Toyota Corolla Touring Sports of Skoda Octavia Combi of......

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Beste Lezers,

Ik ben me aan het oriënteren voor een tweedehandse gezinsauto. En nu twijfel ik tussen twee auto's de Toyota Corolla Touring Sports en de Skoda Octavia Combi.
Ik rij de auto voornamelijk op de snelweg 100km/u., en dan 160km per dag. woonwerk verkeer. En wil de auto natuurlijk ook gebruiken privé, (gezin).

Voor mij zijn de volgende punten belangrijk.

- Zuinigheid
- Betrouwbaarheid
- ''relatieve'' lage kosten
- Mooi uiterlijk (Smaak natuurlijk)
- Ruimte
- Garantie
- Android auto
- Jonge auto met weinig kilometers (2019+ en max. 60.000 op de teller)

Budget max. 30.000 euro

Als mensen leuke argumenten kunnen benoemen of ervaring hebben met bovenstaande auto's en of andere suggesties hebben. Dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Michael

Voor de ruimte de Skoda.

Voor de rest de Toyota.

Zeker als je een GR editie neemt, 218 pk lekker koppel, behoorlijk zuinig te noemen. Fantastische stoelen, lekker in de opties en het moet betrouwbaar zijn want het is een Toyota.

Ik dacht dat de GR versie 184PK heeft? net als alle andere 2.0 versies

Ik heb 2 Corolla's gehad ( 1,8 & 2,0), en heb nu een Skoda Octavia 1.5 TSI met handgeschakelde 6 bak.

Bij voornamelijk snelweg gebruik, adviseer ik een Octavia 1,0 TSI met handgeschakelde 6 bak. Bij constante snelheden tot 100 km./h, zal die iets zuiniger zijn, dan een Corolla hybrid, die op z'n beurt weer zuiniger is, bij veel stadskilometers.

Ook niet onbelangrijk: De Octavia is van binnen een bak groter dan een Corolla. Dat geldt voor alle "afdelingen" ( voor , achter en kofferbak)

Qua uiterlijk, ziet de Corolla er iets moderner en hipper uit dan de brave Octavia.

Chef du SOS zei:
Ik heb 2 Corolla's gehad ( 1,8 & 2,0), en heb nu een Skoda Octavia 1.5 TSI met handgeschakelde 6 bak.

Bij voornamelijk snelweg gebruik, adviseer ik een Octavia 1,0 TSI met handgeschakelde 6 bak. Bij constante snelheden tot 100 km./h, zal die iets zuiniger zijn, dan een Corolla hybrid, die op z'n beurt weer zuiniger is, bij veel stadskilometers.

Ook niet onbelangrijk: De Octavia is van binnen een bak groter dan een Corolla. Dat geldt voor alle "afdelingen" ( voor , achter en kofferbak)

Qua uiterlijk, ziet de Corolla er iets moderner en hipper uit dan de brave Octavia.

Bedankt voor je toelichting! Is de DSG niet zuiniger met 7 versnellingen op de snelweg dan de 6 versnellingen handbak? Je zou denken dat dan de toeren wat lager kunnen zijn....

mvg,

Michael

Over welke Octavia hebben we het? Een gewone benzine of mild hybride? Als je thuis en op kantoor kunt pluggen is wellicht de PHEV interessant? Die is wel duurder dan 30k. Ik ga even uit van een gewone benzine/mild hybride.

- Zuinigheid: ik schat zo in dat de Corolla daar wint. Winnaar: Toyota
- Betrouwbaarheid: Skoda is vaak behoorlijk betrouwbaar maar de Toyota betrouwbaarheid is legendarisch. Winnaar: Toyota
- ''relatieve'' lage kosten: bij beide goede restwaardes te verwachten, een langere onderhoudsinterval bij Skoda, lagere brandstofkosten bij de Toyota. Winnaar: Beide
- Mooi uiterlijk: valt niet over te twisten ;-)
- Ruimte: de Octavia is ruimer dan de Corolla. Winnaar: Skoda
- Garantie: 4 jaar bij de Skoda, 10 jaar bij de Toyota. Winnaar: Toyota
- Android auto: bij beide aanwezig. Winnaar: beide
- Jonge auto met weinig kilometers (2019+ en max. 60.000 op de teller): bij beide te vinden

Meeste 'wins' voor de Toyota, maar heeft elk criteria dezelfde weging?

Hoe lang wil je met de auto doen? De eerste jaren zal het verschil in betrouwbaarheid niet zo zwaar wegen.

Als je 160km per dag aan woon-werk verkeer rijdt en je doet dat elke dag dan ben je in een jaar al 52-4*5*160= 38.400km verder. Afhankelijk van hoe lang je met de auto wil doen kan het dan voordelig zijn om 'm voor de 200.000km te verkopen wanneer de restwaarde nog enigzins gunstig is. Als je 'm lang wil door blijven rijden dan zou ik de voorkeur geven aan de onverwoestbaarheid van de Corolla.

Heb je ze al in het echt bekeken en proefritten gemaakt? Welke rijdt het fijnst, welke zit het lekkerst, waar word je enthousiast van?

Michael jappie zei:
Chef du SOS zei:

Bedankt voor je toelichting! Is de DSG niet zuiniger met 7 versnellingen op de snelweg dan de 6 versnellingen handbak? Je zou denken dat dan de toeren wat lager kunnen zijn....

mvg,

Of een DSG bak zuiniger is op de snelweg, bepalen de overbrengingsverhoudingen. Bij mijn Octavia 1,5 draait de motor ± 1800 toeren bij 100km/h in z'n 6. Dat zal bij een DSG bak niet veel anders zijn. Ik verwacht dan ook geen noemenswaardig verschil in verbruik tussen een DSG en handbak, bij constante snelheden op de snelweg.

Rroelll zei:
Over welke Octavia hebben we het? Een gewone benzine of mild hybride? Als je thuis en op kantoor kunt pluggen is wellicht de PHEV interessant? Die is wel duurder dan 30k. Ik ga even uit van een gewone benzine/mild hybride.

- Zuinigheid: ik schat zo in dat de Corolla daar wint. Winnaar: Toyota
- Betrouwbaarheid: Skoda is vaak behoorlijk betrouwbaar maar de Toyota betrouwbaarheid is legendarisch. Winnaar: Toyota
- ''relatieve'' lage kosten: bij beide goede restwaardes te verwachten, een langere onderhoudsinterval bij Skoda, lagere brandstofkosten bij de Toyota. Winnaar: Beide
- Mooi uiterlijk: valt niet over te twisten ;-)
- Ruimte: de Octavia is ruimer dan de Corolla. Winnaar: Skoda
- Garantie: 4 jaar bij de Skoda, 10 jaar bij de Toyota. Winnaar: Toyota
- Android auto: bij beide aanwezig. Winnaar: beide
- Jonge auto met weinig kilometers (2019+ en max. 60.000 op de teller): bij beide te vinden

Meeste 'wins' voor de Toyota, maar heeft elk criteria dezelfde weging?

Hoe lang wil je met de auto doen? De eerste jaren zal het verschil in betrouwbaarheid niet zo zwaar wegen.

Als je 160km per dag aan woon-werk verkeer rijdt en je doet dat elke dag dan ben je in een jaar al 52-4*5*160= 38.400km verder. Afhankelijk van hoe lang je met de auto wil doen kan het dan voordelig zijn om 'm voor de 200.000km te verkopen wanneer de restwaarde nog enigzins gunstig is. Als je 'm lang wil door blijven rijden dan zou ik de voorkeur geven aan de onverwoestbaarheid van de Corolla.

Heb je ze al in het echt bekeken en proefritten gemaakt? Welke rijdt het fijnst, welke zit het lekkerst, waar word je enthousiast van?

Bedankt voor je informatie! Ik ga aanstaande zaterdag test-rijden in een Skoda. De Toyota heb ik al eens gereden. Het gaat inderdaad om een benzine/mild/full hybride. Dus geen stekker. Ik verwacht wel iets minder km's te maken dan je had berekend in verband met carpoolen. Maar dat wist je natuurlijk niet. Verwacht 25k per jaar.

Automaat ben ik nu gewend en is zeker super fijn. Al gaf iemand hier boven aan dat een handbak zuiniger kan zijn, wat voor mij een liever niet is. Alleen is dan een Skoda makkelijker te vinden aangezien een automaat gewoon veel duurder is.

Ik ga de auto's eens goed naast elkaar zetten qua, rij eigenschappen, en zitpositie.

Met vriendelijke groet,

Michael

Ik heb in de Corolla gereden. 1.8 en 2.0. CTV komt voor mij niet in de buurt bij DSG qua rijervaring. Infotainment en interieur vind ik ook beter voor elkaar bij de Octavia. Qua kosten en betrouwbaarheid wellicht de Toyota maar voor het overige voor mij niet.

Wellicht kun je een Passat GTE overwegen? Veel ruimte, veel power en goed in de spullen als je een mooie uitvoering pakt.

Succes!

Ga eens naar de showroom. Zit voorin, daarna achterin achter je eigen stoel.
Bekijk de kofferbak. Daarna een proefrit in beide. Op de snelweg, probeer de rijhulpsystemen goed uit.
Je gaat zien:
- de Octavia is duidelijk een klasse groter. Heb je dat nodig? Met pubers achterin?
-rijgedrag op de snelweg, weinig pit, veel rijgeluiden in de corolla. Qua pit ligt het eraan of je een 2.0 Corolla probeert. Rijgeluiden is zuinigheid van Toyota.
- rijhulpsystemen: werken ze echt? Of is de beste functie dat het uitgezet kan worden? Ik had er alleen maar ruzie mee

Terug
Bovenaan