Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
[www.autoweek.nl]
Ik weet iemand weet die zo'n auto rijd, praktijk is gewoon 40 km. in goede omstandigheden haal je 50 ook wel zomerdag. Met wat kou zit je op max 30 kilometer. En als je het echt bont maakt nog wel minder.
Ik heb zelf ook een plugin gehad. Het probleem is dat mensen hem echt willen rijden als EV. En dat is het gewoon niet. De naam hybride zegt het al, het is een samenloop van beide vermogensbronnen. Het meest efficiente is in de stad/file op de elektromotor rijden waar een benzinemotor relatief onzuinig is en op bijvoorbeeld de snelweg lekker op benzine omdat daar deze auto's echt heel zuinig zijn. De combinatie van beide (hybride) zorgt voor een heel erg gunstig totaalverbruik van benzine.
Ga je alles op elektro rijden dan zullen de daadwerkelijke kilometers een stuk minder zijn,
Mooi voorbeeld is ook de verwarming. Meest EV's hebben een warmtepomp om zo voor relatief weinig stroom de auto warm te krijgen. Hybride auto's hebben dat niet en verwarmen gewoon 'normaal'. Dat kost enorm veel stroom waardoor het stroomverbruik toeneemt en de range enorm daalt omdat er maar een hele kleine accu in zit ten opzichte van een EV
En als laatste; vergeet niet dat, anders dan een EV waar alles in en om de auto om efficient met stroom om te gaan dat bij een hybride niet zo is (zie boven voor bijvoorbeeld de verwarming). Ze regenereren wel als je remt maar als je kijkt naar stroomverbruik per kilometer is dat die van een PHEV fors, zeker ten opzichte van een EV. Met de stroomprijzen van tegenwoordig kan een hybride op EV rijden niet zo aantrekkelijk zijn als men denkt.
als laatst een praktijkvoorbeeld van mijn vorige auto, ook een PHEV; elke morgen reed ik met mijn PHEV met een volle accu naar het werk. Dit was grotendeels op de snelweg waardoor de accu behoorlijk snel leeg ging, zeker in de winter ging het snel. Aangekomen op mijn werk kan ik dan ongeveer 5,8 kw laden. Met een Kw uurprijs van 75 cent betekent dat dus 4,35 euro. De afstand was 17 km; Dat is dus ongeveer 2,20 aan benzine. Met andere woorden; op benzine rijden is goedkoper. Het is dat een huis heb gekocht waar enorm veel zonnepalen al op lagen met grote over capaciteit maar zou ik aan de huidige stroomprijzen vast zitten is het absoluut niet rendabel
Vergeet ook niet dat het belastingvoordeel er volgend jaar af gaat, maar je zit dan wel een auto die al snel 100 tot 200 kg zwaarder wegen (en dus meer wegenbelasting) dan een gewoon benzinebroertje. Nog even los van de ruimte die de accu in neemt, gewicht tijdens het rijden, stekkeren, complexe techniek/accu degradatie, etc.
Conclusie; bereken goed of het echt wel zo voordelig is. De hoogtijdagen van de PHEV zijn in ieder geval wel voorbij als je het vanuit financieel oogpunt bekijkt.
Ik rij nu weer op benzine, maar als er iets met stroom komt; dan gewoon een efficiënte EV die vanaf scratch is ontworpen om als EV te fungeren