Michelin of Continental banden

Peter 5477199

Net ingestapt
Bij onze Opel Astra K Sports Tourer heb ik een aparte zomer en winterset. Voor beide sets heb ik nieuwe banden nodig. Allseason banden gaat het voor ons niet meer worden. Op onze vorige auto, een Opel Insignia geen fijne ervaring mee gehad. (Bij de Insignia destijds de Michelin crossclimate 2 laten monteren maar bleek zeer hoog slijtagepatroon, veel rijgeluid, en droogtescheuren na 1 jaar, 5000km. Bandenboer deed er niets mee).

Nu ben ik voor dit najaar alvast op zoek naar winterbanden in de maat 205/55R16. Omdat ik graag op een premium band rij ben ik op zoek naar de ervaringen tussen Michelin en Continental.
Op internet zijn de reviews en eigenschappen nagenoeg gelijk. Vandaar ik de vraag hier stel naar de ervaringen in de praktijk.

Alvast bedankt.

Ik heb de Continental Winter Contact TS860 ofzo gehad in die maat, ik vond het een fijne band. Maarja, al die detailverschillen voel ik nooit zo :)
Hij komt in elk geval altijd goed uit de tests en wordt ook veel verkocht.

In de winterbandentest op Tyrereviews.com doen Michelin en Goodyear niet veel voor elkaar onder. De Michelin maakt wel minder lawaai. De keus hangt meer af van persoonlijke voorkeur en de prijs.

Maar waarom weer geen all seasonbanden, die doen het vaak beter in het Nederlandse klimaat.

Ik heb zelf gekozen voor de Pirelli Cinturato all season SF2, die zijn duidelijk stiller dan de Continental Ecocontact zomerbanden die eerst onder de auto zaten. De grip van de Pirelli banden is gewoon erg goed.

ak2 zei:
CUT

Maar waarom weer geen all seasonbanden, die doen het vaak beter in het Nederlandse klimaat.
CUT

ik citeer:
zeer hoog slijtagepatroon, veel rijgeluid, en droogtescheuren na 1 jaar, 5000km.

Het lijkt me ook nogal vreemd, maar het is wel duidelijk waarom....

Kees 9379262 zei:
ak2 zei:
CUT

CUT

ik citeer:
zeer hoog slijtagepatroon, veel rijgeluid, en droogtescheuren na 1 jaar, 5000km.

Dat waren de 2 en we zitten nu bij 4.
Ik snap niet dat je niet gewoon alleen op zomerbanden rijdt, in Nederland is winterbanden wn all season zonde van het geld.

een kennis werkt bij een bandentoko. Omdat ik er recent specifiek om vroeg, hij gaf aan dat de Michelin Primacy 4 een band met een erg laag geluidsniveau is in vergelijk met Conti's en verder uiteraard prima presteert (want Michelin zou ik bijna zeggen).

We wonen tegen de Duitse grens aan en komen regelmatig in Duitsland. Alleen zomerbanden is geen optie.
Zo'n bandenboer ziet niet graag iemand terugkomen die niet tevreden is over banden, en deed al het mogelijke om maar niets te hoeven doen. Zelfs toen ik aangaf dat op de Michelin cross climate 2 banden na 5000km nog maar 6mm profiel zat, bleek dit normaal te zijn. Vanaf 4mm verliezen allseason banden hun winterse eigenschappen. Alles bij elkaar voor ons weer een zomer en winterset. Ook omdat we in de zomervakantie naar warme landen rijden.

De Michelin Primacy is inderdaad een fijne zomerband.

De bandenboer houdt zich niet aan de wet, en moet volgens de wet instaan voor een goed product. Dat is niet het geval. Ik zou eerst nogmaals met de bandenboer in gesprek gaan. Daarna kijken of Michelin wel gewoon klant gericht werkt, en anders advies vragen aan de rechtsbijstandverzekering.

Ik heb ervaringen met zomerbanden, winterbanden en all seasonbanden.
Deze Michelin all seasonbanden zijn gewoon van hele slechte kwaliteit, het lijkt op een fout in de productie. De Pirelli Cinturato all season SF2 banden doen het gewoon heel erg goed onder mijn auto.

Met zomerbanden heb je helemaal geen grip in de sneeuw, goede kwaliteit allseasonbanden doen het tegenwoordig heel goed in alle omstandigheden, vroeger waren het slechte zomerbanden en slechte winterbanden.

Bij onze 2e auto wisselen we steeds van zomer naar winterbanden, maar die zal straks ook op all seasonbanden staan. Die worden dan denk ik ook van Pirelli .

Goede winterbanden maken volgens de testen ook Goodyear, Bridgestone, Nokian, Vredestein en Hankook.
Ik heb zelf goede ervaringen met Goodyear, Michelin en Nokian winterbanden. Ik zou zeker verschillende bandentesten lezen.
Tyrereviews.com. heeft goede testen, of kijk bij de testen van de ANWB.

De Insignia waar we vorig jaar de crossclimate 2 banden op hebben laten leggen hebben we, om andere redenen, 2 maanden geleden ingeruild op de astra. Daarom heb ik het voor die auto maar gelaten.
En ben ik nu voor onze astra het weer opnieuw aan het bekijken.

Wel de beste banden willen en vervolgens alleen kijken bij Conti of Michelin, raar. Geef je wel gelijk vwb je keus voor 2 sets. Michelin is echter helemaal niet zo'n ster in winterbanden en Conti staat weliswaar vaak hoog in de lijstjes maar zo vaak dat dat verdacht wordt. Binnenkort zullen de nieuwste tests wel weer verschijnen, even tyrereviews.com in de gaten houden bijv. Daar zijn ook de meeste tests van de huidige banden wel te vinden, wil je niet wachten. Merken als Hankook, Goodyear en Nokian hebben ook goede banden er tussen zitten bijv.

Vanaf midden april tot eind oktober rijdt mijn auto op Michelin Primacy 4, vanaf november tot midden april op Continental TS 860. Beide bandenmrtkrn voldoen heel goed en het is zo een aangenaam rijden. De Primacy 4 is inderdaad wat afrolgeluid betreft zeer stil, bij het wisselen naar de winterband valt het me maar ongeveer 2 dagen op. Wat benzineverbruik betreft zijn beide merken gelijkwaardig.

Jaaren geleden nieuwe Michelins gekocht en ze vanwege het lawaai na 60 km geruild voor GoodYears. Sindsdien is dat de stilste band die ik ken.

Banden vergelijken blijft lastig, het blijft iets persoonlijks, de bandenmaat heeft natuurlijk ook sterke invloed op hoe een band zich gedraagd en ook de auto/het onderstel waarop ze zijn gemonteerd.

Ik heb begin dit jaar overgegaan van Conti EcoContact naar Michelin Primnacy4 omdat de Continentals versleten waren en ben erg tevreden over de Primacy4: de auto is stiller, rijdt lekkerder (persoonlijk, ik heb altijd het gevoel dat continental wat meer de neiging heeft rechtdoor te blijven rollen) en de auto is zuiniger. in dit geval de maat 215/55R17 onder Volkswagen Touran

Ik ben redelijk Michelin-fan mag ik zeggen, en heb altijd PilotSport als zomerband en de Alpin als winterband. De zomerbanden zijn écht heel goed (maat 225/40/18), maar de winterbanden, de Alpin 5, mwa... Grip vooruit wel, maar zijdelings missen ze naar mijn idee grip. Dat doen andere merken beter voor mijn gevoel en ervaring uit enkele bandentesten in het verleden voor mijn werk.

Dus ja, ik zou Conti's nemen als winterband. Voor de zomer sowieso Michelin. De Primacy is prima als je niet teveel van een band verlangt, en anders is de PilotSport 5 het geld waard ;)

adinsx zei:
...zomerbanden zijn écht heel goed (maat 225/40/18), maar de winterbanden, de Alpin 5, mwa...

Is ook mijn ervaring. Over Conti winterbanden ben ik trouwens ook niet heel erg te spreken. Allround een winnaar wellicht maar op sneeuw en ijs geen uitblinker. Ik woon in de bergen en hecht vooral waarde aan grip in de sneeuw. Goede ervaring met Goodyear, Nokian en jawel Falken als het om prestaties in de sneeuw gaat goed dan boet je vaak weer in op nat wegdek in de lente...

Haak even in ook ik heb nieuwe winterbanden nodig .

Heeft iemand advies voor een goede „”sneeuwband” van een premium merk?

Ervaringen zijn van harte welkom!

Frits79 zei:
Kees 9379262 zei:
ak2 zei:
CUT

CUT

ik citeer:

Dat waren de 2 en we zitten nu bij 4.
Ik snap niet dat je niet gewoon alleen op zomerbanden rijdt, in Nederland is winterbanden wn all season zonde van het geld.

1 schuiver als gevolg van sneeuw (en juist de minieme sneeuw die we hier hebben is extra veraderlijk) en je hebt al zoveel schade dat je winterbanden al hebt terugverdiend. En als je de winterbanden op eigen velgen hebt en dus zelf kunt wisselen kost het uiteindelijk niets extra's.

L Mazda Lexus zei:
Haak even in ook ik heb nieuwe winterbanden nodig .

Heeft iemand advies voor een goede „”sneeuwband” van een premium merk?

Ervaringen zijn van harte welkom!

Nokian Hakkapeliitta

Je zal denk ik niet snel een betere band vinden. Michelin Crossclimate 2 zijn de beste all season banden in de markt momenteel. En ja, de compount isachter dan bij andere banden, dus slijten ze sneller. Afhankelijk van jouw rijstijl zullen ze minder, of langer meegaan, dan gemiddeld. Droogtescheurtjes ontstaan onder invloed van uv licht. Regelmatig de buitenkant van jouw banden insmeren met een banden onderhoudsmiddel, zoals dit in de handel te koop is, zorgt er ook voor dat autobanden minder uitdrogingsscheurtjes gaan vertonen. Zelf rijd ik met een set zomerbanden en een set all seasonbanden met 3-peak mountain snowflake symbool, zodat ik er ook mee naar Duitsland kan in de winter. Als de all seasonbanden minder dan 4 mm profiel vertonen, vervang ik ze, omdat ze dan in winterse omstandigheden minder presteren.

Pietzoveel zei:
1 meter langere remweg en de prijs van een paar goede zomerbanden is terug verdiend.....

Anticiperen en voldoende afstand houden kost niets en is tevens onbetaalbaar.;)
Een ezel aan het stuur van een auto met de best geteste banden is nog steeds een veel groter gevaar op de weg als een goed anticiperende chauffeur op een setje bijna versleten bamibanden.

Terug
Bovenaan