Betrouwbare 4x4 geschikt voor daktent onder de €7000

SoyLiber

Net ingestapt
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een 4x4, het liefst Japans, goed voor makkelijk 100.000 km zowel op de snelweg als off-road door de bergen.

Wensen:
- 4x4 liefst met lage gearing
- Sterk genoeg voor een daktent. In principe kan dit op elke auto, maar welke is hier voor gemaakt en heeft zo min mogelijk last van verbruiktoename/stabiliteitsverlies
- Betrouwbaar met goedkope onderdelen
- Verbruik minstens 10km/l. Snelweg toch wel meer dan 12,5km/l (beneden 8l/100km)
- Beetje karakter

De daktent en eventuele upgrades (vering, banden, etc.) komen er later op. Eerst worden het snelwegkilometers waarbij de auto toch wel redelijk gemakkelijk richting (en voorbij) de 120 moet kunnen trekken en blijven, zonder al te veel bombarie of verbruikstoename.

Tot nu toe is mijn meest reële optie een Subaru Forester (voorkeur: 2nd gen pre face-lift 2002-2005). Nadeel is wat mij betreft vermogen. De turbo-variant heeft genoeg maar lijkt mij niet onderhoudsvriendelijk(?).

Een Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser of Nissan Patrol zou ik ook leuk vinden maar denk te duur voor mijn budget

Een Suzuki Jimny/Grand Vitara, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Kia Sportage, Hyuandai Tucson, Jeep Compass of Land Rover Freelander lijkt mij niet echt geschikt.

Welk model zie ik over het hoofd? Bij voorbaat dank!

Uit het laatste rijtje was de Grand Vitara volgens mij wel een redelijke auto hoor, ook de Freelander V6 Sport is best een goede auto, wordt vandaag de dag nog steeds mee gerallyied. De rest zou ik inderdaad meer als Crossover inschatten en niet als echte terreinwagen.

De Nissan Terrano II is nog wel eens binnen budget te vinden misschien, of een Ssanyong Musso of Korando, maar zijn er niet veel meer van over vrees ik.

Toyota RAV4 is wat minder terreinauto, maar daardoor ook wel wat meer geschikt voor de snelweg.

Zadelsnuiver zei:
Uit het laatste rijtje was de Grand Vitara volgens mij wel een redelijke auto hoor, ook de Freelander V6 Sport is best een goede auto, wordt vandaag de dag nog steeds mee gerallyied. De rest zou ik inderdaad meer als Crossover inschatten en niet als echte terreinwagen.

De Nissan Terrano II is nog wel eens binnen budget te vinden misschien, of een Ssanyong Musso of Korando, maar zijn er niet veel meer van over vrees ik.

De Freelander V6 ziet er nog best goed uit. Er staat zelfs ééntje te koop: https://www.autoweek.nl/occasions/land-rover/freelander/52867819/land-rover-freelander-benzine-2004/
Echter wel redelijk dorstig, zelfs deze kleinere hardback. Vraag me af of er een daktent kan op die standaard rails. Zijn de onderdelen van Land Rover niet wat te duur/te vaak aan vervanging toe?

De Grand Vitara loop ik niet echt warm voor. Deze zal ik nog nader onderzoeken. Dan met name de 2.0 van de tweede generatie.

Wat betreft de Terrano II en de Ssanyongs zijn deze inderdaad dun bezaaid en voor mij ook nog iets te hoog qua verbruik.

Voorbeeldje van een RAV4: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m1888888320-zeer-nette-toyota-rav4-2-0-i-5d-4wd-2002-groen>
Dit is de vijfdeurs versie. Vrienden van me hebben vorig jaar, vanwege een reis door Europa met ook wat onverhard ertussen, een driedeurs van dit model gekocht en zijn er erg tevreden over.

SoyLiber zei:
Tot nu toe is mijn meest reële optie een Subaru Forester (voorkeur: 2nd gen pre face-lift 2002-2005). Nadeel is wat mij betreft vermogen. De turbo-variant heeft genoeg maar lijkt mij niet onderhoudsvriendelijk(?).

Mijn zwager heeft zes jaar lang zo'n turbo gereden, volkomen probleemloos. Hij roemde altijd de power die het ding had, terwijl je dat er echt niet aan af zag.

Mitsubishi oudlander sport https://www.autoweek.nl/carbase/mitsubishi/outlander/

Of een daihatsu terios, maar de 1.5 is denk te zwak voor je doeleinden

Ik denk dat opel antara en chevrolet captiva te veel suv voor je zijn

De turboloze subaru forester kreeg de facelift uitvoering 160 pk ipv 125 pk ,dus wellicht is een facelift uitvoering nog een idee hier nog een leuke test https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mitsubishi-outlander-turbo-subaru-forester-25-xt/

Tsja, allereerst maar eens de vraag wat voor soort 4WD zoek je... een SUV waarmee je ook nog over een modderig zandweggetje kunt rijden of een terreinauto die ook probleemloos op de weg gebruikt kan worden?
Ondanks dat ze beide 4WD zijn is de aandrijflijn wel compleet anders samengesteld, de aandrijflijn van een terreinauto is aardig beter berekend op het offroad gebruik als de veel kwetsbaardere aandrijflijn van een 4x4 SUV.
Het merendeel van de 4x4 SUV's heeft in de aandrijflijn een visco-, haldex- of daarvan afgeleide koppeling zitten, en dat is de zwakste schakel en tegelijk de duurste schakel in de aandrijflijn.
Het merendeel van de echte terreinauto's heeft gewoon achterwielaandrijving en een bij te schakelen voorwielaandrijving, daarmee wordt de aandrijflijn in de tussenbak star verbonden (alleen offroad te gebruiken), en een enkeling (o.a. landrover, Lada) heeft een permanente 4x4 voorzien van een differentieel in de tussenbak.

En daarnaast... moet het een benzinestoker zijn of mag het ook een diesel zijn?

Als je een auto zoekt met nog echte terreincapaciteiten (dus een sterke aandrijflijn) die ook nog moet voldoen aan je andere eisen van snelheid, comfort, verbruik enz. dan zou ik juist gaan voor de auto die je eigenlijk al afgewezen hebt: de Suzuki Grand Vitara.

En als het een diesel mag zijn: kijk dan ook eens naar een 4x4 pickup zoals bijvoorbeeld de Nissan D22... die doet qua sterkte en comfort niets onder voor een Patrol, voldoet ook aan al je eisen (verbruik alleen bij rustige rijstijl), en met een polyester huif over de laadbak heb je de tent altijd bij je en kun je de kosten van een daktent ook op zak houden.
Milieuzone's zal dan wel een dingetje gaan worden....

Hoe offroad wil je gaan? Die RAV4 die ik noemde is voorzien van BF Goodrich AllTerrain banden en daarmee kwam ie toch ook vervelende onverharde bergpaadjes in Portugal goed door.

Muddy Bandit zei:
Tsja, allereerst maar eens de vraag wat voor soort 4WD zoek je... een SUV waarmee je ook nog over een modderig zandweggetje kunt rijden of een terreinauto die ook probleemloos op de weg gebruikt kan worden?
Ondanks dat ze beide 4WD zijn is de aandrijflijn wel compleet anders samengesteld, de aandrijflijn van een terreinauto is aardig beter berekend op het offroad gebruik als de veel kwetsbaardere aandrijflijn van een 4x4 SUV.
Het merendeel van de 4x4 SUV's heeft in de aandrijflijn een visco-, haldex- of daarvan afgeleide koppeling zitten, en dat is de zwakste schakel en tegelijk de duurste schakel in de aandrijflijn.
Het merendeel van de echte terreinauto's heeft gewoon achterwielaandrijving en een bij te schakelen voorwielaandrijving, daarmee wordt de aandrijflijn in de tussenbak star verbonden (alleen offroad te gebruiken), en een enkeling (o.a. landrover, Lada) heeft een permanente 4x4 voorzien van een differentieel in de tussenbak.

En daarnaast... moet het een benzinestoker zijn of mag het ook een diesel zijn?

Als je een auto zoekt met nog echte terreincapaciteiten (dus een sterke aandrijflijn) die ook nog moet voldoen aan je andere eisen van snelheid, comfort, verbruik enz. dan zou ik juist gaan voor de auto die je eigenlijk al afgewezen hebt: de Suzuki Grand Vitara.

En als het een diesel mag zijn: kijk dan ook eens naar een 4x4 pickup zoals bijvoorbeeld de Nissan D22... die doet qua sterkte en comfort niets onder voor een Patrol, voldoet ook aan al je eisen (verbruik alleen bij rustige rijstijl), en met een polyester huif over de laadbak heb je de tent altijd bij je en kun je de kosten van een daktent ook op zak houden.
Milieuzone's zal dan wel een dingetje gaan worden....

Het mag een diesel zijn. Maar niet overdreven (500+ euro wegenbelasting per kwartaal). Als ik ‘m snel overschrijf op Spaans kenteken is dat nog te overzien. De auto zal met name gebruikt worden straks langs de Spaanse zuidkust en de bergen daar op en af. Ook over paden waar 4x4 verplicht is. Meters blubber en water zul je daar echter niet zo snel tegenkomen.

Het zou top zijn als je er op een bepaalde manier ook nog binnenin kan slapen. Daarom kijk ik wel naar de langere wagens, maar ik hoef niet de allergrootste. Ik wil ‘m eventueel zelf liften wat betreft ground clearance.

Barri zei:
Hoe offroad wil je gaan? Die RAV4 die ik noemde is voorzien van BF Goodrich AllTerrain banden en daarmee kwam ie toch ook vervelende onverharde bergpaadjes in Portugal goed door.

Zie bovenstaand bericht. Ik heb goede dingen gezien over de RAV4 maar twijfel nog wel wat betreft grootte en low-gearing.

SoyLiber zei:
Het mag een diesel zijn. Maar niet overdreven (500+ euro wegenbelasting per kwartaal). Als ik ‘m snel overschrijf op Spaans kenteken is dat nog te overzien. De auto zal met name gebruikt worden straks langs de Spaanse zuidkust en de bergen daar op en af. Ook over paden waar 4x4 verplicht is. Meters blubber en water zul je daar echter niet zo snel tegenkomen.

Het zou top zijn als je er op een bepaalde manier ook nog binnenin kan slapen. Daarom kijk ik wel naar de langere wagens, maar ik hoef niet de allergrootste. Ik wil ‘m eventueel zelf liften wat betreft ground clearance.

In dat geval zou ik zeker gaan kijken naar een diesel pickup met een polyester huif over de laadbak.
Hier even een paar fotootjes van mijn Nissan D22 om je lekker te maken:

De laadbak is binnenwerks ca. 185 cm lang, ruim voldoende om erin te kunnen overnachten... en niks geen gehannes met opklaptenten die in- en uitgepakt moeten worden of weer opgezet moeten worden om te drogen als ze een bui op de kop hebben gehad. (ik heb er al vele nachten heerlijk in geslapen)
Ledig gewicht (volgens kenteken, dus zonder al mijn aanpassingen) 1750 kg, laadvermogen 1100 kg en trekgewicht 3 ton...daarmee blijf je als particulier ook nog onder de € 500,= mrb incl. milieu toeslag.
De enigste technische elektronica wat erop zit is een krukassensor en een luchtmeter, en de egr is simpel te blinderen met een plaatje zonder dat het motormanagement hierdoor storingen geeft.
En in het terrein is het gewoon een beul, de grootste beperking is eigenlijk z'n lange wielbasis.

Wat een cool ding. Meen dat er een tijdje terug een single cab van de vorige generatie te koop stond met extra lange laadbak... helaas toen niet toegehapt. Aan de andere kant is de auto misschien wel iets te groot voor mij, ook gezien de lange wielbasis. Lijkt me wel heerlijk slapen

Als je een pick-up wat onhandig vindt in het dagelijks gebruik zou ik voor de 3e generatie (vanaf 2005) vitara gaan. Deze voldoet aan al je eisen en je kan ze toch nog aardig verbouwen (liften, lockers etc.), dit heb je voor veel andere SUV's niet. Dan heb je een auto die toch wel aardig off road kan en ook nog goed bruikbaar is voor het dagelijks gebruik. Als ik het over kon doen was ik voor een Vitara gegaan i.p.v. mijn huidige Jeep.

Wat foto's ter inspiratie:
https://nl.pinterest.com/pin/314266880251048174/

Ik weet niet of je al een daktent hebt maar ik vond het 3x niks. Mocht je interesse hebben zou ik er eerst een huren voordat je er een aanschaft.

B Hoogland zei:
Als je een pick-up wat onhandig vindt in het dagelijks gebruik zou ik voor de 3e generatie (vanaf 2005) vitara gaan. Deze voldoet aan al je eisen en je kan ze toch nog aardig verbouwen (liften, lockers etc.), dit heb je voor veel andere SUV's niet. Dan heb je een auto die toch wel aardig off road kan en ook nog goed bruikbaar is voor het dagelijks gebruik. Als ik het over kon doen was ik voor een Vitara gegaan i.p.v. mijn huidige Jeep.

Wat foto's ter inspiratie:
https://nl.pinterest.com/pin/314266880251048174/

Ik weet niet of je al een daktent hebt maar ik vond het 3x niks. Mocht je interesse hebben zou ik er eerst een huren voordat je er een aanschaft.

Zo’n Grand Vitara lijkt zo gek nog niet. Denk dan een 2.0.. maar weet nog het niet qua jaartal/generatie. Ben benieuwd welke betrouwbaarder is.

Neem dan een Grand Vitara waar het ouderwetse "pientere pookje" voor de tussenbakbediening nog in zit, en niet de knopbediende versie die je in de jongere generatie vindt.

Wij zijn vijf jaar lang met een subaru forester met dak tent op vakantie geweest

Subaru : 600 euro
Daktent : 400 euro
Dakdragers : 50 euro

Perfecte combinatie van snel vervoer en praktisch overnachten. Na het verkopen van de forester heb ik de daktent op een outback gezet, daarna weer op een forester (XT) Daktenten zijn wel erg zwaar om alleen te tillen dus een hefsysteem aan het plafond biedt daarvoor een oplossing.

Het vastzetten op dakdragers is ook een kunstje, gebruik de rails niet, je kunt het beste de daktent vastschroeven met bouten op de dragers dat is namelijk het stevigste.

Bedankt allen voor jullie reacties. Het moet toch een Forester worden. Ik heb twee leuke te koop zien staan, vraag mij alleen af welke het meest de moeite waard is.

2005 X manual
1999 XT manual

https://www.autowereld.nl/subaru/forester/2-0-awd-x-executive-pack-climate-boekjes-onderhoud-nw-distributie-4xallseason-banden-37103377/details.html?_ga=2.115390596.303853389.1665027575-1921253452.1664816275

https://www.autowereld.nl/subaru/forester/2-0-awd-s-turbo-2e-eig-airco-nl-auto-weinig-km-37161553/foto.html

Als het je bedoeling is om er voornamelijk in het zuiden van Spanje mee te gaan rijden dan zou ik absoluut geen zwarte auto met een glazen dak gaan nemen.

Muddy Bandit zei:
Als het je bedoeling is om er voornamelijk in het zuiden van Spanje mee te gaan rijden dan zou ik absoluut geen zwarte auto met een glazen dak gaan nemen.
Dat glazen dak maakt niks uit als er daktent bovenop koòt.
Ik begrijp alleen niet dat een tent met 2 personen daarin bovenop dakdragers gezet wordt terwijl de toegestane dakbelasting vaak niet meer dan 50 kg bedraagt.

Je kunt je auto ondersteboven zetten op dakdragers. ik snap dan ook niet dat mensen een landrover (met loodzwaar imperiaal) monteren alleen maar om met een daktent te kunnen rijden. landrovers zijn niet eens ideaal om naar bv Afrika te rijden omdat Afrika vol staat met Toyota's (en subaru's). Voor twee personen voldoet een Forester of outback.
De Forester X met hoge/lage gearing en een goede set Bridgestone duelers of andere all roads banden voldoet prima voor verre reizen.
Mijn latere XT's kregen allebei dure lagerschade dus ik ben daar minder tevreden over.

de beste daktent is overigens een goedkope uitvouwer zoals de prime tech 140, zo een met ramen rondom. Hij mag er best wat gebruikt uitzien als hij maar waterdicht is.
de duurdere hard-shells zijn meer diefstalgevoelig en maken een ongelofelijk lawaai als het regent.
Een ondertent lijkt handig maar biedt heel weinig extra ruimte.

Terug
Bovenaan