Route snellaadstations maken

Sub For

Startmotor
Beste forumleden,
Eind februari a.s. kan ik met een Peugeot e-2008 (bj. 2020) naar Les Arcs (wintersport). Laden kost mij niets.
Maar, deze e-2008 heeft maar een beperkte actieradius die bij koude (en 3 personen in de auto) nog verder afneemt. Kortom, best een uitdaging (veel laadstops).
Mijn vraag is dus:
Waar vind ik een overzicht van álle snellaadstations tussen Bergen op Zoom en Les Arcs? Ik zou nl. zekerheidshalve toch wel elke ca. 80 km. een snellaadstation willen inplannen.
Dank voor jullie hulp.

Om de 80 kilometer snelladen lijkt mij wel iets overdreven, ondanks de lage temperaturen en volle bepakking. Okay, je kan natuurlijk planmatige stops overslaan.

Bij de ANWB heb je een voorbeeld voor een planner, maar als je even googelt vind je wel meer voorbeelden. Er zijn meerdere aanbieders.

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto?displayType=instructions

Durashift zei:
Om de 80 kilometer snelladen lijkt mij wel iets overdreven, ondanks de lage temperaturen en volle bepakking. Okay, je kan natuurlijk planmatige stops overslaan.

Bij de ANWB heb je een voorbeeld voor een planner, maar als je even googelt vind je wel meer voorbeelden. Er zijn meerdere aanbieders.

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto?displayType=instructions
Toch geeft ook de ANWB routeplanner aan dat je toch wel heel erg vaak moet laden onderweg met een 2008-e, die 80 km klopt wel aardig. 8 uur laadtijd, 11 uur rijtijd.

^^ Ik heb de planner zelf niet ingevuld. Heel 'zuinig' is de e-2008 niet, minder dan 20 kWh per 100 kilometer zit er niet in, zo te lezen .

Autoweek.nl zei:
(..)
Het was in de koudste periode van het jaar, februari 2021, en bij buitentemperaturen van -2 graden Celcius kwam de Peugeot e-2008 229 kilometer ver op een lading. Het gemiddeld energieverbruik bedroeg 230 kilometer.  (..)

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-ver-komt-de-peugeot-e-2008-in-de-praktijk/

Ik denk dat de eerste paar honderd kilometer nog niet al te koud zullen zijn, bij vertrek uit NL. Met zo'n 100 km/h mag je dan toch wel zo'n 180 - 200 kilometer ver op één lading kunnen komen, schat ik zo in.

Maar, 8 uur laadtijd bij een 11 uur reistijd.. dát klinkt mij wel vermoeiend in de oren.

Maar, 8 uur laadtijd bij een 11 uur reistijd.. dát klinkt mij wel vermoeiend in de oren.

Het was ongeveer 10,5 uur reistijd met normale auto en 18,5 uur reistijd met elektirsche auto.
Dus 8 uur langer omdat je moet laden.

Die 'om de 80 km' is meer bedoeld om af te kunnen wijken van de vooraf geplande laadstops, want normaliter moet 150 km per lading natuurlijk geen probleem zijn.
En om uitgerust de eindbestemming te bereiken (en 's middags fit te kunnen gaan skiën) is daar nog de optie om vrijdags overdag te gaan rijden, dan hotelletje en volgende ochtend laatste 150 à 200 km te rijden.

^^ dat laatste lijkt mij zeker verstandig, ook met een ICE, dan om een nacht lang door te rijden / stoppen.
Nu is vrijdagmiddag nou ook niet ideaal om te vertrekken, qua verkeersdrukte. Maar goed, zo zit het systeem veelal nog in elkaar, helaas.

Total Loss zei:

Het was ongeveer 10,5 uur reistijd met normale auto en 18,5 uur reistijd met elektirsche auto.
Dus 8 uur langer omdat je moet laden.

Ja, dat begreep ik, schreef het alleen niet zo handig op. ;)

Sub For zei:
Die 'om de 80 km' is meer bedoeld om af te kunnen wijken van de vooraf geplande laadstops, want normaliter moet 150 km per lading natuurlijk geen probleem zijn.
En om uitgerust de eindbestemming te bereiken (en 's middags fit te kunnen gaan skiën) is daar nog de optie om vrijdags overdag te gaan rijden, dan hotelletje en volgende ochtend laatste 150 à 200 km te rijden.
Wat doe je jezelf en je passagiers aan...
Ik denk dat je het beter in twee meer gelijke gedeeltes op kan delen, eerste dag 12 uur, tweede dag 6 bijvoorbeeld. Als je vrijdag om 8 uur vertrekt ben je pas als alles mee zit om 8 uur 's avonds op je tussenstop. Uiteindelijk zal het vast druk zijn onderweg, zeker als het weer tegen zit.

Ik gebruik de Chargemap app, daar kun je de auto selecteren en een route plannen. Als je van te voren de snelladers selecteert komt dat goed. Ik heb gemerkt dat de app voor mijn Spring een ongunstiger verbruik aanhoudt... of ik rijd zo netjes :) dus je kunt gunstiger uitkomen.

Ivanov zei:
Ik gebruik de Chargemap app, daar kun je de auto selecteren en een route plannen. Als je van te voren de snelladers selecteert komt dat goed. Ik heb gemerkt dat de app voor mijn Spring een ongunstiger verbruik aanhoudt... of ik rijd zo netjes :) dus je kunt gunstiger uitkomen.

En als ik de e-2008 selecteer kom ik op 9 stops met gemiddeld 134,6 kilometer tussen laadpunten. Dus 80 is wel heel erg conservatief.

> Wat doe je jezelf en je passagiers aan...

Rijden van 7.00 tot 19.00 uur.
Drie personen, maar zijn alle drie chauffeurs.
Goed te doen hoor.

Sub For zei:
> Wat doe je jezelf en je passagiers aan...

Rijden van 7.00 tot 19.00 uur.
Drie personen, maar zijn alle drie chauffeurs.
Goed te doen hoor.

Ik zou 3x 100 euro voor benzine lappen.

> "Ik zou 3x 100 euro voor benzine lappen."

Met benzine-auto is nog steeds een optie, maar reken daarbij eerder op 400 euro benzinekosten (retour).

Sub For zei:
> "Ik zou 3x 100 euro voor benzine lappen."

Met benzine-auto is nog steeds een optie, maar reken daarbij eerder op 400 euro benzinekosten (retour).
Maar wel een dag extra skieën als je de terugreis ook nog mee telt... 400€ is wel veel, het is 1200 km, met een grote zuiper zou dat totaal 200 liter zijn. Met €1,70/liter dus rond de €340. En je zou dan zonder extra overnachting uit kunnen.

Als jullie drieën geen gezin zijn: lekker iets anders regelen. Op een weekje wintersport wil je niet 2 werkdagen aan laden verspelen. Je hebt 3 chauffeurs dus je kan met brandstof gewoon doorknallen. Hou ook nog rekening met een paar drukke laadpunten waar je wel kan laden maar door drukte nog extra moet wachten.

Is LesArcs ook niet heel goed met de trein te doen? ValThorens is mij zo prima bevallen vele jaren terug. In die dorpen daar heb je toch heel de week geen auto meer nodig.

De beschikbare benzine-auto is inderdaad een zuiper. Vandaar dus € 400,--. Bovendien, ik ga liever uit van een literprijs van € 1,90. Het is namelijk maar zeer de vraag of de huidige € 1,75 eind februari a.s. ook nog de literprijs zal zijn.

We hebben sowieso 8 volledige ski-dagen. Het reizen gebeurt dus om die 8 dagen heen..

Openbaar vervoer is geen optie. We hebben allen een eigen volledige ski-uitrusting. Daar gaan we niet mee zeulen. Bovendien een appartement, dus ook nog wat eigen eten/drinken mee te nemen.

Ik snap de kritiek niet zo goed, het moet toch wel te doen zijn? Het is bovendien een stuk milieuvriendelijker dan met een ouderwetse brandstofauto dat hele stuk af te leggen, dat is - mij in elk geval - ook best wat waard.

der Magistrat zei:
Ik snap de kritiek niet zo goed, het moet toch wel te doen zijn? Het is bovendien een stuk milieuvriendelijker dan met een ouderwetse brandstofauto dat hele stuk af te leggen, dat is - mij in elk geval - ook best wat waard.

Het kan prima, maar je moet niet in het gedachtegoed willen stappen dat je perse een x aantal stops nodig hebt.

Voorbereiden is goed, maar ik snap niet waarom er bij voorbaat al uit wordt gegaan van een bepaalde afstand die je gaat rijden van paal tot paal. Hij laad sowieso het snelste als die bijna leeg is...dus je kunt dan ook beter gewoon een buffer van 10% aanhouden in de onderkant en dan rekenen tot 0% dan kom je in principe gewoon goed uit.
Je weet na de eerste keer van 100 naar 0 ongeveer wat je aan het verbruiken bent. Reken dan even uit hoeveel % je nodig hebt voor je volgende stop over x km. Mocht je verbruik hoger uitvallen dan kun je 2 dingen doen, eerder stoppen en dan nog een keer proberen of je gaat iets langzamer rijden om minder te verbruiken.

Moet je nadenken....ja dat moet! Maar aan de andere kant moet je ook gewoon lekker stoppen, laden, kop koffie en ff naar de wc en voor je het weet zit je auto weer vol. Ik houd er ook van om gewoon door te knallen maar dan moet het geld het je waard zijn.
Dus die keuze heb je....

> "waarom er bij voorbaat al uit wordt gegaan van een bepaalde afstand die je gaat rijden van paal tot paal."

Bij een EV met een actieradius van 400 km.: geen probleem. Maar de Peugeot e-2008 (met minder info op 't dashboard dan een Tesla....) haalt met moeite 200 km. Dan is het fijn om tevoren een gedegen, volledig overzicht van alle snellaadstations op de reisroute te hebben. Lijkt me weinig mis mee.
Bovendien heb ik (en medereizigers) nog nooit met een EV een lange reis gemaakt.

Ik weet niet wanneer je van plan bent om te gaan rijden, maar als dat pas over een tijdje is, zou het een idee zijn om eerst een wat kortere reis te proberen? Als je na 6 uur/laden het al dat bent, is een reis van meer dan het dubbele helemaal niet leuk meer.
Ik ben ooit eens met een LPG auto naar Italië gereden, daarmee moesten we iedere 230 km tanken. Na de vierde keer waren we dat al zat een zijn er verder gereden op benzine.

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je voor jezelf even een 'grid' aan laadpunten in beeld wil hebben, zeker bij zo'n beperkte actieradius. En misschien is het allemaal niet zo spannend, maar liever vooraf even wat tijd investeren in de voorbereiding (en een goede gemoedstoestand bij vertrek) dan dat je op locatie loopt te stressen of zelfs met een lege accu komt te staan.

Sub For zei:
> "waarom er bij voorbaat al uit wordt gegaan van een bepaalde afstand die je gaat rijden van paal tot paal."

Bij een EV met een actieradius van 400 km.: geen probleem. Maar de Peugeot e-2008 (met minder info op 't dashboard dan een Tesla....) haalt met moeite 200 km. Dan is het fijn om tevoren een gedegen, volledig overzicht van alle snellaadstations op de reisroute te hebben. Lijkt me weinig mis mee.
Bovendien heb ik (en medereizigers) nog nooit met een EV een lange reis gemaakt.

Die actieradius is de beperking niet.

Ja ik baal ook van het gemis aan informatie, maar daar valt omheen te rekenen....uiteindelijk is SoC namelijk vrij accuraat (daar zit een filter overheen maar dat zal ik even niet nader toelichten dan wordt mijn verhaal te onduidelijk) maar op 50 kWh en dus 100% is elke 1% SoC, 2 kWh. Je hebt ongeveer 25 kWh per 100 km nodig dus inderdaad heb je krap 200 km van 0-100 % tot zover. Eens!

Range test van Bjorn Nyland.

Dat betekent dat je...naast inderdaad een overzicht van waar moet ik gaan laden, prima google is je vriend, maak een excel, prima voorbereiding. Maar je laadstrategie is zo mogelijk nog interessanter.
Dus ik zou zeggen maak een matrix die afloopt al naar gelang het verbruik dat je op de trip haalt.

img-peugeot-e-208-2020-dcfc-power-matrix-20210307.png

Als je na je vorige stop tot 76 a 80% hebt geladen (daarna vlakt je curve heel hard af) en je begint na 80 km op 35% dan verlies je veel tijd aan laden, want je begint op dat punt met 75 kW te laden in plaats van een mogelijke 99 als je op je onderste 10% arriveert bij de laadpaal.
In theorie met 75% en 250 Wh per km als verbruik kom je 0.75*50 = 37.5 kWh -> 10% buffer -> 0.65 * 50 = 32.5 -> 32.5 / 0.250 = 130 km. Dat is al 50 km meer dan je eerder bedachte laadstop....

Stel dat je een stretch met 210 Wh/km hebt dan kom je ineens op 32.5/ 0.210 = 154 km ver.

Andersom kan ook....heb je toch 300 Wh/km nodig oftewel 30 kWh per 100 km dan kom je ineens uit op 108 km. Maar ook dan reken je dus met 65% van je accu en een vrij hoog verbruik.

In Duitsland is het gemiddelde verbruik al wat gunstiger.

Daar doen ze op 18,3 kWh een afstand van 100 km, dus kom je op je 65% batterij ineens alweer 32.5/ 0.183 = 177 km ver.

Hoe dan ook, je kunt inderdaad zeggen ik ga 80 km per stop doen...dan heb je afhankelijk van je verbruik nodig aan stroom ->

80 * 0.183 = 14.64 kWh -> 29.2% -> 30% SoC
80 * 0.210 = 16,8 kWh -> 33.6% -> 34% SoC
80 * 0.250 = 20 kWh -> 40% SoC
80 * 0.300 = 24 kWh -> 48% SoC
80 * 0.350 = 28 kWh -> 56% SoC

Om van kWh naar % te komen deel je uiteraard door de 100% capaciteit van de accu, ik heb gerekend met 50 kWh.

Enfin....wat ik wil zeggen, je kunt best een route uitstippelen van elke 80 km stoppen. Rijd hem tot iets onder de 10% leeg. En laat dan vol hoeveel je nodig hebt om tot de volgende stop te komen. Je kunt ook je passagier als navigator benoemen en hem elke keer even vlug laten berekenen of de stop die je hebt gepland haalbaar is, of je misschien verder kunt of dat je eerder uit de race moet stappen om te laden. Alles kan...maar denk niet in de afstand, denk in verbruik en snellaad snelheid.

Dat is het mooie aan een accuvoertuig, je weet hoeveel energie je hebt dus je kunt het berekenen.

>> "Dat is het mooie aan een accuvoertuig, je weet hoeveel energie je hebt dus je kunt het berekenen."

Het mooie van een benzine-auto is dat ik alleen maar naar het naaldje van m'n benzinemeter hoef te kijken en daarbij de zekerheid heb dat er nog altijd een aantrekkelijke landelijke dekking aan benzinestations bestaat...:)

Overigens een indrukwekkend inkijkje in accucapaciteit e.d. Ik denk niet dat mijn kennis op dat vlak ooit zover zal komen. Petje af !!(y) (y)

Terug
Bovenaan