size=x-small]Foto: Toyota[/size]

1. Ford Focus 1.000
2. Kia Picanto 898
3. Volkswagen T-Roc 887
4. Ford Fiesta 805
5. Peugeot 108 721
6. Volkswagen Golf 654
7. Volkswagen Tiguan 577
8. Toyota Aygo 541
9. Kia Niro 538
10. Volkswagen Polo 535
11. Renault Clio 522
12. Peugeot 3008 510
13. Opel Corsa 495
14. Nissan Qashqai 491
15. Tesla Model 3 472
16. Mini Mini 467
17. Skoda Octavia 433
18. Toyota Yaris 423
19. Opel Grandland X 420
20. Opel Astra 414
21. Mercedes-Benz C-klasse 411
22. Opel Crossland X 390
23. Opel Karl 378
24. Citroën C1 378
25. Citroën C3 377
26. Hyundai Kona 372
27. Volvo V40 370
28. Volkswagen up! 366
29. Peugeot 208 363
30. Fiat 500 335
31. Peugeot 308 320
32. Nissan Leaf 311
33. Skoda Fabia 305
34. Mercedes-Benz A-klasse 304
35. Volvo S60/V60 301
36. Volvo XC40 299
37. Renault Megane 288
38. Renault Captur 276
39. Mazda CX-3 275
40. Mazda CX-5 247
41. Toyota C-HR 247
42. Kia Ceed 240
43. Peugeot 5008 238
44. Hyundai i10 234
45. Nissan Micra 225
46. Audi A1 219
47. Audi A3 213
48. Seat Ibiza 212
49. Suzuki Celerio 207
50. Mitsubishi Space Star 205
51. Mazda2 202
52. BMW X1 180
53. BMW i3 180
54. BMW 1-serie 175
55. BMW 5-serie 174
56. Peugeot 2008 170
57. Mercedes-Benz B-klasse 170
58. BMW 3-serie 169
59. Hyundai i20 169
60. Renault Twingo 167
61. Skoda Karoq 162
62. Toyota RAV4 162
63. Mitsubishi Outlander 158
64. Renault Scenic 155
65. Seat Leon 153
66. Hyundai Ioniq 151
67. Mercedes-Benz CLA 150
68. Citroën C4 Cactus 146
69. Skoda Kodiaq 145
70. Citroën C3 Aircross 144
71. Opel Insignia 133
72. Peugeot 508 133
73. Volvo XC60 132
74. Audi A4 131
75. Audi A5 128
76. Kia Stonic 124
77. Ford EcoSport 122
78. Suzuki Ignis 120
79. Suzuki Swift 117
80. Mini Countryman 114
81. Renault Kadjar 112
82. Citroën C5 Aircross 112
83. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 107
84. Skoda Citigo 104
85. Seat Arona 102
86. Mini Clubman 97
87. Mercedes-Benz E-klasse 96
88. Kia Rio 95
89. BMW 4-serie 92
90. Toyota Auris 92
91. Renault Zoe 90
92. Seat Ateca 89
93. Mercedes-Benz GLC 89
94. Skoda Rapid 86
95. Volvo S90/V90 83
96. Volkswagen Passat 81
97. BMW X3 81
98. Dacia Logan 76
99. Mitsubishi ASX 75
100. Jeep Compass 72
101. Audi Q2 70
102. BMW X5 69
103. Audi A6 68
104. Skoda Superb 67
105. Opel Mokka X 67
106. Suzuki Vitara 66
107. Dacia Duster 65
108. Citroën C4 SpaceTourer 63
109. Hyundai Tucson 62
110. Kia Sportage 61
111. Hyundai i30 61
112. Dacia Sandero 55
113. Opel Adam 54
114. Mercedes-Benz Sprinter 53
115. BMW X2 50
116. Opel Vivaro 50
117. Mitsubishi Eclipse Cross 49
118. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 49
119. Opel Ampera-e 48
120. Ford Kuga 45
121. Mercedes-Benz GLA 45
122. Volvo XC90 45
123. Honda CR-V 45
124. Suzuki SX4 S-Cross 42
125. Fiat Panda 41

KIA is toch wel erg goed bezig hoor! Alleen in het B-segment weten ze nog geen potten te breken.

Barri zei:
KIA is toch wel erg goed bezig hoor! Alleen in het B-segment weten ze nog geen potten te breken.

Niet meer, oorzaak lijkt vooral BPM naast de wat verwaterde vormgeving (maar gezien het succes van de Polo zou dat ook geen bezwaar moeten zijn). De oude Rio zakte snel in, maar deed het in 2012 nog goed:

1. Volkswagen Polo 19.091
2. Ford Fiesta 10.337
3. Toyota Yaris 10.148
4. Opel Corsa 9.376
5. Peugeot 208 7.807
6. Kia Rio 7.503
7. Seat Ibiza 7.353
8. Citroën C3 5.508
9. Skoda Fabia 5.391
10. Renault Clio 5.063

Het instaptarief van momenteel 20.000 euro is voor velen denk ik een brug te ver.

Dat Kia het redelijk heeft gedaan is in deze regio alleen maar te danken aan een groot uitschotburo / moderne slaven handelaar. Er passen 5 van zulke mensen in een picanto. Vroeger zag je ze in oude huur golfjes ( ja echt waar er bestaat een firma" Werkwagens") en de 2e generatie suzuki alto's. Dus ja bijna iedereen is blij met de Picanto...

Rutger DC zei:
Barri zei:

Niet meer, oorzaak lijkt vooral BPM naast de wat verwaterde vormgeving (maar gezien het succes van de Polo zou dat ook geen bezwaar moeten zijn). De oude Rio zakte snel in, maar deed het in 2012 nog goed:

1. Volkswagen Polo 19.091
2. Ford Fiesta 10.337
3. Toyota Yaris 10.148
4. Opel Corsa 9.376
5. Peugeot 208 7.807
6. Kia Rio 7.503
7. Seat Ibiza 7.353
8. Citroën C3 5.508
9. Skoda Fabia 5.391
10. Renault Clio 5.063

Het instaptarief van momenteel 20.000 euro is voor velen denk ik een brug te ver.

Het heeft ook wel te maken met een stukje kwaliteit. Vergelijk de Rio met een VW Polo. Daar zit echt een groot verschil tussen. De Polo is een klasse beter. De Picanto, Ceed en Niro vind ik gewoon verhoudingsgewijs beter.

De Rio was een redelijk stoer bakkie, met de huidige generatie is het een enorm suf hok geworden. Fijn dat die ook daarop gestraft wordt. Huidige Kia's zijn bijna allemaal lelijker geworden ivm de vorige generatie. Alleen de Picanto is er beter op geworden

zeebra zei:
Het heeft ook wel te maken met een stukje kwaliteit. Vergelijk de Rio met een VW Polo. Daar zit echt een groot verschil tussen. De Polo is een klasse beter. De Picanto, Ceed en Niro vind ik gewoon verhoudingsgewijs beter.

Hmm ja, Hyundai en Kia hebben zich met de i20 en Rio zichtbaar ingehouden. Ze kunnen gewoon beter, maar hebben duidelijk aan kostenbesparingen gedaan bij deze modellen. Extra geluidsisolatie, betere materialen zouden al helpen. Waarom heeft die Stonic nu weer een 1.2 als instapper en is de 1.0 T-GDI 100 pk niet leverbaar in dit model, wat de instapkrachtbron is bij de technisch identieke Rio? Waar PSA of VAG hun nieuwe motoren altijd vlot uitrollen over de merken en modellen, duurt het bij Hyundai en Kia allemaal een eeuwigheid. Waarom hebben die Tucson en Sportage nog steeds die bejaarde, onzuinige 1.6 GDI krachtbron en niet de nieuwe 1.4 T-GDI, die in andere modellen al aardig wat jaren bestaat? Waarom maakt Hyundai-Kia de beschikbare krachtbronnen niet schoner, aangezien de 1.6 T-GDI en 2.0 T-GDI krachtbronnen gewoon teveel verbruiken ten opzichte van de concurrentie?

Kia past wel goed bij Nederland: prima ogende, maar tegenwoordig niet te mooie (opvallende) auto's van prima kwaliteit voor niet teveel geld. Kia heeft de modernste stadsauto (een type auto dat de concurrentie verwaarloost) van de industrie, da's in Nederland een groot voordeel. Kia heeft met de Niro een verkoophit, want een zuinige hybride met de zo begeerde crossover-uitstraling. Kia heeft nu twee elektrische auto's. Voor elk wat wils kortom. Ik denk dat Kia op de tweede plek zou kunnen staan als het eens niet de kantjes er vanaf loopt. De Rio, Stonic en Sportage laten veel potentieel onbenut. Hyundai heeft het moeilijker omdat het een zwakke positie op de leasemarkt heeft en ontevreden dealers. Hyundai Nederland moet eerst de problemen intern oplossen wil het weer stijgen.

Ik vind de Rio trouwens nog steeds een van de mooiste in zijn klasse, maar een duidelijke achteruitgang ten opzichte van de oude Rio. Die zag er met de kleinste velgen met wieldoppen nog mooi uit, de nieuwe heeft wel wat kleur en een leuke velg nodig, dat in tegenstelling tot de i20 die altijd een grauwe uitstraling heeft. Gelukkig snappen Nederlanders dat en gaat men massaal voor een witte Rio met wieldoppen.

Top 10 februari elektrische auto's

1. TESLA MODEL 3 472
2. HYUNDAI KONA 323
3. KIA NIRO 319
4. NISSAN LEAF 311
5. BMW I3 180
5. VOLKSWAGEN GOLF 180
7. HYUNDAI IONIQ 94
8. RENAULT ZOE 90
9. OPEL AMPERA-E 48
10. SMART FORFOUR 28

Totaal 2092, is plus 126 procent t.o.v. februari 2018 (927).

Volt zei:
Top 10 februari elektrische auto's

1. TESLA MODEL 3 472
2. HYUNDAI KONA 323
3. KIA NIRO 319
4. NISSAN LEAF 311
5. BMW I3 180
5. VOLKSWAGEN GOLF 180
7. HYUNDAI IONIQ 94
8. RENAULT ZOE 90
9. OPEL AMPERA-E 48
10. SMART FORFOUR 28

Totaal 2092, is plus 126 procent t.o.v. februari 2018 (927).

Als dat zo door gaat, komen de e-verkopen op jaarbasis - inclusief de om wat voor reden dan ook te verwachten december hausse - boven de 20% van het totaal uit. Lag natuurlijk helemaal in de lijn. Wie least er nog een auto met ICE, nu de bijtellingsverhoudingen zo uit het lood hangen?
De hele idee achter de bijtelling, de inkomstenbelasting van "loon in natura", schijnt volledig in vergetelheid te zijn geraakt. Als NL werknemer zou ik me mijn salaris in lease-auto's (Kona's, Leafs en Niro's natuurlijk) laten uitbetalen om daarmee zelf een leasebedrijfje op te zetten. o_O

De bovenste vier (Model 3, Kona, Niro, Leaf) nemen samen bijna 70 % van de markt voor hun rekening.
De volgende twee (i3 en E-Golf) nog eens 17% - ieder 8,5%.
De rest verdeelt samen 15% en doet er individueel voor het grote verhaal dus niet of nauwelijks toe.

mvrgr, m'ns

.

Wat is het toch een @!$% afkorting. Ik moet altijd denken aan de ICE trein..

treinnaarkeulen-640x427.jpg

Net als BEV, ook zo'n rotte afkorting. EV klinkt toch echt een stuk beter

Top 10 maart elektrische personenauto's

1. TESLA MODEL 3 2195
2. HYUNDAI KONA 363
3. KIA NIRO 323
4. NISSAN LEAF 286
5. BMW I3 258
6. VOLKSWAGEN GOLF 195
7. RENAULT ZOE 104
8. HYUNDAI IONIQ 102
9. AUDI E-TRON 40
9. JAGUAR I-PACE 40

Totaal 4021, is plus 142 procent t.o.v. maart 2018 (1665).

bron: opendata.rdw.nl

Top 20 maart

1. Tesla Model 3 (2195)
2. Ford Focus (1187)
3. Kia Picanto (965)
4. Kia Niro (847)
5. Toyota Aygo (821)
6. VW Polo (801)
7. Peugeot 108 (783)
8. Peugeot 208 (782)
9. Opel Karl (759)
10. Renault Clio (749)
11. Renault Captur (667)
12. VW Golf (639)
13. Ford Fiesta (626)
14. Nissan Qashqai (593)
15. Toyota Yaris (551)
16. Mercedes-Benz CLA (527)
17. Volvo V40 (524)
18. VW Tiguan (520)
19. Citroen C1 (510)
20. VW Up (492)

Tesla Model 3 goed voor 55% van de EV markt. Je bent een dief van je eigen portemonnaie als je iets anders least.
Hyundai & Kia samen bijna 20 % Leveren ieder in 2019 5000 EV's. Netjes
Nissan 7% Iedereen denkt: die kan ik in 2022 ook nog kopen/leasen. Nu eerst nog even een Tesla!
BMW 6%
VW 5%
Renault 2,5%
Rest niet van belang. I-Pace 1% (40 stuks) .... e-Tron idem... :)

mvrgr, m'ns

Ongelooflijk, zo goed als die Tesla het doet! Tesla was in maart het populairste premiummerk van Nederland. De CLA doet het ook erg goed (beter dan ooit) met dank aan gunstige prijzen van het uitlopende model. Ik zal morgenavond weer een langer lijstje in elkaar zetten. De Opel Karl is de enige Opel in de top 20, dat gaat pijn doen als er volgend jaar geen Karl meer in de showrooms staat. Dat geldt ook voor de Volvo V40: de populairste Volvo is er volgend jaar niet meer en krijgt geen opvolger. Ik ben benieuwd of de Polestar 2 dat gebrek kan compenseren.

mns afd AE en D zei:
Tesla Model 3 goed voor 55% van de EV markt. Je bent een dief van je eigen portemonnaie als je iets anders least.
Nissan 7% Iedereen denkt: die kan ik in 2022 ook nog kopen/leasen. Nu eerst nog even een Tesla!
BMW 6%
VW 5%
Renault 2,5%

mvrgr, m'ns

Het is niet verbazend dat de Tesla het zo goed doet. Je hebt een bijtelling die vergelijkbaar is met een, niet al te royaal uitgeruste, Golf. Ze lijken kunnen weg te zetten wat ze kunnen produceren. Datzelfde geld voor Kia en Hyundai die aanhikken tegen behoorlijk levertijden. Ik hoop wel dat deze auto’s ook daadwerkelijk in Nederland blijven na de lease. Anders heeft de lage bijtelling weinig zin gehad voor de CO2 reductie.

zijn er ook nog cijfertjes van de particuliere markt? die een nieuwe auto kochtten?:eek: dat gezeur over die langdurig gehuurde auto's geloof ik nou wel

Zo ongeveer de helft wordt gekocht, maar inderdaad: ik ben ook wel benieuwd naar de ranglijst binnen die selectie.

zeebra zei:
mns afd AE en D zei:
BMW 6%
VW 5%
Renault 2,5%

mvrgr, m'ns

Het is niet verbazend dat de Tesla het zo goed doet. Je hebt een bijtelling die vergelijkbaar is met een, niet al te royaal uitgeruste, Golf. Ze lijken kunnen weg te zetten wat ze kunnen produceren. Datzelfde geld voor Kia en Hyundai die aanhikken tegen behoorlijk levertijden. Ik hoop wel dat deze auto’s ook daadwerkelijk in Nederland blijven na de lease. Anders heeft de lage bijtelling weinig zin gehad voor de CO2 reductie.

Ik vind het juist eerder verbazingwekkend dat er ondanks al die stimuleringsmaatregelen nog steeds zo weinig elektrieke auto's in het algemeen - en Model 3 in het bijzonder - worden verkocht: nog steeds maar 10% van het totaal - model 3 daarvan de helft. Onvoorstelbaar - imho althans - dat er in de lease nog steeds drietjes, Ctjes en A vieren worden afgezet, terwijl je zo'n Model 3 bij wijze van spreken gratis krijgt bij een gezinspak waspoeder.

Zodra de extra low-budget versie verschijnt zijn die dingen helemaal niet meer aan te slepen, zolang als het duurt... zie Outlander, zie i-Pace...
Voorlopig is het zo dat je (gevoeld iig) het meest gewin hebt als je een zo duur mogelijke EV koopt. De bovenste inkomensklassen hebben inmiddels allemaal hun S, X en i-Pace, het lagere management is heden aan de beurt met de Model 3 LR, het middenkader nu met Niro en Kona en straks met de uitgeklede 3. Pas daarna komt de markt tot rust en koopt/least J.Modaal - misschien, misschien! - een Zoe of een Leaf.

Ik vraag me nog steeds af of het eigenlijk juridisch wel klopt, dit gesjoemel met de principiële gedachte achter de bijtellingsregeling, namelijk dat loon in natura ook belast dient te worden ( en wel voor allen gelijk )

mvrgr, m'ns

Wel jammer dat mijn ogen zovaak moeten worden bevuild met de nieuwe Focus. Als ST-Line best leuk natuurlijk maar andere versies zijn echt niet fraai. Ook interieur is niet top. Ja het rijdt erg goed maar dat doen concurrenten vaak ook wel

Ik vind het jammer dat Mercedes de CLA in de ramsj heeft gedaan. Bijna 200 stuks meer dan vorig jaar. Wat een vervuiling van het straatbeeld...één van de lelijkste auto's die ik ken :(.

Toch is het ergens wel knap van Mercedes om zoveel aantallen te verkopen van een compacte sedan, een carrosserietype dat normaliter alleen nog maar mondjesmaat aftrek vindt bij conservatieve (hoog)bejaarden.:T

D Elzinga zei:
Toch is het ergens wel knap van Mercedes om zoveel aantallen te verkopen van een compacte sedan, een carrosserietype dat normaliter alleen nog maar mondjesmaat aftrek vindt bij conservatieve (hoog)bejaarden.:T

Je vergeet de Shooting Brake denk ik :)

MBdoubleyou zei:
Ik vind het jammer dat Mercedes de CLA in de ramsj heeft gedaan. Bijna 200 stuks meer dan vorig jaar. Wat een vervuiling van het straatbeeld...één van de lelijkste auto's die ik ken :(.

Ik vind het ook een ontzettend lelijke auto, dusdanig dat de auto enigszins op mijn lachspieren werkt. Er klopt niets van de verhoudingen en naast pakweg een Kia Picanto lijkt die blingbling CLA maar een klein lullig autootje. Zonder die Picanto ernaast ook, maar toch (een hatchback ziet er al gauw dikker uit dan een sedan). Natuurlijk zijn er ook nog mensen die 'm echt mooi vinden, maar kijkend naar een topic elders kan dat Mercedes-Benz-logo een hoop met een brein doen.

Rutger DC zei:
D Elzinga zei:

Je vergeet de Shooting Brake denk ik :)

Ach ja, ik was de spirituele opvolger van de Nissan Sunny Florida even vergeten.

De cijfers van het eerste kwartaal. Toch wel een heel andere top 10!

1 16 Ford Focus 3.594 3,08% 2.076 1,52%
2 4 Volkswagen Golf 3.523 3,02% 3.368 2,46%
3 1 Volkswagen Polo 3.423 2,93% 4.417 3,22%
4 3 Kia Picanto 3.106 2,66% 3.378 2,47%
5 - Tesla Model 3 2.707 2,32% 0 0,00%
6 2 Ford Fiesta 2.387 2,04% 3.588 2,62%
7 11 Peugeot 108 2.338 2,00% 2.256 1,65%
8 37 Volkswagen T-Roc 2.209 1,89% 1.158 0,85%
9 28 Kia Niro 2.000 1,71% 1.400 1,02%
10 7 Volkswagen Up 1.992 1,71% 3.140 2,29%

BMW en Kia doen het beter dan Renault. Ik begrijp best dat de Clio en Captur het niet meer redden maar de Mégane is ook helemaal weggezakt. Die voorraad op kenteken gezette auto's ivm de WLTP zou toch wel eens op moeten zijn.

Volvo en BMW verkopen gewoon meer dan vorig jaar en Mercedes blijft ongeveer gelijk. Audi kan duidelijk niet mee in de groei van het premiumsegment, het marktaandeel is gezakt van 3,5 naar 3 %.

Fiat is de top 20 uitgedonderd. Niet zo vreemd met zo'n armetierig programma. Wat heeft FCA Fiat aangedaan. Bizar! Alleen in Italië worden nog en masse Fiats verkocht, daardoor lijkt het op Europese schaal nog wat.

1 1 Volkswagen 13.705 11,74% 16.340 11,93%
2 2 Opel 9.102 7,79% 11.873 8,67%
3 4 Peugeot 8.945 7,66% 9.665 7,06%
4 5 Ford 7.291 6,24% 8.542 6,24%
5 6 Kia 7.045 6,03% 8.455 6,17%
6 8 BMW 6.386 5,47% 6.484 4,73%
7 3 Renault 5.965 5,11% 10.099 7,37%
8 7 Toyota 5.791 4,96% 6.881 5,02%
9 11 Volvo 5.394 4,62% 5.035 3,68%
10 9 Skoda 5.143 4,40% 6.301 4,60%
11 13 Mercedes-Benz 4.799 4,11% 4.779 3,49%
12 14 Citroën 3.993 3,42% 4.620 3,37%
13 10 Hyundai 3.991 3,42% 5.437 3,97%
14 15 Nissan 3.892 3,33% 4.102 2,99%
15 12 Audi 3.588 3,07% 4.887 3,57%
16 16 Seat 2.959 2,53% 3.380 2,47%
17 17 Mazda 2.835 2,43% 3.354 2,45%
18 18 Suzuki 2.798 2,40% 3.254 2,38%
19 22 Tesla 2.761 2,36% 1.181 0,86%
20 21 Mini 2.200 1,88% 2.057 1,50%

[size=medium]Maart 2019[/size]

Maart was wederom een slechte maand, de verkopen daalden met 6,7% tot 39.126 registraties. Tesla beperkt in zijn eentje de verliezen van de algehele Nederlandse automarkt, de Model 3 is een waar verkoopkanon die de verhoudingen volledig op de kop zet. De Model 3 verpulvert niet alleen zijn concurrenten in het D-segment, maar alle personenauto's überhaupt. De merkenranglijst was opmerkelijk gebalanceerd in maart, het verschil in aantallen tussen diverse merken is klein.

apcyxyhbxew9_800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/hyundai-kona-electric-vs-kia-e-niro/[/size]

Merken die de verkopen wisten op te voeren waren Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lexus, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Peugeot, Tesla en Volvo. Honda lijkt in maart standaard veel auto's op kenteken te zetten, maar werd nog eens extra geholpen door de komst van de CR-V Hybrid (47 stuks voor de hele CR-V-serie). Hyundai profiteerde van de Kona EV, Jeep deed met zowel de Compass als Renegade goede zaken, Kia's ster is momenteel onbetwist de Niro, maar ook de Picanto, Ceed en Optima (40 stuks) hadden een goede maand. Lexus profiteerde van de komst van de UX (vermoedelijk voornamelijk demomodellen), terwijl de CT een goede maand had en de ES het (niet meer dan) redelijk doet. Mercedes-Benz deed de oude CLA in de afprijsbak, maar ook de vraag naar de A-klasse nam toe. De Mitsubishi ASX had een goede maand, maar Mitsubishi's voormalige verkoophit Outlander PHEV heeft na een diep dal de weg omhoog weer te pakken: het aantal registraties verdrievoudigde in het eerste kwartaal bijna ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgend jaar komt de Eclipse Cross PHEV op de markt, dus dat biedt perspectief. Mitsubishi weet gewoon uitstekend te roeien met de vrij beperkte riemen die het heeft. Bij Peugeot vertoonden alle modellen op de 2008 na een licht stijgende lijn, de 508 verveelvoudigde logischerwijs door de komst van het nieuwe model. Bij Tesla lijkt iedereen voorlopig voorzien van een Model S of Model X, maar de Model 3 is zoals gezegd een kaskraker. Volvo ging erop vooruit door de XC40 en V60.

De Tesla Model 3 stond dus bovenaan in de modellenranglijst, gevolgd door de succesvolle, nieuwe Ford Focus. De Focus lijkt verkooptechnisch de maatstaf te gaan vormen, uiteraard in afwachting van sterke concurrenten als de nieuwe Toyota Corolla en volgende Volkswagen Golf. De populairste Opel was in maart de Karl, een auto die later dit jaar uit productie gaat en geen opvolger krijgt. Bij Volvo was de populairste auto de V40 en die gaat eveneens later dit jaar uit productie zonder te worden opgevolgd. De Mercedes-Benz CLA heeft op de valreep, want vlak voor de lancering van de nieuwe generatie, de hoogste positie tot nu toe bereikt. De Mitsubishi Space Star had verder een goede maand, ook hiervan is niet duidelijk of de auto een opvolger krijgt. Op #26 stond de BMW 3-serie, waarvan leveringen van het nieuwe model toch wel zachtjes aan begonnen zullen zijn. Nieuw binnen op #35 komt de Toyota Corolla, de opvolger van de Auris (#78). De BMW i3 profiteert van de steeds meer aantrekkende vraag naar elektrische auto's (#50) en de nieuwe Toyota RAV4 stijgt door (#52). Een lichte stijging is er voor de Audi A1 met dank aan de generatiewisseling (#61). De Citroën C5 Aircross stijgt door (#71) en de Jeep Compass had een erg goede maand, de importeur zal de hoge BPM wel compenseren of maakt gretig gebruik van de restantvoorraadregeling (#85). De nieuwe Mazda3 kwam op #100, de Peugeot 508 daalde (#101), de Audi Q3 heeft ook een generatiewisseling achter de rug en kwam op #114, de nieuwe BMW X5 op #116, de nieuwe Audi A6 op #118 en Honda had zoals gezegd een actiemaand, dus de Jazz (#98), HR-V (#123) en Civic (#124) deden het bovengemiddeld goed.

Nog wat aantallen van nieuwe modellen: Aston Martin DBS Superleggera (één), Audi E-Tron (40 stuks), Q8 (11 stuks), Bentley Continental (8 stuks), BMW 8-serie (33 stuks), Citroën Berlingo (2 stuks), Honda CR-V (47 stuks), de Hyundai Nexo (6 stuks), Jaguar I-Pace (40 stuks), Lamborghini Urus (4 stuks), Lexus ES en UX (17 respectievelijk 27 stuks), Mercedes-Benz G-klasse (13 stuks), Opel Combo (10 stuks), Peugeot Rifter (11 stuks), Rolls-Royce Cullinan (2 stuks), Seat Tarraco (40 stuks), Suzuki Jimny (15 stuks), Volkswagen T-Cross (de eerste 5 stuks) en Touareg (7 stuks).

Rijtest-Mercedes-CLA-Klasse-Shooting-Brake-facelift-CLA200d-11.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.groenlicht.be/2016/12/30/rijtest-mercedes-cla-klasse-shooting-brake-facelift-cla200d/[/size]

1. Volkswagen 3.185
2. Peugeot 3.003
3. Opel 2.948
4. Toyota 2.547
5. Kia 2.475
6. Renault 2.307
7. Tesla 2.209
8. Ford 2.158
9. BMW 2.020
10. Mercedes-Benz 1.888
11. Volvo 1.718
12. Nissan 1.432
13. Citroën 1.381
14. Skoda 1.342
15. Hyundai 1.151
16. Mitsubishi 1.140
17. Audi 1.046
18. Mazda 967
19. Seat 782
20. Mini 627
21. Fiat 597
22. Suzuki 588
23. Honda 258
24. Dacia 201
25. Jeep 186
26. Land Rover 168
27. Porsche 136
28. Jaguar 124
29. Lexus 107
30. Alfa Romeo 67
31. DS 66
32. Smart 41
33. Subaru 33
34. Bentley 10
35. Alpine 7
36. Lamborghini 5
37. Maserati 4
38. Ferrari 3
39. Aston Martin 3
40. Morgan 1
41. Lotus 1

toyota_auris_02.jpg

Richting uitgang nu de Corolla is gepresenteerd: de Toyota Auris
[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/999/toyota-auris-12t-aspiration[/size]

1. Tesla Model 3 2.195
2. Ford Focus 1.187
3. Kia Picanto 965
4. Kia Niro 847
5. Toyota Aygo 821
6. Volkswagen Polo 801
7. Peugeot 108 783
8. Peugeot 208 782
9. Opel Karl 759
10. Renault Clio 749
11. Renault Captur 667
12. Volkswagen Golf 639
13. Ford Fiesta 626
14. Nissan Qashqai 626
15. Toyota Yaris 551
16. Mercedes-Benz CLA 527
17. Volvo V40 524
18. Volkswagen Tiguan 520
19. Citroën C1 510
20. Volkswagen up! 492
21. Opel Corsa 488
22. Opel Astra 487
23. Mitsubishi Space Star 486
24. Hyundai Kona 450
25. Peugeot 3008 445
26. BMW 3-serie 439
27. Skoda Octavia 434
28. Opel Grandland X 434
29. Volkswagen T-Roc 433
30. Volvo XC40 423
31. Fiat 500 421
32. Opel Crossland X 419
33. Volvo S60/V60 417
34. Nissan Micra 417
35. Toyota Corolla 388
36. Mini Mini 382
37. Mercedes-Benz A-klasse 376
38. Citroën C3 371
39. Toyota C-HR 363
40. Peugeot 308 362
41. Mazda CX-5 362
42. Mitsubishi Outlander 327
43. Nissan Leaf 288
44. Skoda Fabia 288
45. Peugeot 2008 283
46. Renault Megane 274
47. Hyundai i10 264
48. Renault Twingo 260
49. Kia Ceed 259
50. BMW i3 258
51. Mazda2 257
52. Toyota RAV4 240
53. Mercedes-Benz B-klasse 239
54. Mercedes-Benz C-klasse 238
55. Skoda Karoq 237
56. Audi A3 234
57. BMW 5-serie 229
58. Peugeot 5008 228
59. Seat Ibiza 219
60. BMW 1-serie 212
61. Audi A1 209
62. Mitsubishi ASX 201
63. Mazda CX-3 199
64. Citroën C3 Aircross 187
65. Hyundai i20 186
66. Kia Stonic 182
67. Suzuki Swift 179
68. BMW X1 176
69. Seat Leon 167
70. Seat Arona 165
71. Citroën C5 Aircross 162
72. Volvo XC60 160
73. Skoda Kodiaq 160
74. Hyundai Ioniq 160
75. Volkswagen Passat 160
76. Mini Countryman 157
77. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 149
78. Toyota Auris 147
79. Ford EcoSport 146
80. Audi A4 145
81. Renault Kadjar 139
82. Opel Insignia 135
83. Seat Ateca 131
84. Mitsubishi Eclipse Cross 126
85. Jeep Compass 125
86. BMW 4-serie 121
87. Volvo S90/V90 118
88. Audi Q2 117
89. Audi A5 113
90. Suzuki Vitara 108
91. Renault Zoe 108
92. Dacia Duster 108
93. Mercedes-Benz Sprinter 107
94. Ford Kuga 105
95. BMW X3 103
96. Suzuki Ignis 102
97. Mercedes-Benz E-klasse 101
98. Honda Jazz 101
99. Kia Sportage 98
100. Mazda3 98
101. Peugeot 508 95
102. Suzuki Celerio 94
103. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 94
104. Skoda Superb 91
105. Mini Clubman 88
106. Fiat Panda 88
107. Renault Scenic 87
108. Skoda Citigo 83
109. Citroën C4 Cactus 81
110. Mercedes-Benz GLA 81
111. Kia Rio 80
112. Mercedes-Benz GLC 77
113. Volvo XC90 76
114. Audi Q3 76
115. Opel Mokka X 69
116. BMW X5 68
117. Citroën C4 SpaceTourer 68
118. Audi A6 67
119. Suzuki SX4 S-Cross 61
120. Jeep Renegade 60
121. Nissan Juke 60
122. BMW X2 55
123. Honda HR-V 55
124. Honda Civic 55
125. Seat Mii 51

Het is krankzinnig hoezeer financiele beloningen de verkoopcijfers beinvloeden. Een maand terug had ik nog nooit een Model 3 gezien, en zondag reed ik door een van de chiquere buurten van Bussum en kwam er binnen de kortste keren tien tegen (daarna ben ik maar opgehouden met telleno_O). De i-Pace en eerder auto's als de Outlander PHEV idem, die gingen ook razendsnel van "aha, dus dat is er eentje", tot "lieve help, ze staan overal"....

Doet Audi het op Europees vlak ook zo slecht als in NL en BEL (-20%) of houdt het merk zich nog sterk op de thuismarkt?

Niseko zei:
Doet Audi het op Europees vlak ook zo slecht als in NL en BEL (-20%) of houdt het merk zich nog sterk op de thuismarkt?

Audi doet het overal vrij dramatisch op dit moment. Men lijkt de auto's niet meer interessant te vinden in vergelijking met BMW en MB.

Rutger DC zei:
De populairste Opel was in maart de Karl, een auto die later dit jaar uit productie gaat en geen opvolger krijgt.

Je lijkt dit niet vaak genoeg te willen benadrukken. Ik snap je zorgen maar eind dit jaar komt de nieuwe Corsa, een auto die het traditioneel altijd heel goed doet in Nederland maar de laatste jaren wat verder weg is gezakt. Het lijkt mij dat deze auto icm de nieuwe Mokka volgend jaar de klappen van het wegvallen van de Karl aardig goed kunnen opvangen.

LM 1 zei:
Je lijkt dit niet vaak genoeg te willen benadrukken. Ik snap je zorgen maar eind dit jaar komt de nieuwe Corsa, een auto die het traditioneel altijd heel goed doet in Nederland maar de laatste jaren wat verder weg is gezakt. Het lijkt mij dat deze auto icm de nieuwe Mokka volgend jaar de klappen van het wegvallen van de Karl aardig goed kunnen opvangen.

Een Corsa en zeker de Mokka zijn aanzienlijk duurder dan de Karl. Dat veel merken zich terug lijken te trekken uit het A-segment is imo vrij zorgelijk met betrekking tot de mogelijkheden van de particuliere koper om zelf een nieuwe auto te kunnen kopen.

Ik heb nog geen Tesla 3 in het echt gezien o_O De lijst doorlezend kom ik auto's tegen waarbij ik echt even moet nadenken hoe het actuele model er ook alweer uitziet, Seat Tarraco, Audi A4, Honda Jazz :confused:

De Seat SUV's zie ik eigenlijk maar bar weinig. De Ateca wel eens af en toe. De Karoq ook nog maar drie keer ofzo. Maar ze schijnen het super te doen want de levertijd is groot. Maar dat werd 6 maanden geleden ook al gezegd :)

Model 3 al regelmatig zien rijden. Geslaagde auto (muv de neus)

De Seat cross-overs kannibaliseren nogal met de Leon en Ibiza verkoop.
Zoals bv bleek uit de Spaanse verkoop cijfers van 2019.

Model 3 op in één in NL ...... en in NO.
De Noren kochten (als: kregen na jaren wachten geleverd) in Maart 5200 M3's.
33% marktaandeel! Nooit vertoond.

Terug
Bovenaan