Groot verschil aanschaf prijs hybrid en benzine

Berry 4129750

Net ingestapt
Hi all,

Na wat rond lezen op het forum dacht ik, ik maak toch maar een post aan om de discussie eens op te gooien.

Wij zijn aan het rond kijken voor een andere auto (met 2 kids blijkt met familie tripjes de passat sedan uit 2010 toch wat krap). Nu is er best wel wat aanbod, maar omdat wij vrij veel korte ritjes hebben (minder dan 10km) dacht ik wellicht is een plugin met de optie om op de zonnepanelen te laden wel een slimme keuze. Dit zou betekenen dat we alle korte ritjes op stroom kunnen rijden en ook niet continu koude motor ritjes maken. Qua slijtage leek me dat wel logisch en ook qua brandstofverbruik.

Omdat ik al passat rijder ben dacht ik, ik oriënteer me in die hoek, maar een plugin passat van bouwjaar 2016 met 100k op de teller kost al snel 27k! Daar staat dan wel tegenover dat je volledig elektrisch korte afstanden kan rijden en als je over gaat op benzine het verbruik ook echt wel goed te doen is. Ook is de passat qua extra's en opties wel echt een luxe auto. Wat ik alleen lastig te verwerken vind, is dat er zo veel jongere modellen met veel minder km op de teller beschikbaar zijn voor veel minder geld. Enkele voorbeelden van wat grotere station modellen:

- Renault talisman
- Opel Insignia
- Peugeot 308
- Kia Ceed

Alleen is dit allemaal puur op benzine... Ik twijfel wel heel erg. Is een hybride nu echt de investering waard of is het toch beter om een jonger model met minder km's te pakken en toch benzine te blijven rijden... Hoe zien jullie dit? En hebben er een aantal van jullie al eens gestoeid met deze overweging? Wat heeft je uiteindelijk welke knoop doen doorhakken?

Het probleem is dat de vraag groot is en het aanbod klein, dat maakt ze duurder dan een gewone benzine auto en nu is een Passat al geen goedkope auto.
Gooi de kilometerstand iets omhoog en je hebt voor 25k eentje met 108/110dkm op de teller.
mercedes c350e
Vooral de 100dkm maakt het duur, veel mensen willen daar onder, mits goed onderhouden is dat geen probleem.

Een plug-in hybride is behoorlijk complexe dure techniek en gezien de reputatie van diverse merken zou ik er niet snel aan beginnen. Als tussenoplossing kun je ook een Toyota hybride overwegen deze hebben wel een prima reputatie, zijn ook al erg zuinig en betaalbaarder.

Het concept van een PHEV spreekt mij ook wel aan, maar het worden wel gelijk zware auto's. Mijn Golf variant weegt 1220kg. Een Golf (hatchback) GTE weegt 1500kg. Dan zeul je best wat extra gewicht mee. Daarnaast zijn ze inderdaad vrij prijzig, waardoor ik nog gewoon een normale benzine rij (al pak ik voor de echt korte ritjes het liefst de Citigo EV van m'n vrouw).

Check ook goed welke plug-inn je neemt, sommige worden echt zuipschuiten ,als de accu leeg is. Ik zal ook na het gewicht kijken, nu zijn ze nog voordelig in de wegenbelasting, maar steaks niet meer

Ik ben een echte techneut en volg alle groene systemen (EV,hybride, solar,wind,warmtepompen,opslag) op de voet.

De rode draad: het zijn allemaal peperdure en complexe systemen die door de huidige tendens en belastingmaatregelen prima verkopen. Je leest dan in de krant "wij betalen €50 energie per maand"... even verder lezen: €70k geïnvesteerd.

Behalve gelukstreffers als een Tesla met nog lage bijtelling en gratis superchargen zijn er natuurlijk ook miskleunen. Geen laadpaal meer vrij (na verhuizen), ineens lastigere ritten door ander werk of het gezin gaat ineens om een caravan zeuren.

Kortom het blijft een soort gokken en een gokje is leuk als de inzet niet te hoog is. 27k voor een oudere Passat of C350 vind ik erg veel geld. De luxe uitvoering maakt ze ook bij reparatie en verzekering niet mals (ledlampschade, navigatie diefstal)

Twee van die korte ritjes per dag (bij meer blijft de motor toch wel warm). Is 600km per maand en dus zeg €120 benzine.
600km PHEV is zeker wel 120kWh = €40 en dan nog de hogere aanschaf, verzekering en mrb erbij.
Als je minder rijdt: 80 benzine versus €26 pluggen en dan gaan de vaste kosten nog meer wegen. €3000 extra uitgeven heb je echt niet zomaar terug!

Tenzij je echt voor 2x 40km per dag kan pluggen zou ik voor een simpele betrouwbare, liefst turboloze station gaan.

De Prius+ wellicht te overwegen. Ook niet goedkoop.. maar nét wat meer ruimte dan in een reguliere Prius. Niet stekkeren, wél de eerste meters op EV (na de koude start).

0-83675c01110f83069084af2d2cede7f9.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/prius-plus/52648960/toyota-prius-elektro-benzine-2015/

Die Mercedes is idd ook erg mooi. Hier was ik eerst naar aan het kijken, echter de kleinere accu capaciteit houd me tegen... daarom overgestapt naar de passat als 1e keuze.

Qua gewicht ook een goed punt. Het lastige is wel dat er veel gesproken wordt over andere manieren van "wegenbelasting" dit gaat namelijk straks ook gelden voor de volledig EV's. Her en der lees je dat er meer in een vorm van rekening rijden gedacht wordt. Maar dat is echt koffiedik kijken...

En qua dat zuipschuiten is idd bij mij de Outlander Phev b.v. heel snel van mijn lijstje af gevallen. Ik las wat over het verbruik met alleen benzine, dit ligt echt ver boven gemiddeld.

Klopt ook dat de passat aan de dure kant is. Maar als ik dan naar het interieur kijk van een toyota tegenover een passat wordt ik er niet heel gelukkig van o_O het voelt toch als een stapje achteruit dan... Het is een andere prijsklasse maar je krijgt er ook wel iets voor terug.

Het is inderdaad een beetje gokken. Zo veel dagelijkse ritjes zullen er ook niet perse komen. We werken beide nog steeds veel thuis, dus woon werk verkeer is max 2x per week. Maar wel een mooi overzicht van alle kosten die erbij komen kijken. Denk dat het besluit ook uiteindelijk een mix van gevoel, praktisch en kosten moet worden. Maar blijf het een lastige keuze vinden....

Berry 4129750 zei:
Die Mercedes is idd ook erg mooi. Hier was ik eerst naar aan het kijken, echter de kleinere accu capaciteit houd me tegen... daarom overgestapt naar de passat als 1e keuze.

(..)..

Hoezo? Die capaciteit zal voor een rit van 2x 10 kilometer op stroom echt wel voldoende zijn.

Hier op het forum is een gebruiker ervan met prima ervaringen te lezen.

Berry 4129750 zei:
Hi all,
Omdat ik al passat rijder ben dacht ik, ik oriënteer me in die hoek, maar een plugin passat van bouwjaar 2016 met 100k op de teller kost al snel 27k! Daar staat dan wel tegenover dat je volledig elektrisch korte afstanden kan rijden en als je over gaat op benzine het verbruik ook echt wel goed te doen is. Ook is de passat qua extra's en opties wel echt een luxe auto. Wat ik alleen lastig te verwerken vind, is dat er zo veel jongere modellen met veel minder km op de teller beschikbaar zijn voor veel minder geld. Enkele voorbeelden van wat grotere station modellen:

- Renault talisman
- Opel Insignia
- Peugeot 308
- Kia Ceed

Alleen is dit allemaal puur op benzine... Ik twijfel wel heel erg. Is een hybride nu echt de investering waard of is het toch beter om een jonger model met minder km's te pakken en toch benzine te blijven rijden... Hoe zien jullie dit? En hebben er een aantal van jullie al eens gestoeid met deze overweging? Wat heeft je uiteindelijk welke knoop doen doorhakken?

In 2025 vervalt de 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Ik denk dan een zware en complexe Plug in hybride een stuk minder aantrekkelijk wordt.
Ik denk dan ook dat ze dan flink gaan afschrijven.

Op dit forum lees je ook wat de zeer complexe automaat kost, en dat die nog wel eens kapot gaat. Bij een kapotte automaat is de auto vrijwel afgeschreven. De VW passat GTE is een mooie maar zeer complexe auto waar veel op zit, maar ook heel veel aan stuk kan gaan. Mijn buurman heeft er een en in korte tijd al twee vervelende elektrische storingen gehad.

Ik zou gewoon minder uitgeven, en een Talisman, Insignia, 308 of Ceed kopen.
Die zijn een stuk minder complex, en als er iets stuk gaat meestal aanzienlijk goedkoper om te repareren. De 1.3 Mercedes Renault motor en 1.6 Nissan motor in de Talisman zijn zuinige motoren.

ak2 zei:
Berry 4129750 zei:
Hi all,

- Renault talisman
- Opel Insignia
- Peugeot 308
- Kia Ceed

In 2025 vervalt de 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Ik denk dan een zware en complexe Plug in hybride een stuk minder aantrekkelijk wordt.
Ik denk dan ook dat ze dan flink gaan afschrijven.

Op dit forum lees je ook wat de zeer complexe automaat kost, en dat die nog wel eens kapot gaat. Bij een kapotte automaat is de auto vrijwel afgeschreven. De VW passat GTE is een mooie maar zeer complexe auto waar veel op zit, maar ook heel veel aan stuk kan gaan. Mijn buurman heeft er een en in korte tijd al twee vervelende elektrische storingen gehad.

Ik zou gewoon minder uitgeven, en een Talisman, Insignia, 308 of Ceed kopen.
Die zijn een stuk minder complex, en als er iets stuk gaat meestal aanzienlijk goedkoper om te repareren. De 1.3 Mercedes Renault motor en 1.6 Nissan motor in de Talisman zijn zuinige motoren.
Er hebben zich nu twee op dit forum gemeld waarbij de automaat van hun GTE na iets meer dan 100.000km vervangen moest worden. Conclusie was dat de auto daarmee eigenlijk total-loss was aangezien dat een reparatie van €18.000 was. Het zou je maar net een jaar na aanschaf voor €25.000 gebeuren...

Ipv de renault talisman kun je ook voor een megane gaan, in een andere topic is een mooie 1.6 getipt

Bij de ineignia kun je ook voor de 5 deurs liftback gaan, deze zijn goedkoper in aanschaf 2e hands. Of een astra

Ipv een kia ceed een hyundai i30/i40 of kia carens. De i40 en carens springen minder zuinig met brandstof om

Geen gek idee om een PHEV te gaan rijden als je vooral korte stukjes doet. Of het financieel gunstig is is een kwestie van rekenen:
- Hoeveel benzine zou je verstoken als je geen PHEV koopt en dus alles op benzine rijdt? Afhankelijk van verbruik, hoeveelheid kilometers en benzineprijs.
- Hoeveel benzine vervang je door elektriciteit door alle korte ritjes op de accu te rijden? Hoeveel benzine-kosten kun je wegstrepen en hoeveel elektriciteit-kosten moet je toevoegen?
- Wat verschilt het in overige zaken zoals afschrijving, MRB, onderhoud?

De prijzen zijn relatief hoog omdat er best veel vraag is naar PHEVs en het aanbod behoorlijk beperkt is.

De Mercedes C350e is ook al gesuggereerd maar heeft inderdaad een hele beperkte accu capaciteit en is relatief klein. De Mitsubishi Outlander PHEV komt veel verder op de accu maar zal qua interieurafwerking zeker een stap achteruit voelen. Echter is ie wel lekker ruim! Je zou ook nog een Kia Optima PHEV kunnen overwegen. Die is behoorlijk ruim, biedt 7 jaar garantie (tot 150.000km) en hoewel niet zo mooi afgewerkt als een Passat hebben ze vaak wel een hele rijke uitrusting. In Nederland is er weinig aanbod maar in Duitsland zijn er meer te vinden, Bijvoorbeeld deze bij een Kia dealer, met een prijs van 27k (en een paar honderd euro aan BPM bij import) is ie niet goedkoop, maar dan heb je een auto met nog drie jaar garantie en een hele lage kilometerstand: https://www.autoscout24.nl/aanbod/kia-optima-spirit-hybrid-phev-sportswagon-jf-elektro-benzine-wit-12d5b3a1-c9b2-4fd4-bc08-7dbcea9f01ce?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

Wat zou het budget zijn wat je uit wilt geven.

Je geeft nu 4 voorbeelden van stations die ook nogal verschillen (2 auto's uit het C segment en 2 uit het D segment).
Waar ligt je eigen voorkeur? wil je het liefste Volkswagen blijven rijden? of is VAG ook goed. Volgens mij zijn de recente 1.4 TSi ACT motoren van VAG best zuinig. Een Octavia of Superb met die motor zou ook een optie kunnen zijn. misschien? het is dan wel geen elektrsch of hybride maar moet je daar nu al aan beginnen?

Ik ben zelf wel benieuwd wat er na 2025 gaat gebeuren met de wegenbelasting? Een Outlander van 1785 kg wordt dan in MRB opeens een dure auto (los van het reeds genoemde verbruik als de accu leeg is van 1 op 10 met een 40 liter tankje (leuk elke 350 km tanken op weg naar Zuid Frankrijk)). Rekeningrijden zal er dan nog niet zijn dus worden ze dan massaal gedumpt? Komt er een verlenging van de korting op de MRB?

Thanks voor alle input. Ik ga nog eens rond neuzen. Budget ligt zo rond de 25k. Merk dat ik toch wel erg aan het interieur en de opties van de passat gewend en daardoor wellicht verpest ben :p

Een Passat is ook zeker niet klein, maar die van 2010 is een sedan en het is wel echt tijd voor een station. De gemiddelde trip is proppen geblazen met 2 kids en een vrouw die het liefst het hele huis mee neemt :/

De Mercedes is overigens te klein van batterij niet perse voor die tripjes van 10km maar de net iets verder tripjes en weer terug. Moet bekennen dat ik het wel een erg mooie auto vind!

Lastig ook die verhalen van auto's die kapot gaan. Maar ik moet bekennen dat ik een auto kopen ook wel een zeker Russisch roulette gehalte vind hebben. Heb je pech gaat het je geld kosten. Dit kun je volgens mij alleen echt goed opvangen door te leasen... Maar eens dat onderdelen voor bepaalde types goedkoper verkrijgbaar zijn. Een led achterlicht voor de huidige Passat vervangen kostte des tijd ook al iets van 300€ omdat ie te weinig werkende ledjes voor de apk had...

Moeilijke keuze hoor. Die Mercedes 350e is een mooie auto, maar 25k met de kennis dat deze auto's aan de straatstenen niet kwijt te raken waren eind 2019 begin 2020 voor corona. Stonden ze te koop voor 13-16k euro wel met kilometerstand van 150-180k. Dan ben je echt knettergek als je dat gaat aanschaffen nu voor 25k, je betaald veel en veels teveel. Dit zijn auto's die duurder zijn geworden terwijl de auto 2jr ouder is geworden. Dit geldt voor alle onderdelen aan de auto. Voor de Passat zal min of meer hetzelfde gelden. Je had ze begin 2020 moeten kopen, nu wordt je afgezet en belazerd waar je bij staat. Persoonlijk ben ik van mening dat een auto linear moet afschrijven. Elk jaar dat ze ouder worden moet er geld af, niet geld bij...

Ik zou voor benzine gaan. Toch PHEV dan Toyota dan speel je op veilig.

Berry 4129750 zei:
Lastig ook die verhalen van auto's die kapot gaan. Maar ik moet bekennen dat ik een auto kopen ook wel een zeker Russisch roulette gehalte vind hebben. Heb je pech gaat het je geld kosten. Dit kun je volgens mij alleen echt goed opvangen door te leasen... Maar eens dat onderdelen voor bepaalde types goedkoper verkrijgbaar zijn. Een led achterlicht voor de huidige Passat vervangen kostte des tijd ook al iets van 300€ omdat ie te weinig werkende ledjes voor de apk had...
Ik ben met je eens dat een gebruikte auto kopen altijd het risico met zich mee brengt dat er iets duurs stuk gaat. Ik heb met mijn huidige auto ook binnen 1,5 jaar al aardig wat stuk gehad, dieptepunt was een slippende koppeling, ruim voor de 100.000 km. Maar dat valt nog in het niet bij de 18000€ die gevraagd wordt voor een nieuwe automaat van een GTE. Zeker gezien de vraagprijzen voor zo'n auto, uiteindelijk koop je zoiets niet voor onder de €20.000. Als je na een jaar zo'n reparatie voor je kiezen krijgt had je beter een nieuwe auto kunnen kopen.

We hebben het nog niet eens gehad over de accu die ook nogal prijzig is (was, het wordt steeds betaalbaarder) en relatief snel tot een afgeschreven PHEV kan leiden. Voor een optimale levensduur moet je de accu niet helemaal leegmaken en ook niet helemaal volladen, ongeveer 20-70 procent is ideaal. Maar een fabrikant zal dat niet snel doen omdat de elektrische actieradius dan weer te kort wordt. De Chevy Volt / Opel Ampera deed het nog relatief goed (voor de levensduur) met ongeveer 10,5 kWH gebruiken van de 16 kWh.

Deze Mercedes is na acht jaar al aan een nieuwe accu toe die duurder is dan de auto.

https://www.ad.nl/auto/eigenaar-hybride-verbijsterd-als-hij-ontdekt-dat-nieuwe-accu-meer-kost-dan-zijn-auto-waard-is~a6b96e66

Met een een hoog budget van € 25.000 kun je een hele goede auto kopen,
en is zeker geen Russisch roulette.

Voor dit budget koop je een uitstekende Talisman, Insignia, Ceed of 308.

Ik zou zelf niet snel een Phev van VW, BMW of Mercedes kopen vanwege de complexe en dure techniek. Zeker als de auto ouder wordt loop meer risico.
Ik heb wel naar de Mercedes C350 gekeken maar uiteindelijk de auto niet gekocht.

Wij hebben ruim twee jaar terug een 2016 BMW X5 PHEV gekocht. Tweedehands, dus met de complexe techniek in het achterhoofd hebben we garantie bijgekocht. Op die manier is het risico op financiële verrassingen een stuk kleiner.

Volt zei:
We hebben het nog niet eens gehad over de accu die ook nogal prijzig is (was het wordt steeds betaalbaarder) en relatief snel tot een afgeschreven PHEV kan leiden. Voor een optimale levensduur moet je de accu niet helemaal leegmaken en ook niet helemaal volladen, ongeveer 20-70 procent is ideaal. Maar een fabrikant zal dat niet snel doen omdat de elektrische actieradius dan weer te kort wordt. De Chevy Volt / Opel Ampera deed het nog relatief goed (voor de levensduur) met ongeveer 10,5 kWH gebruiken van de 16 kWh.

Deze Mercedes is na acht jaar al aan een nieuwe accu toe die duurder is dan de auto.

https://www.bild.de/auto/auto-news/auto-news/neue-batterie-fuer-mercedes-hybrid-akku-teurer-als-auto-79070788.bild.html
Bij sommige BMWs hoeft het niet eens een accu cel te zijn die stuk is, een dom relais kan al genoeg zijn om een nieuw accu pakket te moeten kopen. En niet eens omdat het daadwerkelijk stuk is maar omdat BMW vindt dat het misschien wel stuk zou kunnen gaan. De BMW was hierdoor totaal onbruikbaar geworden aangezien de startmotor ook door hetzelfde pakket van stroom wordt voorzien, wat ook niet meer gedaan werd.

Hybride impliceert niet direct dat je hem zelf kunt laden, het gaat hier dus specifiek om een plugin.
Toyota is één van de weinige fabrikanten die goede geïntegreerde hybrides maakt, waarbij technieken als versnellingsbakken en koppelingsplaten volledig overboard zijn gegooid.
Daardoor wordt duidelijk gewicht gespaard, maar het levert ook veruit de meeste brandstof efficiëntie op.
Je zou verwachten dat hybride techniek de boel complexer maakt,.
Echter bij Toyota bijkt uit de praktijk, dat de hybride nog betrouwbaarder is dan z'n benzine soortgenoten.

De meeste hybride merken hebben aan een gewone benzine versie gewoon een elektromotor geplakt en dat geïnspireerd door subsidies, niet door milieu overwegingen.
Dat is ook de reden waarom Toyota zo laat met volledig elektrische auto's is begonnen, dikke accu's leveren bij productie immers zoveel CO2 uitstoot op, dat het mogelijk nooit weer kan worden gecompenseerd.
En zeker niet als de energie voor het gebruik zelf niet schoon is geproduceerd.

Een hybride plugin met een veel kleinere accu is een goede tussenoplossing om eigen zonne energie te gebruiken.
En vanwege de kleinere accu is het zelf kunnen opladen met je zonne panelen ook nog realistisch!
Bij deze auto's kun je nog een gewoon stopcontact gebruiken en is dan na 5 à 6 uurtjes vol.
Waar je dan op moet letten is, dat de auto een warmtepomp heeft om in de winter het interieur economisch te kunnen verwarmen!
Niet elke hybride plugin heeft dat.

Ik heb na 13 jaar hybride rijden nu een Toyota hybride plugin besteld omdat ik kortgeleden zonnepanelen heb aangeschaft.
Ik hoop dan woonwerk verkeer volledig elektrisch te kunnen doen.
Dat moet heel veel besparen, zowel in verbruik als slijtage, omdat de benzinemotor dan niet meer hoeft te worden opgewarmd voor kortere afstanden.
Of het ooit geld bespaard is onzeker, want zo'n plugin is niet echt goedkoop.
Maar probleemloos 500.000 kilometer rijden met een Toyota moet gemakkelijk kunnen.

Ik verwacht van Toyota een goed laad/ontlaad beleid van de accu.
In diverse Toyota hybride (geen plugin) versies gebruiken ze nog steeds nickel-metaalhydride accu;s.
Dat zijn ook de oplaadbare batterijtjes die je in de supermarkt koopt en die na een paar jaar de geest geven.

Echter Toyota blijkt het proces zo goed onder de knie te hebben dat deze accu's vrijwel oneindig meegaan!
Een test van de Duitse Consumenten organisatie van 10 jaar oude Prius-sen, allemaal nog met originele accu, wees uit dat tijden gebruikt niets gebleken is van prestatie verschil van deze oude accu's.
Toyota gebruikt deze accu's bij lage capaciteiten nog steeds vanwege de bewezen betrouwbaarheid over de afgelopen 25 jaar dat ze hybrides produceren.
Zoveel kennis is er nog niet over lithium accu's.

Ik vertrouw erop aan dat Toyota bij de lithium accu ook de nodige aandacht aan het laad/ontlaad processes heeft geschonken om de levensduur te optimaliseren.

Bij hybride plugin speelt het aantal kilometers persen uit een accu minder dan bij een volledig elektrisch auto.

Terug
Bovenaan