• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

thank you very much.

Mod-edit: voor het maken van reclame kan contact opgenomen worden met AutoWeek.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Top 20 november

1. Renault Clio (1372)
2. VW Up (1187)
3. VW Golf (1130)
4. Ford Fiesta (1075)
5. Renault Captur (980)
6. Renault Megane (945)
7. Toyota Aygo (851)
8. Opel Karl (837)
9. Kia Picanto (731)
10. Toyota Yaris (729)
11. Opel Astra (725)
12. Volvo V40 (707)
13. Skoda Octavia (699)
14. Opel Corsa (692)
15. VW Polo (664)
16. Peugeot 108 (652)
17. Ford Focus (639)
18. Peugeot 208 (555)
19. Kia Niro (547)
20. Renault Twingo (533)
 
Viel mij ook op. Die komt nog niet eens in de buurt van de top 20. Ateca idem.
Nederland is geen Seat-land.
 
Klopt wel, maar ik heb hier bij ons de afgelopen weken toch al meerdere nieuwe Ibiza's gezien (misschien is het per stad en/of regio verschillend).
 
De autoverkoop is per regio denk ik ook sterk afhankelijk van de dealers die er zijn en hoe die dealers presteren.
 
De Kia Niro blijft goed verkopen. Deze maand zelfs 1ste in het C-segment van de SUV’s/Cross-overs. En dat met alleen een hybride. Buitengewoon knap.
De C-HR verkoopt de laatste 2 maanden duidelijk minder
 
Ik vind de Niro echt een matig modelletje. Hybride verkoopt (gelukkig) blijkbaar toch goed. Mijn gok is vooral bij 60+'ers
 
Dat hybride's (niet plug-in) blijven verkopen is niet zo vreemd. Het kost je geen moeite, de auto's zijn standaard automaat en je bespaart er aan brandstofkosten mee. Ook voor de lease rijder scheelt dat in kosten, helemaal als je toch al automaat wil rijden.

Wat ik dan minder begrijp is waarom de Niro zo goed verkoopt en de Ioniq minder.
 
November 2017
In november werden er 37.113 auto's verkocht, een stijging van 17,6% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en op jaarbasis - met nog een maand te gaan - een stijging van 14,5% naar 397.258 auto's.

De Clio mag zich alvast de bestverkochte auto van het jaar noemen, die auto is niet meer in te halen. Ook in november stond de Clio op een. Renault mag zich met dank aan het meest verse en uitgebreide aanbod in de industrie toch al in een toenemende populariteit verheugen. De nieuwe Megane doet het nu op eigen kracht heel goed, waar zijn voorganger natuurlijk nog profiteerde van de lage bijtelling. De Renault Captur lijkt een niet te evenaren evergreen en de Scenic is de populairste MPV.

Volkswagen doet het goed, hoe beperkt de optische wijzigingen van de Golf ook zijn, de verkopen zitten sinds de vooral technische en motorische opfrisbeurt wel sterk in de lift. Ook de up! zit al het hele jaar in de lift, geholpen door populariteit onder private leasers. De Polo maakt een transitieperiode door nu de nieuwe generatie bij de dealers staat, daarvan zullen de leveringen begin volgend jaar ongetwijfeld op volle toeren draaien. De Tiguan doet het goed en de Passat is in een krimpende markt de bestverkochte middenklasser (exclusief premiummodellen).

Opel maakt in een groeiende markt even pas op de plaats na een aantal mooie jaren. De oorzaak zit 'm vooral bij de antieke Corsa en de Astra, die iets te snel wel een technische en optische opfrisbeurt lijkt te kunnen gebruiken. Met de Crossland heeft Opel er een succesnummer bij, de Mokka lijdt daar in het geheel niet onder. Ook de Insignia doet het steeds beter, terwijl de Grandland langzaam klimt.

Peugeot blijft ook prima scoren. Het is een merk met een niet al te uitgebreid modellengamma, maar met op de 508 na alleen maar sterke nummers. Vooral de 3008/5008 scoort ontzettend goed met ditmaal 785 stuks. Nummer vijf was Ford, met een verouderd productgamma, waar de Fiesta, Focus en in mindere mate Kuga de kar trekken. Bij Toyota is de C-HR niet helemaal de sterke Qashqai-concurrent geworden die het in het begin leek te worden, het merk boft vooral met de belangstelling voor de Yaris en Aygo. Kia heeft met de Picanto een sterke positie in het A-segment, en de Niro is een verkoopklapper geworden in Nederland, daarbuiten niet zo. Verder had Skoda een uitstekende maand met dank aan het betere actiewerk voor de Citigo.

Nieuwe modellen of nieuw binnen zijn de Ford Fiesta (#4), Volkswagen Polo (#15), Mazda CX-5 (#28), Opel Crossland (#33), Seat Ibiza (#44), Opel Insignia (#54), Volvo XC60 (#68), Kia Stonic stijgt door (#72), dat geldt ook voor de Opel Grandland (#92), helemaal nieuw is de Hyundai Kona (#96), Citroën C3 Aircross daalt een plekje (#97), Opel Ampera-e (#114) en de lijst eindigt met de laatste nieuwkomer: de Seat Arona (#129).

Verder nieuw, maar niet in de lijst zijn de BMW 6-serie Gran Turismo (29 stuks), Jeep Compass (38 stuks), Kia Stinger (1 stuks), Range Rover Velar (29 stuks), Subaru Impreza (5 stuks), Subaru XV (21 stuks), Volkswagen T-Roc (30 stuks) en Volkswagen Arteon (34 stuks).

1. Renault Clio 1.372
2. Volkswagen up! 1.187
3. Volkswagen Golf 1.130
4. Ford Fiesta 1.075
5. Renault Captur 980
6. Renault Megane 945
7. Toyota Aygo 851
8. Opel Karl 837
9. Kia Picanto 731
10. Toyota Yaris 729
11. Opel Astra 725
12. Volvo V40 707
13. Skoda Octavia 699
14. Opel Corsa 692
15. Volkswagen Polo 664
16. Peugeot 108 652
17. Ford Focus 639
18. Peugeot 208 555
19. Kia Niro 547
20. Renault Twingo 533
21. Skoda Citigo 503
22. Audi A3 471
23. Peugeot 2008 466
24. Peugeot 3008 462
25. Citroën C3 462
26. Nissan Qashqai 414
27. Volkswagen Tiguan 412
28. Mazda CX-5 410
29. Mini Mini 403
30. Peugeot 308 401
31. Hyundai i10 400
32. Citroën C1 354
33. Opel Crossland 352
34. Mitsubishi Space Star 351
35. Volvo S60/V60 329
36. Skoda Fabia 324
37. Peugeot 5008 323
38. Fiat 500 316
39. BMW 3-serie 297
40. Renault Scenic 284
41. Volkswagen Passat 273
42. Nissan Micra 273
43. Audi A4 258
44. Seat Ibiza 252
45. BMW X1 249
46. Seat Leon 241
47. Toyota C-HR 236
48. Kia Rio 235
49. Dacia Logan 235
50. Renault Kadjar 230
51. Opel Mokka 228
52. Tesla Model S 226
53. Toyota Auris 219
54. Opel Insignia 215
55. Audi A1 207
56. Volvo S90/V90 207
57. Suzuki Ignis 203
58. Mercedes-Benz A-klasse 199
59. BMW 1-serie 196
60. Hyundai Tucson 194
61. Mercedes-Benz C-klasse 184
62. BMW 5-serie 182
63. Mercedes-Benz CLA 179
64. Suzuki Swift 172
65. Seat Ateca 172
66. Mitsubishi ASX 170
67. Citroën C4 Cactus 157
68. Volvo XC60 154
69. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 154
70. Suzuki Celerio 153
71. Hyundai i20 150
72. Kia Stonic 147
73. Ford Kuga 146
74. Mercedes-Benz E-klasse 144
75. BMW 4-serie 142
76. Audi Q2 141
77. Hyundai Ioniq 135
78. Suzuki Vitara 134
79. Skoda Superb 131
80. Mazda CX-3 130
81. Kia Sportage 128
82. Ford EcoSport 123
83. Skoda Kodiaq 122
84. Seat Mii 122
85. Volkswagen Touran 120
86. Tesla Model X 120
87. Mini Clubman 117
88. Renault Talisman 114
89. Mini Countryman 113
90. Dacia Sandero 112
91. Mazda2 111
92. Opel Grandland 110
93. Mercedes-Benz B-klasse 108
94. Ford C-MAX 105
95. Smart Forfour 104
96. Hyundai Kona 101
97. Citroën C3 Aircross 97
98. Suzuki SX4 S-Cross 97
99. Opel Adam 94
100. Audi A6 93
101. Toyota RAV4 91
102. Kia Cee'd 88
103. Skoda Rapid 84
104. Ford Mondeo 83
105. Kia Venga 82
106. Citroën C4 Picasso 81
107. Mercedes-Benz GLC 80
108. Fiat Panda 79
109. Audi A5 79
110. Fiat Punto 77
111. BMW i3 76
112. Mercedes-Benz Sprinter 73
113. Ford Ka+ 69
114. Opel Ampera-e 66
115. Hyundai i30 64
116. BMW X3/X4 64
117. Alfa Romeo Giulia 63
118. Opel Zafira 61
119. Nissan Pulsar 60
120. Toyota Verso 59
121. Mercedes-Benz GLA 58
122. Suzuki Baleno 58
123. Mazda3 58
124. Dacia Duster 55
125. Renault Zoe 52
126. Toyota Prius 52
127. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 50
128. Land Rover Discovery Sport 50
129. Seat Arona 50
 
De Citigo komen er in januari nog veel meer bij, als die actie auto's uitgeleverd worden.
De Fiesta loopt wel lekker. Niet gek ook, het is een leuk ding. Ook de Yaris verkopen vallen me alles mee. Veel privé aanschaf of privé lease?
 
Ik ben benieuwd wat er deze maand nog op kenteken gezet gaat worden. Het zou mij niets verbazen als de importeurs dit jaar geen rare dingen gaan doen. Er valt niets te halen aangezien de top 5 zal blijven zoals die nu is. Renault gaat geen 6000 auto's op kenteken zetten om de nummer 1 te worden.

Volgend jaar heeft Volkswagen een voordeel met de nieuwe Polo. Renault heeft niks echt nieuws in het verschiet, op een hopelijk grondig aangepakte Kadjar na. Het ontbreekt Renault Nederland aan een geslaagde A segmenter. De Twingo is een misser. Met iets meer dan 3.700 stuks doe je het gewoon slecht in een A-segmentland als Nederland, alleen VW doet al meer dan 10.000 Upjes!. Dus met dat gemis denk ik niet dat ze de toppositie van VW kunnen bedreigen. Renault zal aan de bak moeten om Opel van die 2e plek af te houden (het verschil is nu zo'n 4.500 auto's). De Captur krijgt een hoop concurrentie en de Clio is niet kakelvers meer. Bij Opel zijn het de Grandland en de Crossland die extra omzet kunnen maken, de Insignia gaat het verschil niet maken. De Corsa gaat het zwaar krijgen. Ook bij Opel zie ik geen echte kans op de eerste plaats.
 
quote
Peugeot blijft ook prima scoren. Het is een merk met een niet al te uitgebreid modellengamma, maar met op de 508 na alleen maar sterke nummers.
unquote

Peugeot heeft dit uiteraard te danken aan de 3008/5008. Maar de 208/2008, 108 lopen best terug, de 308 was al teruggelopen. Ben benieuwd hoe het nieuwe jaar gaat lopen met in het vooruitzicht de nieuwe 508 en de nieuwe 208.
 
Jer81 zei:
Dat hybride's (niet plug-in) blijven verkopen is niet zo vreemd. Het kost je geen moeite, de auto's zijn standaard automaat en je bespaart er aan brandstofkosten mee. Ook voor de lease rijder scheelt dat in kosten, helemaal als je toch al automaat wil rijden.

Wat ik dan minder begrijp is waarom de Niro zo goed verkoopt en de Ioniq minder.

De Niro is een Cross-over, en de Ioniq niet. Zelfde zie je bij Toyota: CHR doet het best wel goed Prius erg matig.
 
De Niro is ook populair in de private-lease. Hier heeft het model duidelijk een streepje voor op de Ioniq door z'n hoge(re) instap. De Hyundai doet het eigenlijk alleen goed in de taxi-wereld.
 
zeebra zei:
Jer81 zei:
Dat hybride's (niet plug-in) blijven verkopen is niet zo vreemd. Het kost je geen moeite, de auto's zijn standaard automaat en je bespaart er aan brandstofkosten mee. Ook voor de lease rijder scheelt dat in kosten, helemaal als je toch al automaat wil rijden.

Wat ik dan minder begrijp is waarom de Niro zo goed verkoopt en de Ioniq minder.

De Niro is een Cross-over, en de Ioniq niet. Zelfde zie je bij Toyota: CHR doet het best wel goed Prius erg matig.
Ik begrijp die vraag naar zogenaamde suv’s niet zo. Zijn er dan zoveel mensen slecht ter been dat zie die paar centimeter hogere instap nodig hebben? Doe mij maar geoon een traditionele C-segmenter.
 
Jer81 zei:
zeebra zei:
Jer81 zei:
Dat hybride's (niet plug-in) blijven verkopen is niet zo vreemd. Het kost je geen moeite, de auto's zijn standaard automaat en je bespaart er aan brandstofkosten mee. Ook voor de lease rijder scheelt dat in kosten, helemaal als je toch al automaat wil rijden.

Wat ik dan minder begrijp is waarom de Niro zo goed verkoopt en de Ioniq minder.

De Niro is een Cross-over, en de Ioniq niet. Zelfde zie je bij Toyota: CHR doet het best wel goed Prius erg matig.
Ik begrijp die vraag naar zogenaamde suv’s niet zo. Zijn er dan zoveel mensen slecht ter been dat zie die paar centimeter hogere instap nodig hebben? Doe mij maar geoon een traditionele C-segmenter.

Een Niro is niet echt een SUV maar net aan een Cross-over. Ik ben wat langer dan gemiddeld en dan is een iets hogere instap wel lekker. Ook voor het vastmaken van kinderzitjes op de achterbank is het wel gemakkelijk. En last but not least: De achterbank zit prettiger en je hebt daar gewoon meer ruimte. Hoger hoeft het van mij ook niet te worden.
 
In december zijn het zoals gebruikelijk vooral de kleine, particulier populaire auto's geweest die redelijk zijn verkocht (en vooral veel Renault met meer dan 2000 auto's vs. Volkswagen met 900). Met het registreren van leasetoppers als Golf, Astra, 308/3008 en Octavia zullen merken wel hebben gewacht tot januari.

Top 20 december

1. Renault Clio (710)
2. Toyota Yaris (661)
3. Renault Captur (615)
4. Peugeot 108 (569)
5. Opel Karl (428)
6. Ford Fiesta (416)
7. Tesla Model S (400)
8. Toyota Aygo (383)
9. Nissan Micra (352)
10. Renault Twingo (348)
11. Renault Megane (343)
12. Nissan Qashqai (334)
13. VW Up (331)
14. Hyundai i10 (314)
15. Peugeot 208 (312)
16. Fiat 500 (305)
17. Kia Picanto (304)
18. Peugeot 2008 (261)
19. Citroen C1 (246)
20. Toyota C-HR (234)


Ik laat de volledige lijst + jaarlijst over aan D-C
 
December 2017

fz0y7g0bbad7_800.jpg


jacyrypbfgph_800.jpg


lexus-is-300h-2017-f-sport-line-286871-800.jpg

Foto's: Autokopen.nl & Autoweek.nl

1. Renault Clio 710
2. Toyota Yaris 661
3. Renault Captur 615
4. Peugeot 108 569
5. Opel Karl 428
6. Ford Fiesta 416
7. Tesla Model S 400
8. Toyota Aygo 383
9. Nissan Micra 352
10. Renault Twingo 348
11. Renault Megane 343
12. Nissan Qashqai 334
13. Volkswagen up! 331
14. Hyundai i10 314
15. Peugeot 208 312
16. Fiat 500 305
17. Kia Picanto 304
18. Peugeot 2008 261
19. Citroën C1 246
20. Toyota C-HR 234
21. BMW 3-serie 233
22. Hyundai Tucson 223
23. Volvo V40 211
24. Peugeot 3008 209
25. Citroën C3 205
26. Mazda CX-5 202
27. Tesla Model X 199
28. Ford Focus 196
29. Mini Mini 178
30. Toyota Auris 178
31. Hyundai ix20 175
32. Mercedes-Benz C-klasse 169
33. Kia Niro 167
34. Volkswagen Golf 164
35. Mercedes-Benz A-klasse 163
36. Volkswagen Polo 158
37. Mercedes-Benz B-klasse 136
38. Renault Zoe 131
39. Mazda2 129
40. Opel Astra 128
41. Renault Scenic 128
42. Volvo S90/V90 125
43. Peugeot 308 123
44. Dacia Logan 119
45. Mazda CX-3 109
46. Volvo S60/V60 106
47. Volkswagen Tiguan 104
48. Skoda Fabia 104
49. Hyundai Ioniq 103
50. Peugeot 5008 102
51. BMW 1-serie 100
52. Mercedes-Benz CLA 92
53. Seat Ibiza 90
54. Suzuki Ignis 89
55. Dacia Sandero 88
56. Opel Crossland 87
57. Suzuki Celerio 83
58. Volkswagen Touran 81
59. Skoda Octavia 78
60. Opel Mokka 76
61. Fiat Panda 76
62. Mitsubishi Space Star 75
63. Suzuki Swift 73
64. Smart Forfour 70
65. Volvo XC60 69
66. Opel Corsa 68
67. Kia Rio 68
68. BMW i3 68
69. Nissan Juke 67
70. Renault Kadjar 62
71. Opel Grandland 62
72. Opel Insignia 61
73. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 61
74. Hyundai Kona 60
75. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 60
76. Hyundai i20 58
77. Mercedes-Benz E-klasse 57
78. Mercedes-Benz GLA 54
79. Mitsubishi Eclipse Cross 54
80. BMW X1 53
81. BMW 4-serie 53
82. Suzuki Vitara 52
83. Audi A4 51
84. Lexus IS 51
85. Seat Leon 50
86. BMW 5-serie 50
87. Citroën C4 Cactus 50
88. Nissan Pulsar 50
89. Skoda Citigo 48
90. Audi A3 48
91. Renault Talisman 48
92. Ford EcoSport 47
93. Ford C-MAX 47
94. Toyota RAV4 46
95. Mercedes-Benz Sprinter 45
96. Lexus CT 44
97. Ford Mondeo 43
98. Jaguar XE 42
99. Alfa Romeo Giulietta 41
100. Volkswagen Passat 40
101. Kia Sportage 40
102. Citroën C3 Aircross 40

Bron: https://raivereniging.nl/artikel/persberichten/2017-q4/0103-autoverkoop-2017-plust-84-procent.html

Voor wat betreft december vallen de hoge posities van beide Tesla's op, de Nissan Micra, Hyundai Tuscon en ix20, Renault Zoe en de Lexus IS en CT. Nieuw in de lijst is de Mitsubishi Eclipse Cross. Ook de eerste leveringen van de Skoda Karoq zijn een feit. De jaarlijsten volgen later, ik zal proberen er wat moois van te maken.
 
[size=medium]A-segment[/size]

09-TT-0pslag-001.jpg

De top drie van links naar rechts: up!, Karl en Picanto

2017 was een goed jaar voor het A-segment: het aantal registraties nam toe met 8,9% en dat ligt iets boven het marktgemiddelde. In het afgelopen jaar ging de strijd tussen drie modellen, het was steeds een stuivertje wisselen tussen de Kia Picanto, Opel Karl en Volkswagen up!, maar de laatste streek uiteindelijk toch met een behoorlijke voorsprong met de eer. Op papier zou de Kia de meeste kans toegedicht kunnen zijn, omdat in het voorjaar een gloednieuwe Picanto bij de dealers verscheen, maar het is juist de Koreaan die de kleinste verkoopstijging liet noteren. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de veranderde prijspolitiek: Kia concurreert niet langer op prijs; de nieuwe Picanto is een stuk duurder dan zijn voorganger. Wat dat betreft zal Kia weinig te klagen hebben. De verkoopstijging van de Volkswagen up! zal mede door de (technische) update komen, maar ook door de toenemende populariteit van private lease en op de leasemarkt heeft Volkswagen van oudsher een sterke positie. Voor Opel is de Karl in korte tijd uitgegroeid tot een van de fundamenten, de auto mag zich nu zelfs de best verkochte Opel noemen. Verder maakte Suzuki zijn entree met de nieuwe Ignis, een soort A-segment crossover, een auto die zich duidelijk onderscheidt en het goed doet. In het A-segment verliest de Celerio nauwelijks klanten aan de Ignis, een teken dat Suzuki's strategie van twee auto's per segment in deze klasse werkt. Verder mogen de verkoopstijgingen van de Skoda Citigo (facelift) en smart fortwo (elektrische variant) niet onbenoemd blijven. Waar de Fiat 500 in trek blijft, leidt de Panda een zieltogend bestaan. De auto werd tegelijk met de up! gelanceerd, maar het verschil is nu wel gigantisch. Het is tekenend voor de staat waarin Fiat verkeert.

In 2018 is er weinig nieuws te verwachten in het A-segment, op wellicht een facelift hier en daar na, waaronder in ieder geval de Suzuki Celerio.

Code:
                                [b]2017	2016[/b]	
1.	Volkswagen up!	        10.852	8.638	25,6%
2.	Opel Karl        	9.907	7.499	32,1%
3.	Kia Picanto        	9.625	8.216	17,1%
4.	Toyota Aygo        	7.458	6.442	15,8%
5.	Peugeot 108        	7.147	8.246	-13,3%
6.	Fiat 500        	5.889	6.215	-5,2%
7.	Hyundai i10        	5.165	5.814	-11,2%
8.	Renault Twingo        	4.116	4.913	-16,2%
9.	Citroën C1        	3.927	3.760	4,4%
10.	Suzuki Ignis        	2.897	76	3711,8%
11.	Mitsubishi Space Star	2.735	2.554	7,1%
12.	Suzuki Celerio        	2.529	3.001	-15,7%
13.	Skoda Citigo        	2.052	1.330	54,3%
14.	Fiat Panda        	1.877	2.247	-16,5%
15.	smart forfour        	1.311	1.270	3,2%
16.	Seat Mii        	1.235	1.546	-20,1%
17.	Opel Adam        	996	1.111	-10,4%
18.	smart fortwo        	417	334	24,9%
19.	Citroën C-Zero        	25	2	1150,0%
20.	Peugeot iOn        	16	16	0,0%
21.	Ford Ka                	1	394	-99,7%
22.	Mitsubishi i-MiEV	1	6	-83,3%		
	[b]TOTAAL                	80.178	73.630	8,9%[/b]

[size=medium]B-segment[/size]

iley69mb47d1_800.jpg

De top drie gevangen in een beeld: Clio, Fiesta en Polo

In het B-segment gingen de zaken eveneens goed, al bleef de verkoopstijging achter bij het marktgemiddelde. Er was veel nieuws te bespeuren, in 2017 of nog net in 2016 kwamen er nieuwe generaties van de Fiesta, Polo, C3, Rio, Ibiza, Micra, Swift en Ka+. In de top drie was de Renault Clio de lachende derde, die profiteerde van de modelgeneratiewisselingen van de Fiesta en Polo. De laatste verscheen pas in het najaar op de markt, geen wonder dat die ook het slechtst presteerde van het drietal. Het heeft er alle schijn van dat de top drie in 2018 uit dezelfde modellen zal bestaan, echter dat zou zomaar in een andere volgorde kunnen zijn, de Clio heeft vooral te duchten van de Polo. Op nummer vier zien we de Toyota Yaris terug, een auto die zwak begon, maar dankzij een (tweede) facelift de weg omhoog wist te vinden. Zeker voor een merk dat in de bovenste regionen niet echt meetelt, doet de nieuwe Citroën C3 het uitstekend. Dat kan niet worden gezegd van Kia: de nieuwe Rio stelt teleur, zijn hippere voorganger heeft het veel beter gedaan. Ook de Seat Ibiza is matig uit de startblokken gekomen. De oude Ibiza deed het in 2016 nog uitstekend met dank aan scherpe tarieven, het lijkt erop dat de koper de Seat-showroom nog niet zo goed weet te vinden. Bovendien is de ST verdwenen, een carrosserievariant die in Europa weinig gevraagd was, maar specifiek in Nederland juist wél. De Nederlandse importeur van Renault mag zich op dezelfde manier zorgen maken als de volgende generatie Clio niet als Estate leverbaar wordt en daar heeft het alle schijn van. De Nissan Micra heeft een goed debuut achter de rug, zonder dat de auto het de concurrentie lastig maakt heeft de nieuwe Micra toch een leuk plekje weten te veroveren, iets dat nog niet kan worden gezegd van de nieuwe Suzuki Swift, hoewel de verkopen in de laatste maanden van 2017 op gang waren gekomen. De Ford Ka+ doet het beroerd, de auto weet alleen wat hoogbejaarde modellen en een elektrische auto af te troeven. Over die elektrische auto gesproken, de Renault Zoe profiteerde van de komst van de ZE40-uitvoering en de toegenomen populariteit van elektrische auto's. Twee auto's die teleurstellen zijn de Hyundai i20 en Suzuki Baleno. Ondanks dat Hyundai met de i20 een auto heeft ontwikkeld waarmee het een zo groot mogelijke groep kopers lijkt te willen aanspreken, is het vooral een muurbloem op de Nederlandse markt. De Baleno heeft last van interne concurrentie met de Swift en is wellicht iets te anoniem en simpel afgewerkt om een vuist te maken. Het is pijnlijk om te zien hoe ver het Fiat-concern is afgegleden in het B-segment.

2018 zal een relatief nieuwsluw jaar worden in de compacte klasse. De enige zekerheid is de komst van de nieuwe Audi A1, terwijl Fiat ook eindelijk iets nieuws in stelling lijkt te brengen, een B-segment hatchback op de bodemplaat van de Braziliaanse Argo, maar volgens de laatste berichten wordt dat wel een speciaal voor Europa ontwikkeld model. Verder zijn er diverse facelifts te verwachten, waaronder in ieder geval de Mini, Hyundai i20 en Ford Ka+. Pas in 2019 wordt het weer een (erg) druk jaar.

Code:
                                [b]2017	2016[/b]
1.	Renault Clio        	11.780	10.730	9,8%
2.	Ford Fiesta        	8.760	8.345	5,0%
3.	Volkswagen Polo        	8.654	9.945	-13,0%
4.	Toyota Yaris        	6.936	6.128	13,2%
5.	Peugeot 208        	6.852	7.843	-12,6%
6.	Citroën C3        	5.686	3.420	66,3%
7.	Opel Corsa        	5.443	6.683	-18,6%
8.	Mini Mini        	3.657	3.644	0,4%
9.	Skoda Fabia        	3.608	3.725	-3,1%
10.	Kia Rio                	3.066	1.934	58,5%
11.	Seat Ibiza        	2.805	3.905	-28,2%
12.	Nissan Micra        	2.439	787	209,9%
13.	Hyundai i20        	2.316	2.372	-2,4%
14.	Audi A1                	2.240	2.180	2,8%
15.	Mazda2                	2.057	2.018	1,9%
16.	Dacia Logan        	1.808	1.657	9,1%
17.	Dacia Sandero        	1.491	1.236	20,6%
18.	Suzuki Swift        	1.454	1.023	42,1%
19.	Suzuki Baleno        	1.169	1.170	-0,1%
20.	Ford Ka+        	876	338	159,2%
21.	Renault Zoe        	781	183	326,8%
22.	DS 3                	605	658	-8,1%
23.	Fiat Punto        	558	756	-26,2%
24.	Alfa Romeo MiTo        	243	222	9,5%
25.	Lancia Ypsilon        	10	110	-90,9%			
	[b]TOTAAL                	85.294	81.012	5,3%[/b]
 
Bedankt j.ko!

En weer verder:

C-segment

435ybb6bcdwx_800.jpg

De Golf behoudt zijn voorsprong op de Astra en Megane

Ook in het C-segment gingen de zaken voorspoedig met een kleine afzetplus. Hoewel de Opel Astra lange tijd aan de leiding ging, strijkt de Volkswagen Golf toch wederom met de eer. Ondanks dat de leveringen van de Astra vorig jaar pas in het voorjaar op gang kwamen, liepen de verkopen dit jaar terug en dat is zorgelijk voor Opel. In het tweede halfjaar gaf de Astra de voorsprong op de Golf volledig weg, terwijl ook de nieuwe, aanstormende Renault Megane kon inlopen. De Golf profiteerde van de facelift, die optisch nauwelijks te herkennen valt, maar wel de nodige technische verbeteringen en nieuwe motoren bracht. Bovendien is de Golf verkrijgbaar in elektrische uitvoering, iets waar Opel met de Astra niet van terug heeft. Meest opmerkelijk zijn de verkoopstijgingen van de aloude Ford Focus en Mercedes-Benz A-klasse in de top tien, die beide hun laatste volledige jaar hadden in huidige vorm. In combinatie met de CLA weet de A-klasse nu zelfs Audi in het C-segment te verslaan. Buiten de top tien scoort Hyundai met de Ioniq, maar weet het geen deuk in een pakje boter te slaan met de juist speciaal voor Europa ontwikkelde i30. De i30 kwam niet eens tot de helft van het aantal registraties van de Kia cee'd, die in huidige vorm ook zijn laatste jaar had. Kia lijkt in Nederland een beduidend sterkere positie op de leasemarkt te hebben, er is nog veel werk aan de winkel voor de Nederlandse Hyundai-importeur. Veel te snelle afzetdalingen zijn er voor de nog verse Mini Clubman, Toyota Prius en Infiniti Q30/QX30. Fiat opereert met de Tipo in de marge, zolang de Italianen niet voor actuele motoren zorgen gaat het ook niets meer worden. Dat Honda's nieuwe Civic niet zou aanslaan, kon je van tevoren verwachten. De combinatie van een controversiële vormgeving, het verdwijnen van de stationcar en hoge prijzen lijken de doodsteek voor Honda's compacte middenklasser. Honda wist zelfs de DS 4, waarvan de nog steeds geringe verkopen voor het tweede jaar op rij toenamen, maar net voor te blijven. De verkooptoename van de Civic bleef achter bij de algehele markt, wat betekent dat de nieuwe Civic marktaandeel heeft verloren ten opzichte van de bepaald niet succesvolle vorige generatie Civic in zijn laatste volledige jaar. Ondertussen kon Mazda wel een mooie verkoopstijging voor de 3 noteren, terwijl dat model ongewijzigd bleef. Nu het op de leasemarkt minder om bijtellingstarieven draait, weet Mazda hiervan te profiteren en noteerde bijna driemaal zoveel orders als Honda voor de in Europa gebouwde Civic.

Voor 2018 is er veel nieuws in het C-segment met een gloednieuwe Ford Focus, Toyota Auris, Mercedes-Benz A-klasse en Kia cee'd op stapel. De Volkswagen Jetta keert waarschijnlijk op de Nederlandse markt terug in geheel nieuwe vorm. Verder mogen de Hyundai i30 Fastback, nieuwe Subaru Impreza en XV en Nissan Leaf zich ontwikkelen, vooral of misschien moet ik zeggen alleen van die laatste mag wel het een en ander mogen verwacht. Ook staan er ongetwijfeld enkele facelifts op stapel, zo lijkt Alfa Romeo de Giulietta een grondige facelift te geven, maar dat zou weleens kunnen teleurstellen. Ten slotte kunnen we rond de jaarwisseling de eerste beelden van de nieuwe Volvo V40 verwachten.

Code:
                                [b]2017	2016[/b]
1.	Volkswagen Golf        	10.015	10.780	-7,1%
2.	Opel Astra	        9.447	9.902	-4,6%
3.	Renault Megane        	7.755	4.209	84,2%
4.	Skoda Octavia        	6.253	5.324	17,4%
5.	Ford Focus        	5.846	4.624	26,4%
6.	Volvo V40        	5.154	4.576	12,6%
7.	Peugeot 308        	4.384	5.021	-12,7%
8.	Audi A3                	4.175	4.600	-9,2%
9.	Toyota Auris        	3.014	2.856	5,5%
10.	Mercedes-Benz A-klasse	2.894	2.306	25,5%
11.	Seat Leon        	2.624	2.359	11,2%
12.	BMW 1-serie        	2.554	2.272	12,4%
13.	Hyundai Ioniq        	1.731	382	353,1%
14.	Mercedes-Benz CLA	1.711	1.514	13,0%
15.	Kia cee'd        	1.364	2.005	-32,0%
16.	Skoda Rapid        	1.153	1.168	-1,3%
17.	Mini Clubman        	1.080	1.548	-30,2%
18.	Mazda3                	854	695	22,9%
19.	Hyundai i30        	724	644	12,4%
20.	Nissan Pulsar        	661	1.004	-34,2%
21.	Fiat Tipo        	629	187	236,4%
22.	Nissan Leaf        	511	663	-22,9%
23.	Alfa Romeo Giulietta	454	488	-7,0%
24.	Toyota Prius        	401	664	-39,6%
25.	BMW 2-serie        	338	346	-2,3%
26.	Lexus CT        	307	247	24,3%
27.	Honda Civic        	298	279	6,8%
28.	DS 4                	265	230	15,2%
29.	Subaru XV/Impreza       191	174	9,8%
30.	Volkswagen Beetle	138	132	4,5%
31.	DS 5                	125	227	-44,9%
32.	Citroën C4        	121	227	-46,7%
33.	Seat Toledo        	105	148	-29,1%
34.	Infiniti Q30/QX30	81	164	-50,6%
35.	Opel Cascada        	39	73	-46,6%
36.	Subaru Levorg        	15	35	-57,1%
37.	Mitsubishi Lancer		48	-100,0%
38.	Volkswagen Jetta		1	-100,0%		
	[b]TOTAAL        	        77.411	72.122	7,3%[/b]

C-segment MPV

y4ayucmb1jja_800.jpg

De Renault Scenic verwijst de BMW 2-serie Active Tourer en Gran Tourer naar het tweede plan

De MPV is nog maar nauwelijks in trek en alleen de lancering van een nieuwe Renault Scenic, die redelijk eenvoudig de koppositie pakt, weet de problemen bij de Midi MPV's nog enigszins te maskeren. BMW's 2-serie Active Tourer/Gran Tourer ging onderuit, terwijl Mercedes-Benz met de oudere B-klasse, die geen keuze biedt uit twee varianten zoals BMW, de BMW weer wist te benaderen. Het duo Touran en Golf Sportsvan komt samen op nummer twee in deze klasse, maar erg uit de verf komen beide modellen niet. Toyota boekt een zeldzame plus in deze klasse met de Verso, maar de auto speelt nog nauwelijks een rol in zijn klasse.

Voor 2018 kunnen we een nieuwe Mercedes-Benz B-klasse en opgefriste 2-serie Active Tourer/Gran Tourer verwachten. Ook komt er wellicht een nieuwe Prius+, maar dat zou zomaar een crossover kunnen worden. De toekomst lijkt de MPV niet gunstig gezind te zijn. Dat er ooit opvolgers verschijnen van de huidige Ford C-MAX, Opel Zafira, Toyota Verso en Kia Carens lijkt op dit moment onwaarschijnlijk, terwijl de toekomst van de Citroën C4 Picasso ook aan een zijden draadje lijkt te hangen.

Code:
                                                [b]2017	2016[/b]
1.	Renault Scenic                        	2.936	526	458,2%
2.	BMW 2-serie Tourer Active/Gran Tourer	2.319	3.325	-30,3%
3.	Mercedes-Benz B-klasse                	2.265	2.231	1,5%
4.	Citroën C4 Picasso                	1.735	2.157	-19,6%
5.	Volkswagen Touran                	1.522	1.551	-1,9%
6.	Ford C-MAX                        	1.347	1.673	-19,5%
7.	Opel Zafira                        	1.151	1.146	0,4%
8.	Volkswagen Golf Sportsvan        	1.131	1.652	-31,5%
9.	Toyota Verso                        	362	328	10,4%
10.	Kia Carens                        	299	323	-7,4%
11.	Toyota Prius+                        	159	227	-30,0%
12.	Mazda5                                	1	1	0,0%
13.	Peugeot 5008                        		249	-100,0%
	[b]TOTAAL                                	15.227	15.389	-1,1%
 
Er zijn 1787 Peugeots 5008 verkocht afgelopen jaar en hij staat zeker niet in de min, zoals uit plaats 13 zou blijken.
 
Goede analyse D-C. (y)

@speedtouch, Peugeot 5008 is nu een SUV/crossover geworden en is geen MPV meer. Die staat dus in een ander lijstje.
 
Bedankt voor de Analyses DC!
Menig Journalist kan hier nog een puntje aanzuigen, heel professioneel en ook duidelijk geschreven, zonder dat het echt saai is, want dat zijn lijstjes vaak vind ik.
 
Leuke teksten D-C! Netjes gedaan weer! (y)
Vraag me wel even af waarom de DS 5 bij C-segment staat, ik zou 'm in D zetten.
En de Rapid en Toledo zou ik juist in B zetten. Maarja, dat zijn kleinigheden (y).
Er zit al met al aardig wat werk in denk ik, leuk dat je dat doet!
 
Ik volg wel meer autoverkooplijstjes, maar die van D-C blijven favoriet. Duidelijk en inderdaad niet saai beschreven. Bedankt!

speedtouch zei:
Joël D. zei:
Goede analyse D-C. (y)

@speedtouch, Peugeot 5008 is nu een SUV/crossover geworden en is geen MPV meer. Die staat dus in een ander lijstje.

Kan wel zijn, maar dan moet er niet bij staan minus 100%.

Jawel. In deze lijst wel. In een andere lijst komt hij met +heelveel terug.
 
Waar de Fiat 500 in trek blijft, leidt de Panda een zieltogend bestaan. De auto werd tegelijk met de up! gelanceerd, maar het verschil is nu wel gigantisch. Het is tekenend voor de staat waarin Fiat verkeert.

Er is zeker commentaar te leveren op de strategie van Fiat, maar bovenstaande slaat echt nergens op. Ja voor NL, maar de wereld is iets groter.
In veel landen, behalve Denemarken en NL, brengt de VAG drieling niet wat ze ervan verwacht hebben. De Panda en 500 zijn op Europees niveau nog steeds marktleider, en in het geval van de 500, is dat een mega prestatie.
 
speedtouch zei:
Joël D. zei:
Goede analyse D-C. (y)

@speedtouch, Peugeot 5008 is nu een SUV/crossover geworden en is geen MPV meer. Die staat dus in een ander lijstje.

Kan wel zijn, maar dan moet er niet bij staan minus 100%.

Jawel, want dit gaat om de verkopen per segment. Peugeot 5008 valt niet meer in het MPV segment en is dus -100%.
 
Bedankt (bijna) iedereen voor alle leuke reacties!

gamma81 zei:
Er is zeker commentaar te leveren op de strategie van Fiat, maar bovenstaande slaat echt nergens op. Ja voor NL, maar de wereld is iets groter.
In veel landen, behalve Denemarken en NL, brengt de VAG drieling niet wat ze ervan verwacht hebben. De Panda en 500 zijn op Europees niveau nog steeds marktleider, en in het geval van de 500, is dat een mega prestatie.

145.919 van de ongeveer 190.000 in Europa verkochte Panda's werden in 2017 in Italië verkocht, dus dan blijven er nog pakweg 45.000 stuks over voor landen buiten Italië. De Volkswagen up! doet 100.000 stuks per jaar, de Hyundai i10 85.000 stuks per jaar, die dan kun je ervan uitgaan dat die in landen buiten Italië dus aanmerkelijk populairder zijn. Europa is groter dan Italië, maar de vraag van vaderlandslievende Italianen vertekent een hoop.

In 2007 werden er 249.000 Panda's verkocht in Europa, waarvan 169.000 in Italië, dus toen werden er nog 80.000 buiten Italië verkocht. De vraag naar de Panda is buiten Europa dus bijna gehalveerd. En dat is dan nog het op een na meest populaire model van Fiat. De vraag naar de Punto is volledig verdampt, de 500L is exclusief in Italië (en Servië waar de auto van de band rolt, maar dan gaat het om kleine aantallen) een succes en de 500X heb ik ook nergens hoog in verkooplijstjes gezien buiten die van Italië. Tipo lijkt het wel aardig te doen, maar Fiat moet het buiten Italië wel erg hebben van de 500. De 500 is inderdaad een heel goede zet geweest van Fiat. Dat model kwam in 2007 op de markt, hoeveel goede zetten heeft Fiat sindsdien gedaan? Het productgamma van Fiat is inconsistent en grotendeels verouderd, de TwinAir is een misstap geweest, het op motorengebied eens zo innovatieve Fiat is op motorisch vlak volledig achterop geraakt met achterhaalde motoren en uit de toekomstplannen spreekt weinig vertrouwen. Ik zou het graag anders zien hoor, omdat ik een bovengemiddelde sympathie heb voor Fiat, maar het lukt me op basis van minder subjectieve zaken niet om er een positief verhaal van te maken.

N.B. In de gegevens van RDC staan de Peugeot 5008 en 5008 SUV, alsmede de 3008 en 3008 SUV apart en als zodanig vermeld. Dat de 5008 nog een keer voorbij gaat komen met een + achter zijn naam is een juiste constatering :)

Barri zei:
Vraag me wel even af waarom de DS 5 bij C-segment staat, ik zou 'm in D zetten.
En de Rapid en Toledo zou ik juist in B zetten. Maarja, dat zijn kleinigheden (y)
Er zit al met al aardig wat werk in denk ik, leuk dat je dat doet!

Dankjewel!

DS 5 staat in C-segment vanwege buitenmaten (4.53 meter lang) en C-segment platform (C4, oude 308). Een 3-serie is 10 cm langer, terwijl premiummodellen toch al kleiner zijn dan gemiddeld in hun klasse. Een CLA heb ik ook in het C-segment geparkeerd en niet in het D-segment omdat ik het als een sedan of stationcar op basis van de A-klasse zie, de CLA sedan als concurrent van de A3 sedan en hier niet verkochte Chinese 1-serie sedan. Ik zie dat de CLA wel net zo lang als een 3-serie is. Dat klinkt niet zo overtuigend? Vind ik ook :D Bij randgevallen gaat het ook maar om nattevingerwerk van mijn kant.

De Rapid en Toledo had ik vroeger nog weleens in het B-segment staan, ook hier snap ik de discussie dus. Maar ja, de Rapid Spaceback wordt toch altijd met C-segment hatchbacks vergeleken. De volgende Rapid (Spaceback wordt 4.3 meter lang) krijgt het MQB-platform, dat zul dus niet meer zo'n smal ding worden als de huidige en daarmee volledig serieus te nemen als C-segment hatchback. 'Maar D-C, de Rapid heeft toch een B-segment platform, je zegt net dat de DS 5 een C-segment platform heeft en daarom in het C-segment valt, dan valt de Rapid op dezelfde manier toch in het B-segment?' kun je dan zeggen. Dat klopt, en daar zou ik dan geen zinnig argument tegenin kunnen brengen. De onderbuik op het moment van schrijven regeert in dat geval :p

Meer lijstjes volgen uiteraard in de komende weken.
 
zeebra zei:
MWH zei:
speedtouch zei:
Joël D. zei:
Peugeot 5008 valt niet meer in het MPV segment
Dan had dat er moeten staan met een sterretje bijv.
Je kan ook te ver neuzelen over vrijwilligerswerk. Een beetje autoweekbezoeker weet heus wel dat de nieuwe 5008 geen MPV is.

Volgens Auto Week is het noch steeds een MPV. Twijfelgeval?

Mij ging het erom dat je vorig jaar 2 Peugeots 5008 had, de oude generatie (MPV?) en de nieuwe generatie (SUV).
Ik vind het prima dat DC steeds met zijn opgaven komt.
 
Ik had het even druk, maar ik heb weer tijd gevonden voor een nieuw stukje:

B-segment MPV

kia-venga-headers-150_0.jpg


Dat de Mini MPV met uitsterven bedreigd wordt, is al even een feit. De marktleiders van 2016 waren de Nissan Note en Opel Meriva; de laatste werd net als de Citroën C3 Picasso door een crossover opgevolgd en de Note is dit jaar geruisloos verdwenen. De marktleider van 2017, de Ford B-MAX, verdwijnt binnen afzienbare tijd uit het Ford-gamma, terwijl de zustermodellen Hyundai ix20 en Kia Venga het einde van dit jaar waarschijnlijk ook niet meer zullen halen. Dan blijven moeilijk definieerbare auto’s als de BMW i3 en Opel Ampera-e over, die wellicht geen echte MPV zijn, maar wel wat hoger dan gemiddeld. De enige echte MPV’s zijn dan nog de Honda Jazz, de Dacia Lodgy die qua formaat eerder Midi dan Mini MPV is en de Fiat 500L.

In 2018 hoeft er niet op nieuws te worden gerekend, de Opel Ampera-e kwam al in 2017 en recentelijk zijn de BMW i3, Fiat 500L en Honda Jazz gewijzigd. De Dacia Lodgy is wel toe aan een update, als Renault/Dacia dat tenminste de moeite waard vindt bij het niet bepaald populaire model.

Code:
                                [b]2017    2016[/b]
1.	Ford B-MAX        	1.153	1.318	-12,5%
2.	Kia Venga	        996	1.194	-16,6%
3.	BMW i3                	881	498	76,9%
4.	Hyundai ix20        	876	1.192	-26,5%
5.	Nissan Note        	684	1.940	-64,7%
6.	Honda Jazz        	605	731	-17,2%
7.	Opel Meriva        	491	1.739	-71,8%
8.	Dacia Lodgy        	279	297	-6,1%
9.	Fiat 500L        	265	415	-36,1%
10.	Opel Ampera-e        	228		
11.	Citroën C3 Picasso	84	283	-70,3%
12.	Toyota Verso-S        		139	-100,0%		
	[b]TOTAAL                	6.542	9.746	-32,9%[/b]

bpzyythb3r5c_800.jpg


D-segment MPV

Bij de fullsize MPV’s gingen de zaken nauwelijks beter, met een min van ruim een kwart. Alle modellen zaten diep in het rood. De Renault Espace kreeg een nieuwe benzinemotor, dan heb je het wel gehad met het nieuws.

In 2018 is er op de vernieuwde SsangYong Rodius (waar niemand op zit te wachten) niet echt nieuws te verwachten, hoewel Ford wellicht de S-MAX en Galaxy een update geeft. Het is de vraag hoe lang de Seat Alhambra en Volkswagen Sharan nog hebben.

Code:
                                [b]2017    2016[/b]
1.	Renault Espace        	532	764	-30,4%
2.	Ford S-MAX        	281	380	-26,1%
3.	Ford Galaxy        	145	204	-28,9%
4.	Seat Alhambra        	135	158	-14,6%
5.	Volkswagen Sharan	87	124	-29,8%
6.	SsangYong Rodius	3		
7.	Lancia Voyager        		2	-100,0%
	[b]TOTAAL                	1.183	1.630	-27,4%[/b]

D-segment

qkxy93dbf8if_800.jpg


In absolute aantallen vielen de grootste klappen in het D-segment, met een afzetmin van bijna 22%. Het is niet moeilijk om de oorzaken aan te wijzen, want vooral de nummers een en twee moesten een forse veer laten: de Volkswagen Passat en BMW 3-serie, twee auto’s die in 2016 nog sterk profiteerden van de vraag naar plug-in hybrides met lage bijtelling. Daardoor is het deelnemersveld wat dichter naar elkaar toe gekropen. Ook de Skoda Superb ging hard onderuit, wellicht door met de komst van de Kodiaq gecreëerde interne concurrentie. Audi heeft een verkoopprobleem met de A4, die in huidige vorm geen groot succes is. De auto moet de oudere concurrenten van BMW, Mercedes-Benz en Volvo voor laten. Audi’s nieuwe A5 had met dank aan de nieuwe generatie wel een goed jaar, probleem is dat BMW’s 4-serie ook een mooie stijging mocht noteren en de Audi ruimschoots voorblijft. Om het positief af te sluiten voor Audi: de gecombineerde afzet van de A4/A5 lag beduidend hoger dan die van de C-klasse en die laatste heeft een modelreeks die ook bestaat uit een coupé en cabriolet. Over het algemeen verliest Audi echter afzet in belangrijke segmenten, waar vooral Mercedes-Benz van heeft te weten profiteren, een trend die we ook mondiaal zien, waar Mercedes-Benz inmiddels de koppositie van BMW heeft weten af te pakken en Audi achterblijft. Er is dus werk aan de winkel voor Audi om de koper weer te verleiden. Renault is dat verrassend goed gelukt met de Talisman, die in zijn tweede volledige jaar nog iets verder wist te groeien. Het is een knappe prestatie van de Fransen, die uitgeteld leken in het D-segment. De nieuwe Opel Insignia is nog niet echt overtuigend uit de startblokken gekomen, de auto mag zich dit jaar gaan bewijzen. Bij de kleinere merken heeft Alfa Romeo met de Giulia een prima jaar achter de rug, als ‘grootste van de kleinen’. De auto versloeg de overigens redelijk stabiele Jaguar XE en Lexus IS, die met dank aan een facelift weer wat opveerde. Opveren deed ook de opgefriste BMW 3-serie Gran Turismo, terwijl de Infiniti Q50 en Q60 voor spek en bonen meedoen. Hoewel de Mazda6 en Kia Optima het de gevestigde orde niet moeilijk maken, zijn het wel met afstand de meest populaire aanbiedingen uit Azië. De Mazda6 herstelde zich wat na een halvering in 2016, terwijl de Kia Optima profiteerde van de stationcar-uitvoering. De Peugeot 508 hield zijn traditie van ieder jaar een halvering vast. De Volkswagen Arteon had nog niet echt een imponerende start, maar de auto concurreert dan ook vooral met premiummerken. We zullen zien hoeveel Volkswagen er in de eerste (lease)maanden van dit jaar weet af te zetten. Meer nieuws was er in de vorm van de Kia Stinger, Toyota Mirai en Tesla Model 3. Van die laatste mag vuurwerk worden verwacht dit jaar.

In 2018 wordt de Tesla Model 3 dus leverbaar, een auto die het segment op zijn kop moet kunnen zetten, als Tesla de productieproblemen althans gauw genoeg onder controle krijgt. Belangrijke nieuwkomers zijn de nieuwe BMW 3-serie en Volvo S60/V60, auto’s waar ongetwijfeld een hoop (lease)rijders naar uitkijken. Peugeot komt met een nieuwe 508, waar in de eerste plaats de Renault Talisman van heeft te duchten. Het is nu moeilijk voor te stellen, maar in de verkoopstatistieken voerde de 508 ooit het D-segment aan. Er verschijnen facelifts van in ieder geval de Mercedes C-klasse, Skoda Superb, Ford Mondeo (minimaal twee jaar na de Amerikaanse introductie…), nogmaals de Mazda6, nogmaals de Hyundai i40 en de Jaguar XE kan eigenlijk ook niet achterblijven.

Code:
                                        [b]2017    2016[/b]
1.	Volkswagen Passat        	3.206	8.022	-60,0%
2.	BMW 3-serie                	3.190	5.345	-40,3%
3.	Mercedes-Benz C-klasse        	2.976	3.660	-18,7%
4.	Volvo S60/V60                	2.774	3.340	-16,9%
5.	Audi A4                        	2.691	3.399	-20,8%
6.	Renault Talisman        	1.934	1.741	11,1%
7.	Skoda Superb                	1.839	3.068	-40,1%
8.	BMW 4-serie                	1.723	1.421	21,3%
9.	Opel Insignia                	1.509	955	58,0%
10.	Ford Mondeo                	1.223	1.507	-18,8%
11.	Audi A5                        	1.203	512	135,0%
12.	Alfa Romeo Giulia        	755	269	180,7%
13.	Mazda6                        	633	514	23,2%
14.	Jaguar XE                	521	572	-8,9%
15.	Kia Optima                	511	240	112,9%
16.	BMW 3-serie Gran Turismo	470	328	43,3%
17.	Lexus IS                	270	164	64,6%
18.	Peugeot 508                	263	559	-53,0%
19.	Toyota Avensis                	174	151	15,2%
20.	Volkswagen Arteon        	168		
21.	Subaru Outback                	120	170	-29,4%
22.	Hyundai i40                	96	44	118,2%
23.	Lexus RC                	27	47	-42,6%
24.	Citroën C5                	14	50	-72,0%
25.	Infiniti Q50                	12	30	-60,0%
26.	Infiniti Q60                	7	2	250,0%
27.	Kia Stinger                	3		
28.	Toyota Mirai                	2		
29.	Tesla Model 3                	1				
	[b]TOTAAL                          28.315	36.110	-21,6%[/b]
 
Mooi overzicht weer D-C, ga zo door, erg leuk !
Wel 1 klein puntje van "kritiek", je geeft aan bij de D-segmenters dat de Insignia niet echt lekker uit de startblokken komt.
Denk dat het wel meevalt want de nieuwe is bij lange na niet het hele jaar leverbaar geweest, bovendien gaat uitleveren in het begin niet zo heel snel.
Verder heb je gelijk dat hij zich dit jaar moet bewijzen. Ik zet in op +/- plek 5 in 2018.
 
De Meriva is opgevolgd door een SUV-achtige maar eigenlijk is de Espace ook opgevolgd door een SUV-achtige. Maar ook die scheidingslijn wordt steeds kleiner. Eigenlijk zijn het gewoon de MPV's in een stoerder jasje :)
 
Dank je wel voor de prachtige (en fijn geschreven) overzichten elke keer, D-C! Dat is regelmatig de enige reden dat ik op AW inlog :).
 
Bird Nerd zei:
De Meriva is opgevolgd door een SUV-achtige maar eigenlijk is de Espace ook opgevolgd door een SUV-achtige. Maar ook die scheidingslijn wordt steeds kleiner. Eigenlijk zijn het gewoon de MPV's in een stoerder jasje :)

Ja precies, auto's als de Citroen C3 Aircross, Peugeot 2008 en Opel Crossland X zie ik eerder als MPV's met een marketingsausje.

Edit: inderdaad bedankt voor de mooie lijstjes, ik volg ze elke keer weer!
 
E-segment

ajeyxclbdtk2_800.jpg


Zo slecht als het in het D-segment ging, zo goed ging het opmerkelijk genoeg in het E-segment. Of nou ja, opmerkelijk, met twee belangrijke nieuwkomers in de vorm van de BMW 5-serie en Volvo S90/V90, die meteen de kopposities inpikten, in een segment waar alleen maar luxemerken actief zijn in een tijd dat luxemerken almaar aan kracht winnen, is dat misschien niet zo opmerkelijk. De BMW 5-serie verplettert de Mercedes E-klasse, da's toch best opmerkelijk aangezien de C-klasse wel partij weet te bieden aan de 3-serie. Volvo's S90/V90 heeft een overtuigend debuut beleefd. Prijstechnisch is het voortaan een volle concurrent voor de concurrenten van BMW, Mercedes en Audi, maar de auto doet het ondanks de prijsstijgingen ten opzichte van de V70/XC70 en S80 erg goed. Tesla's Model S heeft een unieke positie weten te veroveren tussen het Duits-Zweedse geweld en kon ook een mooie verkoopstijging noteren. De Audi A6 heeft het in huidige vorm niet goed gedaan, maar stijgt nog wel in het laatste jaar van de huidige generatie. Verder bleef Jaguar's XF ondanks de komst van de Sportbrake onder de maat presteren. Nieuw is de BMW 6-serie Gran Turismo, de opvolger van de 5-serie Gran Turismo.

2018 vangt naast de BMW 6-serie Gran Turismo aan met een gloednieuwe Audi A7 en Mercedes-Benz CLS. Belangrijkste nieuwkomer wordt toch echt de nieuwe Audi A6. Wellicht kunnen we nog een nieuwe Infiniti Q70 verwachten. De Lexus GS lijkt in huidige vorm geen opvolger te krijgen, Lexus gaat door met de IS en LS, wellicht dat de volgende generatie van de voorwielaangedreven ES in het Europese verkoopgamma wordt opgenomen. De BMW 6-serie wordt opgevolgd door de 8-serie, althans de coupé en cabriolet, want de Gran Coupé verdwijnt. De nieuwe naam suggereert dat de auto het moet gaan opnemen tegen de Mercedes-Benz S-klasse coupé en cabriolet.

Code:
                                        [b]2017    2016[/b]
1.	BMW 5-serie                	3.258	1.482	119,8%
2.	Volvo S90/V90                	3.196	289	1005,9%
3.	Tesla Model S                	2.051	1.693	21,1%
4.	Mercedes-Benz E-klasse        	1.880	2.260	-16,8%
5.	Audi A6                        	980	891	10,0%
6.	Volvo V70/XC70                	349	2.358	-85,2%
8.	Jaguar XF                	294	229	28,4%
9.	Audi A7                        	77	76	1,3%
10.	Mercedes-Benz CLS        	46	32	43,8%
11.	BMW 6-serie Gran Turismo	45		
12.	BMW 6-serie                	39	69	-43,5%
13.	Lexus GS                	37	48	-22,9%
14.	Maserati Ghibli                	31	36	-13,9%
15.	BMW 5-serie Gran Turismo	20	85	-76,5%
16.	Infiniti Q70                	2	4	-50,0%
17.	Volvo S80                		5	-100,0%	
	[b]TOTAAL                        	12.305	9.557	28,8%[/b]

F-segment

BMW-7er-Mercedes-S-Klasse-560x373-fc17f93287a82894.jpg


Voor het topsegment nam de belangstelling eveneens toe, maar dat kwam vooral doordat er geen belangrijke nieuwkomers waren. Auto's pieken in deze klasse maar kort en stabiliseren vervolgens, de 7-serie halveert al direct tot op het niveau van de S-klasse, die al eerder zijn halvering moest verwerken. 2017 was dan ook het jaar van een andere Duitse nieuwkomer: de tweede generatie Porsche Panamera, die gemakkelijk de koppositie van de 7-serie en S-klasse overnam. De Jaguar XJ wist de Audi A8 (in het laatste jaar van het nu oude model) in te halen, wat toch best opmerkelijk is, aangezien de XJ ouder is dan de oude A8 en niet als een succes wordt gezien.

Gelukkig is die nieuwe A8 inmiddels leverbaar, ik zag er vandaag nog een rijden. Verder is er de radicaal vormgegeven nieuwe Lexus LS, die ongetwijfeld ook enkele tientallen registraties zal kunnen noteren. Nieuw is ook de tweede generatie van de theatrale Rolls-Royce Phantom. Als Cadillac de CT6 Plug-In nog eens in Europa gaat aanbieden, dan kan het merk ook eens een paar auto's registreren.

Code:
                                [b]2017    2016[/b]
1.	Porsche Panamera	349	34	926,5%
2.	BMW 7-serie        	211	406	-48,0%
3.	Mercedes-Benz S-klasse	211	179	17,9%
4.	Jaguar XJ        	47	40	17,5%
5.	Audi A8                	44	83	-47,0%
6.	Maserati Quattroporte	9	9	0,0%
7.	Rolls-Royce Wraith	8	3	166,7%
8.	Bentley Flying Spur	5	4	25,0%
9.	Rolls-Royce Dawn	3	6	-50,0%
10.	Bentley Mulsanne	3	2	50,0%
11.	Rolls-Royce Ghost	2	3	-33,3%
12.	Aston Martin Rapide	2		
13.	Rolls-Royce Phantom	1	2	-50,0%
14.	Lexus LS        		3	-100,0%	
	[b]TOTAAL                	895	774	15,6%[/b]

Sportauto's

icgy14tbnojv_800.jpg


Bij de sportauto's zien we een opmerkelijk stabiel beeld voor een segment met auto's waarvan de afzet normaliter sterk fluctueert. De Porsche 911 heerst nog altijd soeverein, terwijl Mazda de komst van de MX-5 RF kon verwelkomen, die gelijk voor de helft van de MX-5-afzet verantwoordelijk is. De Jaguar F-Type profiteerde van een facelift en viercilinder instapmodel, terwijl de Mercedes-AMG GT-afzet met dank aan een facelift bijkans verdubbelde. De Audi TT is nog niet zo lang op de markt, maar is toch weer een Audi die niet aan de verwachtingen en successen van voorgangers kan voldoen. Verder nieuw waren de Aston Martin DB11, Lexus LC en wat Ferrari's en McLarens.

Het komende jaar verschijnt de vernieuwde Ford Mustang. Ook komen er nieuwe generaties van de BMW Z4 en Toyota Supra, die laatste met dezelfde genen als de BMW. De BMW i8 is opgefrist en er verschijnt een Roadster, de Audi TT krijgt een opfrisbeurt, de Alpine A110, nieuwe Bentley Continental, Ferrari Portofino en Aston Martin Vantage verschijnen bij de dealers, de Alfa Romeo 4C krijgt waarschijnlijk een stevige opfrisbeurt, de Chevrolet Corvette C8 wordt gepresenteerd, de Camaro flink gewijzigd en dan vergeet ik vast nog wat exoten.

Code:
                                        [b]2017	2016[/b]	
1.	Porsche 911                	363	387	-6,2%
2.	Mazda MX-5                	190	186	2,2%
3.	Porsche 718 Boxster/Cayman	99	104	-4,8%
4.	Fiat 124 Spider                	79	77	2,6%
5.	Jaguar F-Type                	79	69	14,5%
6.	Mercedes-Benz SLC               63	53	18,9%
7.	Mercedes-Benz GT        	47	24	95,8%
8.	Ford Mustang                	44	73	-39,7%
9.	Audi TT                        	36	91	-60,4%
10.	BMW Z4                        	32	61	-47,5%
11.	Alfa Romeo 4C                	25	19	31,6%
12.	Aston Martin DB11        	23		
13.	Bentley Continental        	20	20	0,0%
14.	BMW i8                        	18	48	-62,5%
15.	Lexus LC                	14		
16.	Ferrari 488                	13	28	-53,6%
17.	Audi R8                        	9	8	12,5%
18.	Mercedes-Benz SL        	8	9	-11,1%
19.	Ferrari California        	7	12	-41,7%
20.	Nissan GT-R                	6	1	500,0%
21.	Aston Martin Vanquish        	5	5	0,0%
22.	Lamborghini Aventador        	5	5	0,0%
23.	Morgan Plus 4                	4	5	-20,0%
24.	Toyota GT86                	4	1	300,0%
25.	Ferrari GTC4                	4		
26.	Chevrolet Camaro        	4		
27.	Lamborghini Huracan        	3	4	-25,0%
28.	Peugeot RCZ                	2	18	-88,9%
29.	Lotus Elise                	2	2	0,0%
30.	Donkervoort D8                	2		
31.	McLaren 570S                	2		
32.	McLaren 675LT                	2		
33.	Ferrari F12                	1	3	-66,7%
33.	Aston Martin Vantage        	1		
34.	Morgan Roadster                	1		
35.	Bugatti Chiron                	1		
36.	Donkervoort D8 GTO              1		
37.	McLaren 650S                	1		
38.	Aston Martin DB9        		5	-100,0%
39.	Morgan 4/4                		3	-100,0%
40.	Chevrolet Corvette        		2	-100,0%
41.	Subaru BRZ                		1	-100,0%
42.	Maserati GranTurismo/GranCabrio	        1	-100,0%
43.	Lotus Exige                		1	-100,0%
44.	Morgan Aero 8                		1	-100,0%		
	[b]TOTAAL                        	1.220	1.327	-8,1%[/b]
 
(y)

E-segment blijft toch wel iets meer chics over zich hebben dan D-segment waar nogal veel SUV's tegenover staan. Daar komt bij dat C-segmenters voor veel mensen de ruimte van een D-segment moet hebben en vaak ook best ruim zijn waardoor een D-segmenter niet echt aantrekkelijk meer is. Er zit immers weinig meerwaarde in. B- en C-segment zie je van binnen nog echt wel verschillen (meestal goed zichtbaar aan binnenzijde van portieren en goedkopere middentunnel) maar C- en D-segment zit qua niveau best dicht op elkaar.

Wat zijn we met z'n allen toch verwend geraakt ;)
 
Renault15.17 zei:
Inderdaad, bijvoorbeeld de Alpine A110.

Oh ja :) Ik zal 'm erbij zetten.

Oh ja, waar hoort de Porsche Panamera trouwens, die staat nu nog bij E-segment, maar als iemand goede argumenten heeft voor F-segment dan hoort ik het graag.

En voor wat betreft de Renault Espace, Opel Crossland X en Citroën C3 Aircross: die discussie snap ik ook, in het begin zette ik die laatste twee ook bij de crossovers geloof ik. Maar ik vind de Espace ook net wat meer MPV/monovolume dan de andere twee. De Crossland en C3 Aircross worden ook 'altijd' met compacte crossovers vergeleken, waar de Ford S-MAX als de natuurlijke tegenhanger van de Renault Espace wordt gezien.

De Insignia moet zichzelf inderdaad nog bewijzen, maar de auto kwam in de laatste maanden nog niet in de buurt van de Passat, terwijl zijn voorganger na de facelift bovenaan in zijn klasse stond (exclusief premium). De auto stond al wel duidelijk boven de Talisman en Superb. We zullen zien hoe de verkopen zich gaan ontwikkelen.
 
Terug
Bovenaan