Molykote.

Tootootje

Net ingestapt
Vroeger gebruikte ik -en velen met mij- Molykote in de motorolie omdat het heette dat de wrijvingsoppervlakken in vooral de cylinders aanmerkelijk gladder zouden worden. Tegenwoordig hoor je daar nooit meer over en ik vroeg me af of dit een achterhaald station is of dat er nog wel degelijk winst te halen valt voor wat betreft slijtage en brandstofverbruik. Wie wil hier eens op reageren ?

Ik denk dat de huidige (premium) motorolie dat ook uitstekend kan. Daar zitten genoeg additieven in die voor minder weerstand zorgen (denk maar aan Castrol Magnatec, om maar wat te noemen).

Mijn vader gooide in de jaren '90 Slick50 door de motorolie, zou ewn wondermiddel zijn, meegenomen uit de USA.

We reden vrij nieuwe 16-kleps Japanners, en van enige werking van dat spul qas natuurlijk 0,0 te merken.

Ik zou met de supermoderne en gevoelige motortjes van nu nooit meer vanalles door m'n motorolie heen gooien, buiten het feit dat je als je wilt al gouden motorolie hebt tegebwoordig met allerlei beloofde bijzondere eigenschaopen...

Moly in de naam Molykote staat voor molybdeen. Dat is (als MoS2 - molybdeendisulfide) een goed smeermiddel dat bestand is tegen hoge temperaturen. Of het standaard in (premium of gewone) motorolies zit tegenwoordig, weet ik niet. Er is tegenwoordig wel het merk LiquiMoly, bij mij vooral bekend van de reclameborden langs F1-circuits. Dat ontleent zijn naam aan dezelfde molybdeenverbinding.

In de tegenwoordige motoren en met de tegenwoordige kwaliteit van de olie is iedere toevoeging overbodig en hebben alleen voordeel voor de fabrikant en verkoper van het spul.
Bovendien zijn de huidige motoren erg gevoelig voor de juiste soort olie en ik zou dat nooit door een toevoeging wijzigen.
Dit geldt vooral bij normaal gebruik, de meeste olieën zijn bestand tegen extreme belastingen (warm, koud, hoog vermogen) en die komen bij normaal gebruik helemaal niet voor.

Ik heb het wel gebruikt in een versnellungsbak. Het gierend geluid was daarna weg en bleef ook ruim 2 ton weg voordat het langzaam terugkwam.

Het is voor mij dan ook niet alleen een onzinverhaal, maar met moderne olie zou ik het niet durven mengen.

Beste techneuten en aanverwant volkje. Dank voor de wijze lessen. Ik leef nog te veel in het verleden, denk ik. Da's nu over en molykote komt niet meer in m'n cartertje.
De Renegade moet het maar doen met wat hem te smeren gegeven wordt. Naief als ik was hoopte ik dat het drinkertje door het verminderen van de interne wrijving wat minder vaak aan de bar hangt. Ik neem het nu maar zoals het is.

Optijd de olie vervesen doet meer wonderen dan een flesje toevoeging er in.
Toevoeging doet vaak meer kwaad dan goed.

Terug
Bovenaan