Auto met hoge KM-stand maar toch vrij 'fris/knap' rijdt?

WillemVeen1952

Net ingestapt
Soms hoor je wel eens dat een bepaalde auto een Mercedes of Volvo ondanks de hoge KM-stand 3, 4 of 5 ton aan km's toch vrij knap en goed rijdt en toch de degelijkheid erbij heeft.

Wat zijn zulke automerken/modellen die een positieve indruk bij jullie hebben gemaakt?

Bij mij kwamen de volgende merken uit:

A3 1.9 TDI
Mitsubishi Colt benzine

Mijn vorige Insignia had 357.000 km gereden, en reed eigenlijk nog prima. Interieur zag er zo goed als nieuw uit, geen rammels of slijtage. Ook de motor en bak deden het nog prima, ook eigenlijk geen rare dingen gebeurd tijdens de 180.000 km die ik er mee gereden had.

Ik had een 2003 Citroën C5 met ruim 300 dkm op de klok en die reedt nog als nieuw toen ik 'm verkocht in 2014.

De V70 D5 van goede bekenden heeft het tot voorbij 540k prima volgehouden. Interieur na al die tijd nog top. Ze zorgden er dan ook goed voor. Hoogste tellerstand die ik heb meegehad was ongeveer 340k in een gehuurde Transit van rond 2010. Dat is ook van binnen gemaakt om tegen een stootje te kunnen.

Het merendeel van m'n auto's in de afgelopen 30 jaar hebben de 3 ton technisch met gemak gehaald, het meeste is vanwege de roest weer ingeruild (of gesloopt) voor wat anders.
Boven de 300.000 km:
- 3x Suzuki SJ413 (lpg)
- Lada Samara (benzine)
- 2x Nissan Vanette (diesel)
- Suzuki Swift 1300 (benzine)
- Daihatsu Rocky TDI Wagon (diesel)
- 3x Ford Transit (diesel)... de laatste rijdt hier nog met ca.325.000 km op de klok
- Nissan Pickup D22 (diesel)... deze rijd hier ook nog met 315.000 km op de klok
En dan zat er ook nog genoeg ander spul tussendoor die de 3 ton ook wel zouden halen maar die ik eerder weer verkocht heb.
Naar mijn idee valt of staat het met fatsoenlijk onderhoud en het rijgedrag, als je er maar netjes en correct mee omgaat dan kan het heel lang goed gaan.

M'n absolute topper was trouwens een Daf 3300 die met 885.000 km aan een motorrevisie toe was en met 1.350.000 km op de klok naar de eeuwige snelwegen werd gestuurd, maar dat was een vrachtwagen die met z'n wekelijkse rondje Europa bijna nooit de kans kreeg om onder de bedrijfstemperatuur te komen.

Ik heb een Citroën Xantia 1.9 TD gehad, die was na 275.000 km nog als nieuw.

De Citroën BX 1.9 D van mijn broer heeft het meer dan 500.000 km volgehouden

Hoe de bestuurder er mee om gaat, het gebruik, en onderhoud bepalen voor een groot deel in welke staat een auto is.

Je ziet ook dat er grote verschillen in model generaties kunnen zijn, mijn Renault Laguna 2 was niet heel betrouwbaar en degelijk , ook al heb ik er wel ruim 248.000 km mee gereden, terwijl de Laguna 3 juist enorm degelijk en betrouwbaar was.

Een zwemles-, voetbal- en honden-naar-bos auto kan van binnen hard slijten. Zulke korte stukjes met mogelijk veel drempels helpen het onderstel ook niet. Net als bijvoorbeeld de auto van een drukke makelaar.

Er valt natuurlijk geen pijl op te trekken of een auto ritjes van 5 of 50km maakte of in een wijk met 15 megadrempels stond.

Sportonderstellen, grote velgen en zware motoren zou ik liever laten staan. Een auto op de standaard velgen met instapmotor zal doorgaans geen Verstappen-wannabee als eigenaar hebben gehad.

Mazda 626 station (GV). 2.0L 8klepper op LPG. 350.000km, geen druppel olie verbruiken en nog de eerste cilinderkop.
Was ontzettend traag, maar reed heerlijk.
Heb ook nog een coupe gehad, met iets minder km's, maar ook een super fijne wagen.
Zijn de 2 auto's die ik het meest gemist heb, nadat ik ze weggedaan heb.

Volvo S40 II t5 Summum Aut. met 330'000km (2005-2016), daarna Volvo V40 D3 5-cyl. Summum Aut. met nu kort voor de 200'000km. (2016-2022). Blijft nog wel enige jaren omdat ook deze uitstekend bevalt.

Ik ging daar ook vanuit, oh een goed onderhouden volvo van over de 3 ton moet kunnen. Heb die s60 met volledige onderhoudsboekje en 330k km gekocht (voor niet veel geld).
Maar ondanks dat kwamen er steeds problemen bij, uiteindelijk te duur om deze auto te blijven onderhouden. In het eerste jaar keek een volvo dealer hem na toen ik hem bracht voor een vastgelopen rem, deze vond direct al mankementen die samen 3300 zouden kosten om te maken. Ik heb de meesten dingen hiervan zelf opgelost om de kosten te drukken maar zoals gezegd er kwamen steeds nieuwe zaken bij. Ik wil maar zeggen, ga er niet zomaar vanuit, reputaties.

Terug
Bovenaan