AutoWeek Forum wordt vernieuwd!

Als alles volgens planning verloopt dan gaan wij 13 en 14 maart een compleet vernieuwd forum uitrollen.
Het huidige platform is bijna 20 jaar oud en daarmee net als een auto technisch wel op. Natuurlijk moest er iets nieuws komen, om jullie ook de komende jaren een platform te kunnen blijven bieden om het gezellig over auto's te kunnen hebben.

In de afgelopen maanden is hard gewerkt aan het nieuwe platform. Ten opzichte van het huidige forum is het radicaal anders, maar wel met vertrouwde forum-features. In het kort:
  • Basis is het Xenforo platform
  • Nieuw design & navigatie
  • Uitgebreidere Wysiweg editor
  • Uitgebreide social media embed features
En nog veel, maar dat ga je vanzelf ontdekken. In ieder geval alles wat je in een modern forum mag verwachten. Hiermee zetten we een gezonde basis neer waar we ook in de toekomst op kunnen voortbouwen met nieuwe features en verbeteringen.

Helaas ga je daar de komende dagen wel wat van merken. De planning is als volgt:

13 maart: Het huidige forum gaat op 'slot'. Het kan nog wel bezocht worden, maar er kan niet meer gepost worden. Wij migreren alle posts, alles blijft bewaard.
14 maart: Uitrol nieuw platform.

Dit is grofweg de verwachting. Afhankelijk of het meezit of tegenzit kunnen we hier van afwijken.

Het levert dus even wat ongemak op, maar je krijgt er wel iets mooiers voor terug.

Succes Jan!

Ook tof dat je nog steeds bij het forum betrokken bent, dat had ik niet verwacht.

Succes Jan! En ik wil dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om jullie te bedanken voor deze site. Ik zit hier al een hele tijd, soms met tussenpozen wat minder, maar keer altijd weer terug naar Autoweek. Autonieuws, autotests, video's, technische kennis, ik bekijk en lees het nog net zo graag als toen ik hier voor het eerst kwam. Ga zo door !

Spannend EN leuk om te horen dat het nu dan echt gaat gebeuren! Jan, Robert heel veel succes met de uitrol van het forum 2.0 !

Dus over een paar dagen kan ik zeggen dat in het 1e forum heb overleefd. Redelijk vanaf het begin al deelnemer. En misschien ben ik gewoon te gewend geraakt aan de onhebbelijkheden.

Ik kijk wel uit nasr het gebruik van de normale smileys en zo en zeker naar het eenvoudiger plaatsen van een foto. Dus laat maar komen.

Wanneeris dit forum eigenlijk begonnen? Net als Janneman zit ik hier ook al een tijdje. Hopelijk blijven de aanmelddata staan. Toch leuk om te zien.

Ivanov heeft 1 van de oudste (zo niet het oudste) account: 28 februari 2001. Dus ergens begin 2001. Ik reken mij zelf tot de 2e golf en ben sinds april 2004 actief.

Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe forum, maar in elk geval positief dat het allemaal helder en duidelijk wordt gecommuniceerd!(y) Dat is ook wel eens anders geweest en geeft m.i. blijk dat het forum toch nog serieus wordt genomen.

Eerder dan dat.
Ik denk zelf september 2000. Eerst was het meer een soort vragenforum. Maar het is ouder dan 2001.

Tjonge, bijna 23 jaar. Langer dan mijn huwelijk.:)

Hahaha, nou, dat geldt voor meer Rembrandt! Ben zelf ook al op het forum sinds 2001... verrekt lang eind.

Ik ook sinds nov. 2001 geloof ik. web.archive.org heeft geen screens vanaf sept. en daarvoor staat er nog geen forum oid op de hoofdpagina gelinkt. Deze van begin 2002 laat dat wel zien:

KA8d3Hp.png

4pusx2L.png

Waarom 2 topics over hetzelfde onderwerp trouwens? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,6085285

MCW 84 zei:
Waarom 2 topics over hetzelfde onderwerp trouwens? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,6085285
Ik dacht hetzelfde maar durfde ze als moderator niet samen te voegen ;)

Mooi “bewijs”, MCW, dat we hier al meer dan twee decennia “meespelen”.
Dan wordt zelfs een 16-jarig broekie een ouwe lul.:)

Rembrandt zei:
Mooi “bewijs”, MCW, dat we hier al meer dan twee decennia “meespelen”.
Dan wordt zelfs een 16-jarig broekie een ouwe lul.:)
Maar voor iemand die hier 22 jaar zit post je vrij weinig.

Tja, nog zo’n ding van de eerdere “facelift” van het oudje forum: je posts worden steeds minder door archivering/opschoning.
:p
Maar heb inderdaad nooit heel veel gepost. Maar zit hier wel veel te lezen. Sterker nog: wat moet ik morgen doen!
Dan toch maar werken……….:D

Ben benieuwd! Ik hang hier later dit jaar ook al weer 20 jaar rond.
Een aantal forummers ken ik inmiddels ook ongeveer even lang (y)

2002 kocht ik mijn R19 voor 20 euro's en ik denk dat ik kort daarna ook hier wel lid ben geworden. Of was het echt pas 2005 wat ik in mijn hoofd heb zitten. Géén idee, niettemin, ook al lang zat rond aan het hangen hier.

RobertS86

Wegverkenner
Hi Community!

Waarschijnlijk hebben jullie het de afgelopen weken op technisch vlak al gemerkt, we zijn druk bezig met de overgang naar het nieuwe AutoWeek Forum! :D We willen binnen AutoWeek namelijk volop online groeien en is het forum een centraal onderdeel binnen ons plan. Het huidige platform bevat namelijk teveel beperkingen, met name rondom de techniek, om het forum prettiger en gebruiksvriendelijker te maken aan de hand van jullie vele suggesties. Tijd voor vernieuwing!

Op dit moment worden de puntjes op de i gezet en staan we in de startblokken om te migreren naar het nieuwe platform. De definitieve datum staat gepland voor dinsdag 14 Maart. Zodra we gaan migreren zal het forum 24 uur van tevoren op slot gaan. Dit betekent dat het forum nog wel te bereiken is en men berichten kan lezen, maar is het in deze periode niet mogelijk om nieuwe berichten te plaatsen. Dit zal ik uiteraard tijdig aan jullie laten weten.

AW-Forum-4.png

Top! Maarre.. wat kan ik verwachten?
Een hoop! In eerste instantie zal het nieuwe forum veel weg hebben van de huidige look & feel, maar zal het op technisch gebied veel soepeler moeten werken. Aanvullend zullen er bepaalde features wat logischer ingedeeld staan, waardoor het gebruiksgemak prettiger zal worden. Het belangrijkste is echter dat het forum op een nieuw platform zal draaien, wat dus inhoudt dat de technische beperkingen in het huidige forum grotendeels worden opgeheven. We werken met een platform waarbij er weer actief gebouwd kan worden, nieuwe (visuele) integraties mogelijk zijn en forum suggesties actief kunnen worden doorgevoerd. Ik ga hier dan ook structureel met jullie aan de slag en heb ik aanvullende ideeën om forum content op een verbeterde manier uit te lichten. Uiteraard doen we dit stap voor stap, maar is het doel om het forum samen jullie favoriete startpagina te maken ;)

AW-Forum-5.png

Klinkt goed. Dus echt samen?
Absoluut! Het nieuwe forum wordt een platform voor en door AutoWeek gebruikers en gaan we actief suggesties doorvoeren. Dit begint eigenlijk al bij livegang. We kunnen het nieuwe platform uiteraard testen tot we een ons wegen, maar zorgen we samen dat alles vlekkeloos gaat werken en alle mogelijke bugs verleden tijd worden. Ik zal dan ook na livegang een topic openen waarin iedereen eventuele bugs en feedback kwijt kan, zodat het voor ons overzichtelijk blijft en we dit actief kunnen gaan oppakken. Nieuwe mogelijke integraties, zoals subgroepen, een vernieuwde blogsectie en een strakke foto feed zal ik ook uitgebreid met jullie bouwen en lanceren.

Dus, nog even samengevat:
  • - Het nieuwe forum zal op dinsdag 14 maart live gaan.
  • - Het huidige forum zal tijdens migratie 24 uur van tevoren op slot gaan; lezen is nog mogelijk, maar nieuwe berichten kunnen niet meer worden geplaatst.
  • - We gaan forum suggesties en nieuwe integraties actief doorvoeren.
  • - Eventuele bugs na livegang zijn niet ontdenkbaar, maar samen eenvoudig op te sporen en op te lossen.

En ja.. het is spannend, gezien het forum sinds zijn oorsprong nooit zo grondig is gewijzigd, maar hebben we er bij AutoWeek enorm veel zin in! :D Hou dit topic daarom voorlopig in de gaten voor updates en kunnen vragen uiteraard gesteld worden.

Super! Goed om te zien dat het forum nog altijd als belangrijk genoeg gezien wordt om in te investeren, en hopelijk kunnen we straks allemaal bijdragen aan een levendige online Autoweek community (y)
Het valt me op dat het de laatste tijd hier best wel rustig is geworden, hopelijk geeft deze ommezwaai een flinke boost aan het platform. Ik ben benieuwd!

Ik ben heel erg benieuwd, maar wat Zadelsnuiver zegt goed om te zien dat het forum blijft bestaan.

Goed nieuws! Voormalig forummer Geelhoed/Sarcast heeft weleens verkondigd dat de forumsoftware uit het jaar kruik stamt en er zijn nogal eens terugkerende bugs. Dan is een frisse start welkom, denk ik.

Ik mis Geelhoed wel. Ben altijd wel benieuwd waarom sommige forummers na jaren opeens besluiten niet meer actief te zijn.

Zo op het eerste oog ziet het nieuwe forum er goed uit (y) Die kleurtjes per nickname hoeft van mij niet zo, zo belangrijk is het niet wie nou de topic heeft gestart, dat staat er toch wel bij. En roze is niet mijn kleur :) Ben verder wel heel benieuwd (y) Bedankt voor de update.

MCW 84 zei:
Die kleurtjes per nickname hoeft van mij niet zo, zo belangrijk is het niet wie nou de topic heeft gestart, dat staat er toch wel bij.

Ja eens, alleen in Mijn auto heeft dat toegevoegde waarde, omdat dat meer persoonlijke topics zijn. Misschien ook de koopadviestopics. In de overige rubrieken staat over het algemeen het onderwerp en niet de persoon centraal.

Nou, we gaan het meemaken. Vind er al een tijdje weinig meer aan hier op de meetings na.
Maar wie weet...:T

Wat leuk om te lezen! Ik ben benieuwd naar het nieuwe forum en de nieuwe features.
Mooi ook dat de topics worden over gezet, bepaade topics lopen al zo lang (zeker vele "mijn auto's topics" ) Mooi dat dit bewaard blijft!

Bij een vorige migratie jaren terug zijn er eens heel veel topics gesneuveld, dus ik hou een klein beetje mijn hart vast. :)

Benieuwd wat het brengt en succes. Ik heb een aantal (forum)migraties gedaan in mijn vorige baan als stakeholder en product owner. Je kunt het nog zo goed testen, foutloos zal het nooit zijn. We gaan het meemaken.

Leuk nieuws! Ik kijk er naar uit.

Er zullen altijd bugs zijn, maar die gaan er vanzelf wel uit.

Wat ik niet snap, is dat we het oude forum nu op het nieuwe platform gebruiken, waardoor we al weken lang gedoe hebben met inloggen. Je kunt het nieuwe platform, en het nieuwe forum op het nieuwe platform, toch ontwikkelen en uittesten naast het bestaande platform? Waarom moeten we daar last van hebben? Want straks na de overstap gaan we nog een keer last van alle problemen van het nieuwe forum hebben. Dan liever in één keer dan twee keer...

Auteur zei:
Wat ik niet snap, is dat we het oude forum nu op het nieuwe platform gebruiken, waardoor we al weken lang gedoe hebben met inloggen. Je kunt het nieuwe platform, en het nieuwe forum op het nieuwe platform, toch ontwikkelen en uittesten naast het bestaande platform? Waarom moeten we daar last van hebben? Want straks na de overstap gaan we nog een keer last van alle problemen van het nieuwe forum hebben. Dan liever in één keer dan twee keer...
Het inloggen heeft volgens mij niks met het nieuwe forum te maken, alles is nu samengevoegd en werkt nu met een DPG account. Daarom heb ik ook geen last van inlog problemen, ik had al een DPG account .

Frits79 zei:
Het inloggen heeft volgens mij niks met het nieuwe forum te maken, alles is nu samengevoegd en werkt nu met een DPG account. Daarom heb ik ook geen last van inlog problemen, ik had al een DPG account .

Inderdaad, het heeft niets met het nieuwe forum te maken, maar wel met het nieuwe platform. Door het nieuwe platform werkt het oude forum niet meer optimaal. Bijv. dat je steeds in de Forum Index terechtkomt nadat je een post hebt gedaan, terwijl je voorheen in het desbetreffende topic terugkwam. Die ergernissen hadden ze kunnen voorkomen.

Auteur zei:
Frits79 zei:

Inderdaad, het heeft niets met het nieuwe forum te maken, maar wel met het nieuwe platform. Door het nieuwe platform werkt het oude forum niet meer optimaal. Bijv. dat je steeds in de Forum Index terechtkomt nadat je een post hebt gedaan, terwijl je voorheen in het desbetreffende topic terugkwam. Die ergernissen hadden ze kunnen voorkomen.
Dat terug komen in het forum index heb ik al sinds ik mijn account heb aangemaakt.

Auteur zei:
Frits79 zei:

Gelukkig blijft er altijd wat te klagen :D

Komend uur gaan we schrijftoegang tot het forum uitschakelen. De migratie wordt dan gestart zodat alle berichten gemigreerd kunnen worden naar het nieuwe platform.
Het forum blijft de komende 24 uur wel gewoon toegankelijk, alleen reageren of nieuwe posts aanmaken kan niet.

Als alles volgens plan verloopt dan zal er over ongeveer 24 uur van nu een compleet nieuw forum staan.

Tot snel!

Terug
Bovenaan