Heel misschien toch aan de EV maar welke?

family

Net ingestapt
Ik rijdt zo'n 50Kkm per jaar en ook regelmatig veel op 1 dag.
Daarnaast altijd stationwagen gekozen ivm grote achterbak en ruimte.

Vanwege bovenstaande altijd 'geroepen' dat ik als een van de laatste naar EV zou overstappen.
Als laatste 2 (lease) auto's De VW Passat station (full-option) gekozen en altijd fijn gevonden muv de acceleratie; 150PK is echt te weinig voor deze grote auto.

Nu komt na de zomer het moment dat ik mijn Passat moet inleveren en een nieuwe auto moet gaan bestellen, maar de markt is best veranderd:
- Weinig (betaalbare) potente benzinemoteren meer en plugin-hybride is bij ons niet toegestaan
- Daarnaast zijn alle auto's nog weer flink duurder geworden (mijn huidige Passat was 58K maar komt nu al op 70K)
Kortom ik kan niets leuks vinden wat echt voldoet aan al mijn wensen.

Als er toch heftige compromissen moeten worden gesloten, kan ik dat wellicht met EV ook doen?

Dus......
Wat zijn interessante EV's voor mij?

Mijn eisen(wensen):
- Bagageruimte waar bijvoorbeeld een grote fiets makkelijk in past (ter voorbeeld)
- Compleet en ruim interieur
- Sporadisch ook 3 volwassenen op de achterbank (ritten korter dan een uur)
- Kilometervreter (comfortabel en maximale actieradius)
- Vlot ivm regelmatige buitenlandse trips (<8s/100kmh, >180kmh)
- Tot 60k-65k euro
- Alles moet goed werken; vlot en intuitief infotainment/bediening
- Betrouwbare techniek/software zonder gezeik

Mijn indruk is dat veel EV's in dit segment nog wat kleine bagageruimte hebben maar misschien is de praktijk anders?
Verder hebben een aantal EV's wel erg zuinig begrensde topsnelheid

Wie heeft goede tips/ervaringen?

Alleen ervaring met de Renault ZOE en Megane E-tech maar die voldoen niet aan je eisen. Volgens mij beschrijft jouw eisenpakket maar 1 auto: Tesla Model Y

Voor dagelijks veel kilometers, lijkt me een EV niet zo geschikt, want je laad je een ongeluk. Ga ervan uit dat je elke 250-300 km minimaal een half uur bij de laadpaal moet staan. misschien zelfs bij minder kilometers.
In dit geval is een diesel toch het meest geschikt, liefst als PHEV, maar dat is niet toegestaan, lees ik?

Kortom, een diesel lijkt me voor het beschreven werk / wensen, de beste keuze.

Ik neem aan dat een Diesel qua leaseprijs inmiddels geen optie meer is. Die afschrijving in combi met hoge aanschafkosten (en al heel beperkte keuze) zal wel stevig doorwerken in het tarief.

Zoals genoemd is een Tesla Y misschien wel de beste keuze hier. Een Hyundai Ioniq5 eventueel als 2e keuze.

Qua veelrijden:
https://www.youtube.com/watch?v=zHp8ePZurTw&ab_channel=Autoblog
Hier iemand die constant door Europa onderweg is met elektrische auto's.

Herkenbaar, ik rij ook ca 50K per jaar, ook altijd voor de ruimte van een stationwagen gekozen, t/m 2019 een Passat, nu een C-klasse (die is wel kleiner) en steeds een diesel.
Nu weer aan nieuwe lease-auto toe. Diesel en benzine-auto's inmiddels behoorlijk duurder, bovendien geeft mijn werkgever extra budget voor een volledig elektrische. Financieel kun je bijna niet anders dan electrisch, maar ja die nadelen.
Als al jouw eisen/wensen even zwaar tellen lijkt de Tesla Y inderdaad de enige keuze.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Mercedes EQE. Voor de bagageruimte moet je die niet nemen (dus als dat voor jou de belangrijkste eis is dan kun je deze overslaan|) maar mijn afweging was dat ik er toch in 80% van de tijd alleen in zit, er met vakantie een dakkoffer op kan en voor de sporadische andere grote zaken ik wel een oplossing zal vinden. Daar staat tegenover dat hij wel aan al jouw andere eisen voldoet, de prijs zit er iets boven (de 300 Businessline) maar het leasetarief viel mij enorm mee, de (WLTP)actieradius is 620km en een top van 210 km

Maar hoe vaak doe je een fiets in de kofferbak?
Want er zijn een hoop auto's mogelijk maar je beperkt het nogal met die specifieke wens/eis.
Je kan een BMW i4 35/40 of iX1, een Kia EV6, een Tesla model 3.
Je geeft aan veel te rijden, maar ga je dan langs bij klanten? Kan je daar eventueel laden of kom je veel op locaties waar die mogelijkheden er niet zijn.

Dank so far voor de waardevolle reacties.

Tesla Model Y komt bij mij ook telkens naar voren.
Ik vind m helaas niet mooi, maar rationeel lijkt het wel de beste keuze.

Ik vind de BMW iX3 veel mooier, maar huiverig voor de range en ook kleinere achterbak.
Verder bang dat veel kleine dingetjes nog niet goed doordacht/uitontwikkeld zijn
En zo waardeloos dat ze begrensd zijn.

Ga bij de Tesla de cockpit en HUD wel zwaar missen, maar misschien went het snel?
Verder irritant kleine achterruit, maar misschien dat dat met de camera's een beetje op te vangen is?
Iemand al ervaring met onhandig grote dingen in de achterbak zoals een fiets of grote kast?
En de achterbank; geschikt om met 3 volwassenen een uurtje op te zitten?

Frits79 zei:
Maar hoe vaak doe je een fiets in de kofferbak?
Want er zijn een hoop auto's mogelijk maar je beperkt het nogal met die specifieke wens/eis.
Je kan een BMW i4 35/40 of iX1, een Kia EV6, een Tesla model 3.

Toch maandelijks wel een achterbak (met neergeklapte achterbank) vol spullen. Mede ivm hobbies (zeilspullen, modelvliegtuigen, etc)

Frits79 zei:
Je geeft aan veel te rijden, maar ga je dan langs bij klanten? Kan je daar eventueel laden of kom je veel op locaties waar die mogelijkheden er niet zijn.

Kenmerk van die lange dagen is toch vaak druk/haast/weinig tijd. (slecht gepland)
Elke week wel 1 of 2 dagen zoals bijvoorbeeld vanuit Amsterdam 10h Eindhoven, 14h Arnhem en dan eind van de dag nog kantoor Den Haag en dan weer naar Amsterdam
Kan niet altijd bij klanten opladen (verwacht ik) en zeker niet de tijd/mogelijkheid om de auto 5 minuten verderop aan een lader te zetten

Engineer2 zei:
Qua veelrijden:
[youtube.com Autoblog Veelrijder]
Hier iemand die constant door Europa onderweg is met elektrische auto's.

Wow extreem!
Ik heb ooit 1x in een week heen en terug naar Athene gereden (~7000km) maar besloten dat nooit meer te doen o_O

Chef du SOS zei:
Voor dagelijks veel kilometers, lijkt me een EV niet zo geschikt, want je laad je een ongeluk. Ga ervan uit dat je elke 250-300 km minimaal een half uur bij de laadpaal moet staan. misschien zelfs bij minder kilometers.
In dit geval is een diesel toch het meest geschikt, liefst als PHEV, maar dat is niet toegestaan, lees ik?

Kortom, een diesel lijkt me voor het beschreven werk / wensen, de beste keuze.

Die vele kilometers lijken me niet doelloos rondjes rijden. Gedurende dag zullen er ergens afspraken zijn. En die tijd kan je gewoon gebruiken om te laden. Meer en meer bedrijven hebben laadpalen op hun parkeerplaats, ook voor bezoekers. Het is vooraal een aanpassing van het gedrag en niet zo zeer een technisch probleem.

R Wolters zei:
Die vele kilometers lijken me niet doelloos rondjes rijden. Gedurende dag zullen er ergens afspraken zijn. En die tijd kan je gewoon gebruiken om te laden. Meer en meer bedrijven hebben laadpalen op hun parkeerplaats, ook voor bezoekers. Het is vooraal een aanpassing van het gedrag en niet zo zeer een technisch probleem.

Dat hoop ik inderdaad ook, maar weet niet of veel van mijn klanten dit hebben c.q. krijgen; sommige zijn klein en andere zo groot dat alle laadplekken soms ook bezet kunnen zijn.

Tesla Model Y Long Range AWD met 19" Gemini-velgen goed voor een geschat bereik van 565 km.

De Tesla Model Y, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 lijken mij het meest geschikt.

Model Y, dan de fiets op een fietsdrager achter de auto. Dat zou het beste bij je eisen passen.

Vwb die 180KMH, vergeet dat. Dan is je akku binnen een 3 kwartier leeg. Het meest efficient qua tijd rij je in een EV tussen de 100 en 120.

Ik heb kort geleden voor exact dezelfde afweging gestaan....
Rij nu (als hij hersteld is na een ongelukje....o_O) in een Volvo V60 T5 en had de keuze om benzine/hybride te blijven rijden of volledig elektrisch en heb uitgebreid naar de verschillende opties gekeken....

* 2 dagen een Model Y van een collega van een andere bedrijfsunit te leen gehad. Ruim en snel, maar ook matige stoelen, voor mij onacceptabel harde vering en een interieur met de charme van de wachtkamer bij de tandarts. Voor mij zijn de (misschien terecht) hooggeprezen kwaliteiten als pure EV onvoldoende om op te wegen tegen het gebrek van het zijn van een "fijne auto" om mee te rijden; de ruimte speelt voor mij eigenlijk geen rol.

* De Ionic 5 vind ik persoonlijk niet mooi en is dus gelijk afgevallen; een Kia EV6 ben ik bij de dealer gaan bekijken, maar had voor mij (veel) te kleine/korte (en voor mij dus niet comfortabele) stoelen en het interieur kon me wederom niet bekoren. Met name de materiaalkwaliteit vind ik ronduit tegenvallen. Bovendien vind ik hem met name aan de achterzijde ook niet echt mooi.

Uiteindelijk ging de keuze voor mij tussen een BMW i4 en een Nissan Ariya; De BMW vind ik de mooiere auto, maar is ook krap van binnen (mede door de cardantunnel die uit de 4 serie Gran Coupé is overgenomen) en heeft een behoorlijk lage instap en benaderde ook voor mij niet de behoefte om in een elektrische auto te onthaasten. Hij is zelfs in de M40 versie heel snel en vinnig, maar zou mij alleen maar uitnodigen om de batterij sneller leeg te rijden.

Het is voor mij dus de Nissan Ariya geworden. Interieur is voor mij als Volvo, ex-Audi en BMW rijder op het niveau van die merken (komt ook naar voren uit de diverse testen), is zeer compleet uitgevoerd, heel ruim en rijdt prima. Voor mij is de voorwielaangedreven versie met het grote accupakket voldoende. Ik zie de meerwaarde van de vierwielaangedreven variant niet echt, hoewel die meer mag trekken en sneller is (5,5 sec t.o.v. 7,5 en 200km/h t.o.v. 160 km/h). Voor mij is de laadsnelheid aan de snellader een bijkomstigheid, omdat ik met 530km WLTP range in 98% van de gevallen thuis op de oprit kan laden.

Maar als zo vaak is het allemaal persoonlijk; de criteria die jij hanteert kunnen heel anders zijn dan de mijne.
Succes met je keuze!

Ik denk dat laden bij klanten steeds normaler zal worden. Ik zie het echt steeds meer toenemen. Bij mijn werk nu ook en dat zijn echt geen early adopters. Ook steeds meer hotels/ restaurants/ golfbanen etc. Maar je moet wel je gedrag aanpassen. Als je daar niet mee om kan gaan en alleen maar terug blijft denken aan je ICE is het recept voor ellende.
Model Y lijkt me qua ruimte, achterbank, laden een hele goede optie.
Mustang mach-e misschien een optie?
Is ook een variant met wltp van 600 en is iets conventioneler. Zit misschien dan boven budget.

Terug
Bovenaan