Sub For zei:
> "waarom er bij voorbaat al uit wordt gegaan van een bepaalde afstand die je gaat rijden van paal tot paal."
Bij een EV met een actieradius van 400 km.: geen probleem. Maar de Peugeot e-2008 (met minder info op 't dashboard dan een Tesla....) haalt met moeite 200 km. Dan is het fijn om tevoren een gedegen, volledig overzicht van alle snellaadstations op de reisroute te hebben. Lijkt me weinig mis mee.
Bovendien heb ik (en medereizigers) nog nooit met een EV een lange reis gemaakt.
Die actieradius is de beperking niet.
Ja ik baal ook van het gemis aan informatie, maar daar valt omheen te rekenen....uiteindelijk is SoC namelijk vrij accuraat (daar zit een filter overheen maar dat zal ik even niet nader toelichten dan wordt mijn verhaal te onduidelijk) maar op 50 kWh en dus 100% is elke 1% SoC, 2 kWh. Je hebt ongeveer 25 kWh per 100 km nodig dus inderdaad heb je krap 200 km van 0-100 % tot zover. Eens!
Range test van Bjorn Nyland.
Dat betekent dat je...naast inderdaad een overzicht van waar moet ik gaan laden, prima google is je vriend, maak een excel, prima voorbereiding. Maar je laadstrategie is zo mogelijk nog interessanter.
Dus ik zou zeggen maak een matrix die afloopt al naar gelang het verbruik dat je op de trip haalt.
Als je na je vorige stop tot 76 a 80% hebt geladen (daarna vlakt je curve heel hard af) en je begint na 80 km op 35% dan verlies je veel tijd aan laden, want je begint op dat punt met 75 kW te laden in plaats van een mogelijke 99 als je op je onderste 10% arriveert bij de laadpaal.
In theorie met 75% en 250 Wh per km als verbruik kom je 0.75*50 = 37.5 kWh -> 10% buffer -> 0.65 * 50 = 32.5 -> 32.5 / 0.250 = 130 km. Dat is al 50 km meer dan je eerder bedachte laadstop....
Stel dat je een stretch met 210 Wh/km hebt dan kom je ineens op 32.5/ 0.210 = 154 km ver.
Andersom kan ook....heb je toch 300 Wh/km nodig oftewel 30 kWh per 100 km dan kom je ineens uit op 108 km. Maar ook dan reken je dus met 65% van je accu en een vrij hoog verbruik.
In Duitsland is het gemiddelde verbruik al wat gunstiger.
Daar doen ze op 18,3 kWh een afstand van 100 km, dus kom je op je 65% batterij ineens alweer 32.5/ 0.183 = 177 km ver.
Hoe dan ook, je kunt inderdaad zeggen ik ga 80 km per stop doen...dan heb je afhankelijk van je verbruik nodig aan stroom ->
80 * 0.183 = 14.64 kWh -> 29.2% -> 30% SoC
80 * 0.210 = 16,8 kWh -> 33.6% -> 34% SoC
80 * 0.250 = 20 kWh -> 40% SoC
80 * 0.300 = 24 kWh -> 48% SoC
80 * 0.350 = 28 kWh -> 56% SoC
Om van kWh naar % te komen deel je uiteraard door de 100% capaciteit van de accu, ik heb gerekend met 50 kWh.
Enfin....wat ik wil zeggen, je kunt best een route uitstippelen van elke 80 km stoppen. Rijd hem tot iets onder de 10% leeg. En laat dan vol hoeveel je nodig hebt om tot de volgende stop te komen. Je kunt ook je passagier als navigator benoemen en hem elke keer even vlug laten berekenen of de stop die je hebt gepland haalbaar is, of je misschien verder kunt of dat je eerder uit de race moet stappen om te laden. Alles kan...maar denk niet in de afstand, denk in verbruik en snellaad snelheid.
Dat is het mooie aan een accuvoertuig, je weet hoeveel energie je hebt dus je kunt het berekenen.