Occasion plugin hybride bereik >100km kofferbak > 500l

W 8771094

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Om meer gebruik te maken van de opgewekte zonne energie van mijn zonnepanelen zou ik graag een hybride auto willen met een elektrisch bereik van > 100km. Zodoende kan al mijn woon werkverkeer zonder benzine verbruik (ca. 10.000 km per jaar). Een volledig elektrische auto is denk ik nog niet haalbaar voor mijn budget en is qua range misschien ook wel lastig met auto vakanties.

Ik zoek dus een occasion plugin tot ca. €30k. en een grote kofferbak (500 liter) voor de vakanties met plek voor 3 personen achterin. Is zoiets reeds beschikbaar als occasion of moet ik nog geduld hebben?

Ik ben benieuwd!

Ik zou ook naar gewicht kijken en hoeveel die verbruikt als de benzine motor bij moet springen en of voorledig gaat overnemen.

Verder loont het om voor een auto met een gunstige stroomlijn te gaan, de liftback heeft weer toekomst.

Droom verder want wat jij wil bestaat niet binnen je budget.
De Niro-e heect 450 liter en de eerste Testa's model S vallen ook al binnen budget. Geen idee over de ruimt op de achterbank. Bagagecis groot zat

Ik wil best wat compromissen doen of iets extra bijleggen als het nodig is, welke modellen zou ik dan kunnen overwegen?

Waar rijd je nu in en wat is daarvan de waarde, en daarboven ben je bereid rond de 30.000 uit te geven? Ik zag bij het zoeken het volgende maar wil weten of dat je 'ding' is.
Zeg maar of dit in je buurt komt:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-corolla-touring-sports-1-8-hybrid-business-l-automatische-elektro-benzine-wit-69663146-5900-43de-a34c-bd58d843613a?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=5&position=5&search_id=ei6q7i2svk&source_otp=t30&source=listpage_search-results

Die bestaat niet, in jou prijs range kom jw met geluk aan 50-60km. Zelfs de allernieuwste PHEV hebben die range niet of enkel op papier.

speedtouch zei:
Waar rijd je nu in en wat is daarvan de waarde, en daarboven ben je bereid rond de 30.000 uit te geven? Ik zag bij het zoeken het volgende maar wil weten of dat je 'ding' is.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-corolla-touring-sports-1-8-hybrid-business-l-automatische-elektro-benzine-wit-69663146-5900-43de-a34c-bd58d843613a?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=5&position=5&search_id=ei6q7i2svk&source_otp=t30&source=listpage_search-results

Een Auris! Wat is het elektrische bereik van deze Corolla?

KadettRT zei:
Die bestaat niet, in jou prijs range kom jw met geluk aan 50-60km. Zelfs de allernieuwste PHEV hebben die range niet of enkel op papier.

Kun je ergens zoeken op range van phev?
Tegen de 80km zou anders ook al mooi zijn, op welke modellen kom je dan?

Alleen de nieuwste Mercedessen hebben een enorme accu waarmee je boven de 75km komt. Verder zijn ze er niet omdat een PHEV minder efficiënt is en er dan een erg grote accu nodig is.

Als je hier op de site naar nieuwe auto's gaat. Dan uitgebreid zoeken, filters, dan kan je aangeven plugin en dan verderop elektrisch bereik.

W 8771094 zei:
speedtouch zei:

Een Auris! Wat is het elektrische bereik van deze Corolla?

Das een gewone hybride , deze hoef je niet te stekkeren, das denk ik niet echt wat je zoekt. Ik zal voor de 4e generatie toyota prius gaan en dan voor de plug inn, voor een plug inn is die ook nog steeds interessant als de wegenbelasting voordeel er straks af gaat.

Plug ins met 100+ echt km bestaan niet. En ook 70+ echte kilometers weinig. Dan heeft een reden; het is namelijk geen EV. Korte stukjes op elektro, lange snelweg kilometers op brandstof motor die dan efficiënt is en veel bereik. Dat is het hele principe van een hybride enom die reden geen giga accu of range. Maakt het alleen maar onnodig duur en zwaar en is gewoon niet het idee achter een hybride. Huidig model c klasse estate komt dan het meest in de buurt. Maar dan kom je al snel een 30.000 tekort.

Wil je echt range haal dan een EV en die enkele lange ritten wat met 10000km per jaar niet veel vaak zal zijn gewoon extra laden.

@Auto encyclopedie : Heb je een link naar die Toyota prius?

Ik ben ondertussene aan het puzzelen met de carbase filters. Hierbij komen onderstaande auto's naar voren. Wellicht dat deze over 2 a 3 jaar betaalbaar zijn als occasion?
Ben benieuwd wat de range dan is op elektrisch.

Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
https://www.autoweek.nl/auto/102083/seat-leon-sportstourer-1-4-tsi-e-hybrid-fr/

Volvo XC40 T5 Twin Engine Momentum Pro
https://www.autoweek.nl/auto/97279/volvo-xc40-t5-twin-engine-momentum-pro/

Kia Optima SW 2.0 GDi PHEV DynamicPlusLine
https://www.autoweek.nl/auto/96751/kia-optima-sw-2-0-gdi-phev-dynamicplusline/

Of misschien wordt volledig elektrisch dan al interessanter.

Deze haalt 75 km WLTP maar zit voorlopig nog boven het budget.

hjuyatbbfjud.jpg

https://www.autoweek.nl/auto/101423/suzuki-across-2-5-plug-in-hybrid-style/

Volt zei:
Deze haalt 75 km WLTP maar zit voorlopig nog boven het budget.

hjuyatbbfjud.jpg

https://www.autoweek.nl/auto/101423/suzuki-across-2-5-plug-in-hybrid-style/

Hele mooie auto!

Als ik op de link klik zie ik bij de specificaties accucapaciteit leeg en bij brandstof allen benzine. Hoe kan ik dan een goede phev met dit bereik vinden als de specificaties niet goed gevuld zijn..

Zou echt gewoon nog even wachten op wat er komende jaren op de markt komt, zal steeds betere actieradius zijn voor schappelijkere prijzen.

Neem als voorbeeld de recent geintroduceerde Astra Hybrid, voldoet aan je aantal liters, wel theoretisch een mindere actieradius ( WLTP 68 km ) maar vergeleken met de iets oudere al aangedragen opties wel compacter en minder zwaar, lagere nieuwprijs ook ( nieuw vanaf een +/- 40k ) Die zal dan dus ook relatief sneller al richting je budget komen.

Opel Astra Sportstourer

En er komen natuurlijk nog veel meer soortgelijke opties op de markt, C-segment stationwagen lijkt gewoon het meest te passen bij de eisen, SUV's uit D-segment zijn onnodig hoog/zwaar en onzuiniger en niet perse ruimer.

[www.autoweek.nl]

Ik weet iemand weet die zo'n auto rijd, praktijk is gewoon 40 km. in goede omstandigheden haal je 50 ook wel zomerdag. Met wat kou zit je op max 30 kilometer. En als je het echt bont maakt nog wel minder.

Ik heb zelf ook een plugin gehad. Het probleem is dat mensen hem echt willen rijden als EV. En dat is het gewoon niet. De naam hybride zegt het al, het is een samenloop van beide vermogensbronnen. Het meest efficiente is in de stad/file op de elektromotor rijden waar een benzinemotor relatief onzuinig is en op bijvoorbeeld de snelweg lekker op benzine omdat daar deze auto's echt heel zuinig zijn. De combinatie van beide (hybride) zorgt voor een heel erg gunstig totaalverbruik van benzine.

Ga je alles op elektro rijden dan zullen de daadwerkelijke kilometers een stuk minder zijn,

Mooi voorbeeld is ook de verwarming. Meest EV's hebben een warmtepomp om zo voor relatief weinig stroom de auto warm te krijgen. Hybride auto's hebben dat niet en verwarmen gewoon 'normaal'. Dat kost enorm veel stroom waardoor het stroomverbruik toeneemt en de range enorm daalt omdat er maar een hele kleine accu in zit ten opzichte van een EV

En als laatste; vergeet niet dat, anders dan een EV waar alles in en om de auto om efficient met stroom om te gaan dat bij een hybride niet zo is (zie boven voor bijvoorbeeld de verwarming). Ze regenereren wel als je remt maar als je kijkt naar stroomverbruik per kilometer is dat die van een PHEV fors, zeker ten opzichte van een EV. Met de stroomprijzen van tegenwoordig kan een hybride op EV rijden niet zo aantrekkelijk zijn als men denkt.

als laatst een praktijkvoorbeeld van mijn vorige auto, ook een PHEV; elke morgen reed ik met mijn PHEV met een volle accu naar het werk. Dit was grotendeels op de snelweg waardoor de accu behoorlijk snel leeg ging, zeker in de winter ging het snel. Aangekomen op mijn werk kan ik dan ongeveer 5,8 kw laden. Met een Kw uurprijs van 75 cent betekent dat dus 4,35 euro. De afstand was 17 km; Dat is dus ongeveer 2,20 aan benzine. Met andere woorden; op benzine rijden is goedkoper. Het is dat een huis heb gekocht waar enorm veel zonnepalen al op lagen met grote over capaciteit maar zou ik aan de huidige stroomprijzen vast zitten is het absoluut niet rendabel

Vergeet ook niet dat het belastingvoordeel er volgend jaar af gaat, maar je zit dan wel een auto die al snel 100 tot 200 kg zwaarder wegen (en dus meer wegenbelasting) dan een gewoon benzinebroertje. Nog even los van de ruimte die de accu in neemt, gewicht tijdens het rijden, stekkeren, complexe techniek/accu degradatie, etc.

Conclusie; bereken goed of het echt wel zo voordelig is. De hoogtijdagen van de PHEV zijn in ieder geval wel voorbij als je het vanuit financieel oogpunt bekijkt.

Ik rij nu weer op benzine, maar als er iets met stroom komt; dan gewoon een efficiënte EV die vanaf scratch is ontworpen om als EV te fungeren

De carbase van augoweek slaat de plank wel eens mis

dit is de prius van de 4e generatie
https://www.autoweek.nl/auto/89002/toyota-prius-1-8-plug-in-hybrid-business-plus/

Hier een video van plug inn prius 3e generatie die opneemt tegen de chevrolet volt (opel ampera), die elektrische wel veel verder komt maar vervolgens veel benzine verbruikt. https://youtu.be/B_ySRO43kzM

AsconaGT zei:
[www.autoweek.nl]

Ik weet iemand weet die zo'n auto rijd, praktijk is gewoon 40 km. in goede omstandigheden haal je 50 ook wel zomerdag. Met wat kou zit je op max 30 kilometer. En als je het echt bont maakt nog wel minder.

Ik heb zelf ook een plugin gehad. Het probleem is dat mensen hem echt willen rijden als EV. En dat is het gewoon niet. De naam hybride zegt het al, het is een samenloop van beide vermogensbronnen. Het meest efficiente is in de stad/file op de elektromotor rijden waar een benzinemotor relatief onzuinig is en op bijvoorbeeld de snelweg lekker op benzine omdat daar deze auto's echt heel zuinig zijn. De combinatie van beide (hybride) zorgt voor een heel erg gunstig totaalverbruik van benzine.

Ga je alles op elektro rijden dan zullen de daadwerkelijke kilometers een stuk minder zijn,

Mooi voorbeeld is ook de verwarming. Meest EV's hebben een warmtepomp om zo voor relatief weinig stroom de auto warm te krijgen. Hybride auto's hebben dat niet en verwarmen gewoon 'normaal'. Dat kost enorm veel stroom waardoor het stroomverbruik toeneemt en de range enorm daalt omdat er maar een hele kleine accu in zit ten opzichte van een EV

En als laatste; vergeet niet dat, anders dan een EV waar alles in en om de auto om efficient met stroom om te gaan dat bij een hybride niet zo is (zie boven voor bijvoorbeeld de verwarming). Ze regenereren wel als je remt maar als je kijkt naar stroomverbruik per kilometer is dat die van een PHEV fors, zeker ten opzichte van een EV. Met de stroomprijzen van tegenwoordig kan een hybride op EV rijden niet zo aantrekkelijk zijn als men denkt.

als laatst een praktijkvoorbeeld van mijn vorige auto, ook een PHEV; elke morgen reed ik met mijn PHEV met een volle accu naar het werk. Dit was grotendeels op de snelweg waardoor de accu behoorlijk snel leeg ging, zeker in de winter ging het snel. Aangekomen op mijn werk kan ik dan ongeveer 5,8 kw laden. Met een Kw uurprijs van 75 cent betekent dat dus 4,35 euro. De afstand was 17 km; Dat is dus ongeveer 2,20 aan benzine. Met andere woorden; op benzine rijden is goedkoper. Het is dat een huis heb gekocht waar enorm veel zonnepalen al op lagen met grote over capaciteit maar zou ik aan de huidige stroomprijzen vast zitten is het absoluut niet rendabel

Vergeet ook niet dat het belastingvoordeel er volgend jaar af gaat, maar je zit dan wel een auto die al snel 100 tot 200 kg zwaarder wegen (en dus meer wegenbelasting) dan een gewoon benzinebroertje. Nog even los van de ruimte die de accu in neemt, gewicht tijdens het rijden, stekkeren, complexe techniek/accu degradatie, etc.

Conclusie; bereken goed of het echt wel zo voordelig is. De hoogtijdagen van de PHEV zijn in ieder geval wel voorbij als je het vanuit financieel oogpunt bekijkt.

Ik rij nu weer op benzine, maar als er iets met stroom komt; dan gewoon een efficiënte EV die vanaf scratch is ontworpen om als EV te fungeren

Goed stuk!
Ik heb ook aardig wat overcapaciteit van zonnepanelen dus dat stop ik graag in een auto. Misschien dan toch gelijk over van benzine naar EV. Maar de EV vindt ik vooral een dingetje voor de vakantie met al het laden onderweg en daarnaast zijn de occasion prijzen gewoon nog erg hoog.
Verder zijn er ook nog beperkingen qua trekhaak, dakkoffers etc?

Auto encyclopedie zei:
De carbase van augoweek slaat de plank wel eens mis

dit is de prius van de 4e generatie
https://www.autoweek.nl/auto/89002/toyota-prius-1-8-plug-in-hybrid-business-plus/

Hier een video van plug inn prius 3e generatie die opneemt tegen de chevrolet volt (opel ampera), die elektrische wel veel verder komt maar vervolgens veel benzine verbruikt. https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Volgens de carbase is de bagageruimte 360l dat is me wel een beetje krap met 3 kinderen op vakantie.

Wat is trouwens de accu capaciteit en daarmee actieradius, die is niet ingevuld...

W 8771094 zei:
Ik wil best wat compromissen doen of iets extra bijleggen als het nodig is, welke modellen zou ik dan kunnen overwegen?
Met de volledige elektrische MG5 of MG4 met aankoopsubsidie kom je aardig in de buurt van de wensen. Elke auto is een compromis, en geen een voldoet aan alle wensen.

Een plugin hybride met enorme accu is heel zwaar, relatief complex, en gebruikt relatief veel energie. Straks betaal je ook de volledige motorrijtuigenbelasting.

Volledig elektrisch is misschien ook een optie. Een al wat langer bestaand behoorlijk praktische elektrische auto is de Kia e-Niro met 64 kWh accu. De opvolger Niro EV is nog iets groter, lichter en komt nog iets verder op een acculading. De al genoemde Opel Astra Sports Tourer komt dit jaar ook als volledig elektrisch model. Er is inmiddels ook een Tesla Model Y instapper voor € 46990,- Verder heb je de praktische, snelladende Hyundai Ioniq 5 etc. etc.

Hier een aantal op een rijtje: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/96187-105554-103422-106354/

De polestar 1 is te koop voor 160.000 € en heeft 131 km bereik volgens de fabrieksopgave.

Als dat boven je budget is dan kun je een 2013 v60 overwegen die 45 km bereik heeft . Ongeveer 15.000 €

Ik zou me niet doodstaren op het maximale ev bereik, want als je rijdt geldt alleen je gemiddelde verbruik, en die is bij de v60 best goed. Ik heb wel eens 2000km op 1 tank gereden door vooral heel vaak bij te laden op de bestemming.

FFW zei:
De polestar 1 is te koop voor 160.000 € en heeft 131 km bereik volgens de fabrieksopgave.

Als dat boven je budget is dan kun je een 2013 v60 overwegen die 45 km bereik heeft . Ongeveer 15.000 €

Ik zou me niet doodstaren op het maximale ev bereik, want als je rijdt geldt alleen je gemiddelde verbruik, en die is bij de v60 best goed. Ik heb wel eens 2000km op 1 tank gereden door vooral heel vaak bij te laden op de bestemming.
Wat een onzinnig voorstel. er is in de openingspost al aangegeven dat er een budget is van rond de 30k en dan kom jij aan met een auto van het 5 voudige, die ook nog niet aan de eisen voldoet.

Volt zei:
Volledig elektrisch is misschien ook een optie. Een al wat langer bestaand behoorlijk praktische elektrische auto is de Kia e-Niro met 64 kWh accu. De opvolger Niro EV is nog iets groter, lichter en komt nog iets verder op een acculading. De al genoemde Opel Astra Sports Tourer komt dit jaar ook als volledig elektrisch model. Er is inmiddels ook een Tesla Model Y instapper voor € 46990,- Verder heb je de praktische, snelladende Hyundai Ioniq 5 etc. etc.

Hier een aantal op een rijtje: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/96187-105554-103422-106354/

Kijk dat is een mooi overzicht!!
Misschien kan de MG er ook nog bij?

Waar ik dan vooral benieuwd naar ben is wat de prijsontwikkeling van de modellen doet over de jaren??

Ik gaf even aan dat lange range plugins wel bestaan maar tegen een extreem hoge prijs. Het is dan ook zinloos om voor zijn budget een highspec auto te zoeken, dus om met de voeten terug te keren op aarde..

W 8771094 zei:
Om meer gebruik te maken van de opgewekte zonne energie van mijn zonnepanelen zou ik graag een hybride auto willen met een elektrisch bereik van > 100km. Zodoende kan al mijn woon werkverkeer zonder benzine verbruik (ca. 10.000 km per jaar).
Hoeveel kilometer is je woon-werk verkeer? Kun je op je werk ook nog laden? In principe is elke elektrische kilometer al mooi meegenomen. Dus wellicht deels op benzine rijden?

Ik zoek dus een occasion plugin tot ca. €30k. en een grote kofferbak (500 liter) voor de vakanties met plek voor 3 personen achterin. Is zoiets reeds beschikbaar als occasion of moet ik nog geduld hebben?
Zoals al veel gezegd zijn er geen auto's die aan je eisen voldoen. Een PHEV die zo ver komt op de accu is duurder dan 30k en heeft een grote accu en daardoor vaak weer minder bagageruimte. Toch zijn er wel modellen die enigzins in de buurt komen:
- Lynk & Co 01: een actieradius van 69km, een kofferbak van 460l en te koop vanaf zo'n 34.000 euro. Dan heb je ook meteen een exemplaar met alles erop en eraan. https://www.dewaalautogroep.nl/p/lynk-co-01-1-5-197pk-mhev-32304527
- Volvo V90 T6 Recharge: een actieradius van 87km, kofferbak 560l en in het buitenland vind je exemplaren onder de 35k. https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v90-t8-hybride-elektro-benzine-zilver-3030ad20-bdc7-494b-a92a-9bbd72d39048?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
- Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV: 70km actieradius, een kofferbak van 490l en je hebt er eentje vanaf zo'n 33k. https://www.pondealer.nl/p/skoda-octavia-combi-1-4-tsi-iv-phev-business-edition-32232052

Ik zou gewoon voor elektrisch gaan en dan zie je wel hoe je dat aanpakt met vakanties; trein, wat vaker stoppen, andere bestemming, een auto lenen/huren, ...
Voor €30k zie ik best wat opties qua EV.

Zoals eerder gezegd zou een EV ook geen gekke optie zijn, als je kunt wachten totdat ze in prijs gedaald zijn en je budget iets verder gegroeid is. Want een EV met 500l bagageruimte voor 30k kan ik niet vinden.

W 8771094 zei:
Om meer gebruik te maken van de opgewekte zonne energie van mijn zonnepanelen zou ik graag een hybride auto willen met een elektrisch bereik van > 100km. Zodoende kan al mijn woon werkverkeer zonder benzine verbruik (ca. 10.000 km per jaar).
Hoeveel kilometer is je woon-werk verkeer? Kun je op je werk ook nog laden? In principe is elke elektrische kilometer al mooi meegenomen. Dus wellicht deels op benzine rijden?

Zoals al veel gezegd zijn er geen auto's die aan je eisen voldoen. Een PHEV die zo ver komt op de accu is duurder dan 30k en heeft een grote accu en daardoor vaak weer minder bagageruimte. Toch zijn er wel modellen die enigzins in de buurt komen:
- Lynk & Co 01: een actieradius van 69km, een kofferbak van 460l en te koop vanaf zo'n 34.000 euro. Dan heb je ook meteen een exemplaar met alles erop en eraan. https://www.dewaalautogroep.nl/p/lynk-co-01-1-5-197pk-mhev-32304527
- Volvo V90 T6 Recharge: een actieradius van 87km, kofferbak 560l en in het buitenland vind je exemplaren onder de 35k. https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v90-t8-hybride-elektro-benzine-zilver-3030ad20-bdc7-494b-a92a-9bbd72d39048?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
- Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV: 70km actieradius, een kofferbak van 490l en je hebt er eentje vanaf zo'n 33k. https://www.pondealer.nl/p/skoda-octavia-combi-1-4-tsi-iv-phev-business-edition-32232052

Zou je niet voor de 2e auto elektrisch kunnen gaan? (Doe je daar lekker woon/werk mee). Thuis laden duurt ook best even. Met deze kou ben ik de hele dag (9 uur) bezig om mijn 10kwh batterij te laden. En dan kan ik 30km rijden (theorie zegt 50). Schiet ook niet echt op. Voordelen voor een EV zijn aan het verdwijnen: HSB, prijs/kwh, aantal elektrische plekken (bijna overal vol onderweg).

Voor 30k heb je een knappe grote SUV.

S J 1001 zei:
Zou je niet voor de 2e auto elektrisch kunnen gaan? (Doe je daar lekker woon/werk mee). Thuis laden duurt ook best even. Met deze kou ben ik de hele dag (9 uur) bezig om mijn 10kwh batterij te laden. En dan kan ik 30km rijden (theorie zegt 50). Schiet ook niet echt op. Voordelen voor een EV zijn aan het verdwijnen: HSB, prijs/kwh, aantal elektrische plekken (bijna overal vol onderweg).

Voor 30k heb je een knappe grote SUV.

Ik vraag me af met hoeveel kilometer per jaar je een 2e elektrische auto ernaast kunt terugverdienen? Zelf rijd ik 2 keer per week 50km heen en weer voor werk.

Terug
Bovenaan