Van een Ford Focus Wagon naar een grotere auto?

A

Anoniem

Guest
Beste leden,

Ik plaats hier een bericht, omdat ik graag naar autoweek kom voor advies. Laat ik voorop stellen, ik heb zelf weinig verstand van auto’s

Momenteel rijden wij een Ford Focus Wagon (van januari ‘14)
Toen we de auto kochten hadden we nog geen kinderen.

Momenteel hebben we er één en is de volgende onderweg.

Omdat onze oudste steeds groter wordt, merken we dat hij steeds vaker tegen de stoel van mijn vrouw aan trapt, terwijl ze al wel een stuk naar voren zit met de stoel.

Ik heb zelf ook lange benen, (1.83) en verheug me er ook niet op, dat ik straks opgekropt in de auto moet gaan sturen.

Hierdoor zijn wij gaan kijken naar andere auto’s, maar we hebben geen flauw idee waar we op moeten letten.

Auto’s die we mooi vinden zijn Mazda CX-5, BMW 218 en X1, Audi Q3, Volvo XC70

Ik heb weinig wensen, behalve de volgende

- het liefst een hogere instap (is geen must)
- liefst een beetje zuinig (niet minder dan 1/13 gecombineerd)
- liefst een beetje kofferbak (hebben we nu ook)
- moet veilig zijn

Hebben jullie enig idee waar ik op moet letten, of wat verstandig is?

Belangrijk is de ruimte achterin.

Vaak bieden grote stationcars en MPV's veel ruimte. Zoals de Ford Mondeo, Renault Talisman, Opel Insignia Skoda Superb, of VW Passat.

Of kijk naar grote MPV's zoals de Citroën C4 Grand Picasso, Renault Grand Scenic, Ford Grand C Max, Galaxy of S Max, Kia Carens of iets dergelijks.

Dan zou ik een slag groter voor een D-segment stationwagen gaan.
SUV met een hogere zit garandeert niet perse meer beenruimte en zeker niet meer bagageruimte, je hebt juist lengte nodig ( lange wielbasis ) en geen hoogte. Volgens mij is alles wat je zelf opnoemt ( op de XC70 na ) krapper dan een Focus Stationwagen.

De Focus van 2014 is op de achterbank niet echt ruim inderdaad. Ik had er ook een en heb nu een Golf variant. Net zo lang, maar je zit iets meer voorin de auto waardoor er op de achterbank meer ruimte is.
Wil je een hogere auto dan betaal je meteen de hoofdprijs omdat iedereen dat wil.

Ik zou dus gewoon eens gaan proefzitten in andere stationwagons zoals een Golf, Octavia, Astra, Ceed.
Wat is je budget ongeveer?

Ik denk dat je het beste naar een grote autobedrijf kan gaan die een hoop verschillende auto's heeft staan en daar dan gaan kijken wat je aanspreekt en dan gaan passen, heb je wat gevonden wat je mooi vind en past, dan zou je eventueel verder kunnen gaan zoeken naar een die je aanspreekt.
Kijk natuurlijk wel naar iets wat redelijk binnen budget is.

Het budget is wel beperkt, €15000. Dus ik weet niet vanaf welk jaartal ze nieuwe focus groter is.

Ik zal eens gaan kijken naar grotere stations!

De nieuwe Focus is buiten budget, maar kijk gerust naar een van de eerder genoemde modellen.
15k is inclusief de Focus neem ik aan? Die zit bij inruil ook nog wel op 6 a 7k denk ik.

https://youtu.be/M-fELMtyXYY meestal kopiëren de aziaten, maar deze x was het BMW die van kia kopieerde. Voordeel is dat de kua wel betrouwbaar is en dec2 serie is niet om over naar huis te schrijven. De achterbank is verschuifbaar.

De ford grand c-max is ook interessant, de grand heeft schuifdeuren achter en de 5 zitter gewoon portieren.

Auto encyclopedie zei:
https://youtu.be/M-fELMtyXYY meestal kopiëren de aziaten, maar deze x was het BMW die van kia kopieerde. Voordeel is dat de kua wel betrouwbaar is en dec2 serie is niet om over naar huis te schrijven. De achterbank is verschuifbaar.

De ford grand c-max is ook interessant, de grand heeft schuifdeuren achter en de 5 zitter gewoon portieren.

Ik zag net een C-Max uit 2015 hybride. Deze valt binnen de prijsklasse die ik wil betalen

Is het wat om een tweedehands hybride te kopen?

De Ford C Max hybrid is erg zwaar, en heeft een hele kleine kofferbak.
Die zou ik zelf niet kiezen als ruime familie auto. Voor de ruimte kun je dan veel beter een Ford Mondeo kiezen.

Ruimer dan de Focus:
Seat Leon: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/seat/m1865722844-seat-leon-st-1-0-ecotsi-116pk-6-bak-style-business-intense-n>
Opel Astra: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/opel/m1863160780-opel-astra-1-4-turbo-online-edition-navigatie-bj-2017>
Kia Ceed: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/kia/m1868355413-kia-ceed-sw-1-0-t-gdi-120pk-gt-line-1e-eigenaar-dealeroh-led>
Volkswagen Golf: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volkswagen/m1866402798-volkswagen-golf-variant-1-0-tsi-116pk-6-bak-connected-series>
Skoda Octavia: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/skoda/m1861620488-skoda-octavia-combi-1-0-tsi-115pk-greentech-ambition-busines>

Kijk eens naar bv. een VW Touran 7-zitter. Dan zet je dat kind in de laatste rij voor de achterklep en kan dan tegen de voorstoel aantrappen zo lang het wil, want daar zit dan niemand.

Total Loss zei:
SUV met een hogere zit garandeert niet perse meer beenruimte en zeker niet meer bagageruimte, je hebt juist lengte nodig ( lange wielbasis ) en geen hoogte. Volgens mij is alles wat je zelf opnoemt ( op de XC70 na ) krapper dan een Focus Stationwagen.

Dit hoeft niet perse de station te zijn hoor. Wij zijn van een Focus naar een Mondeo Mk5 hatchback (heeft meer bagageruimte dan de station :p ) gegaan om dezelfde reden. Beenruimte voor de kinderen achterin. Ik ben dan nog wat langer dan TS.

Met dit budget ga je dat echter niet redden denk ik. Dan wordt het een 2013/2014 Mondeo met flink wat kilometers. De Opel Astra is ook redelijk ruim volgens mij. Ik zou zeker daar eens naar kijken en anders wellicht een Octavia? Groter zijn ze er niet in het C-Segment volgens mij.

Bartjeeee zei:
Total Loss zei:

Dit hoeft niet perse de station te zijn hoor. Wij zijn van een Focus naar een Mondeo Mk5 hatchback (heeft meer bagageruimte dan de station :p ) gegaan om dezelfde reden. Beenruimte voor de kinderen achterin. Ik ben dan nog wat langer dan TS.

Met dit budget ga je dat echter niet redden denk ik. Dan wordt het een 2013/2014 Mondeo met flink wat kilometers. De Opel Astra is ook redelijk ruim volgens mij. Ik zou zeker daar eens naar kijken en anders wellicht een Octavia? Groter zijn ze er niet in het C-Segment volgens mij.
Vaak komt de meer ruimte van een hatchback ten opzichte van een station doordat bij een station de vloer hoger ligt. Ik pak meestal onder de vloer een boel klein grut, zoals boeken en wat levensmiddelen. Maar inderdaad doen een aantal hatchbacks weinig onder voor een station. Het is omdat we een hond hebben, andere hadden wij misschien ook wel een hatchback gekocht.

Jeroen 3997806 zei:
Omdat onze oudste steeds groter wordt, merken we dat hij steeds vaker tegen de stoel van mijn vrouw aan trapt, terwijl ze al wel een stuk naar voren zit met de stoel.

Ik heb zelf ook lange benen, (1.83) en verheug me er ook niet op, dat ik straks opgekropt in de auto moet gaan sturen.

Hoe lang je je kind? Je bent zelf niet superlang dus ik zou denken dat een Focus toch ruim genoeg moet zijn, tenzij je kind 2 meter is.

Zo'n Focus van de derde generatie is op de achterbank niet zo ruim hoor, dat valt best tegen. Wat ik al aangaf: een Golf 7 variant is net zo lang maar achterin ruimer omdat je als bestuurder meer voorin de auto zit.

Terug
Bovenaan