Tuning/ verbruikscijfers.

Tootootje

Net ingestapt
Ik was zeer tevreden met mijn Skoda Yeti (1.2 motor). die op de grote weg 1 : 14 noteerde. Maar omdat de productie ophield heb ik een vergelijkbaar model gekocht dat volgens het boekje bijna net zo zuinig was. Een Jeep Renegade Limited. Die rijdt op de grote weg 1 : 10,5 en in de stad 1 : 9,5 Volgens de dealer is dit niet te veranderen. Ik rijd altijd E-10.
Vraag : kan tuning bij gelijkblijvende rijstijl deze koets zuiniger maken ? Ben benieuwd naar de mening van jullie als deskundigen.

Van tuning wordt de auto niet zuiniger. Als dat zou kunnen halen fabrikanten dat al lang gedaan. Meestal is die claim dat de auto zuiniger wordt gekoppeld aan het tanken van euro98.
Je zou kunnen proberen hier de auto nu al rijd op duurdere benzine, dat kan soms al uit maken. E10 heeft nu eenmaal een wat hoger verbruik dan andere benzine.

Het verbruik kan je weinig aan doen, de Renegade staat niet bekend als zuinig, ondanks wat er op papier staat, maar papier en werkelijkheid zijn 2 grote verschillen.

Rolweerstand en luchtweerstand zijn bepalend. De vorm van een flat kan je niet veranderen, het gewicht van de auto ook niet echt en alleen het type banden, lagere rolweerstand, kan je wijzigen. Heb je 4 wiel aandrijving, heb je gelijk meer gewicht en meer interne weerstand en dus meer verbruik.

1:14 met een 1.2 TSI vind ik ook al niet echt zuinig.
Probeer E5 eens, en misschien toch eens iets rustiger rijden :)

Nee, je kan hooguit 40pk schrappen en een soort ultieme e o-modus creëren. Zelfs dat klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het is.

Wil je dezelfde rijstijl houden: nee het lijkt me stug dat je een tuner vindt die even het werk van alle autofabrikanten van de afgelopen 15 jaar opzij veegt.

Beste mensen. dank voor jullie reacties. Heb er van geleerd. Ik denk dat ik straks ga uitkijken naar een Renegade PHEV als die met de kop er af op de markt verschijnen.
Ik rijd tegenwoordig nogal wat korte afstanden en hoewel dat PHEV in de kassa niet veel uitmaakt is het wel miljeuvriendelijker. Hoewel, die accu's fabriceren en opruimen is nou ook niet echt vriendelijk voor het miljeu. Zo blijf je wel bezig met een leuke hobby en da's ook wat waard......
En waarom nou een Renegade ?
Wel, ik vond de vormgeving en interne listigheid van mijn Yeti's aantrekkelijk en de Renegade is ook een wat eigenwijs vormgegeven koets. Overigens kunnen die Amerikanen en Italianen nog heel wat leren van de Skoda jongens voor wat betreft de practische kant van het interrieur zoals bij de Yeti. Als iemand nog een goede tip heeft over een PHEV-suv, dan hoor ik die graag.

Korte stukjes zijn (ook) funest voor het verbruik. Een motor is pas na een kilometer of 10-15 op "bedrijfstemperatuur" en tot die tijd is niet alles lekker opgewarmd en soepel (Denk ook aan de versnellingsbak). De dikkere olie zorgt nogal voor extra interne weerstand en extra verbruik. Veel optrekken (het op gang brengen van de massa) is ook een energie slurper. Zeker een phev heeft voordelen als je 'm zelf kan laden. Het eerste stuk ga je electrisch!

Volgens Spritmonitor zit een Renegade-benzine, als ik het zo snel zie, tussen de 1:16 en 1:12 (gem., vooral in DE).
Dus ik heb ook de indruk dat je wel erg korte ritjes en vooral in de stad rijdt.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/22-Jeep/1424-Renegade.html?fueltype=2&powerunit=2

Tunen kan theoretisch gezien de auto zuiniger maken maar ik heb er niet veel van gemerkt met mn Polo GTI en T roc 190 sport.
De boordcomputer bij de GTI bleef 100/5.2-3 aangeven bij 106km.uur snelweg cruisecontrol voor en na tuning met 98 in de tank.

Huidige wagen T roc 190 ook stage 1 getuned ik merk geen verschil. (wel dat de T roc ober het algemeen meer zuipt dan de Polo GTI. 100:6.3 zuiniger krijg ik m niet op de snelweg met 106 op de cruise control)

Om zuiniger te rijden kan je beter achter een vrachtwagen of bus blijven rijden zodat je luchtrweerstand minder wordt ipv 300+ euro uit te geven voor een tuning en 98 te tanken (welke gemiddel 18 cent per liter duurder is dan 95). Je rol weerstand kan je evt ver minderen door smallere banden, maar ik denk niet dat de kosten op wegen ten opzichte van de baten.

Terug
Bovenaan